Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Schematy hydrauliczne do pomp ciepła od CNC POMPY CIEPŁA


NC_PC

Recommended Posts

Z korzyścią dla wielu klientów dla których przyłącza hydrauliczne są dla nich czarną magią, zamieszczam uproszczone schematy układów hydraulicznych jakie często wykorzystujemy przy montażu pomp ciepła.

Większości z nich nie znajdziecie w swoich kotłowniach bo są to nasze opracowania i pomysły.

 

Są to układy przez nas przetestowane i często odznaczające się znacznie większą sprawnością działania niż standardowe rozwiązania.

 

Schematy nr. 1, 3, 4, 6 opracowaliśmy sami by zwiększyć współczynnik COP, a przez to zmniejszyć pobór energii w budynku. Zastosowanie tych układów przez pominięcie mieszania w buforze podnosi sprawność i obniża koszty ogrzewania. Do działania tych układów hydraulicznych jest potrzebna jeszcze odpowiednio zbudowana automatyka sterująca, która pomaga zarządzać pracą pompy ciepła, ale jej opis to temat na kolejny post w przyszłości.

 

Schematy można pobrać w formacie PDF z naszego serwera: http://www.pliki.cncpompyciepla.pl/Scheamty_instalacji...

Są tam też dostępne instrukcje jak przygotować budynek do montażu pompy ciepła dla budynku nowego oraz modernizowanego:

Dom w trakcie budowy: http://www.pliki.cncpompyciepla.pl/Jak_przygotowac_dom.pdf

Budynek zamieszkany: http://www.pliki.cncpompyciepla.pl/jakprzygotowacMODERNIZ...

 

Zajmujemy się instalacją pomp ciepła takich marek jak Panasonic, Mitsubishi, Daikin i Vaillant

 

Scheamty instalacji hydraulicznych CNC POMPY CIEPŁA-1.jpg

 

Scheamty instalacji hydraulicznych CNC POMPY CIEPŁA-2.jpg

 

Scheamty instalacji hydraulicznych CNC POMPY CIEPŁA-3.jpg

 

Scheamty instalacji hydraulicznych CNC POMPY CIEPŁA-4.jpg

 

Scheamty instalacji hydraulicznych CNC POMPY CIEPŁA-5.jpg

 

reszta w pliku PDF....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Bardzo mi się podoba wątek. Firma konkretnie podchodzi do tematu, szkoda tylko że nie trafiłem na ten temat wcześniej. Będę potrzebował pomocy/podpowiedzi. Moja instalacja wygląda bardzo podobnie jak ta z pkt. nr.2 a najbardziej przypomina tą ze strony tytułowej, natomiast ma coś wspólnego ze schematem nr.7 i nr.3. Wydaje mi się że będę potrzebował zmiany albo na model nr. 2 albo nr. 3. Na tą chwilę wygląda to tak jak ze strony tytułowej z małą różnicą, mam dwa rozdzielacze - jeden na parter, drugi na poddasze. Z Hydroboxa zasilanie idzie na bufor, poźniej wychodzi z bufora, za buforem jest pompka obiegowa, za pompką trójnik i rozdziela się na parter i poddasze. Powrót jest również na trójniku z obu rozdzielaczy wchodzi do bufora i następnie z bufora na Hydrobox. Problem mam z przepływami - niedogrzaniem wody. Jeżeli zmniejszę prędkość pompy obiegowej w hydroboxie, temperatura zasilania z hydroboxu rośnie natomiast powrót jakby stał w miejscu. (sprawałem to przez 2 dni czy się cos zmieni). Pompa za buforem ma 3 tryby (stały,zmienny, proporcjonalny) wg. Wykresów z pompy ustawiłem to pod przepływy w instalacji z projektu, ok 20l/min na obie sekcje. W przypadku gdy pompa z hydroboxa jest na najniższym biegu, jest w stanie dogrzać wode na zasilaniu nawet do 40 stopni i wyżej, jeżeli zwiększe przepływ nie może poradzić sobie z temp zasilania przy czym temp powrotu nieznacznie wzrasta miedzy cyklami gdzie jest defrost, bo defrost obniża temp o 2-3 st. na powrocie. Przy takich ustawieniach temperatura zasilania przed buforem i za buforem są prawie równie, natomiast nie jest w stanie zwiększyć temperatury na powrocie przez nawet 2 dni. Co moglibyście polecić aby zmienić?:

