Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Projekt ogrzewania domu - czy to będzie poprawnie działało?


ngreen

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 67
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dlatego najlepiej by było policzyć, ale w razie czego większa pompa ze sprzęgłem ratuje sytuację, nie trzeba dawać pomp przy rozdzielaczach.

 

Zgadzam się. Ale w takim razie rozmowę o instalacji i jej kształcie należało by zacząć od doboru kotła gdyż wspomniany Termet sobie poradzi natomiast np. Junkers już nie.

 

Ogólnie wyszło że jednak rzuty z projektu załączone przez inwestora zawierają 13 lub 14 pętli podłogówki.

Jest tam oczywiście dużo niewiadomych które wyłuskał Kol. asolt ale patrząc na niego jako na schemat poglądowy i traktując dane jako przybliżone oraz przeliczając do rozstawu rur co 15 cm, 10 cm łazienka i 12,5 cm strefy brzegowe można powiedzieć że długości rur zostały trochę zaniżone.

 

A mogę wiedzieć, jakie są racjonalne przesłanki za tym, aby posiadać jeszcze dodatkowo grzejnik naścienny? Dodam, że dom będzie wyposażony w wentylację mechaniczną z rekuperacją.

W sensie, że podłogówka nie dogrzeje odpowiednio mocno łazienki?

 

Drabinka w łazience umożliwia dodatkowe szybkie ręczne podniesienie temperatury podczas kąpieli a także suszenie ręczników, oraz tworzy dodatkowy wieszak który z autopsji i praktyki zawsze jest zajęty :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzwoniłem na infolinię do działu techniczego Termet-a i powiedział, że trudno stwierdzić, czy będzie odpowiednio dogrzewało. Że pchać bedzie pchało, tylko czy to będzie dostatecznie wydajne.

 

Dzwoniłem do serwisanta Berreta - oni stosują w swoich kotłach pompy Grundfos - powiedzial, że na wbudowanej pompie w kotle raczej nie będzie to wydajnie chodziło. Że trzeba będzie zastosować sprzęgło i dodatkową co najmniej jedną pompę lub najlepiej dwie na każdą ze stref.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzwoniłem na infolinię do działu techniczego Termet-a i powiedział, że trudno stwierdzić, czy będzie odpowiednio dogrzewało. Że pchać bedzie pchało, tylko czy to będzie dostatecznie wydajne.

 

Dzwoniłem do serwisanta Berreta - oni stosują w swoich kotłach pompy Grundfos - powiedzial, że na wbudowanej pompie w kotle raczej nie będzie to wydajnie chodziło. Że trzeba będzie zastosować sprzęgło i dodatkową co najmniej jedną pompę lub najlepiej dwie na każdą ze stref.

 

Z wykonywania telefonów raczej nic tu nie wyjdzie.

Myślę że abyś wiedział na 100% co musisz zrobić, oraz jeżeli jesteś zdecydowany na typ sterowania jakim są elektrozawory z listwą TECH L-7 to skup się najpierw na określeniu parametrów domu, później na wyborze kotła i jego mocy maksymalnej a następnie przyjdzie czas na ostateczne decyzje dotyczące ewentualnych elementów typu sprzęgła i pompa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pan z Termeta się nie zna.Pompa w Goldzie dla twoich 14tu pętli przy przepływie w każdej nawet 2l/min,co jest w praktyce niemożliwe bo przepływ będzie w rzeczywistości dużo dużo mniejszy, jest w stanie dać ciśnienie ponad 30kPa co jest równoznaczne że dla niej twoja instalacja to pikuś.Aleś sobie wybrał kocioł)

Jak padnie pompa czy inna płyta główna w takim Vaillancie czy innym Buderusie to się dowiesz "która połowa dnia jest dłuższa";)

Edytowane przez Kondensat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pan z Termeta się nie zna.Pompa w Goldzie dla twoich 14tu pętli przy przepływie w każdej nawet 2l/min,co jest w praktyce niemożliwe bo przepływ będzie dużo dużo mniejszy jest w stanie dać ciśnienie ponad 30kPa co jest równoznaczne że dla niej twoja instalacja to pikuś.Aleś sobie wybrał kocioł)

Jak padnie pompa czy inna płyta główna w takim Vaillancie czy innym Buderusie to się dowiesz "która połowa dnia jest dłuższa";)

 

Nie to, żebym się czepiał, ale przejrzałem sobie Twoje posty i w zasadize oprócz Termata to nic nie polecasz. Martwi mnie, że Twoje wypowiedzi mogą być sponsorowane, a więc nieobiektywne :(

 

Chciałbym, aby było inaczej, ale wśród tylu kotłów dostępnych na rynku, akurat Termet jest wg Ciebie najlepszy? Nie wiem tego, może tak jest, ale trochę dla mnie to jest podejrzane, że oprócz Termet-a wszystkie inne są znacznie gorsze.

