Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie grzanie: temperatura zasilania CO, czy przepływy


Sativum

Recommended Posts

U mnie pompka podłogowa leci na środkowym biegu na 25W.

Przy puszczeniu jej szybciej, czyli 3 bieg/45W, słychać podłogówkę.

Także nie mam takiego problemu.

Teraz grzeje na 30 stopni, zima podkręcam na 33 stopnie i wystarczało na okienko południowe.

A przepływy, nie mam pojęcia jakie mam.

850m rurki PEX w podłogowe na 125m² podłogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie pompka podłogowa leci na środkowym biegu na 25W.

Przy puszczeniu jej szybciej, czyli 3 bieg/45W, słychać podłogówkę.

Także nie mam takiego problemu.

Teraz grzeje na 30 stopni, zima podkręcam na 33 stopnie i wystarczało na okienko południowe.

A przepływy, nie mam pojęcia jakie mam.

850m rurki PEX w podłogowe na 125m² podłogi.

 

Zakładając wątek chodziło mi bardziej o relację temperatury zasilania do wartości przepływu. Czy ktoś to badał z ciekawości, niż chęci rozwiązania problemu :)

 

U mnie rurek 1700-1800 m :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na chłopski rozum, wyobrażam sobie to w ten sposób, że - przy założeniu, że odbiornik ciepła (posadzka) nie wychładza się szybko - przepływy (woda - nośnik energii) jest w stanie podwyższyć temperaturę odbiornika temperatury (posadzki), zbliżając się do temperatury zasilania (minus straty przesyłowe). Zbliżając się do temperatury zasilania (na powrocie) ogranicza zapotrzebowanie na energię.

Tylko gdzie ta granica? Pomijając temat zależności od temperatury zewn. (gdzie z jej spadkiem wymagana będzie większa ilość energii).

 

Nie wiem czy to ma sens co piszę albo czy ma skład - taki trochę słowo-myślotok :)

Edytowane przez Sativum
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim przypadku przy pracy kotła kondensacyjnego zmiana temp. Nic nie pomoże. W tych temperaturach kocioł i tak pracuje na minimum czyli 2.1kw a i tak temperatura powrotu jest wyższa od zasilania. Np plus 10C na dworzu temp. Zasil. 25C a powrót 26 i rośnie. Przy regulacji przepływami jak piszesz gdy skręcę z 2l/h na np 1l/h na rotametrach zwolni się pracą pompy obiegowej lub podgrzeje i 4k wyżej temp. Powrotu i kocioł się wyłączy. Czyli mamy taktowanie nie na odbioru ciepła. Mój dom 110m2 może gdybym miał ponad 200m było by inaczej kocioł junkers smart 14kw wszędzie podlogowka zasilana prosto z kotła
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy oszczędniejsze jest zwiększyć temperaturę zasilania CO (z 30 na 35 st), czy zwiększyć przepływy np z łącznie 15 l/min na 20 l/min?
To jest tak – masz w pomieszczeniu zadaną temperaturę która ma pokryć zapotrzebowanie na ciepło – z tego powodu albo musisz więcej pchnąć w instalację parametru o niższej temperaturze lub pchnąć mniej o wyższej temperaturze – matematyka i tu nic nie wykombinujesz, bo zawsze jedno będzie wchodzić w drugie i na to samo będzie wychodzić.

Oszczędność jest tu uzależniona od źródła zasilania w którym sprawność jest zależna od wartości parametru grzewczego.

Źródło energię cieplną produkuje a instalacja ją odbiera i tu trzeba patrzeć na to, by źródło przy maks sprawności utrzymało wartość parametru na poziomie utrzymania zadanej która ma pokryć zapotrzebowanie na ciepło.

Temperatura powrotu na to będzie zawsze stanowić jednoznacznie - jak będzie za niska, to może być za zimno a jak będzie za wysoka, to będzie za gorąco.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

albo musisz więcej pchnąć w instalację parametru o niższej temperaturze lub pchnąć mniej o wyższej temperaturze – matematyka i tu nic nie wykombinujesz, bo zawsze jedno będzie wchodzić w drugie i na to samo będzie wychodzić.

