Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Mini szklarnia 1,5m3 - ogrzewanie ciepłem odpadowym.


kris86k

Recommended Posts

Witam.

Buduję mini szklarnie około 1,5m³ na balkonie z szyb zespolonych, klejonych sylikonem wyjętych ze starych okien drewnianych. Balkon jest od południa, w lecie bardzo gorący.

Z jednej strony będzie "przyklejona" do ściany (od środka w budynku jest grzejnik w tym miejscu, budynek jest z 2015r. więc nie wiem czy ma ten grzejnik znaczenie). Na spodzie styropian 5cm XPS. Potrzebuję tam utrzymać temperaturę powyżej 0stC. Ogrzewanie podstawowe ma składać się z peszla jako wymiennik ciepła wpuszczonego w odpływ deszczówki, który idzie do garażu podziemnego, mały wentylator będzie wymuszał obieg powietrza w peszlu. W zimie w rurze jest jakieś +10 - +15stC. Dodatkowo mała nagrzewnica PTC (50-200W?) z termostatem i awaryjnie świeczka (stara metoda) tylko przy największych mrozach. Ma szansę coś takiego się sprawdzić? Ile taki coś potrzebuję Wh, żeby utrzymać 0 stopni przy np. -10 na dworze, a ile przy -5?

 

Pozdrawiam,

Krzysiek.

Edytowane przez kris86k
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile taki coś potrzebuję Wh, żeby utrzymać 0 stopni przy np. -10 na dworze, a ile przy -5?

Nic, pytanie nie ma sensu. Do utrzymania temperatury potrzeba osiągać moc grzewczą (liczoną watach), a nie zużyć energię, liczoną w Wh.

 

JAk konkretnie miałby ten peszel oddawać ciepło do szklarni? Musisz sobie policzyć z równania wymiennika ciepła, ile teoretycznie może oddać taka rura z wodą o temp. 10 stopni do powietrza o tem. powiedzmy 0 stopni. Moim zdaniem to nie ma szansy zadziałać, bo moc takiego wymiennika będzie za mała, niezależnie od jego długości. Nagrzewnica 200 W będzie raczej też za mała w największe mrozy, ale to zależy od docelowych temperatur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pytałem o moc grzewczą urządzenia tylko ile taka szklarnia będzie potrzebować Wh aby utrzymać 0st w środku przy -10 na dworze. Dlaczego pytanie nie ma sensu? Pytam ile watów na godzinę potrzeba aby utrzymać 0st w środku przy -10 na dworze.

 

Peszel to tylko dodatek przy minimalnych mrozach, grzanie podstawowe ma zapewnić grzałka + liczę, że trochę ciepła ucieka przez ścianę z domu.

Wymiennik ma działać na zasadzie powietrze - powietrze, ruch powietrza w peszlu zapewnia wentylator przepychający powietrze od szklarni do rury i powrót do szklarni. Będą to dwie rury o średnicy zewnętrznej 20mm po 10m złożone na pół. Peszel karbowany więc powierzchnia wymiany będzie większa niż w gładkiej rurze. Obecnie testuję rozwiązanie w niezbyt szczelnej szklarni foliowej i temperatura przy jednej rurze jest o 1st większa niż zewnętrzna więc coś tam to daje, a wentylator jest bardzo słaby, będzie dużo mocniejszy, zobaczę czy to coś zmieni.

Edytowane przez kris86k
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pytałem o moc grzewczą urządzenia tylko ile taka szklarnia będzie potrzebować Wh aby utrzymać 0st w środku przy -10 na dworze. Dlaczego pytanie nie ma sensu? Pytam ile watów na godzinę potrzeba aby utrzymać 0st w środku przy -10 na dworze.

Teraz to dopiero pojechałeś.

Wh to nie wat na godzinę, tylko watogodzina - dwie jednostki łączy operator mnożenia, nie dzielenia.

Twoje pytanie idealnie wpasowuje się w zagadnienie mocy źródła ciepła w szklarni - jaka musi byś jego moc, żeby osiągnąć temperaturę wewnętrzną x stopni przy temperaturze y stopni na zewnątrz szklarni. I nie ma to nic wspólnego z jednostką czasu, więc pytanie i le watogodzin potrzeba do utrzymania 0 stopni przy -10 na zewnątrz po prostu nie ma sensu.

