Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zabudowa kominka


tinjap

Recommended Posts

Witaj,

ja bym wyciął po. Po dobrym związaniu zaprawy oczywiście. Trzeba tylko pamiętać, gdzie są metalowe wzmocnienia, kręty itp. - jak są i jak się je stosuje to przewidywać ich umiejscowienie.

To ma same zalety z wyjątkiem problemu z pyłem przy cięciu, który wpada do wnętrza obudowy i dobrze byłoby go, na ile się da, usunąć (odkurzaczem np. - wiem, że ciężko). Z dobrze zaimpregnowanych płyt jednak już się tak mocno nie sypie.

Cięcie przed jest wygodniejsze i powoduje mniejszy bałagan, ale jest większe ryzyko pomyłek, pęknięć osłabionych płyt, no i nie ma potem prostej możliwości korekty umiejscowienia kratek, jakby wzrokowo czy technicznie coś się nie komponowało - nie pasowało.

Płyty KW to na szczęście materiał łatwy w obróbce i pozwala na korekty.

Ważne, żeby mieć już fizycznie w ręku te kratki, pod które się wycina, a nie brać wymiarów otworów z opisu w ofercie.

Ogólnie zresztą jest to drugorzędny problem (przed czy po).

Powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziekuje

Pytam gdyz w instruktarzach pokazują na dwa sposoby, a sprzedawca luftów zasugerował aby wyciąc otwory po zrobieni obudowy i mnie to trochę zbiło z tropu

A co do górnego luftu narożnego czy 180 cm nad podłogą wystarczy ? Sa jakiies wytyczne do tych wysokości ich montażu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezamaco.

Sprzedawca dobrze radził. Choć, jak pisałem, nie jest to jakimś dużym błędem, jak się zrobi inaczej.

Ta górna kratka ma być zorientowana, jeżeli chodzi o wysokość, nie względem podłogi, a względem wnętrza obudowy. Ma być możliwie wysoko. Jeżeli jest tam dodatkowo dystrybucja gorącego powietrza, to wtedy nieco poniżej wlotu do dystrybutora.

Tu ważna jest też kwestia konstrukcji tej "góry" samej obudowy - ochrony sufitu. Jeżeli obudowa kończy się poniżej, to OK. Jeżeli jest budowana do samego sufitu, to wymaga to paru wskazówek. Szczególnie ważne jest z czego jest sufit

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obudowę zasklepiasz szczelnie (oczywiście przeprowadzasz przez to sklepienie rury) więc 20-30 cm pod tymi, jeżeli dobrze rozumiem to, co widzę, podwieszonymi płytami k-g. Górna kratka pod to sklepienie. Jeżeli chcesz, żeby optycznie obudowa dochodziła do sufitu, zamykasz też przestrzeń pomiędzy sklepieniem i sufitem i tę przestrzeń też wentylujesz. To tak zwana, nie wiadomo dlaczego, komora dekompresyjna. Nie wiadomo dlaczego, bo dla mnie dekompresja jest, jak na przykład robi się dziura w samolocie. Ale mniejsza - niech się zwie, jak chce.

Nie rozumiem trochę tego z tymi dwoma otworami do wentylacji - skąd mają brać powietrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.09.2024 o 10:29, Wojtek_796 napisał:

 

ja bym wyciął po. Po dobrym związaniu zaprawy oczywiście. Trzeba tylko pamiętać, gdzie są metalowe wzmocnienia, kręty itp. - jak są i jak się je stosuje to przewidywać ich umiejscowienie.

To ma same zalety z wyjątkiem problemu z pyłem przy cięciu, który wpada do wnętrza obudowy i dobrze byłoby go, na ile się da, usunąć (odkurzaczem np. - wiem, że ciężko). Z dobrze zaimpregnowanych płyt jednak już się tak mocno nie sypie.

Cięcie przed jest wygodniejsze i powoduje mniejszy bałagan, ale jest większe ryzyko pomyłek, pęknięć osłabionych płyt, no i nie ma potem prostej możliwości korekty umiejscowienia kratek, jakby wzrokowo czy technicznie coś się nie komponowało - nie pasowało.

 

Kratki należy wycinać na bierząco podczas zabudowy kominka. Po pierwsze to zabudowując odpowiedni kształt zawsze trzeba coś i tak będzie przyciąć więc po dopasowaniu płyty wytniesz także i ten otwór. Po drugie to otwory na kratki do DGP w zabudowie kominka zawsze są prostokątne lub nawet narożne więc proste cięcie po zaznaczeniu miejsca lepiej jest wykonać przed montarzem płyty. Po drugie to po montarzu czyli klejeniu płyt drgania spowodowane piłą lub wyżynarką naruszą całość konstrukcji a po trzecie to do środka zabudowy i na kominek podczas cięcia będzie leciał pył krzemianowy. Z racji tego że kratki są z regóły dość wysoko to nie ma możliwości dokładnego odkurzenia.

Następna sprawa podczas DGP to jeżeli planujesz układ powietrza wymuszony przez wentylator to musisz odizolować zabudową z blachy komorę w której są kratki w zabudowie na parterze. Podczas pracy wentylatora kiedy pobiera on nagrzane przez obudowę kominka powietrze przez kratki w zabudowie będzie zasysane fałszywe powietrze czyli te chłodniejsze z pomieszczenia z kominkiem.

Do obiegu ma trafiać tylko powietzre spod kominka tak aby przechodząc pomiędzy obudową kominka a ścianą nagrzewało się i trafiało do obiegu.

Dlatego pod kominkiem powinien być duży otwór jako kratka lub nawet luźna przestrzen do składowania mniejszych szczap drewna.

To tamtędy dopływa powietrze które służy do nagrzania, opływające obudowę kominka a następnie trafiające do rur rozprowadzajacych DGP.

Następna sprawa to izolacja ścian wewnątrz zabudowy kominka. Najlepiej aby one były izolowane warstwą wełny z folią aluminiową. Powód jest taki że ściany murowane czyli nośne lub działowe domu nie powinny mieć bezpośredniego kontaktu z gorącą metalową obudową kominka a ponadto to będzie odbierać ona ciepło z powietrza i tym samym do obiegu zamiast gorącego trafi tylko ciepłe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Obudowę zasklepiasz szczelnie (oczywiście przeprowadzasz przez to sklepienie rury) więc 20-30 cm pod tymi, jeżeli dobrze rozumiem to, co widzę, podwieszonymi płytami k-g.

tak są tam powieszone płyty k-g lecz one zostaną dołączone do płyt izolacyjnych-krzem-wapń, które to będą łączyć się ze stropem

Cytat

Nie rozumiem trochę tego z tymi dwoma otworami do wentylacji - skąd mają brać powietrze.

one mają wyrzucać powietrze z domu tak jak to kratki w łazienkach i kuchniach

Cytat

Następna sprawa podczas DGP to jeżeli planujesz układ powietrza wymuszony przez wentylator to musisz odizolować zabudową z blachy komorę w której są kratki w zabudowie na parterze.

Czyli w tej obudowie z płyt dodatkowa komora z blachy? Jaki jej wymiar? wstepnie planowałem DGP grawitacyjne.

Cytat

Następna sprawa to izolacja ścian wewnątrz zabudowy kominka. Najlepiej aby one były izolowane warstwą wełny z folią aluminiową.

To wszyscy trąbią, że teraz najlepsze są płyty krzemianowo-wapniowe a nie wełna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...