Robinson74 04.03.2025 19:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Marca Dziękuję. Już zabieram się za czytanie informacji na stronach producentów. Czyli rozumiem, że możemy kłaść całe płyty 210 cm. bez ich cięcia na rozstaw krokwi. ale mocujemy je do każdej krokwi. A czy akcesoria będą pasować w przypadku daszku wielospadowego? Czyli u mnie niestety powstaną trapezy i trójkąty w różnych płaszczyznach. Chodzi mi o tę górną listwę dociskową z uszczelką, o której pisze jajmar. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jajmar 05.03.2025 01:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca Ja stsowałem to na plaskich powierzchniach, jak masz styk paszczyzn te standartowe listwy moga być za małe. Kwestia jakie masz kąty płaszczyzn. Tak się zastanawiam jak masz te krokwie narożne wykonane, pewnie sa to kwadraty/prostokąty wtedy może być problem w tworzeniu styku płaszczyzn. Zweryfikuj sobie ile na tych listwach możesz zniwlaować. Wg mnie możesz potrzebować "klinów" na tych naorżnych krokwiach by wyprowadzić te płaszczyzny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 05.03.2025 06:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca (edytowane) 10 godzin temu, Robinson74 napisał: Dziękuję. Już zabieram się za czytanie informacji na stronach producentów. Czyli rozumiem, że możemy kłaść całe płyty 210 cm. bez ich cięcia na rozstaw krokwi. ale mocujemy je do każdej krokwi. A czy akcesoria będą pasować w przypadku daszku wielospadowego? Czyli u mnie niestety powstaną trapezy i trójkąty w różnych płaszczyznach. Chodzi mi o tę górną listwę dociskową z uszczelką, o której pisze jajmar. Można a nawet należy kłaść całe płyty. Podczas projektowania wychodź z założenia że każda dodatkowe połączenie płyt to potencjalna nieszczelność. Płyta zawsze musi mieć możliwość pracy w ekstremalnych warunkach pogody ale i ze względu na samą konstrukcję. Inna zachodzi przy konstrukcji metalowej a inna dla drewna stąd też przerwy dylatacyjne zarówno dla połączenia dwóch płyt jak i pomiędzy mocowaniem samej płyty a elementem mocującym. Nie wiem o jakie kąty chodzi. Listwa aluminiowa systemowa wraz z wsuniętymi uszczelkami posiada pewien zapas pod którym płyta poliwęglanu może być umieszczona. Poza tym przy styku płaszczyzn i różnych kątach zamiast zwykłej uszczelki dolnej leżącej na krokwii można zastosować dolny profil systemowy z wsuniętymi uszczelkami który wraz z górnym doszczelni większe różnice dwóch płaszczyzn. Najlepszą informację uzyskasz zamieszczając zdjęcie lub odręczny rysunek daszku.. Edytowane 5 Marca przez Mareks77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Robinson74 05.03.2025 13:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca 12 godzin temu, jajmar napisał: Kwestia jakie masz kąty płaszczyzn. Tak się zastanawiam jak masz te krokwie narożne wykonane, pewnie sa to kwadraty/prostokąty wtedy może być problem w tworzeniu styku płaszczyzn. Konstrukcji drewnianej jeszcze nie ma. Powstanie w najbliższych tygodniach, mam nadzieję. A coś byś doradził w przypadku tej krokwi narożnej? Kąty będą raczej niewielkie, pewnie ok. 10 stopni na południe i tyle samo na zachód. Jeden z producentów płyt poliwęglanowych sugeruje, żeby na łączeniu płaszczyzn zastosować obróbkę blacharską zamiast standardowych elementów systemowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Robinson74 05.03.2025 13:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca Zastanawiam się jeszcze nad tym mocowaniem płyt na ich łączeniu, bo coś mi tu nie gra. Otóż zakładając szerokość krokwi 6-7 cm i odległość między płytami 1 cm (dylatacja), nie da się ich poprawnie zamocować do tak wąskiego elementu jakim jest krokiew 6 cm. Dlaczego? Dlatego, że zgodnie z zaleceniami producentów oraz ze zdrowym rozsądkiem, nie można mocować płyt na samych krawędziach. 3 cm od krawędzi płyty to minimum. To samo dotyczy krokwi. Rozum podpowiada, że należy mocować wkręty do krokwi blisko środka grubości krokwi, a nie na samych krawędziach. Możecie się do tego odnieść? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jajmar 05.03.2025 13:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca Na krawędzi plyta jest mocowana wkrętami? W systemie ktory kojarze były listwy i uszczelki. Z dolu jedna uszczelka na profilu alu potem poliwęglan i uszczelka +profil alu. Na pośrednich podporach tez byłylistwy ale aby je dokrecić nawiercało się otwory w poliwęglanie. Masz wybrany system mocwań sprawdż sobie to. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Robinson74 05.03.2025 13:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Marca 7 godzin temu, Mareks77 napisał: Najlepszą informację uzyskasz zamieszczając zdjęcie lub odręczny rysunek daszku.. Jakoś tak będzie wyglądać to zadaszenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 05.03.2025 18:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano Środa o 18:41 (edytowane) 5 godzin temu, Robinson74 napisał: Zastanawiam się jeszcze nad tym mocowaniem płyt na ich łączeniu, bo coś mi tu nie gra. Otóż zakładając szerokość krokwi 6-7 cm i odległość między płytami 1 cm (dylatacja), nie da się ich poprawnie zamocować do tak wąskiego elementu jakim jest krokiew 6 cm. Dlaczego? Dlatego, że zgodnie z zaleceniami producentów oraz ze zdrowym rozsądkiem, nie można mocować płyt na samych krawędziach. 3 cm od krawędzi płyty to minimum. To samo dotyczy krokwi. Rozum podpowiada, że należy mocować wkręty do krokwi blisko środka grubości krokwi, a nie na samych krawędziach. Możecie się do tego odnieść? Napiszę Ci jak jest wykonane moje zadaszenie nad tarasem. Na połączeniu dwóch płyt nie mocuje się ich do dachu dodatkowymi wkrętami. Tam tylko idzie uszczelka na krokwii: https://rokad.pl/pl/p/Uszczelka-EPDM-dolna-samoprzylepna-50mm-SD13-do-Poliweglanu-Komorowego/23 na nią idą dwie płyty poliwęglanu odseparowane dylatacją 1cm a na płyty idzie profil aluminiowy łączący https://rokad.pl/pl/p/Profil-gorny-aluminiowy-laczacy-do-poliweglanu-60x9-6m/17 Do profllu w oba skrajne wcięcia są wsówane uszczelki https://rokad.pl/pl/p/Uszczelka-EPDM-do-poliweglanu-komorowego-profil-glowny-S229/20 Profil aluminiowy do krokwii montowałem za pomocą długich wkrętów farmerskich z uszczelkami EPDM. To sam profil z uszczelkami dociska dwie płyty i doszczelnia je. Płyty mogą swobodnie pracować przy skrajnych temperaturach od mrozu aż do palącego słońca. Na resztę płyt na krokwiach są tylko same uszczelki z pierwszego linku a na górze poliwęglanu mocowany jest on grzybki z wkrętem https://rokad.pl/pl/p/Podkladka-grzybki-poliweglan-komorowy-biale-16mm/340 Edytowane Środa o 19:00 przez Mareks77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 05.03.2025 18:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano Środa o 18:54 (edytowane) 5 godzin temu, Robinson74 napisał: Jakoś tak będzie wyglądać to zadaszenie. Jaki miał by być kąt spadku obu połaci.....ok doczytałem ze 10* Odnośnie uszczelnienia i wykończenia lini brązowej czyli połączenia dwóch płyt to po uszczalnieniu kanałów taśmami paroszczelnymi obróbka blacharska coś w stylu odwróconej blachy koszowej będzie najrozsądniejszym rozwiązaniem. Może być to blacha zgodnie z sugestiami sprzedawcy lub samoprzylepna taśma EPDM o szerokości 15 - 20 cm o grubości 1mm Profile alu z uszczelkami doszczelnią to swobodnie ale idealnego docięcia i połączenia będzie wymagało połączenie dwóch profili czołami idące po brązowej lini. Będą tylko 2 takie połączenia więc tu silikon spełni zadanie lub dodatkowa łatka z taśmy. Edytowane Środa o 19:14 przez Mareks77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Robinson74 05.03.2025 21:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano Środa o 21:11 Mareks77, dzięki za bardzo szczegółowe informacje. 1) Mniej więcej co ile cm łapałeś ten profil aluminiowy do krokwi? 2) Mniej więcej co ile cm montowałeś te grzybki? Pytania do wszystkich: 3) A jak wygląda u was styk takiego zadaszenia ze ścianą? W jakiej odległości od ściany kończy się poliwęglan? Jak wygląda uszczelnienie styku takiego zadaszenia ze ścianą? 