pdothash 29.05.2023 20:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2023 - sprzęgło zaburza informację zwrotną, jaka dociera do PC z instalacji grzewczej i budynku. To po co się je stosuje? W sensie nie u mnie, tylko w ogóle, musi dawać też jakieś korzyści. Z tą uwagą, że przy twojej zbyt mocnej PC ta wyższa temp. redukuje taktowanie. Więc będziesz musiał poobserwować i poszukać jakiegoś kompromisu. Między taktowaniem, a stratą na SCOP. Czy bufor podłączony szeregowo na powrocie nie da obydwu korzyści, czyli zwiększy zład wody ograniczając taktowanie, ale jednocześnie umożliwi utrzymanie wyższego SCOP dzięki zwiększonej kontroli pompy ciepła nad układem? - faktycznie sporo. Uwaga taka, że warto by rozdzielić pobór na CWU od poboru na CO. Mogę to zrobić w okresie 16-01-2023 (data podłączenie wyjścia impulsowego podlicznika do PC) do 19-04-2023 (data ręcznego wyłączenia ogrzewania). W tym czasie zużycie CO to 1400kWh z SCOP 2,73, a CWU 628kWh z SCOP 1,46. Między moim 2,73 a twoim 3,9 jest przepaść, tym bardziej że wynik za cały sezon grzewczy (a nie tylko od 16 stycznia) byłby pewnie jeszcze gorszy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MMPC 29.05.2023 20:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2023 (edytowane) Jest to izolacja pod posadzkami na parterze. Tak, wiem że pompa jest przewymiarowana, tylko o ile dobrze rozumiem zbyt mocna pompa oznacza to, że zład wody jest za mały, no bo to z punktu widzenia pompy jest jedyna różnica między rozmiarami domów, dobrze mówię? W każdym razie, ten bufor 300l (oryginalnie był 80l, nie wiem w jakim celu) został dołożony właśnie po to, żeby zwiększyć zład wody. Co prawda wydaje mi się, że żeby zasymulować większy dom, to powinien być raczej podłączony szeregowo, ale zaufałem fachowcom. Niestety w tej pompie nie da rady ustawić godzin grzania, można to zrobić tylko pośrednio sterując żądaną temperaturą pomieszczeń, czyli np 30C, żeby mieć pewność że na pewno będzie grzała i 15C, żeby mieć pewność, że nie będzie grzała, no ale mniejsza z tym, bo ona i tak pracuje w cyklach, tzn uruchamia się kilkukrotnie lub nawet kilkunastokrotnie w ciągu doby. Tak, generalnie zdaję sobie sprawę z tego, że grzałem zbyt wysoką temperaturą, ale niestety dopiero po sezonie grzewczym zorientowałem się, że pompa grzeje do zadanej temperatury zasilania + histereza bufora. Z kolejnymi eksperymentami muszę czekać do kolejnego sezonu grzewczego :/ Tego do końca nie rozumiem, tzn. jaki konkretnie wpływ na instalację ma sprzęgło? Czemu pompie przeszkadza to, że widzi temperaturę powrotu z bufora, a nie z instalacji? Jak się ma temperatura powrotu ze sprzęgła do temperatury powrotu z podłogi? Zgadza się, ale to jest dla mnie ok, od początku było wiadomo że w najlepszym razie rachunki zostaną nieco obniżone, a nie zredukowane do zera (tym bardziej że jestem na net-billingu). Nie mam blisko, mam pompę podpiętą do podlicznika, zużycie prądu na CO i CWU za rok 2022 to było 5400kWh, czyli dwa razy więcej :/ No cóż, nie ma pojęcia czy nie bierze. Coraz wyraźniej jednak widzę, że ten bufor połączony równolegle to faktycznie zło, jakim cudem dwóch instalatorów i serwisant pomp ciepła wszyscy uważają że to prawidłowa instalacja... Już kilka razy myślałem o dalszej przeróbce instalacji w taki sposób, żeby dołożyć zawory trójdrogowe które umożliwiłyby pracę albo w trybie obecnym albo w takim że bufor jest szeregowo na powrocie z podłogówki. Dopóki nie podałeś swojego zużycia to obstawiałem błąd pomiaru, bo ciężko uwierzyć że nowoczesna PC może takie słabe parametry uzyskiwać. Jak podałeś zużycie na poziomie 5400kWh w nowoczesnym domu 140m2 to zmieniam zdanie. Niestety masz tak mocno przewymiarowaną PC że ciężko Ci będzie prawidłowo to poustawiać. Bufor 300l minimalnie poprawia sytuację, bo rzadziej się PC włącza, ale dla PC o mocy 11kW 300l