Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa Ciepła - to nie zawsze oszczędność - glos rozsądku


Marco36

Recommended Posts

Podbijam temat.

 

Dom z OZC = 7,2 kW

100% grzejniki niskotemperaturowe z wodą zasilającą +28*C do +45*C.

Dom z rekuperatorem.

Daikin Altherma 6 kW, pracuje na ustawieniu promienniki klimakonwektorowe,

to przy niskiej temp. wody zasilającej pozwala PC pracować z deltą w zakresie 3*C do 7*C.

Deltą regulowaną automatycznie przez system PC.

Przeciętna temp. w domu między +21,4*C a +22,2*C.

 

 

Zima 2020/2021 sezonowy pobór prądu na samo CO = 3'861 kWh

- grzanie do dwóch temperatur w ciągu doby - harmonogram wg termostatu pokojowego +22*C w dzień i +21*C na noc. Ustawienie = grzejniki z deltą 10*C.

- w styczniu 2021, na 2 dni przed najgłębszym mrozem dodane dodatkowe 10 cm wełny na stropie (podłodze nieużywanego strychu ok. 50 m2 powierzchni). Razem to 30 cm wełny, 3 cm styropianu na suficie i 8-10 cm pustki w drewnianym stropie.

 

 

Zima 2021/2022 sezonowy pobór prądu na samo CO = 3'762 kWh

- grzanie do stałej temperatury - harmonogram wg termostatu pokojowego +22*C / 24 godz. Ustawienie klimakonwektory z ruchomą deltą.

- pod koniec "głębszej" zimy, w marcu dodana izolacja podłogi na gruncie w największym pokoju 22 m2, doszło 3 cm styropianu XPS + płyta OSB 18 mm.

 

 

Zima 2022/2023 sezonowy pobór prądu na samo CO = 3'616 kWh

- grzanie do stałej temperatury - harmonogram wg termostatu pokojowego +22*C / 24 godz. Ustawienie klimakonwektory z ruchomą deltą.

- przed zimą dodana izolacja fundamentów na zachodniej ścianie budynku - styropian XPS 6 cm, na głębokość przemarzania 1,2 m (z tego 27 cm ponad gruntem).

 

Miesięczny pobór prądu na zrzucie ekranu:

pobór prądu tabelka.jpg

 

- z pewnością średnio-zimowe temperatury również wpłynęły na obniżenie poboru prądu,

aczkolwiek dokonane poprawy izolacji także pomogły.

 

Po zimie kontynuowane modyfikacje:

- zasys powierza do rekuperatora puszczony przez studnię ok. 7 m głębokości;

- dalsza izolacja fundamentów na kolejnych ścianach budynku.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 100
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Podbijam temat.

 

Dom z OZC = 7,2 kW

100% grzejniki niskotemperaturowe z wodą zasilającą +28*C do +45*C.

Dom z rekuperatorem.

Daikin Altherma 6 kW, pracuje na ustawieniu promienniki klimakonwektorowe,

to przy niskiej temp. wody zasilającej pozwala PC pracować z deltą w zakresie 3*C do 7*C.

Deltą regulowaną automatycznie przez system PC.

 

 

Zima 2020/2021 sezonowy pobór prądu na samo CO = 3'861 kWh

- grzanie dwoma temperaturami w ciągu doby - harmonogram wg termostatu pokojowego +22*C w dzień i +21*C na noc. Ustawienie = grzejniki z deltą 10*C.

- w styczniu 2021, na 2 dni przed najgłębszym mrozem dodane dodatkowe 10 cm wełny na stropie (podłodze nieużywanego strychu ok. 50 m2 powierzchni). Razem to 30 cm wełny, 3 cm styropianu na suficie i 8-10 cm pustki w drewnianym stropie.

 

 

Zima 2021/2022 sezonowy pobór prądu na samo CO = 3'762 kWh

- grzanie stałą temperaturą - harmonogram wg termostatu pokojowego +22*C / 24 godz. Ustawienie klimakonwektory z ruchomą deltą.

