Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam ,

Dom powiat rzeszowski , typu stodoła 160 m2 parterowy , ściany porotherm dryfix 25 , dobrze ocieplony - ściany 20 cm styropian , dach 20 cm wełna , podłoga 20 cm , okna 3 szybowe, rekuperacja , wszędzie podłogówka,

wg ciepłowłasciwe zapotrzebowanie 6,1kw https://cieplo.app/wynik/jygd , nie mam projektu tego domu z wyliczonym zapotrzebowaniem , pewnie będę musiała zlecić

 

instalator lokalny , który potem zrobi przeglądy proponuje pompę ciepła : Hyunday HHPS-M8TH + moduł hydrauliczny 8 kW , proszę o opinię , nie jestem znawcą a właściwie laikiem w tej sprawie ale czytając rożne fora myślę ze pompa może być przewymiarowana , choć różnie to jest i może będzie ok tylko , proszę też o opinie o pompie jak ktoś ją zna

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/
Udostępnij na innych stronach

wszędzie podłogówka,

wg ciepło własciwe zapotrzebowanie 6,1kW https://cieplo.app/wynik/jygd ,

instalator lokalny proponuje pompę ciepła : Hyunday HHPS-M8TH + moduł hydrauliczny 8 kW ,

 

Potrzebujesz pompę, która przy -20 C na zewnątrz;

- jest w stanie uzyskać ok; 6,0 kW mocy;

- np ;Panasonic 9kW/1f; Samsung 9kW/1f; LG 7kW ; Daikin 6kW,

- marka Hyunday - raczej mało znana tu na forum, oraz istotne jakie ma zaplecze;

- aby za chwilę nie zwinęła interes,

- brak możliwości fachowej podpowiedzi forum w razie potrzeby,

Jak grube masz wylewki???

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953713
Udostępnij na innych stronach

Panasonic 9kW przy zapotrzebowaniu 6,1 kW?

Kto niby dobiera pompę tak, że przy -20 ma uzyskiwać bez grzałek maksymalne potrzebne zapotrzebowanie? Co będzie się wtedy działo przy +5 na przykład?

 

Ja mam zapotrzebowanie 8,6kW i na 99% biorę 3-fazową Panasonic 9kW

Polecam sobie popatrzeć w te tabelki: https://www.panasonicproclub.com/uploads/PL/certifications/2019/TABELA%20DOBOROWA.pdf

 

Oczywiście, każdy zrobi jak zechce.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953723
Udostępnij na innych stronach

Panasonic 9kW przy zapotrzebowaniu 6,1 kW?

Kto niby dobiera pompę tak, że przy -20 ma uzyskiwać bez grzałek maksymalne potrzebne zapotrzebowanie? Co będzie się wtedy działo przy +5 na przykład?

 

Ja mam zapotrzebowanie 8,6kW i na 99% biorę 3-fazową Panasonic 9kW

Polecam sobie popatrzeć w te tabelki: https://www.panasonicproclub.com/uploads/PL/certifications/2019/TABELA%20DOBOROWA.pdf

 

Oczywiście, każdy zrobi jak zechce.

Ja mam od 9 lat prawie T-CAP 9kW w domu, który potrzebuje 3,5kW przy -20st.C...

I od tyłu lat chwalę sobie taki wybór :)

Co się dzieje przy +5st.C ? Nic, pompa ładuje tyle ciepła ile musi a później się wyłącza.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953727
Udostępnij na innych stronach

Witam ,

Dom powiat rzeszowski , typu stodoła 160 m2 parterowy , ściany porotherm dryfix 25 , dobrze ocieplony - ściany 20 cm styropian , dach 20 cm wełna , podłoga 20 cm , okna 3 szybowe, rekuperacja , wszędzie podłogówka,

wg ciepłowłasciwe zapotrzebowanie 6,1kw https://cieplo.app/wynik/jygd , nie mam projektu tego domu z wyliczonym zapotrzebowaniem , pewnie będę musiała zlecić

 

instalator lokalny , który potem zrobi przeglądy proponuje pompę ciepła : Hyunday HHPS-M8TH + moduł hydrauliczny 8 kW , proszę o opinię , nie jestem znawcą a właściwie laikiem w tej sprawie ale czytając rożne fora myślę ze pompa może być przewymiarowana , choć różnie to jest i może będzie ok tylko , proszę też o opinie o pompie jak ktoś ją zna

Nie znam tego Hyundaya ale wygląda mi na dobry wybór.

