Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Regulacja instalacji c.o. w domku jednorodzinnym


Recommended Posts

Witam

 

Czy ktos moze powiedziec czy jest potrzeba kryzowania na zaworach przy grzejnikach w domku jednorodzinnym w instalacji trojnikowej? Mam na razie pokryzowane, ale cos nie mam pewnosci czy to jest potrzebne, z drugiej strony boje sie troche rozkryzowac ze wzgledu na to ze jesli by sie okazalo ze grzejniki na najdalszych galazkach moglu by byc za duze opory (szczegolnie chodzi mi o grzejniki w pomieszczeniach zimnych - garaz, kotlownia) i doprowadzenia by zamarzly.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam instalację w układzie trójnikowym i mam kryzowanie. Kryzy są wbudowane w zawory termostatyczne. Przestawianie kryzowania jest śmiesznie łatwe. Robi się to kombinerkami przekręcając blaszkę lub coś w tym rodzaju. Napisz coś więcej jaki masz problem. Jaki masz kocioł, na jakie parametry instalację, czy już mieszkasz ??? A sama regulacja to prosta sprawa. Można samemu spokojnie zrobić.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Wiem ze mam kryzy i jak je przestawic. Dokladniej to chodzi mi o to ze mam 3 grzejniki (wszystkie VKO22, 2 z nich sa na 100dlugie a jeden na 60cm - wysokosc 60) ktore sa na najdalszych galazkach - jedna 100 i 60 zasilana z jednej galazki a druga 100 z drugiej - dlugosci tych 2 galazek porownywalne jak rowniez sposob prowadzenia (chodzi mi o srednice rurek i ksztaltki - opor powinien byc porownywalny). Wszystkie sa w jednym pomieszczeniu, glowice ustawione na "3", a 60 grzeje jak oszalala, a obie 100 sa cieple tylko w gorze. Kryzy ustawione na tych grzejnikach jednakowo, nie sa zapowietrzone (probowalem). Stawiam na to ze nie sa miarodajne ustawienia na 3 na glowicach (sprobuje je jeszcze zamienic miejscami), ale gdzies mi sie obilo o uszy/oczy ze w malych instalacjach pompowych nie stosuje kryzowania, bo pompa i tak przepcha przez wszystkie grzejniki mimo zwiekszajacego sie oporu od ksztaltek (ale mam obawy).

Co do kotla, parametrow, i zamieszkania - raczej to nie bedzie miec wplywu na to o co mi chodzi ale moge podac:

Kociol Buderus Logano G124X z tablica R2107SO, pompa na zasilaniu Grundfoss Alpha, BFU + pogodowka, krzywa grzewcza ustawiona na 60st - ustawiona po 2 sezonach zimowych i wielokrotnych telefonach do glownej siedziby Budka - ale wreszcie chodzi tak jak powinno i nie zre za duzo gazu :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parametry instalacji są ważne i maja znaczenie. Typ kotła również ma znaczenie. Jeśli kocioł jest kondensat to walczy się o duże schłodzenie aby nie powracała zbyt ciepła woda z instalacji. Jak masz powiedzmy instalację 70/50 to DT jest już 20 st. i taki grzejnik musi być chłdny na dole a ciepły na górze. Jak będzie cały cieply to trzeba go przykryzować. A może trzeba zrobić tak że wszystkie trzeba przykryzować i jeszcze zmniejszyć wydatek pompy. Z tego co napisałeś to powinieneś przykręcić te grzejniki którwe sa za ciepłe na dole. Ideałem jest jeśli we wszystkich pomieszczeniach (z zamknietymi drzwiami) panuje wymagana temperatura a schłodzenie wody w każdym grzejniku jest jednakowe i zgodne z obliczeniowym. Jest to bardzo teoretyne. Napisałeś że w jednym pomieszczeniu głowica jest na "3" (chodzi o kryzę czy o głowicę termostatyczne). Jeśli to głowca jest na "3" i grzeje za mocno to prawdopodobnie grzejnik jest zbyt mały w stosunku do strat z pomieszczenia. Bo musi grzeć bardzo mocno aby pokryć straty i utrzymać zadana na głowicy temperaturę. Jeśli to kryza jest na "3" i grzejnik grzeje za mocno i jest za ciepło w pokoju to będzie mozna smiało przestawić na "2" lub na "1". Musisz bardziej wyjaśnić o co chodzi to postaram się opisać regulację taka jaka ja wypraktykowałem. Napisz co to za kociół gazowy, olejak itp czy z regulatorem pokojowym pogodowym itp. sprawy. Oraz jakie sa zakładane parametry instalacji (jeśli ktoś to liczył)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kociołek oczywiście stojący, ale nie ma to wiekszego znaczenia.