 

 

Ps. dysponujesz może szczegółową specyfikacją pompy w modelach Gold oraz Silver?

Edytowane przez ngreen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcale nie twierdzę że Termet jest najlepszy bo zapewne są lepsze kotły natomiast uważam że przy tym kotle jest najlepsza relacja jakość-cena.

No i trudno znaleźć na rynku kotły nawet dużo droższe które posiadają takie dobre parametry czyli niską minimalną moc i mocną pompę.Do zalet też bym zaliczył niższy koszt części u Termeta w porównaniu z konkurencją.

Po drugie dobór kotła zalezy też od instalacji i np.jak mają być dwa obiegi grzewcze wysoko i niskotemperaturowy to już Termeta nie polecam bo uważam że ma toporne sterowanie dwoma obiegami przy pomocy diviconów tzw.SIM-ów ,wręcz użytkownik przy tym kotle jest niejako skazany na SIM-a bo niestety kotły Termeta nie posiadają takiego czegoś jak moduł mieszacza czyli jak u Vaillanta VR70 czy Junkersa MM100. W załączniku charakterystyka pompy w Goldzie

Pompa Termet Gold.jpg

Edytowane przez Kondensat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na osi pionowej H, mH2o - chodzi o wysokość na jaką pompa jest w stanie wynieść wodę?

Jeżeli tak, to w przypadku 3-metrowej kondygnacji wydajność powinna oscylować w granicy 1750l na h?

 

Nie chodzi o wysokość na jaką pompa ma podnieść czynnik grzewczy tylko jakie ma pokonać opory instalacji.Może być tak że pompa 40ka da radę instalacji powiedzmy gdzie grzejniki są przykładowo 10m nad kotłem a i odwrotnie pompa 60ka moze nie podołać instalacji np.podłogowej na parterze jak dopakujesz pętle po 200mb+małe przekroje rur do rozdzielaczy-powstają duże opory których pompa nie będzie w stanie pokonać=brak przepływów na rotametrach.Dość często się zdarza że hydraulicy biorą dla grzejników pompę 60kę dla budynku jednorodzinnego mówiąc że jest wysoki a to jest bez sensu,pompa przewymiarowana.W 90% instalacji z grzejnikami w budownictwie jednorodzinnym pompa 40 daje radę

Edytowane przez Kondensat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sie nie zgodzic z Twoimi stwierdzeniami. Pogodówka owszem jest dobra ale zalete ma tylko jedną, jest stosunkowo tania, wbudowana w kotły gazowe i PC....

 

Asolt, ja nie napisałem, ze sterowanie strefowe jest złe, natomiast uważam, że w większości przypadków można się bez niego obyć. Pogodówka nie jest doskonała, ale wahania temperatury rzędu 0,5 - 1 oC też nie są specjalnym problemem. Oczywiście wiele zależy od inwestora, niektórych na to stać, ale często mam do czynienia z ludźmi budującymi się na kredyt i mimo że instalacje robię na początku (kiedy jeszcze mają pieniądze) to już wiem, że im później pieniędzy raczej zabraknie, bo przyjęli zbyt skromne założenia i chyba nie są na bieżąco z cenami. Ale jak słyszę o hydrauliku, który pompy za każdym kolankiem chce dawać, a do tego sterownie strefowe (żeby naprawić to co spierdzielił), to nóż w kieszeni mi sam się otwiera. Gość naraża ich na wydatek rzędu 5 -10 tys,(sterowanie, pompy, mieszacze) bo nie umie tego zrobić poprawnie. A przez te kila dni w roku, kiedy rzeczywiście słońce mocniej zaświeci, mogli by co najwyżej okno uchylić na chwilę (ze stratą kilku złotych), żeby nadmiar ciepła wypuścić nie pakując się w jeszcze większe kredyty. Sterowanie strefowe jest fajne, ale nie ma szans na siebie zarobić w racjonalnym okresie w stosunku do pogodowego (w domu jednorodzinnym), więc jeśli ktoś je chce pomimo ceny, to proszę bardzo, ale nie na zasadzie "kupcie sobie to, bo nie ręczę za instalacje, którą wam wykonam". A w przypadku "tytułowego" hydraulika mam wrażenie, że właśnie tak jest. I to nie jest odosobniony przypadek.