Jeśli ma on przy -20st.C (taką masz temperaturę dla swojej strefy klimatycznej) dalej ok.6kW mocy grzewczej to znaczy, że mocowo pompa jest dobrze dobrana.

 

Przy odpowiedniej wylewce i podłogówce nie może być mowy nigdy o "przewymiarowaniu" pompy ciepła.

To nie kocioł na węgiel, którego nie można wygasić.

Tam się robi pstryk i pompa się wyłącza jak nie ma potrzeby grzać.

Edytowane przez Arturo1972
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953729
Udostępnij na innych stronach

Ja mam zapotrzebowanie 8,6 kW i na 99% biorę 3-fazową Panasonic 9 kW.

Pompa 9kW/3f oraz 9kW/TCap/1f - mają taką samą modulację mocy ;

- nic nie zyskujesz na osiągach!!!

- jakie są różnicę cenowe???

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953736
Udostępnij na innych stronach

Pompa 9kW/3f oraz 9kW/TCap/1f - mają taką samą modulację mocy ;

- nic nie zyskujesz na osiągach!!!

- jakie są różnicę cenowe???

 

Nie krzycz, bo nie ma potrzeby, serio.

 

Widziałeś załączony przeze mnie link ze strony panasonica? Porównałeś osiągi dla zapotrzebowania np. 8,5 kW (takiego jak u mnie) dla obu tych pomp?

No, być może inzynierowie z Panasonica wiedzą mniej ale jakoś ja im bardziej ufam.

Nie wiem jakie są różnice cenowe, było u mnie 4 róznych instalatorów (w tym 3 branych ze stron konkurencji Panasonica, bo chciałem miec wybór większy) i 3 doradziło Pana 9kW HP, jeden Atlantica 10kW. I to nie tak, że polecili bo im zalega na magazynie. Nie, będę musiał czekać aż te pompy do nich dotrą....jak juz je zamówią.

Ja wiem, że jest kult t-capów ale wg wszelkich danych (nie subiektywnych odczuć użytkowników) najmiejszy t-cap u mnie byłby jak polowanie na komara z armatą.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953751
Udostępnij na innych stronach

Ja wiem, że jest kult t-capów ale wg wszelkich danych (nie subiektywnych odczuć użytkowników) najmiejszy t-cap u mnie byłby jak polowanie na komara z armatą.

Jak widzisz, to Ty na podstawie "subiektywnych" tabelek i danych prawisz głupoty a ja w przeciwieństwie do Ciebie, na podstawie "obiektywnych" i to 9 letnich obserwacji prostuje te brednie,które powielasz.

 

Jeszcze raz, 9kW T-CAP od 2013r pracuję u mnie w domu, który obciążenie cieplne ma na poziomie 3,5kW przy -20st. C

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953764
Udostępnij na innych stronach

Jak widzisz, to Ty na podstawie "subiektywnych" tabelek i danych prawisz głupoty a ja w przeciwieństwie do Ciebie, na podstawie "obiektywnych" i to 9 letnich obserwacji prostuje te brednie,które powielasz.

 

Jeszcze raz, 9kW T-CAP od 2013r pracuję u mnie w domu, który obciążenie cieplne ma na poziomie 3,5kW przy -20st. C

 

Jakich subiektywnych tabelek. Człowieku, jak póbujesz kogos obrażać (brednie itp...-brawo, pełna kulturka) to chociaż trzymaj się faktów. Te tabelki nie ja wymyśliłem tylko inżynierowie z Panasonica. Wg wszelkich danych masz mocno przeszacowaną pompę i podejrzewam,że powyżej 5st C działa ona w trybie ON/OFF.

Dawaj dalej swoje rewelacje.