- pod koniec "głębszej" zimy, w marcu dodana izolacja podłogi na gruncie w największym pokoju 22 m2, doszło 3 cm styropianu XPS + płyta OSB 18 mm.

 

 

Zima 2022/2023 sezonowy pobór prądu na samo CO = 3'616 kWh

- grzanie stałą temperaturą - harmonogram wg termostatu pokojowego +22*C / 24 godz. Ustawienie klimakonwektory z ruchomą deltą.

- przed zimą dodana izolacja fundamentów na zachodniej ścianie budynku - styropian XPS 6 cm, na głębokość przemarzania 1,2 m (z tego 27 cm ponad gruntem).

 

Miesięczny pobór prądu na zrzucie ekranu:

[ATTACH=CONFIG]465397[/ATTACH]

 

- z pewnością średnio-zimowe temperatury również wpłynęły na obniżenie poboru prądu,

aczkolwiek dokonane poprawy izolacji także pomogły.

 

Po zimie kontynuowane modyfikacje:

- zasys powierza do rekuperatora puszczony przez studnię 7 m głębokości;

- dalsza izolacja fundamentów na kolejnych ścianach budynku.

 

Dom mam młodszy od twojego ale tylko ok 20 lat też docieplony i podobna powierzchnia ale pompa ciepła zrobiona z klimatyzatora ale prądu o co najmniej 1/3 mniej mi szło chyba że podajesz cały dom miesięcznie to ok ale jak to tylko do pompy to trochę dużo , mnie średnio tak pi razy oko idzie ok 15kwh dobowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokonałeś pomiaru?

Czy tylko kilka razy widziałeś taki pobór?

 

Mieszkasz może bliżej - w mieście? Tam często o +3*C jest zimą wyższa temp. niż na przedmieściach otoczonych zielenią.

Duży wpływ na skuteczność grzewczą ma instalacja wodna CO,

a w następnej kolejności warunki pogodowe.

Czy otoczenie daje wilgotne, czy suche powietrze.

U mnie do miasta jest w linii prostej 4-5 km i ta przestrzeń jest przecięta przez rzekę Odrę.

Większość okresu styczeń, luty, marzec to były temp. do +4*C w dzień i do -5*C w nocy.

Czyli temperatury mające duży wpływ na defrosty, z wyższą wilgotnością powietrza niż w latach wcześniejszych. Odczuwalnie częściej padał deszcz.

 

Średnia dobowa liczona z całego miesiąca u mnie za ostatnią zimę wypada następująco:

2022

październik = 7,74 kWh / doba

listopad = 14,73 kWh / doba

grudzień = 24,61 kWh / doba (najmroźniejszy miesiąc, ze spadkiem temp. do -18*C w weekend)

2023

styczeń = 19,9 kWh / doba

luty = 21,89 kWh / doba

marzec = 15,23 kWh / doba

kwiecień = 11,43 kWh / doba

maj = 5,64 kWh / doba

 

- jest to realny pobór z podlicznika na samo CO, po odjęciu grzania CWU.

Jest to średnia dobowa liczona z całego miesiąca, nawet w rekordowym grudniu trafiły się dni łagodniejsze, że pobór dobowy był w okolicy 12 kWh.

 

Słaba izolacja termiczna fundamentów i podłóg na gruncie powoduje, że nawet do 1*C na parterze jest chłodniej jak na piętrze.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokonałeś pomiaru?

Czy tylko kilka razy widziałeś taki pobór?

Zresztą możesz pisać co chcesz - PC samoróbka, to i parametry nieznane (nikt ich nie zweryfikuje).

Mieszkasz może bliżej - w mieście? Tam często o +3*C jest zimą wyższa temp. niż na przedmieściach otoczonych zielenią.

Duży wpływ na skuteczność grzewczą ma instalacja wodna CO,

a w następnej kolejności warunki pogodowe.

Czy otoczenie daje wilgotne, czy suche powietrze.

U mnie do miasta jest w linii prostej 4-5 km i ta przestrzeń jest przecięta przez rzekę Odrę.

Większość okresu styczeń, luty, marzec to były temp. do +4*C w dzień i do -5*C w nocy.

