Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dobór pompy ciepła max 7kw


Zeuskk

Recommended Posts

Cześć wszystkim :)

Na znanej nam stronie Ciepło Właściwe starałem się w miarę jak najdokładniej obliczyć potrzebną moc powietrznej pompy ciepła dla ogrzewania podłogowego i c.w.u. Z obliczeń wyszło ok. 7kW, a firma Atlantic zaproponowała mi aż 11kW (Alféa Excelia Duo A.I. 11 TRI).

Link do wyliczeń: https://cieplo.app/wynik/gyxg

Co o tym myślicie? Czy dobrze główkuję, że ten wybór jest z grubsza przewymiarowany? Starałem się trochę powertować po internecie, omijając artykuły sponsorowane itp i dochodzę powoli do wniosku, że znacznie lepszym wyborem byłaby pompa o mocy 6-7kw (np. taka Atlantic Extensa AI Duo R32 6kW, a może nawet i 5kw. Do tego dołożyć jeszcze grzałkę na surowsze zimowe dni i powinno być wszystko wtedy dobrze dopasowane. Rozumiem, że dochodzi tu jeszcze wiele innych czynników, ale na tym już tak się nie znam. Wiem, że jeszcze jest ważny parametr COP dla danych temperatur, ale tutaj przyda się więcej rady jak na to patrzeć. Czy dobrze też główkuję, że jeśli wybrałbym np. pompę o mocy 6kW to wystarczyłoby dobrać grzałkę ok 1-2kW która pokryłaby różnicę grzania w te najmroźniejsze dni gdzie pompa już by nie dawała sobie rady? Czy musiałaby to być grzałka o całkowitej mocy 7kW? Na stronie podane jest, że przy -20 potrzebuję te 6,7KW, ale ile tak na prawdę mamy takich temperatur utrzymujących się dłużej niż 1-2dni? Czy budynek dobrze zaizolowany z rekuperacją nie zdoła utrzymać w sobie na tyle ciepła, że pompa nie będzie musiała działać na max obrotach lub włączać grzałkę, żeby w temp -20 utrzymywać komfortową temp w domu?

Spotykałem się także często już z stwierdzeniem, żeby nie bać się grzałek w pompach, ponieważ ich wpływ na roczne rachunki często oscyluje w granicach 2% (w dobrze dobranych pompach) lub nawet potrafi się wcale nie włączać, bo zima nie jest tak surowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz jeszcze dużo poczytac.

Tak nie ma co się bać grzałek o ile pompa jest prawidłowo dobrana.

Zapomniałes chyba o jednym ważnym fakcie że poza kilkoma wyjątkami takimi jak np.tcap panasonika czy jakiś zubdan większość pomp traci swoją moc wraz ze spadkiem temp.na zewnątrz i wraz z podnoszeniem jej temp.zasilania .

Twija chata potrzebuje podczas mrozów 6,4 kw ale taka pompa np.6 czy 7kw da wtedy np.4kw albo np.3kw (wszystko zależy od producenta) i resztę uzupełni sobie grzałką zalezy jaka ma.Niby wszystko ok ale tez nie sztuka żeby pompa już przy -5st chodziła cały czas prawie na maksa itp.

Np.z Panasonika na Twój dom radził bym jednofazową pompę. 9kw seri J na r32

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza sprawa ciepło właściwie zawyża zapotrzebowanie na cwu przy obliczeniach. W zasadzie można tego nie doliczać albo doliczyć z 0,5kw max do 1kw jak duży zbiornik i dużo osób w domu,.

 

Druga sprawa to policzyłeś sobie zapotrzebowanie na ciepło przy -20 (albo innej temperaturze zależnej od miejsca instalacji) a porównałeś do danych podawanych najczęściej przy +7 stopniach. Pompy powietrzne najczęściej "tracą" moc wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej. Są na ogół dostępne publicznie tabele wydajności przy danych temperaturach. U niektórych producentów są te tabele dostępne tylko dla instalatorów.

 

Np u mnie zapotrzebowanie to 5.5kw a pompa to 7kw Panasonica. Bo przy -20 plus grzałka pokrywa zapotrzebowanie na ciepło.

 

Są różnego rodzaju smaczki jeszcze ale mniej więcej to wygląda.

