Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Izolacja przeciwwilgociowa cokołu budynku ponad fundamentem?


arturpucz

Recommended Posts

Piewnicy brak, hydroizolacja izolbet dysperbit i na to styropian h hydrostop eps 100 15cm

 

To nie masz hydroizolacji (dysperbit to złudzenie hydroizolacji) więc nie ma znaczenia, co zrobisz wyżej. Jak między ścianą fundamentową a ścianą nadziemia nie ma papy, to i tak sobie kapilarnie będzie podciągało.

 

Powinno być tak:

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=393145

 

 

EPS w grunt to...

https://forum.muratordom.pl/entry.php?132794-Jaki-styropian-do-fundamentu

 

Skoro to nie płyta, to mało w takim razie masz ocieplenia pod podłogówką. Będą duże straty ciepła do gruntu. I jeszcze chcesz na wysokości tej cieplejszej od powietrza w domu wylewki zmniejszyć grubość termoizolacji od zewnątrz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Chce podnieść cokół wokół domu do linii zaznaczonej na czerwono. Jakaś hydroizolacja jest tu potrzebna pod styropian? Kostka wokół domu będzie pewnie gdzies tak na wysokości końca folii kubełkowej. Do wysokosci czerwonej linii będzie w środku wylana posadzka.

 

Nie słuchaj tego powyżej - on uważa, że ma zawsze racje i jego racja jest jedyna najprawdziwsza. On by się sam najchętniej papą uwinął dla bezpieczeństwa.

Ja tez nie mam papy pod ścianami tylko specjalne taśmy. Pasek ściany, który wskazujesz możesz jak najbardziej zaizolować. Możesz kupić Icopala grunt + icopal izolacja fundamentów i pomalować. Jest na rozpuszczalnikach ale w obecnej temperaturze rozpuszczalnik ulatuje w ciagu 72H i przestaje być groźny dla styropianu. Tylko musisz uważać żeby nie pomalować styropianu, który juz masz na ścianie.

Co prawda dysperbit, którym pomalowałeć fundament może się z czasem wypłukać ale to wszystko zależy warunków gruntowych jakie masz na działce. Tysiące domów mają dysperbit na fundamentach no i co? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie masz hydroizolacji (dysperbit to złudzenie hydroizolacji) więc nie ma znaczenia, co zrobisz wyżej.

 

Tak było w projekcie i tak to zrobili. Co do braku papy to u mnie jest tak:

[ATTACH=CONFIG]465828[/ATTACH]

Czy o to chodzi?

 

Posadzka właściwa jeszcze nie wylana, zalany jest chudziak, na to pójdzie papa i styropian 15 cm i dopiero wtedy podłogówka i posadzka 6 cm.

Edytowane przez arturpucz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do braku papy to u mnie jest tak:

[ATTACH=CONFIG]465828[/ATTACH]

 

No to nie masz jak połączyć trwale szczelnie papy, jak jest ucięta równo z murem (nie przykrywa EPS na ścianie fundamentowej) i wilgoć może sobie śmigać podciągana kapilarnie warstwą kleju i wchodzić w ścianę wyżej. Hydroizolacja pozioma powinna być jedną szczelną płaszczyzną od zewnętrznego obrysu łącznie z EPS na ścianie fundamentowej. IMO niżej nie ma znaczenia*, bo to ta płaszczyzna będzie wystarczającą barierą nawet, jak ściana fundamentowa i ława nie ma żadnej hydroizolacji i wody gruntowe podejdą pod sam chudziak.

 

Jakbyś miał chociaż wyciągniętą papę, można by coś kombinować i wyciągnąć hydroizolację wyżej (jak na schemacie). Ale jest ryzyko, że nie będzie trwale szczelne.

 

styropian 15 cm i dopiero wtedy podłogówka i posadzka 6 cm.

 

Na fotce w pierwszym poście narysowałeś linię gdzieś na wysokości 2/3 bloczka (albo i niżej), czyli jak to typowy bloczek 24cm to łącznie wychodzi jakieś 16 cm na EPS i wylewkę - czyli z 10cm EPS. I tam, jak zrozumiałem, gdzie ta ciepła wylewka ma być oddzielona od świata zewnętrznego cieńszą warstwą EPS na ścianie niż wyżej (gdzie będzie chłodniejsze powietrze).

 

*chyba, że pojedziesz na bogato, jak na schemacie, i zrobisz hydroizolację chroniącą termoizolację ściany fundamentowej. Wtedy jakiegoś sensu nadaje utrzymanie deklarowanej lambdy i mniejsze straty do gruntu. Ale to raczej nieopłacalne (jakoś audytorzy nie są skłonni policzyć jakie oszczędności to przyniesie - nawet więcej, nie liczą w ogóle co daje izolacja ściany fundamentowej w domu niepodpiwniczonym a brak wymogu termoizolacji w Rozporządzeniu w sprawie WT daje do myślenia).

