Andrzej5101 12.09.2022 08:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2022 (edytowane) Nie jestem zwolennikiem takiego pakowania bufora przy 100% grzejnikach . Tylko i wyłącznie równolegle. Grzejniki mają zupełnie inne przepływy niż pompa ciepła (mniejsze). Więc pompa nastawiona na delte 5k, może nie działać dobrze przy grzejnikach, które mają niższy przepływ ale deltę 10-15 K. Grzejniki - wymuszają wyższą temperaturę zasilania; - w przeciwnym razie muszą być ; znacznie, znacznie przewymiarowane, Bufor równoległy ; - dodatkowo podnosi temperaturę zasilania o 1,5 C - 3,0 stopnie Edytowane 12 Września 2022 przez Andrzej5101 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
inwestor 12.09.2022 09:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2022 Jeszcze nie mam. Składam instalację To napisz co wybrałeś . Robiłeś jakieś rozeznanie tego filtra ? Też kiedyś się nad tym zastanawiałem ale jakoś tak wyszło, że to raczej produkt z gatunku różdżkarsko-wróżbiarskich może coś się zmieniło ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
buldog1111 12.09.2022 11:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2022 Jeżeli chodzi o 1cal to jest kilku producentów. Z 5/4 robi się problem . Ogólnie chcę dać filtr bez siatki w środku. Siatkowy dam oddzielnie przed magnetycznym odmulnikiem. Na razie nie mam faworyta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 17.09.2022 09:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Września 2022 Jeżeli chodzi o 1cal to jest kilku producentów. Z 5/4 robi się problem . Ogólnie chcę dać filtr bez siatki w środku. Siatkowy dam oddzielnie przed magnetycznym odmulnikiem. Na razie nie mam faworyta. Jeśli nie znajdziesz 11/4" to wstaw 1". Z siatkowym nie powinno być problemu, nawet można przewymiarować. Za to warto nie oszczędzać na rurociągach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
buldog1111 30.10.2022 21:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Października 2022 Zapytam tutaj , bo nie wiem gdzie. Kończę montaż kotłowni pod pompę ciepła. Pompa ciepła split jest już zamontowana.(agregat zewnętrzny i wewnętrzny). Panowie połączyli rury gazowe , nabili azot i niby sprawdzili szczelność. Jak skończę hydraulikę przyjadą , zrobią próżnię i puszczą gaz. Zastanawiam się tylko czy zrobią to prawidłowo gdy na zewnątrz będzie np.+5°C. Latem z próżnią nie ma problemu ale problem jest jak jest zimno. Są jakieś patenty , żeby zrobić to dobrze? Nie wiem podgrzewć rurki w agregacie zewnętrznym czy coś? Może głupie to pytanie ale sami wiecie jak jest. Instalator wpada jak po ogień, trochę odessa , wmówi , że tak jest ok, bierze kasę i tyle - a my potem mamy problem za spory pieniądz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 29.11.2022 07:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2022 (edytowane) Podbijam temat. Trafiłem na taki artykuł, prasa niemiecka, ale w temacie pomp ciepła:Kryzys energetyczny. Pompy ciepła i opłacalnośćhttps://www.dw.com/pl/kryzys-energetyczny-pompy-ciep%C5%82a-i-op%C5%82acalno%C5%9B%C4%87/a-63916475 Wyłapałem ciekawą informację w artykule:Pompy ciepła są bardzo wydajne, gdy mają zagrzać wodę do kaloryferów tylko do niezbyt wysokiej temperatury. – Każdy stopień mniej (na temp. wody CO) poprawia wydajność pompy ciepła o 3,5 procent – wyjaśnia DW profesor Werner Schenk, ekspert zajmujący się pompami ciepła na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Monachium. Edytowane 29 Listopada 2022 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 29.11.2022 09:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2022 Pompy ciepła są bardzo wydajne, gdy mają zagrzać wodę do kaloryferów tylko do niezbyt wysokiej temperatury. – Każdy stopień mniej (na temp. wody CO) poprawia wydajność pompy ciepła o 3,5 procent – wyjaśnia DW profesor Werner Schenk, ekspert zajmujący się pompami ciepła na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Monachium. Jeżeli "wydajność" to moc maksymalna to jest to spore przekłamanie. Weźmy taki przykład: Jak widać @-20* moc maksymalna jest taka sama dla każdej tz. W innych temperaturach moc maksymalna spada z każdym stopniem wzrostu tz o różne wielkości - maksymalnie 1,02% (przy wzroście TZ z 40 do 45* przy temperaturze zewnętrznej +15*. Więc zarówno uogólnienie, że każdy stopień to taki sam % jest nieprawdziwe, jak i te 3,5% jest wielokrotnie zawyżone. