ewa34 19.07.2010 19:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lipca 2010 Witam,Proszę o poradę dotyczącą drewna na elewację , chciałabym by finalnie budynek wykończony był drewnem w ciepły miodowym odcieniu ( tynki będą białe ) , czy możecie mi polecić jakiś rodzaj drewna , który bez bejcowania osiągnie taką barwę??? konsultowałam już to z kilkoma fachowcami i co jeden to inna odpowiedz , może to być drewno lakierowane , ale tylko dla zabezpieczenia , nie chciałabym by było po prostu wybarwiane. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PiotrMaruszak 25.07.2010 22:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Lipca 2010 Najważniejsze w pszypadku żywotności elewacji jest odpowiedni dobór drewna. Różne gatunki mają odmienną trwałość w zależnośći od tego parametru mogą przetrwać od 10 do 60 lat. Ale konserwowane odpowienio oczywiście dłuzej. Drewno moze być twarde np dąb lub kasztan. Jedyna wada to cena ale zato nie musi być suszone, a pozatym ma bardzo długą żywotność. Często jednak wybiera sie drewno miekkie jak sosna świerk czy też modrzew. To natomiiast trzeba od czasu do czasu zabezpieczac odpowiendnimi srodkami. Drewno miekkie musi być suszone z wilgotnością 15-18 % Jednak bez dobrze wykonanych detali nawet najlepsze drewno nie przetrwa lat. Więc trzeba je dobrze wykonać. Ważna jest pustka powietrzna, min 19mmm. Służy do wentylacji zawilgoconego drewna.Łaty w rozstawie max 600mm, mogą też być rzadziej ale to zalezy od efektu jaki chce się osiagnąc. Gdy np deski układane śa pod kątem wówczas nalezy robić z mniejszym odstępem.Ocieplenie jezeli wymagane to trzeba zastosowac najlepiej wełnę ma dużo lepsze właściwości od sytorpianu no i oczywiści folię.Wszystkie wkręty zalecane są ze stali nierdzewnej, ostatecznie ocynkowane. Najwazniejsze jednak jest zrozumienie jak dokładnie drewno pracuje na elewacji. Ponieważ jest to materiał organiczny pod wplywem wilgoci kurczy się i rozciąga. Więc należy zastosować odpowiednie szpary pomiędzy deskami elewacyjnymi dla tolerancji. W zależności czy jest układane poziomo czy pionowo każda kombinacja ma inne zasady układania. Gdy np. deski układa się ze szparą pomiędzy tak ze widać za nimi folię, należy zadbać o odpowiedni dobór z ochroną na promienie słoneczne. Deski układane pionowo raczej stosuje się z tak zwaną przerwą na poziomie stropu. Wygląda jak linia gdzie schodzą się deski. Jest to bardzo ważne ponieważ w wyniku zawilgocenia drewno wydłuża się powodując wybrzuszenie, gdy drewno styka się. Jest jeszcze wiele zasad które należy uwzględnić. Kolor mozna uzyskac w sposób narutalny, czyli odpowiedni gatunek drewna. Ale nie wiem czy to jest najbardziej ekonomiczne rozowiazanie.Wiecej na moim blogu. projekt-wd.blogspot.com Dodam jescze na zakończenie ze najstarsze elewacje drwniane mają po kilkaset lat zachowały się w Norwegi. Wiele również dużo młodszych zachoało się w stanach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
verd 28.07.2010 10:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Lipca 2010 A co sądzicie o wstawce drewnianej, którą coraz częściej obserwujemy w nowoczesnym budownictwie.Zastanawiam się czy to jest naturalne drewno, czy tylko drewnopochodne.Okropnie mi się to podoba- np wstawka drewniana pomiędzy np. oknami na tle białej elewacji.Czy ma ktoś doświadczenia w tym kierunku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dagmar_24 20.08.2010 19:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2010 PodciągamWitamMy też interesujemy się elewacją częściowo z drewna, tylko też mamy problem jak to zrobić, bo wolelibyśmy styropian niż wełnę tylko jak to zamontować na warstwie ocieplenia 20cm styropianu (dom z Ytong), czy są takie kołki rozporowe żeby te łaty przykręcić???A jak wełna i ruszt to jak to połączyć z dołem domu na którym ma być tynk mineralny i styropian?Coraz częściej widzi się takie wstawki w nowych