Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Budowa tarasu konstrukcja


furyan

Recommended Posts

Witam!

Zamierzam samemu zabrać się za wykonanie tarasu i zadaszenia.

Mieszkam na wyspach i zadaszenie ma być z drewna.

Chcę zacząc od zadaszenia, i tutaj pytania do was.

Przepraszam ale nie znam fachowych nazw poszczególnych materiałów wiec postaram sie to opisać jak najlepiej.

wymiary zadaszenia - Długość 8m x szerokość 3.5m x wysokość 2.3m, spad bardzo mały jakieś 5-10%.

Konstrukcja bedzie się opierała na długiej belce 8m ( 15cm x 7.5cm ) przykręconej na kotwy chemiczne co 80cm ? po drugiej stronie 4 słupy ( 15cm x 15cm ) przykręcone do kotew zatopionych w betonie głębokość 60cm , na to belki ( 15cm x 5cm ) co 60cm.

Na dach chce dać sklejke wodoodporną grubość 15-18mm lub deski ale raczej padnie na sklejke ponieważ deski mogą strzelać od temperatur, i na to gume EPDM ponieważ mam bardzo mały kąt nachylenia dachu , chyba że papa by też zdała egzamin ?

Dłga belka 8m będzie musiała być przekrojona na pół ponieważ idzie tam rura WCale to raczej nie osłabi konstrukcji.

 

Główne pytanie do was to czy główna belka mocowana na kotwach chemicznych wystarczy ? Czy dodatkowo wesprzeć ją słupami do ziemi ? Widziałem wiele projektów i niektórzy dają słupy a nie którzy nie i nie bardzo rozumiem dlaczego.

Dach wiadomo będzie troche ważył ale nie będą to kafelki tylko sklejka i epdm.

żadne inne tworzywo na pokrycie dachu nie bedzie pasowało z uwagi na niski kąt a musi być taki ponieważ na wysokości około 2.4m mam wyjście spalin od pieca.

Wstawiłem tutaj grafike jak to wygląda u mnie + projekt z neta troche inny niż mój ale zbliżony.

Również do przykręcenia poprzecznych belek chce zastosować wieszaki na legary i wkrętami to poskręcać wszystko a po drugiej strony zrobić zastrzały + długie wkręty, czy to wytrzyma? widze na remontach że legary na tych wieszakach wiszą i jest spoko.

Prosze o porady.

 

 

received_1646209462483823.jpgreceived_1332000400861235.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Dzieki za odpowiedz

Jasne że sie boję zaciemnienia zwłaszcza że zakryje drzwi salonu oraz jedno okno w kuchni ALE druga opcja to poliweglan lity który jest cholernie drogi.

Nie moge dać komorowego ponieważ kąt nachylenia dachu będzie bardzo mały - problemem robi mi wylot bojlera , przez to musze dać dach poniżej....

Myślałem o deskowaniu i papie ale co do desek boje sie że w upały zaczną "strzelać" i się ruszać, rozszerzać itp. lepiej wyglądają fakt ale nie chce problemów , sklejka 18mm jest mega solidna. Co do papy czy gontów to również za mały kąt prawda ?

Nie jestem w stanie wyliczyć ile dokładnie mi wyjdzie kąt ponieważ posadzka jest krzywa ale mniej więcej na szerokości 3.5 metra zadaszenia będę miał spadek około 15-20cm max

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocowanie belki na kotwach chemicznych wystarczy.

Jeśli na ścianie istnieje jakiekolwiek ocieplenie to powierzchnia belki będzie chroniła styropian i ewentualny tynk przed zgnieceniem.

Dodatkowo na szpilkach kotw można założyć tuleje z rur PVC.

Wieszaki mocowane do belki.

Pomyśl nad zmianą pokrycia. Mam u siebie poliwęglan komorowy 10mm i spadek 10 stopni.

Krokwie co 70 cm. W tamtym roku leżało tam 20 cm śniegu plus to co zlatywało z 45* dachu.

Zawsze można dać 16mm wzmocniony przegrodami wewnątrz.

Wspaniała rzecz, nie zaciemnia salonu i tarasu a jednocześnie chroni przed nadmiernym słońcem i wszelkimi opadami.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie zmień pokrycie na coś przeźroczystego albo po prostu chowane - typu roleta którą zwijasz jak chcesz słońce.

najtansze rozwiązania (nie polecam firmy tylko system) https://ecowind.pl/rolety-poziome-rzymskie-eco.php

lub droższe https://ogrodolandia.pl/roleta-do-zadaszenia-lamelowego-tulon

lub nawet sterowane elektrycznie (dodanie siłownika).

Belka przykręcona do takiego muru spokojnie wystarczy beż żadnych słupów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poliwęglan komorowy odrzuciłem tylko i wyłącznie za obawe przed powstawaniem glonów i brudu. Powiedziano mi że przy tak małym koncie nachylenia po jakims czasie pojawią się glony. Widziałem na wyspach kilka projektów z tym materiałem i wyglądało to fatalnie - panele były zielone w srodku.

Poliweglan stały 5mm to minimum 2.5tys funtów na taki dach wiec kosmos.