 

No i musisz zdawać sobie sprawę że cieplowłasciwie liczy mniej więcej. Wyniki trzeba brać mocno przez palce Można zwiększyć to że trafisz np dodając do tego obecne zużycie paliwa przez istniejące źródło ciepła plus doświadczenie instalatora. Lub zrobić profesjonalne ozc budynku i na tym bazować. Bo łatwo przeszacować i np zapłacić 5 tys więcej za pompę zamiast wydać 300 czy 500zl za ozc. Instalatorzy przeszacowują dobór pompy żeby mieć spokój, po co ma dzwonić klient że zimno. Jak pompa zacznie taktować bo za duża to się założy termostat albo puści w harmonogramie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zeuskk

 

Tu masz wykresy jak moc Pomp Ciepła zmienia się w zależności od temp. otoczenia:

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi&p=8050326&viewfull=1#post8050326

 

na przykładzie grzejników, gdzie woda w C.O. jest grzana do +37*C przy zerze na dworze i woda C.O. +45*C przy temp. na dworze -20*C .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moc grzewcza tam wyliczona dotyczy domu a nie pompy ciepła. Tzn 7kW oznacza że w najzimniejszy dzięń roku kiedy średnia dobowa jest -20C do domu trzeba podawać 7kW mocy przez 24 godziny. Czyli dom potrzebuje 168 kWh energii cieplnej żeby w środku utrzymać temperaturę 20-22 C. 7 [kW] x 24 [h] = 168 [kWh] Oczywiście taki dzień nie wystąpi często. Ale w tym roku było 2 razy po 2 tygodnie kiedy COP pomp ciepła powietrznych spadał poniżej 1,4. Moc grzewczą pompy ciepła trzeba dostosować do profilu zapotrzebowania na energię cieplną który sporządza się w oparciu o parametr: CAŁKOWITE ROCZNE ZUŻYCIE ENERGII NA OGRZEWANIE w [kWh]. Otrzymamy wtedy taki wykres prognozowanej pracy pompy ciepła i zużycia prądu. Mam gotowe narzędzie w excelu które dobiera moc grzewczą pompy ciepła do zmiennej ilości zapotrzebowania na ciepło przez dom. Proszę o kontakt na priv.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O kurde wracam z długiego weekendu, a tu tyle odpowiedzi i pomocy, dzięki bardzo Wam wszystkim!

Widać, że jeszcze sporo przede mną do ogarnięcia i w sumie dobrze, że tak to wyszło. Mam jeszcze trochę czasu i wiem już od czego zacząć.

Nie sądziłem, że Ciepło Właściwie (tak, z rozpędu poszła literówka wcześniej, dzięki @Kaizen :) ) potrafi wprowadzić jednak tyle wątpliwości, myślę że mimo to to dobry punkt odniesienia i rozpoczęcia poszukiwania dalszej bardziej szczegółowej wiedzy i rozwiązań.

 

 

Przeczytałem wszystko i nie sądziłem, że serwis wprowadza tyle wątpliwości. Zaciekawił mnie też temat oprogramowania do własnego OZC, na przykładzie Build Desk. Ściągnę i zobaczę czy samemu małymi kroczkami uda mi się coś w nim obliczyć, zawsze jakaś wiedza wpadnie. Mile widziane porady jak się za to dobrze wziąć :)

 

 

Tu masz wykresy jak moc Pomp Ciepła zmienia się w zależności od temp. otoczenia:

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi&p=8050326&viewfull=1#post8050326

 

na przykładzie grzejników, gdzie woda w C.O. jest grzana do +37*C przy zerze na dworze i woda C.O. +45*C przy temp. na dworze -20*C .

 

Dzięki @Marco36, widzę że są tu ludzie co mega temat ogarniają! Przykład jest na grzejnikach, czy mam jakoś to inaczej odnieść do podłogówki, czy wziąć to tylko poglądowo jak wygląda działanie pompy w zależności od temp. otoczenia? Czy może chodzi o to na jakie/jakiej firmy pompy zwracać uwagę?

 

Pytając ogólnie, tak żeby poszerzyć zakres wiedzy różnych producentów i modeli, polecacie może jakieś konkretne modele, marki? Zapewne temat wałkowany 1000 razy, ale w odniesieniu do mojego tematu może coś macie na uwadze? Z chęcią porównam sobie konkretne modele z zaproponowanym Atlanticiem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chcesz mieć niedrogo a stosunkowo dobrze z wielką wiedzą na forum i dużą ilością serwisantów to kup Panasonica. U Ciebie to pewnie będzie któryś z jednofazowych modeli serii J. Możesz sobie dobrać coś z tabeli doborów Panasonica. Może nie jest najlepszy, nie jest też najgorszy. Za to jak będziesz miał jakiś problem, wątpliwość czy nie będziesz wiedział co dana opcja robi to uzyskasz pomoc praktycznie natychmiast. Dodatkowo sprzedają tego tyle, że jak jest jakiś babol np te nieszczęsne płyty główne co w mróz przestawały działać to jest to problem znany od razu przez wszystkich (a głównie przez producenta i serwisantów).