1. Wywalić bufor całkiem?

2. Dać bufor na powrocie tylko?

3. Czy podzielić na dwa obiegi, dać dwie pompy i zawór mieszjący?

 

Pompa Mitsubishi SUZ-SWM60VA.

 

Aha jeszcze jedno pytanie - czy jest możliwość wysterować pompę obiegową tą za buforem, gdyż ona działa cały czas jak działa grzanie, myślałem że będzie to chodziło tak że grzeje się c.o. jeżeli będzie odpowiednia temp na buforze, to pompa odpoczywa, a pompka obiegowa mieli wodę dopóki nie spadnie temp na tyle żeby pompa musiała ją znów dogrzać.

 

Szukam rady aby zasięgnąć języka u "mądrzejszych" - pytania o instalatora - tak jest, ale najwidoczniej nie zna się na tym aż tyle.

Edytowane przez mickry
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z korzyścią dla wielu klientów dla których przyłącza hydrauliczne są dla nich czarną magią, zamieszczam uproszczone schematy układów hydraulicznych jakie często wykorzystujemy przy montażu pomp ciepła.

Większości z nich nie znajdziecie w swoich kotłowniach bo są to nasze opracowania i pomysły.

 

Są to układy przez nas przetestowane i często odznaczające się znacznie większą sprawnością działania niż standardowe rozwiązania.

 

Schematy nr. 1, 3, 4, 6 opracowaliśmy sami by zwiększyć współczynnik COP, a przez to zmniejszyć pobór energii w budynku. Zastosowanie tych układów przez pominięcie mieszania w buforze podnosi sprawność i obniża koszty ogrzewania. Do działania tych układów hydraulicznych jest potrzebna jeszcze odpowiednio zbudowana automatyka sterująca, która pomaga zarządzać pracą pompy ciepła, ale jej opis to temat na kolejny post w przyszłości.

 

Jak do tej pory wasze kotłownie składały się z pompy, bufora i obiegów wewnętrznych sterowanych ON/OFF z zewnętrznych termostatów SALUS'a.

Tak przynajmniej wyglądają kotłownie, których zdjęcia umieszczacie na swojej stronie Facebook'a

To te wykonane wg "autorskiego" pomysł są niegodne pokazania?

 

Po pierwsze.

Podmieszanie w układzie podzielonym hydraulicznie NIE występuje tylko gdy przepływ w obu obiegach jest równy.

Ja cię proszę, Ty pokaż mi JEDNĄ zbudowaną przez Was kotłownie, która ma zawsze równy przepłw we wszystkich obiegach?

 

Dwa. Dzisiejsze pompy ciepła pracują na zmiennym przepływie (pompy obiegowe sterowane PWM)

Tak więc większość tych waszych schematów jest pozbawiona sensu.

Jeden defrost i cały układ jest wymieszany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months później...
Świetna inicjatywa! Ciekawi mnie układ 1 - jak się poprawił COP dzięki omijaniu bufora przez zasilanie?

 

I drugie pytanie - dlaczego jednak jest trójnik połączenia z buforem, zamiast jego pominięcia jak w układzie 5?

 

hej, pytanie 1 COP poprawił się ponieważ nie miesza się woda w buforze.

Trójnik jest po to żeby brac możliwe najcieplejszą wodę na ogrzewanie bez podmieszania. Za buforem była by już zmieszana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie musi mieć związku, liczy się ilość dostarczonej energii, a nie tylko temp. zasilania. Mierzyliście COP przed i po zmianie, czy wniosek o poprawie COP wynika tylko z pomiarów temp. zasilania?

