Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Projekt prostego w budowie domu 110 - 120 m2


Recommended Posts

Porównaj poprzez liczenie (a nie przeczucie) czy lepiej jest dać ścianę z BK 24cm + 20 cm styro czy silkę 18 cm + 26 cm styro.

 

Po drugie, oszczędza się i na ogrzewaniu i na chłodzeniu i na zakupie pompy ciepła, bo zamiast np 7 kW wystarczy 5 kW. Jak się po wielu latach zepsuje, to znów będzie oszczędność.

 

4 lata temu wystarczało 12 cm styropianu? A dziś trzeba zrobić termomodernizację dużo droższą niż wtedy dodatkowe kilkanaście cm styropianu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 109
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Domowi z 30-ma centymetrami styropianu też nie przeszkadza lambda warstwy konstrukcyjnej. Producenci BK wmówili inwestorom, że dom ociepla się murem, a ci w kółko to powtarzają.

 

A masz między ścianą konstrukcyjną a gruntem i światem zewnętrznym wszędzie 30cm termoizolacji? Ja do gruntu mam zero pod ścianą konstrukcyjną a przy stolarce może ze 3 cm.

 

attachment.php?attachmentid=417414&d=1534112411

 

To latem, wszystkie ściany wewnętrzne (z lewej strony działowa, z prawej konstrukcyjna). Zimą oczywiście ciepło z wylewki grzewczej ucieka do gruntu ale na termowizji to słabo widać.

Jak się przyjrzysz, to w nieotynkowanych wtedy jeszcze otworach drzwiowych mostka nie ma. Całą robotę robi tynk o lambdzie podobnej do silki. Jakbym teraz robił, to bym najpierw robił posadzkę (styk EPS z BK bezpośrednio) i dopiero tynki.

 

attachment.php?attachmentid=430254

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BK to ma zalety dla wykonawcy i to spore zalety.

Murujesz sam - tylko BK, nie murujesz - po kiego BK.

 

źródło stare, ale poza cenami to aktualne.

Raczej wymysły jakiegoś teoretyka. Jak można napisać, że ceramika poryzowana ma znaczna nasiąkliwość i jednocześnie wysoką mrozoodporność? Taki materiał niezabezpieczony przed zalewaniem deszczami wygląda po kilkunasu latach jak kupka gruzu. To nawet nie ma startu do cegły pełnej czerwonej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet nie patrzyłem - porównywałem tą tabele pod kątem BK i silka.

Nawet jak uznasz, ze tabela jest od czapy to nadal jesteś za silką tylko pewnie z innych powodów niż te z tabeli :)

Ja tylko twierdzę, że tabela jest z dupy wzięta - mieszkanka prawd, półprawd i głupot. Np BK jest kruchy, a nie silka nie? Ehh.

 

Silikat wybrałem ze względu na dużą akumulacyjność cieplną, co ma znaczenie przy chłodzeniu pasywnym (oddawanie ciepła nocnym wietrzeniem w ciągu lata). Druga w kolejce była wytrzymałość - mogłem legalnie wykonać relatywnie cienkie i jednocześnie wytrzymałe i akustycznie izolacyjne ściany. I to był trzeci argument. Mieszkałem w bloku z Porothermu przez 10 lat i latem nie dało się w nim wytrzymać, tak szybko się przegrzewał. Zimą było OK, akustyka też OK. BK ciężkich gatunków też jest OK, bardzo dobry materiał, ale silikat bardzo ładnie wyrównuje temperatury dobowe i super wycisza. Porothermu to bym nigdy nie polecał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

źródło stare, ale poza cenami to aktualne.

matbud.jpg

 

Co niby się dzieje z BK wystawionym na warunki atmosferyczne? Od czasów budowy mam kilka bloczków pod chmurką - od kilku lat stoi na nich buda psa. Leje się deszcz, śnieg, nasiąkają, woda rozmarza w nich i rozmarza. W rodzinie mamy dom z BK który z ćwierć wieku stał nieotynkowany. Nic się z BK nie dzieje.

 

Niby keramzytobeton ma wyższą termoizolacyjność od BK? Pustak Leca BLOK 24 λ = 0,191 W/mK BK Solbet 500 0,130 BK Solbet 350 0,085

 

Wytrzymałość na ściskanie: 2,5 MPa - tyle samo Leca co BK Solbet 500. Ale w tabelce to dla jednego oznacza to "dobra" a dla innego "słaba" - chociaż liczba ta sama.

