Ana789 14.10.2021 09:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Witam , Dom powiat rzeszowski , typu stodoła 160 m2 parterowy , ściany porotherm dryfix 25 , dobrze ocieplony - ściany 20 cm styropian , dach 20 cm wełna , podłoga 20 cm , okna 3 szybowe, rekuperacja , wszędzie podłogówka, wg ciepłowłasciwe zapotrzebowanie 6,1kw https://cieplo.app/wynik/jygd , nie mam projektu tego domu z wyliczonym zapotrzebowaniem , pewnie będę musiała zlecić instalator lokalny , który potem zrobi przeglądy proponuje pompę ciepła : Hyunday HHPS-M8TH + moduł hydrauliczny 8 kW , proszę o opinię , nie jestem znawcą a właściwie laikiem w tej sprawie ale czytając rożne fora myślę ze pompa może być przewymiarowana , choć różnie to jest i może będzie ok tylko , proszę też o opinie o pompie jak ktoś ją zna Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 14.10.2021 11:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 (edytowane) wszędzie podłogówka, wg ciepło własciwe zapotrzebowanie 6,1kW https://cieplo.app/wynik/jygd , instalator lokalny proponuje pompę ciepła : Hyunday HHPS-M8TH + moduł hydrauliczny 8 kW , Potrzebujesz pompę, która przy -20 C na zewnątrz; - jest w stanie uzyskać ok; 6,0 kW mocy; - np ;Panasonic 9kW/1f; Samsung 9kW/1f; LG 7kW ; Daikin 6kW, - marka Hyunday - raczej mało znana tu na forum, oraz istotne jakie ma zaplecze; - aby za chwilę nie zwinęła interes, - brak możliwości fachowej podpowiedzi forum w razie potrzeby, Jak grube masz wylewki??? Edytowane 14 Października 2021 przez Andrzej5101 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
poziom 14.10.2021 12:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Panasonic 9kW przy zapotrzebowaniu 6,1 kW?Kto niby dobiera pompę tak, że przy -20 ma uzyskiwać bez grzałek maksymalne potrzebne zapotrzebowanie? Co będzie się wtedy działo przy +5 na przykład? Ja mam zapotrzebowanie 8,6kW i na 99% biorę 3-fazową Panasonic 9kWPolecam sobie popatrzeć w te tabelki: https://www.panasonicproclub.com/uploads/PL/certifications/2019/TABELA%20DOBOROWA.pdf Oczywiście, każdy zrobi jak zechce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo1972 14.10.2021 12:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Panasonic 9kW przy zapotrzebowaniu 6,1 kW? Kto niby dobiera pompę tak, że przy -20 ma uzyskiwać bez grzałek maksymalne potrzebne zapotrzebowanie? Co będzie się wtedy działo przy +5 na przykład? Ja mam zapotrzebowanie 8,6kW i na 99% biorę 3-fazową Panasonic 9kW Polecam sobie popatrzeć w te tabelki: https://www.panasonicproclub.com/uploads/PL/certifications/2019/TABELA%20DOBOROWA.pdf Oczywiście, każdy zrobi jak zechce. Ja mam od 9 lat prawie T-CAP 9kW w domu, który potrzebuje 3,5kW przy -20st.C... I od tyłu lat chwalę sobie taki wybór Co się dzieje przy +5st.C ? Nic, pompa ładuje tyle ciepła ile musi a później się wyłącza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo1972 14.10.2021 12:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 (edytowane) Witam , Dom powiat rzeszowski , typu stodoła 160 m2 parterowy , ściany porotherm dryfix 25 , dobrze ocieplony - ściany 20 cm styropian , dach 20 cm wełna , podłoga 20 cm , okna 3 szybowe, rekuperacja , wszędzie podłogówka, wg ciepłowłasciwe zapotrzebowanie 6,1kw https://cieplo.app/wynik/jygd , nie mam projektu tego domu z wyliczonym zapotrzebowaniem , pewnie będę musiała zlecić instalator lokalny , który potem zrobi przeglądy proponuje pompę ciepła : Hyunday HHPS-M8TH + moduł hydrauliczny 8 kW , proszę