Czyli temperatury mające duży wpływ na defrosty, z wyższą wilgotnością powietrza niż w latach wcześniejszych. Odczuwalnie częściej padał deszcz.

 

Średnia dobowa u mnie za ostatnią zimę wypada następująco:

2022

październik = 7,74 kWh / doba

listopad = 14,73 kWh / doba

grudzień = 24,61 kWh / doba (najmroźniejszy miesiąc, ze spadkiem temp. do -18*C w weekend)

2023

styczeń = 19,9 kWh / doba

luty = 21,89 kWh / doba

marzec = 15,23 kWh / doba

kwiecień = 11,43 kWh / doba

maj = 5,64 kWh / doba

 

- jest to realny pobór z podlicznika na samo CO, po odjęciu grzania CWU.

Jest to średnia dobowa liczona z całego miesiąca, nawet w rekordowym grudniu trafiły się dni łagodniejsze, że pobór dobowy był w okolicy 12 kWh.

 

Słaba izolacja termiczna fundamentów i podłóg na gruncie powoduje, że nawet do 1*C na parterze jest chłodniej jak na piętrze.

 

Dziwne ja też mieszkam nad Odrą i w lini prostej mam do niej ok 800 metrów a od Kędzierzyna-Koźla mieszkam ok 6 km , a co do liczenia to mam takie gniazdko tyuja która zlicza mi to dobowo oraz miesięcznie i całorocznie ale ona tylko i wyłącznie do pompy ciepła jest , zapomniałem napisać że ja mam podłogówkę a to też inaczej bo zasilam przeważnie 26 do 28 stopni i bardzo żadko do 30 ale to musi być kilka dni bliżej minus 20 stopni , dom ściany 43 grube z pustką w środku 5 cm na ścianie 12 grafitowego styro a pod dachem 30 cm wełny .pzdr

 

ps w pompie nie mam grzałki bo nie ma takiej potrzeby ,mam pompę z klimy takiej która przy minus 30 stopni ma 80 proc jeszcze wydajności , ale ta różnica to na bank wina kaloryferów .

Edytowane przez goguś
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..., zapomniałem napisać że ja mam podłogówkę a to też inaczej bo zasilam przeważnie 26 do 28 stopni i bardzo żadko do 30 ale to musi być kilka dni bliżej minus 20 stopni , dom ściany 43 grube z pustką w środku 5 cm na ścianie 12 grafitowego styro a pod dachem 30 cm wełny .pzdr

 

....

 

I tu zaczyna się różnica wyjaśniać.

Jeśli dom ma zbliżony metraż.

Raz - zyskujesz na niższych temp. wody zasilającej przy podłogówce.

Dwa - masz lepsze izolacje. U mnie 5 cm białego + 5 cm szarego styropianu, to daje gorszą średnią lambdę (u mnie), w dodatku na południowej ścianie z powodu dużej liczby okien i napowietrznej linii energetycznej zrezygnowałem z dokładania grafitu, zostało 5 cm białego styropianu. Do tego masz 2 cm więcej styropianu. Aczkolwiek jeśli nie masz rekuperatora, a wentylację grawitacyjną (działającą - nie poprzymykaną) - to ta część (grubsza izolacja u ciebie kontra rekuperator u mnie) może się równoważyć w końcowym wyniku OZC.

Tak więc główna różnica będzie wychodzić z różnic produkowanej temp. wody. Na grzejnikach temp. wahała się miedzy +30*C a +40*C, z podbiciem temp. wody w czasie mrozu -18*C do +43*C i tu już doszła grzałka okresowo wspomagając PC.

 

P.S. Dla pozostałych. Podane wyżej przykłady są u mnie, przy grzejnikach dobranych pod zasianie wodą do +45*C. U koś innego z wyższym OZC budynku, czy grzejnikami potrzebującymi wyższej temp. wody SCOP będzie gorszy, a pobór prądu miesięczny i roczny wyższy. Zgodnie z kalkulacjami, jakie zamieściłem w początkowych wpisach na pierwszej stronie.

