Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wymiana pieca gazowego na pompę ciepła w domu z końca lat 90-tych


trapper

Recommended Posts

Sąsiadka ma czarną dachówkę i 30 cm wełny i twierdzi, że nie da się spać na poddaszu latem. Na pewno bym nie dał mniej niż 50 cm wełny, a raczej odpowiednika o podobnym oporze cieplnym.

 

Ja mam 18 cm wełny skalnej rocwoll i deskowanie z OSB oraz blachodachówkę i rolety odbłyskowe w oknach jest ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Sąsiadka ma czarną dachówkę i 30 cm wełny i twierdzi, że nie da się spać na poddaszu latem. Na pewno bym nie dał mniej niż 50 cm wełny, a raczej odpowiednika o podobnym oporze cieplnym.

Ok, jaką ma temperaturę wewnątrz ? +30o C ?

Może jest zimno luba? ;)

Każdy ma swoje wymagania i każdy ma swój styl życia.

Latem izolacja termiczna jest ważna ale przy długotrwałym ostrym nasłonecznieniu należy pogodzić się z rosnąca temperaturą wewnątrz albo włączyć chłodzenie lub stosować inne sposoby na wychłodzenie pomieszczeń.

Podobna sytuacja jest zimą - bez ogrzewania z czasem będzie zimno.

-20o C na zewnątrz i 30cm wełny mineralnej nie pomoże. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobna sytuacja jest zimą - bez ogrzewania z czasem będzie zimno.

-20o C na zewnątrz i 30cm wełny mineralnej nie pomoże. :)

Niekoniecznie. Czy latem czy zimą słońce grzeje, nigdy chlodzi. Podobnie bytowanie: zawsze energia in plus. Zimą poddasze jest grzane dodatkowo konwekcyjnie, latem konwencyjnie ogrzewane. Przerąbane jest latem, bo o wiele trudniej jest je schłodzić niż nagrzać zimą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tytułem wyjaśnienia

- mam dachówkę betonową czerwoną

- dach bez deskowania (niestety), 19 cm wełny

- na poddaszu zabudowa lekka (ściany z płyt karton gips)

- latem w nocy się dało spać

 

Problem pojawił się przy pracy zdalnej, jak na zewnątrz jest gorąco + dach rozgrzany. Niestety jak jest za gorąco nie mogę wziąć sobie przerwy etc...

 

Pracuję na 3 ekranach: 1 monitor 4K 28 cali + 1 monitor FHD 24 cali + ekran laptopa + czasami włączam komputer stacjonarny ( w sumie sprzęt ok 200-300W + człowiek 100W = 300-400W).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niekoniecznie. Czy latem czy zimą słońce grzeje, nigdy chlodzi. Podobnie bytowanie: zawsze energia in plus. Zimą poddasze jest grzane dodatkowo konwekcyjnie, latem konwencyjnie ogrzewane. Przerąbane jest latem, bo o wiele trudniej jest je schłodzić niż nagrzać zimą.

 

Latem słońce świecie od rana do wieczora. Intensywnie nagrzewa połać dachu pewnie nie więcej 5-7 godzin dziennie.

+70 oC góra kilka godzin. Wieczorem i w nocy dach jest chłodny.

Zimą -20 oC.

W obu przypadkach różnica temperatur jest podobna ale jednak zimą jest to 24 godziny i dlatego potrzeba dużo więcej energii na ogrzewanie niż na chłodzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Latem słońce świecie od rana do wieczora. Intensywnie nagrzewa połać dachu pewnie nie więcej 5-7 godzin dziennie.

+70 oC góra kilka godzin. Wieczorem i w nocy dach jest chłodny.

Zimą -20 oC.

W obu przypadkach różnica temperatur jest podobna ale jednak zimą jest to 24 godziny i dlatego potrzeba dużo więcej energii na ogrzewanie niż na chłodzenie.