Edytowane przez SzymonKc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wadą sterowania strefowego jest tylko i wyłacznie wiekszy koszt inwestycyjny.

 

Po 25 minutach od odpalenia mocy grzewczej jakieś 6 x większej od obciążenia w danym czasie (mało kto przy wodnej ma tak przewymiarowane ogrzewanie - 3x względem obciążenia przy -20* - więc u większości inwestorów czas reakcji będzie jeszcze do 2-3x dłuższy) temperatura powierzchni podłogi w większości miejsc spadła. Jaki sens ma i temperaturą czego sterowanie miałoby być lepsze, niż temperatury na zewnątrz? IMO tylko skorzystanie z prognozy pogody (krótkoterminowe nieźle się sprawdzają) byłoby lepsze. Bo co z tego, jak wyłączy się grzanie podłogi po np. odpaleniu piekarnika, jak reakcję będzie widać po ładnych paru godzinach? A tą widoczna reakcją będzie zimna podłoga a w efekcie i powietrze?

 

Owszem, odpalając piekarnik wrzucimy do pomieszczenia z 1 czy 2kWh i podniesiemy temperaturę powietrza. Zmniejszy to jednak moc grzewczą podłogi i bez automatyki (moc zależy od dT). Za to jak nie wyłączymy podłogówki, to nie będzie "dziury" w grzaniu - wraz ze spadkiem temperatury powietrza odzyska ona moc grzewczą i będzie uzupełniała straty. Jak wyłączymy - to potem godziny będzie trwało, zanim wróci do równowagi. A w tym czasie temperatura spadnie poniżej zadanego poziomu. Przed przegrzaniem też nie zdąży uchronić - co najwyżej (przy długim pieczeniu) trochę je zmniejszy i skróci. Dla mnie to wady i pomimo tego, że to nawet łatwiejsze i niejako w standardzie przy kablach rozwiązanie, to wolę pokombinować i sterować pogodą a jeszcze lepiej prognozą pogody.

 

attachment.php?attachmentid=425069 - link do fotki w większej rozdzielczości).

 

"Wiersze" to poszczególne pomieszczenia. Pomieszczenia 1 (1,2kW) i 3 (1,2kW) - parkiet. Pomieszczenia 2 (545W) i 4 (545W) gres.

 

Kolumny - to kolejno:

1. Ok. 13:04 (tuż przed włączeniem ogrzewania)

2. Ok. 13:30 (po 25 minutach grzania)

3. Ok. 14:15 (kilkanaście minut po zakończeniu grzania)

4. 17:30 (3,5 godziny po zakończeniu grzania).

 

Edyta.

Jeszcze filmik pozornie nie związany z tematem.

 

Tak od czwartej minuty. Może komuś zaświta, czemu cegła, mokry gazobeton czy mokre drewno wygląda na pierwszy rzut oka na świetny izolator? Czemuż to ciepło nie "wylazło" na wierzch, chociaż po zabraniu gazobetonu widać, ze mata pod nim zimniejsza niż pod izolatorami? Jak to się przekłada na ogrzewanie podłogowe?

 

