Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Częste uruchamianie się pompy ciepła na grzanie centralnego ogrzewania


emksuu

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 123
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

 

To jakieś archiwalne zdjęcie czy takie temperatury masz w czasie grzania?

Jeżeli aktualne, to zacząłbym od włożenia wtyczki do gniazdka.

 

Tylko właśnie takie ustawienie żeby w podłogę szło 25* jest trudne jak nie wręcz niemożliwe.

 

Ustaw tak, żeby szło maksymalnie 25. Pompa ciepła działa tak, że mierzy temperaturę powrotu, dodaje deltę (standardowo 5*) i taka temperaturę daje na wyjściu. Jak ustawisz na PC 30* a powrót ma 20* to PC daje na wyjściu 25*. Dopiero jak powrót wzrośnie to daje 26* itd aż do osiągnięcia zadanych 30* na wyjściu i 25* na powrocie. Ale wtedy jeszcze nie przestaje grzać - przynajmniej inwerter schodzi z mocą. I może takie warunki utrzymać jak odbiór ciepła jest nie mniejszy, niż minimalna moc PC. Jak pobór mocy przez dom jest za mały - to w końcu się wyłączy.

 

Pisząc, żebyś ustawił tak, żeby w podłogę szło 25* miałem na myśli takie maksimum. Zależności od sprawności wymiennika i przepływów będzie to pewnie niewiele więcej na pompie. 40* to zdecydowanie za dużo i pewnie pompa wchodzi na wysokie obroty a wtedy nawet jak nie jest przewymiarowana (a właśnie - jakiej mocy masz pompę i jakie zapotrzebowanie domu na ciepło?) to jej moc jest zdecydowanie za duża.

 

Jeżeli temperatura na pompie szybko rośnie a po wyłączeniu szybko spada - to wyjaśnień jest kilka ale sprowadzają się do za małego poboru ciepła przez dom względem tego, co produkuje pompa. Może to być spowodowane zbyt małymi przepływami przez pętle (wtedy zwiększ moc pompy obiegowej i/lub odkręć bardziej pętle) albo zbyt małym zapotrzebowaniem domu na ciepło.

 

W skrócie - obniż temperaturę na pompie. 30* pewnie będziesz potrzebował w większe mrozy. Jak masz problemy z ustawieniem tak, żeby w podłogę szło 25* to zacznij od ustawienia tych minimalnych 25* na pompie. Jak dalej będzie szybko się wyłączała - zwiększ bieg pompy w rozdzielaczu i/lub odkręć rotametry. Wrzuć fotkę rotametrów, żeby było widać przepływy na poszczególnych pętlach i temperatury na tym rozdzielaczu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to już zrobiłem. Dziś otworzę wszystkie przepływy na full na rotametrach.

 

A czy ktoś powie mi po jakiego grzyba ten zawór jest wsadzony przed wymiennikiem ?.

 

https://zapodaj.net/b378b12d06c4a.jpg.html

 

Jego mam ustawić na 10 ? tam jest skala 0-10.

 

3baab024bcd91.jpg

 

Jeżeli dobrze rozumiem i na lewo od skrzynki jest obieg glikolowy to zupełnie nie rozumiem, po co tutaj ten zawór. Ponieważ pompa obiegowa nie jest tak, jak na Twoim schemacie to i działa inaczej bo nie robi mieszania za nim, a "bypassuje" część zasilania pozwalając części glikolu wrócić do PC z ominięciem wymiennika. Miałoby to jakiś sens w kotle węglowym, żeby chronić go przed wychłodzeniem, korozją i pogorszeniem procesu spalania węgla - ale bardzo szkodliwe w przypadku PC. Ustaw tak, żeby nic bypassem nie mogło płynąć - cały glikol ma płynąć przez wymiennik. A majstra, co to montował wpisz na czarną listę, bo to, co zrobił to jak poganianie samochodu batem przez woźnicę, który przesiadł się z furmanki i nie potrafi zrozumieć, że tu trzeba naciskać pedał gazu.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jakieś archiwalne zdjęcie czy takie temperatury masz w czasie grzania?

Jeżeli aktualne, to zacząłbym od włożenia wtyczki do gniazdka.

 

Zdjęcie archiwalne, także no stress :p.

