Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zbiornik CWU do pompy ciepła


maciuspala

Recommended Posts

W temacie podłączenia zasobnika to mój egzemplarz ma nietypową konstrukcję tj. wejście i wyjście wężownicy na tym samym poziomie. Poj. 200l, nierdzewka, wężownica ~3,5m2, grzałka w zestawie o mocy 3kW. Nie mogę fotki teraz znaleźć z jego wnętrza, ale zwojów to było sporo..

O, ciekawe, napisz co to za model, w którym miejscu (na jakiej wysokości) króćce wężownicy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 223
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jestem pewien. Na dole masz doprowadzenie wody z sieci, kieszeń na czujnik i grzałkę, potem cyrkulacja i wyżej (na tym samym poziomie) heat pump return i hp flow czyli wężownica, no i na szczycie odbiór.

Myślałem że to rozwiązanie gdzie wężownica (spirala) idzie w dół i wraca do góry (jakby dwie średnice spirali), to byłoby ciekawe rozwiązanie, ale tutaj z tego co rozumiem z dołu wężownicy idzie prosta rurka do góry.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem że to rozwiązanie gdzie wężownica (spirala) idzie w dół i wraca do góry (jakby dwie średnice spirali), to byłoby ciekawe rozwiązanie, ale tutaj z tego co rozumiem z dołu wężownicy idzie prosta rurka do góry.

 

To może być dobre rozwiązanie do kotła na paliwo stałe, gdzie ważna wysoka temperatura powrotu, żeby paleniska nie wychłodzić. Przy PC dokładnie odwrotnie - im niższa temperatura tym lepiej. Dlatego wężownica powinna mieć przyłącze zasilania gdzieś w 2/3 wysokości zasobnika (można podyskutować, ile wody powinno być powyżej wężownicy) i powrót jak najniżej. Wtedy można odpalać grzanie, gdy (prawie) cała wężownica jest zanurzona w zimnej wodzie (a nad wężownicą jest jeszcze wystarczający zapas ciepłej) i uzyskać najwyższy możliwy COP. Powrót cyrkulacji powinien minimalizować mieszanie zawartości zasobnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Tak mi przyszło do głowy, czy nie byłoby dobre (na lato, zimą wyłączać) dodanie "przedzasobnika" (przez zasobnikiem "głównym") i wstępne podgrzewanie wody wodociągowej (ca. 10*?) wodą z podłogówki (25*?)? Odpalałoby się to termostatem, na tej "nitce" dać elektrozawór który na sygnał działania obiegówki z PC by zamykał tę nitkę? Zawsze to parenaście stopni mniej do dogrzania przez PC a ciepła z podłogi latem nie szkoda.image_2023-03-25_194900412.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też nad tym myślałem bo mam nierdzewny bojler z płaszczem wodnym i medytowałem aby powrót z podłogówki szedł stale przez płaszcz bo to zawsze o te 76 litrów większy zład a i sama pojemność bojlera by stabilizowała i myślę że odpuszczanie wody wiele by nie zmieniło zalewając zimną wodą ten pierwszy bojler ale nigdy nie mam czasu się tym pobawić ale pewnie kiedyś to sprawdzę nic nie tracę przecież i zawsze można zdemontować :D
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też nad tym myślałem bo mam nierdzewny bojler z płaszczem wodnym i medytowałem aby powrót z podłogówki szedł stale przez płaszcz bo to zawsze o te 76 litrów większy zład a i sama pojemność bojlera by stabilizowała i myślę że odpuszczanie wody wiele by nie zmieniło zalewając zimną wodą ten pierwszy bojler ale nigdy nie mam czasu się tym pobawić ale pewnie kiedyś to sprawdzę nic nie tracę przecież i zawsze można zdemontować :D

 

Dlaczego powrót a nie zasilanie?

 

Jak by to działało latem (gdy nie ma pracy na CO)? Bo zimą w sumie zysku chyba nie ma (co oddasz do zasobnika będziesz musiał dobić do CO).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego powrót a nie zasilanie?