Przy okazji: nie ma sensu fizycznego jednostka wat na godzinę :)

 

Peszel to tylko dodatek przy minimalnych mrozach, grzanie podstawowe ma zapewnić grzałka + liczę, że trochę ciepła ucieka przez ścianę z domu.

Wymiennik ma działać na zasadzie powietrze - powietrze, ruch powietrza w peszlu zapewnia wentylator przepychający powietrze od szklarni do rury i powrót do szklarni. Będą to dwie rury o średnicy zewnętrznej 20mm po 10m złożone na pół. Peszel karbowany więc powierzchnia wymiany będzie większa niż w gładkiej rurze. Obecnie testuję rozwiązanie w niezbyt szczelnej szklarni foliowej i temperatura przy jednej rurze jest o 1st większa niż zewnętrzna więc coś tam to daje, a wentylator jest bardzo słaby, będzie dużo mocniejszy, zobaczę czy to coś zmieni.

Tu się pogubiłem. Wyżej piszesz coś o deszczówce, teraz że w peszlu będzie powietrze. To jak w końcu? I czemu zwyczajnie nie grzać takiej małej szklarni zwykłym grzejnikiem z termostatem??? Koszt 80 zł, moc 2 kW. Za 300 zł kupisz grzejnik olejowy, który pracuje bez wywoływania wichury w szklarni (moze to być szkodliwe dla roślin, ale moze nie, nie znam się).

 

Ściana coś tam odda ciepła, ale nie liczyłbym na nią.

 

Już więcej zyskasz od słońca, np dokładając rury próżniowe solarów i magazynując ciepło od nich w wylewce betonowej (taka mikropodłogówka). Rury są dość długie, więc można zastąpić je np pomalowanym na czarno grzejnikiem pokojowym.

 

Można też wykonać solar powietrzny z puszek po piwie - poszukaj w sieci. Resztę energii dostarczać grzejnikiem elektrycznym.

 

Możliwości jest wiele, ale zacząłbym od edukacji i zrozumienia, czym jest moc, energia, ciepło właściwe, wymiennik ciepła itd. To jest uwaga bez złośliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, pomieszałem jednostki jednak skoro wiesz o co chodzi mógłbyś udzielić odpowiedzi. Widzę, że lubisz mnożyć posty ale niekoniecznie udzielać na nie odpowiedzi...

 

Odnośnie ogrzewania, przeczytałem swój pierwszy post jest to opisane dość jasno, nie pisałem nic o wodzie deszczowej.

 

Odnośnie grzejnika jaki by on nie był będzie za duży i za mocny. Rośliny były by bardzo blisko i ugotowały by się.

 

Interesuje mnie tylko jedno, z resztą sobie poradzę. Ile energii potrzebuje taka szklarnia aby utrzymać 0st przy -10 na dworze. Jak to policzyć?

Znam kubaturę, powierzchnię ścian oraz współczynnik przenikania ciepła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, pomieszałem jednostki jednak skoro wiesz o co chodzi mógłbyś udzielić odpowiedzi. Widzę, że lubisz mnożyć posty ale niekoniecznie udzielać na nie odpowiedzi...

Udzieliłem Ci odpowiedzi na Twój chaotycznie opisany problem.

Odnośnie ogrzewania, przeczytałem swój pierwszy post jest to opisane dość jasno, nie pisałem nic o wodzie deszczowej.

NO ok, czyli rura spustowa ma być "grzejnikiem". Nie wiem jak się do niej podpiąć, ale pachnie to kłopotami.

Interesuje mnie tylko jedno, z resztą sobie poradzę. Ile energii potrzebuje taka szklarnia aby utrzymać 0st przy -10 na dworze. Jak to policzyć?

Ja odpadam, już tego nie wyjaśnię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....

Interesuje mnie tylko jedno, z resztą sobie poradzę. Ile energii potrzebuje taka szklarnia aby utrzymać 0st przy -10 na dworze. Jak to policzyć?

