Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dom pasywny a garaż - dylatować czy nie?


Recommended Posts

witajcie

 

jestem na etapie koncepcji swojego domu - w skrócie: parterowe dwie stodoły łącznie ok 180-200m2 PU + 50-60m2 garaż w osobnej, trzeciej stodole. Wszystko zwarte, blisko siebie (powiedzmy że w kształcie U). W związku z tym, że jako tako mogę sobie pozwolić na zainwestowanie w solidne docieplenie to wolę teraz zrobić standard bliski pasywnemu (około 30/30/40?) i cieszyć się znikomymi rachunkami przez lata - niezależnie od cen energii.

 

W związku z tym wstępnie planowałem oddylatowany garaż od domu na osobnej płycie (bo po co bezsensownie ogrzewać 50 m2 znajdujące się na dodatek całkowicie od północy?) ale oczywiście łatwo się mówi - prościej zrobić układ funkcjonalny "normalnie", czyli z domem mającym wspólną ścianę z garażem. Obiecałem, że dam znać w poniedziałek czy robimy tak czy tak - czy jesteście mi w stanie pomóc? Polecić jakieś dzienniki, wpisy, autorów, własne doświadczenie? Czy faktycznie lepiej zrobić garaż oddylatowany? Czy taki nieogrzewany garaż nie będzie się bardzo szybko wychładzał i konieczne będzie grzanie aby utrzymać >0 st C? Natomiast garaż połączony bezpośrednio ścianą z domem i ocieplony tak samo jak dom będzie lepiej trzymał temperaturę?

 

Architekt zwrócił też uwagę na to, że miejsce dylatacji będzie pewnie trudniejsze w zabezpieczeniu przeciw wilgoci (na styku brył o to łatwiej).

 

Każda rada mile widziana. Z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej zrobić garaż oddylatowany. Jak? Od tego jest architekt, żeby zaproponował rozwiązanie. Nie rozumiem w czym problem, bo parterówka jest wyjątkowo łatwa do zbudowania oddzielnie garażu i części mieszkalnej.

 

Dom bliski pasywnemu to dom, w którym jest za mało zysków słonecznych, aby pokryć zapotrzebowanie na ciepło w sezonie grzewczym. Czyli buduj pasywny, bo bardzo możliwe, że i tak wyjdzie nieco powyżej tych 15 kWh/m2 rocznie.

 

Obecnie wraz z kolegą z pracy siedzimy nad projektem jego domu i architektka dostała takie samo zadanie: oddylatowac garaż od bryły części ogrzewanej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom bliski pasywnemu to dom, w którym jest za mało zysków słonecznych, aby pokryć zapotrzebowanie na ciepło w sezonie grzewczym. Czyli buduj pasywny, bo bardzo możliwe, że i tak wyjdzie nieco powyżej tych 15 kWh/m2 rocznie.

Generalnie działka jest z wjazdem od północnego-zachodu więc przeszklenia wychodzą mi od południowego-wschodu i południowego-zachodu (na pozostałych ścianach praktycznie nie będzie). Także zyski powinny być (nic nie zasłania i jest zapas na ew. sąsiadów). Tu bardziej problemem może być strata przez okna - trochę tego będzie, a to zawsze U kilkukrotnie gorsze niż ścian.

 

Mój dom jest parterówką, gdzie garaż jest oddylatowany.

Garaż jest na osobnej płycie, nie mam izolacji pod płytą, jeszcze nigdy temperatura nie spadła poniżej 0 stopni.

Dzięki! Tak właśnie chciałem robić w przypadku oddylatowania - i raczej na to się zdecyduję :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Dylatacja garażu od budynku mieszkalnego... czy ktoś zadał pytanie czy budynek będzie zespolony z garażem i czy fundamenty czy płyta fundamentowa ...:confused::confused:

jak chcesz budować???

 

pogadajmy...

