gilange 08.08.2023 11:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Sierpnia 2023 Cześć,zamierzam położyć papę na tarasie nad garażem (na betonie b25 w8 zbrojenie rozproszone spadek ponad 1 %)no i jak zwykle pojawia się szereg pytań.1. Ile warstw i jak kłaść - myślę, że jedna warstwa papy termozgrzewalnej 5,2 mm na gruncie pod papę, łączenia wzdłuż spadku, żeby woda na łączeniach nie stała.2. Co z miejscem gdzie będzie papa leżała na opierzeniu - myślę, żeby nie gruntować blachy jak jest nowa i zrobić wytop na końcu papy żeby woda nie dostała się między papę a blachę (czy ten wytop na pewno tak zabezpieczy?).3. Co z wywinięciem papy na ścianę (ściana szczytowa) - planuję wyciąć w styropianie fasadowym cokół na powiedzmy 4 cm (wysokość 25 cm), wkleić w wycięcie na piankę płyty OSB, zrobić fasadę, na to grunt pod papę i przykleić papę z wytopem.Pytania: - z czego tutaj zrobić fasadę? Zaprawa wyrównawcza, a może OSB? - mam taras o długości 475 cm, papa jest w rolkach 500 cm, chciałem wyjechać cześć pionową 25 cm na ścianie i poziomą 475 cm tarasu z jednego kawałka, a widzę wszędzie, że ludzie na murki wjeżdżają osobnymi krótkimi kawałkami papy. Mo to jakieś zastosowanie? A może brak mi praktyki - okaże się, że mój sposób jest ciężki do realizacji:)? Może warto dać tam jakiś profil okapnikowy? Jeżeli chodzi o opierzenie cokołu, to nie wiem czy dobrze zrozumiałem znajomego, ale on mówił, żeby dać blachę (jak kątownik - zwykłe "L") na papę - jako że cokół jest cofnięty, to woda będzie spływać po elewacji i kapać na blachę, po której spłynie na papę na tarasie. Może warto dać tam jaki kapinos na górę cokołu. Co myślicie o powyższym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 08.08.2023 12:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Sierpnia 2023 Musi być wszędzie spadek, również na łączeniach. Papę dajesz na 10 cm zgrzewy. Wszędzie ma być wypływ. Jedna warstwa b. dobrej papy wystarczy w zupełności. Jeżeli taras ma szerokość większą niż papa, to łączeń wzdłużnych nie ominiesz, jednak łączenia powinno się robić poprzeczne, "za zakład" Jak można gruntować blachę? Oczywiście wypływ wystarczy. Mam tak od lat na daszku od strony mocno obciążonej wiatrem, słońcem, opadami i naprężeniami mechanicznymi - wszystko jest szczelne. Można to doszczelnić lepikiem na zimno. Papę wywija się na ścianę POD styropianem na wysokość minimum 15-20 cm (i pół metra nie bedzie na dużo). Jeśli zrobiłeś już elewację na ścianie szczytowej, to musisz wywinąć papę i dać na nią fartuch z blachy. Nie widzę tej OSB i pianki - obydwa materiały chłoną wodę. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gilange 09.08.2023 06:57 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 @Ratpow, dzięki za odp. 1. Nie wiem czy dobrze się zrozumieliśmy, ja po tym poście stwierdziłem, że jak położę papę prostopadle do spadu to na łączeniach będzie stała woda i dla tego chciałem zrobić łączenia wzdłuż spadu - woda będzie spływała wzdłuż łączeń. Dodatkowo taras ma wymiar wzdłuż spadku 4,75 m a rolka papy 5 m = mniej łączeń. Czy to jest dobre założenie czy jednak są jakieś powody aby łączenia były prostopadle do spadku? 3. Mój plan na to miejsce jest ja na poniższym obrazku OSB chcę dać po to aby nie stopiło styropianu jak podgrzeje papę i z wytopem będę przyklejał ją na ścianę ze styropianem fasadowym. Jak przymocować tą blachę - zwyczajnie mam ją farmerami dziurawić? Może jakiś dobry klej montażowy/dekarski ktoś poleci (opierzenie dookoła tarasu też mogę tym kleić zamiast przykręcać). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 09.08.2023 08:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 Możesz tak kłaść papę, tylko dobrze się przyłóż przy samym cokole. Taki sposób z pewnością przyniesie problemy. Musi być "okapnik" z blachy, po którym woda będzie spływać ze ściany. Inaczej woda zostanie wepchnięta siłą wiatru pod styropian i głęboko pod OSB, które napuchnie. Podobnie, zalegający śnieg się roztopi i narobi szkód. Blacha na powyższym schemacie nic nie wnosi. Brakuje też fasety pod papą. Zamiast OSB można po prostu przykleić pasek papy i próbować zgrzewać papę na wierzchu. Nie zamieściłeś wymiarów ani docelowej okładziny na tarasie. Będzie na nim jakiś cokół, np z płytek? Zobacz na to: Blacha, po której spływa woda, musi być przymocowana do styropianu. Widziałem kołki, uszczelnianie silikonem itp. Sama blacha była lekko wciskana w styropian. Efekt był różny. Może