Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Prowadzenie rur do PC split


wsowa

Recommended Posts

Proszę o radę jak przygotować bydynek na etapie budowy SSO do prowadzenia instalacji freonowej. Jak przygotować przepusty w ścianach i w stropie, żeby nie trzeba było później dziurawić izolacji fundamentów. Agregaty będą znajdować się kilka metrów od budynku i przewody trzeba będzie prowadzić w ziemi - patrz rysunek. Jak głęboko je umieścić i jak zabezpieczyć.

 

Do zrealizowania są:

- Pompa ciepła PW split

- klimatyzacja multi split z 3 punktami.

 

Na rysunku zaznaczyłem punkty klimatyzacji na niebiesko, hydrobox PC na żółto. Wszystkie te elementy będą zainstalowane w pomieszczeniach na poddaszu. Agregaty PC będą umiejscowione za budynkiem gospodarczym - zaznaczone na czerwono.

 

image_6487327.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego osobna klimatyzacja, a nie klimakonwektory do PC?

Proste, kilka powodów, a najważniejsze to:

1. Prawdopodobnie taniej.

2. Redundancja - przy awarii pompy ciepła mamy jakiś dodatkowy system grzewczy.

 

Osobiście na miejscu autora zapytania też bym zrobił dwa niezależne systemy. Ale tylko w sytuacji gdybym brał pod uwagę pompę P-W (niegrożący przypadek ;) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proste, kilka powodów, a najważniejsze to:

1. Prawdopodobnie taniej.

2. Redundancja - przy awarii pompy ciepła mamy jakiś dodatkowy system grzewczy.

 

Osobiście na miejscu autora zapytania też bym zrobił dwa niezależne systemy. Ale tylko w sytuacji gdybym brał pod uwagę pompę P-W (niegrożący przypadek ;) )

Ad.2

Większość PW ma tzw. emergency mode - a te droższe z indywidualnym układem sterowania, więc nawet jak padnie płyta główna to dalej można grzać grzałkami.

Montując osobny system klimatyzacji użytkownik uzyskuje tak naprawdę 3 system grzewczy.

 

Osobiście nie zrobił bym osobnej klimatyzacji (a multi w małym domu to już na pewno) decydując się na PC P-W

System wodny jest bardziej elastycznym rozwiązaniem i łatwiej dopasować go do konkretnego domu

Jego wydajność regulować można płynnie w całym zakresie

To dość istotny aspekt, kiedy ktoś uruchamia klimatyzację nastawia 23 st.C i nie dotyka przez całe lato.

 

Mimo tego, że system jest droższy w zakupie i wymaga większej wiedzy (pracy) od instalatora

System wodny trzeba zbudować odpowiednio dobierając komponenty

Klimatyzator to taki gotowiec do powieszenia na ścianie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o radę jak przygotować bydynek na etapie budowy SSO do prowadzenia instalacji freonowej.

 

W fundamencie możesz zostawić przepust - jak z bloczka, to może być dziura między bloczkami. Potem najlepiej będzie to wypełnić pianą ZK.

Przed zrobieniem poziomej hydroizolacji puść rury już docelowe - potem schowaj po środku styropianu w podłodze i wyjdź na ściany gdzie potrzebujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, fajnie. Ale ja o przepusty w ścianach pytam. Czy system będzie jeden czy dwa to przepusty i tak będą konieczne. Więc wrócimy do tematu: Panowi instalatorzy, jak byście chcieli mieć przygotowane przepusty w ścianach żeby było Wam dobrze?

 

Ustal z wykonawcą na bieżącym etapie.

Najlepiej kupić przewody już teraz, nasunąć na nie rury karbowane i zakopać.

Ogólnie przygotowanie przepustów, a później przepychanie przewodów to dramat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rura kanalizacyjna fi 100 mm powinna starczyć do przeciągnięcia rurek miedzianych.

Chyba że PC powyżej 10 kW mogą mieć grubsze rurki. I jeśli po drodze będą kolanka, to można pokusić się o fi 125 mm.

Normalnie fi 100 powinna starczyć z luzem.

Dwie rurki w otulinie silikatowej mają coś około 70 mm na szerokość.

 

U siebie dałem fi 100 mm, to na oryginalną izolację nasunąłem izolację z szarej pianki o ściance 9 mm i jeszcze zostało wolne miejsce.