Czemu ludzie są zadowoleni po zapłaceniu za sterowanie strefowe to pytanie do psychologów.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Asolt, ja nie napisałem, ze sterowanie strefowe jest złe, natomiast uważam, że w większości przypadków można się bez niego obyć. Pogodówka nie jest doskonała, ale wahania temperatury rzędu 0,5 - 1 oC też nie są specjalnym problemem. Oczywiście wiele zależy od inwestora, niektórych na to stać, ale często mam do czynienia z ludźmi budującymi się na kredyt i mimo że instalacje robię na początku (kiedy jeszcze mają pieniądze) to już wiem, że im później pieniędzy raczej zabraknie, bo przyjęli zbyt skromne założenia i chyba nie są na bieżąco z cenami. Ale jak słyszę o hydrauliku, który pompy za każdym kolankiem chce dawać, a do tego sterownie strefowe (żeby naprawić to co spierdzielił), to nóż w kieszeni mi sam się otwiera. Gość naraża ich na wydatek rzędu 5 -10 tys,(sterowanie, pompy, mieszacze) bo nie umie tego zrobić poprawnie. A przez te kila dni w roku, kiedy rzeczywiście słońce mocniej zaświeci, mogli by co najwyżej okno uchylić na chwilę (ze stratą kilku złotych), żeby nadmiar ciepła wypuścić nie pakując się w jeszcze większe kredyty. Sterowanie strefowe jest fajne, ale nie ma szans na siebie zarobić w racjonalnym okresie w stosunku do pogodowego (w domu jednorodzinnym), więc jeśli ktoś je chce pomimo ceny, to proszę bardzo, ale nie na zasadzie "kupcie sobie to, bo nie ręczę za instalacje, którą wam wykonam". A w przypadku "tytułowego" hydraulika mam wrażenie, że właśnie tak jest. I to nie jest odosobniony przypadek.

 

Demonizujesz koszty sterowania strefowego, nie wiem dlaczego odnosisz jego stosowanie do przykrycia błedów w sztuce. Nie ma równiez potrzeby zmiany układu hydraulicznego do zastosowania tego sterowania. Sprzegło i dodatkową pompe i tak stosuję bo bo tego wymaga sama podłogówka, regulację hydrauliczną wg wyliczonych nastaw i tak trzeba zrobic. Co do oszczednosci to oczywiscie one nie pokryją kosztow, dokladnie tak samo jak wentylacja mechaniczna z rekuperacją która nie ma sie szansy kiedykolwiek zwrócic, a jednak sie ją stosuje. Chodzi o komfort, kol. homelogic uzyskał histerezę na poziomie 0,1 oC dla poszczegolnych pomieszczen, niestety linki do jego wykresów sa niekatywne. Wahania temperatury do 1 oC nie wszystkim odpowiadają, są za duze, mam sporo pytan co zrobic aby takich wahan temperatury uniknąc przy pogodówce, niestety sie nie da. Wracając do kosztów mam sporo przypadków gdzie montaz tego sterowania przesuniety jest o kilka lat , po mieszkaniu przez kilka sezonów przy pogodówce instaluję te regulatory bo jest taka mozliwosc wszystko byo przygotowane wczesniej. Skoro pogodówka jest taka super po co ten montaż? widocznie taka super nie jest. W kolejnym poscie Kaizen pyta o stan umysłu tych inwestorów, myslę ze powinien sam siebie o to zapytac. Obserwacje pod zamontowaniem i po zamontowaniu regulatorów potwierdzają róznice w komforcie oraz mozliwosc okresowej zmiany temperatury wybranych pomieszczen czy tez jej róznicowania bez uzycia rotametrów które od tego nie są. Inwestorzy tez czesto mają mozliwosc porównania działania pogodówki w starym mieszkaniu i regulacji strefowej w nowym domu. Reakcje są równiez za. Nie miałem zadnej uwagi ze takie sterowanie zle działa, albo ze załuja tego wyboru. Tylko Kaizen w swojej nieskonczone mądrosci i wiedzy absolutniej w kazdej mozliwej dziedzinie budownictwa chciałby ich przebadania przez specjalistów psychiatrów, ale cóz taki jego urok. Nie wiemskąd wziąłes dodatkowy wydatek do 10 tys., ale sie chce jaką teze uzasadnic to sie podaje takie kwoty, Nie potrzeba nic wiecej dodatkowo niz ma byc zamontowane bez takiego sterowania. Równie dobrze mozna by zapytac po co są instalacje inteligentnego domu (ze sterowanie sterowym temperatury obowiązkowo), przeciez taka instalacja nigdy ale to nigdy sie nie zwróci. Bez inteligentnego domu i sterowania strefowego da sie mieszkac ale nie wszystkim to sie podoba, tych którzy chcą nie trzeba od razu kierowac do odziałow zamknietych szpitali o wiadomej specjalizacji. Dajcie moznosc wyboru, dla niektórych komfort jest równie wazny co inne elementy zycia.