domach tylko jak to wykonać łącząc dwie różne elewacje ???Proszę o rady Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dejfit 21.08.2010 09:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2010 (edytowane) My też interesujemy się elewacją częściowo z drewna, tylko też mamy problem jak to zrobić, bo wolelibyśmy styropian niż wełnę tylko jak to zamontować na warstwie ocieplenia 20cm styropianu (dom z Ytong), czy są takie kołki rozporowe żeby te łaty przykręcić??? Ściągnij sobie katalogi firm EJOT, Gunnebo albo Fischer. W razie czego dzwoń do doradców technicznych firm i doradzą co i jak połączyć. A jak wełna i ruszt to jak to połączyć z dołem domu na którym ma być tynk mineralny i styropian? Co chcesz łączyć z dołem domu i po co ? Edytowane 21 Sierpnia 2010 przez dejfit Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dagmar_24 21.08.2010 11:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2010 Dejfit to cz y ja mogę tak zrobić? Czy mogę dać styropian na całości domu, np 150, potem u góry zamocować na kołki łaty (na długich kołkach przez ten styropian), między nie styropian i na to kontr łaty i deskę elewacyjną a na dół dod. styropian żeby to wyrównać z górną elewacją czy to jest bzdurą co wymyśliliśmy ??Dom nie może mieć mostków termicznych na ścianach, to czy te śruby nie będą nimi?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dejfit 21.08.2010 22:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2010 Gdybym robił teraz elewację drewnianą to do ściany przykręciłbym łaty prostopadle do ziemi. Między łaty wełnę. Następnie kontrłaty - równolegle do ziemi. Między kontrłaty drugą warstwę wełny tym razem w poziomie. Schemat dokładnie ten sam jak przy docieplaniu dachu. Następnie folia chroniąca izolację przed zawilgoceniem, na folię listwa ok 3-4cm grubości dokręcona do kontrłat. Na listwę deski elewacyjne. W ten sposób to widzę, ale nie jestem budowlańcem. Można też do ściany przykręcić kątowniki ciesielskie - będą pełnić rolę dystansu i podtrzymywać łaty. Następnie położyć pierwszą warstwę ocieplenia np. 10cm. Następnie do wystających kątowników dokręcić łaty, między łaty kolejne np. 10 cm ocieplenia na to folia, listwa i dopiero elewacja. Łączniki do drewna robią firmy Domax, Koelner, Gah Alberts, Simpson Strong Tie, Multigrip pewnie jakieś lokalne też znajdziesz. Dziurawienie izolacji to zawsze mostek termiczny - w Twojej wersji punktowy. Pytaj budowlańców czy tak może być. Dla mnie średnio to wygląda, ale ja się nie znam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
AGA NR 1 22.08.2010 06:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Sierpnia 2010 Dodaję sobie wąteczek, będę śledzić z uwagą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dagmar_24 23.08.2010 09:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Sierpnia 2010 Dziurawienie izolacji to zawsze mostek termiczny - w Twojej wersji punktowy. Pytaj budowlańców czy tak może być. Dla mnie średnio to wygląda, ale ja się nie znam dzięki za odpowiedź, problem w tym że ja nie chcę waty, bo deskowanie będzie częściowe a resztę to tynk a jego łatwiej i taniej położyć na styropianie. co do tych mostków to każdy ma inne zdanie, a nikt nie umie doradzić jak je wyeliminować Mówią że deski przykręcone bezpośrednio do muru to też mostek i jak tu być mądrym i tak naprawdę to dalej nie wiem jak to prawidłowo zrobić, aby wstawki z drewna wyglądały zarówno ładnie jak i były dobrze połączone z izolacją Może ktoś jeszcze się na ten temat wypowie, przecież coraz więcej się takich domów widzi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qqlio 23.08.2010 12:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Sierpnia 2010 dzięki za odpowiedź, problem w tym że ja nie chcę waty, bo deskowanie będzie częściowe a resztę to tynk a jego łatwiej i taniej położyć na styropianie. co do tych mostków to każdy ma inne zdanie, a nikt nie umie