Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

LG Therma V nowy - stary gracz na rynku pomp ciepła. Modele od 3kW do 16kW mocy


NC_PC

Recommended Posts

Tak jak pisze Marco36 minimalna moc oddawana w dodatnich temperaturach to ok 30% mocy nominalnej PC.

 

Nic podobnego. Moc minimalna zależnie od temperatury GZ i DZ będzie inna. Niby (chyba) wszyscy to wiedzą. Ale jakoś nie dociera, że jak na zewnątrz mamy +2* to temperatura GZ będzie potrzebna wyższa, niż jak mamy +12*. Więc przy +12 na zewnątrz moc minimalna będzie wyższa z dwóch powodów - wyższej temperatury DZ i niższej GZ. Więc najsłabsza pompa z tego posta, nominalnie 8kW wg powyższej teorii powinna mieć moc minimalną 2,4kW. Tymczasem przy A2W35 mamy 5,76kW (72% mocy nominalnej) a przy A12W25 10,57kW (132% mocy nominalnej). I dlatego ze świecą szukać kogoś, kto ma za słabą pompę dobraną wg powszechnie polecanych zasad - za to problem taktowania jest całkiem powszechny.

Niestety, niewielu producentów się chwali takimi danymi. Często podają (jak LG) moc maksymalną jedynie - a i to nie zawsze w pełny zakresie temperatur. I nie wiesz od jakiej temperatury moc minimalna będzie większa od nominalnej. W okolicach zera potrzebujesz mniej, niż połowy mocy obliczonej dla -20. W tym najsłabszym Mitsubishi moc maksymalna przy A-20W40 jest mniejsza, niż minimalna przy A2W25 - to musi taktować i trudno będzie nawet tak ostry kaganiec czasowy ustawić, żeby tego uniknąć. Fizyka jest jedna i zasady te same - ale konkretne liczby się będą różniły nawet pomiędzy modelami tego samego producenta. Dla przykładu jak mniejsza pompa to tylko programowo przyblokowana większa - to niestety, mocy minimalnej już programowo nie obniżą. W takiej sytuacji czy nominalnie mamy 9kW, czy 6kW - moc minimalna dla obydwu modeli będzie ta sama w danych warunkach.

 

Dla przykładu

attachment.php?attachmentid=451427

 

attachment.php?attachmentid=379158

 

attachment.php?attachmentid=379156

 

attachment.php?attachmentid=379155

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Montował ktoś na tym forum LG Therma ktora jest z 4 lub 5 generacji? Inaczej mówiąc w ciągu ostatnich dwóch lat?

Jeśli tak to jakie są odczucia zadowolony/niezadowolony?

 

Mam zamontowaną na nowej budowie Dimplexa Lak 14itr czyli LG 14kW. Niestety działa dopiero od kilku miesięcy więc trudno o większe odczucia.

Menu Dimplexa jest jak dla mnie "trudne". Ale zdaje się, że LG ma inną jednostkę wewnętrzną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic podobnego. Moc minimalna zależnie od temperatury GZ i DZ będzie inna.

 

Proszę czytać ze zrozumieniem. Mowa jest o temperaturach dodatnich w okresach przejściowych. Wtedy również jest wymagana niska temperatura wody grzewczej.

Dla takich warunków podałem faktyczną moc jaką generuje minimalnie moja PC, bo raczej nikogo nie interesuje moc minimalna w temperaturach ujemnych i wysokim parametrze wody grzewczej.

Nie rozumiem po co te teoretyczne wywody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę czytać ze zrozumieniem. Mowa jest o temperaturach dodatnich w okresach przejściowych. Wtedy również jest wymagana niska temperatura wody grzewczej..

 

Czytam ze zrozumieniem. Dlatego podałem jak różni się moc minimalna przy +2 (minimum to 72% mocy nominalnej) i +12 (minimum to 132% mocy nominalnej) stopniach na zewnątrz.

 

A Ty czytasz ze zrozumieniem? Podasz źródło potwierdzające teorię o mocy minimalnej w wysokości 30% mocy nominalnej przy dodatnich temperaturach? Masz opomiarowaną moc grzewczą?

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam ze zrozumieniem. Dlatego podałem jak różni się moc minimalna przy +2 (minimum to 72% mocy nominalnej) i +12 (minimum to 132% mocy nominalnej) stopniach na zewnątrz.

 

A Ty czytasz ze zrozumieniem? Podasz źródło potwierdzające teorię o mocy minimalnej w wysokości 30% mocy nominalnej przy dodatnich temperaturach? Masz opomiarowaną moc grzewczą?