Edytowane przez asolt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po 25 minutach od odpalenia mocy grzewczej jakieś 6 x większej od obciążenia w danym czasie (mało kto przy wodnej ma tak przewymiarowane ogrzewanie - 3x względem obciążenia przy -20* - więc u większości inwestorów czas reakcji będzie jeszcze do 2-3x dłuższy) temperatura powierzchni podłogi w większości miejsc spadła. Jaki sens ma i temperaturą czego sterowanie miałoby być lepsze, niż temperatury na zewnątrz? IMO tylko skorzystanie z prognozy pogody (krótkoterminowe nieźle się sprawdzają) byłoby lepsze. Bo co z tego, jak wyłączy się grzanie podłogi po np. odpaleniu piekarnika, jak reakcję będzie widać po ładnych paru godzinach? A tą widoczna reakcją będzie zimna podłoga a w efekcie i powietrze?

 

Owszem, odpalając piekarnik wrzucimy do pomieszczenia z 1 czy 2kWh i podniesiemy temperaturę powietrza. Zmniejszy to jednak moc grzewczą podłogi i bez automatyki (moc zależy od dT). Za to jak nie wyłączymy podłogówki, to nie będzie "dziury" w grzaniu - wraz ze spadkiem temperatury powietrza odzyska ona moc grzewczą i będzie uzupełniała straty. Jak wyłączymy - to potem godziny będzie trwało, zanim wróci do równowagi. A w tym czasie temperatura spadnie poniżej zadanego poziomu. Przed przegrzaniem też nie zdąży uchronić - co najwyżej (przy długim pieczeniu) trochę je zmniejszy i skróci. Dla mnie to wady i pomimo tego, że to nawet łatwiejsze i niejako w standardzie przy kablach rozwiązanie, to wolę pokombinować i sterować pogodą a jeszcze lepiej prognozą pogody.

 

attachment.php?attachmentid=425069 - link do fotki w większej rozdzielczości).

 

"Wiersze" to poszczególne pomieszczenia. Pomieszczenia 1 (1,2kW) i 3 (1,2kW) - parkiet. Pomieszczenia 2 (910W) i 4 (545W) gres.

 

Kolumny - to kolejno:

1. Ok. 13:04 (tuż przed włączeniem ogrzewania)

2. Ok. 13:30 (po 25 minutach grzania)

3. Ok. 14:15 (godzina i dwadzieścia minut po zakończeniu grzania)

4. 17:30 (3,5 godziny po zakończeniu grzania).

 

Edyta.

Jeszcze filmik pozornie nie związany z tematem.

 

Tak od czwartej minuty. Może komuś zaświta, czemu cegła, mokry gazobeton czy mokre drewno wygląda na pierwszy rzut oka na świetny izolator? Czemuż to ciepło nie "wylazło" na wierzch, chociaż po zabraniu gazobetonu widać, ze mata pod nim zimniejsza niż pod izolatorami? Jak to się przekłada na ogrzewanie podłogowe?

 

Czemu ludzie są zadowoleni po zapłaceniu za sterowanie strefowe to pytanie do psychologów.

 

Daruj sobie wstawki o zdrowiu psychicznym inwestorów, raczej pomysl o sobie.

Podaj jaką masz histerezę swoich regulatorów, jak wczesniej wspomniałem kol. homelogic uzyskał histerezę przy wodnej podłogowce 0,1 oC i to zobrazował wykresami, do których linki są niestety nieaktywne. Co prawda regulator był PID ale da sie uzyskac tak małą histerezę. Oczywiscie nie we wszystkich przypadkach bedzie ona taka mała , ale jak wskazują obserwacje kilkuletnie tych którzy mają regulację strefową ilosc niedogrzan zmiejszyła sie praktycznie do zera, ilosc przegrzan i jego wielkosc równiez sie zmniejszyła, dokladnej wartosci procentowej nie podam bo niema tak dokladnych danych, zresztą i tak nikt tego dokladnie nie notuje, ale fakt jest faktem. A tak przy okazji dlaczego przy swoich kablach nie zastosowałes sterowania pogodowego tylko strefowe, nie pisz ze sie nie da, bo sie da, jest trudniejsze w realizacji, koszt tez jest wiekszy ale sie da i nie chodzi mi o sterowanie na podstawie prognoz.

Edytowane przez asolt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daruj sobie wstawki o zdrowiu psychicznym inwestorów, raczej pomysl o sobie.

Fajnie, że się martwi o innych. Wybierał sam i ma do tego logiczne argumenty.

Podaj jaką masz histerezę swoich regulatorów, jak wczesniej wspomniałem kol. homelogic uzyskał histerezę przy wodnej podłogowce 0,1 oC i to zobrazował wykresami, do których linki są niestety nieaktywne. Co prawda regulator był PID ale da sie uzyskac tak małą histerezę.

