sicio 17.02.2025 10:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 10:54 Cześć, Planuję montaż PC Daikin EDLA08E2V3 Mam kilka tematów, które mnie nutrują, a mianowicie: Zastanawia mnie optymalny schemat pod przypadek jak na załączonym rysunku (są dwie strefy grzejniki i grupa mieszająca z pompą do podłogówki) i do tego CWU z kolektorami słonecznymi. Zaznaczam że jest to istniejąca instalacja i chcę wykorzystać istniejące elementy, aby nie wprowadać niepotrzebnych kosztów. Do tej pory wyglądało to tak że za kotłem na ekogroszek była pompa CO która pompowała wodę do roździelacza grzejników i grupy mieszającej podłogówki(gdzie dodatkowo zamontowany jest zawór termostatyczny aby nie puścić wyższej temperatury niż 40C). W konsekwencji grzane było krzywą 26C przy 10C na zewnątrz i 33C przy -10C (jeden obieg). Temperatura przy -10C w nocy wyniosła 21,4-21,7 przy podłogówce i 22C na górze przy grzejnikach (celowo przewymiarowene grzejniki panelowe). Teraz zastanawiam się, czy zastosować bufor 100L, czy zrobić bez. Chyba bardziej skłaniam się do opcji z buforem równolegle i regulacją przepływów tak żeby w buforze nie było podmieszania. Wychodzi mi schemat jak na rysunku, tylko nie wiem gdzie dodać grzałkę CO. Jest to PC bez grzałki, ale chciałbym się w nią wyposażyć i czy mogę: 1. Zamiast grzałki zewnętrznej BUH użyć dogrzewacza przepływowego AFRISO BEH 463 z grzałką o mocy 3,0 kW + czujnik temperatury ? 2. Czy istnieje możliwość skonfigurowania zamiast grzałki BUH. Grzałki zewnętrznego producenta wkręconej w bufor CO z czujnikiem temperatury powyżej grzałki? 3. Używał ktoś może innych czujników temeratury niż te od daikina do CWU, CO oraz temperatury zewnętrznej? Jeszcze zastanawiam się odnośnie sterowania strefami obecnie mam jedną strefę gdzie pompa CO i podłogówki chodzą praktycznie cały czas. Przy tak niskiej temperaturze zasilania, grzejniki muszą ciągle oddawać ciepło. Pozwala to również na mniejszą bezwładność podłogówki. Czy powinno się pompy za buforem wpiąć przez PC? czy najprosciej przez zewnętrzny termostat sterować pracą pomp? A może zrobić instalację bez bufora, sterować krzywą i tyle? Ma ktoś doświadczenie z tą pompą i podzieli się obserwacjami. Z góry dziękuję za rady co do schematu i zamienników. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 17.02.2025 12:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 12:33 Skoro do tej pory miałeś kocioł stałopaliwowy, to w istniejącym układzie musisz wziąć pod uwagę maksymalne przepływy, które dla pompy ciepła są zupełnie inne niż dla kotła. To sugeruje sprzęgło, tudzież bufor. Co do pozstałych pytań o sterowanie, pompy, grzałki itd, masz instrukcję do pompy ciepła. Chcesz to wszystko robic sam? Może lepiej wziąć instalatora? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sicio 17.02.2025 13:10 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 13:10 Mam hydraulika, który podłączy mi PC zgodnie ze schematem. Chciałem być pewny, że przedstawiony schemat jest optymalnym rozwiązaniem, dla mojej instalacji. Średnice na miedzi widziałem 28 oraz 22 do roździelaczy (od do grzelników jest pex 16, podłogówka też na 16 nie pamiętam jak gęsto ale pewnie co 10-15cm), więc przepływy powinny być ok, również dla PC. A pytania o zamienniki były ponieważ pozwoliłoby to obniżyć ogólny koszt inwestycji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
k1krzysztof 17.02.2025 13:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 13:49 (edytowane) Ja / nie jestem specjalistą/ bym widział grzałkę za buforem na linii grzejnika . Dlaczego ; temp. bufora do podłogówki zawsze osiągniesz a na grzejniki wysterować trzeba grzałkę , powrót z grzejników "wzmocni" bufor i pomoże pompie . Należy zastanowić sie nad sterowaniem grzałki . Taki ogólny zarys . poczytaj; https://blog.karbon.com.pl/pc-powietrzna/pompa-ciepla-i-grzalka-elektryczna/ Edytowane wczoraj o 13:51 przez k1krzysztof uzupełnienie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 17.02.2025 14:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 14:01 44 minuty temu, sicio napisał: Mam hydraulika, który podłączy mi PC zgodnie ze schematem. Chciałem być pewny, że przedstawiony schemat jest optymalnym rozwiązaniem, dla mojej instalacji. Średnice na miedzi widziałem 28 oraz 22 do roździelaczy (od do grzelników jest pex 16, podłogówka też na 16 nie pamiętam jak gęsto ale pewnie co 10-15cm), więc przepływy powinny być ok, również dla PC. A pytania o zamienniki były ponieważ pozwoliłoby to obniżyć ogólny koszt inwestycji. Najprostszym sprzęgłem w tej sytuacji byłby płytowy wymiennik ciepła. Mógłbyś wtedy tanio zalać "krótki obieg" roztworem glikolu i nie przejmować się przepływami po stronie instalacji. Miałbyś też kwestię uzupełniania czynnika z głowy raz na zawsze. Nic nie napisałeś, czy instalacja pracowała do tej pory jako otwarta czy zamknięta. To kluczowe informacje. Schemat, który narysowałeś powyżej jest mało użyteczny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sicio 17.02.2025 14:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 14:33 Instalacja pracuje obecnie w układzie zamkniętym z kotłem na ekogroszek. Kocioł wychodzi na zawór 4D dalej jest pompa obiegowa CO co pchnie wodę w pion grupa bezpieczeństwa oraz grupa mieszająca do podłogówki. Tak widziałem też schematy z płytowym wymiennikiem, ale zakładam stratę w okolicach 10% w takim przypadku. Rozważałem też przypadek z glikolem, ale w domu zawsze jestem i nie kojarzę zimy z przerwą w dostawie prądu. Dodatkowo za buforem przemawia jeszcze że można podpiąć UPS + pompkę i w razie problemu zabezpieczyć PC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 17.02.2025 14:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 14:44 Na wymienniku płytowym traci się minimalną energię, ważniejsza jest strata temperaturowa, czyli o ile więcej stopni musi grzać PC, żeby zagrzać dom. Na dobrze dobranym wymienniku traci się nie więcej niż 2K, co daje stratę ok 4%. Wymiennik daje też separację zasyfionej instalacji od wymiennika wewnątrz PC. Glikol jest najlepszy. UPSy, pompki, "cieknące" zawory są zawodne i obsługowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gondoljerzy 17.02.2025 17:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 17:14 2 godziny temu, sicio napisał: ...Rozważałem też przypadek z glikolem, ale w domu zawsze jestem i nie kojarzę zimy z przerwą w dostawie prądu. Dodatkowo za buforem przemawia jeszcze że można podpiąć UPS + pompkę i w razie problemu zabezpieczyć PC. Ja też przez 20 lat nie kojarzyłem istotnych przerw w dostawie prądu, aż zimą przyjechała na moją ulicę ciężarówka z nieogarniętym szoferem. Efekt - przewrócony słup energetyczny. Wymiana trwała 2 dni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.