Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

2-spadowy piętrowy czy 4-ro parterówka (koszty)


Emcichy

Recommended Posts

No mnie się podobają i stodoły i parterówki 9od niedawna) jak pojeździłem i pooglądałem już wybudowane. Fakt, że ani jednej stodoły nie widziałem dobrze wykończonej tak jak to projektanci projektują. Pewnie ze względu na koszty okien (abstrahując od ich rozmiarów) i innych materiałów ozdobnych i wykończeniowych.

 

Dlatego też postanowiłem kierować się kryterium ekonomicznym.

 

Widzicie z tym poddaszem to są dla mnie bardzo cenne informacje, bo ja nie wiem, a ludzie mi różne rady dają. Muszę to przewidzieć gdzie ten rekuperator dam. Znajomi właśnie też mają na strychu i mają wypianowaną połać, a to widać nie ma większego sensu. Tylko, że rury wentylacyjne też idą na strychu. Załóżmy, że nie ma lanego stropu tylko na płytach osb/mdf to czym to ocieplać wełna, styropian, jedno i drugie? Chyba, że może lepiej jest jednak zrobić jakiś cienki tani strop? Bo ten strop zdecydowanie zwiększy koszt budowy.

 

Jeżeli miałbym rekuperator dać na dole, to musiałbym uwzględnić na to rozmiary kotłowni.

Edytowane przez Emcichy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 73
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Tak mam działkę. Parterówka też wejdzie. Do tego planuję garaż na 2 stanowiska.

 

Może i zmartwienie instalatora, ale po co komplikować i potem dodatkowe koszty ponosić jak można przemyśleć od razu.

Budujesz dom pod rekuperator? Jak mozesz, to powiększ pomieszczenie gospodarcze ze szpejami, jak chce oszczędzać każdy grosz i nie chcesz powiększać powierzchni użytkowej, to poddasze będzie odpowiednie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli miałbym rekuperator dać na dole, to musiałbym uwzględnić na to rozmiary kotłowni.

 

Rekuperator wieszasz pod sufitem. Pod nim może być zmiękczacz, pralka, suszarka, skład opału czy inne rzeczy. To, co trzeba przemyśleć to przepusty i umiejscowienie czerpni, wyrzutni i rozdzielaczy. Nie ma sensu powiększanie kotłowni pod niego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BTW w Archon wyceniają parterówki raczej drożej. Zakładając lany strop żelbet.

 

1. Parterówka wielospadowy dach + płaski nad garażem - najmniejszy metraż 120, ale dach jest w L wielospadowy i to pewnie rodzi koszty też

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-nawlociach-3-g2-md0f23ca49077c

292 000

 

2. Też wielospadowy 120 m2 https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-renklodach-15-g2-m89f24fd44ddec

310 000

 

3. Dwukondygnacyjny + dach 4 spadowy + płaski nad garażem

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-willa-julia-16-g2-me1e25a7372b23

270 000

 

4. Stodoła z poddaszem założyłem większy metraż

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-sedum-g2-m8b923ece73d42

270 000

 

5. Stodoła + garaż płaski z boku tu już jest drożej

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-ostnicach-g2e-m50324fdbef182

290 000

 

Oczywiście mam świadomość, że to jest średnio wiarygodne i dochodzi ogrom innych rzeczy. Przy czym no czymś tam się teoretycznie kierują. ;)

 

Chyba, że jakoś źle na to patrzę? Jeżeli nie będzie stropu to powinno wyjść na jedno, tylko jeszcze potem inne rzeczy wykończenia, ocieplenia instalacja.

 

QijEEXn.jpg

 

Moja strona www, artykuł o leasingu: jak wybrać najlepszy tani leasing samochodu.

Edytowane przez Emcichy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście mam świadomość, że to jest średnio wiarygodne i dochodzi ogrom innych rzeczy. Przy czym no czymś tam się teoretycznie kierują. ;)

 

Chyba, że jakoś źle na to patrzę? Jeżeli nie będzie stropu to powinno wyjść na jedno, tylko jeszcze potem inne rzeczy wykończenia, ocieplenia instalacja.