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Navy1 29.11.2022 09:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2022 @Kaizen - jak tam Twoje doświadczenia z pompą ciepła?Zaniża? Zawyża? OK? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 29.11.2022 19:19 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2022 Jeżeli "wydajność" to moc maksymalna to jest to spore przekłamanie. .... Nie powiedziałbym, że wydajność to = moc maksymalna. Moim zdaniem wydajność to jest skuteczność grzania z uwzględnieniem osiąganego COP. Może i te 3,5% jest jakimś uproszczeniem, ale skoro się wypowiedział w ten sposób profesor z uniwersytetu Monachium - to nie mnie to negować. Może jest to jakaś skróto-myśl oparta o przeprowadzone badania laboratoryjne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 29.11.2022 20:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Listopada 2022 Moim zdaniem wydajność to jest skuteczność grzania z uwzględnieniem osiąganego COP. W jakich jednostkach jest wyrażana? Wydajność grzałki elektrycznej w jakich jednostkach byś wyraził? Ja w watach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
xavery84 03.12.2022 13:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2022 Mam takie pytanie. Mam dwukondygnacyjny dom. 2 obiegi grzewcze góra/dół. Same grzejniki. W łazienkach drabinkowe. Ogólnie oprócz łazienek jest do grzania ok 160m2. Chciałem zapytać czy ilość żeberek nie jest u mnie zbyt mała. W sumie tak wychodzi mi ok 120sztuk. Po ok 60 na piętro. Czy dołożenie jeszcze 20-30 sztuk da jakiś efekt? Mam bufor 100l Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rrrrrrr 03.12.2022 13:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2022 Jeśli masz wystarczająco ciepło w pomieszczeniach i wszędzie równo i git to jedynie możesz zyskać że może będziesz mógł obniżyć temp wyjścia z PC . A niższa temp na wyjściu to niższe zużycie prądu i lżejsza praca pompy w większe mrozy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
xavery84 03.12.2022 14:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2022 Na tą chwilę tak. Pompa dogrzewa co prawda trochę czasu pomieszczenia i przy obecnych temperaturach pobiera ok 40kwh. No właśnie chciałbym trochę obniżyć temperaturę wyjścia żeby trochę zejść z poboru mocy bo obawiam się że może mi coś zabraknąć kWh z produkcji fotowoltaicznej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 03.12.2022 16:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2022 chciałbym trochę obniżyć temperaturę wyjścia żeby trochę zejść z poboru mocy bo obawiam się że może mi coś zabraknąć kWh z produkcji fotowoltaicznej Widać, że nie przestudiowałeś tematu w którym piszesz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 19.12.2022 08:53 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2022 (edytowane) Temat o taktowaniu, obecnie temp. powietrza są niższe, ale wpisuje się we wiedzę o działaniu PC. Czy to już taktowanie? Ile razy na godzinę powinna się włączać pompa ciepła?https://globenergia.pl/czy-to-juz-taktowanie-ile-razy-na-godzine-powinna-sie-wlaczac-pompa-ciepla/ najważniejsze informacje z artykułu: "Dobry stosunek liczby startów pompy ciepła w stosunku do jej godzin pracy to 1:1, czyli jeden start na godzinę pracy urządzenia." "Jeśli pompa ciepła włącza się dwa razy na godzinę, to jest to jeszcze akceptowalna wartość przez większość producentów pomp ciepła, natomiast już jest sygnałem, że coś można poprawić w instalacji. Dosyć niepokojącą informacją jest już stosunek 1:3, czyli trzy starty sprężarki na godzinę. Taka liczba już powoduje, że sprężarka będzie się szybciej zużywać i znacznie spadnie jej żywotność - komentuje Adam Minikowski z NIBE Biawar." "Duża liczba startów sprężarki, poza błędami instalacyjnymi, najczęściej wynika z nieprawidłowego zładu wody w instalacji grzewczej - jest jej za mało w