O, dzięki za wyjaśnienie!

Czyli jeden pies.

 

Oszczędność jest tu uzależniona od źródła zasilania w którym sprawność jest zależna od wartości parametru grzewczego.

Źródło energię cieplną produkuje a instalacja ją odbiera i tu trzeba patrzeć na to, by źródło przy maks sprawności utrzymało wartość parametru na poziomie utrzymania zadanej która ma pokryć zapotrzebowanie na ciepło.

Czyli sprawność urządzenia jest kluczowa. Tym samym PC wygrywa, a potem piec kondensacyjny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.Czyli mamy taktowanie nie na odbioru ciepła. Mój dom 110m2 może gdybym miał ponad 200m było by inaczej kocioł junkers smart 14kw wszędzie podlogowka zasilana prosto z kotła

 

No właśnie. Nie jest tak, że kluczową jest tu relacja możliwości odbioru ciepła przez OP/kaloryfery względem jej produkcji w źródle i jeśli drugi przeważa nad pierwszym to dochodzi do taktowania? Wczoraj siedziałem w kotłowni/warsztacie i zauważyłem, że kocioł nie tylko grzeje do wyższej temp niż ustawiona (25-30), ale taktuje.

 

Czy sprawność nie będzie większa jeśli kocioł będzie pracował ciągle (lub prawie ciągle na 28 st) niż grzał cyklicznie po minucie do 55 st ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Strumień energii równa się przepływ razy temp. Czyli w teorii nie ma różnicy.

Ale są dwie kwestie - przeniesienie energii z OP do podłogi i sprawność źródła energii w zależności od temp. nośnika.

Tak więc w praktyce już pewne różnice się pojawią.

 

2. Grzanie cykliczne spowoduje pewne straty wywołane m.in. przedmuchami komory przed zapłonem i ustaleniem właściwego płomienia. Więc w teorii lepsze jest stabilne ciągłe grzanie. W praktyce również, choć te straty będą minimalne.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Strumień energii równa się przepływ razy temp. Czyli w teorii nie ma różnicy.

Ale są dwie kwestie - przeniesienie energii z OP do podłogi i sprawność źródła energii w zależności od temp. nośnika.

Tak więc w praktyce już pewne różnice się pojawią.

 

2. Grzanie cykliczne spowoduje pewne straty wywołane m.in. przedmuchami komory przed zapłonem i ustaleniem właściwego płomienia. Więc w teorii lepsze jest stabilne ciągłe grzanie. W praktyce również, choć te straty będą minimalne.

 

Dzięki za wyjaśnienie. Wydaje się więc że w teorii to samo. A praktyka wskazuje na poboczne czynniki/zmienne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Sativum – widzę, że Ci zależy, więc się przełamię :

1. Strumień energii równa się przepływ razy temp. Czyli w teorii nie ma różnicy.

Ale są dwie kwestie - przeniesienie energii z OP do podłogi i sprawność źródła energii w zależności od temp. nośnika.

Tak więc w praktyce już pewne różnice się pojawią.

2. Grzanie cykliczne spowoduje pewne straty wywołane m.in. przedmuchami komory przed zapłonem i ustaleniem właściwego płomienia. Więc w teorii lepsze jest stabilne ciągłe grzanie. W praktyce również, choć te straty będą minimalne.

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?378588-Dodatek-w%C4%99glowy-3000-z%C5%82-Dla-kogo-Na-jakich-zasadach&p=8161212&viewfull=1#post8161212

Pędzisz strasznie i wnioski pochopnie wyciągasz a to nie jest takie oczywiste i proste, bo masz tu do czynienia z układem w którym zasadniczo nic nie jest stałe.

 

Jak zacząłem na wstępie – sprawność a cóż to takiego jest – https://pl.wikipedia.org/wiki/Sprawno%C5%9B%C4%87 i teraz :

1.) Masz w pomieszczeniu zadaną temperaturę która ma pokryć zapotrzebowanie na ciepło i :

a.) albo musisz więcej pchnąć w instalację parametru o niższej temperaturze – tak by warunek [1.)] został spełniony.

b.) albo pchnąć mniej o wyższej temperaturze i przejść na ciepło zakumulowane w płycie betonowej OP po tym jak warunek [1.)] zostanie spełniony.

