Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Koszty wyboru między wentylacją mechaniczną a grawitacyjną na etapie budowy


Recommended Posts

Witam,

 

Temat pewnie dla wielu oklepany i znany jednak jestem bardzo nowy w temacie i potrzebowałbym od was pomocy.

 

Będziemy w przyszłym roku budować dom (120m2, jedno piętro) i zastanawiamy się właśnie nad wyborem wentylacji i zastanawia mnie jedna rzecz. Jaka może być różnica gdybym chciał budować dom z wentylacją grawitacyjną (czyli dorobić kominy, nawiewniki w oknach i inne rzeczy o których pewnie nie wiem) a zaoszczędzić pieniądze na tych rzeczach i zainwestować w wentylację mechaniczną.

 

I też chciałbym spytać o koszty wentylacji bo chodzę po kilku dniach po internecie i rozrzut cen waha się strasznie. Wiem, że można zamontować wentylację mechaniczną, potem można dołożyć wymiennik ciepła albo gruntowy wymiennik ciepła. Mógłby mi ktoś wyjaśnić czy w ogóle wentylację mechaniczną można zamontowac bez wymiennika ciepła? Bo na logikę wtedy w zimę nie miałbym nic co ogrzewałoby mi powietrze i wtedy wentylacja nawiewałaby powietrze o temperaturze dokładnie takiej jak jest na dworze (z jedyną różnicą, że byłoby filtrowane) ?

 

Tak podsumowując. Jakie mogą być +/- koszty dla takiego domu 120m2 przy założeniu, że jest wentylacja mechaniczna z rekuperacją planowana już na etapie budowy i ewentualnie wasze opinie czy w ogóle warto w to inwestować, bo bardzo dużo się czyta o tym, że ceny są windowane przez to, że stało się to "modne" a z drugiej strony korzyści (oprócz filtrowania powietrza) nie są jakieś nie wiadomo jakie, żeby dawać na to np. 20-30 tys zł. Dodam, że planujemy pompę ciepła z fotowoltaiką.

 

Dzięki za każdą pomoc!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I też chciałbym spytać o koszty wentylacji bo chodzę po kilku dniach po internecie i rozrzut cen waha się strasznie.

 

Kosztów na przyszłość nie odgadniesz. Zwłaszcza, że przepisy wręcz wymuszają rekuperację jak grzejesz czymś innym, niż biomasa (inaczej nie da się zmieścić w limicie z EP) i popyt wzrósł drastycznie. A to oznacza nie tylko wzrost cen materiałów i robocizny ale też masę nieoświadczonych instalatorów. Ale już od dawna ceny mają takie, że nastaw się, jak tylko możesz, na samodzielne wykonanie instalacji. Oczywiście jak przyjdzie odpowiedni czas to weź oferty na sam materiał i razem z robocizną i wtedy zdecydujesz ostatecznie, czy opłaca Ci się poświęcić weekend czy dwa i ubrudzić ręce. Jak masz dom od początku przygotowany (projekt wentylacji i wykonane przepusty) to nie jest to ani specjalnie ciężka ani trudna praca.

 

https://forum.muratordom.pl/entry.php?132520

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszty +- 15000zł na rekuperator i resztę materiałów (choć i same reku może tyle kosztować w zależności co wybierzesz) plus robota własna. Ja ktoś inny będzie to robił, to rozstrzał cen może być potężny.

Trzy lata temu, gdy rekuperacja według wykonawców, była technologią niemal kosmiczną, wyceny dla mojej chatki zaczynały się od 20 tysięcy.

Reku kosztował 6k materiały 3k i dwa dni spokojnej roboty, która była prosta, bo mam poddasze nieużytkowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiennik masz w każdym rekuperatorze i bez tego to nie miałoby sensu. Po to płacisz za prąd i wymuszasz przepływ powietrza, aby nie tylko decydować o wymianie powietrza (wentylacja) ale też odzyskiwać ciepło powietrza usuwanego (rekuperacja).