Edytowane przez poziom
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953773
Udostępnij na innych stronach

Jakich subiektywnych tabelek. Człowieku, jak póbujesz kogos obrażać (brednie itp...-brawo, pełna kulturka) to chociaż trzymaj się faktów. Te tabelki nie ja wymyśliłem tylko inżynierowie z Panasonica. Wg wszelkich danych masz mocno przeszacowaną pompę i podejżewam,że powyżej 5st C działa ona w trybie ON/OFF.

Dawaj dalej swoje rewelacje.

Ba, nie tylko przy +5st.C tak jest ale i przy -20st.C wszak T-CAP ma dalej 9kW a dom potrzebuje wtedy jedynie 3,5kW :)

Ale co w związku z tym ?

Inne czary mary i nie według Panasa ?

Pompa wpięta bezpośrednio w podłogówkę, bez zbędnych buforów i dodatkowych pomp obiegowych ;)

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953776
Udostępnij na innych stronach

Ba, nie tylko przy +5st.C tak jest ale i przy -20st.C wszak T-CAP ma dalej 9kW a dom potrzebuje wtedy jedynie 3,5kW :)

Ale co w związku z tym ?

Inne czary mary i nie według Panasa ?

Pompa wpięta bezpośrednio w podłogówkę, bez zbędnych buforów i dodatkowych pomp obiegowych ;)

 

Poza tym, że zużywa więcej energii niż gdyby była odpowiednio dobrana, oraz, że prawdopodobnie szybciej zużyją sie poszczególne podzespoły-nic.

Ja nie twierdzę, że ona nie działa. Natomiast ciagnięcie niewiadówki ciagnikiem TIR ma podobny sens. Chociaż nie-bo tu dochodzi jeszcze fakt większego zuzycia energii niż przy ciągłej pracy.

Z fizyki: wprawienie ciała w ruch "kosztuje" więcej energii niż utrzymanie jednostajnego ruchu.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953777
Udostępnij na innych stronach

Poza tym, że zużywa więcej energii niż gdyby była odpowiednio dobrana, oraz, że prawdopodobnie szybciej zużyją sie poszczególne podzespoły-nic.

Ja nie twierdzę, że ona nie działa. Natomiast ciagnięcie niewiadówki ciagnikiem TIR ma podobny sens. Chociaż nie-bo tu dochodzi jeszcze fakt większego zuzycia energii niż przy ciągłej pracy.

Z fizyki: wprawienie ciała w ruch "kosztuje" więcej energii niż utrzymanie jednostajnego ruchu.

Po raz kolejny bzdury opowiadasz :)

Prędzej padnie turbina/sprężarka częściej czy ciągle eksploatowana niż raz na jakiś czas.

To wynika z prostego powodu czyli zużycia materiału.

Więcej energii zużyje ?

No gdzieś Ty usłyszal takie brednie ?

Pompa startuje nie od mocy maks tyko od zera.

Poza tym, o zużycie energii nie martwi się jak widać Panas bo bierze pod uwagę COP1 czyli grzałkę ;)

 

Od 8,5 roku, moje zużycie na ogrzewanie( bez cwu) to przedział 1400-1700kWh za sezon.

Obecnie mam awarię bo poszła płyta główna ale to raczej nie jest związane z Twoimi teoriami :D

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953779
Udostępnij na innych stronach

Po raz kolejny bzdury opowiadasz :)

Prędzej padnie turbina/sprężarka częściej czy ciągle eksploatowana niż raz na jakiś czas.

To wynika z prostego powodu czyli zużycia materiału.

Więcej energii zużyje ?

No gdzieś Ty usłyszal takie brednie ?

Pompa startuje nie od mocy maks tyko od zera.

Poza tym, o zużycie energii nie martwi się jak widać Panas bo bierze pod uwagę COP1 czyli grzałkę ;)

 

Od 8,5 roku, moje zużycie na ogrzewanie( bez cwu) to przedział 1400-1700kWh za sezon.

Obecnie mam awarię bo poszła płyta główna ale to raczej nie jest związane z Twoimi teoriami :D

 

I znów uciekamy sie do inwektyw, bo wiedzy podstawowej z fizyki brakuje...

szkoda czasu.

