Iskierniczek 25.11.2023 20:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2023 Witam wszystkich. Wczoraj zadzwonił do mnie budowlaniec z informacją, że ruszamy z budową w grudniu, według niego zima ma być ciepła (do -5stC), wiec nic nie szkodzi na przeszkodzie aby fundament zrobić jeszcze tego roku.Dodatki do betonu są, że do wspomnianej temp -5stC można robić a dodatkowo zastosuje jakiś dodatek W10 który spowoduje to, że beton będzie wodoodporny? Ale do rzeczy, bo to mnie najbardziej "przeraża", to spadek terenu który wyszedł w trakcie prac geodety w trakcie tyczenia osi budynku. Spadek od zawsze był widoczny, ale z racji że go nikt nie mierzył nie wyglądało to aż tak źle.Mianowicie "poziom 0" budynku został wytyczony przez geodetę i znajduje się 5cm poniżej drogi asfaltowej (odległość drogi od budynku to 15m), szerokość budynku to kolejne 8,5m.Nie dość, że jest spadek po szerokości budynku, to jeszcze po długości w stronę płotu sąsiada. Dom budowany w Katowicach, strefa przemarzania dla tego terenu to 1,2m Jeśli dobrze zrozumiałem budowlańca z jednej strony spód ławy fundamentowej będzie ok 30cm poniżej warstwy obecnego gruntu, straszy mnie że fundament będzie w tej sytuacji przemarzać.Dla budowlańca to żaden problem, mówi "odsypiemy fundament" tym co wykopiemy ale, że do granicy działki jest 4m na której trzeba zgubić 90cm różnicy wysokości, do tego jeszcze przed płotem są posadzone tuje z czego robi się już jakieś fizyczne 2,5-3m, a cały teren sąsiada również będzie poniżej, wiec cała woda opadowa będzie mocno kierowana na jego posesję.. Co teraz zrobić w tej sytuacji? jak z tego wyjść aby fundament był dobrze zrobiony i nie przemarzał a do tego aby w deszczowe dni nie zalewać sąsiada, bo jak wyczytałem, sąsiad może się domagać ode mnie zagospodarowania wody trafiającej na jego działkę z powodu podniesienia terenu u mnie. Rysunek odręczny więc nie ma skali, ale naszkicowałem o co mi chodzi. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jajmar 25.11.2023 21:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2023 Pierwsza sprawa to takie sprawy jak rzędne zera i fundamentów powinny wynikać z projektu. Wg mnie zero budynku -10 względem drogi to "za nisko"weż pod uwagę że droga w ciągu kilku lat zapewne w trakcie remontów podniesie sie do góry i Twój dom będzie "utopiony". Ja bym zerem wyszedl wyżej. Budowanie ławy -30 od terenu jest złym rozwiąaniem, jeżeli nie planujesz obsypywania budynku to zrób ławy schodkowe. To powinno wynikac z projektu. Nie daj sobie wmówić że ława schodkowa to drogi czy zly pomysł. Ani to trudne ani drogie, +50kd stali i może z 0,5m3 betonu. Te wartości tak dla zobrazowania, bo może wyść mniej lub ciut wiecej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Robinson74 25.11.2023 23:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2023 Zaproponuj budowlańcowi, żeby sobie poszedł w zimie na inną budowę, a nie na Twoją.. Spód ławy powinien być te 120 cm poniżej obsypanego terenu docelowego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
d7d 26.11.2023 17:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2023 Zapytaj swojego architekta jakie przewidział poziomy terenu wokół projektowanego budynku i jak ma wyglądać ukształtowani terenu na działce z uwzględnieniem poziomów sąsiednich działek.Poziom posadowienia spodu ław to wstępnie powinno być -1,20 m poniżej otaczającego terenu.Są dopuszczalne odstępstwa ale to musi wynikać z badań gruntu i analizy konstrukcyjnej. Rozpoczęcie budowy w grudniu nie ma sensu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Adiš1719517701 27.11.2023 05:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2023 (edytowane) Jesli dzialka sasiada naturalnie jest nizej niz twoja, to i tak woda splywala na jego strone, jedynie mozesz zagospodarowac