Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Potencjalny koszt płyty vs ławy fundamentowe


Recommended Posts

Cześć,

 

projekt już mam (adaptuje się) i zastanawiam się czy jest spora różnica w cenie dla takiego domku parterowego (200m2 zabudowy) między płytą, a ławami fundamentowymi?

 

 

Najniższą ofertę z robocizną jaką otrzymałem to 96k netto za płyte z 10cm xps...

Zastanawiam się czy bawić się w płytę czy zostać przy ławach (jak w projekcie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najniższą ofertę z robocizną jaką otrzymałem to 96k netto za płyte z 10cm xps...

Zastanawiam się czy bawić się w płytę czy zostać przy ławach (jak w projekcie).

Jaka jest grubość i zbrojenie tej płyty?

10 cm XPS to trochę mało.

Ile m3 jest w płycie a ile w ławach i odpowiednio ile jest stali w płycie i w ławach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle lat ludzie na ławie budują i jest dobrze to chcą polepszać i niejako rozumiem gdy ktoś ma lipne warunki glebowe ale zwykle? Nawet bym się nie zastanawiał tylko lal ławę. To po pierwsze.

 

Po drugie, mowa o mostkach, na ławie jak masz chudziaka i na nim dasz 15cm albo 20cm styro i wylejesz posadzkę to gdzie tam masz mostki?

 

Mostek to będzie dobry w portfelu jak się zacznie od rzeczy, które są zbędne w danym przypadku. Jak ktoś ma portfel z gumy to może tak działać ale jak się jedzie wykańczając dom na oparach to potem się żałuję paru głupich decyzji i niepotrzebnych wyborów.

Edytowane przez zeusik6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaka jest grubość i zbrojenie tej płyty?

10 cm XPS to trochę mało.

Ile m3 jest w płycie a ile w ławach i odpowiednio ile jest stali w płycie i w ławach?

 

Projekt jest na etapie adaptacji ale wyliczyłem mniej więcej koszt płyty 25cm (200m2):

 

Wyliczyłem plyte:

- styropian po obwodzenie xps 15 cm: 6000 zł

- eps 20 cm hrydro pod plytę: 12 315 zł

- 2 x siatka FI 10 + zbrojenie: 15 000 zł

- beton B25: 15 000 zł

- piasek/podsypka - nie liczona

- koparka nie liczona

Daje nam to: 48 315 zl

 

Na lawy:

- beton: 8600

- zbrojenie Fi 12: 1347

- zbrojenie Fi 8 - 750 zl

- bloczki 4000 zl

- piasek 2000 zl

i inne cuda

 

Na pierwszy rzut oka roznica robi sie spora, wiadomo ze koparkowy wiecej wezmie przy lawach ale czy to bedzie az taka roznica? nie wiem :D dalej mysle..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle lat ludzie na ławie budują i jest dobrze to chcą polepszać i niejako rozumiem gdy ktoś ma lipne warunki glebowe ale zwykle? Nawet bym się nie zastanawiał tylko lal ławę. To po pierwsze.

Po drugie, mowa o mostkach, na ławie jak masz chudziaka i na nim dasz 15cm albo 20cm styro i wylejesz posadzkę to gdzie tam masz mostki?

.

 

tyle lat ludzie chodzili za potrzebą na zewnątrz a tobie się jakiś łazienek zachciało. Albo jakiegoś centralnego ogrzewania, zamiast pieców w pokojach.

 

Mostek masz na styku ścian z fundamentem. Chyba, ze będziesz sobie wstawiał jakieś bloczki izolujące.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile tego mostka? 24cm dodatkowo otulony z jednej strony styropianem elewacyjnym a po drugiej posadzkowym, nie wiem ktoredy te zimno ma pojsc i jaki mostek ma tam niby wystapic, chyba tylko w teorii albo niezmierzalnych poziomach.

 

 

https://images90.fotosik.pl/718/75bbd2a00a3252afgen.png

Edytowane przez zeusik6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi. Wykonanie tego samemu byłoby dużo tańsze ale z racji tego że działkę mam 40 min od mieszkania to ciężko będzie w normalnym czasie to wykonać.

 

Skonsultowałem też tą sprawę ze znajomym kierownikiem budowy i nieznajomym konstruktorem - stwierdzili że płytę stawia się jak jest słaby grunt, a nie w celu zmniejszenia rachunków.