do zagrzania to jest moment. Odbioru ciepła ze strony instalacji brak, więc PC nie pracuje stabilnie psując średnie COP. Równoległe wpięcie bufora jest całkowicie normalne i zabezpiecza duży przepływ jaki jest wymagany przy tak mocnej PC. Na pewno nie jest to powód takiego niskiego COP. W twojej sytuacji powinieneś dążyć do takich ustawień żeby PC pracowała stabilnie jak najdłużej, skracając czas ogrzewania w ciągu doby jednocześnie podnosząc temperaturę wody w CO aby uzyskać większy odbiór. Nic ci nie da niska temperatura wody grzewczej jeżeli PC nie będzie w stanie utrzymać stabilnej pracy. Jest jeszcze pytanie w jaki sposób pracuje pompa obiegowa w PC podczas oczekiwania na spadek temperatury w buforze. Czy pracuje ciągle czy sprawdza cyklicznie uruchamiając co jakiś czas pompę obiegową. W mojej PC pompa obiegowa na nominalnej wydajności pobiera 120W. Jeżeli u Ciebie 90% sezonu grzewczego chodzi sama obiegówka bez uruchamiania sprężarki w PC to wynik COP też może nieźle w dół polecieć. Edytowane 29 Maja 2023 przez MMPC Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Chris Zielonka 30.05.2023 07:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2023 (edytowane) Bufor 300l minimalnie poprawia sytuację, bo rzadziej się PC włącza, ale dla PC o mocy 11kW 300l do zagrzania to jest moment. Możliwe też że częściej - pompa nie ma kiedy się zmodulować bo temperatura na powrocie z bufora nie rośnie w takim samym stopniu jak ta z instalacji. Jak pompa nie wie co sie dzieje to pracuje intensywniej ale za to zrywami pomiędzy temperaturami ustawionej delty. Zrobiłbym ten bypass i sprawdziła jak to działa bez bufora lub z podłączeniem rzeczywiście równoległym bo to podłączenie nim nie jest, równolegle to jest wpięta pompa i dom w bufor natomiast dla pompy to jest połączenie bezpośrednie i ona pracuje tak jak się pracuje ze zbiornikiem czyli prawie on off . Niewiele tu miejsca na modulację mocą. U mnie jest jak poniżej - tez nie idealnie ale tylko taką mozliwość wpięcia się miałem wtedy. Tu jest możliwość pracy tylko na dom tylko na bufor lub pośrednio - i tak mam, zawór na bufor jest przydławiony tak aby pompa zasilała najpierw dom a nadmiar przepływu trafiał do bufora - dopiero jak harmonogram pompe wyłączy startuje pompa obiegowa ładująca dom zamykając zawór zwrotny - Jeśli dom jest nagrzany obiegówka się wyłącza i znowu pierwsze skrzypce gra pompa - kwestia ustawienia termostatu pokojowego dla obiegówki i temperatur wody dla pompy to juz kwestia do doświadczalnego ustawienia Po pierwszym sezonie wiem że moja tez jest przewymiarowana ale poza uporczywymi defrostami w temperaturach plus 3 C dawało się nią pracować nawet po kilkadziesiąt godzin bez wyłączeń a potrafiła się zmodulować na 400W poboru. Edytowane 30 Maja 2023 przez Chris Zielonka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pdothash 30.05.2023 08:45 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2023 W twojej sytuacji powinieneś dążyć do takich ustawień żeby PC pracowała stabilnie jak najdłużej, skracając czas ogrzewania w ciągu doby jednocześnie podnosząc temperaturę wody w CO aby uzyskać większy odbiór. Nic ci nie da niska temperatura wody grzewczej jeżeli PC nie będzie w stanie utrzymać stabilnej pracy. Jeśli celem ma być jak najdłuższa praca pompy, to faktycznie jestem w stanie to uzyskać tylko poprzez podniesienie temperatury zasilania CO. Niestety z tym muszę zaczekać na kolejny sezon. Mogę tylko dodać, że zamiana bufora 80l na 300l 10 grudnia 2022 nie zmniejszyła taktowania, wprost przeciwnie. Średnia liczba załączeń CO od 1 stycznia do 10 grudnia 2022 z buforem 80l: 7,1 Średnia liczba załączeń CO od 11 grudnia 2022 do 20 kwietnia 2023 z buforem 300l: 8,7 Jest jeszcze pytanie w jaki sposób pracuje pompa obiegowa w PC podczas oczekiwania na spadek temperatury w buforze. Czy pracuje ciągle