 

Myslałem też o tym aluminiowym stelarzu ci wysłałes w drugim linku.

Najwiekszy dostepny na wyspach to 7.2m x 3.5m i kosztuje 5tys funtów....

Za drewniany zaplaciłbym 2tys wiec duża różnica.

 

A co do mocowania legarów do belki systemem domowym czyli takie uchwyty z blachy czy to zda egzamin? Chciałem kłasc legary na belke ale nie mam tyle wysokosci wiec kolega podsunął mi pomysł aby użyc tych mocowac ( taka blacha w kształcie litery U )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poliwęglan komorowy odrzuciłem tylko i wyłącznie za obawe przed powstawaniem glonów i brudu. Powiedziano mi że przy tak małym koncie nachylenia po jakims czasie pojawią się glony. Widziałem na wyspach kilka projektów z tym materiałem i wyglądało to fatalnie - panele były zielone w srodku.

Poliweglan stały 5mm to minimum 2.5tys funtów na taki dach wiec kosmos.

 

Myslałem też o tym aluminiowym stelarzu ci wysłałes w drugim linku.

Najwiekszy dostepny na wyspach to 7.2m x 3.5m i kosztuje 5tys funtów....

Za drewniany zaplaciłbym 2tys wiec duża różnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Glony i brud w komorach nie zaistnieją jeżeli na obu końcach zgodnie z zasadami zastosujesz taśmę paroszczelną na dole kanałów oraz paroprzepuszczalną na górze aby ewentualne resztki miały ujście a robactwo nie miało tam dostępu.

Oba brzegi ostatecznie zamykasz profilem aluminiowym typy F i poliwęglanowym typu U-10

Mam taras zadaszony od 3 lat...…oprócz brudu i kurzu który co jakiś czas zmywa deszcz nic tam nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodzę się - wszystkie zadaszenia z poli komorowego jakie widzialem na tarasach są aż zielone od brudu. To zawsze będzie po czasie wyglądać fatalnie. Nawet przy spadkach powyżej 5 stopni.

Poza tym zawsze lepiej mieć mozliwość rozsunięcia zadaszenia jesli chcemy cieszyć się słoncem i wiaterkiem. Jak bedą mega upały i żar z nieba to po prostu zasuwasz i masz cień. Z przezroczystym dachem nic nie zrobisz.

Co do mocowań to te uchwyty typu U będą wystarczające o ile masz wystarczająco grubą belkę w - tj lepiej kupić taką 12x12 niż np 15x5cm.

Możesz sam zrobić konstrukcję z drewna i dokupić roletę zwijaną którą sam zamontujesz - możesz sobie zamówić w Polsce taki zestaw do samodzielnego montażu. Nam to uszyła żona sama bo akurat szycie to jej hobby ale gotowe zestawy to nie są jakieś duże pieniadze w Polsce. Troche tylko kosztują te akcesroria typu wozki, rolki i mocowania bo to wszystko jest robione z nierdzewki.

U ciebie jest spora długość wiec robiłbym to raczej na dwóch osobnych roletach. Jedna chowana na lewy bok a druga chowana na prawy i spotykają się na środku. W tego typu rozwiązaniach unika się dłuższych rolet niż 6m bo obciążenie linek jest za duże i roleta środkiem będzie wyrażnie opadnięta.

I radzę raczej kupować belki z drewna klejonego wzdłuznie bo nie pęka i nie krzywi się tak jak lite.

Edytowane przez dwiecegly
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem bezpośrednio do producenta w sprawie komorowego poliwęglanu i powiedziano mi że przy takim kącie nachylenia para i glony raczej w koncu się pojawią dlatego myślałem o stałym ale cena tragiczna.

Widziałem te rolety z materiału ale jakoś mi sie to nie podoba , na wyspach również są niezłe wichury i bałbym się że jak kiedyś zapomne to zwinąć to mi odfrunie do sąsiada.

Widziałem projekty zadaszonych tarasów i wygląda to super tylko nie wiem jak mocno zaciemni mi salon.

Belke ok dam grubszą wedle zalecen.

 

Ps za sklejke + EPDM wyszło mi 1200 funtów a jakbym dołożył tysiaka to moge w to miejsce zainstalować stały poliwęglan, czy 4mm będzie wystarczające czy grubszy ?

Również przy poliwęglanie który jest znacznie lżejszy od sklejki co jaki odstęp mam dawać legary ? 70cm ? Zadaszenie bedzie miało 3.5 albo 4m czy w takim wypadku po środku między legarami dać jakieś wzmocnienia?

taki tarasik wygląda bajecznie

[ATTACH=CONFIG]465803[/ATTACH]

Edytowane przez furyan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Decydując sie na stałe zadaszenie nie masz żadnego wpływu na to czy będziesz miał światło czy nie. Zobacz ile jest postów na forum ludzi ktorzy mają problem z upałem na tarasie w letnie dni z przerozczystym zadaszeniem. Z drugiej stronie jak przykryjesz się gumą to będziesz miał piwnicę w salonie i tym drugim pomieszczeniu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej odpada taka opcja , czytałem o poliwęglanach mlecznych oraz zadymionych że nie przepuszczają tak światła i ciepła jak przezroczysty. czy ktoś już budował coś takiego aby potwierdzić teorie ?

