Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa Ciepła - powietrze woda - na grzejnikach - porady, uwagi


Marco36

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 444
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

 

Jak masz tak dobrą izolację, to czy na pewno potrzebujesz T-Capa ?

Jednowentylatorowa jednostka może być ok. 10'000 zł tańsza.

 

Ja mam 160m2, 100% grzejniki płytowe - i spokojnie Daikin 6 kW to ogarnia.

SDC Panasonica wypadają słabo, ale Daikin 8 kW lub LG 9 kW na R32 - może takie by Tobie starczyły?!?

Zerknij na wykresy, które wyżej powstawiałem i policz swoje OZC.

 

Wyszło mi zapotrzebowanie tak:

https://cieplowlasciwie.pl/wynik/c5nb

 

Jak to widzisz swoimi wyliczeniami? :)

 

kto wyceniał i oglądał szacował na T-CAP 9kw lub HT 9kw, ale HT mają słabszy COP i więcej prądu ciągną, 65* wody na grzejniki to nie potrzebuje.

T-CAP wydaje się rozsądnym wyborem (troche drogim to fakt), Daikin 8kw to jeszcze droższe są jak tak patrze.

Jestem z podlaskiego tej zimy były -25* w nocy się zdarzyło, mimo że klimat raczej się ociepla i zimy to już nie zimy (pozą tą), ale z T-CAPem człowiek ma też spokojną głowe na przyszłość wrazie co. Tak to widze :rolleyes:

 

edit: tak 35tyś z boilerem 300l i 100l bufor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7,1 kW - to wyszło dokładnie jak u mnie :D

 

No fakt na Twój region, to -25*C trzeba liczyć. A sporadycznie można się spodziewać i -30*C.

T-Cap wydaje się być z bezpiecznym zapasem mocy.

 

Na forum już pisali, że T-Cap spokojnie do -28*C u nich pracował.

 

Dla jednostek jednowentylatorowych, prawdopodobnie -25*C jest temp. graniczną poniżej której kompresor się wyłącza a grzanie przejmuje grzałka.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako ciekawostka i przestroga.

 

Tajny raport rządowy, jak opłaty za emisję CO2, będą zwiększały w latach nadchodzących koszty prądu i ogrzewania.

https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/dotarli%C5%9Bmy-do-pilnie-strze%C5%BConej-tajemnicy-rz%C4%85d-ukrywa-%C5%BCe-nasze-rachunki-mog%C4%85-wzrosn%C4%85%C4%87-o-nawet-1000-z%C5%82/ar-BB1eglgj?ocid=msedgdhp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykres zestawiający Panasonica T-Cap 9 kW na czynniku R410a z kompresorem 3-fazowym -

- z Daikinem 8 kW na czynniku R32.

 

splity-30-Alth3_T-CAP.jpg

 

Panasonici T-Cap są dostępne jednofazowe z grzałką 6 kW.

Lub 3-fazowe z grzałką 9 kW.

 

Codix wczoraj śmiał się, że wykresy są do "niczego", ale mogę się bawić.

Jemu wykres niepotrzebny, podaję trochę interpretacji dla tych co dopiero szukają informacji.

 

Dla budynku o zapotrzebowaniu OZC 7 kW (czerwona linia) - Altherma 8 kW może taki dom ogrzewać bez grzałki do -18*C - na wykresie jest to punkt przecięcia linii OZC 7 kW i mocy grzewczej Althermy 8 kW. Jednocześnie (jeśli dobrze rozumiem), jest to punkt biwalentny.

Panasonic T-Cap 9 kW - taki sam dom OZC 7 kW może bez grzałek ogrzewać do -27*C.

 

Wg katalogów Daikin deklaruje pracę kompresora do -25*C, poniżej tej temp. prawdopodobnie kompresor przestanie pracować i ogrzewanie budynku musi przejąć grzałka wbudowana w PC lub inne źródło ciepła.

Panasonic deklaruje pracę T-Capa do -28*C i stałą moc grzewczą do -20*C. Poniżej -28*C analogiczna sytuacja kompresor może przestać pracować, a grzanie musi przejąć grzałka bądź inne źródło ciepła.