Dodatkowo gdy instalacja wodna będzie w jakimś stopniu "skopana" - źle zorganizowana pod współpracę z PC może dodatkowo popsuć SCOP i podbić pobór prądu.

 

P.S. 2. U mnie się dobrze złożyło, że stara instalacja grawitacyjna jest zdrowa i pozwala na uzyskanie wysokich przepływów wody. Dodatkowo bufor 100L z dwoma bypasami umożliwia kombinowanie z rodzajem cyrkulacji wody w instalacji. Kombinowaniem z wykorzystaniem zładu bufora, ale bez tworzenia ''sprzęgła'', całość ogarnia jedna pompka cyrkulacyjna, ta wbudowana w PC.

Wspomagając obniżanie poboru prądu.

Jak na grzanie na grzejnikach, uważam, że mam niskie zużycie prądu i dobry roczny SCOP.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kupiłem dom to nie było żadnego ogrzewania więc z mety robiłem podłogówkę ale piec był zasypowy pierwsze trzy lata następne trzy był na ekogroszek 10kw który nigdy więcej jak 4kw nie grzał (mam w sterowniku podaną moc w kw) przeważnie 80 proc to 2-3kw potrzebowało następnie miałem monoblok haier 8kw który był zdecydowanie za duży i pracował pół godziny a dwie stał i tak w kółko haiera dałem synowi do nowego domu a ja sobie skleciłem z klimy gree amber prestige i znów strzał w kolano bo 7 kw a to bydle strasznie wydajne (mogłem3,5 kw brać) bo okazało się że one za nisko nie modulują i 700 wat niżej nie zejdzie ale tego nikt mi przedtem nie powiedział a jak bym wiedział to albo haier tayga bo super moduluje do 300 wat i nawet niżej albo też gree ale max 3,5kw bo ten 3,5 kw dobija do 7kw jak potrzeba a mója 7-ka podobno do 12 kw a podają nominalną moc 7 kw porąbane to ale jest jak jest , na koniec dodam że haier monoblok był jeszcze oszczędniejszy średnio od 10-16kwh dobowo a tu średnia wychodzi ok 15kwh dobowo, ale co to w sumie da jak i tak nie będziemy grzać pompami skoro chcą nas oskurować z kasy za prąd , ja powoli zakładam kaloryfery w pokojach i robię niezależny system na grawitacji , mam w piwnicy do wyboru 2 kotły jeden na ekogroszek drugi dolnego spalania zsypowiec MPM 10 kw coś trza robić bo kanalie za bardzo kombinują .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

"Zdaniem Janusza Starościka, prezesa Stowarzyszenia Producentów i Importerów Urządzeń Grzewczych, polska sieć jest po prostu nieprzystosowana do takich obciążeń.

 

Zdarzały się już w Polsce przypadki, że w miejscach, gdzie połowa mieszkańców ulicy ma pompy ciepła, przy większym mrozie, pobierały one tyle energii elektrycznej, że gwałtownie malało napięcie w sieci, nawet do 200 V i automatyka pomp wtedy głupiała – twierdzi."

 

- czyli domy bez izolacji termicznej z mocnymi pompami ciepła mogą polską przestarzałą energetykę wykończyć w mocny mróz.

I jak się nie obrócisz to dupa zawsze z tyłu.

 

Nieco szerzej w artykule:

https://bizblog.spidersweb.pl/pompa-ciepla-rynek-siec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"

 

Zdarzały się już w Polsce przypadki, że w miejscach, gdzie połowa mieszkańców ulicy ma pompy ciepła, przy większym mrozie, pobierały one tyle energii elektrycznej, że gwałtownie malało napięcie w sieci, nawet do 200 V i automatyka pomp wtedy głupiała – twierdzi."

