ficus 13.08.2022 10:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2022 (edytowane) Witam, zabieram się za wykonanie murków oporowych przy zjeździe do garażu w związku z czym mam kilka pytań... Zjazd jest długości 10m. W najniższym miejscu (przy bramie garażowej) wysokość murku wyniesie 1,4m a na początku zjazdu 30cm. Murki planuję wykonać z pustaków oporowych - początkowo z pustaka oporowego CJ blok pbo-25 ale ostatnia warstwa będzie widoczna z obu stron a ten pustak posiada strukturę łupaną tylko z jednej strony więc wydaje mi się, że nie będzie to najlepiej wyglądać 1. Pierwsze pytanie tyczy się fundamentu - jak gruby powinien być i czy w moim przypadku powinienem go zbroić ? Teren wokół domu to piasek 2. Czy i ewentualnie jak wykonać izolację na styku murku z domem i czym zabezpieczyć murek od strony skarpy ? 3.Fundament będzie na całej długości zjazdu - a więc przy bramie garażowej nieznacznie poniżej gruntu a na początku zjazdu około 1m pod ziemią. Tak samo będzie z murkiem. Czy zatem część murku która znajdzie się pod ziemią również murować z pustaka skarpowego ( te same wymiary - łatwiejsze murowanie) czy lepiej wymurować z bloczków betonowych itp ? Na końcu wstawiłem rysunek poglądowy. Czerwona kreska to oczywiście fundament, na zielono zaznaczyłem obszar murku który znajdzie się pod gruntem 4. Jak już wspominałem, murek chcę wykonać z pustaka skarpowego - optymalnie aby na początku zjazdu murki rozchodziły się po łuku na boki co ułatwi wjazd, pierwsza warstwa będzie wyniesiona ponad teren więc pustaki będą widoczne z obu stron - szukam odpowiednich pustaków, które będą miały wykończone ścianki (np.struktura łupana itp ) z dwóch stron oraz fajnie aby można było wykonać z nich łuk Czy możecie coś polecić, jakich pustaków używaliście ? Z góry dziękuję za wszelkie sugestie Edytowane 13 Sierpnia 2022 przez ficus Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 13.08.2022 16:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2022 1. Pierwsze pytanie tyczy się fundamentu - jak gruby powinien być i czy w moim przypadku powinienem go zbroić ? Teren wokół domu to piasek 2. Czy i ewentualnie jak wykonać izolację na styku murku z domem i czym zabezpieczyć murek od strony skarpy ? 3.Fundament będzie na całej długości zjazdu - a więc przy bramie garażowej nieznacznie poniżej gruntu a na początku zjazdu około 1m pod ziemią. Tak samo będzie z murkiem. Czy zatem część murku która znajdzie się pod ziemią również murować z pustaka skarpowego ( te same wymiary - łatwiejsze murowanie) czy lepiej wymurować z bloczków betonowych itp ? 1. Przy murku 1,4m fundament wypadało by zrobić. 2.Odnośnie izolacji to styk z domem wymaga raczej dylatacji, natomiast izolację na styku z gruntem wykonać na całej długości murku. Sposób izolacji jest zależny od materiału z którego wykonany jest murek. Stawiał bym tu raczej na grubą folię najlepiej kubełkową do izolacji fundamentów którą rozstawić na długości murku a np.0,5 mb zawinąć na ścianę fundamentową. 3. Odnośnie fundamentu to i jego wymiarów to pustak PBO-25 jest łupany z obu stron gdyż ma budowe w formie trapezu tak aby pustaki układać na przemian raz dłuższy bok 38,5 cm a raz krótszy 25cm. Zjazd ma 10m więc wypadało by w fundamencie wyprowadzić w 3 - 4 punktach pionowe zbrojenie tak aby po ułożeniu 4 warstw zalać słupy betonem. Odnośnie fundamentu i jego głębokości to wystarczy zaszalować odpowiednio i wykonać fundament schodkowy tak aby pod ziemią znajdowały się w narożnikach 2 warstwy pustaków. Fundament wykonać nie głęboki na 1m ale w formie schodkowej w kształcie litery L tak aby skarpa naciskała zarówno na bok murku jak i na dół litery "L" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ficus 14.08.2022 20:18 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Sierpnia 