Podaj jaką masz symbolikę na pompie Alfa, może trzeba sprawdzić wydajnośc pompy, zmienić jej ustawienie, (to pompa elektroniczna i trzeba przy pomocy pilota serwisowego sprawdzić ewentualne ustawienie).

Sam się za kryzowanie nie bierz jak się nie znasz, bo rozlegulujesz instalację. Poproś instalatora który to wykonywał, powinien to bezpłatnie wyregulować!!! w ramach instalacji którą wykonywał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Pompa to Alpha 25-40 z redukcja nocna. Co to znaczy - przy pomocy pilota serwisowego sprawdzic ustawienia? Gdzie go mozna podlaczyc jesli z zewnatrz obudowy jest bodajze tylko wejscie zasilajace?

Co do proszenia instalatora - po czesci moge siebie poprosic.

Ale wracajac do meritum - moze nie wyrazilem sie zbyt jasno wczesniej. Pytanie mam nastepujace - czy jest potrzeba kryzowania w malej instalacji typu trojnikowego (20 grzejnikow) czy tez moze taka instalacja chodzic rozkryzowana (odleglosc najblizszego grzejnika do kotla to ok. 7mb, najdalszego to ok. 19mb - wiem ze to nie daje pelnego obrazu - nie podaje ilosci ksztaltek). Pytam dlatego ze jednak czasami wkurzajacy jest szum wody jak wylaczy sie redukcja nocna (moze wiesz dokladniej jak ona dziala, czy stopniowo zmniejsza obroty, jak duzy musi byc wzrost temp, by wyszla z trybu nocnego i co powoduje/w jakim czasie wejscie w tryb nocny?).

Drugie pytanie jest takie: dla uproszczenia przyjmijmy ze sa tylko 2 grzejniki w instalacji, umieszczone w jednym pokoju, niedaleko od siebie, jednakowo skryzowane (ta sama nastawa), zawory odcinajace odkrecone na full, zasilane z jednej galazki (powiedzmy koncowka galazki trojnikiem rozchodzaca sie na oba), z zainstalowanymi glowicami termostatycznymi, ustawionymi na jednakowa wartosc a jeden grzejnik grzeje na max a drugi jest cieply tylko gora. Zapowietrzone nie sa. Ustawione byly na "3" a w pomieszczeniu bylo 17stC (choc tu akurat moze byc wplyw pogodowki z BFU, ale powinno byc co najmniej 18 - tyle mam obnizenie nocne). Ten goracy nie byl w zimniejszej strefie niz ten letni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do pompy - pewno instalator (mierny fachowiec jak olewa klienta) nawet nie słyszał o pilocie serwisowym i nastawach pompy (przez port podczerwieni). Zawsze trzeba skryzować instalację, bez względu na jej wielkość. Pompa elektroniczna samochynnie powinna obniżyć wydajność w zależności np. od oporu w instalacji w danej chwili. Musisz skryzować grzejniki, skoro tam gdzie są oba jeden grzeje bardziej, to trzeba zrównoważyć! Problem jeszcze w prawidłowym systemie rurowym - może za mała średnica rury zasilającej i mała moc przesyłu. Podaj średnicę rury zasilającej te grzejniki, z jakiego materiału instalacja, oraz podaj moc grzejników (wielkość, symbol, producenta).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze zapomniałem o redukcji nocnej. Otóż jak spadnie temperatura wody grzewczej jak włączy się na sterowniku "obniżenie nocne" zawory termostatyczne będą wszędzie bardziej otwarte i pompa będzie miała mniejszy opór tłoczenia i po tym poznaje że należy zmniejszyć swoją wydajność.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do instalatora - to juz pisalem - bylem nim ja i tesciu (ja od obliczen zapotrzebowania i doboru, tesc od wykonawstwa).