czy sprawdza cyklicznie uruchamiając co jakiś czas pompę obiegową. W mojej PC pompa obiegowa na nominalnej wydajności pobiera 120W. Jeżeli u Ciebie 90% sezonu grzewczego chodzi sama obiegówka bez uruchamiania sprężarki w PC to wynik COP też może nieźle w dół polecieć. Pompa obiegowa PC pracuje w sposób ciągły, aczkolwiek ze zmienną mocą i dodatkowo można ustawić jej minimalną i maksymalną wydajność, aczkolwiek w procentach, więc nie wiem jakie to moce. Bufor 300l minimalnie poprawia sytuację, bo rzadziej się PC włącza, ale dla PC o mocy 11kW 300l do zagrzania to jest moment. Możliwe też że częściej Patrząc na średnią liczbę załączeń CO może być tak jak piszesz. - pompa nie ma kiedy się zmodulować bo temperatura na powrocie z bufora nie rośnie w takim samym stopniu jak ta z instalacji. Jak pompa nie wie co sie dzieje to pracuje intensywniej ale za to zrywami pomiędzy temperaturami ustawionej delty. W tej pompie nie ma możliwości ustawienia delty. Zrobiłbym ten bypass i sprawdziła jak to działa bez bufora lub z podłączeniem rzeczywiście równoległym bo to podłączenie nim nie jest A co sądzisz o połączeniu szeregowym z buforem na powrocie? U mnie jest jak poniżej - tez nie idealnie ale tylko taką mozliwość wpięcia się miałem wtedy. A idealnie to jak by było? dopiero jak harmonogram pompe wyłączy startuje pompa obiegowa ładująca dom zamykając zawór zwrotny Jak to się dzieje, co steruje tą pompą? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 30.05.2023 09:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2023 W zależności jak PC liczy załączenia - może to nie pojemność bufora wpłynęła na wzrost liczby załączeń - a typologia ostatniej zimy.Od stycznia do marca było bardzo dużo temperatur w zakresie +4*C do -4*C, przy tym bardziej deszczowo, czyli wyższa wilgotność powietrza - to i więcej defrostów w porównaniu do poprzedniego roku. DeDitrich skąpi informacji o swoich pompach.Masz wcześniejszy model na czynniku R410a, czy ten nowszy na R32 ? Na stronie www, opis Aleizo S V200 jest na czynniku R410a - i ma słabszą efektywność energetyczną A++ dla wody +35*C i A (bez plusów) dla grzania CWU.10% a w skrajnym przypadku 20% spadku SCOP może wynikać ze niższej sprawności samej pompy, w porównaniu do innych PC z A+++ dla wody +35*C.Nie chwalą się mocą grzewczą, podają tylko dwie wartości - dla 11 kW : A+7/W+35 wyciąga moc 11,39 kW i dla A+2/W+35 = 10,19 kW.Gdy dom z OZC = 4,5 kW potrzebuje przy +7*C dostarczenia 1 kW mocy grzewczej i przy +2*C = 1,7 kW mocy.Nie wiadomo jak się zachowuje w niższych temperaturach powietrza. Teoretyczne liczenie SCOP jest opisane w tym artykule :https://www.rynekinstalacyjny.pl/artykul/pompy-ciepla/30508,jak-powstaje-etykieta-energetyczna-pompy-ciepla i ta sama PC inne SCOP uzyska w różnych regionach PL. Znajdujesz się w kleszczach z powodu zbyt mocnej PC w stosunku do potrzeb budynku.- z jednej strony by poprawić SCOP należałoby obniżyć temp. grzania bufora,- z kolei gdy zejdziesz zbyt nisko z temp. ładowania bufora - to zwiększysz taktowanie PC.Może być trudno to optymalnie zbilansować. Był temat ze schematami różnych sposobów połączenia bufora w instalacjach - ale teraz go nie znajduję by wstawić link. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Chris Zielonka 30.05.2023 10:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2023 A co sądzisz o połączeniu szeregowym z buforem na powrocie? A idealnie to jak by było? Wielu posiadaczy pomp ma własnie na powrocie zbiorniki od 100 do 300 i więcej litrów i im to pracuje - ich celem jest dostarczenie pompie ciepła potrzebnego do defrostu aby nie musiała włączać grzałki. I to się przeważnie udaje. Jednak jak ktoś wyżej pisał że 20 litrów wody wystarczy dla defrostu to sądzę że jest wgrubym błędzie - Tak mała ilość wody obnizy temperaturę na grzejnikach i pompa przyspieszy i prawie natychmiast