Sativum 09.11.2022 22:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Listopada 2022 Hej, Może ktoś to już zbadał: czy oszczędniejsze jest zwiększyć temperaturę zasilania CO (z 30 na 35 st), czy zwiększyć ptzepływy np z łącznie 15 l/min na 20 l/min? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
klaudiusz_x 09.11.2022 23:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Listopada 2022 Hej, Może ktoś to już zbadał: czy oszczędniejsze jest zwiększyć temperaturę zasilania CO (z 30 na 35 st), czy zwiększyć ptzepływy np z łącznie 15 l/min na 20 l/min? Dla śmieciucha, nie ma znaczenia. I tak sprawność marna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sativum 10.11.2022 06:26 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2022 Da się śmieciuchem palić na 25 st.? Doprecyzowuję: piec kondensacyjny / PC + 100 % ogrzewanie płaszczyznowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
klaudiusz_x 10.11.2022 10:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2022 U mnie pompka podłogowa leci na środkowym biegu na 25W.Przy puszczeniu jej szybciej, czyli 3 bieg/45W, słychać podłogówkę.Także nie mam takiego problemu.Teraz grzeje na 30 stopni, zima podkręcam na 33 stopnie i wystarczało na okienko południowe.A przepływy, nie mam pojęcia jakie mam.850m rurki PEX w podłogowe na 125m² podłogi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sativum 10.11.2022 10:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2022 U mnie pompka podłogowa leci na środkowym biegu na 25W. Przy puszczeniu jej szybciej, czyli 3 bieg/45W, słychać podłogówkę. Także nie mam takiego problemu. Teraz grzeje na 30 stopni, zima podkręcam na 33 stopnie i wystarczało na okienko południowe. A przepływy, nie mam pojęcia jakie mam. 850m rurki PEX w podłogowe na 125m² podłogi. Zakładając wątek chodziło mi bardziej o relację temperatury zasilania do wartości przepływu. Czy ktoś to badał z ciekawości, niż chęci rozwiązania problemu U mnie rurek 1700-1800 m Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
goguś1719517740 10.11.2022 14:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2022 Wg mnie to co ja zaobserwowałem to większą robotę robi większy przepływ niż temperatura ale co do ekonomiczności to chyba jednak mniejszy przepływ jest raczej bardziej oszczędny . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sativum 10.11.2022 14:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2022 (edytowane) Na chłopski rozum, wyobrażam sobie to w ten sposób, że - przy założeniu, że odbiornik ciepła (posadzka) nie wychładza się szybko - przepływy (woda - nośnik energii) jest w stanie podwyższyć temperaturę odbiornika temperatury (posadzki), zbliżając się do temperatury zasilania (minus straty przesyłowe). Zbliżając się do temperatury zasilania (na powrocie) ogranicza zapotrzebowanie na energię. Tylko gdzie ta granica? Pomijając temat zależności od temperatury zewn. (gdzie z jej spadkiem wymagana będzie większa ilość energii). Nie wiem czy to ma sens co piszę albo czy ma skład - taki trochę słowo-myślotok Edytowane 10 Listopada 2022 przez Sativum Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ejay3 10.11.2022 16:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2022 W moim przypadku przy pracy kotła kondensacyjnego zmiana temp. Nic nie pomoże. W tych temperaturach kocioł i tak pracuje na minimum czyli 2.1kw a i tak temperatura powrotu jest wyższa od zasilania. Np plus 10C na dworzu temp. Zasil. 25C a powrót 26 i rośnie. Przy regulacji przepływami jak piszesz gdy skręcę z 2l/h na np 1l/h na rotametrach zwolni się pracą pompy obiegowej lub podgrzeje i 4k wyżej temp. Powrotu i kocioł się wyłączy. Czyli mamy taktowanie nie na odbioru ciepła. Mój dom 110m2 może gdybym miał ponad 200m było by inaczej kocioł junkers smart 14kw wszędzie podlogowka zasilana prosto z kotła Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Remiks 10.11.2022 17:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2022 Zasilanie 25, powrót 26 to po co uruchamiać podłogówkę by były straty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ejay3 10.11.2022 18:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2022 Zasilanie 25, powrót 26 to po co uruchamiać podłogówkę by były straty., Opisuje sytuację po kilku godzinach grzania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