 

 

Czyli krótko - bzdury.

 

Pierwszą warstwę należy zrobić na ciepły BK, potem wyżej silka, a tynkować właśnie nie do końca w dół, tylko do posadzki.

 

I jakie wtedy ma zalety silka? Jak ta słabo odporna na ściskanie warstwa BK zniesie obciążenie murem z silki?

I co z otworami na stolarkę?

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jakie wtedy ma zalety silka? Jak ta słabo odporna na ściskanie warstwa BK zniesie obciążenie murem z silki?

I co z otworami na stolarkę?

A co z otworami? Są :p

Te dolne 20 cm BK nie powinno przeszkadzać w niczym, ponieważ normalny człowiek da minimum te 15 cm styropianu pod posadzkę. Do tego posadzka, okładzina i będzie na pewno powyżej 20 cm.

 

BK ma mieć wystarczającą odporność na ściskanie i tyle. Grubość ściany to też grubość podpory pod strop. Najważniejsza jest (dla mnie) akumulacyjność cieplna i izolacyjność akustyczna. Od tego jest właśnie projekt, żeby to wszystko spasować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki casual orzeźwiłeś mnie ;)

 

Jakie macie wskazówki co do projektów? Może jakiś gotowiec ktoś zna co w/w zawiera + delikatna adaptacja.

Gotowiec plus adaptacja to bardzo dobry kierunek. Projektów jest tysiace da się dopasować.

Wyszukiwarki z rozbudowanymi filtrami:

http://www.tooba.pl

http://www.extradom.pl/projekty-domow

 

Na co jeszcze zwrócić uwagę w początkowej fazie?

Podjąć dezycję czy wszystko zlecasz czy część chcesz robic sam/z rodziną.

Architekt adaptujacy lokalny co to zna i lubi się z decydentami (złe to ale pragmatyczne).

Zabezpieczyć kasę z buforem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co z otworami? Są :p

 

No są. Są. Są zawsze mostkiem termicznym. Kwestia, jak wielkim. Jakim u Ciebie? U mnie takim:

Dla porównania moje od zewnąrz (po bokach BK500, od góry nadproże prefabrykowane BK, na dole "ciepły parapet" - 20cm grafitu, okna zlicowane z nasuniętym EPSem tak daleko, jak poczucie estetyki żony pozwoliło):

attachment.php?attachmentid=460243

 

BTW na dole mostka nie ma (czy raczej jest prawie niewidoczny) - zasługa ciepłego parapetu. Lambda materiału dookoła okna ma duże znaczenie.

 

A to nie tylko strata złotówek ale przede wszystkim ryzyko wykraplania, grzyba i pleśni. Zwłaszcza przy ogrzewaniu podłogowym, przy którym konwekcja praktycznie nie istnieje i wymiana powietrza przy oknie jest zerowa i jak ktoś chce mieć komfort wilgotności (czy to korzystając z nawilżaczy, czy ERV).

 

Najważniejsza jest (dla mnie) akumulacyjność cieplna i izolacyjność akustyczna.

 

Dobrze pamiętam, że masz strop akustyczny? Znaczy pudło rezonansowe? Coś niekonsekwentna ta najważniejszość akustyki.

Czy może źle pamiętam, i masz strop monolityczny, żeby z nawiązką nie zaprzepaścić zysków z silki znikomą izolacją akustyczną od góry?

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BTW na dole mostka nie ma (czy raczej jest prawie niewidoczny) - zasługa ciepłego parapetu. Lambda materiału dookoła okna ma duże znaczenie.

Kiedyś porównywałem zdjęcia termowizyjne dla ciepłego montażu w MOWO i zwyczajnie, jak u Ciebie i "na oko" wyglądały te mostki bardzo podobnie. Jak oszacowałem na podstawie podanych w Sieci danych, różnica między tymi montażami w największe mrozy (-16 dla Gdyni) wynosiła dla całego mojego domu mniej niż 100W (piszę z głowy). Nawet niech będzie 200W przez te 3% sezonu grzewczego - naprawdę nie umrę od rachunków.

