Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

poziom 0 - podnosić?


kmyg

Recommended Posts

Witam,

 

projektujemy parterówkę z garażem i dużym tarasem.

Wstępnie "poziom 0" mamy określony na 30 cm powyżej drogi (2 schodki).

Natomiast kierownik sugeruje podniesienie domu o kolejny schodek tj. 45 cm powyżej drogi (3 schodki).

 

Droga jest utwardzona - bez możliwości zrobienia asfaltu i przejęcia przez miasto/gminę.

Na działce pył piaszczysty oraz glina, sączenia na poziomie 4,0 - 4,4 m.

Wjazd do garażu będzie ~7 m od drogi.

Działka w tym momencie poniżej drogi 10-20 cm, występują pojedyncze "dołki" do 40 cm.

 

 

Podnosić dom do 45 cm (3 schodków) czy pozostawić na obecnym poziomie?

Z jednej strony lepiej będzie zachować spadek np. z garażu.

Natomiast taras będzie podniesiony dosyć wysoko i nie wiadomo jak to będzie wyglądać jeśli chodzi o estetykę.

poziom0.jpg

Edytowane przez kmyg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściana fundamentowa ma tworzyć z chudziakiem jedną płaszczyznę i być co najmniej kilkanaście (lepiej ponad 20) cm powyżej docelowego poziomu terenu, żeby największa ulewa na zmarznięty grunt nie "wlała" się nad hydroizolację i nie zawilgociła ścian.

 

attachment.php?attachmentid=464533

 

Więc dopasuj do grubości warstw, które masz jeszcze na chudziaku do docelowego poziomu podłogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Działka jest 20 cm poniżej drogi więc nawożąc chociażby urodzajnej ziemi na trawnik zrównasz ją z drogą.

Z drugiej strony zrównasz ją tak czy inaczej choćby po to aby woda z piachem lub gliną nie spływała Tobie na działkę tworząc wodne zastoiska.

 

Tak więc równając działkę do drogi będziesz miał poziom "0" 30 cm powyżej działki i jest to wystarczająca wysokość na stworzenie cokołu.

Ponadto jeśli betonowa płyta podłogowa będzie na tej wysokości to dając na podłogę min. 15 cm styropianu a następnie 6 cm wylewki posadzki mamy podłogę na wysokości kolejnych 22cm.

Dlatego też od strony wejścia wypadało by dać jeszcze jeden stopień 15 -18cm wysokości tak aby wychodzenie lub wchodzenie do domu przestępując przez próg nie było dodatkowo utrapieniem.

 

Patrząc na izolację termiczną domu najlepiej aby styropian podłogowy był ułożony już na wysokości ścian nadzienia czyli o lepszej izolacji aniżeli bloczki betonowe fundamentów.

Po drugie to ważne aby już ponad cokołem czyli na ścianach nadziemia ocieplenie elewacji było grubsze tworząc z ociepleniem ścian fundamentowych ( cokołu ) okapnik oraz ochronę przed ochlapywaniem elewacji przez opady deszczu odbijające się od podłoża.

 

Nie wiem jak wygląda projekt ale należy więc pomyśleć nad tym aspektem w którym jeden stopień schodów wchodzi na elewację a odcięcie pomiędzy cokołem a ścianą jest stopień niżej.

Myślę że jest to najrozsądniejsze rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby podnieść poziom terenu musi to być uwzględnione w projekcie budowlanym. Jak będzie niezgodne z zatwierdzonym projektem (projektant uwzględnia to w planie zagospodarowania terenu) to będzie to samowola budowlana ze wszystkimi konsekwencjami. A jak przez to sąsiada będzie zalewało, to jest duża szansa, że wcześniej czy później dopatrzy się niezgodności z mapami.

Wysokość jest zapisana na mapce do celów projektowych, więc wiadomo, jaka była przed rozpoczęciem budowy (jak ktoś chce to zrobić "na czarno" bo obawia się, że nie dostanie na to zgody, to trzeba robić przed sporządzeniem mapy do celów projektowych, żeby już na niej była nowa wysokość).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Działka jest 20 cm poniżej drogi więc nawożąc chociażby urodzajnej ziemi na trawnik zrównasz ją z drogą.

Z drugiej strony zrównasz ją tak czy inaczej choćby po to aby woda z piachem lub gliną nie spływała Tobie na działkę tworząc wodne zastoiska.

 

Tak więc równając działkę do drogi będziesz miał poziom "0" 30 cm powyżej działki i jest to wystarczająca wysokość na stworzenie cokołu.

Ponadto jeśli betonowa płyta podłogowa będzie na tej wysokości to dając na podłogę min. 15 cm styropianu a następnie 6 cm wylewki posadzki mamy podłogę na wysokości kolejnych 22cm.

Dlatego też od strony wejścia wypadało by dać jeszcze jeden stopień 15 -18cm wysokości tak aby wychodzenie lub wchodzenie do domu przestępując przez próg nie było dodatkowo utrapieniem.

 

Patrząc na izolację termiczną domu najlepiej aby styropian podłogowy był ułożony już na wysokości ścian nadzienia czyli o lepszej izolacji aniżeli bloczki betonowe fundamentów.