 

 

Minimum 72 i 132% mocy nominalnej ? Może ja się uczyłem innej matematyki, inaczej rozumiem język Polski ale nie wiem co to za PC, która moc minimalną ma większą od nominalnej, jakie warunki by nie były. Chyba że on-off :)

Tak mam opomiarowaną PC, wystarczy zaglądnąć do stopki.

 

Zerknąłem jeszcze do tej nieszczęsnej tabelki od meeting ale niestety wygląda na to że ma ewidentne błędy. Jeżeli na niej się opierasz to dobrałeś tabelkę pod tezę.

Edytowane przez MMPC
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Minimum 72 i 132% mocy nominalnej ? Może ja się uczyłem innej matematyki, inaczej rozumiem język Polski ale nie wiem co to za PC, która moc minimalną ma większą od nominalnej, jakie warunki by nie były. Chyba że on-off :)

 

Przecież wrzuciłem tabele.

Tak mam opomiarowaną PC, wystarczy zaglądnąć do stopki.

A rzeczywiście. Masz w tym bałaganie potwierdzenie tezy... Nie, bynajmniej nie o tych 30% mocy nominalnej, bo z 16kW powinno wtedy być 4,8kW.

 

To gdzie tyle masz na wykresie?

 

attachment.php?attachmentid=459101

 

Ja tu widzę piękne taktowanie. I to przy jakich temperaturach zasilania! A co dopiero by było przy 25* czy mniej potrzebnych podłogówce we współczesnym domu spełniających chociaż minimum WT2017 (o 2021 nie wspominając).

 

Skąd Ci się wzięło to 30%?

 

Zerknąłem jeszcze do tej nieszczęsnej tabelki od meeting ale niestety wygląda na to że ma ewidentne błędy. Jeżeli na niej się opierasz to dobrałeś tabelkę pod tezę.

 

To są tabele Mitsubishi. Jakie błędy widzisz? A co z tabelą Aristona? Też widzisz błędy?

Temp.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen raczej nikt nawet w nowych domach nie daje 25 stopni w podłogę , bo to jest bez sensu . Chodzi aby pompa jak najszybciej nagrzała dom i się wyłączyła , a nie aby ją piłować na minimlanej mocy nonstop bo to jest po prostu mało ekonomiczne.

 

U mnie mam ustawione 30 stopni w podłogę , bo z moich obserwacji niższej temp zasilania ustawiać mi się nie opłaca , bo za wolny jest przyrost temperatury i po prostu zbyt wolno dom się nagrzewa .

 

Po cholerę na wątku dotyczącym TYLKO pomp LG dajesz wykresy jakiś Mitsubisji , Aristonów i itd ?

LG stosuje w swoich pompach podwójne sprężarki Double BLDC , zupełnie inne niż większośc producentów.

Jedynie podobne stosuje Daikin i chyba Mitsubishi Zubadan , a w najnowszych pompach LG stosuje jeszcze nowocześniejsze (podobno pierwszy na świecie) sprezarki hybrydowe które mają niesamowity zakres pracy , więc na 100% potrafią świetnie zejść z mocą ..

 

Pompa ma nagrzać dom i się wyłączyć a nie działać bez sensu jak nie ma potrzeby ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież wrzuciłem tabele.

 

A rzeczywiście. Masz w tym bałaganie potwierdzenie tezy... Nie, bynajmniej nie o tych 30% mocy nominalnej, bo z 16kW powinno wtedy być 4,8kW.

 

To gdzie tyle masz na wykresie?

 

attachment.php?attachmentid=459101

 

Ja tu widzę piękne taktowanie. I to przy jakich temperaturach zasilania! A co dopiero by było przy 25* czy mniej potrzebnych podłogówce we współczesnym domu spełniających chociaż minimum WT2017 (o 2021 nie wspominając).

 

Skąd Ci się wzięło to 30%?

 

 

 

To są tabele Mitsubishi. Jakie błędy widzisz? A co z tabelą Aristona? Też widzisz błędy?

 

Znowu wybrałeś wykres z dnia pod tezę. Zresztą jakiś specyficzny z dużą ilością załączeń dogrzewających CWU. To nie jest żadne taktowanie, chyba że myślisz że w ogrzewanie idzie 55st

W dodatku u mnie PC jest sterowana przez zewnętrzny sterownik tak by pracowała w możliwie przy jak najwyższych temperaturach zewnętrznych, i gdy jest produkcja z PV.

