Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

komentarze do DB מרכבה buduję dom zeroenergetyczny/autonomiczny.


מרכבה

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 229
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

23-24st w lato przy upałach to nie jest źle tylko pewnie ten stał długo się utrzymuje nawet jak temperatura spadnie na zewnątrz. Ciężko uwierzyć że nawet w pasywnym reku z gwc nie dadzą rady w lato.

 

i tu jest caly senk

jak na zewnatrz spadnie do 22-25 to w domu masz nadal "piekarnik"

akumulacja ma swoje + i -

niby 23-24 ok

ale na poddaszu wtedy mam juz 25-26 - tyle ze u nas poddasze jest "malo uzytkowe" bo dla "gosci" i rodziny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i tu jest caly senk

jak na zewnatrz spadnie do 22-25 to w domu masz nadal "piekarnik"

akumulacja ma swoje + i -

niby 23-24 ok

ale na poddaszu wtedy mam juz 25-26 - tyle ze u nas poddasze jest "malo uzytkowe" bo dla "gosci" i rodziny

 

Jak już na polu spadnie temperatura to łatwiej będzie reku schłodzić domek i mimo że ściany dalej będą grzać to reku będzie chłodzić i powinno być ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z gwc przychodzi 16, z reku wychodzi około 2 stopnie więcej pomimo by-pasu, kanały parteru mam w posadzce piętra izolowane słabo ( 1cm jakiejś pianki) ale kanały piętra w środku ok. 50 cm wełny. Temperatury na wyjściu z anemostatów piętra ok. 20 stoponi, na parterze około 21. Obojętnie czy reku na max czy min niczego to nie zmienia.

Żeby Czołgista nas nie wyrzucił z wątku napiszę kilka swoich spostrzeżeń i może mu się przydadzą :-)

- okna duże ale tylko dla widoków a nie dla zysków, bo zyski nie wtedy kiedy ich najbardziej potrzeba, jeśli już widoki pokrywają się z zyskami to warto tak dobrać wielkość i kształt okien aby kierować je na mocne punkty krajobrazu bez zbędnej otoczki - np. mam okna do samej ziemi a mogłyby być od 30-40 cm nad posadzką bo i tak nic szczególnego tam nie widzę.

Robić duże okna po to aby je zacieniać roletami, żaluzjami to jak dla mnie mija się z celem. Markizy aby dobrze osłaniały przed południem i po południu muszą dużo wystawać przez co jest brzydko i jak wieje wiatr to trzeba je zwijać - podmuchy / kominy w upalne dni chodzą dosyć często.

Pozostają pergole i rośliny ale to nie każdemu pasuje do wystroju. Duże okna to także większe koszty samych okien - lepiej dać trochę mniej m2 okien i dodać do tego solary które można wykorzystać do podgrzewu części domu mniej nasłonecznionej.

Reku z gwc jest super bo nie potrzeba grzałki zimą. Latem w jakimś stopniu zmniejsza temperaturę w domu ale lepiej i skuteczniej zrobi to jakaś mała klima za 2000 pln.

Komfort domu pasywnego jest na granicy tego co dla mnie jest akceptowalne czyli chcę chodzić po nie zimnej podłodze - mocno muszę kombinować z programowaniem grzania aby ta podłoga grzała wtedy kiedy po niej chodzę. Akumulacja może jest i fajna ale nie komfortowa, mogę tak nagrzać podłogę, że przez całą dobę temperatura powietrza spadnie tylko o 1 stopień ale odczuwalnie komfort spada - 10. Miałem jedną taryfę, teraz mam dwie. Przy dwóch taryfach bez pilnowania godzin wychodzę kilka stówek rocznie na plus ( ale chyba głównie z powodu lamp zewnętrznych których jest dużo i święcą od zmierzchu do świtu). Bez lamp taniej by było na jednej taryfie. Dużo zależy od trybu życia - dla mnie grzanie nocne się nie sprawdziło bo rano super ciepło a o 17 już tylko ciepło na termometrze :-) Przy solarach i pompie ciepła zużywam ok 3000 kWh rocznie na c.o. i c.w.u. - czyli kosztowo 1500-1800 pln na rok - mieszczę się w założeniach początkowych. Nie wiem czy chciałoby mi się walczyć z kolejnymi zyskami cieplnymi dla kilku stówek rocznie i to jeszcze kosztem komfortu.

