Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wiata samochodowa bez środkowego filara CARPORT szeroki dwu samochodowy


Recommended Posts

Dzień dobry wszystkim :)

Od dłuższego czasu planuje budowę wiaty samochodowej / carportu. Z racji ułożenia działki ( przejazdu itp ) przednie nogi wiaty muszą być cofnięte jak na moim szkicu. Do tego marzy mi się aby nie było nogi środkowej co bardzo mi się podoba wizualnie przykład na zdjęciu poniżej. i teraz mam taką zagwozdkę jaka może być rozpiętość belki drewnianej bez podpory? Chciałbym dać trzy belki w poprzek 650cm jak na szkicu ( bez podpory będzie z tego 600cm bo po bokach 25cm wysunięty okap. Jest wiele realizacji w internecie że są takie bez środkowej podpory lecz ja jako totalny laik przeliczeń nośności drewna nie wiem jak to przeliczyć. Jaka musi być przekrój ( grubość / szerokość ) tych trzech belek aby było to bezpieczne? chciałbym dać na to następnie krokwie ( czy jak to się nazwa zaznacze na żółto) i na to ze względów wizualnych pełne deskowanie.

 

Zatem uprzejmie proszę o poradę:

- jakiego przekroju muszą być trzy belki zaznaczone na zielono?

- czy belki fioletowe mogą mieć taki sam przekrój jak słupy szare, czy muszą być wyższe ?

- czy musi być aż tyle zastrzałów co zaznaczyłem (pomarańczowe) ?

-czy na deskowanie wystarczy paroizolacją i odrazu mogę dać blachę trapezową czy jednak muszę dać obowiązkowo łaty i kontrłaty?

 

Uprzejmie dziękuję za wyrozumiałość pytań zadawanych przez osobę która nie ma tak pełnej wiedzy jak to wymagane :)

 

szkice moje plus zdjęcia z internetu

 

[ATTACH=CONFIG]467731[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]467732[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]467733[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]467730[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]467734[/ATTACH]

 

 

 

 

Zdjęcia:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wolnostojąca

 

jeden spad do tylu jak na szkicu widok z boku - drugie zdjęcie.

 

od przodu szkic pierwsze zdjęcie bez spadku troszkę krzywo mi się naszkicowało mój błąd przepraszam.

 

zaplanowałem spad 5% czyli jak na drugim szkicu belki 244cm , 222cm oraz 200cm ,// wjazd od strony 244cm

 

zatem planuje coś mniej więcej jak na numer 5 ale na trzech bocznych nogach zamiast dwóch i trzech belkach nośnych zamiast dwóch jak na foto numer 5

Edytowane przez Kot387
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli musi koniecznie spadek do tyłu to zamiast prowadzenia zastrzałów do belki która będzie pod kątem co będzie kłopotliwe poprowadż dodatkowe belki poziome pomiędzy słupami coś w stylu pokazanym na ostatniej fotce. To dodatkowo usztywni konstrukcję a po drugie uprości docinanie zastrzałów pod kątem 45*.

 

Nie wiem czemu przyjąłeś wymiar słupów 16cm. Budowla kryta blachą będzie wyglądała trochę majestatycznie ale OK.

 

Po trzecie to zmień trochę konstrukcję.

 

Wiata z przodu,

 

[ATTACH=CONFIG]467738[/ATTACH]

 

Wiata z boku

 

[ATTACH=CONFIG]467739[/ATTACH]

 

Jeśli przyjąłeś już słupy 16cm to belki boczne zrób 16 x 20

 

Na belkach należy wyciąć zamki 16 cm na głębokości 6 cm tak by słupy w nie weszły

Krokwie których jest więcej zrób 10 x 16 rozstaw max co 1mb

Rysunek trochę nie wyszedł ale rozstaw dostosujesz tak aby wyszedł równomiernie.

 

Na krokwie dasz łaty i blachę lub pełne deskowanie.

 

Zastrzały raczej dłuższe ok 70 - 80 cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuję z całego serca za poświęcony czas ale jeszcze dopytam:

 

Dopytam jeszcze o

1. --- " belki boczne zrób 16 x 20" to mają być te 6,5 metrowe tak ? i w nich mam zamki na głębokość 6cm wyciąć i w te wycięcia spoczną wierzchołki słupów?