Co do pompy - piszemy o tej samej pompie? Nie widze tam portu podczerwieni jak rowniez w instrukcji nic nie pisali o tym.

Rury zasilajace przed trojnikiem sa bodajze 18mm miedz twarda, podejscia pod grzejniki 15mm. Grzejniki Kermi VK22 jeden 60x60 drugi 60x100 (ten slabiej grzeje).

Jeszcze co do pompy - raz piszesz ze pompa zmniejsza wydatek jesli jest wiekszy opor - i to rozumiem i zgadza sie to z wyjasnieniami na infolinii Grundfoss-a, natomiast w poscie dopisanym piszesz ze w trybie obnizenia nocnego zawory term sa pootwierane wiec pompa po spadku oporu wie ze ma zmniejszyc wydajnosc - cos mi sie tu gryzie. Grundfoss twierdzil ze obniza wskutek stwierdzenia nizszej temp. wody przez jakis czas (mowili bodajze o 0.5h). Ale to tez mi nie pasuje - kociol pracuje do pewnej temp. wynikajacej z krzywej (czyli czujnik pogodowy) uwzgledniajac wplyw od wskazan BFU, pozniej palnik wylacza i mieli wode az temp. na kotle spadnie o 12stC i zalacza znow cykl grzania - czasami czasy pomiedzy grzaniami moga byc dlugie (np. okres przejsciowy) i pompa juz powinna wtedy wpadac w red. nocna. Tak na moje ucho to ona obniza wydatek dosc szybko, np, jesli ja przestawie pokretlem regulacji to zwiekszy natychmiast i juz po ok. 10min spada stopniowo.

Co do tych grzejnikow to moje podejrzenie pada jednak na glowice - wyglada na to ze nie maja jednakowych wskazan, mimo ze dokrecone sa prawidlowo - przestawienie na "4" na zimniejszym grzejniku powoduje jego calkowite wypelnienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość 1950

powinno to grzać bez problemu.

może jeszcze przed próbą regulacji sprawdź czy wszystkie grzejniki mają zawory z nastawą 6, fabrycznie powinny mieć nastawę na tym poziomie ale zdarza się że są mniejsze nastawy i grzejnik nie chce grzać.

aby wyregulować instalację musisz zacząć od grzejnika mającego największe opory, t.j. położony najniżej i najdalej od kotła, w tym grzejniku na zaworze termostatycznym, (nie na głowicy) ustawiasz za pomocą specjalnego klucza, (do kupienia w hurtowni), otwarcie zaworu (nastawę wstępną na 6) a następnie postępujesz tak z każdym grzejnikiem zmniejszając nastawy, ale bez szaleństw, regulację prowadzisz do grzejnika który ma najmniejsze opory t.j. położonego jak najwyżej i najbliżej kotła. powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa nie może obniżyc wydajności po stwierdzeniu niższej temperatury wody kotłowej, ponieważ na wyjąciu z fabryki taka nastawa jest zablokowana i trzeba mieć pilota serwisowego aby to uzyskać. Po drugie nie słuchaj głupot na infolinii, bo jak się to by miało do sterowania pogodowego, gdzie ciągle mamy do czynienia ze zmianą temperatury wody. U ciebie opcja sterowania temperaturą medium jest nieaktywna.