Znam kubaturę, powierzchnię ścian oraz współczynnik przenikania ciepła

 

Znasz wsp. przenikania dla szyb zespolonych własnej produkcji? Jak go policzyles? Poniewaz ten wsp. kluczowy dla okreslenia obciązenia cieplnego tej mini szklarni konieczna jest jego dokladna wartosc. Samo liczenie mocy strat jest dosc proste bo to tylko jeno pomieszczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Interesuje mnie tylko jedno, z resztą sobie poradzę. Ile energii potrzebuje taka szklarnia aby utrzymać 0st przy -10 na dworze. Jak to policzyć?

Znam kubaturę, powierzchnię ścian oraz współczynnik przenikania ciepła

 

To jeszcze potrzebujesz policzyć zyski słoneczne i przez przenikanie od wnętrza. Dużą różnicę zrobi zacienienie i U tych pakietów i mostki na ich łączeniu. Optymistycznie, to niewiele trzeba będzie dogrzewać w najmroźniejsze noce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NO ok, czyli rura spustowa ma być "grzejnikiem". Nie wiem jak się do niej podpiąć, ale pachnie to kłopotami.

.

Wymiennik rura w rurze to nic skomplikowanego. Przepływ wody pozostanie. Nawet w największe ulewy jest tam minimalny przepływ.

 

Znasz wsp. przenikania dla szyb zespolonych własnej produkcji? Jak go policzyles? Poniewaz ten wsp. kluczowy dla okreslenia obciązenia cieplnego tej mini szklarni konieczna jest jego dokladna wartosc. Samo liczenie mocy strat jest dosc proste bo to tylko jeno pomieszczenie.

To nie jest szyba zespolona własnej konstrukcji. Okna są dość stare ale szyby mają fabrycznie zespolone. Przyjmę wartość najmniej optymistyczną jaką znajdę. Chodziło mi tylko o to aby poznać wzór jak to policzyć.

 

To jeszcze potrzebujesz policzyć zyski słoneczne i przez przenikanie od wnętrza. Dużą różnicę zrobi zacienienie i U tych pakietów i mostki na ich łączeniu. Optymistycznie, to niewiele trzeba będzie dogrzewać w najmroźniejsze noce.

Potrzebuję wartości w nocy, w dzień jest tam prawie zawsze na plusie nawet przy dużych mrozach, w szklarni spodziewam się jeszcze wyższych temperatur. Szyby będą bez ramy, klejone jak akwarium szyba do szyby, od spodu do styropianu również na sylikon, ta od ściany na uszczelce rozprężnej jak obecnie służące do mocowania ram okiennych, otwierana cześć na uszczelce okiennej podwójnej.

Edytowane przez kris86k
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szyby będą bez ramy, klejone jak akwarium szyba do szyby, od spodu do styropianu również na sylikon

 

Słabo wróżę żywotności takiego rozwiązania. Jak przy -10 przygrzeje słońce i wewnątrz zrobi się +15 to naprężenia nie będą miały się jak skompensować. W akwarium masz znikomą różnicę temperatur, znikomą ich zmienność i pojedyncze szyby.

 

Policzenie temperatur nie jest proste, bo trzeba policzyć, ile ciepła wpadnie przez szyby każdego dnia, ile z tego zbierze akumulacja, ile wpadnie przez ścianę (w dzień to częściej szklarnia będzie grzała, niż odwrotnie) i na ile wychładzania w nocy to wystarczy i ile finalnie trzeba będzie dogrzać.

 

Co do grzania powietrzem, to weź pod uwagę, że dostarczając powietrze trzeba je też wypuścić a to z kolei wychładzanie. A ciepło właściwe powietrza jest niewielkie i do przeniesienia sensownej mocy, zwłaszcza przy tak małej różnicy temperatur, trzeba bardzo dużych przepływów. IMO nie ma sensu. Jakaś mata grzewcza z termostatem, najlepiej wsparta jakąś masą akumulacyjną (np. położone płyty chodnikowe na niej), żeby grzać (prawie) tylko w taniej strefie.