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znaczenie ma gdzie będzie poziom terenu. Jeżeli tak jak piszesz do poziomu chudziaka, to należy izolację ze ściany fundamentowe wyciągnąć na pierwszą warstwę ściany parteru. W takim przypadku na styku fundament parter odcinasz izolację poziomą na zero i kładziesz masę bitumiczną elastyczną i wtapiasz w to siatkę. Jeżeli masz już tam ocieplenie fundamentu to musisz wyciąć pas w eps fundamentu na 20 cm od poziomu chudziaka..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na fotce w pierwszym poście narysowałeś linię gdzieś na wysokości 2/3 bloczka (albo i niżej), czyli jak to typowy bloczek 24cm to łącznie wychodzi jakieś 16 cm na EPS i wylewkę - czyli z 10cm EPS. I tam, jak zrozumiałem, gdzie ta ciepła wylewka ma być oddzielona od świata zewnętrznego cieńszą warstwą EPS na ścianie niż wyżej (gdzie będzie chłodniejsze powietrze).

Może to tak wygląda z zewnątrz ale okna obsadzone sa 21-22 cm od chudziaka wewnątrz domu, przewidziane właśnie 15 cm eps i ~6 cm wylewki.

 

A zrobienie tego w taki sposób również nic nie da? Znalazłem gdzieś w sieci fotkę z podobnego problemu

[ATTACH=CONFIG]465834[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]465835[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znaczenie ma gdzie będzie poziom terenu. Jeżeli tak jak piszesz do poziomu chudziaka, to należy izolację ze ściany fundamentowe wyciągnąć na pierwszą warstwę ściany parteru. W takim przypadku na styku fundament parter odcinasz izolację poziomą na zero i kładziesz masę bitumiczną elastyczną i wtapiasz w to siatkę. Jeżeli masz już tam ocieplenie fundamentu to musisz wyciąć pas w eps fundamentu na 20 cm od poziomu chudziaka..

 

Czyli w tym przypadku czeka mnie gruba rzeźba?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz przejście z fundamentu na ścianę. Ściana stoi na izolacji i nie tworzy jednej struktury z fundamentem, dlatego należy wtapiać siatkę w tym miejscu. Skurcz ściany jest inny niż fundamentu. Są masy na tyle elastyczne (podobno) że nie ma potrzeby siatki, ale jest to teoria nijak mająca się do realiów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znaczenie ma gdzie będzie poziom terenu..

 

Zgadzam się z tym w zupełności.

 

Znaczenie ma gdzie będzie poziom terenu. Jeżeli tak jak piszesz do poziomu chudziaka, to należy izolację ze ściany fundamentowe wyciągnąć na pierwszą warstwę ściany parteru..

 

Teren będzie do poziomu chudziaka czyli do izolacji poziomej, Troszkę wyżej 10- 15cm do czerwonej lini będzie kostka odizolowana od ściany folią kubełkową no i pewnie przyjdzie jeszcze listwa do wykończenia foli.

Tylko naprawdę nie wiem po co w takim wypadku rujnować mu styropian aby wyciągnąć hydroizolację na pierwszą warstwę ściany nadziemia?

Owszem jest to ok i dmuchanie na zimne ale bez tego nic mu tam złego nie grozi.

Do końca folii lubpoziomu okien ciągnąć dalej styropian fundamentowy a zaraz potem nad kostką i poziomem tarasu odciąć listwą startową i grubszą izolację ścian nadziemia.

Zasada jest taka aby owa grubsza izolacja znajdowała się na poziomie styropianu czyli izolacji poziomem posadzki tak by ciepło z wylewki i ogrzewania podłogowego nie uciekało przez cieńszą warstwę izolacji fundamentów.

 

Problemem w tym wypadku jest nisko położony chudziak i izolacja pozioma czyligdy zastosujemy pozostałe warstwy to powstanie kompletny brak cokołu wokół budynku.

Od razu po opasce wokół budynku ( kostce ) będą ściany nad ziemią i grubsza izolacja.

 

Nie wiem jak wygląda dach budynku, czy posiada wystający okap?

 

W takim wypadku nie rujnował bym tego co jest dając na ściany jakąś hydroizolację tylko zastosował ją raczej na styropian.

Ciągnąc wastwę styropianu do poziomu czerwonej lini lub tam gdzie będzie górny poziom kostki, na styropian dał bym siatkę z klejem stosując to samo 20 - 30 cm pod folię kubełkową.

Górną warstwę styropianu wykończył siatką z klejem wywijając ją 10 - 15cm na ścianę nadziemia a następnie na całość 20 - 30cm pod folią kubełkową oraz górę zastosował hydroizolację z jakiegoś szlamu itp.

 

W warstwę szlamu lub dodatkowo na klej można wtopić później listwę startową do grubszego styropianu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem jak powinno być.