Nawet przed momentem rozmawiałem z instalatorem i z ciekawości o to zapytałem. Oczywiście w strefie III ustawia się punkt biwalencji normalnie dla -5/-6, on u nas dał nawet -7/-8 czyli od tej temperatury pompa będzie wspierała się grzałką. Nikt o zdrowych zmysłach i jakiejkolwiek wiedzy o pompach nie wybiera pompy tak, by osiągała max zapotrzebowania przy -20 st C! I żeby nie było-poza handlowcami, których wiedza techniczna jest najczęsciej zerowa, osoby, które u nas byly, wszystkie doradzały tak samo. Nie wiem-spisej jakiś chyba.

A swoją drogą takich dni z temp. -20 ile mamy w roku? Podpowiem: w podłódzkiej wsi w tym roku były DWA takie dni, a raczej poranki, bo cały dzień nie było poniżej -20 nigdy za mojego tutaj życia. Może w 1981 podczas zimy stulecia ale wtedy jeszcze w Łodzi mieszkałem, także odczuwalna temp. była na pewno wyższa.

Autorowi watku współczuję bo, jak widac, ciężko będzie uzyskać jakąś sensowną radę.

Ale z drugiej strony ma rózne stanowiska. I tak wybrać trzeba samemu, pod nasz dom. Nie ma uniwersalnej pompy, która będzie dobrze działała w każdym domu.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953789
Udostępnij na innych stronach

I znów uciekamy sie do inwektyw, bo wiedzy podstawowej z fizyki brakuje...

szkoda czasu.

Nawet przed momentem rozmawiałem z instalatorem i z ciekawości o to zapytałem. Oczywiście w strefie III ustawia się punkt biwalencji normalnie dla -5/-6, on u nas dał nawet -7/-8 czyli od tej temperatury pompa będzie wspierała się grzałką. Nikt o zdrowych zmysłach i jakiejkolwiek wiedzy o pompach nie wybiera pompy tak, by osiągała max zapotrzebowania przy -20 st C! I żeby nie było-poza handlowcami, których wiedza techniczna jest najczęsciej zerowa, osoby, które u nas byly, wszystkie doradzały tak samo. Nie wiem-spisej jakiś chyba.

A swoją drogą takich dni z temp. -20 ile mamy w roku? Podpowiem: w podłódzkiej wsi w tym roku były DWA takie dni, a raczej poranki, bo cały dzień nie było poniżej -20 nigdy za mojego tutaj życia. Może w 1981 podczas zimy stulecia ale wtedy jeszcze w Łodzi mieszkałem, także odczuwalna temp. była na pewno wyższa.

Autorowi watku współczuję bo, jak widac, ciężko będzie uzyskać jakąś sensowną radę.

Ale z drugiej strony ma rózne stanowiska. I tak wybrać trzeba samemu, pod nasz dom. Nie ma uniwersalnej pompy, która będzie dobrze działała w każdym domu.

Nikt o zdrowych zmysłach nie wydaje 30tys.zl na pompę ciepła by przy -5st.C i niżej grzać grzałką.

Do tego wystarczy kocioł elektryczny za 3tys.zl :D

 

Być może Twój "instalator" przesiadł się z kotłów na węgiel na bardziej cywilizowane źródła ciepła ?

 

Moje zdrowe zmysły, od 2013r nie obejrzały grzania grzałką, nawet przy -26st.C a zapewniam Cię, że takie temperatury były kilka lat temu na Śląsku...

Ale wtedy to pompy ciepła nazywały się pompy ciepła powietrze-woda a nie hybrydy połączone z kotłem elektrycznym :D

 

Za moment zadzwoń do swojego instalatora i powiedz mu, że jest taki gość, który T-CAP-em 9kW ogrzewa dom, który potrzebuje przy -20st.C 3,5kW i to w marcu 2013r będzie już 9 lat ;)

Edytowane przez Arturo1972
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953808
Udostępnij na innych stronach

Ja patrzyłem na Panasoniki 1,5 roku temu i z tabelki wychodziło, że P.C. 3-fazowa uzyskiwała wyższą sprawność w porównaniu z 1-fazową.