 

Jak kupisz np gree (przykład, proszę nie strzelać) albo rotenso to będziesz robił za mysz doświadczalną niestety.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chcesz mieć niedrogo a stosunkowo dobrze z wielką wiedzą na forum i dużą ilością serwisantów to kup Panasonica. U Ciebie to pewnie będzie któryś z jednofazowych modeli serii J. Możesz sobie dobrać coś z tabeli doborów Panasonica. Może nie jest najlepszy, nie jest też najgorszy

 

Jak kupisz np gree (przykład, proszę nie strzelać) albo rotenso to będziesz robił za mysz doświadczalną niestety.

 

Kwestia podejścia ;)

 

Osobiście uważam że każda pompa będzie prawidłowo działała niezależnie od producenta jesli instalacja jest poprawnie wykonana.

 

Osobiście gdybym ponownie wybierał pompę ciepła to bym wybrał ...... najtańszego monoblocka za 8000zł netto , aby mógł to podłączyć zwykły hydraulik , albo ja sam.

Nawet jakby rachunek roczny za ogrzewanie byłby ze 100zł wyższy to sądze że oszczędność kilkunastu-tysiecy zrekompensowała by te "straty".

 

Inna rzecz że jakby pompa padła po 10latach to też tragedii by nie było , bo by się już dawno "zamortyzowała" ..

 

Jak czytam o ludziach którzy płacą po 40-50tys za pompę to zastanawiam się gdzie tu sens ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może być poprawnie wykonana ale serwis może lecieć w kulki. I co wtedy jak w domu zimno? Popatrz ja jeden z wątków o gree gdzie ktoś się z nimi buja od paru miesięcy.

 

Za 8 tys to masz słabego haiera, który nawet nie ma krzywej grzewczej a przy mrozie jego parametry nie są imponujące. Do tego żeby to wysterować (np cwu) jest potrzebna jakaś magiczna skrzynka znowu za pare zł. Da się ale jak się to wszystko policzy to jakieś lg czy panas może wyjść podobnie.

 

Do tego kwestia dostępu do elektroniki bo od strony gazowej to byle kto to naprawi. A jak się zwali płyta główna a chińczyk powie "nie mamy?" Albo wyciągnie z diabli wiedzą skąd i powie 5 tys? Ale i tak bym wolał coś takiego niż przerobioną klimatyzację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Do tego kwestia dostępu do elektroniki bo od strony gazowej to byle kto to naprawi. A jak się zwali płyta główna a chińczyk powie "nie mamy?" Albo wyciągnie z diabli wiedzą skąd i powie 5 tys? Ale i tak bym wolał coś takiego niż przerobioną klimatyzację.

 

Jeśli padnie przerobiona klima, to kupisz nową za 4 tys 8kW i nie będzie problemu.

Chłodnik skasuje 300-600 za podłączenie do gotowej instalacji.

Czy to dużo?

Czy mało?

Edytowane przez klaudiusz_x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już to pisałem pare razy. Przerobiona klima jest ok, jak siedzisz cały czas w domu i masz o tym pojęcie. Ja np nie wyobrażam sobie pojechania na np tygodniową delegację i telefonu z domu "ogrzewanie nie działa" i co wtedy?

 

Jak masz jakieś normalne "fabryczne" rozwiązanie to dzwonisz na serwis i tle. A tak albo lecisz na sygnale do domu albo w domu marzną. Jak pracujesz tak że możesz zjechać do domu w każdej chwili to ok, ale jak siedzisz gdzieś za granicą albo pracodawca się nie zgodzi?

 

Są różnego rodzaju zagadnienia do rozważenia jeśli mówimy o tym czy coś jest tanie czy nie. Najczęściej to co jest tanie nie jest wygodne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Dzięki @Marco36, widzę że są tu ludzie co mega temat ogarniają! Przykład jest na grzejnikach, czy mam jakoś to inaczej odnieść do podłogówki, czy wziąć to tylko poglądowo jak wygląda działanie pompy w zależności od temp. otoczenia? Czy może chodzi o to na jakie/jakiej firmy pompy zwracać uwagę?

