Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rotenso/Kaisai ograniczenie uruchomień sprężarki w ciagu doby


damianmail

Recommended Posts

hej Wszystkim,

chciałbym sie upenic czy dobrze rozumiem idee działania PC.

mam konkretnie PC Rotenso 12 KW split, 100 % grzejniki. to mój pierwszy miesiac uzytkowania.

Moja pompa uruchamia sie za często ( 10-15 razy na dobe, czyli startów jest duzo).

 

w menu serwis -> grzanie mam ustawione:

3.5 dT1SH -> mam 5 stopni C

3.6 dTSH -> mam 3 stopnie C

 

 

Będę wdzięczny za komentarz do poniższego:

Czy lepiej dla pompy jak będzie jak będzie pracować non stop 24 h ale na małej mocy ?

Czy to nie szkodzi sprężarce że pracuje 24 h , 7 dni w tygodniu bez zatrzymania?

Czy sprężarka nie potrzebuje zatrzymac się raz dziennie, raz na tydzień , raz na miesiac ?

 

czy jeśli w menu serwis -> zmienię wartości np. na:

3.5 dT1SH -> 1 C

3.6 dTSH -> 1 C

 

to sprawi że sprężarka będzie się rzadziej zatrzymywać lub będzie pracować non stop?

Czy sa inne istotne ustawienia które trzeba zmienić że wyeliminować duże ilości startów/zatrzymań w ciągu doby?

 

Bedę wdzięczny za Wasze komentarze( rotenso, kaisai, inne z podobnym sterownikiem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie masz bufora przy grzejnikach?

Jak nie, to obniż krzywą grzewczą. Być może pomieszczenia się szybko nagrzewają, głowice się zamykają i brak odbioru ciepłą powoduje wyłączeni pompy - ale jak tylko jakaś głowica się otworzy, to wraca zimna woda do pompy i ta startuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok,

dzięki za odpowiedzi.

 

ale pozostają pytani:

 

Czy lepiej dla pompy jak będzie jak będzie pracować non stop 24 h ale na małej mocy ?

Czy to nie szkodzi sprężarce że pracuje 24 h , 7 dni w tygodniu bez zatrzymania?

Czy sprężarka nie potrzebuje zatrzymac się raz dziennie, raz na tydzień , raz na miesiac ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to nie szkodzi sprężarce że pracuje 24 h , 7 dni w tygodniu bez zatrzymania?

Czy sprężarka nie potrzebuje zatrzymac się raz dziennie, raz na tydzień , raz na miesiac ?

 

Ciągłej pracy nie uzyskasz, bo w dzień masz cieplej i jak przyświeci słoneczko to przez większość sezonu nawet przegrzejesz dom.

Moment startu dla wielu urządzeń jest największym obciążeniem. W przypadku PC bardziej, niż w większości innych ze względu na smarowanie. Po postoju olej spływa z powierzchni, które smaruje w trakcie pracy. Z kolei praca na minimalnych obrotach to niski COP. Więc lepiej jak PC pracuje dłuższy czas na średnich obrotach - a potem ma dłuższą przerwę. Przy podłogówce łatwo to osiągnąć podbijając odrobinę temperaturę zasilania np. w czasie taniej strefy. Przy grzejnikach wielce wskazany spory bufor do podobnej pracy (choć musiałby być naprawdę ogromny, żeby dorównać kilkunastu tonom betonu w podłodze).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam konkretnie PC Rotenso 12 KW split, 100 % grzejniki.

Moja pompa uruchamia sie za często ( 10-15 razy na dobe, czyli startów jest duzo).

Czy lepiej dla pompy jak będzie jak będzie pracować non stop 24 h ale na małej mocy ?

Czy to nie szkodzi sprężarce że pracuje 24 h , 7 dni w tygodniu bez zatrzymania?

Czy sprężarka nie potrzebuje zatrzymac się raz dziennie, raz na tydzień , raz na miesiac ?

I/ Im większe nachylenie krzywej grzewczej ;

- tym woda w instalacji grzewczej jest cieplejsza

- i większa ilość ciepła oddawana jest do pomieszczeń.

II/ Gdy Temperatury na zewnątrz są ;

1/ Dodatnie:

- korygujemy poprzez przesunięcie równoległe krzywej,

2/ Ujemne

- korygujemy nachylenie krzywej grzewczej,

III/ Czy masz OZC budynku?

