Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa ciepła kontra gaz, czy to się opłaca?


radek majsterek

Recommended Posts

Moje myśli ująłem w poście #4.

 

Może być juz na 50 metrach.

 

Polska ma jedne z najlepszych powierzchniowo zasobów wód geotermalnych - trzeba poczytać.

1."myśli" ujęto w #4 to 35 tys. zł

głupia myśl

2.może być na 50m ale czy jest na 50m ??

3.wg niektórych Polska to ma wszystko co najlepsze, tylko rzeczywistość koryguje te głupie osądy / "myśli"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym sprawdził wiedzę urzędników, podjechał i zapytał czy mogę używać kocioł zgazowujący węgiel (bo drewno na pewno) z buforem ciepła.

Ustawa jak to w Polsce jest do interpretacji jak komu podejdzie:

 

Dom jest w Krakowie na obrzeżach. 500m mam do granicy, ale to jest Kraków

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27,5kW to szacowana moc grzewcza (C.O. + CWU)

[...]

Inwestycja koszt 55000 pln

 

Jak masz ofertę za takie pieniądze na pompę, która przy -20* (a nawet przy -15) osiąga taką moc, to nic tylko brać.

 

Tylko 60MWh podzielone na 3,5 daje ponad 17MWh prądu które nie kosztują 9K zł, a jakieś 17K zł przy grzaniu w 100% w taniej strefie. I to w cenach z ustawowym limitem, a nie z zatwierdzonych taryf.

 

Ale https://forum.muratordom.pl/entry.php?132631

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój temat został zniszczony przez kolesi, którzy się kłócą.

Macie jakieś personalne problemy?

 

Mam do wyboru gaz vs pompa ciepła. 60kWh na rok. Co robić?

 

Bardzo dobrze zarabiać. ;)

 

Ale żarty na bok. Na razie kWh z gazu jest kilkakrotnie tańsza niż z prądu, co likwiduje przewagę COP pompy. Jeśli gaz mocno podrożeje, to podrożeje też prąd, bo przez najbliższe dwie dekady w systemie będzie przybywać elektrowni gazowych. Kotłownia gazowa jest śmiesznie tania w porównaniu z pompą wystarczającą do twojego budynku.

27,5kW to szacowana moc grzewcza (C.O. + CWU)

56 tys. kWh to roczne zużycie ciepła na ogrzewanie (bez CWU)

 

3 osoby w gospodarstwie. Wszędzie ma być podłogówka. W zimie minimum 23 stopnie.

 

Pompa ciepła powietrzna koszt roczny 9000. Inwestycja koszt 55000 pln

Gaz koszt roczny 11600. Inwestycja koszt 15000 pln

Rachunki za energie, niezależnie od nośnika, będą bardzo wysokie.

 

Weź jeszcze pod uwagę, że przy tak dużej mocy grzania podłogówką, posadzki mogą się okazać niekomfortowo i niezdrowo ciepłe.

 

Musisz porządnie ocieplić ściany. To samo od dołu. Inaczej cię ten dom puści z torbami. Poziomu nowoczesnych energooszczędnych domów nie osiągniesz, bo raczej się nie uda wszystkich mostków cieplnych zlikwidować, ale trzeba zrobić co się da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściana 3 warstwowa - ocieplenie problematyczne ze względu na architekturę. Przeróbki rynien i klinkierowych łuków.

Mogę dać na podłogę w piwnicy tyle ile trzeba ocieplenia (ile i czego?) ale nie za dużo bo teraz tam jest od chudziaka 256 cm

Na podłogę na parterze rónież mogę dać ile trzeba (ile i czego?) - wysokosc beton- beton 193 cm

Poddasze na podłogę na parterze rónież mogę dać ile trzeba (ile i czego?) - wysokość 3m

Dach przyjmie każdą ospowiednią ilość ocieplenia

 

Rekuperacja wymagałaby przeprojektowania domu. Teoretycznie można ale mam sumarycznie 11 pokoi i 3 łazienki. Koszty tego będą kolosalne podejżewam. Opłaci się?

 

Okna będą nowe dobrej klasy, bez oszczędnośći

Edytowane przez radek majsterek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przedsiębioraca

 

410 pow użutkowej + 288 podpiwniczenia. Dom duży.

Natomiast z dyskusji to Panowie nic nie wynika. Nadal nie wiem w którym kierunku iść

 

Na razie poszedłes w kierunku CW i własnych obliczen o ile korzystanie z tego kalkulatora mozna nazwac obliczeniami. Tak duzy dom i skomplkowany architektonicznie wymaga profesjonalnych obliczen OZC i dodatkowo audytu energetycznego. Oczywiscie zaden audytor nie ma zdolnosci Nostradamusa w przepowiadaniu przyszłosci , ale w porównaniu z CW bedzie to niebo a ziemia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

11 pokoi i 3 łazienki. Koszty tego będą kolosalne podejżewam.

 

Radek ale to jest twoja stara budowa niedokończona czy kupiłeś taki niedokończony pałacyk?

To będzie docelowo budynek mieszkalny jednorodzinny?

Z tego co chcesz wymienić i poprawić to wymieniłeś już połowę domu.

Nie lepiej wybudować od podstaw coś mniejszego?

 

Co do ogrzewania - jeszcze rok temu powiedziałbym POMPA.

Dzisiaj trudno coś sensownego podpowiedzieć.

Nikt nie ma szklanej kuli na biurku i nikt nie wie ile będzie kosztował prąd i gaz za 2-3 lata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś musisz zrobić, bo w czasach drogiej energii stan obecny jest nie do utrzymania.

