Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zadaszenie tarasu na elewacji


Recommended Posts

Chciałbym zrobić zadaszenie tarasu, który jest już gotowy i pojawił się pewien problem z montażem elementów takiego zadaszenia. Niestety nie pomyślałem o zamontowaniu wsporników pod to zadaszenie przed wykonaniem izolacji zewnętrznej. Teraz mam już elewację na gotowo i nie chcę jej uszkadzać.

 

Poniżej rysunek co chciałbym zrobić. Materiał konstrukcyjny silikat drążony 18cm, izolacja styropian 25cm (plus pewnie 1-2cm kleju, tynku). Na tym chcę zamontować kilka wsporników (kolor czarny), na których położę belkę drewnianą (kolor czerwony) a do niej krokwie zadaszenia. Zadaszenie musi trochę wytrzymać ze względu na to, że może na nie lecieć śnieg z dachu domu, a więc chcę to wykonać solidnie. Są systemy montażowe Fishera Thermax 12 i 16, ale dla silikatu drążonego o grubości 18cm i izolacji 25cm nie mają zastosowania - taką informację otrzymałem od Fishera. System montażowy na kotwach ramowych czy też Thermax10 odpada, bo za dużo styropianu.

 

Belki (kolor czerwony) nie mam jak podeprzeć od spodu ze względu na gotowy taras (nie chcę uszkodzić płyt tarasowych gresowych).

 

Ktoś ma pomysł jak to można wykonać?

 

9e8e052a1f3d3f4cmed.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kątowniki raczej sobie odpuść bo mają małą powierzchnię styku z elewacją a po drugie to do każdej krokwii musisz zrobić przynajmniej dwa otwory.

Lepszym rozwiązaniem jest płaska belka na całej szerokości tarasu o wysokości 200mm i grubości 50 - 80mm tak aby oprzeć krokwie lub przykręcić do niej wieszaki.

Belkę montujesz poziomo na ścianie na wysokości tarasu z ewentualnym naddatkiem na kąt spadku zadaszenia.

Ilość otworów w zależności od szerokości tarasu co 700 - 1000mm.

Do otworu w styropianie lub innej warstwie ocieplenia najlepiej dodatkowo wsadzić tuleję z rury PP licując ją z elewacją tak by przykręcona belka opierała się także na tulei.

Powierzchnia belki jest tak duża że nawet mocne dokręcenie śrób nie spowoduje spłaszczenia styropianu a tuleja zabezpieczy przed powstaniem naprężeń które z czasem mogą spowodować pęknięcia tynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kątowniki raczej sobie odpuść bo mają małą powierzchnię styku z elewacją a po drugie to do każdej krokwii musisz zrobić przynajmniej dwa otwory.

Lepszym rozwiązaniem jest płaska belka na całej szerokości tarasu o wysokości 200mm i grubości 50 - 80mm tak aby oprzeć krokwie lub przykręcić do niej wieszaki.

Belkę montujesz poziomo na ścianie na wysokości tarasu z ewentualnym naddatkiem na kąt spadku zadaszenia.

Ilość otworów w zależności od szerokości tarasu co 700 - 1000mm.

Do otworu w styropianie lub innej warstwie ocieplenia najlepiej dodatkowo wsadzić tuleję z rury PP licując ją z elewacją tak by przykręcona belka opierała się także na tulei.

Powierzchnia belki jest tak duża że nawet mocne dokręcenie śrób nie spowoduje spłaszczenia styropianu a tuleja zabezpieczy przed powstaniem naprężeń które z czasem mogą spowodować pęknięcia tynku.

 

Dzięki wielkie, ma to sens, żeby nie stosować kątowników!

 

Tylko teraz pytanie jakie kołki i wkręty/pręty zastosować, żeby taką belkę zakotwić do silikatów drążonych? Nie ma możliwości przebicia się przez ścianę, bo dom już zamieszkały. Może to być i drogie, ale chcę to zrobić raz i zapomnieć. Większość systemów kończy się dla izolacji ok. 20cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kołki żadne tylko gwintowane szpilki fi 12 lub 14 wklejane na kotwę chemiczną.

W ścianie wiercisz na głębokości 150mm oprócz głębokości styropianu lub wełny.

Taras mam zrobiony u siebie więc zdjęcia pomiary i lista zakupionych materiałów są do dyspozycji.

 

Wbijając w elewację gwóźdź musisz użyć jakiejś siły powiedzmy 1kg, natomiast jeśli powierzchnia jest butem to możesz na elewację stanąć czyli 100kg i się nic nie stanie. Jeśli powierzchnia jest równa belce czyli 5mb na 20cm to siła docisku jest na tyle duża a na elewacji porowatej dochodzi siła tarcia że uniesie spokojnie belkę, krokwie pokrycie i śnieg lub wiatr.

U mnie pokrycie ze względu na zacienienie salonu aby nie zrobiło się w nim ponuro jest z poliwęglanu 10mm.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie docisku i uszkodzenia elewacji to sprawa jasna, nic się nie powinno uszkodzić.

 

Zastosuję pewnie szpilki 14 i kotwę chemiczną w koszulce, tylko nigdzie na filmach nie ma testu jak to wygląda w przypadku silikatu drążonego. Filmy instruktażowe są tylko na ceramice. Chyba przed wierceniem w elewacji zrobię sobie test na sucho jak to będzie wyglądało i ile kotwy trzeba wstrzykąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz 3 otwory czy jeden duży?

Zasada na ceramice jest identyczna.

Koszyczek lub siatka jest tylko po to aby zaprawa chemiczna trzymała się przy pręcie a po jego wciśnięciu wyszła na boki nie spadając w wydrążony otwór.

Silikat jest twardszy od suporeksu 400 który jest u mnie więc powinno być OK.