2022 O dylatację mi chodziło (moje przejęzyczenie). Mógłbym włożyć pomiędzy ścianę domu a murku styropian 10mm albo taśmę, którą stosuje się przy wylewaniu podłóg tylko czym wykończyć to miejsce aby estetycznie wyglądało, są do tego jakieś preparaty ? Co do izolacji to już wszystko jasne...izolacja pomiędzy fundamentem a pustakami - jasna sprawa. Zastanawiałem się tylko czy samego murku od strony skarpy nie pomalować dysperbitem Jeśli chodzi o fundament schodkowy to rozumiem o co chodzi - dla pewności na końcu baardzo poglądowy rysunek. Choć łatwiej byłoby mi zrobić głębszy wykop w miejscu gdzie teren się podnosi i wykonać fundament na jednym poziomie - miej kłopotu z szalowaniem ale jest większa strata w materiale w postaci pustaków schowanych pod ziemią. Co do formy fundamentu w kształcie litery "L" - fundament ma być zwrócony "plecami:" do skarpy, z lewej strony "L" ma być skarpa i sam murek murować na "szczycie" L-ki Reszta fundamentu będzie schowana pod kostką zjazdu ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 15.08.2022 06:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Sierpnia 2022 (edytowane) Nie....dolna strona L-ki nie ma być schowana pod podjazdem ale w skarpie tak aby jej ciężar napierał zarówno na dolne L jak i górne L. Odnośnie fundamentu to możesz zrobić równy ale po pierwsze to jesteś stratny na materiale pustaków ponieważ połowa z nich zostanie przykryta stromością odjazdu stąd też fundament schodkowy taki w którym dolna część nie musi posiadać schodów ale stromość pogłębioną w stosunku do podjazdu. Ważne jest aby górę zaszalować tak aby fundament nie wystawał ponad kostkę podjazdu a 1 lub czasem 2 warstwa pustaka była zagłębiona. Najlepszym wyjściem będzie wybranie skarpy na odległości 1m i wylać płytę o grubości 15 - 20cm ze zbrojeniem wypuszczonym do góry a następnie zaszalować schodki o grubości 20 - 30cm i zostawić pręty dla zakotwienia pustaków. lub wymurować fundament z bloczków betonowych zalewając tylko zbrojenia L-lek...Tak chyba będzie łatwiej. Problemem fundamentu prostego jest to że w miejscu gdzie murek wystaje 30 - 40cm nad ziemią masz go na głębokości 1,4m a tam gdzie największy ciężar i murek ma 1,4m wysokości fundament ma 0,8m. Odnośnie dylatacji to można ją zrobić z 2 warstw pianki dylatacyjnej przypodłogowej. Problemem jest to jednak kształt pustaka którego bok jest pod kątem. Dlatego twardy styropian lub styrodur docinany na wymiar będzie lepszy i nie musi on wcale wystawać na zewnątrz tylko utrzymywać stałą 0,5 - 1cm szczelinę pomiędzy narożnikiem pustaka a ścianą domu. Najważniejsza jest folia kubełkowa aby była ona wywinięta na ścianę wewnątrz skarpy i zagłębiona w fundamencie. Woda z opadów nie przesiąknie pojawiając się w szczelinach pomiędzy pustakami. Malowanie tego czymkolwiek jest niepotrzebne. Beton ogólnie lubi wilgoć a oprócz skarpy skąd będzie chroniła ją folia pojawi się ona z opadów deszczu. Jeśli na górze murku jest jakiś daszek to warto było by aby na ostatniej warstwie zrobić zagłębienia na pręty zbrojeniowe położone poziomo i zalane przynajmniej w miejscach słupów. Na rys.1 widać podjazd z fundamentem i posadowienie L-ki Edytowane 15 Sierpnia 2022 przez Mareks77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bertha 21.08.2022 00:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2022 Między nawierzchnią a murkiem zrób miejsce na zwykły krawęznik. Jeśli wjazd nie będzie podgrzewany a po mrozach przyjdzie mżawka , to taki krawężnik może uratować ci karoserię auta. Widziałem kiedyś taką lodowicę (jak glazura) i problemem było wjechanie na obniżony krawężnik o wysokości ze 3cm. Dopiero ustawienie auta w poprzek ulicy i "rozpędzenie " pomogło przeskoczyć kraweżnik. Przy czym tam było płasko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.