oszronieje z powrotem. W warunkach jakie były wiosną moja pompa włączała się czasem co 40 minut a miała do dyspozycji ponad 500 l wody o temp ponad 30 C .Jednak możliwe że to dla niej za nisko - na defrosty poradzono mi podobnie - PODNIEŚĆ temperaturę zadaną i zwiększyć deltę -tak aby dłuższe przerwy sobie robiła jak już i tak musi. Teraz to idealnie - no tu jest problem bo każdy ma inne wymagania co do sposobu pracy instalacji - ja korzystam z taryfy G13 więc pompa musi omijać strefe najdroższego pradu. Robi to za pomocą własnego sterownika w którym zaszyty jest harmonogram pracy - rzecz świetna. Jak pompa nie pracuje to musi pracować bufor - stąd ideałem jest takie polączenie aby dom umiał sam zawołać o włączenie ogrzewania - w moim przypadku robi to termostat w największym pokoju. Do ideału brakuje nam jeszcze supergorącej wody na defrosty - przydałoby sie ściagać ją z górnej części bufora tam gdzie jest najgorętsza - niestety póki co nie mam jeszcze na to pomysłu wistniejącej instalacji ale spodziewam sie że nie jest to wielki problem -dać pompie załączyć elektrozawór zamiast grzałki nie powinno być niemożliwe - póki co jednak trwam z tym co jest - kolejny sezon pokaże jakie jeszcze problemy się pojawią - na ten moment z biedy wyłaże paląc w kotle nie wmrozy a własnie w defrosty taki nowy termin pogodowy. Średnia załączeń u mnie jednak tez wysoka bo co 2,4 godziny . Jednak ów słynny COP powala na kolana . Tak że to co oni nam na papierach i swoich monitorkach pokazują a gdzie jest prawda to dwie różne historie . Dodam jeszcze że COP równe 17 tez już moja pompa wyświetlała. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MMPC 30.05.2023 14:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2023 Co jest podłączone do licznika, z którego PC bierze informację o zużyciu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pdothash 30.05.2023 19:57 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2023 Masz wcześniejszy model na czynniku R410a, czy ten nowszy na R32 ? R410A. Co jest podłączone do licznika, z którego PC bierze informację o zużyciu? Jednostka zewnętrzna pompy ciepła, jednostka wewnętrzna pompy ciepła (wraz z grzałkami), dwie zewnętrzne pompy obiegowe CO, pompa do cyrkulacji CWU. Przyszedł mi dzisiaj do głowy taki szatański pomysł: jako że jednostka zewnętrzna ma dwa wentylatory, czy można by jeden zdemontować celem obniżenia jej mocy, czy może to absolutnie nie ma prawa działać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MMPC 30.05.2023 20:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2023 (edytowane) R410A. Jednostka zewnętrzna pompy ciepła, jednostka wewnętrzna pompy ciepła (wraz z grzałkami), dwie zewnętrzne pompy obiegowe CO, pompa do cyrkulacji CWU. Przyszedł mi dzisiaj do głowy taki szatański pomysł: jako że jednostka zewnętrzna ma dwa wentylatory, czy można by jeden zdemontować celem obniżenia jej mocy, czy może to absolutnie nie ma prawa działać? Przeglądnąłem z ciekawości pobieżnie instrukcję techniczna twojej PC. Wg instrukcji grzałki nie powinny być podłączone do licznika. Za to należy wprowadzić moc grzałek w zależności od ich konfiguracji w sterowniku. Prawdopodobnie PC sobie osobno liczy energię zużytą przez grzałki w zależności od czasu ich załączenia. W twoim przypadku nie powinno to bardzo zmienić wyniku pomiaru, ale jednak. Mając wszystkie te pompy podłączone do licznika powinieneś odczytać jaką moc wszystkie pobierają. Jeżeli masz tak sterowaną instalację, że cały czas te pompy pracują, niezależnie czy temperatura w domu została osiągnięta czy nie może to być duży procent zużycia całej energii. Przykładowo jeżeli się okaże że ciągłego poboru masz np. 200W zakładając że sezon grzewczy to 180dni to masz 864kWh samego poboru przez pompy obiegowe i cyrkulacyjną. Z odłączaniem wentylatora to faktycznie szatański