Na pietrze nie mam okien dachowych tylko pionowe, najbardziej nagrzewa to od południa i też kombinuję z zacienianiem - trudno coś zrobić aby było ładne i funkcjonalne.

Bardzo często na pietrze ludzie mają za dużo okien dachowych do stosunkowo małej kubatury. Na piętrze też mam podłogówkę której prawie nie używam bo jest ciepło od parteru - wystarczy tam tylko symboliczne grzanie.

W temacie podłogówki chciałem zrobić podwójne pętle ale na etapie robienia rurek jakoś to uciekło a myślę, że byłoby to dobre rozwiązanie. Czyli podwójne pętle: jedna co 10 cm. druga co 20 cm. Przy ciepłych dniach odpalana ta co 20 cm a przy dużych mrozach dodatkowo ta co 10 cm. Pozwoliłoby to na większy komfort grzanej podłogi a tak przy okresach przejściowych podłoga jest prawie zimna bo w domu jest ciepło.

pozdr adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile jest? Jeżeli masz kanały dobrze zaizolowane tak jak powinny być to powinny mieć 16-18 a to powinno starczyć do pasywnego chłodzenia.

 

w bajki nadal wierzysz???

zobacz u mnie w DB - sa zdiecia i pomiary calego ukladu wentylacyjnego - gdzies po 105 stronie jesli dobrze pamietam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem o nie zimnej podłodze. Temperatura posadzki ok 21-25. Ze zdjęciami postaram się coś zrobić ale na razie coś się nie udaje. pozdrawiam

 

Jeżeli w domu będzie ok.22st to podłoga będzie miał max stopień lub dwa mniej. No chyba że ogrzewanie podłogowe to wtedy max.25st. A i tak zawsze jak dotkniesz ręka będziesz czuł że jest zimna bo człowiek ma 36,6st więc spora różnica. Nie bez powodu się mówi że człowiek jest chodzącym grzejnikiem.

Jak Ud Ci się naprawić fotki to daj znać a chętnie przeczytam Twój dziennik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podloga bedzie miala jak juz 1-2 *C wiecej niz zadana temperatura na sterownikach

podloga ok 22*C jest neutralna 23-24 dla stopy jest odczuwalna jako ciepla

kiedys u sibie to badalem - roznica 0,5*C miedzy kuchnia a salonem powodowala odczucie ciepla / neutralnosci

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duże okna to także większe koszty samych okien - lepiej dać trochę mniej m2 okien i dodać do tego solary które można wykorzystać do podgrzewu części domu mniej nasłonecznionej.
prędzej czy później na każdego padnie ten wniosek, że lepszy był by solar do łapania zysków niż

wielgachne okna.

Żeby Czołgista nas nie wyrzucił z wątku napiszę kilka swoich spostrzeżeń i może mu się przydadzą
coś Ty bardzo cenne są Twoje uwagi, ponieważ użytkujesz pasywniaka, to widzisz co wyczynia. Tu jest odpowiedź na jedno pytanie →

ściany 24cm siporex jakiś podły
mniej jak 7cm deska dębowa, tak przedstawia się pojemność cieplna superexu.

Chyba że jeszcze masz żeletkę nad głową. Swoim domem się nie martwię, bo wiem że na lato lepiej sobie domu wybrać nie można.

Na zimę nastawiam się nie na zyski, a na grubą izolację i to co mam 24h czyli zyski bytowe, mniejsze większe ale są.

Do tego CWU i wybieranie ciepła odpadowego z tego. Reku? nie wiem czy będzie reku w takim sensie jak to się rozumie.

 

Nie tylko mam za zadanie być lepiej jak pasywny, ale też bez podłączenia E-E

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamilowi nie przetłumaczysz On WIE(RZY) że w pasywnym GWC na lato załatwi mu sprawę zysków bytowych. Z wiedzą można dyskutować z WIARĄ - nie :no:

 

Ale jaką masz wiedzę na temat domów pasywnych? Pokaż jakieś wyniki w badaniach nad chociaż jednym domem pasywnym w których widać że gwc z reku nie daje rady. Nie interesują mnie domy prawie pasywne tylko typowo pasywne które obciążenie mają poniżej 10W/m2 a zapotrzebowanie nie przekracza 15kWh/m2. Już nie wymagam porównaniu kilku domów pasywnych bo to pewnie za duże wymagania ale daj przykład chociaż jednego i na tej podstawie obal teorie która zakłada pasywne chłodzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok kamil to Ty budujesz pasywniaka pokaż jedno wyliczenie że GWC pokryje zapotrzebowanie na np. 5kW/h chłodu w lecie. Na razie to Twoje chciejstwo i wiara.