o opinię , nie jestem znawcą a właściwie laikiem w tej sprawie ale czytając rożne fora myślę ze pompa może być przewymiarowana , choć różnie to jest i może będzie ok tylko , proszę też o opinie o pompie jak ktoś ją zna Nie znam tego Hyundaya ale wygląda mi na dobry wybór. Jeśli ma on przy -20st.C (taką masz temperaturę dla swojej strefy klimatycznej) dalej ok.6kW mocy grzewczej to znaczy, że mocowo pompa jest dobrze dobrana. Przy odpowiedniej wylewce i podłogówce nie może być mowy nigdy o "przewymiarowaniu" pompy ciepła. To nie kocioł na węgiel, którego nie można wygasić. Tam się robi pstryk i pompa się wyłącza jak nie ma potrzeby grzać. Edytowane 14 Października 2021 przez Arturo1972 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 14.10.2021 12:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Ja mam zapotrzebowanie 8,6 kW i na 99% biorę 3-fazową Panasonic 9 kW. Pompa 9kW/3f oraz 9kW/TCap/1f - mają taką samą modulację mocy ; - nic nie zyskujesz na osiągach!!! - jakie są różnicę cenowe??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
poziom 14.10.2021 13:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Pompa 9kW/3f oraz 9kW/TCap/1f - mają taką samą modulację mocy ; - nic nie zyskujesz na osiągach!!! - jakie są różnicę cenowe??? Nie krzycz, bo nie ma potrzeby, serio. Widziałeś załączony przeze mnie link ze strony panasonica? Porównałeś osiągi dla zapotrzebowania np. 8,5 kW (takiego jak u mnie) dla obu tych pomp? No, być może inzynierowie z Panasonica wiedzą mniej ale jakoś ja im bardziej ufam. Nie wiem jakie są różnice cenowe, było u mnie 4 róznych instalatorów (w tym 3 branych ze stron konkurencji Panasonica, bo chciałem miec wybór większy) i 3 doradziło Pana 9kW HP, jeden Atlantica 10kW. I to nie tak, że polecili bo im zalega na magazynie. Nie, będę musiał czekać aż te pompy do nich dotrą....jak juz je zamówią. Ja wiem, że jest kult t-capów ale wg wszelkich danych (nie subiektywnych odczuć użytkowników) najmiejszy t-cap u mnie byłby jak polowanie na komara z armatą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo1972 14.10.2021 14:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Ja wiem, że jest kult t-capów ale wg wszelkich danych (nie subiektywnych odczuć użytkowników) najmiejszy t-cap u mnie byłby jak polowanie na komara z armatą. Jak widzisz, to Ty na podstawie "subiektywnych" tabelek i danych prawisz głupoty a ja w przeciwieństwie do Ciebie, na podstawie "obiektywnych" i to 9 letnich obserwacji prostuje te brednie,które powielasz. Jeszcze raz, 9kW T-CAP od 2013r pracuję u mnie w domu, który obciążenie cieplne ma na poziomie 3,5kW przy -20st. C Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
poziom 14.10.2021 15:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 (edytowane) Jak widzisz, to Ty na podstawie "subiektywnych" tabelek i danych prawisz głupoty a ja w przeciwieństwie do Ciebie, na podstawie "obiektywnych" i to 9 letnich obserwacji prostuje te brednie,które powielasz. Jeszcze raz, 9kW T-CAP od 2013r pracuję u mnie w domu, który obciążenie cieplne ma na poziomie 3,5kW przy -20st. C Jakich subiektywnych tabelek. Człowieku, jak póbujesz kogos obrażać (brednie itp...-brawo, pełna kulturka) to chociaż trzymaj się faktów. Te tabelki nie ja wymyśliłem tylko inżynierowie z Panasonica. Wg wszelkich danych masz mocno przeszacowaną pompę i podejrzewam,że powyżej 5st C działa ona w trybie ON/OFF. Dawaj dalej swoje rewelacje. Edytowane 14 Października 2021 przez poziom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo1972 14.10.2021 15:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Jakich subiektywnych tabelek. Człowieku, jak póbujesz kogos obrażać (brednie itp...