 

Jak by to działało latem (gdy nie ma pracy na CO)? Bo zimą w sumie zysku chyba nie ma (co oddasz do zasobnika będziesz musiał dobić do CO).

 

No to są takie teoretyzowania dopuki się tego nie sprawdzi a że mam wolny bojler nierdzewka rury pp oraz zgrzewarkę to nic nie tracę tylko ten brak czasu wszystko psuje .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to są takie teoretyzowania dopuki się tego nie sprawdzi a że mam wolny bojler nierdzewka rury pp oraz zgrzewarkę to nic nie tracę tylko ten brak czasu wszystko psuje .

 

Spoko, kibicuję ;) daj znać jak sprawdzisz. Ja tymczasem muszę doizolować (chyba Rockwool Klimamat 5cm) bo mam spore straty postojowe, a CO już wyłączyłem więc zaczną się marnować ;(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Czy taki zbiornik cwu 300; https://allegro.pl/oferta/zbiornik-c-w-u-300-l-solimpeks-13441377279 nadaje sie do podłączenia pod pc+ panele pv z modułem https://allegro.pl/oferta/przetwornica-solarna-green-boost-3000-do-grzalki-13724147808 do ogrzewania wody? Mam 5 paneli pv 460wp i chciałbym to jakoś zgrać, Za zbiornikiem dałbym zwykły bojler 100l by ewentualnie dogrzał wodę.

 

Zbiornik wykonany jest z zwykłej stali, tylko malowany proszkowo na zewnątrz z wężownicą ze stali nierdzewnej. W aukcji jest bład w opisie i dlatego obniżyli mi cenę do 3000pln (odbiór osobisty) Pytanie brzmi czy warto kupić taki zbiornik?

Edytowane przez Elromano
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpuściłbym sobie takie wynalazki - jak dla mnie opis celowo w błąd wprowadza. Wiesz jaka jest powierzchnia wężownicy? Może się zaraz okazać, że jednak do PC się nie nadaje. Zbiornik "300L" a na naklejce 245L.Wolałbym sprawdzoną 200.Litrówkę kupić niż to pudrowane pudło.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, a ten?https://allegro.pl/oferta/zasobnik-cwu-bojler-nierdzewny-300l-wezownica-4m-2-13596935423

Nie mam sprzętu by sobie sam zrobić, więc szukam gotowców.

U mnie w lokalnej niby centrali z zaopatrzeniem dla domów jednorodzinnych 6800pln. za całą nierdzewke. Jak dla mnie cena zaporowa.

Edytowane przez Elromano
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy taki zbiornik cwu 300; https://allegro.pl/oferta/zbiornik-c-w-u-300-l-solimpeks-13441377279 nadaje sie do podłączenia pod pc+ panele pv z modułem https://allegro.pl/oferta/przetwornica-solarna-green-boost-3000-do-grzalki-13724147808 do ogrzewania wody? Mam 5 paneli pv 460wp i chciałbym to jakoś zgrać, Za zbiornikiem dałbym zwykły bojler 100l by ewentualnie dogrzał wodę.

 

Zbiornik wykonany jest z zwykłej stali, tylko malowany proszkowo na zewnątrz z wężownicą ze stali nierdzewnej. W aukcji jest bład w opisie i dlatego obniżyli mi cenę do 3000pln (odbiór osobisty) Pytanie brzmi czy warto kupić taki zbiornik?

 

Kup sobie na OLX używaną nierdzewkę one idą w cenie 2-2,5 tysiaka a gwarantuję że cie przeżyje ,nie kupuj emaliowanego gówna szkoda kasy i to nie małej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko, kibicuję ;) daj znać jak sprawdzisz. Ja tymczasem muszę doizolować (chyba Rockwool Klimamat 5cm) bo mam spore straty postojowe, a CO już wyłączyłem więc zaczną się marnować ;(

 

