Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

dobór pompy ciepłaaaaaa


Ana789

Recommended Posts

Witam ,

Dom powiat rzeszowski , typu stodoła 160 m2 parterowy , ściany porotherm dryfix 25 , dobrze ocieplony - ściany 20 cm styropian , dach 20 cm wełna , podłoga 20 cm , okna 3 szybowe, rekuperacja , wszędzie podłogówka,

wg ciepłowłasciwe zapotrzebowanie 6,1kw https://cieplo.app/wynik/jygd , nie mam projektu tego domu z wyliczonym zapotrzebowaniem , pewnie będę musiała zlecić

 

instalator lokalny , który potem zrobi przeglądy proponuje pompę ciepła : Hyunday HHPS-M8TH + moduł hydrauliczny 8 kW , proszę o opinię , nie jestem znawcą a właściwie laikiem w tej sprawie ale czytając rożne fora myślę ze pompa może być przewymiarowana , choć różnie to jest i może będzie ok tylko , proszę też o opinie o pompie jak ktoś ją zna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszędzie podłogówka,

wg ciepło własciwe zapotrzebowanie 6,1kW https://cieplo.app/wynik/jygd ,

instalator lokalny proponuje pompę ciepła : Hyunday HHPS-M8TH + moduł hydrauliczny 8 kW ,

 

Potrzebujesz pompę, która przy -20 C na zewnątrz;

- jest w stanie uzyskać ok; 6,0 kW mocy;

- np ;Panasonic 9kW/1f; Samsung 9kW/1f; LG 7kW ; Daikin 6kW,

- marka Hyunday - raczej mało znana tu na forum, oraz istotne jakie ma zaplecze;

- aby za chwilę nie zwinęła interes,

- brak możliwości fachowej podpowiedzi forum w razie potrzeby,

Jak grube masz wylewki???

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panasonic 9kW przy zapotrzebowaniu 6,1 kW?

Kto niby dobiera pompę tak, że przy -20 ma uzyskiwać bez grzałek maksymalne potrzebne zapotrzebowanie? Co będzie się wtedy działo przy +5 na przykład?

 

Ja mam zapotrzebowanie 8,6kW i na 99% biorę 3-fazową Panasonic 9kW

Polecam sobie popatrzeć w te tabelki: https://www.panasonicproclub.com/uploads/PL/certifications/2019/TABELA%20DOBOROWA.pdf

 

Oczywiście, każdy zrobi jak zechce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panasonic 9kW przy zapotrzebowaniu 6,1 kW?

Kto niby dobiera pompę tak, że przy -20 ma uzyskiwać bez grzałek maksymalne potrzebne zapotrzebowanie? Co będzie się wtedy działo przy +5 na przykład?

 

Ja mam zapotrzebowanie 8,6kW i na 99% biorę 3-fazową Panasonic 9kW

Polecam sobie popatrzeć w te tabelki: https://www.panasonicproclub.com/uploads/PL/certifications/2019/TABELA%20DOBOROWA.pdf

 

Oczywiście, każdy zrobi jak zechce.

Ja mam od 9 lat prawie T-CAP 9kW w domu, który potrzebuje 3,5kW przy -20st.C...

I od tyłu lat chwalę sobie taki wybór :)

Co się dzieje przy +5st.C ? Nic, pompa ładuje tyle ciepła ile musi a później się wyłącza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ,

Dom powiat rzeszowski , typu stodoła 160 m2 parterowy , ściany porotherm dryfix 25 , dobrze ocieplony - ściany 20 cm styropian , dach 20 cm wełna , podłoga 20 cm , okna 3 szybowe, rekuperacja , wszędzie podłogówka,

wg ciepłowłasciwe zapotrzebowanie 6,1kw https://cieplo.app/wynik/jygd , nie mam projektu tego domu z wyliczonym zapotrzebowaniem , pewnie będę musiała zlecić

 

instalator lokalny , który potem zrobi przeglądy proponuje pompę ciepła : Hyunday HHPS-M8TH + moduł hydrauliczny 8 kW , proszę o opinię , nie jestem znawcą a właściwie laikiem w tej sprawie ale czytając rożne fora myślę ze pompa może być przewymiarowana , choć różnie to jest i może będzie ok tylko , proszę też o opinie o pompie jak ktoś ją zna

Nie znam tego Hyundaya ale wygląda mi na dobry wybór.

Jeśli ma on przy -20st.C (taką masz temperaturę dla swojej strefy klimatycznej) dalej ok.6kW mocy grzewczej to znaczy, że mocowo pompa jest dobrze dobrana.