 

W tym tyg konstruktor firmy adaptujący będzie oglądał co mam na działce i co zaprojektuje to zrobię :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skonsultowałem też tą sprawę ze znajomym kierownikiem budowy i nieznajomym konstruktorem - stwierdzili że płytę stawia się jak jest słaby grunt, a nie w celu zmniejszenia rachunków.

 

Czyli są mocno zapóźnieni - pewnie dawno zdobyli uprawnienia i przestali dalej się kształcić i rozwijać. Kiedyś takie było jedyne zastosowanie nieizolowanej płyty fundamentowej. Ale kiedyś energia była tania.

Dla wielu dzisiaj płyta to przede wszystkim większa energooszczędność. I nic do tego konstruktorowi. Ale... Spróbuj znaleźć audytora, co to policzy ile kWh zyskasz rocznie budując na płycie o konkretnym ociepleniu względem ław i z uwzględnieniem EPS na ścianach fundamentowych. Ta energooszczędność to dogmat którego dowodu nigdzie nie znalazłem. Problem częściowo wynika z tego, że audytorzy nasi nie mają ani softu, ani umiejętności uwzględnienia termoizolacji ściany fundamentowej w niepodpiwniczonym domu.

Problemem jest też znalezienia konstruktora, co ma soft i umiejętności zaprojektowania płyty fundamentowej na XPS (a jak ma być jeszcze w miarę oszczędnie, bez dwóch warstw kratownicy zbrojącej po całości to już całkiem).

Pomysł dawania EPS pod płytę i XPS na burty jest kuriozalny ze względów konstrukcyjnych. Dopuszczalny byłby odwrotny - czyli na burty EPS a pod płytę XPS, ale przez nasiąkliwość ja bym EPS w grunt nie dał (XPS też nie jest tak wspaniały jak to marketing maluje, ale jest lepszy).

 

https://forum.muratordom.pl/entry.php?131340

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli są mocno zapóźnieni - pewnie dawno zdobyli uprawnienia i przestali dalej się kształcić i rozwijać. Kiedyś takie było jedyne zastosowanie nieizolowanej płyty fundamentowej. Ale kiedyś energia była tania.

Dla wielu dzisiaj płyta to przede wszystkim większa energooszczędność. I nic do tego konstruktorowi. Ale... Spróbuj znaleźć audytora, co to policzy ile kWh zyskasz rocznie budując na płycie o konkretnym ociepleniu względem ław i z uwzględnieniem EPS na ścianach fundamentowych. Ta energooszczędność to dogmat którego dowodu nigdzie nie znalazłem. Problem częściowo wynika z tego, że audytorzy nasi nie mają ani softu, ani umiejętności uwzględnienia termoizolacji ściany fundamentowej w niepodpiwniczonym domu.

Problemem jest też znalezienia konstruktora, co ma soft i umiejętności zaprojektowania płyty fundamentowej na XPS (a jak ma być jeszcze w miarę oszczędnie, bez dwóch warstw kratownicy zbrojącej po całości to już całkiem).

Pomysł dawania EPS pod płytę i XPS na burty jest kuriozalny ze względów konstrukcyjnych. Dopuszczalny byłby odwrotny - czyli na burty EPS a pod płytę XPS, ale przez nasiąkliwość ja bym EPS w grunt nie dał (XPS też nie jest tak wspaniały jak to marketing maluje, ale jest lepszy).

 

https://forum.muratordom.pl/entry.php?131340

 

Dziękuję za komentarz i link.

Też chciałem płytę ale różnica rzędu 30k jest zauważalna (niestety, dzisiaj konstruktor wstępnie to policzył).

 

ps. nie uważam aby osoby z którymi rozmawiałem były jakieś zacofane tym bardziej, że posiadają odpowiednie wykształcenie aby wypowiadać się w danym temacie oraz pracują w dobrych firmach. Gdyby płyta miała sporą przewagę nad ławami to marketingowcy od płyt by już dawno rzucali tutaj konkretnymi kwotami / wynikiami badań jakie są faktycznie różnice w rachunkach (jestem zwolennikiem płyte przez ją prostotę! :))

 

Pozdrawiam!

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ps. nie uważam aby osoby z którymi rozmawiałem były jakieś zacofane tym bardziej, że posiadają odpowiednie wykształcenie aby wypowiadać się w danym temacie oraz pracują w dobrych firmach.

