Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Chodziło mi o to- Cyt.obniżanie temperatury w nocy i dzień w celu zmniejszenia zużycia energii

 

 

Przy grzejnikach nawet jest to częściowo możliwe ale jakie skutki w zużyciu kWh przyniesie to nie mam pojęcia ale przypuszczam że żadne albo nawet negatywne a i pewnie będzie to pozbawienie się komfortu cieplnego. Natomiast przy podłogówce i w miarę poprawnie ocieplonym domu to jest to praktycznie nierealne i nieracjonalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Liwko

    1595

  • Pyxis

    1293

  • bonetka

    1154

  • HenoK

    898

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

asolt! Tym razem jako z fachowcem się z tobą nie zgodzę. Dlaczego? 4-lata grzalem prądem miałem a ściślej mówiąc mam grzałki w piecu CO od 2 do 17kW. Jaką bym moc nie podał na grzałki w jednostce czasu zawsze się pokrywało. Załączyłem 6kW i tyle wskazał licznik ( podlicznik) ,dodatkowo sprawdzałem na liczniku ZE. Kolejna sprawa jak robię bilans z PV, CO + CWU + bytowy wszystko się zgadza . Zanim dostanę fakturę półroczną z ZE to wiem ile tych kWh mam. Jak by podlicznik źle wskazywał to by były różnice. Jestem bardziej pewny na naszym liczniku nawet tym z czasów PRL niż obecnym Chińczyku ONRO.

 

Gdybym nie był metrologiem, gdybym nie pracował w licznikowni i nie wykonywał ekspertyz liczników ktorych wskazania były reklamowane przez klientów to moze bym sie i Tobą zgodził. Zgodził z powodu nieznajomosci tematu. Oczywiscie nie twierdze ze ten licznik ma duzy bład, ale zaufanie wieksze do licznika indukcyjnego po kilkukrotnej legalizacji niz do licznika orno ktory to licznik badalem dla zaspokojenia własnej ciekawosci to przesada. Wyniki badan opisałem w poscie wczsniejszym.

Edytowane przez asolt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba trochę przesada z tymi 2 z zysków. Są dni zimą, że fotowoltaika leży totalnie. 2 osoby w domu. W szczycie może to i będzie 2k, ale nie przez 24h.

 

Mam w sezonie grzewczym ponad 5000 kWh zysków bytowych i ponad 4000 kWh słonecznych. 9100kWh/5760h=1,58kW średniej mocy zysków. Fakt, nie jest to 2k - ale też obciążenia nie mam 125W/k a jakieś 85W/K

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam maly bardzo cieply dom to nie tak jak u mojej tesciowej w starej chacie ze utrzymujesz tydzien 23st przestajesz grzac i po 24h jest 18st,jakbym mial utrzymywac w domu 18st to z sezonu grzewczego calkowicie wypada mi polowa września,pazdziernik,polowa listopada,polowa marca,kwiecień samo slońce,sprzet rtv i agd plus "przysłowiowe"pierdzenie by wystarczylo.

W grudniu styczniu i lutym to bym moze polowe tego wydal co teraz

 

Szeregówka to nie dom wolnostojący. Gdy byś wogóle nie grzał to dwie, pewnie największe ściany grzały by od sąsiadów więc temperatura przy zyskach bytowych była by wyższa od różnicy temp. u sąsiadów a zewnętrznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybym nie był metrologiem, gdybym nie pracował w licznikowni i nie wykonywał ekspertyz liczników ktorych wskazania były reklamowane przez klientów to moze bym sie i Tobą zgodził. Zgodził z powodu nieznajomosci tematu. Oczywiscie nie twierdze ze ten licznik ma duzy bład, ale zaufanie wieksze do licznika indukcyjnego po kilkukrotnej legalizacji niz do licznika orno ktory to licznik badalem dla zaspokojenia własnej ciekawosci to przesada. Wyniki badan opisałem w poscie wczsniejszym.

