Ciekawy_Zycia 13.01.2023 12:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 (edytowane) Na pewno znacząco zwiększyć opory. A w jakim celu coś takiego montować? Jak wentylacja jest wylaczona i zapobiec wyziebianiu budynku, oraz jak ma sie np 2 czerpnie powietrza (polnoc i poludnie). Edit. Ubiegajac pytania jaki sens posiadania 2 czerpni (polnoc i poludnie), wczorajszy dzien to dobrze pokazuje , po stronie poludniowej temp jest znaczaca wyzsza od tej po stronie polnocnej.(12 styczen). Jako ze jestem w trakcie budowy i nie mam wlaczonego ogrzewania domu, to na chwile obecna rekuperator wlacza sie automatycznie jesli temp po stronie poludniowej na czerpni jest wyzsza niz temp w budynku. W tej sposob przez kilka godzin w sloneczne dni dodatkowo ogrzewam dom za darmo. Pozwala to utrzymac temp w styczniu na poziomie 9-10 stopni ( i jest to raczej blizej 10 stopni) Temp w GGWC mam 8.1C wiec na chwile obecna nizsza niz temp budynku wiec narazie tez nie wykorzystuje tej metody do podniesienia temp w domu, Zalacznie pompki GGWC tez odbywa sie automatycznie. Edytowane 13 Stycznia 2023 przez Ciekawy_Zycia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 13.01.2023 12:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 Edit. Ubiegajac pytania jaki sens posiadania 2 czerpni (polnoc i poludnie), wczorajszy dzien to dobrze pokazuje , po stronie poludniowej temp jest znaczaca wyzsza od tej po stronie polnocnej.(12 styczen). Naprawdę wierzysz w to, że powietrze jest nieruchome? To tylko promieniowanie podnosi temperaturę czujnika (w tym odbite od ściany). Powietrze porusza się i różnica w jego temperaturze jest znikoma i nie ma sensu komplikowanie instalacji. Podobnie wyłączanie rekuperacji - ma działać 24/7 (jak nikogo nie ma w domu, może na minimalnych obrotach). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ciekawy_Zycia 13.01.2023 13:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 Ja tak nie uwazam gdzie tak napisalem ze powietrze jest nieruchome?Ja mowie o praktyce, ten czujnik temp mam na wlocie do czerpni ( a nie metra dalej , tylko na kratce od wlotu), wiec pokazuje temperature powietrze zassysanego do domu ( jesli dziala rekuperacja). Kazda zmiana temp powoduje analize czy rekuperacja ma dzilalac, Jesli ruch powietrza powoduje spadek ponizej temp w domu to wentylatory sie zatrzymaja, Powietrze nagrzewa sie po stronie poludniowej bo promienie padaja na elewacje, murowany plot sasiada, kostke grafitowa, i ja tam naprawde bardzo cieplo i tego nagrzanego powietrza jest bardzo duzo, osloniete od wiatru. Tego ciepla jest na tyle duzo, ze powietrze to ma istotny wplyw i jest warte tego ze kamplikowac instalacje ( koszt to max 400pln) te 400pln juz mi sie zwrocilo bo za ogrzanie zaplacilbym wiecej, a jak mowie temp w domu (bez ogrzewania) to 10C. Ja tutaj nie mowie o teorii ale o o faktycznych wynikach ktore pokazuje a na ktore chyba nawet nie zerknales. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Endrju111 13.01.2023 14:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 Ja bym poszedł krok do przodu i zrobił czerpnię ze szczytu dachu ( z przestrzeni pomiędzy membraną i blachą) tam będzie najcieplej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ciekawy_Zycia 13.01.2023 15:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2023 Ja bym poszedł krok do przodu i zrobił czerpnię ze szczytu dachu ( z przestrzeni pomiędzy membraną i blachą) tam będzie najcieplej. o to jest ciekawy pomysl i konstruktywne podejscie do tematu ,po to jest przeciez forum zeby sie inspirowac, a nie siac defetyzm. Pomysl tym bardziej dobry jak ktos ma grafitowa blache na dachu , wtedy 2 czerpnia od polnocy to juz obowiazek bo w lecie taka blacha moze miec z 60C, ja w upalny dzien nie moglem wytrzymac za dlugo , a monotwalem kominiki wentylacyjne po stronie