Jak dobrze sobie przypominam, to 0,5 kW wyższe moce wyciągała w niższych temp. otoczenia.

 

Ostatecznie kupiłem Daikina Althermę na R32 bo mniej tracił na mocy w niskich temp.

Ale wtedy nie znałem oferty LG, gdybym znał ofertę LG to raczej LG V-Terma na R32 bym kupił.

 

I ...

Nawet przed momentem rozmawiałem z instalatorem i z ciekawości o to zapytałem. Oczywiście w strefie III ustawia się punkt biwalencji normalnie dla -5/-6, on u nas dał nawet -7/-8 czyli od tej temperatury pompa będzie wspierała się grzałką. ...

 

To twój instalator jest chyba starej daty i szkolenie z doboru P.C. powietrze-woda chyba zdobywał 10-15 lat temu.

-5 / -6°C to była temp. graniczna do jakiej mogły pracować P.C. pierwszej generacji tworzonych z klimatyzacji. Dlatego też temp. biwalentna tych pierwszych P.C. była dobierana dla takiego zakresu temp.

Od tego czasu technologia poszła do przodu, zastosowano nowe generacje czynników (gazu) i dodatkowe zawory ciśnieniowe i coś tam (dokładnej konstrukcji nie znam).

Obecne P.C. mogą bez grzałki pracować do -20°C a nawet te większe modele i te na R32 do -25°C.

Więc gdy komresor daje takie możliwości - to jaki jest sens kupować drogą P.C. po to by grzać nią tylko do -6°C, a potem odpalać 3x droższą w użyciu grzałkę :confused:

 

-6*C temp. biwalentną to jest sens dobrać do regionu gdzie temp. sięgają (i to rzadko) -10*C;

dla zim gdzie temp. często sięga -15*C, a rzadko -20*C - lepiej temp. biwalentną dobierać w okolicę tych -15*C;

dla regionu gdzie temp. często spada do -18*C, a nieraz do -25*C - to już temp. biwalentną lepiej dobrać dla tych -20*C lub rozważyć P.C. gruntową.

 

 

W przypadku P.C. inverterowych potrafią kręcić moc (modulować) od 30% mocy nominalnej. I te 30% to będzie ich moc osiągana w temp. dodatnich.

Przy P.C. inverterowej dobranej pod OZC budynku, z taktowaniem nie powinno być problemu. Jeśli moc P.C. będzie o 1 lub 2 kW większa niż zapotrzebowanie domu - nie powinien to być problem. O przewymiarowaniu raczej bym mówił gdy P.C. będzie o 30 / 40% mocniejsza niż potrzeby domu.

I to pod warunkiem, że P.C. będzie grzała stale. Bo jak jest gruba płyta betonowa pod domem i planuje się grzać ogrzewaniem podłogowym tylko w taniej / nocnej taryfie - to te 30 / 40% większa moc jest zalecana, by dogrzać beton w krótszym czasie.

Należy też brać pod uwagę, że moc P.C. powietrze-woda nie jest stała i spada wraz ze spadkiem temp. na dworze.

 

W tym wpisie jest więcej wykresów pokazujących spadek mocy wraz ze spadkiem temp. otoczenia: [klik niebieski link]

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi&p=8050326&viewfull=1#post8050326

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953815
Udostępnij na innych stronach

Jak widzisz, to Ty na podstawie "subiektywnych" tabelek i danych prawisz głupoty a ja w przeciwieństwie do Ciebie, na podstawie "obiektywnych" i to 9 letnich obserwacji prostuje te brednie,które powielasz.

 

Jeszcze raz, 9kW T-CAP od 2013r pracuję u mnie w domu, który obciążenie cieplne ma na poziomie 3,5kW przy -20st. C

 

Na chwilę obecną nie pracuje tylko stoi rozbebeszony.... To tak po prawdzie

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953840
Udostępnij na innych stronach

Na chwilę obecną nie pracuje tylko stoi rozbebeszony.... To tak po prawdzie

A właśnie,że pracuje...

Na grzalce śmiga aż miło czyli jestem trendy i biwalentny :D

I coby nie mówić, widać już "odpowiednie" zużycie na podliczniku...