 

 

Hmmm...no masz. Jakaś zmowa milczenia w tym temacie. Ani na forum, ani na YT a przecież, jak sugeruje pierwsze zdanie, nie był to jednostkowy przypadek. Że też ktoś tego nie upublicznił dla sławy i wyświetleń. Ciekawe...:cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kupiłem dom to nie było żadnego ogrzewania więc z mety robiłem podłogówkę ale piec był zasypowy pierwsze trzy lata następne trzy był na ekogroszek 10kw który nigdy więcej jak 4kw nie grzał (mam w sterowniku podaną moc w kw) przeważnie 80 proc to 2-3kw potrzebowało następnie miałem monoblok haier 8kw który był zdecydowanie za duży i pracował pół godziny a dwie stał i tak w kółko haiera dałem synowi do nowego domu a ja sobie skleciłem z klimy gree amber prestige i znów strzał w kolano bo 7 kw a to bydle strasznie wydajne (mogłem3,5 kw brać) bo okazało się że one za nisko nie modulują i 700 wat niżej nie zejdzie ale tego nikt mi przedtem nie powiedział a jak bym wiedział to albo haier tayga bo super moduluje do 300 wat i nawet niżej albo też gree ale max 3,5kw bo ten 3,5 kw dobija do 7kw jak potrzeba a mója 7-ka podobno do 12 kw a podają nominalną moc 7 kw porąbane to ale jest jak jest , na koniec dodam że haier monoblok był jeszcze oszczędniejszy średnio od 10-16kwh dobowo a tu średnia wychodzi ok 15kwh dobowo, ale co to w sumie da jak i tak nie będziemy grzać pompami skoro chcą nas oskurować z kasy za prąd , ja powoli zakładam kaloryfery w pokojach i robię niezależny system na grawitacji , mam w piwnicy do wyboru 2 kotły jeden na ekogroszek drugi dolnego spalania zsypowiec MPM 10 kw coś trza robić bo kanalie za bardzo kombinują .

 

Gorzej jak kanalie zakaża palenia syfem i przyślą mandat 5000 i ściągną przez komornika i skończy się taniość kotłów zasypowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja jestem laikiem pawiem Wam Panowie. Nie chce dać się zrobić w bambuko. Buduje dom i będę potrzebował PC. Wcześniej miałem domni miałem ogrzewanie elektryczne podłogowe (kable),ale miałem też FV na starych zasadach i to był strzał w 10 roczny koszt całego prądu do ogrzewania, klimatyzacji,lodówki itd wynosił mnie 1900zl plus co dwa miesiące ok70 tych przesyłowych itd.

Teraz już nie idę w FV (koszty plus jej opłacalność) tylko chce iść w zwyczajnie PC plus podłogówka.

Moje zapotrzebowanie z kalkulatora roczne to 12tys kw. Szacowana moc grzewcza według tego samego to 5.5kw.

Jaki konkretny model proponujecie o ile mogę zapytać? Czy ja na to wydam +-20% więcej mniej jest do przełknięcia. Chciałbym aby to dobrze działało i jak najmniej generowało kosztów za energię. Temperatura w domu około 22°

Dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobór pompy ciepła niestety nie jest prosty

1. Zasada działania pompy ciepła polega na sprężaniu gazu przez sprężarkę. Problem polega na tym, że efektywność procesu uzyskiwania ciepłą ze sprężonego gazu zależy od różnicy temperatury pomiędzy "górnym źródłem" a "dolnym źródłem". We wzorze różnica temperatury jest w mianowniku. Oznacza to, że pompa ciepła sprężając taką samą ilość gazu przy różnicy temp 30*C uzyska dwa razy więcej energii niż przy różnicy temperatur 60*C. Czyli "moc" pompy ciepła zależy od różnicy temperatur na której będzie pracowała.

2. Producenci najczęściej podają moc pompy ciepła dla A2W35 (powietrze 2*C, woda 35*C), niektórzy dla A7W35 (powietrze 7*C, woda 35*C). Przy czym w dokumentacji pompy ciepła na ogół jest tabelka z mocą w zależności od temperatur górnego i dolnego źródła. Ty musisz patrzeć jakiej mocy grzewczej potrzebujesz dla jakiej temperatury zewnętrznej i zasilania obiegu grzewczego, a nie na etykietę na pompie.