Jeśli 3 otwory to wierć na głębokości 20cm i zakotw szpilkę na takiej głębokości tak aby pręt złapał w dwóch otworach.

Otworów nie wierć za dużego....dla 14 fi 16 będzie OK.

Rurę PP docinaj tak aby po wsadzeniu dochodziła do ściany i licowała się z elewacją.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK.

 

Otwory w belce podtrzymującej rób na mijankę. Jeśli ma np. 20 cm wysokości to otwory rób na mijankę czyli 5 cm od góry belki i 5 cm od dołu belki co jakieś 70 cm.

Rozplanuj sobie w zależności jaką długą masz belkę i taras . U mnie 5,5 metrów i otworów na górze belki mam 5 a na dole 4.

Rozplanuj otwory tak aby nie trafiały w miejsce krokwii,

 

Krokwie wieszałem na wieszaki mocowane do belki.

Malowałem je na czarno proszkową i bardzo ładnie to wygląda w połączeniu z drewnem które także pociągnięte jest lazurą.

 

https://folnet.pl/pl/products/chemia-tasmy-mocowania/laczniki-ciesielskie/wieszaki-belki/wieszak-belki-zewnetrzny-15697.html?gclid=CjwKCAiA2fmdBhBpEiwA4CcHzayZYIVlLuTjGL9LYIQcu5bHRO5nRt6fgil8WmvzO75TZ0NBqP00GRoCAQEQAvD_BwE

 

Z drugiej strony normalne słupy i płatew, czyli belka pozioma na której krokwie leżą w wyciętych gniazdach.

Pomiędzy słupami a płatwią od strony wewnętrznej zastrzały i także okucia malowane na czarno

 

https://allegro.pl/oferta/kg-katownik-giety-lacznik-budowlany-zastrzaly-8559785213

 

Tą jedną blaszkę wygina się pod kątem 45* i pasuje

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwykły komorowy 10 mm grubości przeźroczysty z filtrem UV po jednej stroniegdyż nie chciałem zaciemniać więcej salonu .

Na razie minusów nie widzę. W salonie jest jasno tak samo jak było, a na tarasie można posiedzieć i zostawić na meblach poduszki i siedziska także w deszczu.

Na wiosnę będzie 2 lata i użytkowany drugą zimę i jak narazie nic.

Taras na południowym wschodzie więc rano czasem szron a gdy wyjdzie słońce to skapuje.

W lato temperatura ok 60*C

W tamtym roku wichury ponad 110m/s

Żadnych pęknięć, trzeszczenia, trochę zakurzony nie widać oznak jakiejkolwiek degradacji.

Dach domu ze spadkiem ponad 35* więc ewentualny śnieg zsuwając się zz niego napotyka na zadaszenie więc czasem słychać lekkie dudnienie.

Troszkę więcej lub inny ton dźwięku jest słyszalny podczas deszczu.

Jedyne co to należy zadbać o profil okapnika najlepiej aluminiowy z taśmą uszczelniającą oraz normalny profil U i taśma paroprzepuszczalna przy murze ze względu na robactwo, muszki oraz opary wilgoci.

Na okapniku aluminiowy profil jest dość gruby bo chyba 1mm razem z taśmą więc nadmiar wody i zmytego kurzu się tam zatrzymuje no ale nie wymyślili nic lepszego.

Zadaszenie najlepiej planować ze spadkiem .

 

Płyty zamawiałem 7m x 2,1m i ciąłem na 3,5m bo tyle głębokości ma taras.

Taras szerokości 5,6m więc 9 krokwii po 70 cm pomiędzy każdą.

@ płyty całe a jedna cięta na 1,4 m

Łączenie płyt na profil aluminiowy górny z uszczelkami.

 

https://allegro.pl/oferta/profil-gorny-alu-poliweglan-komorowy-laczeniowy-2m-6206204720?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=test&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownictwo-dd_pla_pmax&ev_campaign_id=17967348437&gclid=CjwKCAiA2fmdBhBpEiwA4CcHzR3hvz8LHhsaDgpqTNOMwxQIPBqEdzSM--FKQmB4IySgsRQvyiPgmRoC0gMQAvD_BwE

 

https://allegro.pl/oferta/uszczelka-do-profilu-gornego-poliweglan-s229-12207447553?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=test&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownictwo-dd_pla_pmax&ev_campaign_id=17967348437&gclid=CjwKCAiA2fmdBhBpEiwA4CcHzan1XoZ3m5uUj8DIBQ0jJEkWIUvgv1nreJpndQY3yh2YKTS_WUB-RRoCIUAQAvD_BwE

 

Na krokwie także przyklejana uszczelka dolna.

 

https://allegro.pl/oferta/uszczelka-dolna-z-klejem-poliweglan-sd13-50mm-epdm-8469444734?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=test&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownictwo-dd_pla_pmax&ev_campaign_id=17967348437&gclid=CjwKCAiA2fmdBhBpEiwA4CcHzQH0JhUVs8TW6h39bDNjULzB-W9hoJFV8XsS46YQ_u2YG_or32bqBBoCpfUQAvD_BwE

 

Pomiędzy łączeniami poliwęglan mocowany do krokwii za pomocą grzybków

 

https://allegro.pl/oferta/grzybki-10mm-pes-do-poliweglanu-komorowego-bialy-12419437190?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_content=supercena&utm_term=test&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownictwo-dd_pla_pmax_sc&ev_campaign_id=17960360782&gclid=CjwKCAiA2fmdBhBpEiwA4CcHzSSR7ENTxEzPxOmr_mSwuq1Tf7UV2_vN0YNyGGSsqyO-F1pGsvnInRoCkikQAvD_BwE

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...