Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak ma być ustawiony zawór RTL na powrocie ( podłogówka ) ?


lukaszrejdych

Recommended Posts

ZREZYGNOWANY - USTAWIŁEM ZAWÓR RTL NA TEST LEKKO POWYZEJ 2. ( przy zasilaniu z kotła ustawionego na 45 st )  - DRABINKA I GRZEJNIK - ZACZYNAJĄ GRZAC.

Ten wszystkie rurki czwórnika od frontu - są ciepłe ,   na tym czwórniku z tyłu - są zimne/chłodne.

Wynika ,że ten od przodu - to zasilanie - z tyłu - powrót - do grzejników ?

Ale dalej nie wiem jak to fizycznie wpięte....

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, lukaszrejdych napisał:

czy ja dobrze kombinuje  - ustawiając RTL na 20  - a na kotle ustawiajac temp. 45stopni - spowodowałem iż się on po prostu przymknął odcinając zasilanie do mieszacza  ? - i nagle drabinka i grzejnik zaczeły grzać - czyli są wpięte bezpośrednio przed mieszacz

Jeżeli tak jest jak piszesz i skręcanie czyli zamykanie go powoduje że grzejnik zaczyna grzać to problem jest taki iż pompa na rozdzialaczu podłogówki powoduje wysysanie całości wody z obiegu czyli także i tej która ma trafiać do grzejników.

Jeżeli ta instalacja kiedykolwiek działała to pompa w kotle ma wydajność zbyt małą w porównaniu do pompy mieszacza gdyż np filtr w kotle jest trochę zapchany. lub należało by wyregulować mieszacz tak aby pompa w mniejszym stopniu powodowała zasysanie z zasilania tylko mieszanie tej która jest już w obiegu.

Problem też może być czymś normalnym i podczas rozruchu instalacji takie zachowanie będzie czymś normalnym gdyż wszystkie elektrozawory są otwarte natomiast już podczas działania będą się one otwierały każdy w innym momencie więc przyjmując że tylko połowa będzie otwarta to wody w obiegu starcza także dla grzejników podłączonych przed mieszaczem.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie tu jest zagadka gdyż - grzejnik i drabinka nie grzeje od hmm 3 sezonów  ( nie przeszkadza mi to ) - natomiast podłogówka działa OK - tz. piec czesto taktuje - ale mam go przewymiarowanego. Podniesienie temp. zasilania pomaga iż mniej taktuje - ale przecież nie oto chodzi.....

Dzis szło pare h  ogrzewanie na test  ( piec ustawiony na "sztywno" 45 st. ) Zawór ustawiony na 50 za poradą.

Grzejniki cały czas zime  - a podłoga wygrzana aż miło - "strzelając" w podłogę termometrem - pokazała 23 stopnie - zatem nawet zbytnio wygrzana. Na zegarze czerwonym zasialnia na rozdzielaczu pokazywało ok 28 stopni.

Problem w tym iż piec szedł aż z temp 45 i wtedy dopiero na zegarze zasilania miałem ok 28 : ( w innym układzie bez mieszalnika -  aby dać na belce 28stopni powinien iść pewnie z temp. 10 stopni niżej )

Zastanawiam się czy nie przerobić tej instalacji za namową Kolegi - przestawić belkę dolną z górną -wywali baypas - pompkę z obecnego układu. Całkiem zakręcić zawory do grzejnika i drabinki aby nic tam nie mielało wodą.

Jednak zastawiam się:

- czy mogę wstawić dodatkową pompkę co. z racji im mam 4 długie pętle na salon i boję się wydajności samej pompki w piecu ( jeśli wstawić dodatkową pompkę - to za zasilaniu czy powrocie w rozdzielaczu ?  )

- czy zastosować zawór 3d na zasilaniu ( po co się go stosuje ) ?

- jeśli nie - to czy jakkolwiek zabezpieczyć podłogówkę ? ( jednak maks temp zasilania będzie z kotła kondensacyjnego który mogę wystarować i puścić np zakres temp 30 - 40 st sterowanych krzywą )

Co sądzicie ?

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy ustawieniu kotła na regulację pogodową oraz ograniczeniu maxymalnej zasilającej na 45 = 50^C to było by dobre rozwiązanie niestety jest tu jedno ALE.

Na belce od podłogówki masz elektrozawory które sterują posczególnymi pętlami. Prawdopodobnie każdy z nich jest przypisany do innego pomieszczenia w związku z tym nie masz pojęcia ile pętli podłogówki jest załączone w danym czasie T. Raz są wszystkie, raz jest ich połowa a innym razem tylko jedna. Dlatego w takim układzie bypas jest konieczny bo to on pilnuje ciśnienia i jest zabezpieczeniem dla pompy w razie załączenia tylko jednej pętli lub wyłączenia wszystkich.

Odnośnie dodatkowych pomp to jest to złe rozwiązanie bowiem spowoduje szeregowe połączenie dwóch pomp na tej samej rurze a więc pompy kotła i tej dodatkowej. To w krótkim czasie doprowadzi do uszkodzenia jednej z nich.

Dodatkowa pompa jest możliwa tylko jeśli obwód kotłowy będzie oddzielony od układu grzejnikowego poprzez sprzęgło hydrauliczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór 3D stosuje się dla ograniczenia temperatury dla podłogówki. Pozwala on na mieszanie gorącej wody z kotła z chłodniejszą wodą wracającą z instalacji. Taka zmieszana zasila podłogówkę.