pomysł, na pewno nie pomoże. Natomiast może pomóc włączenie trybu cichego, który ogranicza hałas jak również maksymalną moc PC. Najbardziej martwi mnie COP które podałeś dla CWU. To eliminuje problemy z buforem a wynik jest tragicznie niski. Czy nie jest tak że masz właczony jakiś tryb komfort albo inne cudo, które z automatu załącza grzałki przy CWU niezależnie czy jest taka potrzeba czy nie? Bo wg instrukci tylko tryb Eco nie załącza grzałek przy CWU. Edytowane 30 Maja 2023 przez MMPC Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pdothash 30.05.2023 21:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2023 Przeglądnąłem z ciekawości pobieżnie instrukcję techniczna twojej PC. Wg instrukcji grzałki nie powinny być podłączone do licznika. Za to należy wprowadzić moc grzałek w zależności od ich konfiguracji w sterowniku. Prawdopodobnie PC sobie osobno liczy energię zużytą przez grzałki w zależności od czasu ich załączenia. W twoim przypadku nie powinno to bardzo zmienić wyniku pomiaru, ale jednak. Grzałki zostały podłączone rozmyślnie, żeby mieć całościowe COP, aczkolwiek tak jak napisałeś - wielkiego wpływu na COP to nie ma biorąc pod uwagę czas ich działania. Mając wszystkie te pompy podłączone do licznika powinieneś odczytać jaką moc wszystkie pobierają. Jeżeli masz tak sterowaną instalację, że cały czas te pompy pracują, niezależnie czy temperatura w domu została osiągnięta czy nie może to być duży procent zużycia całej energii. Przykładowo jeżeli się okaże że ciągłego poboru masz np. 200W zakładając że sezon grzewczy to 180dni to masz 864kWh samego poboru przez pompy obiegowe i cyrkulacyjną. Pompę cyrkulacyjną oraz jednostkę wewnętrzną mam ponadto podłączone do inteligentnych gniazdek. Pompa cyrkulacyjna CWU pracując 20 godzin na dobę zużywa 3kWh na miesiąc. Jednostka wewnętrzna pompy ciepła, zasilająca również te zewnętrzne pompy obiegowe, od lutego do teraz zużyła 102kWh. Są to zatem raczej pomijalne wartości. Natomiast może pomóc włączenie trybu cichego, który ogranicza hałas jak również maksymalną moc PC. Mam tryb cichy włączony, niestety okazuje się, że nie zapisałem daty jego włączenia, ale pamiętam że nie zauważyłem jego wpływu na COP/zużycie energii. Najbardziej martwi mnie COP które podałeś dla CWU. To eliminuje problemy z buforem a wynik jest tragicznie niski. Czy nie jest tak że masz właczony jakiś tryb komfort albo inne cudo, które z automatu załącza grzałki przy CWU niezależnie czy jest taka potrzeba czy nie? Bo wg instrukci tylko tryb Eco nie załącza grzałek przy CWU. Ten problem już został już wyjaśniony w innym wątku - zbyt mała powierzchnia wężownicy (1,7m2). I tak, mam włączony tryb Eco, grzałki nie załączają się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MMPC 30.05.2023 22:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2023 (edytowane) Grzałki zostały podłączone rozmyślnie, żeby mieć całościowe COP, aczkolwiek tak jak napisałeś - wielkiego wpływu na COP to nie ma biorąc pod uwagę czas ich działania. Pompę cyrkulacyjną oraz jednostkę wewnętrzną mam ponadto podłączone do inteligentnych gniazdek. Pompa cyrkulacyjna CWU pracując 20 godzin na dobę zużywa 3kWh na miesiąc. Jednostka wewnętrzna pompy ciepła, zasilająca również te zewnętrzne pompy obiegowe, od lutego do teraz zużyła 102kWh. Są to zatem raczej pomijalne wartości. Mam tryb cichy włączony, niestety okazuje się, że nie zapisałem daty jego włączenia, ale pamiętam że nie zauważyłem jego wpływu na COP/zużycie energii. Ten problem już został już wyjaśniony w innym wątku - zbyt mała powierzchnia wężownicy (1,7m2). I tak, mam włączony tryb Eco, grzałki nie załączają się. 1,7m2 nie tłumaczy takiego COP. Ja mam 1,4m2 w pompie 16kW (nie lubię wyrzucać rzeczy sprawnych) i średnie cop dla CWU to około 2,5 (nie liczyłem dokładnie) Jeszcze pytanie. Jak odczytałeś zużycie pomp