zastanów się, czy nie warto jednak wyciąć pas styropianu i kleić papę do ściany konstrukcyjnej. Potem schodzisz styro do papy, nowa siatka na kleju i ... płytka cokołowa. Ostatecznie nic nie będzie widać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gilange 09.08.2023 09:44 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 @Ratpaw,masz rację. Jako że na razie mam tylko klej siatka cerplast, to wycinam styropian i kleje papę do muru następnie zakleję to z powrotem styropianem i siatka, klej i cerplast. Wymiary tarasu 8,5 x 4,75 m, ściana szczytowa z 1 strony, docelowo na tą papę chcę położyć jakieś płytki na podstawkach lub deskę kompozytową (coś co podniesie mi poziom z 10 cm). Pojawiają się następujące pytania1. Jak przykleić papę do styropianu - jak wytnę styropian żeby papa doszła do ściany konstrukcyjnej to na dole wycięcia też na będę mia styropian.2. Jak zrobić cokół żeby woda np. z roztapiającego się śniegu nie właziła pomiędzy papę a styropian fasadowy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 09.08.2023 10:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 (edytowane) Płytki lub deska na podstawkach się sprawdza. Ważne, żeby woda nigdzie nie stała pod płytkami i będzie OK. Wklejasz styro na papę klejem do styropianu (będzie się trzymać mocno). Papa dobrej jakości, wierzchniego krycia, z posypką. Pod papę daj masę kauczukowo-asfaltową. Pamiętaj o fasecie.Po to masz spadek i wywijasz papę a ścianę, żeby taka ilość wody nie powodowała szkód. Skoro chcesz dać te podstawki, to cokół ma znaczenie jedynie estetyczne. Edytowane 9 Sierpnia 2023 przez Ratpaw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gilange 09.08.2023 10:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 1. Wklejanie styropianu w wycięcie to rozumiem (planowałem pianką - lepsza izolacja termiczna). Bardziej zastanawiałem się jak termozgrzewalną papę zgrzać do styropianu pod nią, bo będzie miał taki odcinek ja widać na poniższym rysunku. Samo porycie styropianu klejem i na to wtopić papę to nie będzie za mało żeby tego styropianu nie stopić? Może dam tam kawałek papy samoprzylepnej? 2. Zapewne przez rok/dwa będę miał tylko papę i pewnie wiatr, czy topniejący śnieg będą tam "wciskały" tą wodę, ale myślę że jak tam wysmaruje jakimś uszczelniaczem na to 2 sezony to wytrzyma Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 09.08.2023 11:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2023 (edytowane) Hmm, jeśli miałoby to być zrobione naprawdę dobrze, to powinieneś dać spadek ok. 2%. Jeśli go nie ma, to zrobić. Potem Dysperbit, potem papa termozgrzewalna, wywinięta na ścianę, pod nią faseta. Potem styropian dociśnięty wylewką. Między wylewkę i styropian też należy dać papę, x2: pierwsza warstwa ma chronić styro, druga musi być super szczelna. Ta dziura z rysunku między styro poziomym i pionowym musi być zaklejona, bo będzie tam mostek termiczny. Wklejkę zakrywasz cokołem z płytek. Pod tą wklejką łączą się zatem nawet trzy warstwy papy. Nic wcześniej o poziomej papie nie wiedziałem, a to wszystko zmienia. edit: tak jeszcze pomyślałem, że możesz dać na styro zwykła folię budowlaną, na to wylewkę i na to pojedyczną warstwę papy termo (na Dysperbit), ale wtedy będziesz musiał wyciąć więcej wyciąć w pionowym styropianie. Edytowane 9 Sierpnia 2023 przez Ratpaw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gilange 10.08.2023 06:29 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2023 W sumie mogłem to napisać w 1 poście. Aktualnie mój taras wygląda następująco (od dołu) - strop (terriva) (bez spodku) - folia paroizolacyjna (żeby woda nie weszła w styropian z pomieszczenia od pomieszczenia poniżej) - styropian eps100 - wylewka z betonu b25 w8 zbrojenie rozproszone (wyprofilowany spadek ponad 1%) Nie wyrobiłem się z hydroizolacją (aktualnie omawiana papą) rok temu i taki taras nie przepuścił ani wilgotnej plamki do garażu. Wiele deszczowych dni, wiele odwilży zeszłej marnej zimy, które powolnie oddawały wodę ze śniegu na taras - i w garażu sucho. Robię tak, że do najważniejszej i jedynej warstwy przeciwwilgociowej będę miał łatwy dostęp (ręczny demontaż płytek na podstawkach) i ewentualne jej naprawienie nie będzie problematyczne. Nie robiłem dodatkowych warstw wodoszczelnych, bo jak uszkodzona zostanie ta na górze to trzeba od razu ją naprawiać, a nie liczyć na to, że woda przez następne lata będzie sobie moczyć wylewkę/styropian i będzie