 

Nie sądzę, żeby ktoś wyliczył trafnie zapotrzebowanie na ciepło na sezon. Za dużo tu nieznanych zmiennych a obliczeń na przyzwoitą pracę dyplomową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W szklarniach szyby są wstawiane na sztywnoni i nic nie pęka. Tutaj nie widzę punktów gdzie miało by dojść do jakichś naprężeń. Nic nie będzie na sztywno.

 

Powietrze będzie krążyć w obiegu zamkniętym. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

 

Będzie też coś na zasadzie maty grzewczej, tzw hotbed od drukarki 3D. Ogarnę jakąś płytę betonowe do tego. Po analizie zmniejszyłem objętośc do około 0,65m3, tyle mi wystarczy, a będzie mniej powietrza do ogrzania.

 

Dzięki za pomysły i informacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W szklarniach szyby są wstawiane na sztywnoni i nic nie pęka.

 

W jakich szklarniach masz wstawiane szyby bez ram/stelażu?

Masz sklejone trzy szyby z wewnetrzną szybą prostopadłą. Ta szyba wewnętrzna wewnątrz ma na plusie (w słoneczny dzień na dużym plusie) a na zewnątrz w tym samym czasie może być spory mróz. Te prostopadłe szyby sklejone z nią będą miały różne temperatury a zatem też różne wymiary (w mrozy wewnętrzna będzie największa, zewnętrzna najmniejsza).

 

Czy może tylko rogami zetkniesz szyby (wewnętrzną do wewnętrznej) i na rogach zrobisz mega mostek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jakich szklarniach masz wstawiane szyby bez ram/stelażu?

Masz sklejone trzy szyby z wewnetrzną szybą prostopadłą. Ta szyba wewnętrzna wewnątrz ma na plusie (w słoneczny dzień na dużym plusie) a na zewnątrz w tym samym czasie może być spory mróz. Te prostopadłe szyby sklejone z nią będą miały różne temperatury a zatem też różne wymiary (w mrozy wewnętrzna będzie największa, zewnętrzna najmniejsza).

 

Czy może tylko rogami zetkniesz szyby (wewnętrzną do wewnętrznej) i na rogach zrobisz mega mostek?

Łączenie będzie tak jak mówisz, nie samymi narożnikami. Gdyby skurcz był tak duży jak mówisz to szyby zespolone by się rozklejały albo pękały. Ile tego tej różnicy bedzie na 70cm?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łączenie będzie tak jak mówisz, nie samymi narożnikami. Gdyby skurcz był tak duży jak mówisz to szyby zespolone by się rozklejały albo pękały. Ile tego tej różnicy bedzie na 70cm?

 

Szyby maja ramki i luz w ramie. Mogą pracować. Przy Twoim pomyśle naprężenia będą krytyczne, jak miejsca do pracy będą ułamki milimetra (jak w spoinie w akwarium).

Napisz, ile czasu Ci wytrzymało takie łączenie. Tu szczelność nie jest tak istotna, jak w akwarium i pewnie nie poskłada się jak domek z kart - ale ciekawe, kiedy klej puści.

 

Oczywiście mogę się mylić zarówno co do tego nie składania jak domek z kart jak i niedoceniać spoiny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szyby maja ramki i luz w ramie. Mogą pracować. Przy Twoim pomyśle naprężenia będą krytyczne, jak miejsca do pracy będą ułamki milimetra (jak w spoinie w akwarium).

Napisz, ile czasu Ci wytrzymało takie łączenie. Tu szczelność nie jest tak istotna, jak w akwarium i pewnie nie poskłada się jak domek z kart - ale ciekawe, kiedy klej puści.

 

Oczywiście mogę się mylić zarówno co do tego nie składania jak domek z kart jak i niedoceniać spoiny.

 

Nie chodzi mi o pracę w ramie tylko szyba-szyba, przecież one są sklejone na dość sztywno, a różnica temperatur w domu i na zewnątrz przekracza czasem 40st. Tutaj będzie połowa tego. Tego sylikonu trochę tam będzie na łączeniach, ponieważ uszczelnienie oryginalne nieco wystaje poza obrys szyb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi mi o pracę w ramie tylko szyba-szyba, przecież one są sklejone na dość sztywno,

 

Nie są na sztywno. Aluminium jest znacznie bardziej elastyczne niż szkło i nie grozi mu pęknięcie. Ale współcześnie ciepłe ramki są często wykonywane z elastycznych materiałów termoplastycznych.