 

Przy odpowiedniej wylewce i podłogówce nie może być mowy nigdy o "przewymiarowaniu" pompy ciepła.

To nie kocioł na węgiel, którego nie można wygasić.

Tam się robi pstryk i pompa się wyłącza jak nie ma potrzeby grzać.

Edytowane przez Arturo1972
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa 9kW/3f oraz 9kW/TCap/1f - mają taką samą modulację mocy ;

- nic nie zyskujesz na osiągach!!!

- jakie są różnicę cenowe???

 

Nie krzycz, bo nie ma potrzeby, serio.

 

Widziałeś załączony przeze mnie link ze strony panasonica? Porównałeś osiągi dla zapotrzebowania np. 8,5 kW (takiego jak u mnie) dla obu tych pomp?

No, być może inzynierowie z Panasonica wiedzą mniej ale jakoś ja im bardziej ufam.

Nie wiem jakie są różnice cenowe, było u mnie 4 róznych instalatorów (w tym 3 branych ze stron konkurencji Panasonica, bo chciałem miec wybór większy) i 3 doradziło Pana 9kW HP, jeden Atlantica 10kW. I to nie tak, że polecili bo im zalega na magazynie. Nie, będę musiał czekać aż te pompy do nich dotrą....jak juz je zamówią.

Ja wiem, że jest kult t-capów ale wg wszelkich danych (nie subiektywnych odczuć użytkowników) najmiejszy t-cap u mnie byłby jak polowanie na komara z armatą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wiem, że jest kult t-capów ale wg wszelkich danych (nie subiektywnych odczuć użytkowników) najmiejszy t-cap u mnie byłby jak polowanie na komara z armatą.

Jak widzisz, to Ty na podstawie "subiektywnych" tabelek i danych prawisz głupoty a ja w przeciwieństwie do Ciebie, na podstawie "obiektywnych" i to 9 letnich obserwacji prostuje te brednie,które powielasz.

 

Jeszcze raz, 9kW T-CAP od 2013r pracuję u mnie w domu, który obciążenie cieplne ma na poziomie 3,5kW przy -20st. C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widzisz, to Ty na podstawie "subiektywnych" tabelek i danych prawisz głupoty a ja w przeciwieństwie do Ciebie, na podstawie "obiektywnych" i to 9 letnich obserwacji prostuje te brednie,które powielasz.

 

Jeszcze raz, 9kW T-CAP od 2013r pracuję u mnie w domu, który obciążenie cieplne ma na poziomie 3,5kW przy -20st. C

 

Jakich subiektywnych tabelek. Człowieku, jak póbujesz kogos obrażać (brednie itp...-brawo, pełna kulturka) to chociaż trzymaj się faktów. Te tabelki nie ja wymyśliłem tylko inżynierowie z Panasonica. Wg wszelkich danych masz mocno przeszacowaną pompę i podejrzewam,że powyżej 5st C działa ona w trybie ON/OFF.

Dawaj dalej swoje rewelacje.

Edytowane przez poziom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakich subiektywnych tabelek. Człowieku, jak póbujesz kogos obrażać (brednie itp...-brawo, pełna kulturka) to chociaż trzymaj się faktów. Te tabelki nie ja wymyśliłem tylko inżynierowie z Panasonica. Wg wszelkich danych masz mocno przeszacowaną pompę i podejżewam,że powyżej 5st C działa ona w trybie ON/OFF.

Dawaj dalej swoje rewelacje.

Ba, nie tylko przy +5st.C tak jest ale i przy -20st.C wszak T-CAP ma dalej 9kW a dom potrzebuje wtedy jedynie 3,5kW :)

Ale co w związku z tym ?

Inne czary mary i nie według Panasa ?

Pompa wpięta bezpośrednio w podłogówkę, bez zbędnych buforów i dodatkowych pomp obiegowych ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ba, nie tylko przy +5st.C tak jest ale i przy -20st.C wszak T-CAP ma dalej 9kW a dom potrzebuje wtedy jedynie 3,5kW :)

Ale co w związku z tym ?

Inne czary mary i nie według Panasa ?

Pompa wpięta bezpośrednio w podłogówkę, bez zbędnych buforów i dodatkowych pomp obiegowych ;)

 

Poza tym, że zużywa więcej energii niż gdyby była odpowiednio dobrana, oraz, że prawdopodobnie szybciej zużyją sie poszczególne podzespoły-nic.

Ja nie twierdzę, że ona nie działa. Natomiast ciagnięcie niewiadówki ciagnikiem TIR ma podobny sens. Chociaż nie-bo tu dochodzi jeszcze fakt większego zuzycia energii niż przy ciągłej pracy.