Ps. 30 dni z 25C w domu to też komfort w pasywnym :bash:

 

A skąd mam Ci wziąć wyliczenia? Nie ja opracowałem myśl budynków pasywnych i nie ja ustaliłem że dom ma się pasywnie ogrzać i schłodzić. Skoro ktoś to opracował, zbadał i stwierdził ze taki i taki jest dom pasywny tzn że tak musi być.

Jeżeli przez te 30dni będzie temperatura ponad 30st to jak w domu będzie 25st to nie będzie źle.

Nie jesteś przekonany do takich domów bo nie ma takich w naszym kraju. W Niemczech niby jest ich dużo ale tak na dobrą sprawę są bo ich instytut dopuścił tez wybór między zapotrzebowaniem a obciążeniem. Gdyby się trzymali zasad pasywności to pewnie żaden z tych domów nie miałby certyfikatu. Instytut musi sprzedać papier więc musiał pójść na ustępstwo. Ale to nie znaczy że dom który spełnia jeden z wymogów naprawdę będzie pasywny. Każdy dom pasywny powinien dużymi oknami być skierowany na południe aby czerpać ciepło z słońca a zarazem powinien te okna mieć chronione okapem aby w lecie słońce nie smażyło domowników. Do tego gruba i szczelna izolacja, odpowiednia stolarka okienna w taki sposób aby na pozostałych elewacjach było jak najmniej okien, korzystny współczynnik AV czyli dom piętrowy i będzie pasywnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kamil wyluzuj trochę :-) Wyrysuj mi teoretycznie jaki miałby być ten okap dla okna do samej ziemi a ja porównam to z praktyką. Dzisiaj świeciło cały dzień słońce przy -2, około 10 już miałem w domu wystarczająco ciepło - ok.21 stopni. Gdyby okap miał to zasłonić musiałby schodzić z dachu do wysokości 100 cm bo słońce jest tak nisko. W samo południe jest trochę wyżej ale i tak dosyć nisko. W zasadzie od początku marca ogrzewanie pc mogę mieć wyłączone bo dzień dłuższy i słońca więcej. Za chwilę będzie go za dużo. Byłoby lepiej przy normalnych oknach nie sięgających posadzki ale to już nie te widoki :-)

 

Co do współczynnika to mój dom to w zasadzie klocek z jednym wystającym elementem, od północy ma tylko dwa okna ok. 3m2, pietro ma prawie proste ściany a nad izolowanym stropem piętra ok 3,5 metra pustego strychu. Na pietrze tylko jedno okno mam od południa, jedno od wschodu i dwa małe od zachodu. Piętro się nie przegrzewa tylko parter. Chyba dokładniej powinniśmy określić co rozumiesz przez chłód a co przez przegrzanie bo gdzieś tutaj się wszystko mija. pozdr adam

Edytowane przez aadamuss24
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że już to podawałem ale mogę jeszcze raz. Podaję pod jakim kątem jest słońce w południe każdego 21 dnia miesiąca:

styczeń-2,4; luty-29,8; marzec-40,5; kwiecień-52; maj-60,2; czerwiec-63,5; lipiec-60,6; sierpień-52,2; wrzesień-40,6; październik-29,1; listopad-20; grudzień-16,7.

Każdy ma kątomierz w domu więc może sobie rozrysować bez okapu jak słońce wchodzi, potem w jakiejś skali nałożyć swoje okno i przykładowy okap jak by miał wyglądać tzn ile będzie nad oknem a potem długość jego w zależności od tego do jakiego stopnia chce się zatrzymać słońce. Z tego co ja sobie rysowałem wyszło mi że najlepszy będzie okap na 1,5m. Za chwilę wrzucę fotkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...