ok, bo w garażu będzie sucho. Poza tym będzie szybsza detekcja przecieku, be dodatkowych kilku warstw zatrzymujących wodę. Oczywiście jestem otwarty na krytykę mojego podejścia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 10.08.2023 08:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2023 Teraz sytuacja jest jasna Folia paroizolacyjna jest tutaj niepotrzebna, bo żadna woda nie "wejdzie" w styropian, jeśli już będzie odwrotnie. Ale skoro jest to OK. Więc ja bym zrobił po kolei tak: wyciąć styropian elewacyjny i folię paroizolacyjną pod nim jakieś 15 cm powyżej wylewki. Folia by przeszkadzała w sklejeniu papy do ściany. odczekać, aż wylewka będzie sucha jak wiór i posmarować ją dysperbitem jako zabezpieczenie EPS 100 położyć pasek grubej papy, tak, żeby zaszedł 10 cm na wylewkę z jednej strony i doszedł do muru z drugiej strony. Zrobić lekki wypływ od strony wylewki (tylko po to, żeby pasek się nie przesuwał) wykonać fasetę posmarować fasetę i mur dysperbitem i odczekać aż wyschnie papę kłaść w paskach jak pisałeś - jest kłopotliwie mały spadek na tarasie. Paski mają być wywinięte na ścianę. Trzeba uważać z palnikiem, żeby nie spalić styropianu elewacyjnego Zaślepić dziurę styropianem elewacyjnym, klejąc go do ściany. Styropian powinien "stać" na papie i być pianowany tylko w górnej szczelinie. Wtopić siatkę w klej Położyć cokół z docelowych płytek tak, żeby zakryć wtopioną siatkę Położyć okładziny tarasu na talerzykach. Zobacz film - facet daje duży zakład papy, żeby nie spalić styropianu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gilange 10.08.2023 09:06 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2023 dzięki wielkie za instrukcje W dwóch krańcach ściany przy tarasie będę miał styropian fasadowy zamiast muru (wzdłuż wycięcia w pewnym momencie mur się kończy i zostanie grubość ocieplenia). Jak tam przymocować pionową część papy. Myślisz, że jak zalepię to klejem to uda mi się wtopić na to papę bez uszkodzenia styropianu? Czy ten cokół ma pełnić funkcję tylko estetyczną, czy będzie on też chronił elewację przed rozbryzgami opadającego deszczu? Na płytki nie wiem czy się zdecyduje w tym roku, dodatkowo nie mam skończonej elewacji więc nie zależy mi na kwestiach estetycznych na razie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 10.08.2023 09:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2023 Jak na mój gust, dobry tynk cienkowarstwowy jest dużo lepszy niż płytki na ścianie. No ale zrobiłeś elewację przed tarasem. Możesz spróbować otynkować ten cokół, ale moim zdaniem nie będzie to wyglądało dobrze. Stąd pomysł na płytki. Odnośnie końcówek tarasu: nie chcę Cię wprowadzać w błąd, gdyż zwyczajnie nie wiem jak skutecznie na lata uszczelnić takie miejsca. Ja bym przykleił łatki z papy lepikiem (na zimno) i na to papował docelowo, ale możliwe, że są lepsze metody. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gilange 10.08.2023 09:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2023 Nie mam jeszcze elewacji - wiedziałem, że będą jeszcze działania "w styropianie" tak więc dotychczas mam siatkę i klej pomalowanej cerplastem Jeżeli masz jeszcze nerwy na moje zawracanie głowy, to chciałbym zapytać się o materiał. Pierwsze co zauważyłem to najpopularniejsze produkty grupy atlas - nexler izohan - jakieś doświadczenie z ich produktami ktoś odnotował? Grunt pod papę, czy dysperbit? Trzeba mieć na uwadze ten nieszczęsny styropian - grunt musi być bezrozpuszczalnikowy. Wnioskuję że papa SBS nie wchodzi chyba w reakcję ze styropianem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 10.08.2023 10:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2023 Izohan jest właścicielem Nexlera. Mam papę od Izohana, ale wysokiej jakości, grubą i mocną. Taką też radzę wybrać. Ja stosowałem wszędzie dysperbit. Izohan ma papy kompatybilne ze styropianem i takie, które go "utlenią". Trzeba zadzwonić i wybrać wraz z doradcą. NA szybko, szedł bym w taką papę i Dysperbit (nie zawiera rozpuszczalników). Weź jak najgrubszą i jak najwytrzymalszą papę. Jedyne co możesz odpuścić, to papy przeznaczone do mocowania mechanicznego do dachów skośnych, ale Izohan ma tylko dwie takie papy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gilange 10.08.2023 11:42 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Sierpnia 2023 @Ratpaw dzięki za wyjaśnienie tematu, zabieram się do roboty pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.