-brawo, pełna kulturka) to chociaż trzymaj się faktów. Te tabelki nie ja wymyśliłem tylko inżynierowie z Panasonica. Wg wszelkich danych masz mocno przeszacowaną pompę i podejżewam,że powyżej 5st C działa ona w trybie ON/OFF. Dawaj dalej swoje rewelacje. Ba, nie tylko przy +5st.C tak jest ale i przy -20st.C wszak T-CAP ma dalej 9kW a dom potrzebuje wtedy jedynie 3,5kW Ale co w związku z tym ? Inne czary mary i nie według Panasa ? Pompa wpięta bezpośrednio w podłogówkę, bez zbędnych buforów i dodatkowych pomp obiegowych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
poziom 14.10.2021 15:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Ba, nie tylko przy +5st.C tak jest ale i przy -20st.C wszak T-CAP ma dalej 9kW a dom potrzebuje wtedy jedynie 3,5kW Ale co w związku z tym ? Inne czary mary i nie według Panasa ? Pompa wpięta bezpośrednio w podłogówkę, bez zbędnych buforów i dodatkowych pomp obiegowych Poza tym, że zużywa więcej energii niż gdyby była odpowiednio dobrana, oraz, że prawdopodobnie szybciej zużyją sie poszczególne podzespoły-nic. Ja nie twierdzę, że ona nie działa. Natomiast ciagnięcie niewiadówki ciagnikiem TIR ma podobny sens. Chociaż nie-bo tu dochodzi jeszcze fakt większego zuzycia energii niż przy ciągłej pracy. Z fizyki: wprawienie ciała w ruch "kosztuje" więcej energii niż utrzymanie jednostajnego ruchu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo1972 14.10.2021 15:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Poza tym, że zużywa więcej energii niż gdyby była odpowiednio dobrana, oraz, że prawdopodobnie szybciej zużyją sie poszczególne podzespoły-nic. Ja nie twierdzę, że ona nie działa. Natomiast ciagnięcie niewiadówki ciagnikiem TIR ma podobny sens. Chociaż nie-bo tu dochodzi jeszcze fakt większego zuzycia energii niż przy ciągłej pracy. Z fizyki: wprawienie ciała w ruch "kosztuje" więcej energii niż utrzymanie jednostajnego ruchu. Po raz kolejny bzdury opowiadasz Prędzej padnie turbina/sprężarka częściej czy ciągle eksploatowana niż raz na jakiś czas. To wynika z prostego powodu czyli zużycia materiału. Więcej energii zużyje ? No gdzieś Ty usłyszal takie brednie ? Pompa startuje nie od mocy maks tyko od zera. Poza tym, o zużycie energii nie martwi się jak widać Panas bo bierze pod uwagę COP1 czyli grzałkę Od 8,5 roku, moje zużycie na ogrzewanie( bez cwu) to przedział 1400-1700kWh za sezon. Obecnie mam awarię bo poszła płyta główna ale to raczej nie jest związane z Twoimi teoriami Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
poziom 14.10.2021 16:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Po raz kolejny bzdury opowiadasz Prędzej padnie turbina/sprężarka częściej czy ciągle eksploatowana niż raz na jakiś czas. To wynika z prostego powodu czyli zużycia materiału. Więcej energii zużyje ? No gdzieś Ty usłyszal takie brednie ? Pompa startuje nie od mocy maks tyko od zera. Poza tym, o zużycie energii nie martwi się jak widać Panas bo bierze pod uwagę COP1 czyli grzałkę Od 8,5 roku, moje zużycie na ogrzewanie( bez cwu) to przedział 1400-1700kWh za sezon. Obecnie mam awarię bo poszła płyta główna ale to raczej nie jest związane z Twoimi teoriami I znów uciekamy sie do inwektyw, bo wiedzy podstawowej z fizyki brakuje... szkoda czasu. Nawet przed momentem