samsu 10.11.2022 19:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2022 czy oszczędniejsze jest zwiększyć temperaturę zasilania CO (z 30 na 35 st), czy zwiększyć przepływy np z łącznie 15 l/min na 20 l/min?To jest tak – masz w pomieszczeniu zadaną temperaturę która ma pokryć zapotrzebowanie na ciepło – z tego powodu albo musisz więcej pchnąć w instalację parametru o niższej temperaturze lub pchnąć mniej o wyższej temperaturze – matematyka i tu nic nie wykombinujesz, bo zawsze jedno będzie wchodzić w drugie i na to samo będzie wychodzić. Oszczędność jest tu uzależniona od źródła zasilania w którym sprawność jest zależna od wartości parametru grzewczego. Źródło energię cieplną produkuje a instalacja ją odbiera i tu trzeba patrzeć na to, by źródło przy maks sprawności utrzymało wartość parametru na poziomie utrzymania zadanej która ma pokryć zapotrzebowanie na ciepło. Temperatura powrotu na to będzie zawsze stanowić jednoznacznie - jak będzie za niska, to może być za zimno a jak będzie za wysoka, to będzie za gorąco. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Remiks 10.11.2022 19:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Listopada 2022 , Opisuje sytuację po kilku godzinach grzania Sytuacja chora troszkę, chłodzisz podłogę z mocą 2,1 kW chyba że o to właśnie chodziło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sativum 11.11.2022 08:42 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2022 albo musisz więcej pchnąć w instalację parametru o niższej temperaturze lub pchnąć mniej o wyższej temperaturze – matematyka i tu nic nie wykombinujesz, bo zawsze jedno będzie wchodzić w drugie i na to samo będzie wychodzić. O, dzięki za wyjaśnienie! Czyli jeden pies. Oszczędność jest tu uzależniona od źródła zasilania w którym sprawność jest zależna od wartości parametru grzewczego. Źródło energię cieplną produkuje a instalacja ją odbiera i tu trzeba patrzeć na to, by źródło przy maks sprawności utrzymało wartość parametru na poziomie utrzymania zadanej która ma pokryć zapotrzebowanie na ciepło. Czyli sprawność urządzenia jest kluczowa. Tym samym PC wygrywa, a potem piec kondensacyjny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sativum 11.11.2022 08:48 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2022 .Czyli mamy taktowanie nie na odbioru ciepła. Mój dom 110m2 może gdybym miał ponad 200m było by inaczej kocioł junkers smart 14kw wszędzie podlogowka zasilana prosto z kotła No właśnie. Nie jest tak, że kluczową jest tu relacja możliwości odbioru ciepła przez OP/kaloryfery względem jej produkcji w źródle i jeśli drugi przeważa nad pierwszym to dochodzi do taktowania? Wczoraj siedziałem w kotłowni/warsztacie i zauważyłem, że kocioł nie tylko grzeje do wyższej temp niż ustawiona (25-30), ale taktuje. Czy sprawność nie będzie większa jeśli kocioł będzie pracował ciągle (lub prawie ciągle na 28 st) niż grzał cyklicznie po minucie do 55 st ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mistalova 11.11.2022 10:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2022 1. Strumień energii równa się przepływ razy temp. Czyli w teorii nie ma różnicy.Ale są dwie kwestie - przeniesienie energii z OP do podłogi i sprawność źródła energii w zależności od temp. nośnika.Tak więc w praktyce już pewne różnice się pojawią. 2. Grzanie cykliczne spowoduje pewne straty wywołane m.in. przedmuchami komory przed zapłonem i ustaleniem właściwego płomienia. Więc w teorii lepsze jest stabilne ciągłe grzanie. W praktyce również, choć te straty będą minimalne. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lolson28 11.11.2022 10:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2022 Np plus 10C na dworzu temp. Zasil. 25C a powrót 26 i rośnie. Może masz termometry uszkodzone ? Jaki czynnik powoduje że powrót ma większą wartość od zasilania ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sativum 11.11.2022 14:45 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2022 1. Strumień energii równa się przepływ razy temp. Czyli w teorii nie ma różnicy. Ale są dwie kwestie - przeniesienie energii z OP do podłogi i sprawność źródła energii w zależności od temp. nośnika. Tak więc w praktyce już pewne różnice się pojawią. 2. Grzanie cykliczne spowoduje pewne straty wywołane m.in. przedmuchami komory przed zapłonem i ustaleniem właściwego płomienia. Więc w teorii lepsze jest stabilne ciągłe grzanie. W praktyce również, choć te straty będą minimalne. Dzięki za wyjaśnienie. Wydaje się więc że w teorii to samo. A praktyka wskazuje na poboczne czynniki/zmienne? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