3. Pompa ciepła ma też grzałkę jak dodatkowe źródło ciepłą (dla niskich temperatur) tak więc nie ma sensu dobierać pompę ciepła pod ekstremalne temperatury występujące raz na kilka lat. W zależności od klimatu kalkuluje się tzw temperaturę biwalentną, do której moc pompy powinna w pełni zaspakajać zapotrzebowanie na ciepło (poniżej tej temperatury konieczne jest wspomaganie przez grzałkę)

4. Technicznie powinna to być to sprężarka "twin-rotary" zasilana inwerterowo (DC inverter). Wyższej klasy (droższe urządzenia) wyposażone są w sprężarkę typu "scroll", też zasilaną inwerterowo. Moim zdaniem przy pompach powietrznych (czas życia 15 lat) nie ma sensu inwestowanie w urządzenie wyposażone w sprężarkę typu "scroll" i tak pompa nie wytrzyma dużo dłużej niż 15 lat z uwagi na warunki atmosferyczne. Za to przy pompach gruntowych warto dopłacić do scroll'a - taka pompa może posłużyć nawet sporo ponad 25 lat.

5. Moim zdaniem jakikolwiek produkt markowy poprawnie zainstalowany nie będzie sprawiał problemów (z naciskiem na poprawnie zainstalowany). W środku wszystkich pomp Vaillant/Viessman/Bosch/Buderus/STILBE i tak będzie sprężarka dwóch firm: Copeland lub Mitsubishi. Panasonic robi swoje własne sprężarki twin rotary, scrolle kupuje od Copeland. Dobrze zwrócić uwagę na sterowanie / automatykę - zależy od producenta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5. Moim zdaniem jakikolwiek produkt markowy poprawnie zainstalowany nie będzie sprawiał problemów (z naciskiem na poprawnie zainstalowany). W środku wszystkich pomp Vaillant/Viessman/Bosch/Buderus/STILBE i tak będzie sprężarka dwóch firm: Copeland lub Mitsubishi. Panasonic robi swoje własne sprężarki twin rotary, scrolle kupuje od Copeland. Dobrze zwrócić uwagę na sterowanie / automatykę - zależy od producenta.

 

Patrząc na jaką politykę sprzedaży stosują w/w przez ciebie marki w przypadku klmatyzaorów wątpie ze oni produkują pompy ciepła a co najwyżej markują swoją marką produkty innych producentów (na zasadzie OEM)

 

Producenci typy Gree , Midea czy LG sprzedają swoje produkty w wersji OEM i później mamy wielu "wirtualnych" producentów :)

 

A co do sprężarek to jest wielu producentów sprężarek. To nie te czasy gdy było tylko dwóch producentów na rynku ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na jaką politykę sprzedaży stosują w/w przez ciebie marki w przypadku klimatyzatorów wątpię ze oni produkują pompy ciepła a co najwyżej markują swoją marką produkty innych producentów (na zasadzie OEM)

 

Producenci typy Gree , Midea czy LG sprzedają swoje produkty w wersji OEM i później mamy wielu "wirtualnych" producentów :)

 

A co do sprężarek to jest wielu producentów sprężarek. To nie te czasy gdy było tylko dwóch producentów na rynku ...

 

1. Nigdzie nie napisałem, że jest tylko 2 producentów sprężarek. Chińczycy faktycznie robią swoje sprężarki. Natomiast Copeland i Mitsubishi bardzo często występują jako dostawcy samych sprężarek. Copeland w ogóle nie produkuje pomp ciepła (coś w stylu koncernu PSA produkującego tylko silniki).

 

2. W zasadzie to sam sobie przeczysz. Skoro taki Vailant korzysta z amerykańskich sprężarek Copeland to jak może być "wirtualnym" producentem chińskiej firmy, która w swoich wyrobach montuje chińskie sprężarki. Co więcej Copeland w ogóle nie produkuje pomp ciepła, a jedynie sprężarki.