Jakbyś chciał to byś znalazł taki dzień gdy pc pracuje ciągle. Nie chce mi się specjalnie przestawiać krzywej tak żeby PC pracowała ciągle na minimalnej mocy ale masz przykład gdzie od godz 18 do 22 tak właśnie było https://pvmonitor.pl/user.php?idinst=100999&od=2021-02-23&do=2021-02-23#/pc0

 

Co do tabeli które podałeś. W pierwszej (nie wiem czy to ariston) jest tylko podane COP przy różnych temperaturach dla różnych PC, dla minimalnych i maksymalnych obrotów sprężarki. Ja tam nie widzę żadnych mocy.

 

 

Tabele które przedstawiają PC Mitsubishi mają dziwne nieścisłości. Przykład PC 11,2kW (nie 8kW) na samym dole dla temp. wody 35 stopni i temp zewn 15 stopni COP 5,33 moc 4,7kW a dla 20st COP=5,9 a moc już 10kW co przy takich samych obrotach sprężarki jest niemożliwe. Niestety albo tabele nie oddają rzeczywistości albo z jakiś bliżej nieznanych mi powodów akurat te pompy zwiększają obroty sprężarki w określonych warunkach.

 

Jeżeli weźmiesz pod uwagę że współczesne PC z ze sprężarkami BLDC potrafią pracować w szerokim zakresie częstotliwości np 10-150HZ tak jak tu https://strefaklimatyzacji.pl/cenniki/Therma_V_Katalog_Produktowy_2021.html#page=29

osiągnięcie 30% wydajności to jest żaden problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to jest jak rozmawia ten, co wie, z tym co się domyśla.

Wydajność składa się nie tylko z obrotów sprężarki, ale i temperatur/ciśnień DZ-GZ/LP-HP. Przy 30%, co przewaznie oznacza ok 30Hz i temperaturach DZ +15, a GZ +25, moc cieplna "odlatuje w kosmos"

Edytowane przez Vld
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to jest jak rozmawia ten, co wie, z tym co się domyśla.

Wydajność składa się nie tylko z obrotów sprężarki, ale i temperatur/ciśnień DZ-GZ/LP-HP. Przy 30%, co przewaznie oznacza ok 30Hz i temperaturach DZ +15, a GZ +25, moc cieplna "odlatuje w kosmos"

 

Oczywiście że rośnie, ale proporcjonalnie powinno rosnąć COP, a nie COP wzrost 10% moc 120% - i mówimy o tej samej temperaturze GZ. Być może się mylę to chętnie dowiem się dlaczego tak drastycznie rośnie moc bez wzrostu COP, co powoduje tak mocne (mechaniczne a co za tym idzie elektryczne) obciążenie sprężarki .

 

Tak ogólnie, kto przy +15 stopniach używa ogrzewania. Mam wrażenie, że z praktycznego realnego zakresu użytecznej mocy, która z moich obserwacji wynosi od około 30% mocy nominalnej w dodatnich temperaturach (takich w których używa się jeszcze ogrzewania), powstały tu jakieś naciągane na siłę teoretyczne rozważania z tabelami dobranymi tak żeby udowodnić że PC w dodatnich temperaturach ma wyższą moc minimalną niż nominalną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Cześć. Podbijam pytanie kolegi czarny2807 - jak wypada w realu kwestia głośności w Thermie V ? dodatkowo czy ktoś posiada dane dot. minimalnej mocy dla modeli 7kW i 9kW (HU0x1MR) / czy to te same sprężarki w obu wersjach tylko 7kW ma programowy kaganiec i wówczas od dołu modulują podobnie? pytam pod kątem wyboru w stosunku do zapotrzebowania- czy lepiej iść w wariant szyty na miarę, czy w przypadku 9kW 'z zapasem' ) ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć. Podbijam pytanie kolegi czarny2807 - jak wypada w realu kwestia głośności w Thermie V ? dodatkowo czy ktoś posiada dane dot. minimalnej mocy dla modeli 7kW i 9kW (HU0x1MR) / czy to te same sprężarki w obu wersjach tylko 7kW ma programowy kaganiec i wówczas od dołu modulują podobnie? pytam pod kątem wyboru w stosunku do zapotrzebowania- czy lepiej iść w wariant szyty na miarę, czy w przypadku 9kW 'z zapasem' ) ?

 

LG therma v 7 i 9 kW to ta sama pompa tylko programowo obcięta ,

co do głośności to trudno porównać jak ma się tylko jedną pompę zamontowaną , można obejrzeć filmiki na yt i Lg i Panasa są z pokazaniem głośności / nagranej kamerą lub telefonem tak że obiektywnie trudno ocenić cichszą ale jakieś porównanie będzie .

