Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

To nieprawda, przecież to kocioł dwufunkcyjny, musi mieć odpowiednią moc do przepływowej cwu. Z tym przewymiarowaniem mocy to nie do końca prawda - kocioł pracując z wyższą mocą zaspokoi zapotrzebowanie w krótszym czasie - zużycie gazu będzie jednakowe.

 

A jak sobie wyobrazasz prace takiego kotla sterowanego w czystej pogodowce?

 

Odpowiem na swoim przykladzie - dom potrzebuje 4kW przy -20'C a kociol schodzi do 3kW - efekt? - im cieplej, tym bardziej taktuje - na poczatku sezonu przy +10'C na dworzu potrafi startowac blisko 100 razy na dobe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 15,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A jak sobie wyobrazasz prace takiego kotla sterowanego w czystej pogodowce?

 

Odpowiem na swoim przykladzie - dom potrzebuje 4kW przy -20'C a kociol schodzi do 3kW - efekt? - im cieplej, tym bardziej taktuje - na poczatku sezonu przy +10'C na dworzu potrafi startowac blisko 100 razy na dobe...

 

I o tym właśnie pisałem... z resztą temat ten przerabiany był nie raz. Przychodzi okres przejściowy i zaczynają się włącz/wyłącz. Dlatego najlepiej szukać kotła małego o jak największej możliwości modulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To parę słów wyjaśnienia.

To co pisze kbab - jeśli mamy ogrzewać wodę przepływowo ponad wbudowany zasobnik, to moc musi być duża.

 

Paradoksalnie większy kocioł zajmuje mniej miejsca. Dzięki temu że jest dwufunkcyjny i wiszący, to pod nim stoi pralka, a nie zasobnik na wodę.

 

Nie wiem czy ma to szczególne uzasadnienie, ale zażyczyłem sobie ograniczenie mocy na CO do max 5kW. Według OZC przy -20 powinno nam wystarczyć 3,2kW mocy. Jeśli dobrze pamiętam, to modulacja jest od ciut mniej niż 3kW, kocioł pracuje zatem na grzanie z mocą od 3 do 5kW.

 

Taktowanie udało się wyeliminować odpowiednim ustawieniem sterownika i temperatur komfortowej i ekonomicznej. Komfortową 22,8 mamy ustawioną mniej więcej od 4 do 7 rano, a później od 16 do wieczora. Poza tym jest temperatura ekonomiczna 22,2. Kocioł włącza się rano, podgrzewa z nocnej 22,2 do 22,8. Jak wychodzimy z domu to się wyłącza, bo mamy już więcej niż ekonomiczna. Jeśli dzień jest słoneczny, to przez cały dzień i po południu nawet się nie włącza. Jeśli jest pochmurno albo dom się wychłodzi, to włącza się jeszcze na wieczór. W ten sposób rano jak wstajemy i wieczorem jak jesteśmy w domu, mamy trochę promieniującego ciepła i miłe wrażenia. Podłogówka całkiem sprawnie buforuje okresową pracę kotła, a izolacja troszczy się o to, żeby dom się szybko nie wychładzał, przez co temperatura jest stabilna. Pogodówka w tym układzie pewnie przydaje się przy nagłym ochłodzeniu w nocy, może wtedy kocioł włącza się wcześniej niż zwykle.

 

Do każdego domu, kotła i preferencji mieszkańców pewnie uda się tak dobrać ustawienia żeby kocioł nie taktował. Zamiast dwóch czasów grzania mogę ustawić nawet cztery, gdybyśmy mieli mniejszą bezwładność. Jeśli nie będzie dobrze pracował przy tej różnicy temperatur, to trzeba ustawić inną itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz gdybym budowal jeszcze raz to bym bral immergasa , niecale 2kW Pmin. to jest to...

 

To co piszesz Gorbag jest sluszne, ale nie w kazdym przypadku - u mnie z pewnych wzgledow cala dobe musi byc stala temperatura, a poza tym mam na pietrze kaloryfery i nie moze byc sytuacji zeby byly choc przez chwile zimne - moja zona chce caly czas letnich grzejnikow wiec w gre wchodzi tylko i wylacznie czysta pogodowka - a w takim przypadku nie da sie uniknac taktowania.

