Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Murek oporowy przy zjeździe do garażu - kilka pytań i wybór pustaka skarpowego


Recommended Posts

Witam,

zabieram się za wykonanie murków oporowych przy zjeździe do garażu w związku z czym mam kilka pytań...

Zjazd jest długości 10m. W najniższym miejscu (przy bramie garażowej) wysokość murku wyniesie 1,4m a na początku zjazdu 30cm.

Murki planuję wykonać z pustaków oporowych - początkowo z pustaka oporowego CJ blok pbo-25 ale ostatnia warstwa będzie widoczna z obu stron a ten pustak posiada strukturę łupaną tylko z jednej strony więc wydaje mi się, że nie będzie to najlepiej wyglądać

 

1. Pierwsze pytanie tyczy się fundamentu - jak gruby powinien być i czy w moim przypadku powinienem go zbroić ? Teren wokół domu to piasek

2. Czy i ewentualnie jak wykonać izolację na styku murku z domem i czym zabezpieczyć murek od strony skarpy ?

3.Fundament będzie na całej długości zjazdu - a więc przy bramie garażowej nieznacznie poniżej gruntu a na początku zjazdu około 1m pod ziemią. Tak samo będzie z murkiem. Czy zatem część murku która znajdzie się pod ziemią również murować z pustaka skarpowego ( te same wymiary - łatwiejsze murowanie) czy lepiej wymurować z bloczków betonowych itp ?

Na końcu wstawiłem rysunek poglądowy. Czerwona kreska to oczywiście fundament, na zielono zaznaczyłem obszar murku który znajdzie się pod gruntem :)

4. Jak już wspominałem, murek chcę wykonać z pustaka skarpowego - optymalnie aby na początku zjazdu murki rozchodziły się po łuku na boki co ułatwi wjazd, pierwsza warstwa będzie wyniesiona ponad teren więc pustaki będą widoczne z obu stron - szukam odpowiednich pustaków, które będą miały wykończone ścianki (np.struktura łupana itp ) z dwóch stron oraz fajnie aby można było wykonać z nich łuk Czy możecie coś polecić, jakich pustaków używaliście ?

 

 

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie :)

 

zjazd.jpg

Edytowane przez ficus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Pierwsze pytanie tyczy się fundamentu - jak gruby powinien być i czy w moim przypadku powinienem go zbroić ? Teren wokół domu to piasek

2. Czy i ewentualnie jak wykonać izolację na styku murku z domem i czym zabezpieczyć murek od strony skarpy ?

3.Fundament będzie na całej długości zjazdu - a więc przy bramie garażowej nieznacznie poniżej gruntu a na początku zjazdu około 1m pod ziemią. Tak samo będzie z murkiem. Czy zatem część murku która znajdzie się pod ziemią również murować z pustaka skarpowego ( te same wymiary - łatwiejsze murowanie) czy lepiej wymurować z bloczków betonowych itp ?

 

 

 

1. Przy murku 1,4m fundament wypadało by zrobić.

2.Odnośnie izolacji to styk z domem wymaga raczej dylatacji, natomiast izolację na styku z gruntem wykonać na całej długości murku.

Sposób izolacji jest zależny od materiału z którego wykonany jest murek.

Stawiał bym tu raczej na grubą folię najlepiej kubełkową do izolacji fundamentów którą rozstawić na długości murku a np.0,5 mb zawinąć na ścianę fundamentową.

3. Odnośnie fundamentu to i jego wymiarów to pustak PBO-25 jest łupany z obu stron gdyż ma budowe w formie trapezu tak aby pustaki układać na przemian raz dłuższy bok 38,5 cm a raz krótszy 25cm. Zjazd ma 10m więc wypadało by w fundamencie wyprowadzić w 3 - 4 punktach pionowe zbrojenie tak aby po ułożeniu 4 warstw zalać słupy betonem.

Odnośnie fundamentu i jego głębokości to wystarczy zaszalować odpowiednio i wykonać fundament schodkowy tak aby pod ziemią znajdowały się w narożnikach 2 warstwy pustaków.