polnocnej . Jaka min, temp moze byc pod dachem u szczytu (membrana/dach) ? Inny pomysl ktory mi przychodzi do glowy to rozbudowac czerpnie o rury w kolorze czarnym , wystawione na slonce i zaslloniete szklem/plexi. Cos podobnego jak tutaj: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 14.01.2023 10:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2023 (edytowane) Ja tutaj nie mowie o teorii ale o o faktycznych wynikach ktore pokazuje a na ktore chyba nawet nie zerknales. Wrzuć w dającej się oglądać jakości, to zerknę. Tylko napisz jeszcze, czy to temperatura powietrza zasysanego w rekuperatorze (czyli już w cieniu) czy czujnika (a nie powietrza) ogrzewanego promieniami słonecznymi na zewnątrz. Jak widać powietrze ma inną temperaturę, niż coś (czy to blat stołu, czy termometr) ogrzany promieniowaniem. A tak naprawdę, to powietrze ma jeszcze niższą temperaturę, niż pokazuje czujnik - bo też nagrzewa się od promieniowania (ale nie tak bardzo, bo jest metalowy i zdecydowaną większość odbija) Edytowane 14 Stycznia 2023 przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CityMatic 14.01.2023 15:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2023 Powietrze nagrzewa sie po stronie poludniowej bo promienie padaja na elewacje, murowany plot sasiada, kostke grafitowa, i ja tam naprawde bardzo cieplo i tego nagrzanego powietrza jest bardzo duzo, osloniete od wiatru. Tego ciepla jest na tyle duzo, ze powietrze to ma istotny wplyw i jest warte tego ze kamplikowac instalacje ( koszt to max 400pln) te 400pln juz mi sie zwrocilo bo za ogrzanie zaplacilbym wiecej, a jak mowie temp w domu (bez ogrzewania) to 10C. Ja tutaj nie mowie o teorii ale o o faktycznych wynikach ktore pokazuje a na ktore chyba nawet nie zerknales. Masz rację, te różnice potrafią być od 6-10*C a im większy teren osłonięty tym masa/ilość powietrza jest większa i więcej można wykorzystać. Znacząco na temperaturę wpływa właśnie zabudowa , kolor elewacji i brak roślin które dosłownie przechwytują to ciepło:o. Ja wykorzystuje inaczej tzn przełącznik srumienia powietrza zasysanego spod okapu od północnej strony - latem - w nocy jest z tej strony zdecydowanie zimniej, natomiast GWC rurowy zawsze zimą - tam( na 2,5mppt) jest jednak zawsze w plusie. Kiedyś widziałem wykorzystanie blachy na rąbek jako reflektora do ogrzewania glikolowego wymiennika ciepła w rekuperatorze- ale słabo to działało pomimo 800mb rurki pod blachą.......za to latem dało się nagrzać 150l wody:p. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomno 26.11.2023 21:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2023 Sterowanie wodną nagrzewnica wstępną.Buduję właśnie rekuperator do domku rekreacyjnego. Wpadłem na pomysł zrobienia nagrzewnicy wstępnej z 2 nagrzewnic samochodowych, grzałki 900W w rurce 1' i pompy obiegowej. Problemem jest sterowanie. Pomysł ma taki.Na czerpni termostat załączający "system po spadku temperatury poniżej np 2*C. Załącza się pompa obiegowa i zasilanie 12V na termostat cyfrowy W1209 z czujnikiem temperatury za nagrzewnicą. Do termostatu zamiast oryginalnego przekaźnika mechanicznego podpięty będzie przekaźnik SSR, który będzie załączał grzałkę. Mała histereza na termostacie koło 0,2 - 0,3*C.Po spadku temperatury poniżej np. -1*C grzałka załączy się, gdy temperatura przed wymiennikiem wzrośnie o 0.2*C grzałka się wyłączy, gdy spadnie o 0,2*C grzałka się załączy i tak w koło.Oczywiście dojdzie do tego bezwładność zmiany temperatury samego czujnika jak i układu wodnego (glikol z wodą).Czy ktoś próbował czegoś takiego? Jak myślicie ma szansę zadziałać?