 

ja zastosowałem głębokie fundamenty a budynki stawiałem na wysokich ścianach fundamentowych, dlaczego nie ma takiej siły żeby przy płycie nie było mikro ruchów pomiędzy bryłami budynków.

warto to rozważyć na etapie projektowania,,,

 

 

pozdrawiam Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlaczego nie ma takiej siły żeby przy płycie nie było mikro ruchów pomiędzy bryłami budynków.

warto to rozważyć na etapie projektowania,,,

 

Ta. Przy założeniu, że nie będzie tego projektował konstruktor a Mietek, pomocnik murarza. Pod styk płyt dajesz ławę, czy płytę centrującą, Jeszcze jakiś łącznik pomiędzy płytami i masz posprzątane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta. Przy założeniu, że nie będzie tego projektował konstruktor a Mietek, pomocnik murarza. Pod styk płyt dajesz ławę, czy płytę centrującą, Jeszcze jakiś łącznik pomiędzy płytami i masz posprzątane.

 

Jakiś, są łączniki dylatacyjny

https://m.halfen.com/pl/3729/nasza-oferta/?node=2105

 

ale preferuje izolowane...

https://m.halfen.com/pl/3729/nasza-oferta/?node=5401

 

https://www.schoeck.com/pl/dylatacja-budynku-dorn polecam ale trudni się z nimi rozmawia...

i nawet Mietek je ogarnie

 

Powodzenia Tomasz

 

PS zapraszam do markowych rozwiązań

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również prosiłem architekta o odcięcie garażu od budynku. Jest połączony tylko wieńcem i fundamentem.

A tak z innej beczki - w nieogrzewanym garażu dajecie styropian w posadzkę? Bo podobno lepiej nie dawać (grzeje wtedy posadzka w zimie ciepłem z gruntu) ?

 

U mnie garaż nie jest połączony z domem , to 2 oddzielne konstrukcje z przerwą na izolację termiczną.

Nie mam w garażu izolacji pod płytą, mam izolację płyty w postaci pionów ustawianych płyt XPS. Ściany i dach izolowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również prosiłem architekta o odcięcie garażu od budynku. Jest połączony tylko wieńcem i fundamentem.

A tak z innej beczki - w nieogrzewanym garażu dajecie styropian w posadzkę? Bo podobno lepiej nie dawać (grzeje wtedy posadzka w zimie ciepłem z gruntu) ?

 

Powiem lepiej...

Dobrze sobie zrobić, odpływ linowy na środku jak będzie się topniał śnieg. i do tego jakiś kanał tak dla męskiego Ego... żarcik.

Taki kanał potrafi wygenerować sporo ciepła z ziemi, po warunkiem że brama będzie szczelna i gruba izolacja .

 

pozdrawiam Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widzę, że chwile mnie nie było i temat ożył

 

jeśli chodzi o mnie, to dom i garaż będą w takim wypadku osobnymi konstrukcjami na osobnych płytach fundamentowych. Na dodatek dom będzie miał w miejscu styku z garażem płaski dach, a garaż - dwuspadowy (efekt trzech stodół połączonych płaskim dachem). Także wydaje mi się, że nie powinno tu być większych problemów?

 

Pomiędzy garażem a domem przerwa jedynie na izolację. I tu pytanie - czy jeśli dom będzie miał na ścianie izolację 30 cm to między garażem jest sens tyle dawać? Nie mam pojęcia czy ma to jakieś konsekwencje - choć to pewnie określi architekt. No i jaka grubość ocieplenia na garaż z waszej perspektywy jest wystarczająca, aby nie przejmować się spadkami temperatury poniżej 0 bez konieczności grzania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
widzę, że chwile mnie nie było i temat ożył

 

jeśli chodzi o mnie, to dom i garaż będą w takim wypadku osobnymi konstrukcjami na osobnych płytach fundamentowych. Na dodatek dom będzie miał w miejscu styku z garażem płaski dach, a garaż - dwuspadowy (efekt trzech stodół połączonych płaskim dachem). Także wydaje mi się, że nie powinno tu być większych problemów?

 

Pomiędzy garażem a domem przerwa jedynie na izolację. I tu pytanie - czy jeśli dom będzie miał na ścianie izolację 30 cm to między garażem jest sens tyle dawać? Nie mam pojęcia czy ma to jakieś konsekwencje - choć to pewnie określi architekt. No i jaka grubość ocieplenia na garaż z waszej perspektywy jest wystarczająca, aby nie przejmować się spadkami temperatury poniżej 0 bez konieczności grzania?