Z fizyki: wprawienie ciała w ruch "kosztuje" więcej energii niż utrzymanie jednostajnego ruchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tym, że zużywa więcej energii niż gdyby była odpowiednio dobrana, oraz, że prawdopodobnie szybciej zużyją sie poszczególne podzespoły-nic.

Ja nie twierdzę, że ona nie działa. Natomiast ciagnięcie niewiadówki ciagnikiem TIR ma podobny sens. Chociaż nie-bo tu dochodzi jeszcze fakt większego zuzycia energii niż przy ciągłej pracy.

Z fizyki: wprawienie ciała w ruch "kosztuje" więcej energii niż utrzymanie jednostajnego ruchu.

Po raz kolejny bzdury opowiadasz :)

Prędzej padnie turbina/sprężarka częściej czy ciągle eksploatowana niż raz na jakiś czas.

To wynika z prostego powodu czyli zużycia materiału.

Więcej energii zużyje ?

No gdzieś Ty usłyszal takie brednie ?

Pompa startuje nie od mocy maks tyko od zera.

Poza tym, o zużycie energii nie martwi się jak widać Panas bo bierze pod uwagę COP1 czyli grzałkę ;)

 

Od 8,5 roku, moje zużycie na ogrzewanie( bez cwu) to przedział 1400-1700kWh za sezon.

Obecnie mam awarię bo poszła płyta główna ale to raczej nie jest związane z Twoimi teoriami :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po raz kolejny bzdury opowiadasz :)

Prędzej padnie turbina/sprężarka częściej czy ciągle eksploatowana niż raz na jakiś czas.

To wynika z prostego powodu czyli zużycia materiału.

Więcej energii zużyje ?

No gdzieś Ty usłyszal takie brednie ?

Pompa startuje nie od mocy maks tyko od zera.

Poza tym, o zużycie energii nie martwi się jak widać Panas bo bierze pod uwagę COP1 czyli grzałkę ;)

 

Od 8,5 roku, moje zużycie na ogrzewanie( bez cwu) to przedział 1400-1700kWh za sezon.

Obecnie mam awarię bo poszła płyta główna ale to raczej nie jest związane z Twoimi teoriami :D

 

I znów uciekamy sie do inwektyw, bo wiedzy podstawowej z fizyki brakuje...

szkoda czasu.

Nawet przed momentem rozmawiałem z instalatorem i z ciekawości o to zapytałem. Oczywiście w strefie III ustawia się punkt biwalencji normalnie dla -5/-6, on u nas dał nawet -7/-8 czyli od tej temperatury pompa będzie wspierała się grzałką. Nikt o zdrowych zmysłach i jakiejkolwiek wiedzy o pompach nie wybiera pompy tak, by osiągała max zapotrzebowania przy -20 st C! I żeby nie było-poza handlowcami, których wiedza techniczna jest najczęsciej zerowa, osoby, które u nas byly, wszystkie doradzały tak samo. Nie wiem-spisej jakiś chyba.

A swoją drogą takich dni z temp. -20 ile mamy w roku? Podpowiem: w podłódzkiej wsi w tym roku były DWA takie dni, a raczej poranki, bo cały dzień nie było poniżej -20 nigdy za mojego tutaj życia. Może w 1981 podczas zimy stulecia ale wtedy jeszcze w Łodzi mieszkałem, także odczuwalna temp. była na pewno wyższa.

Autorowi watku współczuję bo, jak widac, ciężko będzie uzyskać jakąś sensowną radę.

Ale z drugiej strony ma rózne stanowiska. I tak wybrać trzeba samemu, pod nasz dom. Nie ma uniwersalnej pompy, która będzie dobrze działała w każdym domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znów uciekamy sie do inwektyw, bo wiedzy podstawowej z fizyki brakuje...

szkoda czasu.

Nawet przed momentem rozmawiałem z instalatorem i z ciekawości o to zapytałem. Oczywiście w strefie III ustawia się punkt biwalencji normalnie dla -5/-6, on u nas dał nawet -7/-8 czyli od tej temperatury pompa będzie wspierała się grzałką. Nikt o zdrowych zmysłach i jakiejkolwiek wiedzy o pompach nie wybiera pompy tak, by osiągała max zapotrzebowania przy -20 st C! I żeby nie było-poza handlowcami, których wiedza techniczna jest najczęsciej zerowa, osoby, które u nas byly, wszystkie doradzały tak samo. Nie wiem-spisej jakiś chyba.

