Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Mocowanie rurek ogrzewania podłogowego


Robinson74

Recommended Posts

Witam,

Instalator, który będzie mocował rurki ogrzewania podłogowego po tym, gdy ja już ułożę styropian, zgłosił mi fakt, żebym styropian kleił do płyty, gdyż rurki mogą unieść styropian, do którego będą mocowane rurki z tworzywa.

Czy klejenie styropianu pod podłogą jest zgodne ze sztuką budowlaną?

Czy ktoś spotkał się z problemem podnoszenia styropianu? Dodam, że u mnie rurki będą z polibutylenu. Może to coś zmienia.

A może można rurki mocować do płyty poprzez warstwę 5 cm EPS (3+2 cm)?

U mnie pod styropianem nie będzie hydroizolacji, więc o jej przebicie można się nie martwić. Hydroizolacja jest pod piwnicą, a tu mowa o parterze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak rurki podłogówki dostaną wodę do próby ciśnieniowej, to nie pójdą w górę nabite ciśnieniem roboczym +30%?

Przed tym przestrzega instalator, a prawdę mówiąc, to pewnie nie chce mu się robić próby wodą, ale ja wymagam takiej właśnie próby.

 

Przy probie ciśnieniowej poszły by do góry gdybyś nabił helu:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że do mocowania rurek podłogówki są tez w sprzedaży listwy montażowe.

Czy ktoś z forum stosował?

Np. tutaj jest opis:

https://www.tiasystem.pl/blog/szyna-do-ogrzewania-podlogowego/

 

Daj spokój z szynami, nie rozumiem dlaczego ten instalator nie mocował rurek do styro za pomocą zszywek/spinek/klipsów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak rurki podłogówki dostaną wodę do próby ciśnieniowej, to nie pójdą w górę nabite ciśnieniem roboczym +30%?

Przed tym przestrzega instalator, a prawdę mówiąc, to pewnie nie chce mu się robić próby wodą, ale ja wymagam takiej właśnie próby.

 

A dlaczego chcesz próbę robić wodą przeciez wiadomo ze powietrze jest rzadsze i jeśli na powietrzu będzie ok. To na wodzie tym bardziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dlaczego chcesz próbę robić wodą przeciez wiadomo ze powietrze jest rzadsze i jeśli na powietrzu będzie ok. To na wodzie tym bardziej.

Jemu nie chodzi tyle o szczelność tylko o podnoszenie się rurek. Autor tematu sądzi a raczej instalaotor że jak zrobi próbę ciśnieniową to rurki się podniosą ale chyba gdy rurki nabije helem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego chcę robić próbę wodą?

Bo to zgodne ze sztuką budowlaną, a poza tym woda pokazuje ewentualny wyciek, a powietrze nie.

 

Bijesz piane. przecież nie masz łączeń w OP. Ja sam układałem , próby nie robiłem, pierwszy raz skręcałem dwa rozdzielacze, łącznie 18 obwodów i ani kropli po uruchomieniu z nich nie uszło :) Grunt to spokojna robota, proste cięcia i dobry materiał (u mnie nierdzewka)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bijesz piane. przecież nie masz łączeń w OP. Ja sam układałem , próby nie robiłem, pierwszy raz skręcałem dwa rozdzielacze, łącznie 18 obwodów i ani kropli po uruchomieniu z nich nie uszło :)

 

Ciśnienie powinno być nabite w czasie robienia wylewek. Raz, że znacząco to utrudnia załamanie rurki (a bywały na FM takie opisy, jak nie były rurki pod ciśnieniem). A dwa, że nawet jak w czasie wylewania zostaną gdzieś rurki załamane, to widać to na manometrze... Oczywiście przy nabiciu ciśnienia wodą. Bo przy nabiciu powietrzem, przez jego ściśliwość, różnica może być zbyt subtelna do wyłapania.

 

Może też przytrafić się nieszczelność. Brak złączek to żaden dowód na szczelność. Rury mogą być uszkodzone na każdym etapie - od wady produkcyjnej, po nieostrożne posługiwanie się narzędziami ekipy od wylewki.

 

Nie zmienia to faktu co do meritum , że jeszcze z akumulatorem na.... tfu, pod 7cm betonu nigdy nie wypływali ;)

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producent mojego systemu rur przewiduje próbę ciśnieniową do 20 bar.

Jaki sprzęt powinien mieć monter, żeby nabić tak wysokie ciśnienie?

Czy do tego trzeba coś specjalnego?

 

 

Napełnić instalację.

Odpowietrzyć instalację.

Zwiększyć ciśnienie do 7 bar na pół minuty w celu zaciśnięcia się pierścienia utrzymującego na rurze.

Zwiększyć ciśnienie do 20 bar pozostawiając na godzinę, aby odkryć nieszczelne połączenia.

Zmniejszyć ciśnienie do wartości użytkowych, aby sprawdzić jak system zachowuje się w normalnych warunkach pracy.

Po wykonaniu tych kroków instalacja powinna działać poprawnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...