Ratpaw 21.01.2023 15:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2023 No właśnie wgryzam się w temat i dochodzę do ciekawych rozwiązań. Pytam Ciebie o jaki aspekt komfortu chodzi, bo być może ja czegoś nie wiem, a być może Ty - zawsze warto powymieniać się opiniami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Trever 21.01.2023 18:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2023 Ale ktoś ma teraz zasilanie 1 fazowe w domu jednorodzinnym z 5 pokojami? Nie spotkałem czegoś takiego u swoich znajomych. Nawet w bloku jak ma się indukcję i elektr piekarnik zakłada się 3 fazy. Pewnie znakomita większość których instalacja jest starsza niż 25 lat. Kiedyś nie było czegoś takiego jak indukcja. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
swierol 21.01.2023 19:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2023 Pamiętaj że z PC pobierasz 45° wodę z wymiennika płytowego, czyli z PC czynnik grzewczy masz min 10°C wyższy, czyli PC pracuje z temperaturą min.55° by dać Tobie wodę +45°, czyli COP PC jest niższe niż klimy, która daje Tobie na nadmuchu niższą temp. niż. 55°C. Z koleji kanałówka z uwagi że ma rozproszone dystrybucje ciepła w stosunku do splita, dmucha z temp. 1,5-2x niższą niż split. Podsumowując, z najwyższym COP pracuje kanałówka, potem jest split, a potem PC na grzejniki Coś się chyba nie zgadza. Krótko o mojej jednostce. Poki co jest jeszcze w fazie testów ale…. Przez większość czasu klima jest ustawiona na 16*. Jeszcze wykańczam i wyższa temperatura nie jest mi potrzebna. Czasami obinizam do 10* ale o tym zaraz. Utrzymując temp 16* klima wcale nie dmucha ciepłym powietrzem a ledwie letnim. Mało tego. Jeśli z 10* przestawiam na 21* nadal nie dmucha gorącym a ciepłym. Dopiero po przestawieniu na 30* grzeje na maxa. Nie miałem do czynienia z kanalowkami a śmiem twierdzić ze temperatury nawiewu nie odbiegają wielce o temperatur w splicie. Owszem rozkład temperatur jest pewnie dużo lepszy ale z koleji pamietajmy o oparach na instalacji i o tym ze wentylator pobiera pewnie więcej energii niż w splicie tej samej mocy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marvinetal 21.01.2023 23:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2023 Katalogowo kanałówki mają znacznie słabszy COP od splita. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 22.01.2023 14:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 Katalogowo kanałówki mają znacznie słabszy COP od splita. Faktycznie, SCOP 4 vs 4,1. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
swierol 22.01.2023 18:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 Faktycznie, SCOP 4 vs 4,1. Jakie urządzenia porównujesz? Otworzyłem katalog i porównałem dwie pierwsze lepsze jednostki i wyszłe SCOP 4,6 split do 3,8 dla kanałówki. Tylko, że takie porównanie jest bez sensu. Jedynym rozwiązaniem to konfrontacja dwóch urządzeń z tą samą jednostką zewnętrzną. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marvinetal 22.01.2023 18:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 Faktycznie, SCOP 4 vs 4,1. No jak weźmiesz najsłabszego splita z najlepszą kanałówką to tak może być tyle że to porównanie podłogi z sufitem Tylko, że takie porównanie jest bez sensu. Jedynym rozwiązaniem to konfrontacja dwóch urządzeń z tą samą jednostką zewnętrzną. No ale przecież nie wybierasz sobie oddzielnie jednostek zewnętrznych i wewnętrznych tylko cały zestaw. Jakie znaczenia ma COP parownika od splita z agregatem od kanałówki i odwrotnie skoro tego nie zamontujesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 22.01.2023 19:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 Jakie urządzenia porównujesz? Otworzyłem katalog i porównałem dwie pierwsze lepsze jednostki i wyszłe SCOP 4,6 split do 3,8 dla kanałówki. Tylko, że takie porównanie jest bez sensu. Jedynym rozwiązaniem to konfrontacja dwóch urządzeń z tą samą jednostką zewnętrzną. Jestem na etapie szukania niedrogiego zestawu kanałówki do domku i widzę np dla Fuji Electric RDG12LLTB / ROG12LALL SCOP=4. Koszt to ok. 6 tys. zł Są takie z wartością 3,7, fakt, ale w praktycznym zastosowaniu ma to aż takie znacznie? SCOP=4,6 to konkretnie który zestaw 3,5 kW posiada? No jak weźmiesz najsłabszego splita z najlepszą kanałówką to tak może być tyle że to porównanie podłogi z sufitem No ale przecież nie wybierasz sobie oddzielnie jednostek zewnętrznych i wewnętrznych tylko cały zestaw. Jakie znaczenia ma COP parownika od splita z agregatem od kanałówki i odwrotnie skoro tego nie zamontujesz. Podałem przykład zestawu wyżej. Weź pod uwagę, że kanałówką ogrzejesz cały dom, a naścienny jest na tylko fragment domu, przez co dużo trudniej go dobrać optymalnie. Jak mój domek wymaga przy średniej zewnętrznej 2-3 stopnie ok. 1,3 kW (wg cieplo.app), to ww kanałówka startując od 0,9 kW jest w stanie działać na modulacji przy blisko 10 stopniach, co tego stycznia było normą w Gdyni. Split już by taktował: mogę nim ogrzać 2/3 domu (tak dochodzi powietrze z jednego naściennego), więc 2/3 * 1300 = ~900 W przy średniej 2-3 stopnie, a nie 10! I która jednostka będzie miała większy SCOP? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulibob 22.01.2023 19:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 Gadacie o SCOPach a nie o czasie zwrotu to on powinien decydować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 22.01.2023 19:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 Gadacie o SCOPach a nie o czasie zwrotu to on powinien decydować Czemu masz decydować, co u mnie powinno decydować? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fotohobby 22.01.2023 19:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 Gadacie o SCOPach a nie o czasie zwrotu to on powinien decydować To u Ciebie. U innych decyduje komfort, u innych głośność, a jeszcze u kogoś innego design. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 22.01.2023 19:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 To u Ciebie. U innych decyduje komfort, u innych głośność, a jeszcze u kogoś innego design. Otóż to. Jak zakłada się grzanie klimą jako główne, a wręcz jedyne źródło ciepła w sezonie, to kultura pracy i precyzja sterowania stają się kluczowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marvinetal 22.01.2023 20:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 (edytowane) Podałem przykład zestawu wyżej. Weź pod uwagę, że kanałówką ogrzejesz cały dom, a naścienny jest na tylko fragment domu, przez co dużo trudniej go dobrać optymalnie. Jak mój domek wymaga przy średniej zewnętrznej 2-3 stopnie ok. 1,3 kW (wg cieplo.app), to ww kanałówka startując od 0,9 kW jest w stanie działać na modulacji przy blisko 10 stopniach, co tego stycznia było normą w Gdyni. Split już by taktował: mogę nim ogrzać 2/3 domu (tak dochodzi powietrze z jednego naściennego), więc 