obiegowych skoro pompy są zasilane z jednostki wewnętrznej? Edytowane 31 Maja 2023 przez MMPC Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 31.05.2023 14:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2023 (edytowane) Wg wstawionego wcześniej schematu - masz dwie pompki obiegowe za buforem i pisałeś, że pracują na maksymalnych przepływach.Razem z tą wewnątrz PC, to już 3 pompki.Nawet oszczędne pompki potrafią pobierać 80 Watt na maksymalnym przepływie, to przy pracy 7 dni / 24godz. swoje nabiją i obniżą SCOP.Zmierz temperatury wody na zasilaniu podłogówki i na powrocie z podłogówki do bufora (to co wychodzi i to co wraca do bufora po stronie podłogówki).Optymalna różnica temperatur dla podłogówki to 5*C.Jeśli masz mniej to można pomyśleć o obniżeniu przepływu na drugi bieg lub dać tryb automatyczny (bo wcześniej pisałeś, że taki jest).Tak by zbliżyć się do różnicy 5*C +/-2*C.A pobór prądu przez pompki może spaść o połowę. Ta wewnątrz PC jest sterowana przez PC i ma zmienne obroty zależne od zapotrzebowania. Do obserwacji czy to wpłynie negatywnie na taktowanie PC. Gdy te obiegówki i kilka innych poborów masz na liczniku od PC - to nie dziw się, że również dla bojlera CWU wychodzi niższy SCOP.Obiegówki pracując stale na max obrotach, podbijają pobór prądu również w trakcie grzania CWU zaburzając współczynnik SCOP. Pytanie jeszcze do jakiej temp. grzejesz bojler CWU.DeDitrich ma klasę energetyczną A (bez plusa) dla grzania CWU (napisali CWU nie podali do jakiej temp. wody), a CO do +35*C A++ - więc im wyższa temp. wody to bardziej na COP traci. I ta różnica będzie większa niż w innych PC z klasą A+++ dla wody +35*C i A++ dla wody +55*C. U mnie SCOP roczny dla CWU wychodzi ok. 2,6-2,8.PC 6 kW, z klasą A++ dla wody +55*C, bojler nierdzewny z wężownicą 2,5 m2 - no i na liczniku jest sama PC z jedną pompką wbudowaną w PC o zmiennych obrotach. Przy tym mamy mały pobór wody z grzaniem raz na dobę do +48*C (histereza 10*C).Tak więc i tu jest kilka zmiennych wpływających na końcowy SCOP. Edytowane 31 Maja 2023 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pdothash 31.05.2023 15:57 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2023 Wg wstawionego wcześniej schematu - masz dwie pompki obiegowe za buforem i pisałeś, że pracują na maksymalnych przepływach. Razem z tą wewnątrz PC, to już 3 pompki. Nawet oszczędne pompki potrafią pobierać 80 Watt na maksymalnym przepływie, to przy pracy 7 dni / 24godz. swoje nabiją i obniżą SCOP. Przyjmuję do wiadomości, natomiast żadna z tych pomp nie pracuje 24/7. Zmierz temperatury wody na zasilaniu podłogówki i na powrocie z podłogówki do bufora (to co wychodzi i to co wraca do bufora po stronie podłogówki). Optymalna różnica temperatur dla podłogówki to 5*C. Jeśli masz mniej to można pomyśleć o obniżeniu przepływu na drugi bieg lub dać tryb automatyczny (bo wcześniej pisałeś, że taki jest). Tak by zbliżyć się do różnicy 5*C +/-2*C. Dzięki za tę poradę, tego jeszcze nie próbowałem, niestety muszę z tym poczekać do jesieni. Gdy te obiegówki i kilka innych poborów masz na liczniku od PC - to nie dziw się, że również dla bojlera CWU wychodzi niższy SCOP. Obiegówki pracując stale na max obrotach, podbijają pobór prądu również w trakcie grzania CWU zaburzając współczynnik SCOP. PC grzeje albo CO albo CWU, tak więc przy grzaniu CWU te dwie zewnętrzne pompy obiegowe nigdy nie pracują, zatem nie wpływają na COP grzania CWU. Pytanie jeszcze do jakiej temp. grzejesz bojler CWU. Próbuję z różnymi konfiguracjami, ale zacznę od tego, że podobnie jak w przypadku CO nie ma możliwości stworzenia harmonogramu grzania/nie grzania. Można tylko zdefiniować temperaturę Komfortu i Eko i stworzyć harmonogram dla tych dwóch temperatur. Dodatkowo można zdefiniować histerezę CWU (wspólną dla obydwu temperatur) oraz maksymalną temperaturę wytwarzania