wode z dachu , rynny poprowadzic w innym kierunku. ew. do jakis zbiornikow . Ps. Katowice sa w strefie 1m przemerzania gruntu , a w nowych propozycjach nawet mniej ( 0,82cm ) Edytowane 27 Listopada 2023 przez Adiš Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Iskierniczek 10.02.2024 21:05 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Lutego (edytowane) Hej. Trochę odświeżę temat, gdyż budowa z dnia na dzień idzie do przodu.Znów kolejny "dylemat" przed którym postawił mnie budowlaniec.Finalnie pogłębiliśmy wykop dzięki czemu podstawa ławy fundamentowej znajduje się ok 1,1m pod poziomem gruntu, oraz wyszliśmy trochę wyżej ponad grunt, jesteśmy mniej więcej równo z drogą asfaltową, która idzie wzdłuż granicy działki.Ściana fundamentowa ma 1,2m wysokości dokładnie na wysokość XPS, jednak ciągle budowlaniec próbuje mnie przekonać do swojej racji, że fundament mam "za wysoki", że to jest źle, nie wiem w czym jest rzecz, że tak mnie do tego namawia aby go finalnie obniżyć.Obecnie przekonuje mnie aby obniżyć poziom chudego betonu, żeby jego górna warstwa była obniżona o ok. 15cm tak aby poziom zero uzyskać dopiero po położeniu styropianu 10cm + 5cm (finalnie 15cm), po wylaniu chudego finalna podłoga podniesie się o 10cm zamiast o 25cm.O co mu dokładnie chodzi przedstawiłem na zdjęciu (oczywiście ponownie bez skali), normalnie według projektu chudy beton sięga do poziomu 0 fundamentu, następnie 15cm styropianu + 8cm wylewki + 2cm klej i płytka czyli mniej więcej poziom finalnej podłogi po której będę chodził będzie na poziomie pierwszej warstwy pustaka. Niby pierdoła, niby to nic takiego ale zastanawia mnie to czy na kolejnych etapach budowy wod-kan, schodów, montażu okien i drzwi nie będzie to problematyczne. Dziękuję za porady. [ATTACH=CONFIG]468099[/ATTACH]Niestety nie wiem, jak dodać ten plik aby był wyświetlany pionowo. Edytowane 10 Lutego przez Iskierniczek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 11.02.2024 09:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego Hej. Trochę odświeżę temat, gdyż budowa z dnia na dzień idzie do przodu. Znów kolejny "dylemat" przed którym postawił mnie budowlaniec. Finalnie pogłębiliśmy wykop dzięki czemu podstawa ławy fundamentowej znajduje się ok 1,1m pod poziomem gruntu, oraz wyszliśmy trochę wyżej ponad grunt, jesteśmy mniej więcej równo z drogą asfaltową, która idzie wzdłuż granicy działki. Ściana fundamentowa ma 1,2m wysokości dokładnie na wysokość XPS, jednak ciągle budowlaniec próbuje mnie przekonać do swojej racji, że fundament mam "za wysoki", że to jest źle, nie wiem w czym jest rzecz, że tak mnie do tego namawia aby go finalnie obniżyć. Obecnie przekonuje mnie aby obniżyć poziom chudego betonu, żeby jego górna warstwa była obniżona o ok. 15cm tak aby poziom zero uzyskać dopiero po położeniu styropianu 10cm + 5cm (finalnie 15cm), po wylaniu chudego finalna podłoga podniesie się o 10cm zamiast o 25cm. O co mu dokładnie chodzi przedstawiłem na zdjęciu (oczywiście ponownie bez skali), normalnie według projektu chudy beton sięga do poziomu 0 fundamentu, następnie 15cm styropianu + 8cm wylewki + 2cm klej i płytka czyli mniej więcej poziom finalnej podłogi po której będę chodził będzie na poziomie pierwszej warstwy pustaka. Niby pierdoła, niby to nic takiego ale zastanawia mnie to czy na kolejnych etapach budowy wod-kan, schodów, montażu okien i drzwi nie będzie to problematyczne. Dziękuję za porady. [ATTACH=CONFIG]468099[/ATTACH] Niestety nie wiem, jak dodać ten plik aby był wyświetlany pionowo. Po pierwsze to głębokość posadowienia ławy fundamentowej powinna wynikać z poziomu przemarzania i badania gruntu czyli głębokości warstwy nośnej gruntu. Wysokość fundamentów czyli owe 60cm ponad poziom gruntu jest uzależnione od charakteru konkretnej działki, poziomu