2/3 * 1300 = ~900 W przy średniej 2-3 stopnie, a nie 10! I która jednostka będzie miała większy SCOP? Ja biorę pod uwagę to co sam napisałem i to podtrzymuje: Katalogowo kanałówki mają znacznie słabszy COP od splita. . Czy będziesz grzał jeden pokój czy cztery pietra to inna kwestia. Do nowego domu ja bym brał chyba kanałówkę. Jestem na etapie szukania niedrogiego zestawu kanałówki do domku i widzę np dla Fuji Electric RDG12LLTB / ROG12LALL SCOP=4. Koszt to ok. 6 tys. zł Ten RDG12LLTB / ROG12LALL to jakiś stary złom z R410A, nie ma go w aktualnych katalogach nie wiem czy jest w dostępny w sprzedaży (w sklepach podają: brak na magazynie). Poza tym on ma na grzaniu nominal 4.1kW (3.5kW to chłodzenie). Może spójrz na RDG09KLLAP/ROG09KBTB (nominal 3.2kW na grzaniu (2.6kW przy -10C, SCOP 4.3, cena katalogowa prawie 9k netto. Jest też wersja eco za 7k+ netto z SCOP 3.8. Edytowane 22 Stycznia 2023 przez marvinetal Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 22.01.2023 21:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 Do nowego domu ja bym brał chyba kanałówkę. To nie do nowego domu, tylko starego, tyle, że po ociepleniu. Dom ma ok. 65 m2. Za kanałówka przemawia jeszcze łatwość podpięcia świeżego powietrza i kasety z wielkim filtrem. Ten RDG12LLTB / ROG12LALL to jakiś stary złom z R410A, nie ma go w aktualnych katalogach nie wiem czy jest w dostępny w sprzedaży (w sklepach podają: brak na magazynie). Poza tym on ma na grzaniu nominal 4.1kW (3.5kW to chłodzenie). Może spójrz na RDG09KLLAP/ROG09KBTB (nominal 3.2kW na grzaniu (2.6kW przy -10C, SCOP 4.3, cena katalogowa prawie 9k netto. Jest też wersja eco za 7k+ netto z SCOP 3.8. Tak wiem, podałem przykład. Żeby w ogóle wybrać konkretny model muszę znać opory instalacji, żeby pokrył je spręż dyspozycyjny. Nie wiem jeszcze czy potrzebuję 50, 90 czy 160 Pa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 22.01.2023 21:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 (edytowane) Jestem na etapie szukania niedrogiego zestawu kanałówki do domku i widzę np dla Fuji Electric RDG12LLTB / ROG12LALL SCOP=4. Koszt to ok. 6 tys. zł To nie jest SCOP w naszej strefie klimatycznej. Jak widać u nas jest X. Za to taka klimka sprzed kilku stron ma 4.0 w naszym klimacie gdy "dla zielonego" ma 5.1: Edytowane 22 Stycznia 2023 przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulibob 22.01.2023 21:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 To u Ciebie. U innych decyduje komfort, u innych głośność, a jeszcze u kogoś innego design. Gdyby miał decydować komfort nawet nie myślałbym o klimie. Design hahahaha. W budynku mieszkalnym niema innego powodu aby zakładać klimę niż koszt/efekt. Jeśli ktoś przyjmuje inne kategorie to oszukuje sam siebie. Chce komfort wali w podłogę, chce desiainu nie zakłada gówna na ścinie ani żadnej ekstra "kratki" Co do Scopów tj Kaizen powyżej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 22.01.2023 22:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 Czy ten Gree ma odpowiednik kanałowy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 22.01.2023 22:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2023 Gdyby miał decydować komfort nawet nie myślałbym o klimie. Design hahahaha. W budynku mieszkalnym niema innego powodu aby zakładać klimę niż koszt/efekt. Jeśli ktoś przyjmuje inne kategorie to oszukuje sam siebie. Chce komfort wali w podłogę, chce desiainu nie zakłada gówna na ścinie ani żadnej ekstra "kratki" Dostępność rozwiązania - PC typu PW plus podłogówka to totalna rozpierducha domu z grzejnikami. Swoją drogą grzejniki dają wystarczający komfort. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulibob 23.01.2023 06:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2023 Dostępność rozwiązania - PC typu PW plus podłogówka to totalna rozpierducha domu z grzejnikami. Swoją drogą grzejniki dają wystarczający komfort. Czyli decyduje koszt/efekt wiec nie zaklinaj rzeczywistości . Pier... czy SCOP 4 czy 4,2 niema znaczenia w tej sytuacja potrzebny jest czas zwrotu. Aby to oszacować potrzebne są poprawne dane czyli dane dla strefy zimnej. Brak takich info to trzeba skołować od producenta tabele mocy i średnią temperaturę dla twojej strefy klimatycznej w sezonie grzewczym i porównać ten COP dla jednej i drugiej klimy w danych warunkach. Z dużym rozrzutem masz porównane urządzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Ratpaw 23.01.2023 10:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2023 (edytowane) Czyli decyduje koszt/efekt wiec nie zaklinaj rzeczywistości . Pier... czy SCOP 4 czy 4,2 niema znaczenia w tej sytuacja potrzebny jest czas zwrotu. Aby to oszacować potrzebne są poprawne dane czyli dane dla strefy zimnej. Brak takich info to trzeba skołować od producenta tabele mocy i średnią temperaturę dla twojej strefy klimatycznej w sezonie grzewczym i porównać ten COP dla jednej i drugiej klimy w danych warunkach. Z dużym rozrzutem masz porównane urządzenia Jest różnica między porównywaniem dwóch urządzeń pod kątem SCOP a porównywaniem SCOP przy okazji rozpierduchy połowy domu. Naprawdę dla Ciebie to tylko kwestia SCOP? No dobra, porównajmy splita i kanałówkę na przykładzie niewielkiego domku (do 120 m2) jednorodzinnego. [TABLE=class: grid, width: 550, align: center] [TR] [TD=align: center]Cecha[/TD] [TD=align: center]Split[/TD] [TD=align: center]Kanałówka[/TD] [/TR] [TR] [TD]Grzanie całego domu[/TD] [TD]Przy użyciu kilku jednostek wewn. lub dodatkowych grzejników elektrycznych; jedna jednostka zewnętrzna (multisplit) lub wiele[/TD] [TD] Jedna jednostka wewnętrzna i jedna zewnętrzna ew. problem z grzaniem łazienki samą kanałówką z powodu dmuchania powietrzem - konieczna drabinka elektryczna [/TD] [/TR] [TR] [TD]Ingerencja w budynek[/TD] [TD]Niewielka, wymaga wykonania niewielkich otworów w ścianach plus poprowadzenie przewodów[/TD] [TD]Średnia lub duża; wymaga umieszczenia jednostki wewnętrznej w przeznaczonej przestrzeni oraz poprowadzenia dużej ilości kanałów nawiewnych i wywiewnych. W domu parterowym z nieużytkowym poddaszem ingerencja jest niewielka.[/TD] [/TR] [TR] [TD]Wykonalność[/TD] [TD]Zazwyczaj nie ma przeszkód w montażu jednostki wewnętrznej, czasem problemem jest jednostka zewnętrzna lub jednostki zewnętrzne[/TD] [TD]Jednostka zewnętrzna jak przy splicie; jednostka wewnętrzna i konieczność poprowadzenia kanałów wymaga miejsca i prac dodatkowych wykończeniowych (kolejna ekipa). Wyjątkiem jest parterowy dom z nieużytkowym poddaszem.[/TD] [/TR] [TR] [TD]Komfort cieplny (w porównaniu do PW)[/TD] [TD]Średni, część pomieszczeń niedogrzana, spora histereza ~1,5-2 stopnie.[/TD] [TD]Między split a PW. Histereza taka sama jak w splicie.