I nie zdziwiłbym się, jakbyś w słoneczny, mroźny dzień miał większą różnicę temperatur, niż w domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i cóż to za głupoty Ci wyszły – tak patrząc do góry, to nic w tej materii na ten temat nie napisałeś – tak samo jak @ asolt – pomimo tego, że fachu jest tego.

Rzecz jasna nie mówię tu o tym by on lub byście w tej materii za free wykonali precyzyjne obliczenia ale przy waszej wiedzy i doświadczeniu mogliście dużo więcej autorowi tematu napisać względem problemu z którym tu przybył............

 

.................. można by było wedle Twojej schemy zapotrzebowanie na ciepło liczyć a nóż widelec Twoje lepsze i bardziej precyzyjne by było?

 

Dlaczego tak sie do mnie doczepiłes, co ponad kompletne obliczenia mozna autorowi tematu podpowiedziec? Taka dziwna mania jest na tym forum ze pytający ma ma otrzymac kompletne obliczenia nie od tych którzy mu doradzają a od innych bo ci inni sie zawodowo tym zajmują, taka pomoc ale czyimi rękami. Wszystko to w imię bezinteresownej pomocy forum, uzytkownicy forum winni wykonywac bezpłatnie obliczenia bo jakoby od tego jest forum. Chcesz byc taki dobry dla innych to sie doszkól i ramach swojego wolnego czasu wykonuj takie obliczenia, doradzaj, pomagaj ale nie nakazuj tego innym.

Kolejna rzecz autorowi wątku wbrew jego pytaniu wcale nie chodzi o zapotrzebowaniu na ciepło a obciązenie cieplne tej mini szklarni, on potrzebuje wiedziec jaką moc ma miec grzejnik aby dla najgorszych warunków czyli w domysle noc (zero zysków słonecznych) i temperatura obliczeniowa (od -16 do -24) w zaleznosci od lokalizacji.

Aby to obliczyc mozna zastosowac wersje demo Audytora OZC firmy Sankom. Ma byc za darmo to będzie. Z jakim skutkiem nie wiadomo, to tylko oprogramowanie wspomagajace, trzeba wiedziec jakie dane tam podac. Wszystko przed pytającym, to nie jest wiedza tajemna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedy oduczysz się tego by słowa swoje wkładać w usta moje, to fobia czy zboczenie jakieś.

 

Ładnie zacytowałeś moje i gdzie w tym masz, że „ Chcesz byc taki dobry dla innych to sie doszkól i ramach swojego wolnego czasu wykonuj takie obliczenia, doradzaj, pomagaj ale nie nakazuj tego innym. „ ci coś kazałem?

 

To, że mogliście w ramach forum, to wam tego nawet sam diabeł nie zmieni – ja co byłem w stanie, to napisałem również o tym ogrzewaniu podłogowym i jak teraz względem tego wyglądacie?

 

Jesteście specjalistami przecież i co tak trudno było napisać, że to co autor tematu se wymyślił, to o kant tyłka to potłuc, bo bez szczegółowych wyliczeń, to tyle co mu te roślinki zamarzną w nocy lub się ugotują jak słońce dowali a wy co : podłogowe ogrzewanie które jak ruszy iść będzie a zatrzymać się nie da – no że chyba który jeszcze z wentylacją mechaniczną lub z klimatyzatorem wyjedzie.

 

Gdzie pisałem o ogrzewaniu podłogowym w mini szklarni?

cytując Ciebie:

"Kiedy oduczysz się tego by słowa swoje wkładać w usta moje, to fobia czy zboczenie jakieś"

Zastanów sie co piszesz i wyrazaj sie precyzyjnie, to pisał Kaizen, nie ja

Wyraziłem swoją wątpliwosc (zasadnioną) w zakresie wiarygodnosci danych do obliczen, nie wolno?

Nie martw sie o mnie, skad taka troska o moją wiarygodnosc? Co do nakazania czy moze sugerowania tego co mam na forum zrobic to poszukaj sobie kogos innego, czy i jak bede sie wypowiadał na forum to moja i tylko moja sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...