Edytowane przez mistalova
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz gdybym budowal jeszcze raz to bym bral immergasa , niecale 2kW Pmin. to jest to...

 

To co piszesz Gorbag jest sluszne, ale nie w kazdym przypadku - u mnie z pewnych wzgledow cala dobe musi byc stala temperatura, a poza tym mam na pietrze kaloryfery i nie moze byc sytuacji zeby byly choc przez chwile zimne - moja zona chce caly czas letnich grzejnikow wiec w gre wchodzi tylko i wylacznie czysta pogodowka - a w takim przypadku nie da sie uniknac taktowania.

 

Widzę, że sporo się zmieniło od czasu jak ja wybierałem kocioł jakieś 6 lat temu. Ten tutaj wspomniany moduluje od 3 KW, kosztuje poniżej 4k i nie trzeba dokładać zasobnika. Godne przemyślenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie część energii pójdzie w komin...

Do tej pory nikt na FM nie policzył strat z taktowania kotła, zaawansowana automatyka nowoczesnych kotłów dba o to aby straty z nawet częstego uruchomienia kotła były jak najmniejsze. Dobrze wysterowany kocioł, odpowiednio zaprogramowany do potrzeb powinien zaspokoić potrzeby domu zarówno przy temp +10 jak i -20st i nie ogrzewać nadmiernie przy tym komina.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemku jaką powierzchnie te 40kw obsłużyło?

 

128m2. 40 kW(h)!

 

To nieprawda, przecież to kocioł dwufunkcyjny, musi mieć odpowiednią moc do przepływowej cwu. Z tym przewymiarowaniem mocy to nie do końca prawda - kocioł pracując z wyższą mocą zaspokoi zapotrzebowanie w krótszym czasie - zużycie gazu będzie jednakowe.

 

Kiedyś mi majster od podłogówki ustawił kocioł. Miałem zużycie, było spore, zbyt duże wobec spodziewanych opłat. A potem po tygodniu przyszedł instalator, wyjaśnił że wcześniej nie mógł, że kocioł jest podłączony, ale nie zainstalowany, obniżył wydajność pompy obiegowej, obniżył modulację mocy do minimum, poczynił jakieś ustawienia i zużycie spadło o około 30%. I nie uwierzyłbym, gdybym tego nie zobaczył. Dwufunkcyjny Junkers Cerapur Smart 24kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tej pory nikt na FM nie policzył strat z taktowania kotła, zaawansowana automatyka nowoczesnych kotłów dba o to aby straty z nawet częstego uruchomienia kotła były jak najmniejsze. Dobrze wysterowany kocioł, odpowiednio zaprogramowany do potrzeb powinien zaspokoić potrzeby domu zarówno przy temp +10 jak i -20st i nie ogrzewać nadmiernie przy tym komina.

Nie wszystkie kotły startują pełna mocą generując chwilowe straty.

Teoretyczny problem przy częstym załączaniu może dotyczyć trwałości kotła. Większa ilość załączeń, a tym samym zmiana warunków pracy zapewne ma wpływ na palnik, wymiennik,elektrodę, itp. Badań brak.

Poza tym kiedy ma miejsce taktowanie? Przy 20, 50, czy 100 załaczeniach na dobę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

128m2. 40 kW(h)!

 

 

 

Kiedyś mi majster od podłogówki ustawił kocioł. Miałem zużycie, było spore, zbyt duże wobec spodziewanych opłat. A potem po tygodniu przyszedł instalator, wyjaśnił że wcześniej nie mógł, że kocioł jest podłączony, ale nie zainstalowany, obniżył wydajność pompy obiegowej, obniżył modulację mocy do minimum, poczynił jakieś ustawienia i zużycie spadło o około 30%. I nie uwierzyłbym, gdybym tego nie zobaczył. Dwufunkcyjny Junkers Cerapur Smart 24kW.

 

No tak, ale Twój piec moduluje od 3 KW, pytanie, co zrobiło największą różnicę, czy zmuszenie do pracy na niskiej mocy czy pozostałe ustawienia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie ma żadnej zależności między mocą pracy kotła a sprawnością? Jak ta moc ma się do podawanej temperatury w obieg? Bo jeśli piec ma min. 7 KW to jak to się ma do 3 KW jeśli chcemy podać np. 33 stopnie w obieg? Według mnie część energii pójdzie w komin...