Jest to uzależnione od warunków fizyko-chemicznych zastosowanego gazu. Nie wiem jak czynnik R410a.

Szperałem w necie i dla czynnika R32 temp. -30*C jest temp. graniczną w której R32 może przechodzić w parę. Stąd -25*C, o -5*C dodatkowo czynnik schładza wymiennik w czasie parowania i dochodzimy do granicznych -30*C.

 

Wracając do wykresu, w przedziale temp. -15*C do +2*C na pierwszy rzut oka wydaje się, że Altherma pobiera o 0,5 kW mniej prądu niż T-Cap. Wykres przedstawia moc maksymalną, a COP i prąd pobierany na wykresie odnosi się do mocy maksymalnej. W realnej pracy różnica ta będzie mniejsza. Z tego względu, że obie PC będą modulować moc grzania tak by zrównać tę moc z wartością mocy potrzebnej przez budynek.

I tak przy temp. -7*C przykładowy dom (OZC 7 kW) potrzebuje dostarczania 4,5 kW bieżącej mocy by utrzymać stałą temp. w pomieszczeniach.

Obie PC muszą obniżyć moc grzania do tych 4,5 kW by nie przegrzać domu. A z modulacją mocy grzewczej obniży się też COP i moc prądu pobieranego z sieci.

Dokładniej nie będę tego rozbijał, gdyż moja wiedza nie jest fachowa.

 

Obniżenie COP nie jest takie oczywiste. Gdyż w myśl tego wykresu:

Wykres-Sprawność-a-częstotliwość-i-moc-zprężarki.jpg

najwyższy COP - PC osiągają pracując na 80% mocy maksymalnej. Przy obciążeniu 50% czy 100% COP zaczyna spadać. Ale z wykresu nie wynika w jakim stopniu.

 

Priorytetem przy doborze mocy PC jest moc grzewcza, a pobór prądu i COP mimo że również ważne schodzą na drugi plan.

A to czy PC ma grzać bez grzałek do -15*C czy -23*C jest bardziej zależne od tego jakie zimy są w Twoim regionie zamieszkania. I ile tych dni u Ciebie się pojawia każdej zimy. Bliżej centralnej Polski starczy gdy sam kompresor poradzi sobie do -15 lub -18*C. Mocniejsze PC by samym kompresorem grzać do -23*C, bardziej przydadzą się na wschodzie Polski i w terenie górzystym, gdzie duża część zimy to temp. w zakresie -15*C / -20*C.

 

LG do której wczoraj Codix podał link sprawiają wrażenie dobrych PC.

I tańsze od Daikina - gdybym wcześniej trafił na ofertę LG może wybrałbym właśnie LG jeśli brać pod uwagę koszt zakupu. Natomiast patrząc na wykresy Daikin wygląda na mniej prądożerny, dodatkowo ma do wyboru mocniejsze grzałki - co umożliwia utrzymanie temperatury do mocniejszych mrozów. Hmm coś za coś.

 

Wykres LG split 5-7-9 kW :

 

splity-30-Alth3_LG_5-7-9.jpg

 

LG ma grzałki w hydroboksie 3+3 kW.

Osobno można kupić podgrzewacze z grzałkami, które przypominają przepływowy podgrzewacz wpinany w obieg wody.

 

Wykres Daikin Altherma 4-6-8 kW :

(na tym wykresie moc maksymalna, bez defrostu)

 

splity-30-Alth3.jpg

 

Althermy mają hydroboksy z grzałkami 3 kW lub 2+2+2 kW lub 3+3+3 kW.

 

Zrezygnowałem z naniesienia COP, gdyż wykres z trzema PC z dwóch firm już robi się nieczytelny. Linie nachodzą na siebie. COPy są mocno podobne w porównywanych modelach, odchyłka wynosi zazwyczaj 0,1 do maksymalnie 0,2 COP.

 

Wykresy przedstawiają moc maksymalną i prąd pobierany przy tej mocy.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tajny raport rządowy, jak opłaty za emisję CO2, będą zwiększały w latach nadchodzących koszty prądu i ogrzewania.