samsu 11.11.2022 16:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2022 @Sativum – widzę, że Ci zależy, więc się przełamię : 1. Strumień energii równa się przepływ razy temp. Czyli w teorii nie ma różnicy. Ale są dwie kwestie - przeniesienie energii z OP do podłogi i sprawność źródła energii w zależności od temp. nośnika. Tak więc w praktyce już pewne różnice się pojawią. 2. Grzanie cykliczne spowoduje pewne straty wywołane m.in. przedmuchami komory przed zapłonem i ustaleniem właściwego płomienia. Więc w teorii lepsze jest stabilne ciągłe grzanie. W praktyce również, choć te straty będą minimalne. https://forum.muratordom.pl/showthread.php?378588-Dodatek-w%C4%99glowy-3000-z%C5%82-Dla-kogo-Na-jakich-zasadach&p=8161212&viewfull=1#post8161212 Pędzisz strasznie i wnioski pochopnie wyciągasz a to nie jest takie oczywiste i proste, bo masz tu do czynienia z układem w którym zasadniczo nic nie jest stałe. Jak zacząłem na wstępie – sprawność a cóż to takiego jest – https://pl.wikipedia.org/wiki/Sprawno%C5%9B%C4%87 i teraz : 1.) Masz w pomieszczeniu zadaną temperaturę która ma pokryć zapotrzebowanie na ciepło i : a.) albo musisz więcej pchnąć w instalację parametru o niższej temperaturze – tak by warunek [1.)] został spełniony. b.) albo pchnąć mniej o wyższej temperaturze i przejść na ciepło zakumulowane w płycie betonowej OP po tym jak warunek [1.)] zostanie spełniony. Piszesz : „Nie jest tak, że kluczową jest tu relacja możliwości odbioru ciepła przez OP/kaloryfery” - OP/kaloryfery odbiorą ile w to wepchniesz ale masz temp. zadaną np. 22*C i to warunkuje wszystko, bo jeśli nie posiadasz źródła o szerokiej modulacji mocy która będzie w granicach optymalnej pracy – to czy PC czy kocioł gazowy będzie taktował. Tak PC jak i kocioł gazowy mają swoje optymalne warunki pracy i w sytuacji takiej jak taktować zaczynają, to ich sprawność spada. Z ogrzewaniem podłogowym problemu tu nie ma, bo jest to ogrzewanie akumulacyjne i trzeba tylko z tego korzystać – gorzej jest z ogrzewaniem grzejnikowym, bo ono wrażliwe na zmiany temperatury i tu by trzeba było mieszkanie nagrzewać cyklicznie, by średnia wyszła w okolicy zadanej. Nie ma czegoś takiego : „Tym samym PC wygrywa, a potem piec kondensacyjny.”, bo to w tym przypadku jest względne i dlatego w taki czas jak teraz PC powinno pracować z buforem oraz mieć dodatkowe grzałki do tego jak mróz dowali. Z kotłem gazowym jak jest źle dobrany jest podobnie tylko on bufora i grzałek nie potrzebuje jak mróz dowali. Piszesz : „Wczoraj siedziałem w kotłowni/warsztacie i zauważyłem, że kocioł nie tylko grzeje do wyższej temp niż ustawiona (25-30), ale taktuje.” - w tym masz przykład z ogrzewaniem grzejnikowym gdzie „w swojej najmniejszy mocy bardzo często taktuje, potrafi się na 15 sek. załączyć i na 1 min wyłączyć i odnowa.” https://forum.muratordom.pl/showthread.php?379996-Ogrzewanie-mieszkanie&p=8161171#post8161171 Piszesz : „Czy sprawność nie będzie większa jeśli kocioł będzie pracował ciągle (lub prawie ciągle na 28 st) niż grzał cyklicznie po minucie do 55 st ? - tu nie ma nad czym się zastanawiać, bo zawsze tak dla PC jak i kotła gazowego praca ciągła w granicach jego pracy optymalnej jest zdecydowanie lepsza niż jakaś szarpana - tu jeszcze się wszystko razem sumuje i wchodzi nam w sprawność grzewcza całego układu - np. silniki mają wysokie prądy rozruchowe więc jak ta sprawność wyglądać będzie gdy one tylko załączać się na chwilę będą. Jak ciąg kominowy wyglądać będzie gdy kocioł gazowy załączać i po chwili wyłączać się będzie – jak spalanie i efektywność spalania wyglądać w takiej sytuacji będzie. Z tych też względów powinieneś rozważyć czy tak jak teraz nie jest słusznym i dla Ciebie lepszym przejście na ogrzewanie akumulacyjne czyli ogrzewanie cykliczne – komfort cieplny na który popatrzysz przez pryzmat strat jakie on za sobą pociąga oraz po przeliczeniu tego na zety które niejako bez potrzeby wywalasz - to jest to chyba rzecz godna rozważenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mistalova 11.11.2022 19:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2022 ... Piszesz : „Wczoraj siedziałem w kotłowni/warsztacie i zauważyłem, że kocioł nie tylko grzeje do wyższej temp niż ustawiona (25-30), ale taktuje.” - w tym masz przykład z ogrzewaniem grzejnikowym gdzie „w swojej najmniejszy mocy bardzo często taktuje, potrafi się na 15 sek. załączyć i na 1 min wyłączyć i odnowa.” , .... Tego wcześniej nie doczytałem, ale praca 15 sek. i 1 min. pauzy to ewidentnie nieprawidłowa praca (słynne taktowanie") i należałoby to wyeliminować - bo to w99% przypadków brak odbioru mocy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
CityMatic 11.11.2022 19:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Listopada 2022 Hej, Może ktoś to już zbadał: czy oszczędniejsze jest zwiększyć temperaturę zasilania CO (z 30 na 35 st), czy zwiększyć ptzepływy np z łącznie 15 l/min na 20 l/min? Doświadczalnie - wyższy przepływ większe oszczędności. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.