Jak nie planujesz dokładać izolacji i będzie to prosty przelot przez ścianę to nawet rura fi 80 starczy.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, ale te przewody to są miedziane rurki więc one są dosyć sztywne. Stąd wszystkie moje wątpliwości. Jak zrobię tak jak skugeruje _John to już na etapie zagęszczania grubtu a później w czasie lania chudziaka na gruncie i stawiania scian i stropów będę miał zwój tych rurek miedzianych sterczący z podłogi. Jestem pewien że się uszkodzą gdzieś po drodze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak u Ciebie będą rurki freonowe prowadzone.

U siebie mam 2 metry rury kanalizacyjnej fi 100 mm, prostej prowadzonej pod powierzchnią tarasu, bez kolanek i załamań.

 

Rury freonowe to zazwyczaj montują z "rulonu" zwinięte w rulon o średnicy ok. 1,5 metra. Te rurki ścianki mają cieńsze - nie są tak sztywne jak rura prosta.

Jak dobrze pamiętam to jedna ma fi 9 druga fi 18 lub 22 mm, każda w otulinie silikatowej o ściance 10 mm.

Rozginają (prostują) rurki i przepchają przez przepust.

 

Wszelkie kolanka to będzie utrudnienie.

Nie jestem instaltorem, ale myślę że jeśli wcześniej poskładasz rury na przepust - to lepiej jak kolanka będą 45°.

I lepiej by był dostęp do kolanek, bo może będzie trzeba kolanka rozłączyć i dogiąć rurki miedziane.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

 

Rury freonowe to zazwyczaj montują z "rulonu" zwinięte w rulon o średnicy ok. 1,5 metra. Te rurki ścianki mają cieńsze - nie są tak sztywne jak rura prosta.

...

 

Rurka 5/8 ma scianke o grubosci 1 mm, jest dosc sztywna i nie przejdzie przez kolana. Co innego rurka 1/4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MiG25, to wszystko co piszesz ma sens ale pod warunkiem, że chcesz wyprowadzić rury nad ziemią. Tymczasem u mnie chcę te rury wyprowadzić pod ziemią bo jeszcze je będę ciągnął 5m do jednostki zewnętrznej.

Chyba znalazłem odpowiedź tutaj: https://klimatyzacjakatowice.pl/zapytanie-ofertowe-na-pompe-ciepla-do-starego-domu/

Wrzucili też rysunek:

przepust_przewodow_do_pompy_ciepla.jpg

 

Więc zrobię tak:

1. Na etapie układania kanalizacji pod podłogą wyprowadzę prostą, bez zagięć rurę kanalizacyjną. Jeden koniec będzie na zewnątrz, a drugi będzie wychodził docelowo z posadzki (pod kątem dużym). Przejście rury przez ścianę zaizoluję

2. Na etapie układania instalacji, przed tynkami, wylewkami itd, pociągnę rury przez ten przepust, dalej po podłodze, w ścianach, aż do celu. Z drugiej strony ułożę rury w ziemi aż do miejsca instalacji jedn. zewn. Wejścia i wyjścia rur z przepustu uszczelnię (szczególnie na zewnątrz)

3. Przykryje podłogi styropianem, ściany tynkiem - wiadomo, standard.

 

Ma to sens? będzie ok? Będzie szczelnie? Instalator będzie zadowolony?

 

Zastanawiam się jeszcze nad następującym tematem: Jak głęboko rury w ziemi prowadzić i czy jakoś je zabezpieczyć? Może też w rurę kanalizacyjną je włożę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ułóż rury w rurze typu "arot". W hurtowni elektrycznej możesz dostać na metry różne średnice.

Postaraj się aby oba końce były zabezpieczone przed dostaniem się np. wody.

Jeśli planujesz położyć rury w ziemi na dłuższej odległości niż 2mb. zainwestuj w trochę lepszą izolację.

Możesz dwie rury okleić najpierw matą kaifklex 13 razem i pokryć ją białą taśma instalacyjną.

Rury wyciągnij w kotłowni zespawane zostaw napełnione azotem.