A swoją drogą takich dni z temp. -20 ile mamy w roku? Podpowiem: w podłódzkiej wsi w tym roku były DWA takie dni, a raczej poranki, bo cały dzień nie było poniżej -20 nigdy za mojego tutaj życia. Może w 1981 podczas zimy stulecia ale wtedy jeszcze w Łodzi mieszkałem, także odczuwalna temp. była na pewno wyższa.

Autorowi watku współczuję bo, jak widac, ciężko będzie uzyskać jakąś sensowną radę.

Ale z drugiej strony ma rózne stanowiska. I tak wybrać trzeba samemu, pod nasz dom. Nie ma uniwersalnej pompy, która będzie dobrze działała w każdym domu.

Nikt o zdrowych zmysłach nie wydaje 30tys.zl na pompę ciepła by przy -5st.C i niżej grzać grzałką.

Do tego wystarczy kocioł elektryczny za 3tys.zl :D

 

Być może Twój "instalator" przesiadł się z kotłów na węgiel na bardziej cywilizowane źródła ciepła ?

 

Moje zdrowe zmysły, od 2013r nie obejrzały grzania grzałką, nawet przy -26st.C a zapewniam Cię, że takie temperatury były kilka lat temu na Śląsku...

Ale wtedy to pompy ciepła nazywały się pompy ciepła powietrze-woda a nie hybrydy połączone z kotłem elektrycznym :D

 

Za moment zadzwoń do swojego instalatora i powiedz mu, że jest taki gość, który T-CAP-em 9kW ogrzewa dom, który potrzebuje przy -20st.C 3,5kW i to w marcu 2013r będzie już 9 lat ;)

Edytowane przez Arturo1972
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja patrzyłem na Panasoniki 1,5 roku temu i z tabelki wychodziło, że P.C. 3-fazowa uzyskiwała wyższą sprawność w porównaniu z 1-fazową.

Jak dobrze sobie przypominam, to 0,5 kW wyższe moce wyciągała w niższych temp. otoczenia.

 

Ostatecznie kupiłem Daikina Althermę na R32 bo mniej tracił na mocy w niskich temp.

Ale wtedy nie znałem oferty LG, gdybym znał ofertę LG to raczej LG V-Terma na R32 bym kupił.

 

I ...

Nawet przed momentem rozmawiałem z instalatorem i z ciekawości o to zapytałem. Oczywiście w strefie III ustawia się punkt biwalencji normalnie dla -5/-6, on u nas dał nawet -7/-8 czyli od tej temperatury pompa będzie wspierała się grzałką. ...

 

To twój instalator jest chyba starej daty i szkolenie z doboru P.C. powietrze-woda chyba zdobywał 10-15 lat temu.

-5 / -6°C to była temp. graniczna do jakiej mogły pracować P.C. pierwszej generacji tworzonych z klimatyzacji. Dlatego też temp. biwalentna tych pierwszych P.C. była dobierana dla takiego zakresu temp.

Od tego czasu technologia poszła do przodu, zastosowano nowe generacje czynników (gazu) i dodatkowe zawory ciśnieniowe i coś tam (dokładnej konstrukcji nie znam).

Obecne P.C. mogą bez grzałki pracować do -20°C a nawet te większe modele i te na R32 do -25°C.

Więc gdy komresor daje takie możliwości - to jaki jest sens kupować drogą P.C. po to by grzać nią tylko do -6°C, a potem odpalać 3x droższą w użyciu grzałkę :confused:

 

-6*C temp. biwalentną to jest sens dobrać do regionu gdzie temp. sięgają (i to rzadko) -10*C;

dla zim gdzie temp. często sięga -15*C, a rzadko -20*C - lepiej temp. biwalentną dobierać w okolicę tych -15*C;

dla regionu gdzie temp. często spada do -18*C, a nieraz do -25*C - to już temp. biwalentną lepiej dobrać dla tych -20*C lub rozważyć P.C. gruntową.

 

 

W przypadku P.C. inverterowych potrafią kręcić moc (modulować) od 30% mocy nominalnej. I te 30% to będzie ich moc osiągana w temp. dodatnich.

Przy P.C. inverterowej dobranej pod OZC budynku, z taktowaniem nie powinno być problemu. Jeśli moc P.C. będzie o 1 lub 2 kW większa niż zapotrzebowanie domu - nie powinien to być problem. O przewymiarowaniu raczej bym mówił gdy P.C. będzie o 30 / 40% mocniejsza niż potrzeby domu.

