Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Nie miało to związku z defrostem. OZC wynosi 4,5 kw, na całości podłogówka + 2 drabinki w łazienkach. Wcześniej przy grzaniu ciągłym taktowała dopiero przy + 5, a od kilku dni widzę że taktuje nawet w ujemnych temperaturach. Nie wiem czy układ się nie zapowietrzył. Czy na taktowanie mogą mieć wpływ drabinki łazienkowe (mała pętla w stosunku do pętli podłogowych) ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

OZC wynosi 4,5 kW, na całości podłogówka + 2 drabinki w łazienkach.

Wcześniej przy grzaniu ciągłym taktowała dopiero przy + 5,

a od kilku dni widzę że taktuje nawet w ujemnych temperaturach.

 

Altherma III 7,5 kW

Temperatura zasilania wynosić 31 stopni, to i tak sprężarka dochodzi nawet do 36.

Po osiągnięciu tak wysokiej wartości wyłącza się. by po 10 min znowu zacząć pracować i tak w kółko.

 

Grzeję tylko według pogodówki, nie podbijam krzywej w harmonogramie, przeregulowanie wynosi standardowy 1 st.

Do tej pory (drugi sezon grzewczy, ale pierwszy po zamieszkaniu) pompa pracowała bez zarzutu.

 

Twój budynek potrzebuje przy ;

- 10 C - 3,3 kW mocy cieplnej,

- 5 C - 2,8 kW mocy cieplnej,

0 C - 2,3 kW mocy cieplnej,

+ 5 C - 1,6 kW mocy cieplnej,

+10 C - 1,1 kW mocy cieplnej,

 

W I sezonie grzewczym budynek był świeży, nie wygrzany,

Pompę masz znacznie przewymiarowaną,

Zobacz wykres mocy max i min pompy ;

https://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=451496&d=1609270613

Powyżej - 3 C ; moc minimalna pompy jest większa od zapotrzebowania

ciepła przez budynek i stąd zjawisko taktowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również dochodzę do wniosku, że dom się nagrzał dlatego pompa zaczęła taktować. W domu jest ciepło, zużycie prądu małe więc z pompą i układem wszystko jest OK. Podejrzewam także, że opisywane przeze mnie działanie poza zakresem wynikającym nastawy było jakąś formą przeregulowania pracy sprężarki, tak aby jak najdłużej mogła pracować.

 

Widzę 3 rozwiązania tego problemu:

 

1. za wyjątkiem okresów największych mrozów grzanie czasowe, według harmonogramu,

2. termostat pokojowy, który mógłby być formą kagańca dla pompy ograniczającego czas jej pracy,

3. nie przejmować się taktowaniem ;) skoro urządzenie nie zlicza załączeń sprężarki i według cytowanego przez jednego z forumowiczów serwisu Daikina nie stanowi to istotnej kwestii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

+10 C - 1,1 kW mocy cieplnej,

 

Przy +10 to już mało który dom w dzień potrzebuje ogrzewania. A w nocy znacznie mniejszej mocy.

 

Edyta. Żeby nie być gołosłownym - przykład z pvmonitor Kaszpira

 

 

attachment.php?attachmentid=452034

 

 

attachment.php?attachmentid=452035

 

Popełniasz podstawowy błąd - zapominanie o zyskach bytowych i słonecznych i próba wyliczenia faktycznie potrzebnej mocy na podstawie obciążenia.

 

Jak widać w takich warunkach a w dzień CO w ogóle nie odpala (to zużycie to CWU).

KaszpirTempPracy.jpg

KaszpirZużycie.jpg

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę 3 rozwiązania tego problemu:

1. za wyjątkiem okresów największych mrozów - grzanie czasowe, według harmonogramu,

2. termostat pokojowy, który mógłby być formą kagańca dla pompy ograniczającego czas jej pracy,

3. nie przejmować się taktowaniem ;

- skoro urządzenie nie zlicza załączeń sprężarki i według cytowanego przez jednego z forumowiczów serwisu Daikina nie stanowi to istotnej kwestii

- już w maju 2020 - orły z dobrej zmiany twierdziły, że koniec pandemii

A/ Ciekawe kto tak dobrał moc pompy?