 

Harmonogram zakłada budowę i oddanie do eksploatacji 2 elektrowni jądrowych po 3 reaktory każda. Wybór technologii w 2021, wybór lokalizacji dla pierwszej elektrowni w 2022. Rozpoczęcie budowy pierwszego reaktora w 2026, jego uruchomienie w 2033; oddanie do eksploatacji ostatniego reaktora w drugiej elektrowni w 2043.

Źródło

 

Przywiązywanie się do obecnej struktury produkcji energii elektrycznej i cieplnej prowadzi do błędnych wniosków. A koszty emisji właśnie po to rosną, żeby zachęcić do innych źródeł energii.

A na koniec - to naczynia połączone. Wpływy z emisji to zasilanie budżetu państwa. Jak nie tak, to inaczej te pieniądze wyciągną Ci z kieszeni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak przy temp. -7*C przykładowy dom (OZC 7 kW) potrzebuje dostarczania 4,5 kW bieżącej mocy by utrzymać stałą temp. w pomieszczeniach.

 

Zapominasz o zyskach. Zależnie od konkretnego domu - jak współczesny, to w ciągu doby z 2/3 - 1/2 ciepła dostarczają zyski. Więc jak teoretyczne obciążenie to 4,5kW to w praktyce wystarczy ze 2kW mocy grzewczej, jak ktoś chce grzać 24/7 (jak chce grzać 10/24 to 2kWx24h/10h=4,8kW).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak - zyski.

Nie w każdym domu są jednakowe.

Chyba żadne OZC zysków nie uwzględnia.

 

2 kW zysków w ciągu godziny ? - chyba zbyt optymistycznie do zysków podchodzisz. Bardziej realne zyski bytowe wydają się w zakresie 0,7-1,2 kW (nie licząc gotowania w kuchni).

Poza tym na podanych wykresach linia OZC zaczyna się od 16*C - myślę, że właśnie takie zaczepienie punktu rozpoczęcia ogrzewania uwzględnia zyski bytowe.

 

Gdyby nie było zysków to punkt zaczepienia linii OZC wypadałoby zaczepić na +20*C, lub nawet już od +22*C by tyle w pomieszczeniach utrzymać.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7,1 kW - to wyszło dokładnie jak u mnie :D

 

No fakt na Twój region, to -25*C trzeba liczyć. A sporadycznie można się spodziewać i -30*C.

T-Cap wydaje się być z bezpiecznym zapasem mocy.

 

Na forum już pisali, że T-Cap spokojnie do -28*C u nich pracował.

 

Dla jednostek jednowentylatorowych, prawdopodobnie -25*C jest temp. graniczną poniżej której kompresor się wyłącza a grzanie przejmuje grzałka.

 

No właśnie wydaje mi się, że to rozsądny wybór, cena/jakość/możliwości wypada nieźle. Daikiny fajne, ale o odpowiedniej mocy na mrozy za drogie dla mnie.

Z tego 7.1kW myśle że zejde jeszcze troche jak docieple w tym rogu poddasze wełną (nie dach tylko, łączenie dachu z podmurowaniem).

 

No i wydaje mi, się że T-CAP nie jest też mocno prądożerną pompą, nie jest też najbardziej ekonomiczną, ale daje rade - posiłkując się tym tematem :)

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?352987-POMPA-CIEP%C5%81A-i-grzejniki-zu%C5%BCycie-energii/page50

 

Fotowoltaika w marcu będzie 7.5kwp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie wydaje mi się, że to rozsądny wybór, cena/jakość/możliwości wypada nieźle. Daikiny fajne, ale o odpowiedniej mocy na mrozy za drogie dla mnie.

Z tego 7.1kW myśle że zejde jeszcze troche jak docieple w tym rogu poddasze wełną (nie dach tylko, łączenie dachu z podmurowaniem).

 

No i wydaje mi, się że T-CAP nie jest też mocno prądożerną pompą, nie jest też najbardziej ekonomiczną, ale daje rade - posiłkując się tym tematem :)

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?352987-POMPA-CIEP%C5%81A-i-grzejniki-zu%C5%BCycie-energii/page50

 

Fotowoltaika w marcu będzie 7.5kwp.

