Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrodzenie panelowe na podstawach, czy betonowane


Recommended Posts

Cześć,

przede mną temat ogrodzenia działki. Będę to robił we własnym zakresie, standardowym ogrodzeniem panelowym o wysokości 1,5m.

Jako, że montowałem już kiedyś słupki ogrodzeniowe na działce wiem, że ich idealne ustawienie w pionie nie jest najprostsze.

Znalazłem w internecie coś takiego jak podstawy słupków ogrodzeniowych - przykręcane na 4 śruby do betonu:

0d3edc304e7e88dc59c628dbb5bb.jpg

Wpadł mi do głowy pomysł, żeby zrobić w ziemi odwierty na ok 50cm głębokości i 20-25cm średnicy i w takich odwiertach wylać "słupy" z betonu B20 do których przykręcę rzeczone podstawy i wraz z nimi same słupki. Wydaje mi się, że takim sposobem można będzie łatwiej wypionować słupki. Zastanawiam się jednak nad wytrzymałością takiego rozwiązania.

Z jednej strony wszelkie barierki, poręcze są mocowane do betonu w podobny sposób - wkrętami do betonu lub kotwami, z drugiej jednak nie bez powodu wszystkie firmy wykonujące ogrodzenia zalewają słupki betonem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To niczego nie zmienia gdy teren jest nierówny to także i podmurówka oraz słupki muszą być stopniowane.

Ta podstawa to pieniądze wydane na darmo.

W terenie spadzistym osadzenie słupka czyli betonowanie musi nastąpić głębiej tak aby następne przęsło które w terenie pochyłym musi być montowane niżej niż poprzednie miało możliwość głębszego wkopania i niwelacji terenu pod przęsło.

Jednym słowem ze spadzistego terenu musi być zrobiony teren schodkowy a następnie na wierzchołkach schodków mocowane słupki.

W takim terenie najlepszym wyjściem oprócz osadzenia słupka w betonie jest firmowa podmurówka betonowa wraz z mocowaniem którą można częściowo ukryć w ziemi i tym samym zniwelować pochyłość terenu schodkując samą podmurówkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, dzięki za odpowiedź, ale nie do końca odpowiada to na moje pytanie. Granice działki przebiegają mniej więcej na jednym poziomie, więc problemem nie jest niwelacja terenu. Zastanawiam się nad wytrzymałością takiego rozwiązania o jakim napisałem - czy po prostu wszyscy zalewają słupki bo tak się utarło, czy jest to podyktowane wytrzymałością
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wytrzymałością, trwałością i oszczędnością.

Słupek zabetonowany jest nie do ruszenia ze względu na powierzchnię i ciężar betonu.

Natomiast słupek zakopany w ziemię w zależności od głębokości posadowienia można wyrwać przeginając

 

Stal zalana betonem jest odporna na rdzę, natomiast zakopana w ziemi po kilku latach zardzewieje słupek sam odpadnie.

 

Betonowanie samych słupków odpowiada ciągłej podmurówce. z fundamentem w której zatopione są słupki.

Wytrzymałość jest podobna a w zasadzie wystarczająca a betonu idzie znacznie mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, nie chcę wyjść na gbura, ale ja nigdzie nie pisałem o wkopywaniu słupków. Może napisałem to mało jednoznacznie, więc wyjaśnię w punktach:

1. Wywiercenie otworów w ziemi ok 50cm głębokości i 20-25cm średnicy,

2. Szalowanie otworów tubami kartonowymi (jeśli zajdzie taka konieczność),

3. Wylanie w otworach "pali" betonowych do poziomu gruntu,

4. Po stężeniu betonu montaż podstaw słupków do wylanych betonowych "pali" - pionowanie podstaw,

5. Montaż słupków ogrodzeniowych do podstaw słupków,

6. Montaż paneli ogrodzeniowych

 