Mocy też?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Wydałeś 113 tys. na modyfikację systemu ogrzewania? Jeżeli to nie zmierza w kierunku reklamy "jakiegoś" producenta to chyba nie potrafisz liczyć :no:

85 tys. za samo źródło ciepła 12kW? Za te pieniądze to można mieć PC P-W i kasę na prąd na 10 lat...

 

EDIT:

Zerknąłem na twoje posty i stawiam jednak na spamowanie...

 

Oczywiście nadal utrzymujesz, że "przechodziłeś z tragarzami" i jesteś zwykłym klientem...

Faktycznie, autor idzie w Daikina, ale nie o to mi chodziło.

 

Nie wiem czemu tak istotna dla Ciebie jest minimalna modulacja pompy. To tak jakby przy zakupie samochodu kierować się minimalnymi obrotami silnika. Pompa ciepła nie lubi niskiej modulacji. Silnik inwerterowy teoretycznie można modulować praktycznie od zera, pompa też będzie się kręciła, co najwyżej nieco większe drgania (zwłaszcza przy pompach rotacyjnych), niższa efektywność (szczególnie przy scroll'u), etc... Zdecydowanie lepiej jest tak zaprojektować układ grzewczy, żeby pompa nie potrzebowała minimalnej modulacji.

Niski zakres modulacji wcale nie musi oznaczać przesunięcia optymalnego zakresu pracy. Możesz mieć dwie pompy z identyczną sprężarką w jednej producent pozwoli nisko modulować moc, a drugi programowo je zablokuje celem wydłużenia czasu życia sprężarki.

 

Należy mieć na uwadze, że wszystkie rozważane pompy mają mocno przewymiarowane sprężarki w związku z czym, zład wody, bufor trzeba projektować tak jak w przypadku "standardowej" pompy nawet dwukrotnie mocniejszej. "Gorsza" pompa ciepłą z "lepszą" hydrauliką po stronie ogrzewania będzie działała lepiej od "lepszej" pompy ze "słabą" hydrauliką. Wychodzi to praktycznie w każdym wątku na tym forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem co sugerujesz?

1. Tak kupiłem pompę WSW 186T180 12kW

2. Tak kupiłem moduł chłodzenia pasywnego

3. Tak zapłaciłem, za 3 głębokie odwierty pionowe

4. Tak wymieniłem starą rozpadającą się kotłownie (wszystko)

5. Tak, kosztowało mnie to 85 tys. zł (łącznie z wszystkimi pracami naokoło) - zależało mi, żebym mógł cały koszt odpisać od podatku

Oprócz tego wymieniłem rdzewiejące grzejniki, płot, bramę i kilka innych rzeczy które nie mają tu nic do rzeczy (taki remont po 25 latach)

 

Obecnie:

1. Czy poszedłbym w pompę gruntową - TAK (wolę dopłacić - aczkolwiek mam małą działkę, szeregowiec i nie lubię hałasu)

3. Czy kupiłbym pompę Buderusa - NIE (z uwagi na sterowania + podejście do klienta, parametry są extra, COP wyższy niż się spodziewałem, ale to nie wszystko)

4. Poza tym na pewno wziąłbym większy bufor.

 

Dodatkowo, poczytałem trochę o pompach ciepła, o sprężarkach (łącznie z artykułami naukowymi opisującymi zasadę działania etc...).

 

No i hobbystycznie staram się doradzać - tym bardziej, że mam świadomość jak to jest zaczynać temat zakupu pompy ciepła.

 

Pytanie co Ty robisz na tym forum poza trollowaniem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co jest nie tak ze sterowaniem tego Boscha?

 

1. W zasadzie to pompa, żyje własnym życiem. Nie można na przykład w ustawieniach skonfigurować żeby nagrzewała bufor zachowując z określonym pasmem histerezy (np. jak temp. spadnie do 30*C to podgrzeje bufor do 40*C i się wyłączy). Tzn. jak się fizycznie odłączy sterownik pokojowy to automatycznie będzie utrzymywała temp w buforze wg krzywej, przy czym sama sobie wybierze pasmo histerezy. Ale, jak się czujnik podłączy to zmienia tryb na utrzymywanie temp. w pomieszczeniu, zaś krzywa grzewcza traktowana jest jako sugestia. Żeby było ciekawiej to czujnik wilgotności jest elementem sterownika pokojowego, bez którego funkcji chłodzenia nie da się uruchomić.