Potwierdza się teoria;

- że nie ma problemów z niedogrzaniem budynku przez pompy,

- są problemy z taktowaniem przy nadmiarze mocy pompy,

B/ Jednym z kluczy do optymalnej ilości startów jest objętość wodna instalacji ;

1/ zbyt mały zład wody w instalacji ;

- dla pompy 8 kW = minimum to ;160 l ,

- zbyt cienkie wylewki,

2/ podnieść krzywą + sterownik z dużą histerezą,

3/ zwiększyć deltę na pompie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten konkretny model pompy zasugerował fachowiec - autor OZC. Byli także instalatorzy, którzy do mojego dom proponowali 9kw T-Capa...

 

Myślę nad sterownikiem pokojowym, muszę poczytać jakie ustawienia stosuje kolega Kaszpir bo mamy domy według tego samego projektu.

 

Ps. jak ze sterownikiem pokojowym - termostatem działa pompa inwerterowa ? Nadal moduluje moc na podstawie temperatury powrotu, czy może działa ze stałą mocą w okresach kiedy termostat jej na to pozwala ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U siebie mam Daikina Altherma 6 kW z hydroboksem 9 kW, plus sterownik Madoka - firmowy.

Madoka podaje pompie jaka jest temp. w domu, oprócz tego PC testuje temp. wody na powrocie.

Mam dopasowaną krzywą pogodową i Harmonogram.

Pompa moduluje, Madoka ma histerezę +/- 1*C i przy krzywej wpasowanej w ten zakres PC pracuje przez niemal cały dzień.

Na noc mam +21*C, w dzień startuje +22*C od 7h z rana. Przy obecnie dobranej krzywej podnosi temp. w domu w tempie 0,5*C w ciągu może 1,5h.

A potem temp. na Madoku waha się między +22 a +22,5*C.

 

Przy termostacie firmy trzeciej, chyba nie powinno się to różnić. Jak krzywa jest dopasowana.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytałem, że w Madoce jest autoadaptacja krzywej, na czym to w praktyce polega ? Czy z poziomu Madoki masz dostęp do jakichś parametrów pracy pompy ? Do Madoki jest też aplikacja, ale dostęp zdaje się tylko via bluetooth? Czy histerezę można w Madoce modyfikować, jeśli tak w jakim zakresie ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

_John - może źle to ująłem, miałem na myśli że gdy praca krzywej grzewczej mieści się w przedziale histerezy sterownika obcego - to PC będzie pracowała głównie wg krzywej.

 

RRR. - szczerze powiedziawszy Madoka głównie pokazuje mi temp. w domu i poprzez podświetlenie informuje czy PC obecnie pracuje.

Ustawiłem krzywą grzewczą i harmonogram na sterowniku PC. Madoka głównie pilnuje by nie przegrzać domu, ale przy dobranej krzywej - to raczej nie grozi.

 

Główne ustawienia w Madoce to regulacja temp. w domu i temp. wody w bojlerze.

- Temp. w domu - podgląd i regulacja temp. w domu - do czasu aż temp. znowu nie zmienisz, lub harmonogram wywoła jakąś zmianę - wtedy wraca do ustawień wynikających z harmonogramu.

- sterowanie bojlerem - odczyt i regulacja temp. wody, plus ikonka siłacza - po uruchomieniu "siłacza" cała moc PC idzie w grzanie wody CWU, z przyzwoleniem na dodatkowe użycie grzałki. Grzeje w tedy do temp. która jest ustawiona jako "komfortowa".

 

Aplikacja bluetooth u mnie się nie łączy, zrobiłem trzy podejścia, wykrywa Madokę po bluetooth, podaję kod parowania BT i potem już nie łączy - aplikację Madoki odpuściłem.