 

W temacie energooszczędności? Niestety, nie licz na to, że ktoś taki przytrafi Ci się w czasie budowy. Każdy patrzy wąsko na swoją specjalność - i jeden będzie się dziwił "Paaanie, a po co 20cm styropianu? A w ogóle to lepiej jednowarstwową z Ytonga wyjdzie taniej a też cieplutko" a inny potem "Odradzam kocioł 5kW - 15 minimum, 5kW nie wystarczy". Sam musisz zadbać o spójność całości i energooszczędność.

 

Jak pisałem we wpisie, który robiłem zastanawiając się nad płytą, dużą jej zaletą była dla mnie akumulacyjność. I myliłem się. Zwykła wylewka w zupełności pozwala grzać w 100% w taniej strefie. Podobnie się myliłem uważając, że G11 będzie najkorzystniejsza - jak potem policzyłem to G11 opłaca się nikomu. O bezwładności podłogówki masz w sygnaturce.

Z tymi badaniami tez jest problem. Łatwiej policzyć straty do gruntu przez płytę grzewczą (czyli całość termoizolacji pod płytą a płyta jest jednocześnie wylewką) - tu nie ma wielkiej filozofii bo liczysz "normalnie"* tylko w programie podajesz, że nie ma mostka do gruntu. Ale większy (o dziwo) problem robi się, z liczeniem tradycyjnych ław. Bo mostek przyjmują "normowo". A jak zapytasz, czy norma przewiduje 0, 5 czy 15cm XPS na ścianie fundamentowej to ... Patrz na minę projektanta, jak o to zapytasz. Potem dobij go pytaniem "To ile kWh rocznie stracę, jak nie dam żadnej termoizolacji na ścianie fundamentowej?" Albo "ile zaoszczędzę, jak dołożę na ścianę fundamentową dodatkowe 5cm?"

 

O właśnie, co do pilnowania spójności. Czasami w projektach jest ściana fundamentowa wyżej, niż poziom chudziaka i robi się wanna. Jeden problem z tym, to że takie załamanie komplikuje zrobienie hydroizolacji by była trwale szczelna. Ale drugi problem, nad którym nikt się nie pochyla, bo nie ma w "zakresie obowiązków" że w takiej sytuacji przy podłogówce jest ona "bliżej" ściany fundamentowej niczym od niej nie odizolowana. A nawet najgorszy materiał na ścianę ma U lepsze od betonu (a co dopiero jak zrobisz BK który ma kilkadziesiąt razy lepszą termoizolacyjność od betonu.

 

I tu kolejna uwaga - w moim wpisie o płycie rozważałem swój przypadek - ściana z BK, chudziak na równo ze ścianą fundamentową znacząco powyżej poziomu terenu, . Porównując z silką i/lub chudziakiem w zagłębieniu likwidacja mostka dałaby większe oszczędności (ale ciągle niesprecyzowaną ilość kWh).

 

*Niby normalnie. Bo znowu programy liczą straty uwzględniając zadaną temperaturą powietrza wewnątrz. Ale już nie uwzględniają, że straty do gruntu przy podłogówce będą większe, bo temperatura na dole wylewki czy płyty będzie większa, niż temperatura w pomieszczeniach. Ale za to przy podłogówce straty przez wentylację będą mniejsze niż przy grzejnikach czy klimie, bo temperatura pod sufitem (skąd jest wyciągane) będzie niższa temperatura przy tym samym komforcie cieplnym.

Edytowane przez Kaizen
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skonsultowałem też tą sprawę ze znajomym kierownikiem budowy i nieznajomym konstruktorem - stwierdzili że płytę stawia się jak jest słaby grunt, a nie w celu zmniejszenia rachunków.

 

Jakbym słuchała budowlańców, to bym miała izolację 10 cm na ścianie i kocioł na węgiel zamiast domu prawie pasywnego. Albo kocioł gazowy 21 kWh

Wiedza niektórych zatrzymała się dobre 50 lat temu

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakbym słuchała budowlańców, to bym miała izolację 10 cm na ścianie i kocioł na węgiel zamiast domu prawie pasywnego. Albo kocioł gazowy 21 kWh

Wiedza niektórych zatrzymała się dobre 50 lat temu

 

Tak ale wiedza osób na forach internetowych, bez wykształcenia konstruktora/inż budowlnego jest najbardziej wiarygodna.