Jakie czujniki temp. zastosować, aby uzyskać taką histerezę? Jakie Ty stosujesz?

Oczywiscie nie we wszystkich przypadkach bedzie ona taka mała , ale jak wskazują obserwacje kilkuletnie tych którzy mają regulację strefową ilosc niedogrzan zmiejszyła sie praktycznie do zera, ilosc przegrzan i jego wielkosc równiez sie zmniejszyła, dokladnej wartosci procentowej nie podam bo niema tak dokladnych danych, zresztą i tak nikt tego dokladnie nie notuje, ale fakt jest faktem.

Danych brak, ale fakt jest faktem. To jest najważniejsze

A tak przy okazji dlaczego przy swoich kablach nie zastosowałes sterowania pogodowego tylko strefowe, nie pisz ze sie nie da, bo sie da, jest trudniejsze w realizacji, koszt tez jest wiekszy ale sie da i nie chodzi mi o sterowanie na podstawie prognoz.

Możesz mi to wytłumaczyć co z tym sterowaniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że się martwi o innych. Wybierał sam i ma do tego logiczne argumenty.

 

Jakie czujniki temp. zastosować, aby uzyskać taką histerezę? Jakie Ty stosujesz?

 

Danych brak, ale fakt jest faktem. To jest najważniejsze

 

Możesz mi to wytłumaczyć co z tym sterowaniem?

 

ad. 1 Tacy specjalisci jak Ty potrafią prawidłowo ocenic wartosc tych argumentów, nie mnie sie równac do Twojej wiedzy i doswiadczenia zawodowego w zakresie automatyki i regulacji temperatury

ad2. Pytasz o typ czujnika czy o typ regulatora z czujnikiem? Moglbys bardziej precyzyjnie zadac to pytanie. Typ czujnika jest skorelowany z typem regulatora, dosc czesto są stosowane czujniki DS18B20, jakie były uzyte przez kol. homelogic nie wiem, nie pytałem, zdaje sie ze cały układ regulacji było to wykonanie nie fabryczne.

Ja stosuję regulatory o histerezie 0,25 oC, nie ma aktualnie na rynku dobrych regulatorów o histerezie 0,1 pokojowych w dobrej cenie. Owszem na szynę DIN są i czesto je stosuje chociaz do troche innych celów.

ad 3. Dobrze ze masz duzą wiekszą ilosc danych statystycznych odnosnie działania sterowania strefowego, podziel sie nimi, zawsze to bardziej merytorycznie od stwierdzen bez pokrycia.

ad 4. Dziwne taki specjalista i pyta o takie rzeczy. Ale ok, wszystkim lub prawie wszystkim pasuje sterowanie pogodowe przy podłogówce wodnej, przy kablach nikomu. Jak kable to tylko i prawie wyłacznie tylko sterowanie strefowe. Technicznie jest mozliwe wykonanie regulatora pogodowego do kabli, a skoro pogodówka jest taka super to po co sie bawic z regulatorami strefowymi do kabli jak mozna by było załozyc jeden regulator pogodowy do wszystkich kabli? To pytanie jest retoryczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad. 1 Tacy specjalisci jak Ty potrafią prawidłowo ocenic wartosc tych argumentów, nie mnie sie równac do Twojej wiedzy i doswiadczenia zawodowego w zakresie automatyki i regulacji temperatury

ad2. Pytasz o typ czujnika czy o typ regulatora z czujnikiem? Moglbys bardziej precyzyjnie zadac to pytanie. Typ czujnika jest skorelowany z typem regulatora, dosc czesto są stosowane czujniki DS18B20, jakie były uzyte przez kol. homelogic nie wiem, nie pytałem, zdaje sie ze cały układ regulacji było to wykonanie nie fabryczne.

