Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Płyta fundamentowa - hydroizolacja pod czy nad styropianem


Felik

Recommended Posts

Cześć,

Mam w projekcie takie warstwy od dołu: piasek, beton podkladkowy z bednarka w środku, XPS 300 20cm (przechodzący w izolacje pionowa), folia PE, płyta 25cm.

 

Mam trochę wątpliwości co do hydroizolacji jako, ze w moim terenie przez ostatnie 10 lat wody gruntowe podchodziły na wysokość 60cm pod planowana płyta a w przeszłości zdarzały się tez wyłania rzeki (chociaż planowany dom nie leży na mapach żadnego zagrożenia powodziowego). Chciałbym zabezpieczyć fundamenty według DIN 18533 W2.1 czyli z wodą napierająca do 3m słupa wody. Traktuje moje rozważania jako przygotowanie do technicznej dogrywki z projektantem.

 

W związku z tym:

* co byście polecali zamiast folii PE ? (Trochę niepochlebnych opinii tu znalazłem o niej, ze wyglada jak sito przy zalewaniu), myślałem o EPDM ale to ciężko z przejściami instalacyjnymi pewnie połączyć oraz o czyms typu kmb,fpd,szlam cementowy ale tutaj mam wątpliwości czy mogą one być pod ciężarem domu jednorodzinnego.

* czy taka izolacja lepiej żeby była pod styropian (na betonie podkladkowym) czy nad styropianem ? Teoretycznie producenci zalecają równe i nośne podłoże (beton chyba lepiej to spełnia) ale wtedy łączenie izolacji pionowej z pozioma nie wiem czy wyjdzie takie szczelne (pionowa malowana by była po położeniu kosztaltek styropianowych) podczas gdy na styropianie byłoby nakładane na raz poziomo i pionowo.

 

Co radzicie ? Od razu mówię, ze nic tutaj bez zaakceptowania przez projektanta nie będę zmieniał ale tez jestem ciekaw jakie są inne opcje.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze kombinujesz. XPS też absorbuje sporo wilgoci i warto go przed nią zabezpieczyć.

 

https://forum.muratordom.pl/entry.php?132794-Jaki-styropian-do-fundamentu

 

https://forum.muratordom.pl/entry.ph

Jak nie chcesz kompromisu, to daj papę SBS zgrzaną na zakładach na beton podkładowy. Potem trochę kombinacji jak zrobić hydroizolacje pionowa i ją połączyć z poziomą - ale wszystko do zrobienia.

p?131340

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie tak będę próbował, jestem w kontakcie z przedstawicielem remmersa.

 

Na razie wiem, że "Materiał jest czy to MB 2K czy BIT 2K potrzebują mocnego i trwałego podłoża (jeśli mowa o wodoszczelności i zastosowaniach podziemnych). W warunkach jest zapis, że podłoże musi mieć min. 1,5 MPa na odrywanie."

 

Celuje w coś takiego jak w załączniku (pomijając rury grzewcze, chodzi mi o sam układ warstw).

 

hdh (1).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Celuje w coś takiego jak w załączniku (pomijając rury grzewcze, chodzi mi o sam układ warstw).

 

Jak już masz całą izolacje pod, to rób płytę grzewczą. Tylko potrzebujesz dobrej ekipy, co ładnie wypoziomuje i zatrze płytę, żeby była docelową podłogą. Odpada EPS i wylewka (czyli sporo kasy i albo zyskasz wysokość pomieszczenia, albo zaoszczędzisz na wysokości ścian, ich izolacji i elewacji). Hydraulikę dajesz wtedy pod/na stropie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już masz całą izolacje pod, to rób płytę grzewczą. Tylko potrzebujesz dobrej ekipy, co ładnie wypoziomuje i zatrze płytę, żeby była docelową podłogą. Odpada EPS i wylewka (czyli sporo kasy i albo zyskasz wysokość pomieszczenia, albo zaoszczędzisz na wysokości ścian, ich izolacji i elewacji). Hydraulikę dajesz wtedy pod/na stropie.

 

Tylko wtedy nie wiem czy okno HS dobrze mi wyjdzie z małym progiem (nie ogarniałem tematu jeszcze). Dodatkowo nie wiem czy psychicznie dobrze czułbym się z rurami pod stropem - wtedy przeciek czy coś i od razu po suficie i do gniazdek itp. Musiałbym się chyba oswoić z myślą. I przypomnieć konkluzję wszystkich wątków n muratorze o przesłaniu "a co jak Ci siezepsuje rurka w plycie" albo "wierzysz, że ta rurka dotrwa do zalewania w całości?". Przez ostatni rok na muratorze wyrobiłem sobie trochę wizję plyty bazując na forumowych mądrościach. Postaram się jeszcze trochę rozluźnić myślenie i wziąć pod uwagę te rady ;)

 

Btw. Akurat w kwestii fundamentow staram się kierować podejściem "ich już nigdy nie poprawisz w środku, muszą wyjść najlepiej jak to mozliwe" - mieso mogę kroić na mdf-ie zamiast kamieniu ale hydro w fundamencie musi byc najlepsze a o próg nie mogę się potykać (bo tego też już łatwo nie poprawie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czy psychicznie dobrze czułbym się z rurami pod stropem - wtedy przeciek czy coś i od razu po suficie i do gniazdek itp.

 

Same zalety. Od razu widzisz, że cos się dzieje i naprawiasz. Wyciek w wylewce to dopiero problem, jak odkryjesz po miesiącach jak wyjdzie na ściane.

 

W bloku byś się bał, że rury masz nad głową?

 

"a co jak Ci siezepsuje rurka w plycie" albo "wierzysz, że ta rurka dotrwa do zalewania w całości?"

 

To wrócisz do planu A. Zapomnisz o rurach w płycie. Zrobisz wylewkę z ogrzewaniem.

A co zrobisz, jak dasz na płycie wylewkę z rurami i się rura zepsuje? Dochodzi koszt kucia i wywozu gruzu.

A może... da się rurę naprawić robiąc male kucie? W obydwu przypadkach tak samo?

 

Dla mnie głównym plusem płyty była akumulacja. Ale wyszło mi, że się nie opłaca. Więcej w sygnaturce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...