CWU. Z tego co zaobserwowałem, to sprężarka wyłącza się gdy temperatura powrotu osiągnie maks. temperaturę wytwarzania CWU +1C. Obecnie mam ustawiony komfort 45C, Eko 35C, histereza 10C, maks. temperaturę wytwarzania CWU 47C. Komfort jest ustawiony w godzinach 4:30 - 10:00 oraz 15:00 - 21:00. Przy tej konfiguracji sprężarka włącza się co najmniej dwa razy na pojedynczy cykl grzania, ponieważ w momencie gdy temperatura powrotu osiąga 48C woda w zbiorniku nie jest jeszcze podgrzana do temperatury Komfortu, czyli 45C. Mam to ustawienie od trzech dni, jak na razie dwa dni z rzędu zużycie to 4kWh na dobę przy COP 1,8 oraz ośmiu załączeniach sprężarki na dobę. COP 1,8 to jeden z moich lepszych wyników, na 135 dni tylko cztery razy miałem COP 2,0. U mnie SCOP roczny dla CWU wychodzi ok. 2,6-2,8. PC 6 kW, z klasą A++ dla wody +55*C, bojler nierdzewny z wężownicą 2,5 m2 - no i na liczniku jest sama PC z jedną pompką wbudowaną w PC o zmiennych obrotach. Przy tym mamy mały pobór wody z grzaniem raz na dobę do +48*C (histereza 10*C). Wiesz w jakim tempie spada ci temperatura CWU? U mnie wychodzi od 7-10C na pięć godzin. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 31.05.2023 21:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2023 (edytowane) ... PC grzeje albo CO albo CWU, tak więc przy grzaniu CWU te dwie zewnętrzne pompy obiegowe nigdy nie pracują, zatem nie wpływają na COP grzania CWU. .... A to przepraszam, myślałem że pracują stale, niezależnie od PC. ... Wiesz w jakim tempie spada ci temperatura CWU? U mnie wychodzi od 7-10C na pięć godzin. .... U mnie w bojlerze 200L, temp. wody spada 6-13*C w ciągu doby. W zależności od dnia - ile wody zużyto. Swój bojler owinąłem dodatkowo 5 cm wełny mineralnej, a na wełnę założyłem ekran zagrzejnikowy. Cyrkulację miałem na zegarze gniazdkowym uruchamianą tylko wtedy gdy częściej korzysta się z ciepłej wody. Ale raczej to już nie działa - podejrzewam, że zakamieniał zawór zwrotny. Więc można przyjąć, że nie mam cyrkulacji. Też mam harmonogram zrobiony na zmiennej temp. wody. Komfort +48*C i Eco +44*C z histerezą 10*C. By wymusić grzanie CWU o określonej godzinie zmieniam temp. na komfort (w 1 godzinnym okienku), a przez resztę doby jest pilnowana Eco z histerezą 10*C. Kilka razy zauważyłem, że PC lepszy COP uzyskuje grzejąc CWU, gdy powietrze ma 10-18*C, a gdy jest cieplej powyżej +25*C i PC w słońcu - to jakby ma problem z rozwinięciem pełnej mocy. Z gorszym COP zagrzewa wodę tylko do +45*C, gdy wg harmonogramu powinna do +48*C. W zimie miałem okienko na Komfort między 13 - 14 godz. Obecnie między 9 - 10 godz. Ale w lato gdy wzrosną temp. powietrza będę musiał przestawić grzanie CWU na 6 - 7 godz. PV mam wschód-zachód - to wschodnia połać dachu rozpoczyna produkcję w lato już ok. 6:20 godz. Produkcję, która pozwoli pokryć pracę kompresora, bo budzić PV się zaczyna już koło 5 godz. ... Obecnie mam ustawiony komfort 45C, Eko 35C, histereza 10C, maks. temperaturę wytwarzania CWU 47C. ... Maks. temp. wytwarzania ustawiłbym na +65*C - wygląda na to, że jest to maks. temp. dopuszczalna. - po pierwsze ten limit nie pozwoli wyżej podnieść temp. wody gdybyś chciał wygrzewać Legionelę, wtedy jest potrzebna temp. +60 do +65*C. Ciekawe czy ten limit dotyczy też grzałki? czy tylko kompresora. Jeśli tylko kompresora, a masz wygrzewanie Legioneli - to od +47*C do +65*C grzeje grzałką - znowu psując COP. - po drugie ten limit przerywa Ci grzanie CWU i woda jest grzana w dwóch cyklach zamiast w jednym ciągłym cyklu - to też skutecznie psuje SCOP. Z kolei Eko +35*C minus histereza 10*C daje wodę +25*C. U mnie przy bojlerze 200L przy +25*C zaczyna brakować ciepłej wody na komfortowy prysznic. Więc nie ustawiałbym Eco niżej jak +40*C przy histerezie 10*C. Po to by mieć 5*C zapasu CWU. Edytowane 1 Czerwca 2023 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