Ten zadymiony wyglądałby świetnie z drewnianym stelarzem.

 

Edit:

Właśnie przejrzałem oferty na wyspach i niestety ale najwieksze dostepne formaty litego poliwęglanu to 3 metry w szerokości co jest nie wystarczające dla mojego dachu a więc pomysł padł.....

Edytowane przez furyan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dalej jak 2 tygodnie temu bylem na grilu pod tarasem krytym mlecznym poli i slonce dawało w kość. Na pewno coś tam hamuje ale np jak to bedzie 20% to tyle samo procent światła bedzie mniej w domu. Więc coś za coś.

W GB chyba nie ma za dużo slonca przez wiekszosc roku więc ja bym go jeszcze nie ograniczał bo od jesieni do wiosny to może być problem. Ale to twój dom i twoja decyzja.

Tarasy kryte nieprzepuszczajacym pokryciem są modne i praktyczne w poludniowej Europie z wiadomych względów. W PL od wielu lat modne są pokrycia które można rozsuwać i zasuwać wedle uznania. Mają swoje wady ale zalet jest więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To forum przekonało mnie do poliwęglanu ale niestety w uk nie ma takich dużych płyt.

Komorowego nie chce bo jestem pewien że z czasem zacznie to gnić.

Pozostaje mi stałe zadaszenie czyli oryginalny plan lub poczekam i dołoże do aluminiowej konstrukcji którą można otwierać lub zamykać ale koszt takiej przyjemności około 5tyś funtów wiec kosmos.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie pytanie jeszcze co do konstrukcji.

Budowa będzie z drewna - cisnieniowo impregnowanego w kolorze brązowym.

Wiem że po jakimś czasie ten brązowy barwnik sie wybieli więc myślałem o tym aby postawić konstrukcje , poczekać ze dwa tygodnie aż drewno wyschnie ( będzie mokre od impregnatu ) i wtedy pomalować to czymś w rodzaju lakiero bejcy do drewna ogrodowego - zewnętrznego.

Pytanie czy moge po dwóch tygodniach to pomalować ? kolega mi powiedział że powinienem poczekać z rok aż miedz która znajduje się w impregnacie odparuje.

Drugą opcją jest kupić naturalne drewno i samemu to zaimpregnować ale wydaje mi się że cisnieniowa impregnacja jest lepsza ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Impregnacja ciśnieniowa jest o wiele lepszą metodą niż malowanie pędzlem.

Dzieje się tak, ze względu na wymuszone ciśnieniem wnikanie impregnatu w otwory kapilarne drewna.

Kolega, który powiedział, że miedź odparuje, nie wie co mówi.

Po pierwsze, miedź to metal i w praktyce (1 atm, 20 st.C) nie odparowuje. Po drugie w niektórych impregnatach są np. sole miedzi i one właśnie NIE POWINNY "odparować". Jeśli "odparują" to drewno przestanie być chronione. Substancje chroniące drewno bywają rozpuszczane w wodzie, olejach lub innych nośnikach i to te nośniki odparowują. Jeśli rozpuszczalnikiem są oleje, malowanie może być poważnie utrudnione lub niemożliwe.

Dowedz się, od firmy, która będzie impregnować ciśnieniowo, czy będziesz mógł pomalować drewno. Po jakim czasie?

Jeśli usłyszysz odpowiedź, że nie trzeba malować to prawdopodobnie znaczy, że impregnat jest olejowy i malować nie można. Popytaj wówczas w innych firmach.

Zobacz co proponują i popytaj o trwałość ich rozwiązań.

 

A teraz najważniejsz: nie pytaj czy dana konstrukcja wytrzyma. To bez sensu.

Konstrukcje się liczy a nie porównuje z innymi.

Nie jest to wiedza tajemna, kiedyś widziałem tabele w necie do liczenia belek, tabele np. obciążeń śniegiem znajdziesz na pewno.

Zresztą konstruktor za policzenie czegoś takiego nie weźnie wielkich pieniędzy - zapytaj, może zaoszczędzisz na materiałach.

Weź np. zapytaj w Polsce - zapłacisz przelewem, wyniki dostaniesz mailem, tylko zaznacz, że ma liczyć dla odpowiedniego regionu w Anglii.

Powodzenia :)

Edytowane przez Jendrass
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W terenach gdzie mieszkamy właśnie nie ma śniegu a jak już spadnie to 1cm więc tak naprawde konstrukcja nie musi być solidna ale i tak w razie czego wole zrobić konkretny stelarz.

Zapytam się o metode impregnacji drewna ale szczerze wątpie że będzie tam ktokolwiek kto będzie miał wiedze - tutaj są same markety niestety.

Na pewno nie jest to żaden olej bo ciełem takie belki mnustwo razy i przy cięciu lub wkręcaniu wkrętów widać jak impregnant wypływa - wodna konsystencja.

Poliwęglan wybiore albo mleczny albo brązowy , ten brązowy wygląda fajniej ale nie wiem czy nie bedzie przepuszczał tyle światła co mleczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...