Zrobiłem coś innego czyli zasilanie od pompy ciepła idzie na pierwszy bojler 200l z dwoma węzownicami potem wchodzi do drugiego bojlera nierdzewki 300 litrów z płaszczem 76 litrów a zimna woda wchodzi do drugiego potem jako ciepła wchodzi do pierwszego jako zasilanie i co zauważyłem to to że pompa zdecydowanie mniej prądu pobiera choć co oczywiste czas grzania się wydłuża ale mnie agresywnie pompa podgrzewa bojler i jak był jeden to potrafiła 3,5 kw pobierać pod koniec grzania teraz nie przekracza 1600 watt , dodam jako ciekawostkę że dwupłaszcz zdecydowanie szybciej podgrzewa wodę niż wężownica w drugim o pow 2m2 .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie brzmi czy warto kupić taki zbiornik?

 

Do PC im większa powierzchnia wężownicy, tym lepiej. Rozważaj też zasobniki z dwoma wężownicami, żeby je spiąć szeregowo w jedną.

Do grzania grzałką im niżej jest ona umieszczona tym lepiej. I tu będzie problem, bo w zasobnikach z wężownicami grzałka jest traktowana jako awaryjna i umieszczana wysoko i grzeje może z połowę zasobnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup sobie na OLX używaną nierdzewkę one idą w cenie 2-2,5 tysiaka a gwarantuję że cie przeżyje ,nie kupuj emaliowanego gówna szkoda kasy i to nie małej.

 

Taka jest teoria, że nierdzewka jest niemal wieczna bo nierdzewna.

A tak faktycznie jest z tym różnie.

Ludzie co nierdzewkę zastosowali do solarów zalanych roztworem glikolu, ale glikolu nie wymieniali (powinno się wymieniać co 5 lat)

- to po 10-15 latach mieli sito z wężownicy.

Są dwa rodzaje nierdzewki - zwykła nierdzewna i nierdzewna odporna na kwasy.

Najczęściej bojlery są robione z tańszej nierdzewki ''zwykłej''.

Niewielu producentów robi bojlery z nierdzewki kwasoodpornej.

 

Nierdzewka ''zwykła'' może dostać wżerów od wody wysokomineralnej w zależności od składu chemicznego takiej wody.

Przy tym najsłabszym ogniwem są spawy, łączące baniak z wężownicą.

 

Trudno oceniać odgórnie.

Jak będziesz miał pecha to przy kontroli baniaka używanego może być szczelny do 1 czy 1,5 bara.

A 6 miesięcy później przy większym ciśnieniu 3-4 bary może zacząć przeciekać.

 

Każdy musi sam zdecydować, czy podejmuje takie ryzyko kupna używanego baniaka.

Gdy się powiedzie - to bojler posłuży długie lata, ale nie można odgórnie założyć, że tak będzie w każdym przypadku.

Jedni producenci spawają baniaki ręcznie, a inni mają ten proces zautomatyzowany - to i jakość wykonania może wypaść różnie.

 

 

Z kolei wężownice są różnych rozmiarów w zależności od przeznaczenia bojlera:

https://bojlersklep.pl/pl/c/do-pomp-ciepla/29

- jednowężownicowe pod kocioł węglowy / gazowy -

mają wężownice 0,8 - 1,2 m2 (przy 200 / 300 L);

- dwie wężownice były przewidziane pod kocioł + solary -

pierwsza wężownica 0,8 - 1,2 m2 i druga wężownica podobnie 0,6 - 1,3 m2 (w zależności od producenta) - po spięciu razem ok. 1,4 do 2,2 m2;

- bojler dwupłaszowy - powierzchnia wymiany 1,7 m2 (ERMET 200L) i 2,55 m2 (ERMET 300L);

- największą powierzchnię wężownicy mają bojlery dedykowane pod Pompy Ciepła - jedna wężownica

firmowe sprzedawane z PC mają często 1,8 m2 w bojlerach 180 - 200L;

Joule Cyclone HP (nierdzewka kwasoodporna) 200L - 2,5 m2 i 300L - 3,2 m2;