Piszesz : „Nie jest tak, że kluczową jest tu relacja możliwości odbioru ciepła przez OP/kaloryfery” - OP/kaloryfery odbiorą ile w to wepchniesz ale masz temp. zadaną np. 22*C i to warunkuje wszystko, bo jeśli nie posiadasz źródła o szerokiej modulacji mocy która będzie w granicach optymalnej pracy – to czy PC czy kocioł gazowy będzie taktował.

Tak PC jak i kocioł gazowy mają swoje optymalne warunki pracy i w sytuacji takiej jak taktować zaczynają, to ich sprawność spada.

 

Z ogrzewaniem podłogowym problemu tu nie ma, bo jest to ogrzewanie akumulacyjne i trzeba tylko z tego korzystać – gorzej jest z ogrzewaniem grzejnikowym, bo ono wrażliwe na zmiany temperatury i tu by trzeba było mieszkanie nagrzewać cyklicznie, by średnia wyszła w okolicy zadanej.

 

Nie ma czegoś takiego : „Tym samym PC wygrywa, a potem piec kondensacyjny.”, bo to w tym przypadku jest względne i dlatego w taki czas jak teraz PC powinno pracować z buforem oraz mieć dodatkowe grzałki do tego jak mróz dowali. Z kotłem gazowym jak jest źle dobrany jest podobnie tylko on bufora i grzałek nie potrzebuje jak mróz dowali.

 

Piszesz : „Wczoraj siedziałem w kotłowni/warsztacie i zauważyłem, że kocioł nie tylko grzeje do wyższej temp niż ustawiona (25-30), ale taktuje.” - w tym masz przykład z ogrzewaniem grzejnikowym gdzie „w swojej najmniejszy mocy bardzo często taktuje, potrafi się na 15 sek. załączyć i na 1 min wyłączyć i odnowa.” https://forum.muratordom.pl/showthread.php?379996-Ogrzewanie-mieszkanie&p=8161171#post8161171

 

Piszesz : „Czy sprawność nie będzie większa jeśli kocioł będzie pracował ciągle (lub prawie ciągle na 28 st) niż grzał cyklicznie po minucie do 55 st ? - tu nie ma nad czym się zastanawiać, bo zawsze tak dla PC jak i kotła gazowego praca ciągła w granicach jego pracy optymalnej jest zdecydowanie lepsza niż jakaś szarpana - tu jeszcze się wszystko razem sumuje i wchodzi nam w sprawność grzewcza całego układu - np. silniki mają wysokie prądy rozruchowe więc jak ta sprawność wyglądać będzie gdy one tylko załączać się na chwilę będą. Jak ciąg kominowy wyglądać będzie gdy kocioł gazowy załączać i po chwili wyłączać się będzie – jak spalanie i efektywność spalania wyglądać w takiej sytuacji będzie.

 

Z tych też względów powinieneś rozważyć czy tak jak teraz nie jest słusznym i dla Ciebie lepszym przejście na ogrzewanie akumulacyjne czyli ogrzewanie cykliczne – komfort cieplny na który popatrzysz przez pryzmat strat jakie on za sobą pociąga oraz po przeliczeniu tego na zety które niejako bez potrzeby wywalasz - to jest to chyba rzecz godna rozważenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Piszesz : „Wczoraj siedziałem w kotłowni/warsztacie i zauważyłem, że kocioł nie tylko grzeje do wyższej temp niż ustawiona (25-30), ale taktuje.” - w tym masz przykład z ogrzewaniem grzejnikowym gdzie „w swojej najmniejszy mocy bardzo często taktuje, potrafi się na 15 sek. załączyć i na 1 min wyłączyć i odnowa.” , ....

 

Tego wcześniej nie doczytałem, ale praca 15 sek. i 1 min. pauzy to ewidentnie nieprawidłowa praca (słynne taktowanie") i należałoby to wyeliminować - bo to w99% przypadków brak odbioru mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...