Jeżeli tak jak piszesz nie zależy ci na grzejnikach to wyrzuć cały układ mieszający wraz z zaworem RTL oraz zasil podłogówkę bezpośrednio z kotła. To sam kocioł poprzez pogodówkę będzie regulował temperaturę zasilania i będzie zabezpieczeniem dla instalacji podłogowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuje Ci serdecznie. Tak mam siłowniki to prawda - jednakże jedna pętle jest specjalnie - bez siłownika - jest to pętla na hol. Ona "grzeje" cały czas - nawet jak reszta siłowników jest zamknięta. Dodatkowo każda pętla podpięta jest to pokojowych regulatorów - po prostu np w salonie gdzie jest najwiecej pętli bo aż 4 - mogę "skręcić" temp na sterowniku np na 30 - i pewnie nigdy się nie zamknie siłownik na pętle na salon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Mareks77 napisał:

Zawór 3D stosuje się dla ograniczenia temperatury dla podłogówki. Pozwala on na mieszanie gorącej wody z kotła z chłodniejszą wodą wracającą z instalacji. Taka zmieszana zasila podłogówkę.

Jeżeli tak jak piszesz nie zależy ci na grzejnikach to wyrzuć cały układ mieszający wraz z zaworem RTL oraz zasil podłogówkę bezpośrednio z kotła. To sam kocioł poprzez pogodówkę będzie regulował temperaturę zasilania i będzie zabezpieczeniem dla instalacji podłogowej.

Toretycznie jak przestawię belki - mógłbym taki zawór wstawić - bo miejsce będzie jak wywalę pompkę.

Tylko skoro ma być sterowanie z kotła w granicach nastawy powiedzmy 30 - 40 stopni - to chyba mija się z celem ?

Jedyne czego się boję - to czy pompka kotła obsłuży moje pętle......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, lukaszrejdych napisał:

Toretycznie jak przestawię belki - mógłbym taki zawór wstawić - bo miejsce będzie jak wywalę pompkę.

Tylko skoro ma być sterowanie z kotła w granicach nastawy powiedzmy 30 - 40 stopni - to chyba mija się z celem ?

Jedyne czego się boję - to czy pompka kotła obsłuży moje pętle......

Sam zawór nie załatwi sprawy. Do niego musi być pompa. Pompę podłącza się na wyjściu zaworu tak aby wysysała ona wodę gorącą z zasilania oraz chłodną z powrotu. Taka zmieszana ciepła wędruje do podłogówki. Stosunek mieszania regujesz zaworem czyli ustawiasz tak aby temperatura nie przekroczyła 45^C. Pozostałość załatwi kocioł. Jeżeli wykorzystujesz regulację w każdym pokoju czyli te elektrozawory to konieczny w tym układzie jest także bypass.

 

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale po co komplikować sobie robotę i koszta?

Skoro autorowi nie zależy na grzejnikach i ich nie używa, to sugeruję najpierw przerobić rozdzielacz tak, jakby był tylko do OP (czyli tak jak autor wrzucił tutaj zdjęcie ). Taka przeróbka to godzina max dwie roboty i jak się nie sprawdzi to zawsze można wrócić do punktu wyjścia - gdyby faktycznie obiegi były zbyt długie i pompa w kotle by nie dała rady (w co nie wiierzę, bo 8 pętli to nie jest dużo, bardziej liczą się ich długości, jeśli mają po 100m to może być lipa, ale "standardowe" 70m w 8 pętlach każdy kocioł opędzi.

Wtedy kocioł ustawiamy na sterowanie pogodowe, ustawiamy KG, jej wznios i nachylenie i mamy bezobsługowe i ekonomiczne ogrzewanie. I prawdopodobnie znika problem z mitycznym taktowaniem i nie tracimy energi na niepotrzebne podnoszenie t. czynnika (kocioł) by za chwilę go obniżać i mieszać (rozdzielacz).

 

rozdzielacz.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, Mareks77 napisał:

tak - oglądałem ten typ rozdzialacza właśnie.

Tylko dalej nie rozumiem nieco zasady tego 3d - czy jeśli woda z pieca jest niższa niż zadana na nim  - dział to jak na rys 1?

Natomiast jak temp przekroczy zadaną na zaworze 3d - jak na rys2 ?

 

 

 

 

 

 

pompa.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest zawór który automatycznie reguluje temperaturę wody. Jeżeli masz regulację pogodową i temperatura na kotle jest niższa niż ta ustawiona na zaworze to jest on otwarty na 100%, natomiast kiedy temperatura na zasilaniu przekroczy tą ustawioną to przymyka on wejście zasilania z kotła  otwierając wejście powrotu z instalacji. W ten sposób pompka zaciągnie wodę jedną i drugą mieszając ją. Po przekroczeniu temperatury na zasilaniu na podłogówce temperatura będzie już stała bez względu ile wzrośnie ta na zasilaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, lukaszrejdych napisał:

gdzieś taki opis tego rozdzilacza znalazłem w sieci - ale rys2 - musi być bład - po pewnie nie zamyka dopływu z zasilania tylko otwiera dopływ zimnej wody z powrotu i ją miesza do zadanej temp ? Jak na rys poniżej.

a czy zasada na rys1 - jest poprawna ?

 

2222.png

Nie zamyka zasilania (czerwonej rury)  tylko je przymyka otwierając jednocześnie powrót (rurę zieloną ). Stosunek otwarcia i przymykania jest taki aby na wyjściu żółtym uzyskać stałą temperaturę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...