rozmawiałem z instalatorem i z ciekawości o to zapytałem. Oczywiście w strefie III ustawia się punkt biwalencji normalnie dla -5/-6, on u nas dał nawet -7/-8 czyli od tej temperatury pompa będzie wspierała się grzałką. Nikt o zdrowych zmysłach i jakiejkolwiek wiedzy o pompach nie wybiera pompy tak, by osiągała max zapotrzebowania przy -20 st C! I żeby nie było-poza handlowcami, których wiedza techniczna jest najczęsciej zerowa, osoby, które u nas byly, wszystkie doradzały tak samo. Nie wiem-spisej jakiś chyba. A swoją drogą takich dni z temp. -20 ile mamy w roku? Podpowiem: w podłódzkiej wsi w tym roku były DWA takie dni, a raczej poranki, bo cały dzień nie było poniżej -20 nigdy za mojego tutaj życia. Może w 1981 podczas zimy stulecia ale wtedy jeszcze w Łodzi mieszkałem, także odczuwalna temp. była na pewno wyższa. Autorowi watku współczuję bo, jak widac, ciężko będzie uzyskać jakąś sensowną radę. Ale z drugiej strony ma rózne stanowiska. I tak wybrać trzeba samemu, pod nasz dom. Nie ma uniwersalnej pompy, która będzie dobrze działała w każdym domu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo1972 14.10.2021 17:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 (edytowane) I znów uciekamy sie do inwektyw, bo wiedzy podstawowej z fizyki brakuje... szkoda czasu. Nawet przed momentem rozmawiałem z instalatorem i z ciekawości o to zapytałem. Oczywiście w strefie III ustawia się punkt biwalencji normalnie dla -5/-6, on u nas dał nawet -7/-8 czyli od tej temperatury pompa będzie wspierała się grzałką. Nikt o zdrowych zmysłach i jakiejkolwiek wiedzy o pompach nie wybiera pompy tak, by osiągała max zapotrzebowania przy -20 st C! I żeby nie było-poza handlowcami, których wiedza techniczna jest najczęsciej zerowa, osoby, które u nas byly, wszystkie doradzały tak samo. Nie wiem-spisej jakiś chyba. A swoją drogą takich dni z temp. -20 ile mamy w roku? Podpowiem: w podłódzkiej wsi w tym roku były DWA takie dni, a raczej poranki, bo cały dzień nie było poniżej -20 nigdy za mojego tutaj życia. Może w 1981 podczas zimy stulecia ale wtedy jeszcze w Łodzi mieszkałem, także odczuwalna temp. była na pewno wyższa. Autorowi watku współczuję bo, jak widac, ciężko będzie uzyskać jakąś sensowną radę. Ale z drugiej strony ma rózne stanowiska. I tak wybrać trzeba samemu, pod nasz dom. Nie ma uniwersalnej pompy, która będzie dobrze działała w każdym domu. Nikt o zdrowych zmysłach nie wydaje 30tys.zl na pompę ciepła by przy -5st.C i niżej grzać grzałką. Do tego wystarczy kocioł elektryczny za 3tys.zl Być może Twój "instalator" przesiadł się z kotłów na węgiel na bardziej cywilizowane źródła ciepła ? Moje zdrowe zmysły, od 2013r nie obejrzały grzania grzałką, nawet przy -26st.C a zapewniam Cię, że takie temperatury były kilka lat temu na Śląsku... Ale wtedy to pompy ciepła nazywały się pompy ciepła powietrze-woda a nie hybrydy połączone z kotłem elektrycznym Za moment zadzwoń do swojego instalatora i powiedz mu, że jest taki gość, który T-CAP-em 9kW ogrzewa dom, który potrzebuje przy -20st.C 3,5kW i to w marcu 2013r będzie już 9 lat Edytowane 14 Października 2021 przez Arturo1972 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 14.10.2021 17:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 (edytowane) Ja patrzyłem na Panasoniki 1,5 roku temu i z tabelki wychodziło, że P.C. 3-fazowa uzyskiwała wyższą sprawność w porównaniu z 1-fazową. Jak dobrze sobie przypominam, to 0,5 kW wyższe moce wyciągała w niższych