[/TD] [/TR] [TR] [TD]Komfort użytkowania[/TD] [TD]Wymagana możliwie duża otwarta przestrzeń, czyli pootwierane drzwi do pomieszczeń, w tym sypialni, kuchni[/TD] [TD]Nie wpływa na sposób użytkowania domu lub w niewielkim stopniu[/TD] [/TR] [TR] [TD]Świeże powietrze[/TD] [TD]Nie umożliwia doprowadzenia świeżego powietrza - konieczność wykonania/posiadania innego systemu wentylacyjnego[/TD] [TD]Umożliwia w prosty sposób na dystrybucję świeżego powietrza, choć bez odzysku ciepła[/TD] [/TR] [TR] [TD]Podaż zestawów na rynku[/TD] [TD]Bardzo duża[/TD] [TD]Średnia[/TD] [/TR] [TR] [TD]SCOP w porównaniu do pompy PW (SCOP=3)[/TD] [TD] duże =4 lub >4 dla czystego dogrzewania średnie lub może nawet mniejsze niż dla PW przy użyciu dodatkowych grzejników elektrycznych, zależnie od ilości pomieszczeń (permanentnie) niedogrzanych splitem średnie między 3 i 4 dla pracy wielu jednostek, które taktują w dodatnich temperaturach (zbyt silne jednostki) [/TD] [TD]Średnie, między 3 i 4[/TD] [/TR] [TR] [TD]Sterowalność[/TD] [TD] przeciętna jeśli użyto same splity dobra, jeśli w połączeniu z grzejnikami elektrycznymi [/TD] [TD] całkiem dobra, dla systemów niezależnej dystrybucji powietrza (Mitsubishi, Toshiba, Rotenso?) dobra dla ręcznie równoważonych instalacji, choć wtedy jedynie centralnie sterowana jednym regulatorem w danym momencie (nie można indywidulanie zmieniać temperatur pomieszczeń) [/TD] [/TR] [TR] [TD]Koszt pojedynczego zestawu[/TD] [TD]Niski lub średni[/TD] [TD] Średni, generalnie wyższy niż dla split[/TD] [/TR] [TR] [TD]Koszt zestawu w przypadku grzania całego domu[/TD] [TD]Średni, ponieważ musi uwzględniać dodatkowe grzejniki lub kilka niewielkich jednostek lub multisplita[/TD] [TD]niski[/TD] [/TR] [TR] [TD]Koszt instalacji[/TD] [TD]Niski[/TD] [TD]Wysoki, wymaga poprowadzenia instalacji niskooporowej i termoizolowanej: z kanałami nawiewnymi i wyciągowymi jeśli obciążenie pomieszczenia jest duże, to wykonania więcej niż jednego kanału na- i wywiewnego ze względu na duże przepływy i hałas z nawiewników przepustnic regulujących przepływy per pomieszczenie anemostatów wyciągowych i nawiewnych ew. filtrów dodatkowy koszt zabudowy kanałów lub chociażby wykończenia otworów pod anemostaty montażu samej jednostki wewnętrznej i jej ew. termoizolacji [/TD] [/TR] [TR] [TD]Oczyszczanie powietrza[/TD] [TD]Tylko bardzo proste, filtrem siatkowym, czasem lepszym z usuwaniem zapachów, być moze niektóre modele mają prosty filtr elektrostatyczny[/TD] [TD]W zasadzie dowolne, od prostego filtra siateczkowego po wielkie kasety z wydajnymi filtrami kieszeniowymi[/TD] [/TR] [TR] [TD]Utrzymanie instalacji[/TD] [TD]Bardzo proste, niekłopotliwe, łatwe czyszczenie i dostęp do jednostki[/TD] [TD]Trudniejszy dostęp do jednostki, być może konieczność czyszczenia kanałów jak przy wentylacji mechanicznej[/TD] [/TR] [TR] [TD]Hałas[/TD] [TD]Brak[/TD] [TD]Brak lub lekki szum z anemostatów ze względu na dość wysokie przepływy w kanałach[/TD] [/TR] [/TABLE] Jak widać SCOP to tylko jeden faktor, który brałem pod uwagę. Oczywiście zawsze lepiej wziąć jednostkę z wyższą sprawnością, ale porównywać ze sobą można jedynie dwie kanałówki albo splity, a nie split i kanałówkę, bo to dwa różne światy, oferujące zupełnie inne możliwości. Swoją drogą w moim przypadku śmiem wąplić, czy dogrzewając trzy z siedmiu pomieszczeń grzejnikami elektrycznymi miałby z powyższego Gree Amber Prestige SCOP wyższy niz dla poprawnie dobranej kanałówki klasy A+. Edytowane 23 Stycznia 2023 przez Ratpaw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.