 

Porównujesz koszty SSZ. Tu różnice są niewielkie, chociaż dwa stropy będą droższe, za to ścian mniej przy bryle zbliżonej do sześcianu. Niektóre koszty mogą zaskoczyć jak np. koszty dźwigu do montażu okien czy więźby, którą na parter wciągnie ekipa z pomocą hds którym przyjedzie.

 

Większe różnice robia się przy termoizolacji, elewacji (kołkowanie przy parterówce można odpuścić, rusztowania symboliczne) , instalacjach i wykończeniówce.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chociaż dwa stropy będą droższe, za to ścian mniej przy bryle zbliżonej do sześcianu

Droższe od większego dachu i fundamentu?

 

Myślałem, że przy sześcianie nawet więcje tych ścian wyjdzie, ale pewnie masz na myśli też nośne wewnętrzne?

 

Czyli ogólnie materiału więcej, ale robocizna tańsza?

 

Architekt mi zaleca jednak ocieplanie wełną tej połaci. ;/, żeby nie oszczędzać na tym.

 

Mówił, że projektował teraz większą parterówkę i dało się rozwiązać na samym drewnie. Z kolei znajomy robił wieńce betonowe, bo też nie robił stropu. No też nie chcę za wszelką cenę oszczędzać, a potem mi porwie wiatr ten dach albo ściany będą pękać.

 

Nie wiem z jakimi kosztami mi się przyjdzie mierzyć, szczególnie w dzisiejszych czasach. No a wszystko trzeba jeszcze potem wykończyć i wyposażyć. Stąd też tak dopytuję.

 

 

QijEEXn.jpg

 

Moja strona www, artykuł o leasingu: jak wybrać najlepszy tani leasing samochodu.

Edytowane przez Emcichy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Droższe od większego dachu i fundamentu?

 

Od jednego stropu.

 

Myślałem, że przy sześcianie nawet więcje tych ścian wyjdzie, ale pewnie masz na myśli też nośne wewnętrzne?

 

Ściany wewnętrzne to zależą od wielu czynników. Chodziło mi o zewnętrzne. Suma powierzchni przegród zewnętrznych w sześcianie jest najmniejsza ze wszystkich brył o prostych ścianach.

 

Czyli ogólnie materiału więcej, ale robocizna tańsza?

 

To zbytnie uproszczenie. Tynk, klej, termoizolacja - zależy głównie od powierzchni (przy wiekszych płaszczyznach wyjdzie odrobinę mniej odpadów - ale tu też zależy od konkretnych wymiarów). Ale przy parterówce większość odpuszcza sobie kołkowanie - a jak sprawdzisz ceny Fisher eco-twist to pochłoną znaczną część oszczędności na powierzchni. Oczywiście można oszczędzać i kupić tańsze kołki, zaślepki - ale to grozi biedronką i IMO tu nie warto oszczędzać.

 

 

Architekt mi zaleca jednak ocieplanie wełną tej połaci. ;/, żeby nie oszczędzać na tym.

 

Jak poddasze nieużytkowe - nie ma najmniejszego sensu ocieplanie połaci. Strop znacznie łatwiej i taniej ocieplić. Ma ze 2x mniejszą powierzchnię, więc przy użyciu 4x mniej materiału uzyskasz takie same straty w kWh.

 

Tanie budowanie niewielkiego domu to przede wszystkim prosta bryła na bazie prostokąta (kwadrat prawdopodobnie będzie wymagał ściany nośnej wewnątrz, więc wyjdzie drożej), ocieplenie stropu, przemyślane wymiary okien (czasami centymetry wymuszają hartowanie szyb czy użycie droższych profili), dach płaski albo wiązary będące również konstrukcją stropu. Rezygnacja z garazu w bryle (albo doklejenie go jako osobną konstrukcję, odizolowaną termicznie, z oddzielnym fundamentem) - bo osobny, nieogrzewany kosztuje kilkakrotnie taniej (zobacz samą cenę bramy garażowej). I liczenie na każdym kroku. Popatrz na projekt Arosa II (np. jaką ma zwięzłą hydraulikę) czy domza150tysiecy.pl