Koszty tak jak przedmówcy mówili, moga się bardzo różnić, bo masz jakieś reku za kilka tys (np. O3on), albo kilkanaście (TG, Zhender, a nawet ReQnet który ostatnio bardzo poszedł do góry)

Ja miałem modernizację i dofinansowanie, więc bardziej opłacało mi się wziąć firmę bo i tak wyszło finalnie mniej, ale dla nowego budynku jesli masz odrobinę chęci i pojęcia to też sugerowałbym robienie samemu - zaoszczędzisz kilka tys pln, a pewnie zrobisz nie gorzej. Z mojego doświadczenia nawet wydawałoby się powazne firmy o ugruntowanej pozycji na rynku robią kardynalne błędy, jak chociażby jedyna regulacja na anemostatach.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaka może być różnica gdybym chciał budować dom z wentylacją grawitacyjną (czyli dorobić kominy, nawiewniki w oknach i inne rzeczy o których pewnie nie wiem) a zaoszczędzić pieniądze na tych rzeczach i zainwestować w wentylację mechaniczną.

 

2 lata temu koszt postawienia jednego komina to minimum 8-10 tys. zł licząc wszystkie koszty wraz ze stopą fundamentową i obróbką blacharską na dachu. Dziś dodałbym do tego 25%.

Za wykon systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła i 650 m3/h wymiennikiem entalipicznym dałem 25 k brutto.

W domu nie mam komina wentylacyjnego ani komina spalinowego. Licząc w taki sposób koszty, to rekuperacja kosztowała mnie kilka tysięcy złotych.

 

I też chciałbym spytać o koszty wentylacji bo chodzę po kilku dniach po internecie i rozrzut cen waha się strasznie. Wiem, że można zamontować wentylację mechaniczną, potem można dołożyć wymiennik ciepła albo gruntowy wymiennik ciepła. Mógłby mi ktoś wyjaśnić czy w ogóle wentylację mechaniczną można zamontowac bez wymiennika ciepła? Bo na logikę wtedy w zimę nie miałbym nic co ogrzewałoby mi powietrze i wtedy wentylacja nawiewałaby powietrze o temperaturze dokładnie takiej jak jest na dworze (z jedyną różnicą, że byłoby filtrowane) ?

Ceny wykonawstwa to zawsze "sky is the limit".

Tak, można zrobić w ten sposób, że położyć rury i anemostaty + wykonać czerpnię i wyrzutnię a samą rekuperację kupić używaną lub później. Bez rekuperatora nic nie będzie Ci tłoczyło powietrza do domu (chyba że zamontujesz wentylator). Nie sprawdzałem, ale chyba nie warto kupować rekuperatora bez wymiennika.

Znajomi robili i tak i tak. Jeden wykonał sam wentylację (ok. 5 lat temu materiał kosztował go ok. 3 tys. zł na duży dom parterowy), a potem szukał okazji by kupić używany rekuperator. Inny z kolei kupił wszystko na gotowo, a inny kupił najtańszego o3zona.

 

Tak podsumowując. Jakie mogą być +/- koszty dla takiego domu 120m2 przy założeniu, że jest wentylacja mechaniczna z rekuperacją planowana już na etapie budowy i ewentualnie wasze opinie czy w ogóle warto w to inwestować, bo bardzo dużo się czyta o tym, że ceny są windowane przez to, że stało się to "modne" a z drugiej strony korzyści (oprócz filtrowania powietrza) nie są jakieś nie wiadomo jakie, żeby dawać na to np. 20-30 tys zł. Dodam, że planujemy pompę ciepła z fotowoltaiką.

 

Zdecydowanie warto. To jedyne słuszne rozwiązanie jeśli chodzi o wymianę powietrza w budynku.

Jak pisałem - robisz WM, to nie płacisz za kominy. Przyzwoity rekuperator kupisz od 8k (pewnie da się kupić jeszcze taniej, ale coraz trudniej o to) + elastyczne rury, skrzynki rozprężne, haki, uchwyty monterskie, izolacja wełniana itp. - kolejne kilka tys. zł (4-6 tys.) + robocizna.

Rada: nie bierz nigdy wyceny za całość, ale proś o wycenę M+R lub M+R+N. Zbieraj oferty już teraz to szybko nabierzesz rozeznania w temacie i w cenach.

 

W zależności od projektu (i skomplikowania) systemu. Przy parterze i braku specyficznych wymagań, liczyłbym nie mniej niż 20k za całość (z rekuperatorem). Samemu zrobisz dużo taniej.