 

Najpierw porządne OZC, dla stanu obecnego i różnych wariantów ocieplenia. Na pewno się zwróci. Za duże wydatki żeby robić to na czuja.

 

Jeśli ocieplenie zewnętrzne bardzo popsuje wygląd domu, rozważ wewnętrzne. Powierzchnia jest ogromna, to straty 6, 8 czy nawet 10 cm na płyty Multipor nie powinieneś odczuć zbyt boleśnie. Oczywiście to nie to, co porządne ocieplenie z zewnątrz, ale powinno zmniejszyć straty ciepła przez ściany przynajmniej o 30% przy cienkiej warstwie i z 50-60 przy grubej. Tylko ktoś ci to musi policzyć - gdzie się będzie w ścianie skraplać woda.

 

Do tego obowiązkowo wentylacja mechaniczna, najlepiej z odzyskiem ciepła. Nie tylko dla oszczędności energii, ale przede wszystkim do zapanowania nad wilgocią, żeby możliwie mało właziło w ściany. Inaczej zamiast tych 6 cm styropianu będzie w nich 6 cm mokrej gąbki.

Elastyczne przewody wentylacyjne fi 50 zmieścisz bez większego problemu. Miejsca na centralę też nie zabraknie. Taka instalacja nie jest przesadnie skomplikowana i da się nawet zrobić samodzielnie. Co najwyżej w wynajęciem na jeden dzień fachowca do powiercenia otworów w stropach.

 

Co planujesz w piwnicy? Musi tam być taka sama temperatura jak w pokojach? Porządna izolacja od dołu to ze 20 cm styropianu. Minimalna 10 cm. Razem z wylewką i posadzką zrobi się tam 230-240 cm. Skoro każdy cm jest cenny, to EPS grafitowy, a nie zwykły - można dać 5-10% cieńszą warstwę. Ściany piwnicy będą mostkiem termicznym i za dużo z tym nie zrobisz, chociaż ocieplenie od wewnątrz ograniczy ucieczkę ciepła z pomieszczeń parteru przez mury w dół.

Edytowane przez Juan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisali przedmówcy przede wszystkim ocieplenie , ocieplenie i jeszcze raz ocieplenie . Nawet kosztem zrobienia jeszcze raz elewacji. Jeżeli w piwnicy nie planujesz funkcji mieszkalnych to odpuściłbym tam ocieplenie posadzki , wszak ziemia od dołu też trochę grzeje ( na tyle na ile jest to wymagane w piwnicy ) i nie ma co się od tego izolować .Dużą uwagę poświęciłbym natomiast izolacji stropu piwnica - parter. Jeżeli miejsca tam mało to zaizoluj płytami PIR . Są wprawdzie droższe od EPS-a ale tam gdzie ma on lambdę 030-040 to PIR ma 022-026 czyli możesz go dać połowę tej grubości co najtańszego białego a lambda wyjdzie podobna. Zleć np. ASOLT-owi zrobienie profesjonalnego OZC i potraktuj jego wyniki jako wstęp do rozważań o sposobie ogrzewania.I zrób po całości wodną podłogówkę . Jaki byś nie wybrał rodzaj ogrzewania i rodzaj jego zasilania to płaszczyznowe i niskotemperaturowe będzie najtańsze w eksploatacji. Rozważ wentylację mech. z rekuperacją . Cała stolarka na której jak piszesz nie zamierzasz oszczędzać jest bardzo szczelna , co za tym idzie szczelne są domy a przy Twojej powierzchni odzysk ciepła z wentylacji może dać już jakieś oszczędności na ogrzewaniu , o komforcie mieszkania nie wspominając.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy Twojej powierzchni odzysk ciepła z wentylacji może dać już jakieś oszczędności na ogrzewaniu , o komforcie mieszkania nie wspominając.

 

Dziękuję za radę

Piwnica 280m2 z garażem w bryle budynku.

Parter 230m2

Poddasze 45 stopni dach - 210m2 po obrysie, użytkowej 180m2

Rekuperacja generalnie jestem za, ale dom to projekt z lat '90 i nie zaprojektowany w tym celu. Trzeba kombinować

Podłogówka na parterze i piętrze. Razem ponad 440m2 - tutaj nie ma wyjścia

Piwnica. Tutaj chcę zrobić kino, siłownię i salę bilardową. Grzejniki. Temperatura może być niska, ale jak będę chciał tam przebywać to do 20 stopni musi się nagrzać, przynajmniej w części imprezowej.

Poddasze. Na chwilę obecną nie wykńczam, tylko walnę styropian po podłodze i odetnę schody (tymczasowa klapa). Dach wymaga delikatnego remontu, folia wiatroizolacyjna zdewastowana przez kuny. Poddasze wykończę za jakieś 2 lata od teraz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dom jest jeszcze w stanie surowym, przed wylewkami, to nie ma żadnego problemu ze zrobieniem wentylacji. Tutaj przykładowy film jak to wygląda:

Te zielone rury mają 75 mm średnicy (wewnętrzna 63). Liczy się instalację tak, żeby powietrze płynęło w nich z prędkością 2-5 m/s. Jak jest wolniej lub szybciej, zaczyna hałasować. Jeśli pomieszczenie wymaga dostarczenia objętości dającej szybszy przepływ, prowadzi się do niego dwie równoległe, w razie potrzeby trzy itd. Trzeba zaprojektować tak, żeby opory do wszystkich pomieszczeń były podobne, bo inaczej popłynie głównie tam gdzie opory mniejsze, a wyregulować na anemostatach jest bardzo ciężko. W praktyce się nie da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...