[ATTACH=CONFIG]467119[/ATTACH] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 27.11.2023 09:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2023 Czy ktoś próbował czegoś takiego? Jak myślicie ma szansę zadziałać? Po pierwsze - po co? Po drugie - chcesz ryzykować zamarznięcie i zalanie w przypadku awarii w mrozy? BTW. Dmuchawy do kotłów to pozorna oszczędność. Nie schodzą sensownie z obrotami a wysokie przepływy to niższa procontowo sprawność i niepotrzebnie duże przepływy, od których % jest stratami. Spręż dyspozycyjny producenci podają tylko dla standardowych obrotów a i to jest słaby, więc filtry trzeba o niskich oporach, duże, drogie i często wymieniać (albo wdychać w domu smog). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomno 27.11.2023 09:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2023 Po pierwsze - po co? Po drugie - chcesz ryzykować zamarznięcie i zalanie w przypadku awarii w mrozy? . Nie mam innego pomysłu na nagrzewnicę wstępną, która będzie pracować przy bardzo małej jak i większej wydajności. Wody w tym będzie może 1,5l, więc niewiele zaleje, choć będzie to mieszanka z glikolem, więc nie powinno być problemu. To wentylatory EC EBM-PAPST G3G-120-BB19-15 i bez problemu pracują na niskich obrotach. Filtr będzie kieszeniowy f7 z NANOWAVE - ma niskie opory i myślę, że da radę. Masz inny pomysł na bezpieczne zabezpieczenie wymiennika przed zamarzaniem? Wyłączanie nawiewu nie wchodzi w grę ze względu na dużą szczelność budynku i mały komfort takiego rozwiązania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomno 13.12.2023 09:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2023 Rekuperator już prawie zrobion. Test nagrzewnicy wstępnej wypada pozytywnie. Uruchomiłem jeszcze bez podpięcia do instalacji. Podgrzewał, powietrze , 20 do 26*C. Termostat ustawiony na 26*C z histerezą 0,1*C. Po załączeniu grzałki temperatura rosła do 26,3, a później spadała do 25,6*C. Więc chyba nie jest źle. Grzałka 900W. Zalana wodą z glikolem 33%. Weszło około 1,6l. Pompa obiegowa pracuje na minimum - 6W.[ATTACH=CONFIG]467403[/ATTACH] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piwoslaw 01.01.2024 16:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Stycznia Temat chyba był kiedyś poruszony, ale nie mogę go teraz znaleźć.Chodzi o małą pompę ciepła, która lekko dogrzewałaby nawiew kosztem dalszego ochłodzenia wyrzucanego powietrza. (Latem - odwrotnie.) Jak mała PC dałaby radę z wymianą rzędu 150-300 m3/h? Taka na bazie sprężarki z chłodziarki domowej? Są rozwiązania komercyjne, które odzyskują ciepło pompą, podnosząc wydajność całej rekuperacji, np Genvex:https://www.genvex.com/en/products/air-ventilation---air-heat-pump/premium-preheat-250-300-and-500 Ale na ile to się opłaca? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
humidorek 01.01.2024 17:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Stycznia U mnie PC 12kW z nagrzewnicą 3-rzędową 20kW obsługuje ogrzewanie budynku powietrzem o przepływie 2000m3/h. Zapewne przy przepływie 130-300m3/h potrzebna byłaby PC o mocy 1-2kW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomno 01.01.2024 22:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Stycznia Temat chyba był kiedyś poruszony, ale nie mogę go teraz znaleźć. Chodzi o małą pompę ciepła, która lekko dogrzewałaby nawiew kosztem dalszego ochłodzenia wyrzucanego powietrza. (Latem - odwrotnie.) W zimie (na zewnątrz ujemna temperatura) na wyrzutni jest kilka*C i wilgotność w pobliżu 100%. Jesteś pewny, że warto z tego odzyskiwać ciepło. Wymiennik raczej będzie ciągle zamarzał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomno 08.01.2024 09:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia BTW. Dmuchawy do kotłów to pozorna oszczędność. Wentylatory całkiem dobrze się spisują. Przy 2 osobach i CO2 około 850 - 900 ppm pobierają 12W Przy 6 osobach 36W, więc chyba nie jest źle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 08.01.2024 13:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia Wentylatory całkiem dobrze się