 

Arot:

 

https://allegro.pl/oferta/rura-kopoflex-kf-niebieska-110-n-25m-10475629609?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_DIO_pla_dom_budownictwo&ev_adgr=Elektryka+i+akcesoria&gclid=Cj0KCQjw0caCBhCIARIsAGAfuMySLR-M2nWJZzORt7iyxBjqSXsOvEeq1KPi-rFSCfjS5GnjsHK486kaAi9dEALw_wcB

 

Kaiflex:

 

https://sklep.centrumizolacji.com.pl/armaflex-ace-13-99e-mata-kauczukowa-karton?gclid=Cj0KCQjw0caCBhCIARIsAGAfuMxzWtDUdWTKT9OFGLnMtpLKuoLPI4OSETLoHr1GFWE8VCJuRVVVqAoaAgkYEALw_wcB

 

taśma:

 

 

https://www.rajapack.pl/tasmy-samoprzylepne-spinajace/tasma-ostrzegawcza-maskujaca/tasma-wzmocniona/tasma-wzmocniona-biala-48mmx50m_skuUT403.html?priceVAT=true&ForceCustomerType=true&gclid=Cj0KCQjw0caCBhCIARIsAGAfuMyVJzwrW-4ULNDRgwB2uFm0FE0xXRPag54rSbFoF3_GKfMUx6ysWEMaAkiIEALw_wcB

 

Przewody elektryczne połóż osobno, najlepiej linkę, nie sklejaj ich z rurami.

Zawsze warto przewymiarować trochę przekrój przy dłuższej instalacji zasilającej.

Dla bezpieczeństwa zasilanie dałbym 5x4m2 ( chyba że jedno fazowa pompa to 3x4m2 )

Komunikacja i zasilanie pompy ciepła 2 kable po 3x2,5m2.

Ale co do ilość kabli pomiędzy jednostkami w PCPW warto zobaczyć na stronie producenta aby się upewnić.

 

Ja jeszcze bym wlał piankę dwuskładnikową.

Edytowane przez Beehome
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Beehome. Układaniem rurek i kabli to już się będzie instalator zajmował. Ja chcę jedynie się upewnić, że mu przygotuję budynek na tyle, żeby nie musiał niszczyć wcześniejszych prac.

 

Ja jeszcze bym wlał piankę dwuskładnikową.

W sensie masz na myśli, że w ten przepust z rury kanalizacyjnej wlać, żeby wypełniła szczelnie tę rurę? Dobry pomysł w sumie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się jeszcze nad następującym tematem: Jak głęboko rury w ziemi prowadzić i czy jakoś je zabezpieczyć? Może też w rurę kanalizacyjną je włożę?

 

Nie prowadź w gruncie tam, gdzie nie musisz. Na schemacie jest błąd - prowadź w warstwie EPS w podłodze (po środku - albo trochę powyżej środka). Po 10cm nad i pod zrobi robotę - centymetr czy dwa otuliny to złudzenie. Chyba, że chcesz grzać grunt pod domem klik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tak. Rysunek myślę jest orientacyjny. Przepustem wyjdę z chudziaka, a dalej to już rury w styropianie. Mam w projekcie 20cm na posadzce więc jest miejsce.

 

Niestety nie uniknę prowadzenia w ziemi bo jak zaznaczyłem na rysunku w pierwszym poście agregat PC chcę umiejscowić za budynkiem gospodarczym czyli ok. 5m od ściany domu. Natomiast w ziemi jest dużo miejsca więc mogę docieplić te rury porządnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tak. Rysunek myślę jest orientacyjny. Przepustem wyjdę z chudziaka, a dalej to już rury w styropianie. Mam w projekcie 20cm na posadzce więc jest miejsce.

 

Niestety nie uniknę prowadzenia w ziemi bo jak zaznaczyłem na rysunku w pierwszym poście agregat PC chcę umiejscowić za budynkiem gospodarczym ze względu na hałas czyli ok. 5m od ściany domu.

 

Proponuję najpierw udać się do kogoś z normalną pompą ciepła i posłuchać bo tak jakoś kilka osób znam z pompami łącznie ze sobą i mają je na ścianach i jeszcze nikt nie wspominał że w domu słyszy jak pompa chodzi.Oczywiście na forum kilka osób na pare tysięcy ją słyszy a niektórzy nawet ze 100m szczególnie jak u sasiada chodzi:lol2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...