temp. otoczenia. Ostatecznie kupiłem Daikina Althermę na R32 bo mniej tracił na mocy w niskich temp. Ale wtedy nie znałem oferty LG, gdybym znał ofertę LG to raczej LG V-Terma na R32 bym kupił. I ... Nawet przed momentem rozmawiałem z instalatorem i z ciekawości o to zapytałem. Oczywiście w strefie III ustawia się punkt biwalencji normalnie dla -5/-6, on u nas dał nawet -7/-8 czyli od tej temperatury pompa będzie wspierała się grzałką. ... To twój instalator jest chyba starej daty i szkolenie z doboru P.C. powietrze-woda chyba zdobywał 10-15 lat temu. -5 / -6°C to była temp. graniczna do jakiej mogły pracować P.C. pierwszej generacji tworzonych z klimatyzacji. Dlatego też temp. biwalentna tych pierwszych P.C. była dobierana dla takiego zakresu temp. Od tego czasu technologia poszła do przodu, zastosowano nowe generacje czynników (gazu) i dodatkowe zawory ciśnieniowe i coś tam (dokładnej konstrukcji nie znam). Obecne P.C. mogą bez grzałki pracować do -20°C a nawet te większe modele i te na R32 do -25°C. Więc gdy komresor daje takie możliwości - to jaki jest sens kupować drogą P.C. po to by grzać nią tylko do -6°C, a potem odpalać 3x droższą w użyciu grzałkę -6*C temp. biwalentną to jest sens dobrać do regionu gdzie temp. sięgają (i to rzadko) -10*C; dla zim gdzie temp. często sięga -15*C, a rzadko -20*C - lepiej temp. biwalentną dobierać w okolicę tych -15*C; dla regionu gdzie temp. często spada do -18*C, a nieraz do -25*C - to już temp. biwalentną lepiej dobrać dla tych -20*C lub rozważyć P.C. gruntową. W przypadku P.C. inverterowych potrafią kręcić moc (modulować) od 30% mocy nominalnej. I te 30% to będzie ich moc osiągana w temp. dodatnich. Przy P.C. inverterowej dobranej pod OZC budynku, z taktowaniem nie powinno być problemu. Jeśli moc P.C. będzie o 1 lub 2 kW większa niż zapotrzebowanie domu - nie powinien to być problem. O przewymiarowaniu raczej bym mówił gdy P.C. będzie o 30 / 40% mocniejsza niż potrzeby domu. I to pod warunkiem, że P.C. będzie grzała stale. Bo jak jest gruba płyta betonowa pod domem i planuje się grzać ogrzewaniem podłogowym tylko w taniej / nocnej taryfie - to te 30 / 40% większa moc jest zalecana, by dogrzać beton w krótszym czasie. Należy też brać pod uwagę, że moc P.C. powietrze-woda nie jest stała i spada wraz ze spadkiem temp. na dworze. W tym wpisie jest więcej wykresów pokazujących spadek mocy wraz ze spadkiem temp. otoczenia: [klik niebieski link] https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi&p=8050326&viewfull=1#post8050326 Edytowane 14 Października 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sito 14.10.2021 19:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Jak widzisz, to Ty na podstawie "subiektywnych" tabelek i danych prawisz głupoty a ja w przeciwieństwie do Ciebie, na podstawie "obiektywnych" i to 9 letnich obserwacji prostuje te brednie,które powielasz. Jeszcze raz, 9kW T-CAP od 2013r pracuję u mnie w domu, który obciążenie cieplne ma na poziomie 3,5kW przy -20st. C Na chwilę obecną nie pracuje tylko stoi rozbebeszony.... To tak po prawdzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo1972 14.10.2021 20:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Na chwilę obecną nie pracuje tylko stoi rozbebeszony.... To tak po prawdzie A właśnie,że pracuje... Na grzalce śmiga aż miło czyli jestem trendy i biwalentny I coby nie mówić, widać już "odpowiednie" zużycie na podliczniku... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marcus312 14.10.2021 21:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Na grzalce śmiga aż miło Szkoda prądu lepiej dwa patyki wrzucić do kominka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arturo1972 14.10.2021 21:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2021 Szkoda prądu lepiej dwa patyki wrzucić do kominka Przez weekend może, jak mi się zachce Narazie COP1 idzie tez w cenie 0,33zl/kWh także za porfel dużo mnie chwyci. Wyraznia różnica jest na liczniku jedynie czyli kręci się 3× szybciej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
poziom 15.10.2021 06:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2021 Ja patrzyłem na Panasoniki 1,5 roku temu i z tabelki wychodziło, że P.C. 3-fazowa uzyskiwała wyższą sprawność w porównaniu z 1-fazową. Jak dobrze sobie przypominam, to 0,5 kW wyższe moce wyciągała w niższych temp. otoczenia. Ostatecznie kupiłem Daikina Althermę na R32 bo mniej tracił na mocy w niskich temp. Ale wtedy nie znałem oferty LG, gdybym znał ofertę LG to raczej LG V-Terma na R32 bym kupił. To twój instalator jest chyba starej daty i szkolenie z doboru P.C. powietrze-woda chyba zdobywał 10-15 lat temu. -5 / -6°C to była temp. graniczna do jakiej mogły pracować P.C. pierwszej generacji tworzonych z klimatyzacji. Dlatego też temp. biwalentna tych pierwszych P.C. była dobierana dla takiego zakresu temp. Od tego czasu technologia poszła do przodu, zastosowano nowe generacje czynników (gazu) i dodatkowe zawory ciśnieniowe i coś tam (dokładnej konstrukcji nie znam). Obecne P.C. mogą bez grzałki pracować do -20°C a nawet te większe modele i te na R32 do -25°C. Więc gdy komresor daje takie możliwości - to jaki jest sens kupować drogą P.C. po to by grzać nią tylko do -6°C, a potem odpalać 3x droższą w użyciu grzałkę -6*C temp. biwalentną to jest sens dobrać do regionu gdzie temp. sięgają (i to rzadko) -10*C; dla zim gdzie temp. często sięga -15*C, a rzadko -20*C - lepiej temp. biwalentną dobierać w okolicę tych -15*C; dla regionu gdzie temp. często spada do -18*C, a nieraz do -25*C - to już temp. biwalentną lepiej dobrać dla tych -20*C lub rozważyć P.C. gruntową. W przypadku P.C. inverterowych potrafią kręcić moc (modulować) od 30% mocy nominalnej. I te 30% to będzie ich moc osiągana w temp. dodatnich. Przy P.C. inverterowej dobranej pod OZC budynku, z taktowaniem nie powinno być problemu. Jeśli moc P.C. będzie o 1 lub 2 kW większa niż zapotrzebowanie domu - nie powinien to być problem. O przewymiarowaniu raczej bym mówił gdy P.C. będzie o 30 / 40% mocniejsza niż potrzeby domu. I to pod warunkiem, że P.C. będzie grzała stale. Bo jak jest gruba płyta betonowa pod domem i planuje się grzać ogrzewaniem podłogowym tylko w taniej / nocnej taryfie - to te 30 / 40% większa moc jest zalecana, by dogrzać beton w krótszym czasie. Należy też brać pod uwagę, że moc P.C. powietrze-woda nie jest stała i spada wraz ze spadkiem temp. na dworze. W tym wpisie jest więcej wykresów pokazujących spadek mocy wraz ze spadkiem temp. otoczenia: [klik niebieski link] https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi&p=8050326&viewfull=1#post8050326 Nie chce mi się od nowa wszystkiego pisać. Nie jeden a 4 instalatorów z róznych firm, tych najbardziej polecanych w łódzkiem. Raczej młodsi ode mnie (poniżej 40). Do tego jeszcze raz odsyłam do linka ze strony Panasonica-najwyraźniej nie znają się w tej firmie....zresztą Polak zawsze wie lepiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.