Z resztą jak napisałem chciałem i dalej bym chciał płytę ale różnica jest na tyle znacząca, że raczej nie ma o czym mówić niestety.

 

Zaraz będą kolejne problemy więc dziękuję za odpowiedzi, temat rozwiązany i lecimy dalej :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Keizen, czy możesz szerzej rozwinąć temat swojej pomyłki dot. płyt grzewczych vs wylewka? Piszesz ...."Jak pisałem we wpisie, który robiłem zastanawiając się nad płytą, dużą jej zaletą była dla mnie akumulacyjność. I myliłem się. Zwykła wylewka w zupełności pozwala grzać w 100% w taniej strefie".....

 

Jestem obecnie na etapie szybkiej decyzji dot. typu płyty fundamentowej do mojej inwestycji. Dotychczas, akumulacyjność w/w płyty grzewczej była moim bazowym argumentem (in plus). Dodałem do tego argument nr dwa - cena niemal porównywalna z kosztem całkowitym wg. pierwotnej wersji projektu tj. fundament + EPS/podłogówka + wylewka. Ha!! Zapomniałem. Argument nr.3 to czas tego etapu budowy.

Oczywiście, cel nadrzędny (puki państwowy monopolista nie wywinie jakiegoś fikołka) - ogrzewać budynek (PC) korzystając z zasilania głównie w 2giej strefie.

Przekopałem setki wątków i jak zwykle znajduję tyle samo opinii za jak i przeciw płycie grzewczej. Niestety prócz twojej w/w wątpliwości (po latach;)....) znajduję kolejną zagwostkę w metodyce ogrzewania poddasza użytkowego które na tą chwilę ma projekt podłogówki w cienkiej wylewce na EPS. Czy da to radę zgrać tak by PC spokojnie zasilała obieg CO w w/w 2giej strefie??? Na razie potencjalni projektanci od (nazwijmy to) integracji płyty grzewczej (parter) i tradycyjnej podłogówki (poddasze) robią do tematu oczy jak diabeł do święconej wody (dochodzi jeszcze, przecież temat niskiej temp. zasilania obiegu na parterze tj. 26-28degC).

Reasumując moje dylematy młodego Wertera , może jednak powinienem pochylić się nad twoimi wątpliwościami?!!??!

pozdrowienia i z góry podzękowania za poświęcony czas na ew. odpowiedź!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pierwszy rzut oka roznica robi sie spora, wiadomo ze koparkowy wiecej wezmie przy lawach ale czy to bedzie az taka roznica? nie wiem :D dalej mysle..

 

Jak masz tak liczyć to najmij jakiegoś inspektora nadzoru.... Ocieploną płytę porównujesz z surowymi ławami... A gdzie styro pod dodatkową wylewką?

 

Inna sprawa EPS zamiast XPS. Szaleśntwo. Nie wiem jak KB pod tym sie podpisują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elfir, z tego co widzę zrobiłaś płytę grzewczą (?) A jak masz rozwiązany temat CO na piętrze? Podłogówka w wylewce na EPS ?

Pytanie nr 2, to temp zasilania płyty w sezonie zimowym i/lub ewentualne uwagi z użytkowania 30stu centymetrów grzanego betonu (jeśli dobrze pamiętam z twojego dziennika....).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elfir, z tego co widzę zrobiłaś płytę grzewczą (?) A jak masz rozwiązany temat CO na piętrze? Podłogówka w wylewce na EPS ?

Pytanie nr 2, to temp zasilania płyty w sezonie zimowym i/lub ewentualne uwagi z użytkowania 30stu centymetrów grzanego betonu (jeśli dobrze pamiętam z twojego dziennika....).

 

Nie mam płyty grzewczej. Podłogówka jest na płycie w wylewce i normalnie na piętrze.

Zasilanie ustawione chyba max 38 stopni. Ale normalnie grzeje dużo mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam płyty grzewczej. Podłogówka jest na płycie w wylewce i normalnie na piętrze.

Zasilanie ustawione chyba max 38 stopni. Ale normalnie grzeje dużo mniej.

 

 

Thx. Ostatnie pytanie. Wybacz gapiostwo jeśli w dzienniku dałaś na ten temat info. Wylewka zrobiona bezpośrednio na płycie czy oddzielona od płyty EPSem (czyli płyta w stylu kanapki)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...