Termica 200L - 2,0 m2 i 300L - 3,2 m2 (na ile pamiętam nierdzewka ''zwykła'');

Winkelmann również 300L - 3,2 m2;

Lemet 200L - 1,9 m2 i 300L - 3,2 m2.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale są sprawdzone bojlery z nierdzewki nie nasze tylko takiech jak wissman czy jeszcze lepiej ACV Belgijskie jak dobrze pamiętam dwupłaszcze gdzie cały zasobnik jest w płaszczu i taka pompa w ciągu 30 minut nagrzewa go oz zera a wiem coś na ten temat bo mam używaną nierdzewkę firmy ACV dwupłaszczową i ona nie daje żadnych szans bojlerowi kospel 200 litrów z dwoma wężownicami , to są bojlery na lata , mój jak nówka w środku a swoje lata ma , ba już kupiłem okazyjnie następny ale kiedy i do czego go podłączę tego jeszcze nie wiem ale jest :D:D:D:D dałem tylko 8 stówek okazja była.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka jest teoria, że nierdzewka jest niemal wieczna bo nierdzewna.

A tak faktycznie jest z tym różnie.

Ludzie co nierdzewkę zastosowali do solarów zalanych roztworem glikolu, ale glikolu nie wymieniali (powinno się wymieniać co 5 lat)

- to po 10-15 latach mieli sito z wężownicy.

Są dwa rodzaje nierdzewki - zwykła nierdzewna i nierdzewna odporna na kwasy.

Najczęściej bojlery są robione z tańszej nierdzewki ''zwykłej''.

Niewielu producentów robi bojlery z nierdzewki kwasoodpornej.

 

Nierdzewka ''zwykła'' może dostać wżerów od wody wysokomineralnej w zależności od składu chemicznego takiej wody.

Przy tym najsłabszym ogniwem są spawy, łączące baniak z wężownicą.

 

Trudno oceniać odgórnie.

Jak będziesz miał pecha to przy kontroli baniaka używanego może być szczelny do 1 czy 1,5 bara.

A 6 miesięcy później przy większym ciśnieniu 3-4 bary może zacząć przeciekać.

 

Każdy musi sam zdecydować, czy podejmuje takie ryzyko kupna używanego baniaka.

Gdy się powiedzie - to bojler posłuży długie lata, ale nie można odgórnie założyć, że tak będzie w każdym przypadku.

Jedni producenci spawają baniaki ręcznie, a inni mają ten proces zautomatyzowany - to i jakość wykonania może wypaść różnie.

 

 

Z kolei wężownice są różnych rozmiarów w zależności od przeznaczenia bojlera:

https://bojlersklep.pl/pl/c/do-pomp-ciepla/29

- jednowężownicowe pod kocioł węglowy / gazowy -

mają wężownice 0,8 - 1,2 m2 (przy 200 / 300 L);

- dwie wężownice były przewidziane pod kocioł + solary -

pierwsza wężownica 0,8 - 1,2 m2 i druga wężownica podobnie 0,6 - 1,3 m2 (w zależności od producenta) - po spięciu razem ok. 1,4 do 2,2 m2;

- bojler dwupłaszowy - powierzchnia wymiany 1,7 m2 (ERMET 200L) i 2,55 m2 (ERMET 300L);

- największą powierzchnię wężownicy mają bojlery dedykowane pod Pompy Ciepła - jedna wężownica

firmowe sprzedawane z PC mają często 1,8 m2 w bojlerach 180 - 200L;

Joule Cyclone HP (nierdzewka kwasoodporna) 200L - 2,5 m2 i 300L - 3,2 m2;

Termica 200L - 2,0 m2 i 300L - 3,2 m2 (na ile pamiętam nierdzewka ''zwykła'');

Winkelmann również 300L - 3,2 m2;

Lemet 200L - 1,9 m2 i 300L - 3,2 m2.

 

OEM CERAMIC V3 HP_322G 300l - 1,47 m2 i 3,7 m2

Thermatec 300l TH-CWU-300LW2 - 2,0 m2 i 3,9 m2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...