Fundament wykonać nie głęboki na 1m ale w formie schodkowej w kształcie litery L tak aby skarpa naciskała zarówno na bok murku jak i na dół litery "L"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O dylatację mi chodziło (moje przejęzyczenie). Mógłbym włożyć pomiędzy ścianę domu a murku styropian 10mm albo taśmę, którą stosuje się przy wylewaniu podłóg tylko czym wykończyć to miejsce aby estetycznie wyglądało, są do tego jakieś preparaty ?

Co do izolacji to już wszystko jasne...izolacja pomiędzy fundamentem a pustakami - jasna sprawa. Zastanawiałem się tylko czy samego murku od strony skarpy nie pomalować dysperbitem

 

Jeśli chodzi o fundament schodkowy to rozumiem o co chodzi - dla pewności na końcu baardzo poglądowy rysunek. Choć łatwiej byłoby mi zrobić głębszy wykop w miejscu gdzie teren się podnosi i wykonać fundament na jednym poziomie - miej kłopotu z szalowaniem ale jest większa strata w materiale w postaci pustaków schowanych pod ziemią.

Co do formy fundamentu w kształcie litery "L" - fundament ma być zwrócony "plecami:" do skarpy, z lewej strony "L" ma być skarpa i sam murek murować na "szczycie" L-ki Reszta fundamentu będzie schowana pod kostką zjazdu ?zjazd_1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie....dolna strona L-ki nie ma być schowana pod podjazdem ale w skarpie tak aby jej ciężar napierał zarówno na dolne L jak i górne L. Odnośnie fundamentu to możesz zrobić równy ale po pierwsze to jesteś stratny na materiale pustaków ponieważ połowa z nich zostanie przykryta stromością odjazdu stąd też fundament schodkowy taki w którym dolna część nie musi posiadać schodów ale stromość pogłębioną w stosunku do podjazdu. Ważne jest aby górę zaszalować tak aby fundament nie wystawał ponad kostkę podjazdu a 1 lub czasem 2 warstwa pustaka była zagłębiona.

Najlepszym wyjściem będzie wybranie skarpy na odległości 1m i wylać płytę o grubości 15 - 20cm ze zbrojeniem wypuszczonym do góry a następnie zaszalować schodki o grubości 20 - 30cm i zostawić pręty dla zakotwienia pustaków. lub wymurować fundament z bloczków betonowych zalewając tylko zbrojenia L-lek...Tak chyba będzie łatwiej.

 

 

Problemem fundamentu prostego jest to że w miejscu gdzie murek wystaje 30 - 40cm nad ziemią masz go na głębokości 1,4m a tam gdzie największy ciężar i murek ma 1,4m wysokości fundament ma 0,8m.

 

Odnośnie dylatacji to można ją zrobić z 2 warstw pianki dylatacyjnej przypodłogowej. Problemem jest to jednak kształt pustaka którego bok jest pod kątem. Dlatego twardy styropian lub styrodur docinany na wymiar będzie lepszy i nie musi on wcale wystawać na zewnątrz tylko utrzymywać stałą 0,5 - 1cm szczelinę pomiędzy narożnikiem pustaka a ścianą domu.

Najważniejsza jest folia kubełkowa aby była ona wywinięta na ścianę wewnątrz skarpy i zagłębiona w fundamencie.

Woda z opadów nie przesiąknie pojawiając się w szczelinach pomiędzy pustakami.

Malowanie tego czymkolwiek jest niepotrzebne. Beton ogólnie lubi wilgoć a oprócz skarpy skąd będzie chroniła ją folia pojawi się ona z opadów deszczu.

 

Jeśli na górze murku jest jakiś daszek to warto było by aby na ostatniej warstwie zrobić zagłębienia na pręty zbrojeniowe położone poziomo i zalane przynajmniej w miejscach słupów.

 

Na rys.1 widać podjazd z fundamentem i posadowienie L-ki

 

Rysunek1.jpg

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Między nawierzchnią a murkiem zrób miejsce na zwykły krawęznik. Jeśli wjazd nie będzie podgrzewany a po mrozach przyjdzie mżawka , to taki krawężnik może uratować ci karoserię auta. Widziałem kiedyś taką lodowicę (jak glazura) i problemem było wjechanie na obniżony krawężnik o wysokości ze 3cm. Dopiero ustawienie auta w poprzek ulicy i "rozpędzenie " pomogło przeskoczyć kraweżnik. Przy czym tam było płasko.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...