2. --- "Na krokwie dasz łaty i blachę lub pełne deskowanie" -- czy jak dam pełne deskowanie to mogę na te pełne deskowanie przykręcić blachę, czy coś pomiędzy muszę dać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1, Tak

 

2. Pod blachę na deskowanie raczej musisz dać papę lub membranę a na to kontrłaty wzdłuż spadku i łaty w poprzek, Jeśli to blacha ma być w kształcie dachówki to rozstaw zgodny z kształtem.

 

Śniegu i obciążenia nim raczej bym się nie bał ale dach o formacie prawie 36m2 to spory żagiel tym bardziej że pod spodem pustka bez ścian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do żagla ----- to co dodać żeby było bezpiecznie ? planowałem fundamenciki 25x25cm o głębokości 100cm . W każdy cztery druty zbrojone i strzemiona kwadrat 17x17cm aby zrobić zbrojenie, a rozmiar strzemion taki aby oplotły kotwy metalowe H trzymające słupy. Beton dodatkowo planuje wzmocnić zbrojeniem rozproszonym włóknem polimerowym 55mm żeby było aż za dobrze a 50zl na 2 kg włókien nie zmieni wiele w budżecie a może pozwoli być spokojniejszym. Wyliczyłem że w te dołki pójdzie 0,375m3 betonu co da 860kg betonu łącznie plus 60kg stali ( 3,8kg waży jedna kotwa H plus trochę zbrojenia więc wychodzi 10kg stali na jeden fundamencik) zatem w samej ziemi będzie 920kg ciężaru. Czy to za mało czy ok? producenci kotew H pokazują zdjęcia ze wykop dołek 35cm i będzie git..... jakoś nie chce mi się wierzyć w to z dwóch powodów. pierwszy strefy przemarzania, dwa wiatry czyli żagiel.

 

Czy to będzie ok, czy powinienem coś dodatkowo zastosować aby nie bać się o wspomniany żagiel że z tym mogą być problemy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stawiając wiatę garażową pamiętajcie aby postawić ją zgodnie z przepisami (chodzi o odległość od granicy działki). 3 metry jeśli będzie tam stało auto, 4 metry jeśli będzie składowany opał (np. drewno kominowe). Jeśli nie będzie auta ani opału to nie ma problemu. W razie problemów były też dodatkowe przepisy np stawianie w granicy działki albo 1,5m od granicy ale są dodatkowe wytyczne wtedy.
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stawiając wiatę garażową pamiętajcie aby postawić ją zgodnie z przepisami (chodzi o odległość od granicy działki). 3 metry jeśli będzie tam stało auto, 4 metry jeśli będzie składowany opał (np. drewno kominowe). Jeśli nie będzie auta ani opału to nie ma problemu. W razie problemów były też dodatkowe przepisy np stawianie w granicy działki albo 1,5m od granicy ale są dodatkowe wytyczne wtedy.

 

Nie pisz głupot. Wiata nie ma żadnych ograniczeń lokalizacji.

 

ograniczenie ma jedynie zadaszone miejsce postojowe (7 m od okien)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do żagla ----- to co dodać żeby było bezpiecznie ? planowałem fundamenciki 25x25cm o głębokości 100cm . W każdy cztery druty zbrojone i strzemiona kwadrat 17x17cm aby zrobić zbrojenie, a rozmiar strzemion taki aby oplotły kotwy metalowe H trzymające słupy. Beton dodatkowo planuje wzmocnić zbrojeniem rozproszonym włóknem polimerowym 55mm żeby było aż za dobrze a 50zl na 2 kg włókien nie zmieni wiele w budżecie a może pozwoli być spokojniejszym. Wyliczyłem że w te dołki pójdzie 0,375m3 betonu co da 860kg betonu łącznie plus 60kg stali ( 3,8kg waży jedna kotwa H plus trochę zbrojenia więc wychodzi 10kg stali na jeden fundamencik) zatem w samej ziemi będzie 920kg ciężaru. Czy to za mało czy ok? producenci kotew H pokazują zdjęcia ze wykop dołek 35cm i będzie git..... jakoś nie chce mi się wierzyć w to z dwóch powodów. pierwszy strefy przemarzania, dwa wiatry czyli żagiel.

 

Czy to będzie ok, czy powinienem coś dodatkowo zastosować aby nie bać się o wspomniany żagiel że z tym mogą być problemy?