4) Czy płyty są nieco wysunięte poza skrajne krokwie? Chodzi mi o wysunięcie płyt w bok poza krokwie zaznaczone na moim rysunku na czarno, przy których wpisałem długości 500 i 400. Kwestia kilku centymetrów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 06.03.2025 06:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano Czwartek o 06:28 (edytowane) 1. co 0,5 - 0,6m 2. co 0,7m 3. Styk ze ścianą jest tylko wykończenie poliwęglanu czyli taśma paroprzepuszczalna i profil typu U Uszczelnienia żadnego nie mam ponieważ dach wystaje poza obrys o 70 cm na wysokości 4,2m a daszek tarasu zaczyna się na wysokości 3,5m więc oprócz kurzu nic z wilgoci tam nie ma. Płyta oddalona od ściany o 1 cm. Do profilu U jest doklejona taśma rozprężna. Jeżeli poliwęglan jest na odkrytej ścianie to styk z elewacją najlepiej załatwić poprzez typową obróbkę blacharską i ona będzie wcięta pod kątem w tynk tak aby woda spływająca po elewacji trafiała następnie na blachę opierzenia . Nie warto doszczelniać tam zewnętrznie żadnymi bezbarwnymi uszczelniaczami, silikonami itp . gdyż po czasie materiały zżółkną lub ulegną degradacji. Najlepiej po wykonaniu wcięcia w tynku zaaplikować do wewnątrz szpary uszczelniacz i wsunąć blachę. Mowa tu o elewacji z ociepleniem styropianem i z tynkiem strukturalnym cienkowarstwowym Poliwęglan z boku u mnie wystaje o 15 cm ze względu na wystającą płatew czyli belkę na której wspierają się krokwie. Tyle samo wystaje z przodu od strony okapu poza krokwie. Myślę że ze względu na wiatr to jest optymalny wymiar. Tu masz opis niektórych zasad, z resztą w necie jest tego cała masa.: https://etl-group.pl/blog/artykuly/zasady-montazu-poliweglanu-komorowego Jest możliwe łączenie płyt poliwęglanu nie przebiegające na krokwiach ale pomiędzy nimi. Wówczas można użyć typowego profilu typu H zamiast profili aluminiowych. Ja praktykowałem takie rozwiązanie na małej przydomowej szklarni. Sprawdza się i jest szczelne U Ciebie ze względu na połączenie pod kątem to może zdać egzamin lepiej niż profile aluminiowe . Wtedy blachę koszową można dać na całą linię i pokryć profile typu H łączące płyty na jednej połaci. Edytowane Czwartek o 08:01 przez Mareks77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzyboll 10.03.2025 08:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 08:21 Mam 10 rok taki dach. Jeżeli chodzi o szczelność zero problemów. Jeżeli chodzi o słońce, to zmierzyłem w weekend za pomocą termometru laserowego. Przy pełnym słońcu (16 na zewnątrz), bezpośrednio padające promienie na kafelki to 26 stopni, przez poliwęglan 21. Słońce przez niego nadal razi (wzrok). Największy problem to pracujący materiał pod wpływem zmian temperatury, który mnie osobiście denerwuje i tylko dlatego nie użyłbym tego materiału ponownie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Robinson74 10.03.2025 10:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 10:17 Grzyboll, czy to jest poliwęglan mleczny? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzyboll 10.03.2025 11:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 11:43 Na 95% transparentny (aktualnie po 10 latach to lekko zmatowiały i brudny, więc jakby ochrona większa ). Nie bierz tego na dach. Trzaski są tragiczne, ale kto co lubi... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Robinson74 10.03.2025 13:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano wczoraj o 13:15 A zastosowałeś dylatacje i powiększone otwory na wkręty? Pewnie nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Grzyboll 11.03.2025 11:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 godzin temu Nie, ale ja tego nie budowałem. Już kupiłem takie. A masz jakiś link do rekomendacji jak to zrobić? Może poprawię i jeszcze przeproszę się z tym materiałem... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Robinson74 11.03.2025 13:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 godziny temu Poczytaj ten link: Zasady montowania poliwęglanu komorowego - ETLgroup A szczególnie rozdział "Łączenie płyt z poliwęglanu" i "Przykręcenie płyt z poliwęglanu". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.