okolicznych terenów oraz poziomu drogi dojazdowej . Nawieziesz tam 15 - 20 cm ziemi ogrodowej do posiania trawy a wokół budynku dasz opaskę z polbruku lub otoczaka więc cokół budynku o wysokości finalnej 35 - 40 cm ponad grunt ze względu na poziom finalny podłogi 15cm XPS +8cm jastrychu + 1 - 2cm da 60 cm ponad poziom gruntu Z poziomu ścieżki to są 4 stopnie schodów czyli jednak trochę wysoko. Poziom chudziaka czyli płyty podłogowej musi znajdować się na poziomie fundamentów a ocieplenie 15cm XPS i pozostałe 8 - 9cm podłogi na poziomie ciepłej ściany ze względu na ucieczkę ciepła z warstwy jastrychu pzrez zimne bloczki betonowe. Jeżeli działka na to pozwala to porozmawiał bym z projektantem który wyznaczał taki poziom aby przedstawił argumenty za i przeciw oraz obnizluł poziom o minimum 1 bloczek betonowy czyli 14cm +2cm zaprawy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 11.02.2024 09:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego (edytowane) Niby pierdoła, niby to nic takiego ale zastanawia mnie to czy na kolejnych etapach budowy wod-kan, schodów, montażu okien i drzwi nie będzie to problematyczne. Chudziaka rób na równo ze ścianami, żeby hydroizolacja pozioma była jedną płaszczyzną od zewnętrznych krawędzi termoizolacji ścian. Pilnuj poziomu p.p.p. z planu zagospodarowania terenu. Czyli powierzchnia, której będzie dotykała stopa w wykończonym domu (razem z okładziną). To jest poziom zero - a nie góra ściany fundamentowej czy chudziaka. Na pewno dobrze to jest wyznaczone? Na hydroizolację poziomą daj EPS. Nie ma sensu tu dopłać do XPS. Rozumiem, że na ścianie fundamentowej będzie XPS a nadziemia EPS. Generalna zasada - jak nie masz naprawdę dobrze rozpoznanego tematu i solidnego uzasadnienia dla innego działania - rob zgodnie z projektem. Edytowane 11 Lutego przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej733 11.02.2024 11:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego Masz teraz 60 cm , wg projektu będzie 85 cm do gruntu, piszesz że obecnie poziom fundamentów to poziom drogi. Aby uzyskać spadek do drogi musisz nawieźć 85 cm piasku, to pewnie 30 wywrotek po 600 zł. A skoro nawozić to po co było się tak zagłębiać w grunt? Jeżeli te koszty mają być po stronie wykonawcy to się nie dziwię . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Iskierniczek 13.02.2024 07:58 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego (edytowane) Jesli dzialka sasiada naturalnie jest nizej niz twoja, to i tak woda splywala na jego strone, jedynie mozesz zagospodarowac wode z dachu , rynny poprowadzic w innym kierunku. ew. do jakis zbiornikow . Ps. Katowice sa w strefie 1m przemerzania gruntu , a w nowych propozycjach nawet mniej ( 0,82cm ) Tak też chciałbym zrobić, deszczówkę przekierować do jakiegoś zakopanego zbiornika jednak nie wiem na ten moment jak to zrobić. Po pierwsze to głębokość posadowienia ławy fundamentowej powinna wynikać z poziomu przemarzania i badania gruntu czyli głębokości warstwy nośnej gruntu. ...... Jeżeli działka na to pozwala to porozmawiał bym z projektantem który wyznaczał taki poziom aby przedstawił argumenty za i przeciw oraz obnizluł poziom o minimum 1 bloczek betonowy czyli 14cm +2cm zaprawy Ściany fundamentu są już wykonane z bloczków szalunkowych zalanych betonem, zabezpieczone dysperbentem a dziś izolują go XPS 15cm. Masz teraz 60 cm , wg projektu będzie 85 cm do gruntu, piszesz że obecnie poziom fundamentów to poziom drogi. Aby uzyskać spadek do drogi musisz nawieźć 85 cm piasku, to pewnie 30 wywrotek po 600 zł. A skoro nawozić to po co było się tak zagłębiać w grunt? Jeżeli te koszty mają być po stronie wykonawcy to się nie dziwię . Publiczna droga asfaltowa to najwyższy punkt otaczającego mnie terenu, moja działka i sąsiednie mają spadek ok. 1m po