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953859
Udostępnij na innych stronach

Szkoda prądu lepiej dwa patyki wrzucić do kominka :lol2:

Przez weekend może, jak mi się zachce ;)

Narazie COP1 idzie tez w cenie 0,33zl/kWh także za porfel dużo mnie chwyci.

Wyraznia różnica jest na liczniku jedynie czyli kręci się 3× szybciej :D

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953889
Udostępnij na innych stronach

Ja patrzyłem na Panasoniki 1,5 roku temu i z tabelki wychodziło, że P.C. 3-fazowa uzyskiwała wyższą sprawność w porównaniu z 1-fazową.

Jak dobrze sobie przypominam, to 0,5 kW wyższe moce wyciągała w niższych temp. otoczenia.

 

Ostatecznie kupiłem Daikina Althermę na R32 bo mniej tracił na mocy w niskich temp.

Ale wtedy nie znałem oferty LG, gdybym znał ofertę LG to raczej LG V-Terma na R32 bym kupił.

 

 

 

To twój instalator jest chyba starej daty i szkolenie z doboru P.C. powietrze-woda chyba zdobywał 10-15 lat temu.

-5 / -6°C to była temp. graniczna do jakiej mogły pracować P.C. pierwszej generacji tworzonych z klimatyzacji. Dlatego też temp. biwalentna tych pierwszych P.C. była dobierana dla takiego zakresu temp.

Od tego czasu technologia poszła do przodu, zastosowano nowe generacje czynników (gazu) i dodatkowe zawory ciśnieniowe i coś tam (dokładnej konstrukcji nie znam).

Obecne P.C. mogą bez grzałki pracować do -20°C a nawet te większe modele i te na R32 do -25°C.

Więc gdy komresor daje takie możliwości - to jaki jest sens kupować drogą P.C. po to by grzać nią tylko do -6°C, a potem odpalać 3x droższą w użyciu grzałkę :confused:

 

-6*C temp. biwalentną to jest sens dobrać do regionu gdzie temp. sięgają (i to rzadko) -10*C;

dla zim gdzie temp. często sięga -15*C, a rzadko -20*C - lepiej temp. biwalentną dobierać w okolicę tych -15*C;

dla regionu gdzie temp. często spada do -18*C, a nieraz do -25*C - to już temp. biwalentną lepiej dobrać dla tych -20*C lub rozważyć P.C. gruntową.

 

 

W przypadku P.C. inverterowych potrafią kręcić moc (modulować) od 30% mocy nominalnej. I te 30% to będzie ich moc osiągana w temp. dodatnich.

Przy P.C. inverterowej dobranej pod OZC budynku, z taktowaniem nie powinno być problemu. Jeśli moc P.C. będzie o 1 lub 2 kW większa niż zapotrzebowanie domu - nie powinien to być problem. O przewymiarowaniu raczej bym mówił gdy P.C. będzie o 30 / 40% mocniejsza niż potrzeby domu.

I to pod warunkiem, że P.C. będzie grzała stale. Bo jak jest gruba płyta betonowa pod domem i planuje się grzać ogrzewaniem podłogowym tylko w taniej / nocnej taryfie - to te 30 / 40% większa moc jest zalecana, by dogrzać beton w krótszym czasie.

Należy też brać pod uwagę, że moc P.C. powietrze-woda nie jest stała i spada wraz ze spadkiem temp. na dworze.

 

W tym wpisie jest więcej wykresów pokazujących spadek mocy wraz ze spadkiem temp. otoczenia: [klik niebieski link]

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi&p=8050326&viewfull=1#post8050326

 

Nie chce mi się od nowa wszystkiego pisać. Nie jeden a 4 instalatorów z róznych firm, tych najbardziej polecanych w łódzkiem. Raczej młodsi ode mnie (poniżej 40).

Do tego jeszcze raz odsyłam do linka ze strony Panasonica-najwyraźniej nie znają się w tej firmie....zresztą Polak zawsze wie lepiej.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/265025-dob%C3%B3r-pompy-ciep%C5%82aaaaaa/#findComment-7953909
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...