 

Cenowo chińskie pompy ciepła są zdecydowanie najtańsze, w Polsce są sprzedawane pod wieloma "markami wirtualnymi", formalnie prawnie często są to często spółki z o.o. o minimalnym kapitale zakładowym (5 tys. zł.) Jak pompy zaczną się psuć firma znika/bankrutuje, a kwota maksymalnej odpowiedzialności finansowej do podziału względem wszystkich klientów to 5 tys. zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

- pod kątem tematu wątku - artykuł z Globenergia:

 

Średnica nominalna czy wewnętrzna – jakich rur potrzebuje system z pompą ciepła?

https://globenergia.pl/srednica-nominalna-czy-wewnetrzna-jakich-rur-potrzebuje-system-z-pompa-ciepla/

 

- szczegółów nie podają, ale jest sygnał, że należy przekroje rur C.O. brać pod uwagę.

 

 

Porównanie czynnika R32 vs R290:

 

Czynnik R290 – co ma do zaoferowania?

https://globenergia.pl/czynnik-r290-co-ma-do-zaoferowania/

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm...no masz. Jakaś zmowa milczenia w tym temacie. Ani na forum, ani na YT a przecież, jak sugeruje pierwsze zdanie, nie był to jednostkowy przypadek. Że też ktoś tego nie upublicznił dla sławy i wyświetleń. Ciekawe...:cool:

 

 

Wystarczy spojrzeć na napięcia w słoneczny dzień.

Świeci słońce, 260V.

Słońce zajdzie za chmury, od razu 220-230V.

Widziałem nawet 212V.

Więc skąd pc mają brać prąd, kiedy sieć przestarzała?

A napięcia pomiędzy fazami dochodzą nawet do 20V.

To działa w obie strony.

Edytowane przez klaudiusz_x
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Podbijam temat.

 

Uzupełnienie do pierwszego wpisu z tej strony :

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?381532-Pompa-Ciep%C5%82a-to-nie-zawsze-oszcz%C4%99dno%C5%9B%C4%87-glos-rozs%C4%85dku&p=8192647&viewfull=1#post8192647

 

i podsumowanie, nie sezonami a latami.

Sporo osób ostatnio podsumowuje rok 2023 z godzinami pracy.

To i ja powyciągałem dane ze swojego arkusza kalkulacyjnego, w którym śledzę pracę swojej PC.

 

Daikin daje podgląd tylko na ostatnie dwa okresy.

Bieżący i ubiegły tydzień z rozpiską na dni lub

bieżący i ostatni rok z rozpiską na miesiące.

Potem jest tylko całkowita suma danych od uruchomienia.

Nie pokazuje ilości startów kompresora, ani liczby defrostów.

Jedynie godziny pracy.

 

A we swoim arkuszu mam wszystko z podziałem na dni, tygodnie, miesiące i lata.

Pierwszą zimę nie spisywałem wszystkich danych, a ostateczny wygląd arkusza się dopiero kształtował,

 

pierwszy okres od października 2020r. razem z rokiem 2021r.

w tym okresie wg PC wytworzone ciepło 21'767 kWh ; a pobrany prąd 8'077 kWh.

- w harmonogramie dwie temp. dobowe +22*C na dzień i +21*C na noc, powodowały kilkugodzinne wyłączenia kompresora;

- ten pierwszy okres nabił sporo pracy grzałki :

 

5'661 godz. pracy pompki obiegowej;

4'953 godz. pracy kompresora na grzanie CO;

235 godz. pracy kompresora na grzanie CWU;

427 godz. pracy grzałki I poziom 3 kW;

245 godz. pracy grzałki II poziom +6 kW;

 

- grzałka jest 9 kW (ustawiona 3kW/6kW), pracuje z podziałem 3 kW pierwszy poziom i +6 kW drugi poziom. ( 3+6 = 9 kW )

 

 

rok 2022 styczeń-grudzień

w tym okresie wg PC wytworzone ciepło 14'307 kWh ; a pobrany prąd 4'047 kWh.

stały harmonogram +22*C (w domu najczęściej +21,3*C do +22,0 *C);

w grudniu 2022r. pojawił się weekend ze spadkiem temp. do -17,7*C i tylko tu doszła praca grzałki :

 

5'054 godz. pracy pompki obiegowej;

4'475 godz. pracy kompresora na grzanie CO;

185 godz. pracy kompresora na grzanie CWU;

3 godz. pracy grzałki I poziom 3 kW;

0 godz. pracy grzałki II poziom +6 kW;

 

rok 2023 styczeń-grudzień

w tym okresie wg PC wytworzone ciepło 12'658 kWh ; a pobrany prąd 3'385 kWh. (a wg podlicznika 3'232 kWh).