IV/ Czy znasz moc grzewczą grzejników dla temperatury wody grzewczej 45/35/20* C,

V/Ile wody jest w instalacji? - czyli tzw; zład wodny?

VI/Przy optymalnie dobranej krzywej grzewczej, pompa powinna ;

- zbliżać się do zadanej temperatury dopiero pod koniec cyklu grzewczego,

- inaczej będzie taktować

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

PC Rotenso 12 KW split, 100 % grzejniki.

...

w menu serwis -> grzanie mam ustawione:

3.5 dT1SH -> mam 5 stopni C

3.6 dTSH -> mam 3 stopnie C

 

...

czy jeśli w menu serwis -> zmienię wartości np. na:

3.5 dT1SH -> 1 C

3.6 dTSH -> 1 C

 

to sprawi że sprężarka będzie się rzadziej zatrzymywać lub będzie pracować non stop?

...)

 

Wpierw trzeba ustalić co to za parametry i za co odpowiadają, może lepiej je zwiększyć a nie obniżać.

Ale wpierw trzeba wiedzieć co one robią, jak PC zareaguje na ich zmianę.

 

 

Nie masz bufora przy grzejnikach?

Jak nie, to obniż krzywą grzewczą. Być może pomieszczenia się szybko nagrzewają, głowice się zamykają i brak odbioru ciepłą powoduje wyłączeni pompy - ale jak tylko jakaś głowica się otworzy, to wraca zimna woda do pompy i ta startuje.

 

Może termostaty, a może już krzywa jest na tyle nisko, że PC w krótkim czasie dobija z temp. wody do wymaganej, niżej nie potrafi modulować to wyłącza kompresor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w menu serwis -> grzanie mam ustawione:

3.5 dT1SH -> mam 5 stopni C

3.6 dTSH -> mam 3 stopnie C

 

To ja napiszę co to za parametry:

3.5 dT1SH - Różnica temperatur uruchomienia jednostki (T1)

dodam, że "T1" to temperatura wody wylotowej.

 

3.6 - Różnica temperatur uruchomienia jednostki (Ta)

a "Ta" to temperatura pomieszczenia

 

Fabrycznie jest ustawione:

3.5 na 5*

3.6 na 2*

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja bym poeksperymentował z ustawieniem:

 

3,5 różnica wody na 7*C

3,6 histereza pokojowa na 1*C

 

W Daikinie nie ma takich ustawień, ale na logikę:

zwiększenie różnicy na temp. wody powinno wydłużyć cykle start- stop (ograniczyć taktowanie).

Z kolei o 2*C wahnięcia temp. w domu - to dla mnie za dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za dużo się nie wypowiem, bo sam eksperymentuje i szukam ustawień u siebie i fajnie, że @Marco36 ze swoim doświadczeniem podpowiadasz :)

 

To jeszcze dopowiem co do tych temperatur.

 

3.5 to różnica temperatury wody wylotowej - z tego co zauważyłem PC bierze to pod uwagę gdy sterujemy temperatura wody.

3.6 to różnica temperatury pomieszczenia - i tutaj pompa bierze pod uwagę ta temperaturę gdy sterujemy temperaturą w pomieszczeniu, czyli gdy sterownik Home Control mamy w domu a nie w "Maszynowni".

 

PC nie bierze tych dwóch temperatur razem pod uwagę. Albo jedno, albo drugie, zależy co ustawiliśmy w

20221003_211930.jpg

 

No chyba, że wybraliśmy i jedno i drugie wówczas mamy dwie strefy do grzania i zawór dodatkowy trójdrożny... ale o tym @damianmail nie wspomniał wiec zakładam, że nie ma :) Ew. niech doprecyzuje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam tylko grzejniki i mam ustawione w sterowniku tylko sterowanie temperaturą wody.

Czyli w moim przypadku zwiększanie parametru 3.5 rzeczywiście wydłuża czas pracy sprężarki.

 

zwiększyłem wartośc 3.5 na 7 C i jest różnica, realnie przy aktualnych pogodach nic więcej juz się nie ugra.

kiedy spadna temperatury, bedzie wiekszy odbior ciepla przez grzejniki /pomieszczenia i wtedy zmniejszając wartośc 3.5 np. na 2 C spreżarka bedzie pracowac dłuzej lub przy dużych mrozach w trybie ciągłym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę powodu, by w zimie obniżać ustawienie 3,5.

 

Przy pracy na krzywej grzewczej, gdy krzywa jest dobrze dobrana, a pobór ciepła utrzyma się powyżej minimalnej modulacji kompresora - to PC będzie pracowała stale, to i wartość przy parametrze 3,5 będzie bez znaczenia.