Rezygnacja z niektórych pomysłów przynosi znaczne oszczędności. Z kolei czasami dołożenie niewielkich pieniędzy przynosi znaczące korzyści funkcjonalne (np. jak plan dopuszcza płaski dach, to byłbym skłonny dopłacić kilka albo i kilkanaście tysięcy do dachu płaskiego na stropie żelbetowym względem dachu na wiązarach z lekkim stropem) czy oszczędności w przyszłości. Temat rzeka to optymalizacja termoizolacji i ogrzewania - jak ocieplisz na minimum i jakoś upchasz wentylację grawitacyjną, to może mieć sens wydanie ze 3x większych pieniędzy na pompę ciepła, a jak dobrze ocieplisz i zamontujesz rekuperację to kable i bojler elektryczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy sześcianie to chyba teraz robi się raczej 1 strop na kondygnację + dach 4-spadowy o niewielkim nachyleniu bez stropu. Z płaskim stropodachem to wyjdzie już chyba typowa gierkowska kostka. Chyba, że rzeczywiście się ją jakoś ładnie skomponuje z garażem. Widziałem ostatnio ładny budynek parterowy z płaskim dachem. Tak że to nie wyglądało jak jakieś magazyny. Chociaż akurat tam stropodach był bardzo solidny i drogi. Według właściciela znacznie drożej wyszedł niż jego sąsiad z piętrowym.

 

 

Tak na prosto laicko patrząc no parterówka chyba wszędzie ma większe powierzchnie i raczej będzie drożej. Co się robi jak się nie robi korkowania?

BTW poczytam te strony na pewno.

 

Też jestem za ograniczeniem obszaru grzewczego do tego gdzie jest potrzebny. Rozważałem też garaż odizolowany, nieogrzewany. Tylko teraz poddasze odizolowane, garaż odizolowany, bez ogrzewania, to tylko kotłowania zostanie na rekuperator ;).

 

Z tym garażem wyciągniętym z bryły to z kolei trzeba mu zrobić strop osobny. Chyba, że się idzie w kostkę brukową i blaszany wiatogaraż.

 

Wiem, że konstrukcja typu Aros II to jest w ogóle najbardziej ekonomiczna, ale jakoś mi się nie podobały na żywo te domy, więc dlatego odszedłem od tej koncepcji stodoły parterowej. Wybieram między stodołą piętrową, parterówką z kopertowym i sześcianem (wszystko przy założeniu dodatkowo garażu na 2 auta).

 

 

QijEEXn.jpg

 

Moja strona www, artykuł o leasingu: tutaj jak wybrać najlepszy tani leasing samochodu.

Edytowane przez Emcichy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na prosto laicko patrząc no parterówka raczej wszędzie ma większe powierzchnie i raczej będzie drożej.

 

Ma mniejszą powierzchnię komunikacji i nie ma schodów. Tylko trzeba cały czas rozróżniać pełne piętro od poddasza użytkowego.

 

Co się robi jak się nie robi korkowania?

 

Resztę robi się tak samo - tylko bez kołkowania.

 

 

Z tym garażem wyciągniętym z bryły to z kolei trzeba mu zrobić strop osobny. Chyba, że się idzie w kostkę brukową i wiatogaraż.

 

Po co strop? Chcesz mieć jeszcze stryszek na graciarnię?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co strop? Chcesz mieć jeszcze stryszek na graciarnię?

 

Nie. Myślałem o wysuniętym z bryły garażu z płaskim dachem. (dach kopertowy na domu + płaski dach nad garażem). Przy dwuspadowych stodołach też podobne rozwiązania widziałem z płaskim nad garażem.

 

Lepiej kopertowy na dom z przełamaniem na garaż z 3 lub 2 spadowym? Pewnie najtańszy będzie osobny dwuspadowy dach nad garażem, ale łącząc go z dachem domu to się chyba już mocno komplikuje sprawę?

 

Czy może płaski dach nad garażem z małym spadem, na drewnie i ogniomur go i tak zakryje? Jakby go było widać, to brzydko by wyglądał. Nie wiem jak to się robi. :D

 

Wszystko jest dla mnie nowe i uczę się po kolei, a wiedzy jest ogrom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...