 

Oni niezbyt pojmują jaki związek ma temperatura z przepływem.

Dlatego przy pomocy odpowiedniego schematu podłączenia bohatersko rozwiązali problem, który samodzielnie stworzyli.

 

Dziwne, że na rynku nie ma jeszcze buforów z 3 króćcami, skoro to tak dobrze to wpływa na COP ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
zastosowanie schematu bez podmieszania podnosi temp zasilania o 3/4 st. C więc całkiem sporo COP idzie do góry.

Witam

 

W Waszym poradniku jest punkt:

Pkt. 4 Połączenie z kotłem zasypowym

Pozostawienie kotła to zły pomysł dlatego zawsze dążymy do tego by go usunąć. Pompa ciepła ma być jedynym źródłem ciepła w budynku. Dlatego kotły zawsze najlepiej usunąć. W ekstremalnych sytuacjach kocioł można zostawić, ale bardzo tego unikamy. Dobrze dobrana pompa ciepła bez problemu ogrzeje dom niezależnie czy na zewnątrz jest -5°C, -10°C czy -20°C.

Skąd ta niechęć do pozostawienia sobie źródła ciepła, nie wymagającego w zasadzie energii elektrycznej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Skąd ta niechęć do pozostawienia sobie źródła ciepła, nie wymagającego w zasadzie energii elektrycznej?

 

Kocił trzeba podpiąć na nowo, do tego dopasować odpowiedni bufor, często dać wymiennik płytowy, trzeba trzymać opał, bo skoro jest kocioł to coś trzeba w nim spalać. To wszystko to koszty, a potem jak ktoś chce odpalić ten kocioł to nagle się okazuje że pompki obiegowe nie działają bo się zastały, że w kominie coś zrobiło gniazdo, że kocioł od stania bez wody przerdzewiał... i takie właśnie bywają problemy ze stojącym nie używanym kotłem.

 

Dlatego staramy się ich unikać.,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocił trzeba podpiąć na nowo, do tego dopasować odpowiedni bufor, często dać wymiennik płytowy, trzeba trzymać opał, bo skoro jest kocioł to coś trzeba w nim spalać. To wszystko to koszty, a potem jak ktoś chce odpalić ten kocioł to nagle się okazuje że pompki obiegowe nie działają bo się zastały, że w kominie coś zrobiło gniazdo, że kocioł od stania bez wody przerdzewiał... i takie właśnie bywają problemy ze stojącym nie używanym kotłem.

 

Dlatego staramy się ich unikać.,

Pytam, bo mam właśnie taką sytuację i właściwie tylko wymiennik płytowy (plus dodatkowa pompa) mi przychodzi do głowy. Komin się czyści przed sezonem, a nie czeka na gniazdo bocianów. Opał trzeba mieć, to prawda, ale sezonie zawsze coś pozostanie - w sam raz na awaryjne odpalenie (duży mróz, awaria sieci). Zastanie pompek - od tego są programy sterowniku, żeby pompki raz na tydzień uruchomić.

 

Tak w skrócie: jakie wytyczne są dla doboru bufora do PC? Obecnie mam bufor bez wężownicy, 200 l.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam, bo mam właśnie taką sytuację i właściwie tylko wymiennik płytowy (plus dodatkowa pompa) mi przychodzi do głowy. Komin się czyści przed sezonem, a nie czeka na gniazdo bocianów. Opał trzeba mieć, to prawda, ale sezonie zawsze coś pozostanie - w sam raz na awaryjne odpalenie (duży mróz, awaria sieci). Zastanie pompek - od tego są programy sterowniku, żeby pompki raz na tydzień uruchomić.

 

Tak w skrócie: jakie wytyczne są dla doboru bufora do PC? Obecnie mam bufor bez wężownicy, 200 l.

 

policz koszty, taniej wyjdzie kupić grzejnik w castorama, i wypożyczyć agregat.