 

Na ile rozumiem działanie parametru 3,5 opisanego przez paolo_zsd - to działa tak, że woda osiąga temp. wynikającą z krzywej pogodowej, łapie jakąś określoną przez producenta deltę i w tym momencie potrzebne byłoby obniżenie mocy grzewczej, ale kompresor już pracuje na minimalnych możliwych obrotach.

Kompresor niżej nie potrafi modulować, to dochodzi do wyłączenia PC.

A ponowne uruchomienie PC następuje po spadku temp. wody w instalacji o 7*C (gdy mamy 3,5 = 7).

Gdy pobór ciepła przez dom wzrośnie, tak że kompresor będzie mógł pracować ciągle na minimalnych (lub wyższych od minimalnych) obrotach, to do wyłączania PC nie dojdzie. To i podany parametr 3,5 będzie bez znaczenia, przy pracy ciągłej.

 

Jedyny sens obniżenia wartości parametru 3,5 widzę w chwili, gdy PC nadal będzie robiła przerwy w pracy, a wahania temp. w domu zaczną się robić niekomfortowe, bo np. temp. w domu zdąży spaść o 2*C zanim PC ponownie ruszy z grzaniem CO.

Natomiast jeśli dom jest na tyle dobrze ocieplony, że wahania temp. w domu są nieodczuwalne, to można by z parametrem 3,5 dojść nawet do 10*C. Ale z tym już musicie sami poeksperymentować.

 

Z tym eksperymentowaniem należałoby też zwrócić uwagę, by temp. wynikająca z krzywej minus wartość parametru 3,5 nie zeszła za bardzo poniżej 20*C, bo wtedy może PC całkiem przestać startować z grzaniem CO.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Witam kolegów , jestem nowy w klubie Rotenso . Mam splita 10 kw + bufor/ sprzęgło 200l na zasilaniu + grzejniki z termostatami. Nie chcę wywoływać wilka z lasu i robić zamieszania ale mam pytanie. Kupiłem lodówkę i jest czarno na białym że należy robić to i tamto , nie trzymać otwartej , nie wkładać ciepłych artykułów itp. Wszyscy tłuką jak mantrę jak to żle że pompa ma dużo załączeń , czyli taktuje ale nikt nigdzie nie potrafi dokładnie określić ile to za często , ile to razy na dobę jest sygnałem że żle. Po drugie pompy Rotenso nawet nie mają żadnej opcji by to kontrolować , tak jak np w Panasie jest pozycja w menu. A najlepsze że instrukcja nic na ten temat nie mówi , chyba że przegapiłem. Proszę o jakieś żródło które to definiuje , czy to czasem nie jest nadinterpretacja związana z pompami starego typu on/off. HEJ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rrrrrrr

 

Nie wiem jak tam producenci podchodzą do taktowania (w Daikinie też nie zlicza startów kompresora),

tu na forum często piszą, że więcej niż (nie pamiętam dokładnie) 2 uruchomienia kompresora w ciągu godziny to już taktowanie.

 

Fakt w przypadku PC ON/Off problem jest bardziej odczuwalny.

 

W przypadku PC inverterowych problem taktowania nasila się gdy w układzie jest mały zład wody, a do tego PC jest zbyt mocna w stosunku do potrzeb OZC budynku.

Tak teoretyzując, gdy PC PW będzie miała temp. biwalentną dobraną na -10*C to do +10*C nie powinna taktować (dopiero powyżej +10*C).

PC PW dobrana z temp. biwalentną na -15*C może zacząć taktować między +4*C a +7*C, w zależności od zakresu możliwości modulacji danego kompresora.

PC PW dobrana na temp. biwalentną do -20*C może zacząć taktować między 0*C a +2*C.

 

Może zacząć taktować - bo czy będzie taktować, to wpływ na to ma zład wody, więcej wody w instalacji obniży ryzyko taktowania. A dokładniej wydłuży interwał między On a OFF kompresora.

Znaczenie ma też temp. wody wymagana przez instalację, niższa temp. wody szybciej zostanie zagrzana przez kompresor.

Zazwyczaj przyjmuje się, że kompresory potrafią modulować do 30% mocy, ale pojawiła się już informacja na forum, że niektóre potrafią modulować do 20% mocy znamionowej (np. w Daikinie).