Po drugie to ważne aby już ponad cokołem czyli na ścianach nadziemia ocieplenie elewacji było grubsze tworząc z ociepleniem ścian fundamentowych ( cokołu ) okapnik oraz ochronę przed ochlapywaniem elewacji przez opady deszczu odbijające się od podłoża.

 

Nie wiem jak wygląda projekt ale należy więc pomyśleć nad tym aspektem w którym jeden stopień schodów wchodzi na elewację a odcięcie pomiędzy cokołem a ścianą jest stopień niżej.

Myślę że jest to najrozsądniejsze rozwiązanie.

 

Projekt zakłada już podłogi - w załączniku.

Generalnie wychodzi na to, że działka jest na lekkiej górce jeśli chodzi o okolice. Jedynie teren sąsiada jest nieco wyżej. Działka pewnie będzie w pewnym stopniu wyrównywana, musimy zrobić np. podjazd pod garaż ze spadkiem.

Poziom 0 jest ustawiony na 190,20 m n.p.m czyli 30 cm powyżej drogi, pytanie czy podwyższyć dom na 190,35 (45cm) powyżej drogi.

poziom0-2.jpg

Edytowane przez kmyg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli poziom gruntu na działce jest zgodny z rzeczywistością lub stanem który będzie ostateczny a owe 15 cm zmieści się w 2% całkowitej wysokości budynku a ostateczna wysokość po dodaniu tych 15 cm nadal będzie zgodna z MPZP lub wydanymi warunkami zabudowy to podwyższył bym dom.

 

Nie ma ograniczeń w tym kierunku.

Czym to uzasadniasz opinie o podniesieniu do 45 cm względem drogi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na wyższy cokół pojawi się ciągły problem z ochlapaną i brudzącą się elewacją.

Żadnych innych argumentów raczej nie ma i jeśli projekt zakłada niwelację terenu i nawożenie czarnoziemu pod trawę to nie mamy o czym dyskutować.

Podwyższenie należało by jeszcze przemyśleć pod względem odległości domu od drogi i stromości podjazdu.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 styropian, 6 wylewka, 1-2 okładzina. 22-23 cm od zera do chudziaka. Zostaje 8 cm z 30. Nie jest dobrze podsypać ziemię na równo z chudziakiem, zbyt duże ryzyko popełnienia błędu. Jak zrobisz minys 8 cm, to wychodzi ci działka płaska bez spadku do drogi, jak masz grunt przepuszczalny to możesz zostać na 30 cm, jak nie to zrób 45 i spadek od domu.

Tam przy oknie tarasowym pamiętaj aby po postawieniu okna zrobić szczelną izolację ściana - poszerzenie okna, ponieważ tam przy tarasie masz zaprojektowany poziom gruntu wysoko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze względu na wyższy cokół pojawi się ciągły problem z ochlapaną i brudzącą się elewacją.

Żadnych innych argumentów raczej nie ma i jeśli projekt zakłada niwelację terenu i nawożenie czarnoziemu pod trawę to nie mamy o czym dyskutować.

Podwyższenie należało by jeszcze przemyśleć pod względem odległości domu od drogi i stromości podjazdu.

 

Chyba wyższy cokół powinien likwidować problem budzącej się elewacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba wyższy cokół powinien likwidować problem budzącej się elewacji?

 

Problem głównie zależy od podłoża czyli wykończenia opaski, lokalnych warunków atmosferycznych i wysokości cokołu.

Kałuże i małe skupiska na opasce będą go potęgować więc jeśli ma być kostka to podbudowa z piaskiem i drenażem z tłucznia bez wzmacniania i stabilizacji podłoża cementem.

Najlepszym wyjściem jest odsunięcie chodnika lub dróżki od ściany a pomiędzy nimi uzupełnienie otoczakiem który zniweluje chlapanie do minimum ale te 15 - 20cm cokołu nadal potrafi być zanieczyszczone drobnym piaskiem i kurzem odbijającym się od niektórych kamieni.

 

Dlatego wyższy cokół z pokryciem tynkiem żywicznym lub obklejony płytkami imitującymi cegłę nawet trochę zanieczyszczony piaskiem nie stanowi takiego problemu jaki wystąpi na jasnej zanieczyszczonej elewacji.

W zależności od właściwości samego tynku cienkowarstwowego ochlapywany pyłem i zanieczyszczeniami np. baranek będzie dłużej magazynował wilgoć a to z biegiem czasu spowoduje rozrost zielonkawego nalotu mchu.

Eliminacja nadmiernej wilgoci lub kurzu, pyłu i piasku z chlapania wyeliminuje problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podnosić! Za Twojego życia dwa razy zmieni się końcepcja na antykuńcepcję i mimo korytowania nawierzchnia jezdni pójdzie do góry. Spadek powinien być zdecydowanie od domu. Pół metra w górę na wjeździe L=7 m to żaden problem. Auto na podjeździe należy parkować z kołami skręconymi do krawężnika, to jedyny pewny hamulec.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...