Z poziomu Madoki można przełączać tryb w PC - chłodzenie - ogrzewanie - lub automatyczne przełączanie między trybami.

Jak pojawi się jakiś komunikat o awarii - to Madoka wyświetli ikonkę informującą o błędzie.

Przycisk OFF - wyłącza pracę PC.

 

Inne aplikacje od Daikina są bezużyteczne jeśli nie masz modułu LAN - moduł LAN to kolejny wydatek rzędu 600 zł.

 

P.S. Link do manuala

https://www.daikin.pl/content/dam/document-library/installation-manuals/ctrl/individual-control-systems/BRC1HHDAW,S,K_4PPL534400-1_2018_06_Installation%20and%20operation%20manual_Polish.pdf

W głębszych ustawieniach można zmienić temp. wody podawanej do CO lub przesunąć korektę krzywej pogodowej. Nie widzę możliwości przestawienia zakresu histerezy.

Edytowane przez Marco36
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do poruszonego przeze mnie problemu taktowania:

 

zamontowałem sterownik pokojowy, który steruje włączeniem/wyłączeniem pompy od 4 dni. Póki co, mimo wysokich temperatur zewnętrznych nie zauważyłem problemu taktowania. Z uwagi na niewielkie zapotrzebowanie domu na ciepło i duże przeszklenia od południa, dom bardzo mocno nagrzewa się od słońca, dlatego pompa w słoneczne dnia włącza się późnym wieczorem, a wyłącza już przed południem. Sterownik ustawiłem na 23 stopnie z histerezą 0,4.Mogę zdecydowanie podsumować, że w końcu pompa włącza się wtedy kiedy naprawdę potrzebne jest grzanie :) Muszę jeszcze sprawdzić jak ten układ będzie się spisywać w pochmurne dni, gdy zysków słonecznych nie będzie, a pompa będzie dłużej chodzić - myślę jednak, że odpowiednio wyregulowaną krzywą będę w stanie ograniczyć taktowanie do minimum.

 

Co do samego sterownika to kupiłem polecany przez Kolegę Codix Euroster 4040 w wersji bezprzewodowej. Sterownik jest solidnie wykonany, a przy tym bardzo łatwy w obsłudze, wręcz intuicyjny. Podoba mi się szeroka możliwość regulacji temperatury i histerezy o 0,1 stopnia. Samo urządzenie jest niewielkie, a prosty i nowoczesny design cieszy oko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Panowie.

Jakie macie ciśnienie wody w swoich instalacjach?

Zastanawiam się jak duży wpływ ma ciśnienie wody na efekt gotowania wody przy defroście.

 

U mnie było 1,2 bara wg manometru i zakres 1,0-1,1 bara wg odczytu własnego Althermy - przy defrostach woda gotowała i wyraźnie powietrze leciało pionami do góry 2-3 banie (gule) hałasujące jakby dziecko kopało w grzejnik w sąsiednim pokoju.

Po mrozie -18*C (3 tyg. temu) podniosłem ciśnienie do 1,35 bara (wg PC 1,1-1,2 bara) (w między czasie był też hydraulik, ale twierdził że ustawień nie zmieniał) - woda nadal "gotuje" na wymienniku w hydroboksie (ostatnie 20 sekund odszraniania), ale zanika gdzieś na poziomie pompy obiegowej i już nie lecą gule powietrza w CO. Wcześniej 3 grzejniki na 1 piętrze odpowietrzałem 2x w tygodniu. Teraz po 2-óch tygodniach - nie było czego odpowietrzać.

 

Baniak membranowy 5L w hydroboksie jest raczej na fabrycznych ustawieniach (prawdopodobnie pod ciśnienie 1,5 bara).