 

Przy termostacie pokojowym można krzywą pogodową ustawić nieco wyżej, przy wyższej temp. wody kompresor popracuje dłużej. A następnie po przekroczeniu górnej granicy histerezy termostat wymusi zatrzymanie kompresora i nie pozwoli ruszyć kompresorowi puki temp. w domu nie opadnie poniżej dolnego zakresu histerezy.

Tu lepiej wybierać termostaty z możliwością ustawienia histerezy +/- 0,5*C (da to wahania temp. w domu o 1*C).

 

U siebie mam Madokę z histerezą +/- 1*C i niestety jestem zawiedziony, że nie mogę histerezy obniżyć do +/- 0,5*C. Daje to wahania temp. w domu o 2*C, a takie wahania temp. są już wyraźnie odczuwalne. Termostat odcina grzanie przy +22,5*C, a ponownie pozwala PC ruszyć po dwóch dniach gdy temp. opadnie do +20*C. Przy tych +20*C robi się już chłodno w domu.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Marco za wykład i opis i generalnie wiem o co chodzi z taktowaniem. Mi bardziej chodziło o rzetelne info że to zjawisko jest naprawdę poważnym złem a nie wyolbrzymionym zjawiskiem które zawsze jednak występuje. Tym bardziej tak jak porównałem do zwykłej lodówki że to co złe jest w instrukcji wyrażnie opisane a przy pompie ani słowa , instalator też przynajmniej u mnie ani nie zająknął. HEJ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marco napisał

"U siebie mam Madokę z histerezą +/- 1*C i niestety jestem zawiedziony, że nie mogę histerezy obniżyć do +/- 0,5*C. Daje to wahania temp. w domu o 2*C, a takie wahania temp. są już wyraźnie odczuwalne "

 

mam Madoke i mogę regulować temp. co 0,5 C tak z panelu jak i aplikacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Marco36 pisze o histerezie, nie o ustawieniu temperatury. Pewnie może też ustawić sobie 21,5* ale chodzi o histerezę 1*. Tzn że włączy PC jak temperatura spadnie do 20,5* a wyłączy gdy będzie 22,5* - i tutaj bierze się różnica temperatur 2*.

 

Tak ja zrozumiałem wypowiedź @Marco36.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

nie zauważyłem u siebie takich rozbieżności temp . przy zadanej 23 mam zawsze powyżej choc mozliwe że przy innej pogodzie będzie tak jak pisze @Marco36.

To mój 2 miesiac użytkowania .

 

Zauważyłem że mam nietypowy /rzadki/sposób przyłączenia PC , pompa jest wpięta szeregowo z układem grzejników na powrocie jest bufor 200l . Pc przez 40 dni pracowała 323h na potrzeby Co . Od jakiś 2 tygodni poprzestawiałem trochę w ustawieniach bo wydawało mi się że za często Pc pracuje .

Okazało sie że ustawione było ogrzewanie podłogowe z deltą 4 zmieniłem na grzejnikowe z deltą 10 , temp na grzejnikach oscyluje w granicach 29-30 C na krzywej grzewczej

zużycie za pażdziernik to 187KWh Co+Cwo .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz na grzejnikach 30 stopni i to wystarczy, to musisz mieć bardzo ciepły dom . Ja mam same grzejniki i mam na wyjściu pompy 36 stopni i mam w domu 21 stopni.. Też mam 200l sprzęgło ale równolegle na zasilaniu. Często czytam że to gorzej . Nie wiem , za krótko mam pompę by dyskutować ale np gdy pompa przechodzi wg harmonogramu na cwu to pompka obiegowa za buforem =sprzęgłem jeszcze przez ok pół godziny daje trochę ciepła na grzejniki i dopiero potem one stygną a wiadomo że grzejniki stygną szybko. Mam też nadzieję że podobnie będzie podczas defrostu że pompa będzie robić defrost a część ciepła z bufora nadal przez jakiś czas zasili grzejniki . HEJ Edytowane przez rrrrrrr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz na grzejnikach 30 stopni i to wystarczy, to musisz mieć bardzo ciepły dom .

Ja mam same grzejniki i mam na wyjściu pompy 36 stopni i mam w domu 21 stopni..

Też mam 200l sprzęgło ale równolegle na zasilaniu. Często czytam że to gorzej .

Z pewnością ma znacznie przewymiarowane grzejniki ;

- lub nie zwrócił uwagi jak często PC się wyłącza/włącza,

Ile stopni masz na wejściu do bufora a ile na wyjściu z bufora???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...