Ja stosuję regulatory o histerezie 0,25 oC, nie ma aktualnie na rynku dobrych regulatorów o histerezie 0,1 pokojowych w dobrej cenie. Owszem na szynę DIN są i czesto je stosuje chociaz do troche innych celów.

ad 3. Dobrze ze masz duzą wiekszą ilosc danych statystycznych odnosnie działania sterowania strefowego, podziel sie nimi, zawsze to bardziej merytorycznie od stwierdzen bez pokrycia.

ad 4. Dziwne taki specjalista i pyta o takie rzeczy. Ale ok, wszystkim lub prawie wszystkim pasuje sterowanie pogodowe przy podłogówce wodnej, przy kablach nikomu. Jak kable to tylko i prawie wyłacznie tylko sterowanie strefowe. Technicznie jest mozliwe wykonanie regulatora pogodowego do kabli, a skoro pogodówka jest taka super to po co sie bawic z regulatorami strefowymi do kabli jak mozna by było załozyc jeden regulator pogodowy do wszystkich kabli? To pytanie jest retoryczne.

 

ad1. Nie jestem specjalistą. Wybrał sobie i ma sensowne argumenty. To nie zgodne z Twoją opcją to nie znaczy, że złe.

ad2.Nie wiem głupek jestem i nie wiem o co zapytać? Pytam jak potrafię?

ad3. Co Ty bredzisz? Chłopie? Przecież ja nic nie napisałem, że mam jakieś dane. Może ad1. powinieneś do siebie zastosować.

ad4. Nie jestem specjalistą. Żadnym . Pytam szukam, co jak będę kiedyś budował drugi dom to żebym już takich błędów nie popełnił. Interesuje mnie co to jest "sterowania pogodowego .... nie chodzi mi o sterowanie na podstawie prognoz." Czyli jakie jest to sterownie i jakie najlepsze do domu, bo u mnie podłogówka nie reaguje szybko na zmiany? Jak to jest? Jak rozpalam w komiku to za gorąco, jak słońce przyświeci za gorąco. Jak dobrze tym sterować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daruj sobie wstawki o zdrowiu psychicznym inwestorów, raczej pomysl o sobie.

 

Od zdrowia to są lekarze. Psycholog nie jest lekarzem. Więc nic o zdrowiu nie pisałem i czytaj ze zrozumieniem.

 

 

Podaj jaką masz histerezę swoich regulatorów

 

Na fotkach są wyniki bez żadnej histerezy, bez sterownika. Kable pracowały na 100% mocy.

 

 

A tak przy okazji dlaczego przy swoich kablach nie zastosowałes sterowania pogodowego tylko strefowe, nie pisz ze sie nie da, bo sie da, jest trudniejsze w realizacji, koszt tez jest wiekszy ale sie da i nie chodzi mi o sterowanie na podstawie prognoz.

 

Teraz mam "sterowanie" wg zegara. 3x1 do 1,5h grzania na dobę. Jak wg prognozy idzie ochłodzenie to ręcznie wydłużam, jak ocieplenie, to ręcznie skracam. Bezwładność jest taka, że i takie prostackie sterowanie daje na tyle zadowalające efekty, że w rankingu rzeczy do zrobienia sterowanie ogrzewaniem wylądowało na końcu - dobrze będzie, jak zrobię przed następnym sezonem. Zamierzam oprzeć na prognozie pogody.

 

Wszystkie wykresy, które widziałem dowodzą ogromnej bezwładności podłogówki i bardzo wolną reakcję temperatury powietrza.

 

Weźmy taki filmik - ok. 22 minuty:

 

 

Czy

Myślę, że to zależy od akumulacyjności posadzki, akumulacyjności reszty domu i tego, czy grzanie jest cały czas czy tylko w taniej taryfie. U mnie nawet 5 stopni w ciągu doby, dom szkieletowy, 8cm posadzki. Co ciekawe, to się prawie nie zmienia przy niższych temperaturach, tylko zużycie energii rośnie.

Przykład poniżej (w tej chwili nie ma żadnych źródeł ciepła oprócz ogrzewania).

 

 

attachment.php?attachmentid=404847

 

 

attachment.php?attachmentid=404848

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad1. Nie jestem specjalistą. Wybrał sobie i ma sensowne argumenty. To nie zgodne z Twoją opcją to nie znaczy, że złe.

ad2.Nie wiem głupek jestem i nie wiem o co zapytać? Pytam jak potrafię?

ad3. Co Ty bredzisz? Chłopie? Przecież ja nic nie napisałem, że mam jakieś dane. Może ad1. powinieneś do siebie zastosować.

ad4. Nie jestem specjalistą. Żadnym . Pytam szukam, co jak będę kiedyś budował drugi dom to żebym już takich błędów nie popełnił. Interesuje mnie co to jest "sterowania pogodowego .... nie chodzi mi o sterowanie na podstawie prognoz." Czyli jakie jest to sterownie i jakie najlepsze do domu, bo u mnie podłogówka nie reaguje szybko na zmiany? Jak to jest? Jak rozpalam w komiku to za gorąco, jak słońce przyświeci za gorąco. Jak dobrze tym sterować?