 

Pytając ogólnie, tak żeby poszerzyć zakres wiedzy różnych producentów i modeli, polecacie może jakieś konkretne modele, marki? Zapewne temat wałkowany 1000 razy, ale w odniesieniu do mojego tematu może coś macie na uwadze? Z chęcią porównam sobie konkretne modele z zaproponowanym Atlanticiem :)

 

Dzięki, ale nie tak znowu mega. Po prostu jestem na forum od jakiegoś roku czasu. No i mam już własną P.C. to widzę jak pracuje.

 

Przy ogrzewaniu podłogowym zasada pracy P.C. jest podobna, im niższa temp. na dworze, to temperaturę wody w C.O. trzeba podnosić by utrzymać stałe np. 22°C w domu. Różnica taka, że jak ja podaję na "przewymiarowane" grzejniki +45*C przy mrozie, to na podłogowym starczy +35*C. A niższa temp. wody przełoży się na lepszy SCOP i niższe zużycie prądu w ciągu sezonu.

 

Osobiście stawiam na P.C. bardziej znanych producentów. Myślę, że powinien być lepszy dostęp do serwisu i części zamiennych.

Te bardziej markowe mają lepszy sterownik, bardziej przejrzysty i czytelny dla użytkownika.

 

Przykładowo było kiedyś pytanie na forum o zmianę ustawień P.C. firmy Dietrich - nie mam pojęcia co to za producent, ale jak zajrzałem do manuala w necie, to sterowanie było maksymalnie skomplikowane. Jakieś tabelki, by coś pozmieniać to potrzebna jest instrukcja, która pozycja w tabelce zmienia temp. wody, a która odczytuje temp. z termostatu pokojowego.

W markowych P.C. masz menu w sterowniku po Polsku i opis na jaki parametr aktualnie patrzysz i możesz zmienić, np. podnieść temp. wody by ta dała finalnie wyższą temp. w domu.

 

Zakładając, że wynik CW OZC 6,7 kW masz poprawny - to Daikin 6 kW poradzi sobie na samym kompresorze do ok. -14*C, Daikin 8 kW do ok. -18*C; Panasonic J 9 kW do ok. -16*C; LG Terma-V 9 kW do ok. -19*C. To takie przykłady, możliwe, że przy ogrzewaniu podłogowym i niższej temp. wody kompresor poradzi sobie o -2*C lub -3*C dłużej niż tempetarury które wymieniłem. Prawdopodobnie LG z wymienionej trójki będzie najtańsza.

 

Jeśli masz odpowiednio grubą wylewkę by zmagazynować ciepło i chciałbyś grzać tylko w nocnej taryfie, to wskazane jest by moc P.C. była ok. 30-40% wyższa niż podane przykłady. Ale by to działało, to warunkiem jest odpowiednio gruba płyta betonu. Przy cienkiej płycie musisz grzać całodobowo.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może być poprawnie wykonana ale serwis może lecieć w kulki. I co wtedy jak w domu zimno? Popatrz ja jeden z wątków o gree gdzie ktoś się z nimi buja od paru miesięcy.

 

Za 8 tys to masz słabego haiera, który nawet nie ma krzywej grzewczej a przy mrozie jego parametry nie są imponujące. Do tego żeby to wysterować (np cwu) jest potrzebna jakaś magiczna skrzynka znowu za pare zł. Da się ale jak się to wszystko policzy to jakieś lg czy panas może wyjść podobnie..

 

Ja w LG zrezygnowałem z krzywej grzewczej.

I tak ogrzewaniem steruje termostat zewnętrzny , który włączy pompę jak zajdzie taka potrzeba i wyłączy jak osiągnie żądaną temp ...

 

Krzywa przy sterowaniu termostatem albo czasowo jest zbyteczna ...

 

Krzywa jest dobra jak nie ma termostatu , nie ma czasowego grzania a pompa działa nonstop.

Pytanie ilu ludzi tak prowadzi pompę ? Zapewne nieliczni , bo przy takim prowadzeniu pojawia się problem taktowania pompy ...

 

Osobiście uważam że pompa powinna działać tyle ile potrzebuje aby mieć komfortową temp w domu a nie na siłę ją katować przy bardzo niskich temp. aby na siłę ją zmusić do pracy stałej.

 

Dlatego wolłabym taniego monoblocka.

jakby nawet za 10 lat padł to później można by samemu wymienić na coś innego , bez wołania fachowca i płacenia za montaz ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...