 

5'043 godz. pracy pompki obiegowej;

4'306 godz. pracy kompresora na grzanie CO;

187 godz. pracy kompresora na grzanie CWU;

0 godz. pracy grzałki I poziom 3 kW;

0 godz. pracy grzałki II poziom +6 kW;

 

w 2023r.

- na ogrzewanie CO poszło 3'232 kWh prądu z COP w okolicy 3,92;

- na chłodzenie w lato KK poszło 47 kWh prądu z COP w okolicy 3,36;

- na grzanie CWU poszło 455 kWh prądu z COP w okolicy 2,82.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

U mnie po ostatnich przeróbkach mocy grzejników do 7,4 kW;

- dołożenie grzejników V33, wysokości 600 mm ,

Lokal = 110 m2 ; OZC = 7,3 kW/11000 kWh ; COP =3,1,

Ocieplenie ścian = 20 cm ; Pompa 9 kW/TCap /1f ;

Pojemność zładu;109 l - powinna być > 180 l,

Temperatura w lokalu = + 21- 22 C

W większości grzanie w II taryfie ze wzgl;

- na 40 % pokrycia zużycia przez PV,

Ceny prądu ; http://www.cena-pradu.pl/tabela.html

Czas pracy sprężarki to ok;

- 1500 h - przez ostatnie dwa lata ( 2022 - 2023 )

- 2100 h - przed przeróbką ( 2020 - 2021)

Wynika z tego, że u Ciebie czas pracy sprężarki jest ;

- ok; 2 X dłuższy ( 4306 h );

- słabsza pompa musi dłużej pracować, aby uzyskać podobny wynik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nawet nie, że słabsza PC - mam nisko ustawioną krzywą pogodową.

Tak by w domu utrzymać temp. między +21*C a +22*C.

Przy grzaniu ciągłym doszedłem ostatnio do krzywej +15*C/+30*C do -28*C/+48*C.

Miałem niżej, +13/+28*C po ubiegłej wiośnie, następnie od połowy jesieni +14*C/+29*C - ale teraz gdy przez tydzień mocno wiało to w domu temp. zaczęła powoli schodzić do +21*C i poniżej.

Przy tym przez 2 tygodnie nie było zysków słonecznych.

Moje grzejniki wg kalkulacji mają 6,3 kW przy parametrze +45/+35/+22*C

do 7,68 kW przy parametrze +45/+40/+22*C.

A że utrzymuję w domu bliżej +21,5*C to grzejniki będą miały nieco wyższą moc grzewczą.

No i delta na grzejniki leci między 4,5 a 9*C - tą PC sobie sama dobiera.

Że mam pomieszaną wodę na powrocie z grzejników i z bufora - to realna delta na grzejnikach jest od 1,5*C do 2,5*C większa niż to co widzi PC na własnych odczytach..

 

Daikin potrafi nisko modulować - to długo ciągnie na niskich obrotach.

Często 450 Watt poboru, a minimalnie potrafi zejść z poborem w okolicę 380 Watt (krótkotrwale te 380W).

Przy PV to nawet dobre - bo bardziej wykorzysta niską produkcję zimową PV.

 

Mógłbym jej podnieść krzywą pogodową i do -5*C grzać tanią taryfą.

Ale wolę grzać ciągle i więcej wykorzystać z produkcji PV na samokonsumcję.

Przy PV na starych zasadach mam blisko 70% poboru w taniej taryfie przy G12W.

A G12W dlatego, że przy dachu wschód-zachód o nachyleniu 43* - mam przeciętnie o 15-20% mniejszą produkcję z PV niż przy instalacji na południe i 35*.

Przez to w skali roku nieco mi brakuje i muszę dokupić od 700 do 900 kWh/rok.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...