 

Dobrze czyli rozumiem to tak. Jeżeli ustawię większe przepływy na rotametrach i zwiększę obroty pompy obiegowej na rozdzielaczu zwiększę tym samym odbiór ciepła. Czyli na mój chłopski rozum, pompa będzie pracowała dłużej ale nie będzie nabijała 10 stopni na plus w 5 minut ?. Wtedy podłoga będzie dostawała stabilną temperaturę i powinno się to dobrze ustabilizować ?.

 

A czy to normalne, że teraz jak ustawię na sterowniku PC zadaną temp. 25 stopni na CO. To pompa się włącza i dobija temperatury do około 33-35 stopni i się wyłącza ?. PC nie powinna trzymać 25 zadanej i nie więcej ?.

 

Pompa to Haier Monoblok 8 kW. Nie mam pojęcia jakie jest zapotrzebowanie domu na ciepło gdyż dom jest kupiony od dewelopera.

To co wiem:

 

117m2 powierzchni użytkowej.

Dom budowany z pustaka Ytonga.

15 cm styropianu grafitowego na ścianach

Na sufitach na piętrze 20CM-30CM wełny. (nie pamiętam dokładnie)

W podłodze styropian, nie pamiętam dokładnie ile CM.

Fundamenty ocieplone również.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3baab024bcd91.jpg

 

Jeżeli dobrze rozumiem i na lewo od skrzynki jest obieg glikolowy to zupełnie nie rozumiem, po co tutaj ten zawór. Ponieważ pompa obiegowa nie jest tak, jak na Twoim schemacie to i działa inaczej bo nie robi mieszania za nim, a "bypassuje" część zasilania pozwalając części glikolu wrócić do PC z ominięciem wymiennika. Miałoby to jakiś sens w kotle węglowym, żeby chronić go przed wychłodzeniem, korozją i pogorszeniem procesu spalania węgla - ale bardzo szkodliwe w przypadku PC. Ustaw tak, żeby nic bypassem nie mogło płynąć - cały glikol ma płynąć przez wymiennik. A majstra, co to montował wpisz na czarną listę, bo to, co zrobił to jak poganianie samochodu batem przez woźnicę, który przesiadł się z furmanki i nie potrafi zrozumieć, że tu trzeba naciskać pedał gazu.

 

Na tym zaworze aktualnie mam ustawione na "10". Z tym ustawieniem praktycznie cała temp z pompy idzie na podłogę. Jak ustawię go na 5 to wtedy tylko część ciepła idzie na podłogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Dobrze czyli rozumiem to tak. Jeżeli ustawię większe przepływy na rotametrach i zwiększę obroty pompy obiegowej na rozdzielaczu zwiększę tym samym odbiór ciepła. Czyli na mój chłopski rozum, pompa będzie pracowała dłużej ale nie będzie nabijała 10 stopni na plus w 5 minut ?. Wtedy podłoga będzie dostawała stabilną temperaturę i powinno się to dobrze ustabilizować ?.

 

Tak powinno to pomóc w ustabilizowaniu pracy układu.

 

A czy to normalne, że teraz jak ustawię na sterowniku PC zadaną temp. 25 stopni na CO. To pompa się włącza i dobija temperatury do około 33-35 stopni i się wyłącza ?. PC nie powinna trzymać 25 zadanej i nie więcej ?.

....

 

nie jest to normalne, ale może być normalne jeśli Haier monoblok ma takie ustawienia.

Tzn. mój Daikin Split trzyma zadaną temp. i ma dodatkowe ustawienie - ile może zostać przekroczona temp. wody zanim kompresor zostanie zatrzymany (obecnie mam 1 lub 2*C). Jeśli Haier też ma takie ustawienie i jest tam ustawione 8*C - to jest taka praca normalna (bo tyle ma ustawione).

Możliwe też że monoblok ma domyślnie ustawione większe zakresy przekroczenia temp. nominalnej niż P.C. typu split. Ale to tylko mój domysł.

 

 

U ciebie do wymiennika płytowego jest krótki obieg, może tam będzie z 5 do 10 litrów wody (glikolu). To się nie dziw że jak jest brak odbioru (lub za słaby odbiór) za wymiennikiem płytowym to temp. szybko rośnie. 25*C to bardzo niska temp. wody, którą P.C. bardzo szybko osiągnie.

U mnie rok temu przez błędne ustawienia też P.C. grzała wodę do (chyba) +26*C i mimo bezpośredniego przepływu na grzejniki 250 Litrów wody, przy dogrzewaniu (z 20*C do 26*C) potrafiła zgrzać wodę w 5 minut i się zatrzymać.