doradzić jak je wyeliminować Mówią że deski przykręcone bezpośrednio do muru to też mostek i jak tu być mądrym i tak naprawdę to dalej nie wiem jak to prawidłowo zrobić, aby wstawki z drewna wyglądały zarówno ładnie jak i były dobrze połączone z izolacją Może ktoś jeszcze się na ten temat wypowie, przecież coraz więcej się takich domów widzi Nie dajmy sie zwariowac - niedlugo kable telefoniczne beda ocieplane... Wersja z przymocowaniem lat do juz istniejacego styropianu (przez styro do sciany na kolkach) na pewno nie wplynie na izolacyjnosc domu. Problem z tym, ze to chyba nie za bardzo zgodne ze sztuka... Wszedzie pisza o latach bezposrednio do sciany - pewnie taka praca drewna. A szkoda, bo u mnie juz jest warstwa styro wykonczona klejem na siatce. A tez wstawki z drewna kusza... Jesli chodzi o laty do muru bezposrednio, to jesli zrobi sie w 2 krokach (pion i poziom) to izolacja bedzie "przerwana" tylko na stykach lat - nie martwilbym sie tym, o ile wykonawca albo dobrze upcha welne przy latach albo uszczelni pianka (wersja ze styropianem). Faktycznie przerwanie ocieplenia na calych dlugosciach lat (gdy robi sie jeden rzad lat na grubosc ocieplenia) juz rodzi pewne watpliwosci. Pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dejfit 23.08.2010 13:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Sierpnia 2010 Wersja z przymocowaniem lat do juz istniejacego styropianu (przez styro do sciany na kolkach) na pewno nie wplynie na izolacyjnosc domu. Istotą każdej izolacji jest jej ciągłość - tak mówią Problem z tym, ze to chyba nie za bardzo zgodne ze sztuka... Wszedzie pisza o latach bezposrednio do sciany - pewnie taka praca drewna. To nie ma nic wspólnego z pracą drewna. Zamontujesz łaty wysuszone do 12-15% wilgotności to nie będzie zauważalnie "pracować". Można dać kątowniki ciesielskie, położyć ocieplenie a do kątowników(które będą wystawać) dokręcić łaty. Nie musi być do ściany. A szkoda, bo u mnie juz jest warstwa styro wykonczona klejem na siatce. A tez wstawki z drewna kusza... Podziuraw izolację przecież (przez styro do sciany na kolkach) na pewno nie wplynie na izolacyjnosc domu Jesli chodzi o laty do muru bezposrednio, to jesli zrobi sie w 2 krokach (pion i poziom) to izolacja bedzie "przerwana" tylko na stykach lat - nie martwilbym sie tym, o ile wykonawca albo dobrze upcha welne przy latach albo uszczelni pianka (wersja ze styropianem). Dokładnie !!! Izolacja w pionie a następnie w poziomie fragmentu elewacji drewnianej i nie ma się czym przejmować. Wkręty koniecznie ze stali A2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ajdaniu 30.08.2010 06:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2010 Witam serdecznie,Przygotowuję się do wykonania elewacji drewnianej na ścianach szczytowych. Chcę zrobić ruszt krzyżowy (2x7,5 cm.). Łaty będę mocował do muru kołkami rozporowymi. Nie wiem jednak, jak najlepiej zamocować kontrłatę: czy także na kołki do muru (tylko jak to zrobić skoro już będzie zamocowana łata?), czy może wystarczy przymocować ją długimi wkrętami do łaty?Jeśli ktoś mógłby pomóc ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bart 31.08.2010 09:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2010 spokojnie wystarczy wkrętami do łaty. Sam tak robiłem, tylko łaty były 6x4. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ajdaniu 02.09.2010 06:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2010 spokojnie wystarczy wkrętami do łaty. Sam tak robiłem, tylko łaty były 6x4. Podany przeze mnie wymiar (2x7,5 cm) wskazuje na zastosowanie podwójnego rusztu każdy o wysokości 7,5 cm. Ruszt oczywiście będzie szerszy (4,5 cm). Tak sobie myślę czy czasem nie zrobić rusztu z różnej grubości łat. Pierwsza warstwa 10 cm mocowana kołkami, a druga 5 cm mocowana wkrętami (zawsze to trochę mniejsze obciążenie wkrętów). Ale może ktoś robił inaczej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bart 