 

W tamtym wątku piszesz, że na grzejniki puszczasz wodę +22 / +23*C - jeśli tyle masz przy 0*C lub lekkim mrozie - to masz mocno przewymiarowane grzejniki.

Ja przy 0*C potrzebuję wody puszczanej na CO około +38*C. Od 15 października do 28 lutego poszło 2'892 kWh prądu na grzanie CO. Bez CWU.

Szacuję, że do końca sezonu 2020/2021 uzbiera się prądu na 2'800 zł. Myślę że wynik jest przyzwoity, porównywalny z kosztem węgla. Oczywiście mam fotowoltaikę to realnie wyjdzie mnie taniej ogrzewanie.

 

Przypuszczam, że przy twoim przewymiarowaniu grzejników koszt ogrzewania będzie o połowę niższy.

Przy Twoim OZC 7,1 kW - gdybyś mieszkał w centralnej Polsce to bym zaproponował PC 1-wetylatorową. Daikin 8 kW, lub LG 9 kW.

Z racji że jest to Podlasie z zimami sięgającymi -25*C, to T-Cap wydaje się rozsądnym kompromisem.

 

Starczyła by Ci jednostka 1-fazowa. Ale tu dochodzi kwestia jaką elektrykę masz w domu. Jaki mocny bezpiecznik i jakie przekroje przewodów.

Codix pisał że PC 3-fazy są o 3 tys. droższe od 1-fazy. Przerobienie elektryki oprócz bałaganu z bruzdowaniem ścian - też może oscylować w okolicy tych 2 do 3 tys.

Mnie kosztowała nowa linia 6 mm2 z nową skrzynką na dworze, z nową rozdielnią i elektrykiem 2'500 zł plus zabezpieczenie przeciwprzepięciowe 1'000 zł - razem 3'500 zł.

Rozważ jeszcze, że chcesz montować fotowoltaikę - to tu też musisz uwzględnić przekroje przewodów jakie masz doprowadzone do rozdzielni.

Przy tych mocach powyżej 6 kW to chyba 4 mm2 to minimum, a przy 9 kW zalecane 6 mm2 - główny kabel na dom. U mnie od falownika 6 kW do rozdzielni dali kabel 4 mm2 - jest to też zależne od długości kabli. Przy dłuższych kablach wzrasta opór płynącego prądu.

Warto zapytać elektryka jak poprawnie całość dobrać - czyli główny kabel na dom w którym będzie PC i PV.

 

Daikiny dwu-wentylatorowe są wyraźnie droższe, a ich moc zaczyna się od 11 kW. LG dwuwentylatorowe zaczynają się od 12 kW.

No to robimy koło i wracamy do T-Capa 9 kW :D

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tamtym wątku piszesz, że na grzejniki puszczasz wodę +22 / +23*C - jeśli tyle masz przy 0*C lub lekkim mrozie - to masz mocno przewymiarowane grzejniki.

Ja przy 0*C potrzebuję wody puszczanej na CO około +38*C.

 

Przypuszczam, że przy twoim przewymiarowaniu grzejników koszt ogrzewania będzie o połowę niższy.

Przy Twoim OZC 7,1 kW - gdybyś mieszkał w centralnej Polsce to bym zaproponował PC 1-wetylatorową. Daikin 8 kW, lub LG 9 kW.

Z racji że jest to Podlasie z zimami sięgającymi -25*C, to T-Cap wydaje się rozsądnym kompromisem.

 

Starczyła by Ci jednostka 1-fazowa. Ale tu dochodzi kwestia jaką elektrykę masz w domu. Jaki mocny bezpiecznik i jakie przekroje przewodów.

Codix pisał że PC 3-fazy są o 3 tys. droższe od 1-fazy. Przerobienie elektryki oprócz bałaganu z bruzdowaniem ścian - też może oscylować w okolicy tych 2 do 3 tys.

Mnie kosztowała nowa linia 6 mm2 z nową skrzynką na dworze, z nową rozdielnią i elektrykiem 2'500 zł plus zabezpieczenie przeciwprzepięciowe 1'000 zł - razem 3'500 zł.