Tak więc w całej procedurze nie ma nic o wkopywaniu słupków. Tak czy inaczej byłby one mocowane w ziemi betonem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem bez sensu. Przecież wypionowanie słupka w zalanego betonem to nic trudnego. Jak wylejesz te "pale" i do nich będziesz kręcił podstawy, to również będziesz miał ten sam problem. Nie będziesz w stanie wylać pali tak, żeby górna powierzchnia była idealnie równo, a każdy mm nierówności da już spore odchylenie na drugim końcu słupka. Trzeba będzie kombinować z podkładkami pod podstawy żeby to wyrównać. Chyba, że masz sposób na idealnie równą i poziomą powierzchnie górną tych pali. Poza tym musiałbyś chyba wylać wszystkie pale na odpowiedniej wysokości, bo podstawa słupka nie zapewni ci regulacji wysokości słupka, jak masz zamiar to zrobić?

Tak ogólnie to wypionowanie słupka nie jest największym problemem tylko ustalenie wysokości. Sprawdź sobie dokładnie działkę bo to "mniej więcej na jednej wysokości" może oznaczać że masz nawet 20-30 cm różnicy wysokości działki której na pierwszy rzut oka nie widać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musiałbyś w tej betonowej podstawie albo zatapiać szpilki albo potem wiercić i dawać jakieś kołki, szkoda pieniędzy i czasu na wiertło i wiercenie w betonie. I tak musiałbyś poziomować tą podstawę i tak.

Pionowanie słupka nie wychodzi tak tragicznie i długo- wiem bo bo od początku tygodnia montuję u siebie ogrodzenie i jakoś idzie. Potrzeba mieć pociągnięty sznurek w poziomie do tego deska od poprzedniego słupka o dobrej długości. Do dołka wsypujesz betonu aby było tyle aby słupek musiał wejść w niego 10 cm, kładziesz go na tym betonie ustawiasz podłóg pionu, sznurka i deski i wbijasz gumowym młotkiem w ten beton a potem obsypujesz słupek, ugniatasz i znowu korygujesz i jest gotowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, nie chcę wyjść na gbura, ale ja nigdzie nie pisałem o wkopywaniu słupków. Może napisałem to mało jednoznacznie, więc wyjaśnię w punktach:

1. Wywiercenie otworów w ziemi ok 50cm głębokości i 20-25cm średnicy,

2. Szalowanie otworów tubami kartonowymi (jeśli zajdzie taka konieczność),

3. Wylanie w otworach "pali" betonowych do poziomu gruntu,

4. Po stężeniu betonu montaż podstaw słupków do wylanych betonowych "pali" - pionowanie podstaw,

5. Montaż słupków ogrodzeniowych do podstaw słupków,

6. Montaż paneli ogrodzeniowych

 

Tak więc w całej procedurze nie ma nic o wkopywaniu słupków. Tak czy inaczej byłby one mocowane w ziemi betonem

 

Nikt Ci nie kazał wkopywać słupków bo to był przykład.

Zastanawiałeś się nad wytrzymałością rozwiązania w którym słupek jest przykręcony do podstawy która z kolei jest przykręcona do betonowego pala.

Następnie pytałeś czy zatapianie słupka w betonie przekłada się na jego wytrzymałość.

 

Myślę ze dokładne przeczytanie jeszcze raz ze zrozumieniem i przypomnieniem sobie o co pytasz mojej wypowiedzi rozwieje wątpliwości.

Zakup sobie najpierw jedną sztukę takiej podstawy wkładanej do słupka sprawdź swoją teorię czy na pewno jej wady są mniejsze od trudności z poziomowaniem słupka i wróć na forum.

Ponadto słupek musisz nawiercić i przykręcić do podstawy tak aby się nie ruszał co już pogarsza jego właściwości antykorozyjne.

Aby przykręcić słupek mocno musisz zakupić droższe słupki z grubszą ścianką gdyż dokręcanie tych marketowych powoduje ich deformację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...