 

OK ja biorę pod uwagę swoje liczniki. I tak serio wierzę w te odczyty , Bo według tego licznika jestem rozliczny z ZE i mojej PV .Po za tym jak podłączam odbiornik o jakimś tam obciążeniu i pobór na liczniku się pokrywa to czego mam się czepiać. Jedyne co mi się nie pokrywa to to co pisałem PC-- ( zaniża)

Wniosek : Skoro czajnik, grzałki różnej mocy, jak inne urządzenia byly sprawdzanie i jest Ok tylko z PC nie jest OK---to wniosek prosty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tak. Każde podniesienie o 1* powyżej 20* to ileś tam procent więcej / sezon .Chyba 6% za 1*

 

To taki tekst marketingowy bazujący pewnie na starych domach, o sporym zapotrzebowaniu i z wentylacją grawitacyjną.

 

Po pierwsze % BARDZO daleki od rzeczywistości współcześnie ocieplonych domów z rekuperacją. Po drugie % wcale nie jest taki sam dla każdego kolejnego stopnia

 

Weźmy kolejno przykładowe (w każdym domu wyjdzie inne) EUco+w:

15* - 1,62

16* - 2,88 - 78% za 1* więcej

17* - 4,55 - 58% za 1* więcej

18* - 6,55 - 44% za 1* więcej

19* - 8,80 - 34% za 1* więcej

20* - 11,25 - 28% za 1* więcej

21* - 13,87 - 23% za 1* więcej

22* - 16,66 - 20% za 1* więcej

23* - 19,64 - 18% za 1* więcej

 

Wynika to z tego, że we współczesnym domu większość zapotrzebowania na ciepło pokrywają zyski słoneczne i bytowe. Przy starym domu, gdzie straty były wielkie zyski pokrywały małą część zapotrzebowania - i % oszczędności był bliższy proporcjonalności do strat, które są proporcjonalne do różnicy temperatur. I jak średnia różnica temperatur w sezonie byłaby, przykładowo +22* (wewnątrz) +6* na zewnątrz, z czego zyski pokryłyby umowne 2* to mamy 22*-5*-2*=14* i stąd 100%/15*=6,7% na stopień i proporcjonalność do różnicy temperatur. Przy rekuperacji i dobrym ociepleniu ta proporcjonalność znika.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło mi o to- Cyt.obniżanie temperatury w nocy i dzień w celu zmniejszenia zużycia energii

 

Od pewnego czasu wyłącz na noc górną klimę dla komfortu lepiej się śpi. Podłoga dalej bez kagańca.

Nie wydaje misię aby miało ta jakiś istotny wpływ na zużycie. Klima na piętrze chodząca 24h chodzi na minimum i taktuje . A jak stoi od 22 do 5 to nad ranem odpala się pełną rurą. W mrozy startuje i pobiera 1000W aż do pierwszego defrostu po ok 1,5 h Po defroscie wraca do pracy na minimum i taktowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak z ciekawości , czy ktoś z Was ma w swojej pompie dodatkowo zamontowany czujnik temperatury wewnętrzny ?

 

Nie mówię o dodatkowym termostacie , tylko o samym czujniku temperatury ...

 

Oryginalny czujnik do LG kosztuje prawie 300zł , ale znalazłem jaki jest to rodzaj czujnika i wygląda że za 10zł mógłby taki mieć , tylko zastanawiam się co ten czujnik temperatury dalej i co zmienia przy pracy pompy i czy warto bawić się w takie coś ?

 

Obecnie coraz bardziej zaczyna mi sie podobać stała praca pompy. Komfort jest dużo wyższy a temeperatura w domu dużo stabilniejsza dlatego pomyślałem nad czujnikiem ...

 

Tyle że nie wiem czy ma to jakikolwiek sens , bo chyba nikt nie korzysta przy pompie z takiego czujnika i w ten sposób dodatkowo "wspomaga" pracę pompy ciepła ?

 

Czy ktoś się orientuje czy taki czujnik działa na zasadzie dodatkowego termostatu , czyli po osiągnieciu żądanej temperatury wyłącza pompę i włacza dopiero jak ustawiony poziom histerezy zostanie osiągnięty czy zupełnie inaczej i do czegoś zupełnie innego to służy ?

Moze koryguje ustawienia krzywej ? Czy coś innego ?

 

Nie chciałbym bym robić przeróbek , ciągnąć kabli , kupować czujnika jakby miało się okazać że uzyskam to samo co z zewnętrtznym termostatem z którego obecnie prawie nie korzystam ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak z ciekawości , czy ktoś z Was ma w swojej pompie dodatkowo zamontowany czujnik temperatury wewnętrzny ?