Ty uaktywniasz obniżenie nocne tylko poprzez nagłe zwiększenie wydajności pompy. I tego się trzymaj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aby wyregulować instalację musisz zacząć od grzejnika mającego największe opory, t.j. położony najniżej i najdalej od kotła, w tym grzejniku na zaworze termostatycznym, (nie na głowicy) ustawiasz za pomocą specjalnego klucza, (do kupienia w hurtowni), otwarcie zaworu (nastawę wstępną na 6) a następnie postępujesz tak z każdym grzejnikiem zmniejszając nastawy, ale bez szaleństw, regulację prowadzisz do grzejnika który ma najmniejsze opory t.j. położonego jak najwyżej i najbliżej kotła. powodzenia

 

Tak wlasnie mam zrobione, z tym ze zbily mnie z tropu te grzejniki, ktore sa wg mnie na tej samej odleglosci a 2 z 3 nie grzeja w calosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może ja się też podłączę do tematu.

 

Dom mam parterowy z poddaszem użytkowym. Instalacja trójnikowa ze stopniowanymi średnicami rur. Kocioł Ferroli olejowy 18-23kW, grzejniki stalowe Brugman i kominek z płaszczem wodnym Makroterm.

 

Mam następujący problem. Tzn. jeszcze nie wiem czy mam, czy tylko mi się wydaje, bo jeszcze nie mieszkam na stałę, więc nie do końca znam instalację. Otóż, regulator pokojowy mam w salonie i jest on mocno oddalony od kominka (zresztą jest on z płaszczem, więc niewiele ciepła oddaje do pomieszczenia) i od dwóch dosyć dużych grzejników w salonie. Na nich nie mam zainstalowanych termostatów (ale są ponoć wkładki termostatyczne). Pozostałe grzejniki, oprócz łazienkowych drabinkowych, termostaty mają. Jednak, jak już troszkę mogłem zaobserwować, grzejniki w salonie są trochę za duże na całą instalację. Tzn. gdy temperatusa w salonie rośnie do pożądanej (na regulatorze) i wyłącza się kocioł, to inne pomieszczenia (szczególnie mała łazienka) mogłyby być nadal grzane.

 

Czy ten problem mam rozwiązać jakimiś kryzami - nastawami...? Trochę się na tym nie znam.

 

Pozdrawiam

 

Tommco

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kryzowanie nie rozwiaże problemu do końca, ale można spróbowac je zdławić. Założenie głowic termostatycznych na te grzejniki nie zawsze zda egzamin, gdyż w pomieszczeniu jest wiodący termostat (czujnik) kotła. Sprawe by rozwiązało przeniesienie czujnika do innego pomieszczenia, ale z tym chyba kłopot - bo kabelki! Spróbuj na razie kryzowania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzesiu Wszystko fajnie, tylko powiedz mi, jak się kryzuje...?

 

Sytuacja może się zmienić, jak do pokoju przyjdą meble - będą trochę zasłaniać te grzejniki. A może poza tym na jeden z nich założyłbym zawór termosatyczny i nastawił na temperaturę niższą niż na regulatorze centralnym?

 

Było mi trzeba kupić regulator na radio...nie było by problemów...ale ten kosztował 200 zł zamiast 500 :(

 

Pozdrawiam

 

T.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzejniki masz dolnozasilane, tam gdzie dokręcasz głowicę masz wkładke zaworowa z cyferkami i wycieciem odpowiadającym aktualnej nastawie.

Wez klucz płaski 13 ( bo specjalnego nie masz) i przekręć wkładkę (ten sześciokąt) z cyferki np. 6 na 5, lub na każdą mniejszą, w zależności na jakiej jest ustawiona, w odniesieniu do wyżłobienia(wycięcia). Zdławienie powinno zmniejszyć dopływ i moc grzejnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...