długości, podnosić się powyżej drogi raczej nie ma sensu. O zagłębieniu fundamentu o jedną warstwę pustaka ok 20-25cm zdecydowałem kiedy wykonawca straszył mnie, że fundament będzie przemarzał zwłaszcza po stronie gdzie będzie najmniej zagłębiony w gruncie, a i tak będę musiał dodatkowo obsypać fundament aby uzyskać te minimum 0,82m. Chudziaka rób na równo ze ścianami, żeby hydroizolacja pozioma była jedną płaszczyzną od zewnętrznych krawędzi termoizolacji ścian. Pilnuj poziomu p.p.p. z planu zagospodarowania terenu. Czyli powierzchnia, której będzie dotykała stopa w wykończonym domu (razem z okładziną). To jest poziom zero - a nie góra ściany fundamentowej czy chudziaka. Na pewno dobrze to jest wyznaczone? Na hydroizolację poziomą daj EPS. Nie ma sensu tu dopłać do XPS. Rozumiem, że na ścianie fundamentowej będzie XPS a nadziemia EPS. Generalna zasada - jak nie masz naprawdę dobrze rozpoznanego tematu i solidnego uzasadnienia dla innego działania - rob zgodnie z projektem. Przekonują mnie Twoje argumenty, jednak wykonawca doradza a wręcz bym powiedział, że nalega na to aby obniżyć chudy beton o grubość styropianu na podłodze jak na moim szkicu aby poziom 0 wyznaczony przez geodetę był już z styropianem, niestety nie rozumiem dlaczego. Edytowane 13 Lutego przez Iskierniczek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 13.02.2024 09:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego (edytowane) nalega na to aby obniżyć chudy beton o grubość styropianu na podłodze jak na moim szkicu aby poziom 0 wyznaczony przez geodetę był już z styropianem, niestety nie rozumiem dlaczego. Jakbym miał zgadywać, to bym obstawiał, że się walnął i wymurował za wysokie ściany fundamentowe. I teraz nie chce mu się ich demolować (a jeszcze większy kłopot, jak jest na górze wieniec). Sprawdź o ile niżej ściana fundamentowa się kończy względem p.p.p. (czyli odejmij wszystkie warstwy powyżej chudziaka). Jak zrobił za wysoko - nie odpuszczałbym. Niech równa do poziomu chudziaka ścianę fundamentową. To nie tylko poważne utrudnienie w zrobieniu trwałej hydroizolacji, ale też spory mostek cieplny do gruntu, gdy wylewka styka się z betonowym bloczkiem fundamentowym (zwłaszcza grzewcza - a aż 8cm jastrychu to chyba przez podłogówkę?). Edytowane 13 Lutego przez Kaizen Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Iskierniczek 13.02.2024 20:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego (edytowane) Jak zrobił za wysoko - nie odpuszczałbym. Niech równa do poziomu chudziaka ścianę fundamentową. To nie tylko poważne utrudnienie w zrobieniu trwałej hydroizolacji, ale też spory mostek cieplny do gruntu, gdy wylewka styka się z betonowym bloczkiem fundamentowym (zwłaszcza grzewcza - a aż 8cm jastrychu to chyba przez podłogówkę?). W dokumentach od geodety znalazłem taki screen z mojego projektu (załącznik), oraz dodatkowo odręczną adnotację na mapie którą sporządził, cytuje: "górę desek na ławicach wyznaczono na wysokości H=268,2m, czyli zgodnie z rzędną Hooo=268,2m z projektu budowlanego. Złożono reper roboczy o rzędnej Hrp=268,2m." [ATTACH=CONFIG]468141[/ATTACH] Czy dobrze rozumiem, że ze screenu wynika, że XPS z fundamentu nachodzi na pierwszą warstwę pustaka? U mnie XPS będzie jak na moich odręcznych szkicach kończył się równo z ścianą fundamentową, i pierwsza warstwa pustaka będzie już pokryta styropianem fasadowym. Czy to jest błąd wykonawcy i rzeczywiście ściana fundamentowa jest za wysoko? W dokumentach które złożyłem do urzędu starając się o pozwolenie na budowę, mam taką oto mapę, jednak nie wiem czy ta wysokość (0 = 268,2m) jest poziomem chudego betonu tak jak na moich screenach, czy to jest już p.p.p.p?? [ATTACH=CONFIG]468144[/ATTACH] Edytowane 13 Lutego przez Iskierniczek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.