Rozważ jeszcze, że chcesz montować fotowoltaikę - to tu też musisz uwzględnić przekroje przewodów jakie masz doprowadzone do rozdzielni.

Przy tych mocach powyżej 6 kW to chyba 4 mm2 to minimum, a przy 9 kW zalecane 6 mm2 - główny kabel na dom. U mnie od falownika 6 kW do rozdzielni dali kabel 4 mm2 - jest to też zależne od długości kabli. Przy dłuższych kablach wzrasta opór płynącego prądu.

Warto zapytać elektryka jak poprawnie całość dobrać - czyli główny kabel na dom w którym będzie PC i PV.

 

Daikiny dwu-wentylatorowe są wyraźnie droższe, a ich moc zaczyna się od 11 kW. LG dwuwentylatorowe zaczynają się od 12 kW.

No to robimy koło i wracamy do T-Capa 9 kW :D

 

Za dobrze by było gdyby wystarczyło na piecu 22-23 :D źle mnie zrozumiałeś, 22-23 jest w domu, a na piecu 45-50* , ale taka temp 50* cały czas się nie utrzymuje raczej na piecu, tylko spada (jest na piecu sterownik i temp ale to troche przekłamuje). Grzejniki w tej chwili u mnie są przewymiarowane, bo instalacja była robiona dużo wcześniej przed ociepleniem domu.

 

Testowo ostatnie spradzaliśmy temp na zew 0*, na piecu 45, a w mieszkaniu 26* - stanowczo za ciepło było.

 

3-fazowa właśnie ze wzg na instalacje, ale i to że inwerter będzie 3-fazowy, więc tak aby cały pobór prądu rozkładał się na 3, a nie na 1, bo mogłaby być taka sytuacja że prąd z foto byłby oddawany częściowo do sieci i pobierany na nowo do pompy - strata bez sensu :D

Inwerter z zapasem do instalacji 10kwp, gdyby się okazało za rok, że będzie za mało do pompy, podłaczenie do siły która jest w domu (9 lat temu były zmieniane liczniki i przyłącze, więc pod tym kątem powinny być OK).

 

T-CAP 9kw 3 fazowy powinien być nawet z lekkim zapasem. Jestem już zdecydowany, szukam tylko najlepszej oferty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W innym temacie pojawił się spór o dobór źródła ciepła - PC, czy kable.

To jest indywidualny wybór - a powinien być podejmowany w zależności od OZC budynku.

Inna decyzja będzie przy domu nowobudowanym - gdzie wszystko trzeba wykonać od zera,

a inna decyzja będzie przy domu używanym - modernizowanym, w którym instalacja wodna już istnieje.

 

Z racji, że przy tej okazji wykonałem obliczenia porównawcze - wklejam wpis w ten wątek - jako uzupełnienie tematu.

 

W moim przypadku OZC 7,1 kW (pomijając PV) - to PC pochłonie między 3'700 a 4'200 kWh/zima i w zależności od tego jaka zima się trafi.

Koszt kWh przy grzejnikach przewymiarowanych o ok. 40%.

Przy ogrzewaniu podłogowym, to może być o 1'500 kWh/zima - mniej.

 

Przyjmijmy dla OZC 7,2kW = 4'000 kWh przy SCOP sezonowym 3,7 - masz = 14'800 kWh wytworzonego ciepła.

Przy PC 4'000 kWh x 0,65 zł (G11 z opłatami) = 2'600 zł - koszt ogrzewania za zimę.

Przy kablach 14'800 kWh x 0,65 = 9'620 zł - koszt ogrzewania za każdą zimę.

 

Koszt kotłowni z PC 8-9 kW przeciętnie 30'000 zł (bez kosztu instalacji w reszcie budynku).

Koszt kabli 8'000 zł (z tych tańszych podawanych na forum), o 22'000 zł taniej niż PC, ale koszt sezonowy grzania o 7'020 zł wyższy w porównaniu z PC.