 

ja mam LG 9kW i jak jestem z jednej strony to jest dla mnie głośna a jak z drugiej to ujdzie , w pokoju za ścianą jakoś nie jest uciążliwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LG therma V 9 kW daje około 5,6kW ciepła przy -20 stC,

 

To są chyba dane dla starszej generacji? Ja przyglądam się tym LG bo rozważam rezygnację z gazu (z dołożeniem PV na energię dla PC, mimo że rachunki jeszcze spoko, zużycie 1200m3 gazu), i znalazłem jak w załączniku (nazwa PDFa u góry) i wygląda to lepiej.

 

2021_THERMA_V_(AWHP)_R32_Split_R410A_Split_leaflet_0302_FIN[20211102_223018918].jpg

 

Waham się między 7kW a 9kW (cena praktycznie taka sama), ciekaw jestem mocy minimalnych (czy się różnią). Z OZC wyszło mi 7,2kW przy -20* (bez uwzględnienia CWU) i to się dość sprawdza (100% podłogówka).

 

Mam ponadto wątpliwości jeśli chodzi o hałas, czy JZ planować przy ścianie od strony ogródka z tarasem (za ścianą kotłowni) czy przenieść ją dalej "za róg" (ale to dod. 16mb dalej = więcej inst. freonowej = ...gorsza wydajność?).

Edytowane przez grzeniu666
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Zacząłem się zastanawiać czy czujnik temperatury zewnętrznej nie jest za blisko parownika. Jest umieszczony 2 cm od lameli wymiennika. Jak jest mgła wymiennik potrafi całkowicie pokryć się śniegiem i nie przepuszczać powietrza. Blisko umieszczony czujnik będzie pokazywał niższą temperaturę niż prawdziwa co teoretycznie mogło by mylić algorytm wyzwalający odszranianie. (o ile algorytm jest oparty na porównywaniu temperatury parowania z zewnętrzną)

Z drugiej strony nie wydaje się, żeby urządzenie produkowane tyle lat miało nieprawidłowo umieszczony czujnik.

 

Długość odszraniania jest u mnie prawidłowa. Działa dopóki całkowicie wymiennik nie zostanie wysuszony. W zależności jaka warstwa lodu się uzbierała czas jest różny.

 

Czy próbowałeś czujnik wypiąć z tego uchwytu? Ja zaobserwowałem również problem z defrostem, jak pompa szła na pełnej mocy. Przez 3 dni brała mi 5,5 kW. 120 kWh na dobę. Wyglądało to tak, jakby grzała tylko mocą sprężarki, a nie transportowała ciepła z dworu. W tym roku spróbuję ten czujnik przesunąć/wypiąć z uchwytu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o modulowanie, rozmawiałem z APS, powiedziano mi że schodzi do około 20% (zrozumiałem również, że dla 7kW byłaby to mniejsza moc niż dla 9kW).

 

Dostałem potwierdzenie (po dłuuugiej rozmowie), że przy 100% podłogówki bez siłowników, zapewnieniu zładu 15 l/kW i przepływu nominalnego (dla 9kW to bodaj 26l/min), bufor nie jest wymagany aby instalacja była "odebrana" przez APS (co, wraz z przeglądami 1/rok, warunkuje 5 lat gwarancji). Niemniej bufor jest zalecany.

 

Jeśli chodzi o hałas to jest to rzecz względna, sam jestem dość wyczulony i mam duże wątpliwości czy iść w tego splita LG 9kW (wogóle w pompę P/W), może jest tu ktoś z Gónego Śląska (ja jestem z Pszczyny) kto ma takiego LG (najlepiej nową generację) i byłby tak miły zaprezentować mi jak to hałasuje na zewnątrz np. przy grzaniu CWU (zakładam że idzie wtedy pełnym ogniem)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Waham się między 7kW a 9kW (cena praktycznie taka sama), ciekaw jestem mocy minimalnych (czy się różnią).

Z OZC wyszło mi 7,2 kW przy -20* (bez uwzględnienia CWU) i to się dość sprawdza (100% podłogówka).

 

-Mam ponadto wątpliwości jeśli chodzi o hałas, czy JZ planować przy ścianie od strony ogródka z tarasem

(za ścianą kotłowni) czy przenieść ją dalej "za róg" (ale to dod. 16mb dalej = więcej inst. freonowej = ...gorsza wydajność?).

Jeżeli masz grube wylewki - to stawiaj na 9 kW + II taryfa,

Odnośnie hałasu;

- w lecie PC pracuje tylko na CWU,

- w zimie -okna masz pozamykane

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?378145-Czy-bede-mial-problem-z-s%C4%85siadem-Poziom-decybeli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...