 

Dylatacja 50% starczy czyli 15 cm, trzeba pamiętać iż łączniki dylatacyjne będą podnosiły koszt dyletacji płyty fundamentowej, w garażu mam zimą około 6'C przy -14;C na zewnątrz ale to było 2 razy od 2017 roku i w tym czasie przy bramie 40mm miałem -2'C im głębiej w garaż tym cieplej.

Poza tym sama garaż jest barierą dla przenikania ciepła z budynku mieszkalnego.

Przy płycie fundamentowej z nie izolowaną posadzką w garażu a izolacji płyty pod budynkiem mieszkalny trzeba pamiętać jakie ugięcia będziesz miał pomiędzy płaszczyznami?

Jeżeli masz dobrze nośny grunt to jest OK, jak masz wątpliwości daje to do myślenia, warto otworzyć umysł na te możliwe problemy...

Jakkolwiek myślenie o tych rozwiązaniach jest pozytywne...

 

Pozdrawiam Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dylatacja 50% starczy czyli 15 cm, trzeba pamiętać iż łączniki dylatacyjne będą podnosiły koszt dyletacji płyty fundamentowej, w garażu mam zimą około 6'C przy -14;C na zewnątrz ale to było 2 razy od 2017 roku i w tym czasie przy bramie 40mm miałem -2'C im głębiej w garaż tym cieplej.

Poza tym sama garaż jest barierą dla przenikania ciepła z budynku mieszkalnego.

Przy płycie fundamentowej z nie izolowaną posadzką w garażu a izolacji płyty pod budynkiem mieszkalny trzeba pamiętać jakie ugięcia będziesz miał pomiędzy płaszczyznami?

Jeżeli masz dobrze nośny grunt to jest OK, jak masz wątpliwości daje to do myślenia, warto otworzyć umysł na te możliwe problemy...

Jakkolwiek myślenie o tych rozwiązaniach jest pozytywne...

 

Pozdrawiam Tomasz

 

te łączniki są konieczne jeśli dom to osobna konstrukcja i nie ma nic wspólnego z garażem? Jakie potencjalne problemy to rozwiązuje?

 

Co do gruntu - pod humusem sama twarda glina, bez wody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

te łączniki są konieczne jeśli dom to osobna konstrukcja i nie ma nic wspólnego z garażem? Jakie potencjalne problemy to rozwiązuje?

 

Co do gruntu - pod humusem sama twarda glina, bez wody.

 

Witam

Oczywiście, nie są wymagane ale, odpowiedz sobie na pytanie pracy gruntu na budynek.

oczywiście nie będzie to miało wpływu na komfort mieszkania i użytkowania, lecz może mieć wpływ na wizualne problemu zwłaszcza na płaszczyznach elewacji lub na uszczelnieniach konstrukcyjnych. Na moim przykładzie po stronie północnej elewacja odchyliła się około 2 mm w płaszczyźnie poziomej i to widać z bliska (6-8m) a po południowej jest konstrukcja dylatacyjna pod elewacją z drewna i nic tam nie widać, ale budynek jest na ławie fundamentowej.

Katastrofy budowlanej nie będzie, lecz przy płycie nie wiem co może się stać, na pewno nic poważnego, trzeba sobie odpowiedzieć czy przesunięcia nie wpłyną na wizerunek zewnętrzny. jeżeli grunt jest nośny to powinno być OK.

Proponuję przespacerować się po okolicy i pooglądać somie pobliskie budynki czy nie mają wyraźnych rys na elewacjach zewnętrznych, czyli ścianach konstrukcyjnych to Ci dużo podpowie o sposobach rozwiązaniach potencjalnych problemów.

 

PS. łączniki można wykonać samodzielnie...

 

Powodzenia Tomasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
  • 2 years później...

jestem tu nowy czesc

niedlugo zaczniemy budowe domu blisko pasywnego (tak go nazywamy) ale bedzie bardziej b nisko energetyczny

ciagle mam dylemat z ta dylatacja garazu

sa jakies wzroy pokazujace w liczbach straty bez dylatacji i zyski z dylatacja?

czy te roznice sa tak wielkie ze to rzeczywiscie gra warta swieczki ?

pozdrawiam Grzegorz

Edytowane przez grzesiul
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...