Po 3-ech latach i może 1 miesiącu koszt PC się zwróci i każdej kolejnej zimy w kieszeni zostanie 7'000 zł. Gdyby wykonanie reszty instalacji kosztowało drugie 30 tys. zł - to zwrot nastąpi w ciągu 6 lat i znowu mamy 7 tyś. co roku oszczędności w porównaniu z kablami.

 

Przy OZC 3,5 kW - połowa mocy sezon ze SCOP 3,7 - PC = 2'000 kWh/zima - a na kablach 7'400 kWh/zima.

moc PC 5 kW - koszt 25'000 zł, a kabli mniejszej mocy może 6'000 zł. Koszt kabli niższy o 19'000 zł

Koszt grzania na kablach o 3'510 zł sezonowo wyższy niż PC (różnica to 5'400 kWh/sezon x 0,65 zł).

19'000 zł / 3'510 zł = 5.41 - zwrot PC w 5 i pół zimy. Później co sezon 3'5 tys. zł oszczędności.

 

A dobierając PV?

 

OZC 7,1 kW

dla PC 4'000 kWh = PV 4 kWp koszt instalacji PV = ok. 20'000 zł,

a dla kabli potrzebne by było 15 kWp i powyżej 10 kWp już 30% straty na magazynowaniu energii u operatora, to by trzeba zwiększyć PV do co najmniej 18 kWp - 18kWp x 4'000 zł = 72'000 zł za samą instalację PV - nieopłacalne.

 

OZC 3,5 kW

PC 2'000 kWh = PV 2 kWp koszt PV ok. 10'000 zł (+ kotłownia 25'000 zł + instalacja CO 20'000 zł) finalnie = 55'000 zł

kable 7'400 kWh/sezon - PV 7,5 kWp - koszt ok. 33'000 zł (+ kable 6'000 zł) razem = 39'000 zł

Kotłownia z PC droższa o 16'000 zł, w przypadku nowego domu, gdzie wszystko trzeba wykonać od zera. W przypadku budynku posiadającego instalację CO koszt wykonania robi się porównywalny.

Sam koszt poboru prądu będzie niższy o 3'510 zł w przypadku PC, ale w połączeniu z PV realny koszt zerowy w obu przypadkach

 

Żywotność PC szacowana jest na 20 lat. Jeśli dodatkowo wykorzystasz PC do chłodzenia w lecie, to czas inwestycji jeszcze się skróci.

Mi wychodzi, że nawet przy OZC 3,5 kW - inwestycja w PC nadal się opłaca.

A mając instalację wodną - to źródło ciepła możesz podpiąć dowolne.

Przy kablach jesteś skazany na prąd. Pomijam już żywotność kabli, bo jej nie znam. A gdy padnie kabel? - przemeblowanie i bruzdowanie podłóg.?

 

Realnie PV powinno być o 15% mocniejsze, po uwzględnieniu samokonsumpcji i 20% magazynowania. Przy PC koszt paneli rośnie o 1'500 zł, a przy kablu koszt paneli rośnie o blisko 5'000 zł.

Przy dachu wschód-zachód należy zwiększyć ilość paneli o kolejne 15%-20%.

 

P.S. Powyższe obliczenia nie uwzględniają zużycia prądu przez dom (tylko ogrzewanie).

P.S.2. Koszt instalacji kabli prawdopodobnie zaniżyłem, nie znam cen kabli, gdzieś takie kwoty widziałem na forum, a ostatnio ktoś podał wycenę kabli na 13'000 zł - to wychodzi ze 5'000 zł drożej niż kwoty założone w obliczeniach. Szala więc przechyla się na korzyść PC.

 

A gdy doliczysz obciążenie dla elektrowni ?!?

Już tej zimy w mrozy padł kolejny rekord zapotrzebowania na energię elektryczną.

Gdy więcej domów wybierze kable i obciąży sieć - to przy przeciążeniu elektrowni mogą całe województwa zostać bez prądu. PV w zimie takiego obciążenia nie utrzyma (nie wyprodukuje wystarczająco dużo energii).

 

W lutym podczas najmroźniejszego tygodnia (temp. w zakresie -5*C do -16*C) panele PV miałem przykryte śniegiem - przez 10 dni ZERO produkcji prądu. PC pobierała w tym czasie dobowo od 43 kWh do maksymalnie 62 kWh. Mocy grzewczej produkowała dobowo w zakresie 100 do 120 kW.