 

2. Z komputera do pompy się nie podłączysz. Jest aplikacja na telefon, ale za dużo opcji to tam nie ma. Statystyki też biedne. Zapomnij o wykresach takich jak niektórzy wklejają na forum.

 

Zabawne historyjka, przy odbiorze:

1. Instalator w ramach protokołu odbioru zobowiązany jest spisać parametry przy pracy na CO - tylko, że pompa uznała, ze teraz pora odpocząć

2. Instalator postanowił zwiększyć wymaganą temperaturę (żeby pompa uznała, że pora podgrzać CO)

3. Pompa wyświetliła komunikat, że do nowych ustawień dostosuje się w ciągu 24h i dalej kontynuowała odpoczynek

4. Instalator po 15 min. czekania poddał się i poprosił mnie o zrobię screenów jak pompa zdecyduje się popracować na CO

 

Taki mniej więcej jest poziom kontroli nad tym co robi pompa ciepła..

 

Ze strony pozytywów: wysoki COP zastosowanej sprężarki typu Scroll firmy Mitsubishi (chociaż nie mam podłogówki i CWU grzeję do 55*C)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem w stanie zrozumieć dlaczego wymagany jest czujnik wilgotności przy chłodzeniu - ma wykrywać warunki bliskie kondensacji wody.

 

Być może do tej pompy jest dodatkowy sterownik albo jakiś moduł internetowy, który zczytuje wszelkie dane pomiarowe. Jeżli COP jest wysoki, a dokładnie to SCOP, to chyba lepiej jak pompa dobrze współpracuje z buforem, a nie jak sobie tego byś życzył? Nie wiem.

 

Za mały bufor, czyli nie daje rady z defrostami czy temperatury ustawia za wysokie? Nie znam się zupełnie na takich układach (pompa + grzejniki), dlatego pytam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem w stanie zrozumieć dlaczego wymagany jest czujnik wilgotności przy chłodzeniu - ma wykrywać warunki bliskie kondensacji wody.

 

Być może do tej pompy jest dodatkowy sterownik albo jakiś moduł internetowy, który zczytuje wszelkie dane pomiarowe. Jeżli COP jest wysoki, a dokładnie to SCOP, to chyba lepiej jak pompa dobrze współpracuje z buforem, a nie jak sobie tego byś życzył? Nie wiem.

 

Za mały bufor, czyli nie daje rady z defrostami czy temperatury ustawia za wysokie? Nie znam się zupełnie na takich układach (pompa + grzejniki), dlatego pytam.

 

1. Gruntówka - nie ma czegoś takiego jak defrosty

2. SCOP to COP za pełny sezon (ja jeszcze pełnego sezonu nie mam za sobą)

3. Zasadniczo udało mi się ustawić to tak, żeby było dobrze. Zajęło mi to prawie miesiąc, COP podskoczył prawie o 1. Przy czym zgranie pompy z klimakonwektorami wcale nie jest takie proste (szczególnie gdy każde urządzenie ma swoją logikę i za bardzo nie chce się nagiąć do logiki drugiego urządzenia)

4. Przy większym buforze mógłbym mieć nieco niższe temperatury pracy pompy + no i klimakonwektory pracowały stabilniej. Przy grzejnikach jest podobnie (klimakowektor to grzejnik + wentylator) - tylko, że na klimakonwektorach bardziej to widać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może, nieprecyzyjnie się wyraziłem, nie to chodzi o to że się zawieszają / potrzebują interwencji.

 

Chodzi o to, że widać jak ogrzewanie działa nieefektywnie z uwagi na duże wahania temperatury zasilania. Z punktu widzenia klimakonwektorów/grzejników idealna sytuacja to taka gdy w buforze cały czas temperatura utrzymywana jest mniej więcej na tym samym poziomie. A do tego potrzebny duży bufor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...