 

komin - po co czyścić jak się go nie używa bo jest pompa ciepła - dodatkowy koszt

opał - po co go trzymać, kurzy się, grudzi, zajmuje miejsce - 1mkw domu kosztuje - 7000zł

zastanie pomek - jak nie używasz kotła to nawet nie zauważysz że ktoś wpadł na pomysł i zaoszczędził prąd wyłączając sterownik

koszty wymiennika 900, pompek 2 x500zł, większy bufor np 200L + 1000zł, robocizna, 2000zł = mnóstwo kosztów, i zmarnowanego miejsca na kocioł i opał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

policz koszty, taniej wyjdzie kupić grzejnik w castorama, i wypożyczyć agregat.

 

komin - po co czyścić jak się go nie używa bo jest pompa ciepła - dodatkowy koszt

opał - po co go trzymać, kurzy się, grudzi, zajmuje miejsce - 1mkw domu kosztuje - 7000zł

zastanie pomek - jak nie używasz kotła to nawet nie zauważysz że ktoś wpadł na pomysł i zaoszczędził prąd wyłączając sterownik

koszty wymiennika 900, pompek 2 x500zł, większy bufor np 200L + 1000zł, robocizna, 2000zł = mnóstwo kosztów, i zmarnowanego miejsca na kocioł i opał.

Zawsze można powiedzieć, że nie używany sprzęt, a trzymany na wypadek "W", kosztuje niepotrzebnie. Dodatkowy generator nie używany też nie ruszy, chyba, że to Honda, ale wtedy cena zwala z nóg. Wypożyczany - to z pewnością nie na nieprzewidziane okoliczności. To nie wchodzi w grę.

 

Trochę się dziwię Twojemu podejściu - czyżby nigdy nie zdarzało się, że inwestor tratował tyłek pozostawionym na boku kotłem zasypowym? Ile znasz przypadków, że w razie zaniku napięcia w sieci inwestor szybko się zawija i jedzie do wypożyczalni z generatorami? :D

Równie dobrze można wyłaczyć pompę ciepła na okres letni - też w ramach oszczędności (ja mam kocioł na węgiel tylko do grzania domu).

 

Z jednym się zgodzę: nie warto trzymać kotła ze względu na koszty eksploatacji, czyli odpalania go tylko w duże mrozy (ponizej temperatury biwalentnej).

 

Czemu wymieniasz 2x pompa obiegowa przy dołożeniu PC do bufora? Pompa do wymiennika płytowego jest przecież w jednostce pompy ciepła. Potrzeba jedynie pompki między wymiennikiem i buforem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Zawsze można powiedzieć, że nie używany sprzęt, a trzymany na wypadek "W", kosztuje niepotrzebnie. Dodatkowy generator nie używany też nie ruszy, chyba, że to Honda, ale wtedy cena zwala z nóg. Wypożyczany - to z pewnością nie na nieprzewidziane okoliczności. To nie wchodzi w grę.

 

Trochę się dziwię Twojemu podejściu - czyżby nigdy nie zdarzało się, że inwestor tratował tyłek pozostawionym na boku kotłem zasypowym? Ile znasz przypadków, że w razie zaniku napięcia w sieci inwestor szybko się zawija i jedzie do wypożyczalni z generatorami? :D

Równie dobrze można wyłaczyć pompę ciepła na okres letni - też w ramach oszczędności (ja mam kocioł na węgiel tylko do grzania domu).

 

Z jednym się zgodzę: nie warto trzymać kotła ze względu na koszty eksploatacji, czyli odpalania go tylko w duże mrozy (ponizej temperatury biwalentnej).

 

Czemu wymieniasz 2x pompa obiegowa przy dołożeniu PC do bufora? Pompa do wymiennika płytowego jest przecież w jednostce pompy ciepła. Potrzeba jedynie pompki między wymiennikiem i buforem.

2 pompki to takie które pompują do bufora od kotła, jedna przed wymiennikiem płytowym druga za. BO nie chcemy przecież żeby syf z kotła dostał się do nowej pompy i zasyfił jej wymiennik ciepła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...