Dobrze pamiętam, że masz strop akustyczny? Znaczy pudło rezonansowe? Coś niekonsekwentna ta najważniejszość akustyki.

Czy może źle pamiętam, i masz strop monolityczny, żeby z nawiązką nie zaprzepaścić zysków z silki znikomą izolacją akustyczną od góry?

Nad głową mam wiązary, pół metra wełny, poddasze nie mieszkalne, potem pełne deskowanie, papa, dachówka. Może i akustycznie da się to lepiej zrobić, ale u mnie akurat większym problemem jest bliskie położenie drogi z płytami YOMB - to jest największe źródło hałasu. Ściany i szczelna stolarka (fixy) od strony ulicy dobrze go wygłuszają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W życiu bym nie chcial mieć 26cm styro, ciekawe jak wyglądają wtedy otwory okienne. By spełnić UW ściany wystarczy dziś 15cm, oczywiście przy BK

Tak 6 lat temu przy WT 2017 spełniało się normy ściany mając BK i 12 cm styropianu. Co z super ciepłej ściany, jeśli dasz duze przeszklenie które ma UW 0.9? Ocieplacie ścianę na maksa a ciepło i tak wieje oknem albo dachem, zależy jaki dom. Bo zdarzają się sytuację że na ścianę idzie super lambda styro grafit a w sufit podwieszany pchają wełnę 25cm :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś porównywałem zdjęcia termowizyjne dla ciepłego montażu w MOWO i zwyczajnie, jak u Ciebie i "na oko"

 

Jakie cyferki przy MOWO widzało oko? Bo chyba nie masz na myśli kolorów, które termowizja standardowo daje takie same dla najcieplejszego miejsca (niezależnie od tego, czy to jest +300 czy -2*)?

 

Nad głową mam wiązary, pół metra wełny, poddasze nie mieszkalne, potem pełne deskowanie, papa, dachówka. Może i akustycznie da się to lepiej zrobić, ale u mnie akurat większym problemem jest bliskie położenie drogi z płytami YOMB - to jest największe źródło hałasu. Ściany i szczelna stolarka (fixy) od strony ulicy dobrze go wygłuszają.

 

Pół metra wełny waży z 9x mniej, niż 24cm BK500.

Naprawdę uważasz, że dźwięk biegnie po linii prostej? Weź popatrz na różne eksperymenty z falami dźwiękowymi.

Akustyka domu jest tak dobra, jak jego najsłabsze ogniwo. Nie ma sensu się skupiać na murze, jak robisz autostradę akustyczną od góry. Jakbyś zrobił strop monolityczny - miałoby sens akustyczny stosowanie silki. A tak idę o zakład, że z BK i stropem monolitycznym mam ciszej, niż Ty z silką i pudłem rezonansowym nad głową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie cyferki przy MOWO widzało oko? Bo chyba nie masz na myśli kolorów, które termowizja standardowo daje takie same dla najcieplejszego miejsca (niezależnie od tego, czy to jest +300 czy -2*)?

Założyłem wątek na ten temat, poszukaj, mi się nie chce.

Pół metra wełny waży z 9x mniej, niż 24cm BK500.

Naprawdę uważasz, że dźwięk biegnie po linii prostej? Weź popatrz na różne eksperymenty z falami dźwiękowymi.

Akustyka domu jest tak dobra, jak jego najsłabsze ogniwo. Nie ma sensu się skupiać na murze, jak robisz autostradę akustyczną od góry. Jakbyś zrobił strop monolityczny - miałoby sens akustyczny stosowanie silki. A tak idę o zakład, że z BK i stropem monolitycznym mam ciszej, niż Ty z silką i pudłem rezonansowym nad głową.

Wiem co słyszę. Goście też się dziwią, jak u mnie jest cicho. Wiatr hula, a w domu widać tylko tańczące drzewa i krzaki. Pudło rezonansowe było do czasu, aż włożyłem wełnę na poddaszu - od razu cisza się zrobiła aż w uszach dzwoni. Na poddaszu też zresztą nie jest jakoś głośno, bo na ścianach szczytowych mam przecież jeszcze 30 cm styropianu. Na poddaszu słychać najbardziej szum deszczu (i faktycznie jest to szum) i te odgłosy od YOMBów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...