 

Nie mówię o dodatkowym termostacie , tylko o samym czujniku temperatury ...

 

Oryginalny czujnik do LG kosztuje prawie 300zł , ale znalazłem jaki jest to rodzaj czujnika i wygląda że za 10zł mógłby taki mieć , tylko zastanawiam się co ten czujnik temperatury dalej i co zmienia przy pracy pompy i czy warto bawić się w takie coś ?

 

Obecnie coraz bardziej zaczyna mi sie podobać stała praca pompy. Komfort jest dużo wyższy a temeperatura w domu dużo stabilniejsza dlatego pomyślałem nad czujnikiem ...

 

Tyle że nie wiem czy ma to jakikolwiek sens , bo chyba nikt nie korzysta przy pompie z takiego czujnika i w ten sposób dodatkowo "wspomaga" pracę pompy ciepła ?

 

Czy ktoś się orientuje czy taki czujnik działa na zasadzie dodatkowego termostatu , czyli po osiągnieciu żądanej temperatury wyłącza pompę i włacza dopiero jak ustawiony poziom histerezy zostanie osiągnięty czy zupełnie inaczej i do czegoś zupełnie innego to służy ?

Moze koryguje ustawienia krzywej ? Czy coś innego ?

 

Nie chciałbym bym robić przeróbek , ciągnąć kabli , kupować czujnika jakby miało się okazać że uzyskam to samo co z zewnętrtznym termostatem z którego obecnie prawie nie korzystam ...

 

 

Ja mam zamontowany taki i wskazuje prawidłowo:

 

https://allegro.pl/oferta/czujnik-temperatury-ntc-10k-wodoodporny-200cm-2m-7685918620

 

U mnie pompa nie pracuje według krzywej grzewczej, mam ustawioną stałą temperaturę wody i pompa załącza się gdy temperatura w pomieszczeniu spadnie poniżej zadanej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam zamontowany taki i wskazuje prawidłowo:

 

https://allegro.pl/oferta/czujnik-temperatury-ntc-10k-wodoodporny-200cm-2m-7685918620

 

U mnie pompa nie pracuje według krzywej grzewczej, mam ustawioną stałą temperaturę wody i pompa załącza się gdy temperatura w pomieszczeniu spadnie poniżej zadanej.

 

A tak z ciekawości co było powodem że sterujesz pompę za pomocą czujnika temperatury i stałej grzewczej a nie tak jak większosć za pomocą krzywej i wyliczonej temperatury wody w obiegu ?

 

Jakieś różnice ?

 

Miałeś termostat ? Czy od razu montowałeś czujnik ?

Na jakiej zasadzie działa takie sterowanie ? Jakąś ustawiłeś histerezę ? Przy jakiej temperaturze włącza Ci sie pompa i wyłącza ?

Jest jakaś różnica praca jak w przypadku zewnętrznego termostatu ?

 

U mnie mam zewnętrzny termostat (histereza 0,5) ale wiadomo to "obce" urządzenie dla pompy działające jako Włącz-Wyłącz dlatego pomyślałem że jak będzie czujnik temperatury sterowany i zarządzany pompą to może to zupelnie inaczej wygląda i zupełnie inaczej pracuje ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak z ciekawości , czy ktoś z Was ma w swojej pompie dodatkowo zamontowany czujnik temperatury wewnętrzny ?

 

Nie mówię o dodatkowym termostacie , tylko o samym czujniku temperatury ...

 

Oryginalny czujnik do LG kosztuje prawie 300zł , ale znalazłem jaki jest to rodzaj czujnika i wygląda że za 10zł mógłby taki mieć , tylko zastanawiam się co ten czujnik temperatury dalej i co zmienia przy pracy pompy i czy warto bawić się w takie coś ?

...

 

Ja mam Daikina i dedykowany sterownik Madoka. Ciężko dokładnie porównać - bo dzień dniowi nie jest 100% równy. Ale już 3 poziomy temp. w harmonogramie zredukowałem do dwóch 22°C dzień i 21°C noc. Przy mniejszych 1°C odchyłkach temp. jest niższy pobór prądu. Przy 2°C różnicy rano szło więcej prądu na podniesienie temp. w domu o te 2°C. Dobowo chyba też wychodziło większe zużycie prądu przy 2°C różnicy.