 

Odnośnie żagla to dlatego wydłużyłem wspomniane zastrzały gdyż wspomniane 35 cm w samych narożnikach raczej nie ustabilizowały by wiaty.

Jeśli to nie ograniczy światła wjazdu np. przy samochodach ciężarowych to astrzały z przodu wjazdu powinny być jak najdłuższe....one będą one dodatkowo podpierać belki biegnącą po szerokości.

Środkowa belka także powinna je mieć/

Jeśli jest możliwość i wiata nie będzie typu przejazdowego to z tyłu wjazdu na mozna pomyśleć o ażurowej ściance typu krata lub dodatkowym słupie na środku.

 

Co do fundamentu to zamiast samych pali o wymiarach 25 x 25 i głębokości 100 raczej wraz z nimi zaszaluj i wylej cały bok typu murek wystający z ziemi15cm na głębokości 30 i tylko w miejscu kotew głębokość 80 - 100

Jeśli na posadzkę wjazdu nie planujesz polbruku to może oprucz fundamentu wylejesz także 15cm płytę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pisz głupot. Wiata nie ma żadnych ograniczeń lokalizacji.

 

 

Wiata nie ma, ale jest martwy przepis o tym że skład opału (drewna) musi być minimum 4m od granicy. Czyli post o odległościach jest dobry.

 

Mam u siebie wiatę na samochody 2 - musilem na nią uzyskać pozwolenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mareks77 -- dziękuję uprzejmie. dodam nogę z tyłu pośrodku oraz dłuższe zastrzały. Miłego wieczoru i dzięki za pomoc !

 

do innych - dziękuję za uwagi odnośnie odlegości wiaty itp. ja wiatę planowałem postawić zachowując wytyczne plus konsultacja w urzędzie była bo nie widzi mi się stawiać a potem rozbierać dla sportu :)

Edytowane przez Kot387
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
witam ponownie, jestem w trakcie budowy i taka mnie myśl naszła,,,, :) a jaką wytrzymałość na nacisk od góry ( w kilogramach ) wytrzymają te belki o rozpiętości 6 metrów ? 20cm x 16cm ? , zaczęłam się o śnieg obawiać

 

Gdzie ta wiata ma powstawać? Jaka strefa?

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam ponownie, jestem w trakcie budowy i taka mnie myśl naszła,,,, :) a jaką wytrzymałość na nacisk od góry ( w kilogramach ) wytrzymają te belki o rozpiętości 6 metrów ? 20cm x 16cm ? , zaczęłam się o śnieg obawiać

Wolno podparta belka o wymiarach b x h = 16 cm x 20 cm i rozpiętości 600 cm z drewna klasy K24

przenosi obciążenie ok. 160 kg/m (bieżący)

i pod takim obciążeniem ugina się ok. 40 mm co stanowi L/150.

 

Podane powyżej obciążenie 160 kg/m jest na metr bieżący belki co np. dla rozstawu belek co 1,00m daje dopuszczalne obciążenie 160 kg/m2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za odpowiedź ale nadal nie wiem czy wytrzyma w drugiej strefie śniegowej czy też nie ? :) proszę o wytłumaczenie jak dla żółtodzioba :)

 

 

1m3 puchu śniegowego ma wagę 200kg a więc w Twoim rozstawie moze tam spokojnie leżeć grubość ok 1m śniegu.

Jeżeli śnieg będzie mokry to oczywiście mniej.

W Warszawie raczej się to nie zdaży;

Zgodnie z normą PN-80/B-02010/Az1: 2006 dla strefy II - 0,9 kN/m2 inaczej jest to ok 9kg/m

W związku z tym że u Ciebie na dachu jeszcze są krokwie, łaty i blacha całość będzie spokojnie stać.

Oprucz słupów masz jeszcze zastrzały więc liczona długość będzie mniejsza, coś koło 5m bo stanowią one dodatkowe podparcie.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki , czyli mając dach 6,5 metra na 5,5 metra mam 36 m2 dachu . śniegu u nas potrafi być po 30 cm spokojnie nie raz i często mokrego (mokry 800kg na m3 wg google) czyli 30cm razy 36m2 = 10,8 m3 razy 800kg m3 to daje 8,6 tony śniegu . czy to wytrzyma czy jakoś wzmacniać te belki 20x16 ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...