 

Dom masz mniejszy i lepiej zaizolowany - to oby ten Haier 8 kW starczył.

A wątpliwość wykazuję gdyż rok temu robiłem wykres dla Haier 16 kW i do -15*C zachowywał się w miarę przyzwoicie, a poniżej tych -15*C jego moc grzewcza gwałtownie spadała. Tu wykres: https://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=455454&d=1620042761

Najwyżej wspomożesz się kominkiem lub farelką przez kilka dni. By uzupełnić moc, której potencjalnie może Haierowi braknąć przy większym mrozie.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie jak PC grzeje wodę użytkową która jest ustawiona aktualnie na 42*, to dobija sobie normalnie na 42* i wyłącza grzanie i puszcza na CO. Więc sądzę, że takie ustawienia ma ta pompa, że przekracza ten zakres o te 8*. Ale czy w przypadku gdzie np. ustabilizuję układ i podłoga będzie miała powiedzmy w duże mrozy te 30*. To jak pompa będzie dogrzewała non stop te 8* ?. To jest totalnie zbędne. Chyba, że można gdzieś to zmienić w ustawieniach pompy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra Panowie, dziękuje za całą pomoc ! Jestem bardzo Wam wdzięczny !

 

Pewnie po weekendzie zacznę bawić się tym wszystkim i odezwę się do Was co to się dzieje.

I w międzyczasie szukam fachowca do tego bajzlu :)

 

A jeszcze ostatnie pytanko.

 

Jak dzwoniłem do kilkunastu fachowców od pomp, w czym jednego od pomp Haier. Każdy jednoznacznie stwierdził że potrzebny jest bufor.

Jeżeli ktoś będzie chciał to zrobić z buforem też będzie ok ?. Zgadzać się ?. Wiadomo powywalać te zbędne mieszacze i inne pierdoły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to w końcu bufor jest rzeczą która może wpłynąć negatywnie na wydajność tego wszystkiego ?.

Nawet w instrukcji montażu jest ten bufor zamieszczony.

 

Bufor obniża COP, bo musisz grzać do wyższej temperatury = grzejesz drożej. Kosztuje też jego montaż i zajmuje miejsce. Przy podłogówce jest zazwyczaj zupełnie zbędny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale skoro to jest monoblok , to wywalenie wymiennika spowoduje ,że całą instalację trzeba będzie zalać glikolem ( żeby było prawilnie) . Może jednak ten wymiennik i glikol w pompie zostaw....

Zajmij się objegiem wymiennik --> rozdzielacz podłogi. Żeby tam ciepła woda szła na górną belkę bez żadnego mieszania , i żeby obiegówka była w kotłowni , a nie w rozdzielaczu ( po co ma w domu szumieć).

Edytowane przez MiG25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale skoro to jest monoblok , to wywalenie wymiennika spowoduje ,że całą instalację trzeba będzie zalać glikolem ( żeby było prawilnie) . Może jednak ten wymiennik i glikol w pompie zostaw....

Zajmij się objegiem wymiennik --> rozdzielacz podłogi. Żeby tam ciepła woda szła na górną belkę bez żadnego mieszania , i żeby obiegówka była w kotłowni , a nie w rozdzielaczu ( po co ma w domu szumieć).

 

mozna zamontowac automatyczne zawory spustowe i calosc zalac woda. Ale to nastepne koszty

 

Można też zalac całość roztworem glikolu z wodą. Nie musi być policzony do -20, może byc do -7. Glikol i tak żeluje, niczego nie rozsadzi. Wszystko jest nowe, cieknąć nie powinno. To by było optymalnie jesli chodzi o koszty użytkowania ale trzeba coś kupić.

 

To co jest można poprawić prawie bezkosztowo - nie lacząc paru złączek wywalając ten cyrk w rozdzielaczach.

 

Można zrobić wariantowo - na razie zrobić czystkę w rozdzielaczach.i zobczyć co będzie. Będzie słabo przerabiać dalej.

 

A straty są teraz na wymienniku, jak będzie bufor będą też na buforze.

 

Szkoda że tyle kasy w gwizdek :/ Jakieś pompki, zawory, cuda.

 

Jedyne dwa minusy haiera to brak sterowaina pogodowego i dość niska wydajność przy mrozach. Poza tym jest to proste do bolu urządzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...