Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator "tymi ręcami" robiony


adam_mk

Recommended Posts

Ja w sprawie skroplin...

 

Czy nie cieknie Wam woda przez klapę zamykającą? Wymiennik mi zajmuje całą głębokość skrzyni, klapa go dociska (przez uszczelki), tacka na skropliny również zajmuje całą głębokość (całe dno komory), pytanie czy woda ściekająca z wymiennika (u mnie "pod prąd", na ciepłą stronę) nie leci od wewnątrz na klapę zamykającą i (jakoś, przez uszczelki) nie wydostaje się na zewnątrz? Może pochylić nieco budę (wtedy odpływ z tacki nie na środku a przy krawędzi tacji)?

 

Druga rzecz nad którą się zastanawiam, to czy nie olać syfonu i zamiast tego dać kilkumetrowy odcinek cieńkiej rurki (PEX16?) do kanalizy... opór to będzie mieć większy (więc może do kanalizy dmuchać będzie mało co) a w takim syfonie (wodnym) i tak pewnie nie ma wody latem. Oczywiście po stronie wywiewu (więc ew. smrody z kanalizy nie przeszkadzają).

 

ja delikatnie pochyliłem centrale na tylną ścianę. odpływ identycznie na bocznej ściance tacki. przewód odprowadzający ma tylko 10 mm średnicy. działa podobnie jak odwodnienie dachu podciśnieniowe. Woda zbiera się w tacce, a kiedy poziom podniesie się o 2-3 mm nad górną krawędź odpływu, zaczyna spływać. Pojawia się podciśnienie jak przy spuszczaniu wina lub paliwa z baku.

 

Sprawdzałem czy syfon jest potrzebny czy nie.

Ja mam wersję gdzie skropliny spływają na ciepła stronę, pod prąd strugi. Brak syfonu sprawia, że przez wężyk zasysane jest powietrze. Ciepłe powietrze ogrzewa wewnętrzne ścianki i ewentualnie będzie rozmrażać skropliny. Pomoże to zachować drożność przewodu w mroźne dni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Może po prostu taką masz sprawność na tym wymienniku. Jak przy wyższych temp. na zewnątrz?

U mnie tak:

[ATTACH=CONFIG]336644[/ATTACH]

Skropliny spływają "pod prąd".

 

A gdzie można dostac takie urządzenie do pomiaru temperatur bo umnie teraz

na zewnątrz14

wywiew 21

nawiew 20,5

Nawiew i wywiew mierzony termometrem rtęciowym w anemostatach ,zmniejszyłem trochę obroty na zasilaczu bo sobie przypomniałem że jest taka możliwośc i chyba pomogło. ale będę chciał zamontowac coś bardziej precyzyjnego.

 

Kupiłem na alledrogo modul termometru "art LCD 128x64". Do tego czujniki ds18b20- dość dokładne.

 

 

Odnośnie syfonu to zwykly pex czy waz igielitowy wystarczy zagiąć w U rurkę i wkleić w reku. Oczywiście ze spadem byc kondensat nie splywal w stronę pokrywy.

Natomiast fakt,ze bez syfonu zaciagane powietrze z kanalizy ma jakis wpływ na rozmrażanie...nie widzę tego. Wg. mnie bez znaczenia.

Edytowane przez tarasow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do syfonu to żadna rurka. Trzeba montowac syfon suchu kulowy, bo w lato z kanalizy lecieć będzie.

 

Fantom

U mnie syfon wykonany z kolanek fi 30 90 stopni pozostałośc po poprzednim reku stał od lutego na strychu, strych ocieplony po kalenice jakie było moje zdziwienie jak się okazało parę dni temu że jest pełen wody.

A poza tym jeśli nawet by wyschło to poleci w wyrzutnie chyba że ktoś ma firmówkę to jest ryzyko ze może poleciec w nawiew

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ojej, a co będzie lecieć w lato i gdzie?

 

Koledze chodzi o to że w lecie nie ma skroplin i jak zwykły syfon wyschnie to smród z kanalizacji poleci na wyrzutnie chyba ze reku będzie wyłączony to może poleci i na chałupe ale skoro mnie syfon nie wysechł przez cały rok to bym sie nie obawiał

Edytowane przez romano78
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też próbowałem je zastosować. Jednak mają bardzo mały zakres regulacji(napięciem 24-29V). Zastosowałem do nich regulator PWM i było trochę lepiej, jednak drgania, bzyki i szumy, które przenosiły się na obudowę były nie do wytłumienia. Wymiana łożysk też trochę pomogła. Ale miałem "na sztywno" do XPS bo inaczej nie mogłem. W końcu zastosowałem R3G 133 i nie ma porównania... :)

Jednak koszt tych śmigiełek za 10zł pozwala więcej środków przeznaczyć na ich wytłumienie. Pozostaje kwestia sprężu tych wentyli:

[ATTACH=CONFIG]336165[/ATTACH]

 

Jak wymieniałeś w nich łożyska i jaki orientacyjny koszt kompletu?

Wczoraj je odpaliłem i jeden trochę głośniej chodzi, a jak go ręką zakręcę to też delikatnie ciężej.

Więc chyba pokuszę się o wymianę łożysk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wymieniałeś w nich łożyska i jaki orientacyjny koszt kompletu?