stosunku do mocy pompy ciepła. W takim wypadku najczęściej ratunkiem jest zastosowanie zbiornika buforowego. Jak go prawidłowo dobrać do instalacji? Dobierając wielkość zbiornika buforowego do mocy pompy ciepła, nadrzędna zawsze będzie instrukcja danego producenta. Producent pompy ciepła powinien w instrukcji dokładnie podać jaki zład wody powinien być w instalacji i jakie przepływy powinny zostać zachowane. Przy pompach inwerterowych jest to najczęściej pojemność w okolicach 10 - 15 litrów wody na 1 kilowat mocy grzewczej, a przy pompach typu ON/OFF jest to nawet powyżej 20 litrów wody na każdy kilowat mocy grzewczej - komentuje Adam Minikowski. " - moja uwaga, taka, że przy grzejnikach niskotemperaturowych jednak lepiej dobierać większy zład wody. Już nie pod kątem taktowania (aczkolwiek ma to wpływ) - a pod kątem większego zapasu energii na potrzeby defrostów.U siebie niby mam ok. 180 L "czynnego" zładu wody w instalacji 30L/1 kW mocy, ale nie wszystkie termostaty w pełni otwarte i wydaje się to na granicy potrzeb defrostu przy niskiej temp. wody poniżej <+37*C w okolicy temperatur 0*C. Tyle powyżej od NIBE.Z kolei Galmet zaleca pojemność bufora wpinanego równolegle jako sprzęgło do PC On/Off na poziomie 30L/1 kw, a gdy bufor ma pełnić rolę magazynu przy dwu-taryfowym prądzie to nawet 60L/1 kW. Edytowane 21 Grudnia 2022 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 21.12.2022 11:22 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2022 kolejna dawka informacji na temat działania Pomp Ciepła powietrze-woda.Częściowo tematy były już poruszane na forum, a poniżej zebrane w artykule GlobEnergia. 7 grzechów eksploatacji pompy ciepła w duże mrozy – czego nie robić? (Link)https://globenergia.pl/7-grzechow-eksploatacji-pompy-ciepla-w-duze-mrozy-czego-nie-robic/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rrrrrrr 26.12.2022 13:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2022 Bardziej tu pasuje. Marco .Przestudiowałem twoje opcje podłączeń bufora i znalazłem jeszcze jedno które jeśli dobrze myślę łączy zalety tego na zasilaniu i powrocie. Znalazłem na stronie CNC pompy ciepła polecony przez innego usera. Tam jest trójnik na zasilaniu ale przed drugą pompką obiegową tak że ciepło z PC idzie bez podmieszania na obieg i mimo to jest połączenie z buforem a powrót standardowo dołem przez bufor. Miałeś taką opcję na próbę i jak się sprawowało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pytajnick 26.12.2022 14:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2022 kolejna dawka informacji na temat działania Pomp Ciepła powietrze-woda. Częściowo tematy były już poruszane na forum, a poniżej zebrane w artykule GlobEnergia. 7 grzechów eksploatacji pompy ciepła w duże mrozy – czego nie robić? (Link) https://globenergia.pl/7-grzechow-eksploatacji-pompy-ciepla-w-duze-mrozy-czego-nie-robic/ O mamo, same bezeceństwa wypisują! Grzałki nie wyłączać? Temperatury na noc nie obniżać? Nie grzebać w ustawieniach na własną rękę w menu instalatora ? Pompę minimum 30cm nad ziemią? A myślałem ,że tylko ja tak mam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 27.12.2022 10:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2022 (edytowane) Może i pasuje bardziej do tego tematu, ale trzeba by skopiować wcześniejszy wpis by uzyskać obraz tego o czym mowa. rrrrrrr Twój Bufor 200L powinien starczyć. U siebie mam dwa bypasy, ale używam jednego tego na powrocie. No i bufor mam tylko 100L. schemat => [ATTACH=CONFIG]462918[/ATTACH] Każde kolanko 90* generuje takie opory przepływu jak dodatkowe 3 mb rury o takim samym przekroju. Początkowo miałem powrót przez bufor, a zasilanie bypasem. Potem doszedłem do wniosku, że puszczając zasilanie przez bufor, będę miał zmagazynowane więcej energii (ciepłej wody) na defrosty. Dodatkowo powrót mam bezpośrednio po prostej, więc przy takim przepływie na drodze wody jest aż o 6 dodatkowych kolanek 90* mniej. Więc od poprzedniej zimy zawory 1 i 2 otwarte, 5 - zamknięty; zawory 3 i 4 zamknięte, a zawór 6 otwarty. Kółko z krzyżem to pompka dużego obiegu. Przy takim ustawieniu rezygnuję z pracy drugiej