Przy kablach grzejnych byłoby to 100 do 120 kWh prądu dobowo pobranego z sieci, przy jednocześnie zerowej produkcji PV.

 

edit:

Inni też już doszli do takich wniosków:

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
W moim przypadku OZC 7,1 kW (pomijając PV) - to PC pochłonie między 3'700 a 4'200 kWh/zima i w zależności od tego jaka zima się trafi.

 

Jak liczysz na podstawie kW to lepiej rzuć kostką. Nie da się przeliczyć kW na kWh bezpośrednio.

 

Klik

 

klik

 

A do liczenia opłacalności COP=1 vs PC od dawna jest na FM kalkulatorek Ale do tego trzeba mieć porządnie policzone kWh (z uwzględnieniem zysków bytowych i słonecznych - czyli CW odpada) i zebrane oferty (pamiętając o kosztach przeglądów gwarancyjnych).

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

W imię uczciwości muszę sprostować.

 

Wcześniej podawane przeze mnie wykresy Altherm przedstawiają moc maksymalną grzewczą.

 

Na poniższym wykresie przedstawiam różnicę.

Moc maksymalną przedstawia linia przerywana,

natomiast moc realna po uwzględnieniu defrostu wyraźnie ulega załamaniu przy +2*C / 0*C.

 

splity-30-Alth3.jpg

 

Tak więc na wcześniej wstawionych wykresach, modele z widocznym załamaniem są przedstawione z defrostem.

Z kolei modele z wykresem przebiegającym po łagodnym łuku, to moce maksymalne bez uwzględnionego defrostu.

 

Wiem, że Panasonic podaje tabelkę z mocą uwzględniającą defrost, wyjątek stanowi wykres Panasonica SDC 7 kW.

W przypadku SDC 7 kW wykres leci po łuku bez załamania, to może sugerować że Panasonic ma błąd w katalogu

i pozostałe PC SDC podał z defrostem, a SDC 7 kW podał moc maksymalną bez defrostu.

Samsung podaje moc z defrostem.

Nie wiem jak Haier.

 

splity-30-Alth3-Panas-J.jpg . splity-30-Alth3_Samsung-4-6-9.jpg .

Panasonic . . . . . . Samsung . . . vs Altherma z defrostem

 

splity-30-Alth3_LG_5-7-9.jpg

. . . LG . . vs Altherma z defrostem

splity-30-Alth3_LG_5-7-9.jpg

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te tabele co Ci wrzucałem od samsunga i od LG są z uwzględnieniem odszraniania zreszta pisze to nad tabelkami tylko nie po naszemu

Co do sdc 7kw to może to być błąd tak jak piszesz ale w sumie to kto to wie bo z tą pompą jest tak że jest to faktycznie pompa 9kw tylko programowo ograniczona do 7kw poprostu nie pozwolili tej 7kw wkręcac się na wyzsze obroty itp. I teraz wszystko zależy od piszącego soft jeśli pozwolił tej pompie przy tych warunkach popracowac na wyzszych obrotach żeby utrzymac ta moc na takim proporcjonalnym poziomie to nie będzie tego załamania na wykresie (ale to tylko gdybania)

Tak samo jest z pompami 3i 5kw .Trójka to tak naprawdę pompa 5kw dlatego są w stanie u niej prawie jak w tcapie uzyskac stałe ponad 3kw do chyba aż -16st -17st bo jest z czego tą moc wziaść

Edytowane przez codix
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykresy wykonałem na podstawie Twoich codix tabelek.

 

Tyle że LG dziwnie leci po płaskiej i dopiero przy -7*C zaczyna opadać,

jakby kopiował wykresy z Panasonica T-Cap.

 

splity-30-Alth3_LG_5-7-9.jpg - LG

 

splity-30-Alth3_T-CAP.jpg - T-Cap

 

 

Chyba, że LG montuje mocniejsze kompresory niż konkurencja i resztę wyciąga softem (stąd taka płaskość wykresu). Lub wymienniki powietrza o większej powierzchni.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...