 

WM to komfort. Cena niewiele wyższa od archaicznego i nieskutecznego sposobu wymiany powietrza jakim jest komin (ogromne straty ciepła + nieszczelność na dachu). Oszczędności nie będzie (koszt prądu + filitry + amortyzacja). Poza tym, bez WM bardzo cieżko spełnić normy WT2021 - innymi słowy projektanci "naginają" rzeczywistość, by na papierze się wszystko zgadzało.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wow dziękuję Panowie bardzo za pomoc! Tak jak mówiłem temat jest dosyć nowy dla mnie dlatego tym bardziej pomagacie, choć słowa anemostat, rozprężnia czy wymiennik entalipiczny dalej dla mnie nowe :D

 

Też pewnie źle się wyraziłem w poście - pisząc "1 piętro" miałem na myśli piętro z poddaszem użytkowym, co pewnie zwiększa problematyczność położenia systemu rekuperacji?

 

I tak podsumowując wszystko - na tym etapie na razie zastanawiam się, czy w projekcie uwzględnić wentylację mechaniczną czy grawitacyjną. Czuję, że jeszcze będę musiał to dokładnie przemyśleć a projekt chcielibyśmy kupić za niedługo.

 

I teraz pytanie: Czy lepiej kupić projekt z WM i ewentualnie zmienić na WG jeśli jednak dojdę do wniosku, że jej nie potrzebuję czy w drugą stronę? Kupić projekt z WG i potem ewentualnie podczas budowy nanieść zmiany na projekt i nie budować kominów. Wiem - dosyć abstrakcyjne pytanie i wiadomo, że lepiej byłoby już teraz się zdecydować na 100% ale po prostu myslę bardziej w kwestii potencjalnej zmiany decyzji.

 

 

I a propos jeszcze kominów może kolejne trywialne pytanie: czy ktoś wie może, do czego jest tutaj w projekcie komin skoro w projekcie jest pompa ciepła i WM z rekuperacją?

 

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-malinowkach-23-ge-oze-m6d726efb8c123

 

Generalnie zastanawiamy się nad tym projektem i tym

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-malinowkach-23-g-m4d02600deac64

 

 

I w sumie ostatnie pytanie rozumiem, że cała instralacja powinna być zamontowana w zaznaczonym na screenie niżej miejscu (nie wiem czy nazwać to strychem?) Ogólnie mieliśmy w planach surowy pomysł, żeby może tego struchu nie robić i podwyższyć wszystkie pomieszczenia na piętrze tez m.in zeby były widoczne poprzeczne belki dachowe (jętki?) więc rozumiem, że w przypadku WM musielibyśmy jednak ten strych zostawić? :)

 

[ATTACH=CONFIG]466482[/ATTACH]

Edytowane przez dizzepl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I a propos jeszcze kominów może kolejne trywialne pytanie: czy ktoś wie może, do czego jest tutaj w projekcie komin skoro w projekcie jest pompa ciepła i WM z rekuperacją?

 

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-malinowkach-23-ge-oze-m6d726efb8c123

Prawdopodobnie do wentylacji garażu. Ponieważ w garażu jest z reguły niższa temperatura, jest wentylowany grawitacyjnie a nie włączony w obieg WM. Jeśli jest tak jak piszę, porozmawiałbym z architektem adaptującym na temat likwidacji tego komina i zastąpienia go kratkami wentylacyjnymi.

 

I w sumie ostatnie pytanie rozumiem, że cała instralacja powinna być zamontowana w zaznaczonym na screenie niżej miejscu (nie wiem czy nazwać to strychem?) Ogólnie mieliśmy w planach surowy pomysł, żeby może tego struchu nie robić i podwyższyć wszystkie pomieszczenia na piętrze tez m.in zeby były widoczne poprzeczne belki dachowe (jętki?) więc rozumiem, że w przypadku WM musielibyśmy jednak ten strych zostawić? :)

 

[ATTACH=CONFIG]466482[/ATTACH]

 

Instalację możesz schować w w połaci dachowej, można też zrobić nawiewy na poddaszu w podłodze. Strych nie jest konieczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak podsumowując wszystko - na tym etapie na razie zastanawiam się, czy w projekcie uwzględnić wentylację mechaniczną czy grawitacyjną.

 

Powtórzę, że z WG to musisz mieć biomasę żeby zmieścić się w limicie EP (albo kreatywne wyliczenia).

 

do czego jest tutaj w projekcie komin skoro w projekcie jest pompa ciepła i WM z rekuperacją?

 

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-malinowkach-23-ge-oze-m6d726efb8c123

 

WG w garażu. Patrz § 108. Rozporządzenia w sprawie WT.

 

 

Poddasze użytkowe z wyboru, czy z przymusu?