I nigdy nie dałbym gwarancji na inne wykonanie. Styropian do fundamentu nie jest przyklejony w sposób szczelny, więc przy podniesieniu terenu powyżej tego punktu styku może ( nie musi) skutkować pojawieniem się tam wody.

Jeżeli jednak inwestor zdecyduje się na ten wariant to należy zadbać o spadki od domu w każdym miejscu aby nie zapraszać wody pod dom, no i rynny ale to chyba oczywiste

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teren będzie do poziomu chudziaka czyli do izolacji poziomej, Troszkę wyżej 10- 15cm do czerwonej lini będzie kostka odizolowana od ściany folią kubełkową no i pewnie przyjdzie jeszcze listwa do wykończenia foli.

 

Nie, nie kostka będzie max do końca poziomu folii kubełkowej, może nawet delikatnie niżej, zależy jak wyjdzie tarasik z przodu domu. Do czerwonej linii chce właśnie podnieść cokół (eps 15 cm) i wtedy dopiero leciec ze styropianem elewacyjnym (20 cm).

 

Zasada jest taka aby owa grubsza izolacja znajdowała się na poziomie styropianu czyli izolacji poziomem posadzki tak by ciepło z wylewki i ogrzewania podłogowego nie uciekało przez cieńszą warstwę izolacji fundamentów.

 

Problemem w tym wypadku jest nisko położony chudziak i izolacja pozioma czyligdy zastosujemy pozostałe warstwy to powstanie kompletny brak cokołu wokół budynku.

Od razu po opasce wokół budynku ( kostce ) będą ściany nad ziemią i grubsza izolacja.

 

Tu właśnie jest problem, bo nie chciałem od razu dawac od ziemi styropianu elewacyjnego i stąd chęć podniesienia cokołu, ale jak piszesz posadzka będzie osłonięta cieńszym styropianem w tym miejscu. Siatka z klejem tez jest juz zaciagniety ten eps na fundamencie.

 

Nie wiem jak wygląda dach budynku, czy posiada wystający okap?

 

Może tu coś więcej zobaczysz:

[ATTACH=CONFIG]465836[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]465837[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nie kostka będzie max do końca poziomu folii kubełkowej, może nawet delikatnie niżej, zależy jak wyjdzie tarasik z przodu domu. Do czerwonej linii chce właśnie podnieść cokół (eps 15 cm) i wtedy dopiero leciec ze styropianem elewacyjnym (20 cm).

 

 

 

Tu właśnie jest problem, bo nie chciałem od razu dawac od ziemi styropianu elewacyjnego i stąd chęć podniesienia cokołu, ale jak piszesz posadzka będzie osłonięta cieńszym styropianem w tym miejscu. Siatka z klejem tez jest juz zaciagniety ten eps na fundamet.]

 

Poziom kostki nie jest poziomem gruntu, który jeśli nawet będzie ponad poziomem izolacji poziomej i chudziaka to będzie odizoliwany folią kubełkową.

 

 

15 cm cokół to tak jakby wogóle go nie było....

Dach masz wysunięty poza obrys budynku więc opady deszczu raczej tylko te zacinające będą padały na kostkę i ścianę elewacji.

 

To co i jak powinno być zrobione książkowo napisał już Kol Andrzej733 .

Równie ważne jest tu wewnętrzne połączenie izolacji poziomej ścian fundamentowych z izolacją chudziaka.

Woda lub wilgoć nie tryska z ziemi pod ciśnieniem więc na pewno nie przeniknie pomiędzy płytami styropianu lub za nimi i tam natrafi na chroniącą ścianę izolację.

Ta opadowa nie wniknie także poziomo poprzez styropian.

Masz izolację w postaci folii kubełkowej na górnym poziomie kostki a wraz z listwą wykańczającą folię ponad nią więc wszelka woda opadowa będzie opadała w gruncie do głębokosci folii tak czy inaczej tak będzie pomimo wykonania izolacji na ścianie nadziemia.

Woda z kostki wsiąknie pomiędzy fugami go gruntu a ta odrobina przy samej ścianie natrafi na folię kubełkową i jej listwę wykańczajacą.

 

Dlatego zamiast zastanawiać się nad hydroizolacją zajmij się jak najmniejszymi stratami ciepła które jak piszesz z ciepłego jastrychu będą poprzez ścianę natrafiały tylko na cienki styropian fundamentowy.

 

Obniż cokół o owe 10cm a więc niech ściana zaczyna się 5 cm ponad poziom kostki brukowej tak aby wilgoć na kostce nie miała styczności bezpośredniej z elewacją .

To sprawi że całość jastrychu i kilka cm styropianu pod nim będzie na poziomie grubej izolacji ścian.

 

Masz zaciągnięty styropian siatką z klejem więc kontynuuj go aż do poziomu 3cm ponad folię.

To jest wystarczające do obsadzenia listwy kończącej.

Styropian zaciągnij klejem z siatką którą wywiń na górę styropianu.

Tam zamontujesz listwę startową do ocieplenia elewacji.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...