Wczoraj je odpaliłem i jeden trochę głośniej chodzi, a jak go ręką zakręcę to też delikatnie ciężej.

Więc chyba pokuszę się o wymianę łożysk.

 

Kupiłem na Allegro- koszt to kilka zł. NSK 626Z

[ATTACH=CONFIG]337339[/ATTACH]

 

Pod naklejką trzeba zdjąć podkładkę w kształcie litery omega i ściągnąć wirnik, który ma dwa łożyska.

Edytowane przez tarasow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Kupiłem na alledrogo modul termometru "art LCD 128x64". Do tego czujniki ds18b20- dość dokładne.

 

 

A czy sam to podłącze na elektronice się nie znam ,czy wystarczy tylko przylutowac czujniki do kabelków a kabelki powpinac na modułu czy to jednak coś bardziej skomplikowanego ,czujniki dallas gdzieś mam pare lat temu zamówiłem i gdzieś leżą w domu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Kupiłem na alledrogo modul termometru "art LCD 128x64". Do tego czujniki ds18b20- dość dokładne.

 

 

A czy sam to podłącze na elektronice się nie znam ,czy wystarczy tylko przylutowac czujniki do kabelków a kabelki powpinac na modułu czy to jednak coś bardziej skomplikowanego ,czujniki dallas gdzieś mam pare lat temu zamówiłem i gdzieś leżą w domu

 

Czujniki polutowac do przewodow i przewody do gniazd w module(śrubokrętem). Dasz rade sam, jak umiesz trzymać lutownicę:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Czujniki polutowac do przewodow i przewody do gniazd w module(śrubokrętem). Dasz rade sam, jak umiesz trzymać lutownicę:)

 

Lutowac umiem żaden problem a jak to się zasila jakąms bateryjką i po przylutowaniu i podłaczeniu pod moduł już działa , bo pare lat temu miałem sobie te czujniki zakładac w kotłowni ale trzeba było jakies kody wprowadzac i podłączac pod laptopa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj przypadkiem wpadłem na wentylatory R1G225AF 11/21 48V 95W uzywane za 80zł ...

 

Skusiłem się i zakupiłem ten wentylator na testy.

Mam jednak pytanie jakie powinna mieć wymiary skrzynka w której ten wentylator będzie poprawnie pracował ? Wiem, że nie może być za mała, ale może producent podaje gdzieś jakieś bardziej konkretne informacje ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skusiłem się i zakupiłem ten wentylator na testy.

Mam jednak pytanie jakie powinna mieć wymiary skrzynka w której ten wentylator będzie poprawnie pracował ? Wiem, że nie może być za mała, ale może producent podaje gdzieś jakieś bardziej konkretne informacje ?

 

Zerknij tutaj:

http://www.ebmpapst.us/media/content/products/downloads/Centrifugal_fans_2007_EN.pdf

str 582

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki grzeniu!

Choć w twoim liku brakowało mi informacji i wysokości tego pudła. Tutaj jest te info (str 82):

http://www.ebmpapst.com/media/content/info-center/downloads_10/catalogs/centrifugal_fans_1/EC-centrifugalfans-RadiPac_EN.pdf

 

Podsumowując, box dla wentyla o średnicy 22,5 cm musi mieć min. 50x50cm (wymiar wewnętrzny) i wysoki na 22,5 licząc od wentylatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki grzeniu!

Choć w twoim liku brakowało mi informacji i wysokości tego pudła. Tutaj jest te info (str 82):

http://www.ebmpapst.com/media/content/info-center/downloads_10/catalogs/centrifugal_fans_1/EC-centrifugalfans-RadiPac_EN.pdf

 

Podsumowując, box dla wentyla o średnicy 22,5 cm musi mieć min. 50x50cm (wymiar wewnętrzny) i wysoki na 22,5 licząc od wentylatora.

 

Musi jak musi. Jeśli nie idziesz na żadne kompromisy to tak, powinno prawie tyle. U mnie bez cyrków by nie dało rady (ograniczenie wielkości płyt XPS), więc odżałowałem ten 1% wydajności (wykres) i mam wew. 37x44 (BxH) ;)

 

Faktycznie, wymiaru do tyłu wentyla tam nie było (ja mam to chyba w jeszcze innym PDF).

Ustawienie inletów też jest istotne (a dość upierdliwe).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musi jak musi. Jeśli nie idziesz na żadne kompromisy to tak, powinno prawie tyle. U mnie bez cyrków by nie dało rady (ograniczenie wielkości płyt XPS), więc odżałowałem ten 1% wydajności (wykres) i mam wew. 37x44 (BxH) ;)

 

Faktycznie, wymiaru do tyłu wentyla tam nie było (ja mam to chyba w jeszcze innym PDF).

Ustawienie inletów też jest istotne (a dość upierdliwe).

 

Też robię obudowę z płyt XPS 10cm, ale wentylatory umieszczę w osobnym boxie. Wtedy nie będą potrzebne kompromisy, choć ze względu na układ Tichelmanna instalacja robi się dość rozległa.

 

Prawda też, że poprawne osadzenie inletu ma istotne znaczenie. Z tego co wyczytałem, należy zagłębić na +0,6% x D. Niestety, ale nie dostałem inletu wraz z wentylatorem. Będę musiał profilować otwór w samym XPSie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...