I to pod warunkiem, że P.C. będzie grzała stale. Bo jak jest gruba płyta betonowa pod domem i planuje się grzać ogrzewaniem podłogowym tylko w taniej / nocnej taryfie - to te 30 / 40% większa moc jest zalecana, by dogrzać beton w krótszym czasie.

Należy też brać pod uwagę, że moc P.C. powietrze-woda nie jest stała i spada wraz ze spadkiem temp. na dworze.

 

W tym wpisie jest więcej wykresów pokazujących spadek mocy wraz ze spadkiem temp. otoczenia: [klik niebieski link]

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi&p=8050326&viewfull=1#post8050326

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak widzisz, to Ty na podstawie "subiektywnych" tabelek i danych prawisz głupoty a ja w przeciwieństwie do Ciebie, na podstawie "obiektywnych" i to 9 letnich obserwacji prostuje te brednie,które powielasz.

 

Jeszcze raz, 9kW T-CAP od 2013r pracuję u mnie w domu, który obciążenie cieplne ma na poziomie 3,5kW przy -20st. C

 

Na chwilę obecną nie pracuje tylko stoi rozbebeszony.... To tak po prawdzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja patrzyłem na Panasoniki 1,5 roku temu i z tabelki wychodziło, że P.C. 3-fazowa uzyskiwała wyższą sprawność w porównaniu z 1-fazową.

Jak dobrze sobie przypominam, to 0,5 kW wyższe moce wyciągała w niższych temp. otoczenia.

 

Ostatecznie kupiłem Daikina Althermę na R32 bo mniej tracił na mocy w niskich temp.

Ale wtedy nie znałem oferty LG, gdybym znał ofertę LG to raczej LG V-Terma na R32 bym kupił.

 

 

 

To twój instalator jest chyba starej daty i szkolenie z doboru P.C. powietrze-woda chyba zdobywał 10-15 lat temu.

-5 / -6°C to była temp. graniczna do jakiej mogły pracować P.C. pierwszej generacji tworzonych z klimatyzacji. Dlatego też temp. biwalentna tych pierwszych P.C. była dobierana dla takiego zakresu temp.

Od tego czasu technologia poszła do przodu, zastosowano nowe generacje czynników (gazu) i dodatkowe zawory ciśnieniowe i coś tam (dokładnej konstrukcji nie znam).

Obecne P.C. mogą bez grzałki pracować do -20°C a nawet te większe modele i te na R32 do -25°C.

Więc gdy komresor daje takie możliwości - to jaki jest sens kupować drogą P.C. po to by grzać nią tylko do -6°C, a potem odpalać 3x droższą w użyciu grzałkę :confused:

 

-6*C temp. biwalentną to jest sens dobrać do regionu gdzie temp. sięgają (i to rzadko) -10*C;

dla zim gdzie temp. często sięga -15*C, a rzadko -20*C - lepiej temp. biwalentną dobierać w okolicę tych -15*C;

dla regionu gdzie temp. często spada do -18*C, a nieraz do -25*C - to już temp. biwalentną lepiej dobrać dla tych -20*C lub rozważyć P.C. gruntową.

 

 

W przypadku P.C. inverterowych potrafią kręcić moc (modulować) od 30% mocy nominalnej. I te 30% to będzie ich moc osiągana w temp. dodatnich.

Przy P.C. inverterowej dobranej pod OZC budynku, z taktowaniem nie powinno być problemu. Jeśli moc P.C. będzie o 1 lub 2 kW większa niż zapotrzebowanie domu - nie powinien to być problem. O przewymiarowaniu raczej bym mówił gdy P.C. będzie o 30 / 40% mocniejsza niż potrzeby domu.

I to pod warunkiem, że P.C. będzie grzała stale. Bo jak jest gruba płyta betonowa pod domem i planuje się grzać ogrzewaniem podłogowym tylko w taniej / nocnej taryfie - to te 30 / 40% większa moc jest zalecana, by dogrzać beton w krótszym czasie.

Należy też brać pod uwagę, że moc P.C. powietrze-woda nie jest stała i spada wraz ze spadkiem temp. na dworze.

 

W tym wpisie jest więcej wykresów pokazujących spadek mocy wraz ze spadkiem temp. otoczenia: [klik niebieski link]

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi&p=8050326&viewfull=1#post8050326

 

Nie chce mi się od nowa wszystkiego pisać. Nie jeden a 4 instalatorów z róznych firm, tych najbardziej polecanych w łódzkiem. Raczej młodsi ode mnie (poniżej 40).

Do tego jeszcze raz odsyłam do linka ze strony Panasonica-najwyraźniej nie znają się w tej firmie....zresztą Polak zawsze wie lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...