pompki, na drugim biegu pobiera 45 Watt (starszy typ pompki), to w skali miesiąca oszczędzam na tym 32 kWh. Gdyby pracowała 24/24 h i 7 dni/tygodniowo. Od poprzedniej zimy grzeję stale 24/24 h, co zmusiło mnie do obniżenia krzywej, by nie grzać domu powyżej +22*C. Obecnie woda zasilająca osiąga temp. między +35*C do +37*C przy 0*C na dworze. I defrosty są robione częściej, jakby niepełne. (W pierwszą zimę gdy grzałem głównie w dzień woda osiągała +38*C przy 0*C.) Przy takim ustawieniu przypuszczam, że wykorzystane mam ok. 30% pojemności bufora. Chętnie przerobiłbym bypas by na czas zimowy rozdzielić dodatkowo zasilanie i puścić wodę przed zaworem nr 1 do zaworu nr 4, a 1 zamknąć. Z dołożeniem dodatkowego zaworu między zaworem 1 a 4. Natomiast bypas z zaworem 5 bym usunął (już go nie używam). Taka zmiana z przepływem wody od zaworu nr 4 do nr 2 powinna pozwolić wykorzystać 80-90% pojemności bufora. W piątek puściłem bufor równolegle jako sprzęgło i niestety woda wychodząca z bufora po wymieszaniu jest ok. 2 - 2.5*C niższa niż to co podaje PC. Temp. w domu powolutku zaczęła opadać. W sobotę wróciłem do wcześniejszych ustawień. A w niedzielę wieczorem gdy temp. spadła do -16,7*C, a temp. w domu wzrastała obniżyłem krzywą po stronie mrozu z +49*C/-25*C do +48*C/-26*C - temp. w domu wyrównała się w okolicy +21,5*C (dla nas najbardziej optymalna). Obecnie od niedzieli testuję zawór nr 4 otwarty na 5-10%, a nr 3 zamknięty, to daje dodatkową cyrkulację w buforze i zwiększa ilość ciepłej wody do wykorzystania podczas defrostu. Wydaje się, że zdaje to egzamin, oby zawór nie zarósł kamieniem (woda miękka z dolanym inhibitorem korozji, to może nie zarośnie). Jednocześnie muszę zachować możliwość puszczenia bufora jako sprzęgło pod wodę lodową, na czas chłodzenia w lecie. Uprzedzając pytania, mam 2 klimakonwektory na wydzielonym pionie. Grzejniki się nie nadają bo może podłoga pływać od skroplonej pary wodnej. rrrrrrr Szczerze powiedziawszy nie rozumiem Twojego opisu. Ale chyba nie, nie testowałem. Nie widzę schematu o jakim piszesz, masz na myśli drugą pompkę na zasilaniu? Bo u mnie druga pompka jest na powrocie i jakoś nie pasuje mi łączenie zasilania z powrotem. Wytworzyłoby to krótki obieg, który obniżyłby przepływ na dużym obiegu, no ale schematu nie widzę i trudno mi go sobie wyobrazić z samego opisu. Patrzę w temat CNC https://forum.muratordom.pl/showthread.php?380352-Schematy-hydrauliczne-do-pomp-ciep%C5%82a-od-CNC-POMPY-CIEP%C5%81A i nie widzę tam linku czy schematu wstawionego przez kogoś innego niż CNC. A ze wstawionych schematów http://www.pliki.cncpompyciepla.pl/Scheamty_instalacji_hydraulicznych_CNC_Pompy_Ciepla.pdf - niezrozumiałe dla mnie są schematy z trzema przyłączeniami do bufora 1 i 4. Patrząc na schemat 1 - miałby on sens gdyby doszedł tam zawór różnicowo-ciśnieniowy (czy różnicowo-przepływowy - nie znam fachowej nomenklatury). Zawór taki puszczałby wodę na bufor w momencie gdyby zamknęły się zawory termostatyczne przy grzejnikach i wtedy zawór różnicowy uruchamiałby przepływ przez bufor, by zapewnić PC minimalny wymagany przepływ. Edytowane 27 Grudnia 2022 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rrrrrrr 27.12.2022 15:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2022 (edytowane) Chodzi mi o schemat na str nr 2 Gdzie jest trójnik na zasilaniu przed buforem i potem on się rozdziela na dwa obiegi i każdy ma pompkę ,tylko że u mnie jest pompka z jednym obiegiem , mój błąd że nie zauważyłem u ciebie że ona na powrocie. Zastanawiam się jak by się sprawdził taki układ u mnie by mieć ciastko i zjeść ciastko - chodzi by nie mieć straty temp na buforze . Patrzę na twój rysunek i masz chyba żle narysowaną pompke bo jest od trójnika w górę i gdybyś jak piszesz zamknął zawór 3 to by nie mogła pchać wody. tam gdzie piszesz o połączeniu zasilania w gniazdo 4 jako zasilanie i wywalenie bypassu 5 by zadziałało jako wykorzystanie większej powierzchni bufora ale mogło by spowodować że na wyjściu 2 by była większa strata temper.atury Edytowane 27 Grudnia 2022 przez rrrrrrr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.