 

Przy ogrzewaniu podłogowym jak u Ciebie chyba najlepiej jest utrzymywać stałą temp. w domu na dobrze dobranej krzywej pogodowej.

 

U siebie (grzejniki) zacząłem się zastanawiać czy nie oszczędziłbym rezygnując z harmonogramu (termostatu) i grzejąc tylko na krzywej pogodowej. Termostat z pewnością szybciej wyłączy ogrzewanie gdy jest słoneczny dzień i duży uzysk od nasłonecznienia by nie przegrzać pokoi. A i to jest kwestia dyskusyjna, bo szybciej nagrzeją się od słońca pokoje od południa, a te od północy zostaną chłodniejsze 0,5 do 1°C różnicy może być.

 

edit

Nie wiem jak LG. W Madoku sterownik informuje PC jaka jest temp. w domu, ale czy ta informacja jest przez PC jakoś głębiej wykorzystywana (planowanie z wyprzedzeniem) to już nie wiem. Czy może też działa na zasadzie On-Off.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak z ciekawości co było powodem że sterujesz pompę za pomocą czujnika temperatury i stałej grzewczej a nie tak jak większosć za pomocą krzywej i wyliczonej temperatury wody w obiegu ?

 

Jakieś różnice ?

 

Miałeś termostat ? Czy od razu montowałeś czujnik ?

Na jakiej zasadzie działa takie sterowanie ? Jakąś ustawiłeś histerezę ? Przy jakiej temperaturze włącza Ci sie pompa i wyłącza ?

Jest jakaś różnica praca jak w przypadku zewnętrznego termostatu ?

 

U mnie mam zewnętrzny termostat (histereza 0,5) ale wiadomo to "obce" urządzenie dla pompy działające jako Włącz-Wyłącz dlatego pomyślałem że jak będzie czujnik temperatury sterowany i zarządzany pompą to może to zupełnie inaczej wygląda i zupełnie inaczej pracuje ...

 

Ja miałem od razu zamontowany ten czujnik. Wydaje mi się, że właściwie jedyna różnica w porównaniu z termostatem pokojowym jest taka, że ja żeby coś zmienić muszę iść do pomieszczenia gdzie zamontowana jest pompa a nie zrobię tego w pokoju. Tylko, że jak raz ustawiłem to przez cały zeszły sezon nic nie grzebałem. O ile dobrze rozumiem instrukcję to histeryzę dla czujnika temperatury pomieszczeń ustawiasz sobie w menu instalatora parametrem TH on/of.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK.

 

Zamówiłem sobie taki czujnik , zobaczymy , potestujemy ..

 

Jednak przeglądając książkę serwisową i ustawienia boję się że histereza pracy będzie bardzo wysoka (2 stopnie) co jak dla mnie całkowicie zdyskwalifikuje takie rozwiązanie. W termostacie zewnętrznym mam histerezę 0,5 i ustawienie temperatury co 0,2 stopnia.

 

Boję się że wtedy będzie tak jak w klimie ,czyli ustawianie co 1 stopień i histereza 2 stopnie , bo z serwisów wygląda że jest to wyboru kilka "termik pracy" , domyślna to -0,5 On i +1,5 Off , czyli histereza 2 ...

 

W najgorszym przypadku czujnik wykorzysta się co czegoś innego :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na czujnik pokojowy coś duża ta histereza 2 st.

W Daikinie histereza pokojowa wynosi +- 0,5 st.

Natomiast nie podoba mi się w Daikinie harmonogram i planowanie temp. - można ustawiać tylko co 1 st. Ewentualnie skorygować o 0,5 st. odczyty z termostatu, ale to ma tą wadę że wpływa na cały harmonogram.

 

A może masz jeszcze podobnie jak w Daikinie - w zależności od termostatu, czy dedykowany, czy obcy - to ma inne gniazda w płycie głównej i też inaczej wygląda współpraca.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na czujnik pokojowy coś duża ta histereza 2 st.

W Daikinie histereza pokojowa wynosi +- 0,5 st.

Natomiast nie podoba mi się w Daikinie harmonogram i planowanie temp. - można ustawiać tylko co 1 st. Ewentualnie skorygować o 0,5 st. odczyty z termostatu, ale to ma tą wadę że wpływa na cały harmonogram.