 

 

I w sumie ostatnie pytanie rozumiem, że cała instralacja powinna być zamontowana w zaznaczonym na screenie niżej miejscu

 

Nie może tam być cała instalacja, bo nie miałbyś wentylacji na parterze. I nie, dla poddasza nie musi być tam - może być pod krokwiami albo i w podłodze. Jak komuś pasuje estetyka, to mogą być też loftowo wewnątrz pomieszczeń na widoku czy w zabudowie GK. Ważne, żeby rury nawiewu i wywiewu były dobrze odizolowane od świata zewnętrznego a czerpni i wyrzutni od przestrzeni ogrzewanej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

I teraz pytanie: Czy lepiej kupić projekt z WM i ewentualnie zmienić na WG jeśli jednak dojdę do wniosku, że jej nie potrzebuję czy w drugą stronę? Kupić projekt z WG i potem ewentualnie podczas budowy nanieść zmiany na projekt i nie budować kominów. Wiem - dosyć abstrakcyjne pytanie i wiadomo, że lepiej byłoby już teraz się zdecydować na 100% al jednak ten strych zostawić? :)

 

[ATTACH=CONFIG]466482[/ATTACH]

 

Mając wg czy WM bez odzysku musisz mieć okna z nawiewnikami. A robiąc zamianę wg na WM czy odwrotnie trzeba będzie wyliczyć charakterystykę.

Najlepiej WM z odzyskiem bo okna szczelnie zamknięte i nie ma nawiewników. Ja sam rozłożyłem kanały do rekuperacji ale trwało to kilka naście dni po robocie.

Z projektem oczywiście.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powtórzę, że z WG to musisz mieć biomasę żeby zmieścić się w limicie EP (albo kreatywne wyliczenia).

 

Dzięki wielkie! A z ciekawości to czemu w tym projekcie podstawowywm (bez OZE) domyślnie jest wentylacja grawitacyjna? I kto potem sprawdza ewentualnie wskaźmniki EP? https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-malinowkach-23-g-m4d02600deac64

 

 

Poddasze użytkowe z wyboru, czy z przymusu?

 

Trochę się zdziwiłem tym pytaniem bo zastanawiam się czy jest jakakolwiek alternatywa przy tym konkretnym projekcie? :D Generalnie nie chcieliśmy parterówki ze względu na wielkość działki więc chcieliśmy znaleźć projekt z dodatkowym piętrem i z wszystkich ten po prostu ma najlepszy układ. Mógłbyś rozwinąć myśl?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie! A z ciekawości to czemu w tym projekcie podstawowywm (bez OZE) domyślnie jest wentylacja grawitacyjna? I kto potem sprawdza ewentualnie wskaźmniki EP? https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-malinowkach-23-g-m4d02600deac64

 

Muszą mieć bardzo kreatywnego autora obliczeń. EUco+w 24,16 [kWh/(m²*rok)] jest nieosiągalne przy WG. A że parametry przegród i okien słabe, to obstawiam, że to wynik z rekuperacją. To raz.

A dwa, że to jeszcze bez CWU. Po dodaniu i przemnożeniu/podzieleniu przez współczynniki do wyliczenia EP wynik wychodzi realistyczny dla budynku z rekuperacją.

 

EP Ty podajesz zgłaszając zakończenie budowy. Biorąc odpowiedzialność za wprowadzanie urzędnika w błąd. A czy ktoś sprawdzi - teraz pewnie zależy od ogarnięcia urzędnika, czy wychwyci grubą różnicę. Ale w każdej chwili mogą sprawdzić.

 

Trochę się zdziwiłem tym pytaniem bo zastanawiam się czy jest jakakolwiek alternatywa przy tym konkretnym projekcie?

 

Poddasze jest słabo użytkowe - skosy niewygodne, okna drogie i mało energooszczędne, izolacja akustyczna znikoma (chyba że zrobisz lane skosy), koszty wcale znacząco się nie różnią od parterówki o tej samej PU (o to nie koniecznie na korzyść poddasza użytkowego przy pomyślanej oszczędnie parterówce - np. bez żadnej ścianki kolankowej, niski kąt dachu a jeszcze lepiej płaski itd.). A powierzchnia zabudowy wcale proporcjonalnie nie wzrasta zwłaszcza, jak porównasz tę samą powierzchnię pokoi (czyli odejmiesz komunikację ze schodami). Dyskusji o tym było wiele.

Dla przykładu:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?382880

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?377743

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?383217

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?383790

 

Ale jak MPZP/WT wymuszają poddasze (w tym nie dopuszczają pełnego piętra), to trudno.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...