goguś1719517740 01.06.2023 07:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2023 Taniej będzie pozbycie się tej pompy w sensownych pieniądzach i zrobienie samemu z klimatyzatora haier tayga czy gree amber prestige , przynajmniej parametry o niebo lepsze , u mnie w mrozy po minus 18 stopni dobowo szło 20kwh a normalnie przeciętnie 10-16kwh i to w cenie ok 7 tys zł a nie kilkukrotnie wyższych . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pdothash 09.06.2023 23:10 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2023 Maks. temp. wytwarzania ustawiłbym na +65*C Pomogło, ustawiłem na 65C 3 czerwca i od tego czasu spadła liczba cykli grzania a COP skoczyło do 2, co nadal jest żałośnie niską wartością, ale wcześniej było nawet mniej. - wygląda na to, że jest to maks. temp. dopuszczalna. U mnie maks to 70C, pewnie też spróbuję w pewnym momencie. - po pierwsze ten limit nie pozwoli wyżej podnieść temp. wody gdybyś chciał wygrzewać Legionelę, wtedy jest potrzebna temp. +60 do +65*C. Do tego mam osobne ustawienie i tutaj maks to aż 75C. Aczkolwiek mam to wyłączone Z kolei Eko +35*C minus histereza 10*C daje wodę +25*C. U mnie przy bojlerze 200L przy +25*C zaczyna brakować ciepłej wody na komfortowy prysznic. Więc nie ustawiałbym Eco niżej jak +40*C przy histerezie 10*C. Po to by mieć 5*C zapasu CWU. U mnie w założeniu Eko jest w czasie gdy nie potrzebuję ciepłej wody, czyli w nocy i przez kilka godzin w środku dnia. Taniej będzie pozbycie się tej pompy w sensownych pieniądzach i zrobienie samemu z klimatyzatora haier tayga czy gree amber prestige Nie jestem w stanie tego zrobić samemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
goguś1719517740 10.06.2023 06:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Czerwca 2023 Pomogło, ustawiłem na 65C 3 czerwca i od tego czasu spadła liczba cykli grzania a COP skoczyło do 2, co nadal jest żałośnie niską wartością, ale wcześniej było nawet mniej. U mnie maks to 70C, pewnie też spróbuję w pewnym momencie. Do tego mam osobne ustawienie i tutaj maks to aż 75C. Aczkolwiek mam to wyłączone U mnie w założeniu Eko jest w czasie gdy nie potrzebuję ciepłej wody, czyli w nocy i przez kilka godzin w środku dnia. Nie jestem w stanie tego zrobić samemu. Dasz radę to nic trudnego , na fejsboku jest grupa i wszelka pomoc . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 10.06.2023 19:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Czerwca 2023 Tyle, że tak na logikę klimatyzacja ma wymiennik pokojowy freon-powietrze,a dla grzania wody potrzebujemy wymiennika freon-woda.Więc by przy tym grzebać i dokonać odpowiedniej wymiany podzespołów - należy mieć uprawnienia i wiedzę z zakresu F-Gaz. To tak na początek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
goguś1719517740 11.06.2023 05:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2023 Tyle, że tak na logikę klimatyzacja ma wymiennik pokojowy freon-powietrze, a dla grzania wody potrzebujemy wymiennika freon-woda. Więc by przy tym grzebać i dokonać odpowiedniej wymiany podzespołów - należy mieć uprawnienia i wiedzę z zakresu F-Gaz. To tak na początek. To tak na początek ci powiem że ja taką pompą grzeję już prawie rok i grzeje co oraz cwu ,wymiennik pierwszy był robiony rura w rurze (bardzo dobry) teraz mam gaz/woda koszt ok 1000 zł działa tak samo . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
chcialbympompe 11.06.2023 06:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Czerwca 2023 To tak na początek ci powiem że ja taką pompą grzeję już prawie rok i grzeje co oraz cwu ,wymiennik pierwszy był robiony rura w rurze (bardzo dobry) teraz mam gaz/woda koszt ok 1000 zł działa tak samo . Co nie zmienia faktu, że trzeba mieć uprawnienia na F-gazy albo zlecić to komuś, kto je ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.