Baniak membranowy poza hydroboksem nabito mi 0,8 bara (pojemność musiałbym sprawdzić, może 8 lub 13L). W całej CO wraz z buforem mam ok. 260L, moc dobrana by przy -20*C grzać temp. wody +45 do +47*C.

Ile ciśnienia mógłbym nabić zanim buforek membranowy zapełnię?

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę wybaczyć być może głupie pytanie ale jestem zielony w temacie. Jeśli zużywam rocznie 3 tony węgla to przy założeniu, że podczas spalenia 1 kg węgla uzyskam energię 4,5 kWH. Z powyższego wynika, że moje roczne zapotrzebowanie na ogrzanie domu wynosi 13500 kWH. Pytanie jest takie: Czy w ten sposób można dobrać prawidłowo mocy pompy ciepła na podstawie dotychczasowego zużycia opału?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz jakiś wynik i punkt odniesienia. Niestety lepiej na tym nie bazować, w zależności jak palacz operuje kotłem, to może być 50 - 60 lub 80% sprawności kotła = wynik mało precyzyjny.

 

Wypełnij dane budynku w tym kalkulatorze i zobacz na ile wyniki będą zbieżne : https://cieplowlasciwie.pl/start

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz jakiś wynik i punkt odniesienia. Niestety lepiej na tym nie bazować, w zależności jak palacz operuje kotłem, to może być 50 - 60 lub 80% sprawności kotła = wynik mało precyzyjny.

 

Wypełnij dane budynku w tym kalkulatorze i zobacz na ile wyniki będą zbieżne : https://cieplowlasciwie.pl/start

 

Dziękuję za odpowiedź. Z podanej strony otrzymałem następujący wynik: Przy ogrzewaniu powietrzną pompą ciepła (SCOP = 3.5 ) potrzebna ilość energii elektrycznej: ~4 400 kWh. Prawie identyczny wynik :)

Ciekawe, czy oni nie stosują tego samego algorytmu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę wybaczyć być może głupie pytanie ale jestem zielony w temacie. Jeśli zużywam rocznie 3 tony węgla to przy założeniu, że podczas spalenia 1 kg węgla uzyskam energię 4,5 kWH. Z powyższego wynika, że moje roczne zapotrzebowanie na ogrzanie domu wynosi 13500 kWH. Pytanie jest takie: Czy w ten sposób można dobrać prawidłowo mocy pompy ciepła na podstawie dotychczasowego zużycia opału?

 

Nie 4,5 kWH tylko 4,5 kWh

węgiel to ok.6kWh lecz na tej podstawie to raczej zapotrzebowanie w przybliżeniu mozna przyjąć

Piec weglowy zalezy jaki --ale ten kopciuch stary to sprawność raczej ok 55% Z podajnikiem ok70%

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Dziś rano zauważyłem, że podłoga jest ciepła. Rolety zasłonięte, słońce płytek raczej nie nagrzało.

Patrzę na sterownik - grzeje wodę.

Otwieram szafkę rozdzielacza podłogówki - rotametry pokazują niemały przepływ.

Na sterowniku grzanie pomieszczeń wyłączone.

 

Padł albo zawiesił się zawór trójdrożny ? Można go jakoś "na krótko" posprawdzać?

 

Upał, a Daikin grzeje i to mocniej niż w największe mrozy .... kto bogatemu zabroni ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Witam.

Nie chce ktoś przygarnąć Altherma ERLQ008CV3+EHVH08S26CA9W [rocznik 2014].

Działała do czerwiec 2021 z problemami (spadało ciśnienie wody oraz często zamarzała jednostka zewnętrzna). Nie wiem gdzie był problem.

Stoi i zawala mi garaż, a może komu się przyda na części lub może uda się ją komuś poprawnie odpalić.

[zdjęcia] https://photos.app.goo.gl/bgULyFesyYGuDGj38

Odbiór: Rybnik (śląskie).

Jak ktoś jest zainteresowany to proszę o kontakt na priv lub 500 150 140.

Krystian

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...