 

No, właśnie. Ja też (chyba jak większość) mam kocioł z o wiele za dużą mocą minimalną (5kW). Jak widzę niektórzy do tylu mają ograniczoną moc maksymalną, więc jest jazda :-). Ja też uważam, że taki kocioł nie ma bata musi więcej połknąć gazu do zadania w obieg temp. powiedzmy 33C niż taki z modulacją od 1,9kW. Do tego dochodzi tzw. "komfort" utrzymania jak najdłużej "ciepłej" podłogi, co przy takim "potworze" nie bardzo się udaje.

Edytowane przez Mario430
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Gos**c

Dom parterowy 140m2, kubatura ok. 390m3, wszedzie ogrzewanie podlogowe temp. 21-23, WM z reku Brink 400.

Z cyrkulacją raz na godzinę 3 minuty

Podłoga ok 23cm styropianu EPS100

Fundament 15cm hydro

Ściany 20cm grafitu

Strop żelbetowy plus 25cm (10cm białego, 15cm grafitu)

CWU 4 sosby, Buderus GB162.

CO i CWU

 

Pażdziernik 88m3

 

sezon 2015/2016 850m3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom parterowy 140m2, kubatura ok. 390m3, wszedzie ogrzewanie podlogowe temp. 21-23, WM z reku Brink 400.

 

Z cyrkulacją raz na godzinę 3 minuty

Podłoga ok 23cm styropianu EPS100

Fundament 15cm hydro

Ściany 20cm grafitu

Strop żelbetowy plus 25cm (10cm białego, 15cm grafitu)

CWU 4 sosby, Buderus GB162.

CO i CWU

 

Pażdziernik 88m3

 

sezon 2015/2016 850m3

 

A mi od około 6 października mój Victrix 12 Erp zeżarł już 180 m3. Czyżby pierwszy sezon zawsze tak wyglądał. A to tylko ogrzewanie, bo jeszcze nie mieszkamy całą rodziną. Temperatura w domu 23, zasilanie 32, całość podłogówka dokładnie 213 m2. Aż się boję mrozów rządu minus 15 stopni. Elewacja 16, fundament 12, podłoga 20, dach 15 styro i 10 wełny, dużo wielkich okien 3 szybowych. Co sądzisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mi od około 6 października mój Victrix 12 Erp zeżarł już 180 m3. Czyżby pierwszy sezon zawsze tak wyglądał. A to tylko ogrzewanie, bo jeszcze nie mieszkamy całą rodziną. Temperatura w domu 23, zasilanie 32, całość podłogówka dokładnie 213 m2. Aż się boję mrozów rządu minus 15 stopni. Elewacja 16, fundament 12, podłoga 20, dach 15 styro i 10 wełny, dużo wielkich okien 3 szybowych. Co sądzisz?

 

 

Troszkę dużo i wysoka ta temperatura zasilania jak na takie temperatury. Pogodówką sterujesz?

 

 

 

117m2,3osoby temper 22,5-23

od 04.10 -31.10 68m3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mi od około 6 października mój Victrix 12 Erp zeżarł już 180 m3. Czyżby pierwszy sezon zawsze tak wyglądał. A to tylko ogrzewanie, bo jeszcze nie mieszkamy całą rodziną. Temperatura w domu 23, zasilanie 32, całość podłogówka dokładnie 213 m2. Aż się boję mrozów rządu minus 15 stopni. Elewacja 16, fundament 12, podłoga 20, dach 15 styro i 10 wełny, dużo wielkich okien 3 szybowych. Co sądzisz?

 

Przy takiej podłogówce to w pierwszym sezonie możesz spokojnie 200m3 zrzucić na poczet "suszenia".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę dużo i wysoka ta temperatura zasilania jak na takie temperatury. Pogodówką sterujesz?

 

 

 

 

117m2,3osoby temper 22,5-23

od 04.10 -31.10 68m3

 

Duża temperatura zasilania? To ile ustawić, bo niżej 30 piec nie chce zejść. Montixe pisał mi jak to zrobić ale nie chcę za bardzo grzebać w oprogramowaniu nowego kotła. Do 30 mogę zejśc, niżej też ale kocioł uparcie wraca do 30 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...