 

A może masz jeszcze podobnie jak w Daikinie - w zależności od termostatu, czy dedykowany, czy obcy - to ma inne gniazda w płycie głównej i też inaczej wygląda współpraca.

 

 

Boję się , że tak naprawdę pompa PW z czujnikiem temperatury i sterowana temperaturą , będzie tak jak to wygląda w klimach , czyli zmiana temperatury o 1 stopień i histereza 1-2 stopnie a bliżej 2 stopni , czyli delikatnie mówiąc obraz nędzy i rozpaczy ..

 

U mnie problemu nie ma. Mam też termostat Salusa , który ma regulację temperatury co 0,2 stopnia i krzywą 0,5 stopnia więc jak pompa ma działać tak samo jak zw zwykłym termostatem a jedyne różnice to dużo wyższa histereza i gorsze możliwości ustawienia temperatury to szybko pójdzie czujnik w odstawkę ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie pytanka może i śmieszne ;)

 

1. Co tak naprawdę jest najważniejsze przy ustawieniu temperatury w pompie ciepła. Temperatura zasilania czy też powrotu ?

Jak ustawię pompę powiedzmy na 30 stopni a powrót pokazuje mi powiedzmy 27 stopni i taką temperaturę podłogi faktycznie mam (27 stopni) (sprawdziłem pirometrem) , oczywiście w "podłogę" idzie tyle ile ustaliłem czyli 30 stopni.

 

2. Czy czym wyższa temperatura zasilania i powrotu tym szybciej będzie rosła temperatura w domu ? Czy jak ustawię powiedzmy 35 zasilanie (i powiedzmy 32powrót) stopni to podłoga szybciej się rozgrzeje a tym samym szybciej nagrzeje się dom niż przy zasilaniu powiedzmy 30 zasilanie i 27 powrót ?

Czy może jedyną różnicą będzie dużo wyższe zużycie prądu i przegrzanie domu po zakończeniu cyklu grzania , bez wpływu na czas.

Obecnie mam właczony termostat , bez stref czasowych. Termostat steruje ogrzewaniem.

 

Chciałbym "zoptymalizować" czasy grzania aby były jak najkrótsze , bo widzę że u mnie już po 1-2 godzinach grzania pompa schodzi na minimalną moc i potrafi tak sobie grzać przez wiele godzin i zastanawiam sie czy po zwiększeniu temperatury zasilania te czasy cyklu grzania uległy by skróceniu.

Oczywiście zależy mi aby później dom też nie został przegrany :)

 

Może i dziwne pytania , ale z tego co się orientuje się różne "szkoły" prowadzenia pompy ciepła. Jedni ustawiają pompę na możliwie najniższe ustawienia , inni wręcz przeciwnie...

 

Chodzi aby bez sensu nie marnować energii. Moja pompa LG startuje z deltą około 5-6 i szybko schodzi do delty 2. Fakt wtedy bierze najmniej prądu 0,6-0,7KW , ale czy ma wtedy wysoką sprawność nie mam pojęcia ..

 

 

Ja mam co prawda grtuntową on/off, ale w kwestii pytania 1 mogę się wypowiedzieć. W moim APICu mogę regulować tylko temperaturę powrotu, tj. uzależnić wyłączenie pompy od temperatury powrotu, ale nie zasilania. Przy montazu i uruchomieniu wyraziłem swoją dezaprobatę dla tkiego rozwiązania,ale jednak teraz myślę, że ma to sens i więcej nam mówi temperatura na powrocie, bo układy są różne, bufory, nie bufory, elektrozawory na pętlach lub nie itp etc. Także dopiero to co wraca daje jakąś uśrednioną informację o temperaturze w układzie.

 

Przy okazji mam inne pytanie. Mój fachman od pompy powiedział, że nie ma czegoś takiego jak za duża różnica pomiędzy temperaturą zasilania, a powrotu GZ, może być tylko za mała i poowinna być minimum 5stopni. Czy zgodzicie się z tym? U mnie różnica wynosi zwykle 6-7 stoopni i zastanawiam się czy to ok, czy moze przyspoeszyc / zwolnić pompkę obiegową, a może zostawić jak jest (i do tego się skłaniam).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...