spisują. Przy 2 osobach i CO2 około 850 - 900 ppm pobierają 12W Przy 6 osobach 36W, więc chyba nie jest źle. Przy 4 osobach to i ciągnąc 14W (w tym 4 elektronika) w dzień, przy otwartych drzwiach u mnie utrzymuje poniżej 500ppm. Wygląda, jakby Ci się zatrzymywały albo miały tak mały spręż, że nie były w stanie przepchać powietrza przez filtry i instalację, skoro masz tak wysoki poziom CO2. I to jest istotna wada takich wentylatorów - nie potrafią chodzić na małych obrotach. Pobór prądu (w W/m3/h) to mniejsza część rozrzutności. Większa polega właśnie na wysokich przepływach minimalnych, a co za tym idzie wysokich stratach bo: 1. Im wyższe przepływy, tymi niższa sprawność wymiennika. 2. im wyższe przepływy, tym więcej W ucieka nawet, gdyby sprawność była ta sama. Chyba, że to zamknięta sypialnia z dwoma osobami. To masz się czym pochwalić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomno 08.01.2024 13:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia Przy 4 osobach to i ciągnąc 14W (w tym 4 elektronika) w dzień, przy otwartych drzwiach u mnie utrzymuje poniżej 500ppm. ... Wydawało mi się logicznym, że piszemy o wentylacji mechanicznej, a nie o wietrzenie przez otwarcie okien. Mały domek "35m2". Dość szczelny, ona i drzwi zamknięte. Napiszę może inaczej. Przy wydajności ok 60 m3/h -14W. Przy wydajności około 180 m3/h 36W. Filtr kieszeniowy F7 + F4 na czerpnia i F4 na wywiewie. Elektronika pobiera około 4W Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 08.01.2024 14:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia (edytowane) Przy wydajności około 180 m3/h 36W. To zmierzone zarówno przepływy jak pobór przez obydwa wentylatory? U mnie zmierzone 139m3/h 63W z wentylatorami EC EBM. Więc jakoś nie wierzę w te 180m3 za 36W. Edytowane 8 Stycznia przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomno 08.01.2024 14:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia To zmierzone zarówno przepływy jak pobór przez obydwa wentylatory? U mnie zmierzone 139m3/h 63W z wentylatorami EC EBM. Więc jakoś nie wierzę w te 180m3 za 36W. Pomiar na czerpni anemometrem termicznym. Pomiar z wielu względów nie jest bardzo precyzyjny, ale pokrywa się z tym, że do utrzymania takiego poziomu CO2 potrzeba około 30m3/h/osobę. To też wentylatory EBM-PAPST. W domu mam ebm papst k3g190-rg19-01 i też trochę większe zużycie prądu, ale też instalacja z dużo wyższymi oporami. Tutaj kanały mają po kilka metrów.[ATTACH=CONFIG]467680[/ATTACH] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 08.01.2024 16:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia Pomiar na czerpni anemometrem termicznym. Czyli masz dziurę w dosyć długim, prostym odcinku rury między czerpnią a rekuperatorem i w nią wkładasz ten anemometr? Myślałem nad takim, ale mam krótki odcinek i do tego z kolankami i nie da nim się zmierzyć przepływów na poszczególnych anemostatach. pokrywa się z tym, że do utrzymania takiego poziomu CO2 potrzeba około 30m3/h/osobę. Gdzie to wyczytałeś, ile trzeba do utrzymania jakiegoś poziomu? To tak nie działa. Patrz w sygnaturce o regulacji wentylacji. To też wentylatory EBM-PAPST. W domu mam ebm papst k3g190-rg19-01 i też trochę większe zużycie prądu, ale też instalacja z dużo wyższymi oporami. Tutaj kanały mają po kilka metrów.[ATTACH=CONFIG]467680[/ATTACH] A, sorry. Wyglądały na zwykłe do kotła. Dopiero doczytałem, że to EC. To wygląda na to, że przy 200m3/h @ 100Pa powinien brać 38W/szt. - więc przy 180m3/h powinno wyjść jakieś 70W razem z elektroniką. [ATTACH=CONFIG]467681[/ATTACH] Natomiast z oporami wcale tak nie jest, że większa instalacja, to większe opory. Bo masz więcej rur czyli większe łączne pole przekroju i przy tych samych przepływach przez to opory mniejsze nawet przy dłuższych rurach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.