02.09.2010 07:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2010 Podany przeze mnie wymiar (2x7,5 cm) wskazuje na zastosowanie podwójnego rusztu każdy o wysokości 7,5 cm. Ruszt oczywiście będzie szerszy (4,5 cm). I tak też zrozumiałem. Ja zastosowałem również podwójny ruszt tylko z łat 6x4. Pierwszy był montowany kołkami szybkiego montażu a drugi wkrętami do łat. Pomiędzy pierwsze łaty dałem wełnę 5 cm i na to wiatroizolację. W drugą warstwę nie dawałem nic gdyż nie zależało mi na grubej warstwie ocieplenia (mam 36 cm mur z betonu komórkowego 500). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jarett 16.09.2010 10:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Września 2010 Chcę odświeżyć temat bo stoję przed pilną potrzebą wyboru drewna na elewację. Najważniejszym moim problemem jest wybór optymalnego gatunku. Optymalnego znaczy takiego za którego niepotrzebnie nie przepłacę. Elewacji w drewnie będzie około 40m2. Będzie malowana dwukrotnie lazurą Remmersa. Marzy mi się drewno egzotyczne ale przy cenach sięgających 150 zł za m2 musiałbym dac z 6000 zł za sam materiał. Świerk kosztuje 20-30 zł czyli 1200 za całość. Modrzew koło 100 - czyli 4000.Różnice są więc bardzo duże. Ale pytanie czy naprawdę trwałość modrzewia zrekompensuje 4krotnie większą cenę?Czy to prawda, że modrzew wyrzuca z siebie bardzo dużo żywicy, która może nawet plamić elewację?Czy to prawda, że świerk dobrze trzyma kształt? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bart 17.09.2010 09:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2010 Ale pytanie czy naprawdę trwałość modrzewia zrekompensuje 4krotnie większą cenę? Czy to prawda, że modrzew wyrzuca z siebie bardzo dużo żywicy, która może nawet plamić elewację? Czy to prawda, że świerk dobrze trzyma kształt? Drogo za ten modrzew. Ja w zeszłym roku płaciłem zdaje się ok 26/m2 za deskę 22mm gruba szeroka145mm długa 4m. Niestety nie była frezowana od spodu. Poszukaj w lokalnych tartakach. Fakt modrzew mocno żywicuje. Są środki które usuwają żywicę, ale ja ich nie stosowałem i jak na razie jest ok. (tylko w dwóch miejscach wyszła ale jest niezauważalne) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mazo 17.09.2010 09:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2010 Ja też myślę o modrzewiu, ale syberyjskim. Cena będzie wyższa. I też nie wiem, czy decydować się właśnie na ten gatunek. No i cały czas myślę, co zrobić, żeby nie szarzał... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jarett 17.09.2010 09:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2010 Drogo za ten modrzew. Ja w zeszłym roku płaciłem zdaje się ok 26/m2 za deskę 22mm gruba szeroka145mm długa 4m. Niestety nie była frezowana od spodu. Poszukaj w lokalnych tartakach. Masz gdzieś fotki tego modrzewia? dużo ma to to sęków? Czy zabezpieczałeś? Po głębszym zastanowieniu mam pewne obawy co do kupna najtańszego drewna. To ma być główny akcent elewacji i nie chciałbym żeby za 5 lat zgnił i zjadły go robaki i nadawał się do wymiany. Dlatego coraz mocniej zastanawiam się nawet nad drewnem egzotycznym, nawet kosztem zmniejszenia powierzchni, która będzie nim pokryta (mam kilka pomysłów jak to ułożyć). Tylko też nie wiem czy warto - przydałby się ktoś kto ma porównanie jeśli chodzi o różne gatunki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bart 17.09.2010 12:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2010 Niestety nie mam zdjęć (mam awersję do aparatów), ale sęków dużo nie było - jeżeli już to b.małe. Malowałem lakierobejcą LEVI'sa. O trwałość to z pewnością nie ma się co martwić. Modrzew należy do jednych z najbardziej odpornych w polskich warunkach. Towar był moim zdaniem jakościowo ok. (żadnych robaków i z pewnością wytrzyma kilkadziesiąt lat - oczywiście odmalowanie elewacji co ok 5 lat) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.