 

Nic nie bredze, to ze nie mam dokladnych danych nie oznacza ze są złe albo zadne, po prostu czysta złosliwosc, nie poarta zadnymi argumentami. Skoro nie jestes specjalistą to na jakiej podstawie oceniasz czy argumenty sa sensowne czy nie. Zdecydowana wiekszosc (moze i 99%) wszystkich dyskutantów nie ma sterowania strefowego przy podłogówce wodnej ale mają na jej temat najwiecej do powiedzenia, zresztą to dotyczy tez innych rozwiazan, w Polsce mamy w zaleznosci co jest na topie 38 mln super trenerów pilki noznej, specjalistów od ekonomii, prawników i wszelkich innych specjalnosci. Taka nasza natura, kazdy sie zna na wszystkim.

Wracając do tematu jak mamy za duze zyski czy to bytowe, słoneczne czy od kominka to 100% rozwiazania nie ma i byc nie moze, zawsze bedzie przegrzanie raz mniejsze raz wieksze ale bedzie. Kominek jest w ogole oddzielna sprawą, jedyne to co mozna zrobic przez zainstalowaniem to dobrac moc aby była jak najmniejsza w stosunku do strat pomieszczenia w ktorym jest, zastosowac podwójne szyby, podłozyc odpiednią ilosc opału. Tyle i tylko tyle. Na szczescie w krakowie za kilka miesiecy tego problemu nie bedzie bo edzie zakaz palaenia czym kolwiek. Najlepiej jest prowidło dobrac kominek a nie pozniej sie martwic o regulację. Tylko kto dobiera moc kominka do strat w pomieszczeniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od zdrowia to są lekarze. Psycholog nie jest lekarzem. Więc nic o zdrowiu nie pisałem i czytaj ze zrozumieniem.

 

 

 

 

Na fotkach są wyniki bez żadnej histerezy, bez sterownika. Kable pracowały na 100% mocy.

 

 

 

 

Teraz mam "sterowanie" wg zegara. 3x1 do 1,5h grzania na dobę. Jak wg prognozy idzie ochłodzenie to ręcznie wydłużam, jak ocieplenie, to ręcznie skracam. Bezwładność jest taka, że i takie prostackie sterowanie daje na tyle zadowalające efekty, że w rankingu rzeczy do zrobienia sterowanie ogrzewaniem wylądowało na końcu - dobrze będzie, jak zrobię przed następnym sezonem. Zamierzam oprzeć na prognozie pogody.

 

Wszystkie wykresy, które widziałem dowodzą ogromnej bezwładności podłogówki i bardzo wolną reakcję temperatury powietrza.

 

Weźmy taki filmik - ok. 22 minuty:

 

 

Czy

 

Wszystko ok, tylko wytłumacz mi dlaczego prawie wszyscy stosuja przy kablach sterowanie strefowe skoro ono jest be, a nikt sterowania pogodowego. Zawsze masz duzo po powiedzenia, wiec objasnij to sensownie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko ok, tylko wytłumacz mi dlaczego prawie wszyscy stosuja przy kablach sterowanie strefowe skoro ono jest be, a nikt sterowania pogodowego. Zawsze masz duzo po powiedzenia, wiec objasnij to sensownie.

 

Z tego samego powodu dla którego przy wodnej podłogówce wszyscy stosują pogodówkę. Bo to dostają w standardzie i dzięki bezwładności podłogówki działa wystarczająco dobrze (nawet zegara).

Jakie znasz rozwiązanie z pudełka na pogodówkę przy kablach i ile kosztuje? Myślisz, że jakby przy wodnej analogicznie wyglądałą oferta na sterowanie strefowe to ktokolwiek by je miał?

 

Co nie zmienia faktu, co jest optymalne. Z tego samego powodu na kaloryferach wszyscy montują sterowanie strefowe - które akurat w tym miejcu, przy braku bezwładności, jest najlepszym rozwiązaniem.

 

Edyta;

Jeszcze przypomnę wątek zadowolonego użytkownika sterowania strefowego:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?342800-Prądożerna-automatyka-sterująca-ogrzewaniem-podłogowym

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...