Audirs4 14.01.2024 05:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia Dzień dobry. Na wiosnę chciałbym zacząć budowę fundamentów małego domu 60m2. Uważam, że nie mam dwóch lewych rąk, ale jedynie brakuje trochę wiedzy i dlatego mam parę pytań do doświadczonych i z góry serdecznie dziękuję za odpowiedzi. Jak już wspominałem, na wiosnę planuje ruszyć z fundamentami, ale mam problem, bo nie wiem na jakim etapie ustala się poziom "0" nad gruntem? Pozwolenie na budowę już mam, w projekcie jest 30cm nad gruntem poziom"0", a strefa przemarzania jest na -110 od poziomu "0" czyli 80cm od terenu. Moja działka jest minimalnie pochyła i różnica w wysokości jest około 50cm. Czy to Geodeta ustala poziom "0" nad gruntem? Nie chciałbym, aby te 30cm było liczone od strony niższej, bo z górki może być problem z wodą w domu. Mam jeszcze jedno pytanie, nie rozumiem zapisu z projektu jeżeli chodzi o fundamenty (załącznik) Od poziomu gruntu w projekcie jest 30cm Chudziak 10cm, styropian ocieplenie 10cm posadzka 5 cm. Brakuje mi 5 cm do 30cm. Proszę mi powiedzieć czego nie rozumiem, pozdrawiam 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pandzik 14.01.2024 08:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia Architekt. A jak zaczynasz budowę to zamień ten archaiczny fundament na płytę. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 14.01.2024 10:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia (edytowane) Odnośnie do poziomu 0 to projekt powinien być adaptowany do warunków gruntowych panujących na działce. Poziom ten nie jest poziomem ścian fundamentowych ale gotowej posadzki co widać na rzucie Zmiany zostały naniesione gdyż wysokość fundamentów została zmieniona. Architekt adaptujący albo był na działce lub tylko odczytał dane z mapy i na jej podstawie wykonał adaptację określając wysokość ścian i wysokość nad gruntem. Poza tym działka zostanie zniwelowana czyli cały hymys żyznej ziemu zostanie złozony gdzieś z boku a następnie teren mozliwie wyrównany tak aby nie było aż takiego spadku Mam jeszcze jedno pytanie, nie rozumiem zapisu z projektu jeżeli chodzi o fundamenty (załącznik) Od poziomu gruntu w projekcie jest 30cm Chudziak 10cm, styropian ocieplenie 10cm posadzka 5 cm. Brakuje mi 5 cm do 30cm. Proszę mi powiedzieć czego nie rozumiem, pozdrawiam Nie brakuje Ci 5 cm bo tych warstw nie wliczasz do ściany fundamentowej nad poziomem gruntu. Popatrz na rzut który zamieściłeś. Ściana fundamentowa nad poziomem gruntu zawiera w sobie jedynie warstwy. 1. gruntu rodzimego po zdjęciu chumusu 2. warstwę zagęszczonego suchego piasku pospółki 20cm lub więcej w zależności od poziomu 3 Beton C8 B10 według opisu konstrukcji 10cm 4 powierzchnia zatarta płyty betonowej z punktu 3 Ta powierzchnia ma być na równo z fundamentami czyli ostatnią warstwą bloczków betonowych Dopiero na to dajesz hydroizolację która jest połączona z izolacją poziomą ścian fundamentowych a następnie styropian jako ocieplenie, folię PE i jastrych czyli posadzkę betonową. Warstwy w postaci styropianu folii i posadzki są już ponad poziomem fundamentów czyli pomiędzy ścianami nadziemia z ciepłych bloczków z poryzowanej ceramiki. 10 cm styropianu zwiększył bym do minimum 15cm a następnie skorygował wysokość nadproży lub drzwi i okien. Edytowane 14 Stycznia przez Mareks77 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 14.01.2024 10:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia (edytowane) Brakuje mi 5 cm do 30cm. Dół chudziaka jest 5 cm powyżej poziomu terenu. I to jest OK (można co najwyżej podyskutować, czy nie lepiej więcej, żeby było bezpieczniej na wypadek ulewy). Na chudziak idzie hydroizolacja. Żeby nawet ulewny deszcz na zmrożony grunt nie zawilgocił ścian nadziemia ta płaszczyzna powinna być co najmniej kilkanaście centymetrów powyżej poziomu terenu. I powinna to być właśnie płaszczyzna - czyli góra chudziaka powinna być równo z górą ściany fundamentowej razem z XPS na niej (IMO lepiej mieć tę papę wyciągniętą aż do zewnętrznej krawędzi termoizolacji fundamentu, bo jak zrobisz tak, jak w projekcie to wilgoć w warstwie kleju może wchodzić wyżej, bo nie ma żadnej poziomej bariery a jak ją zrobisz, to będzie ją trudno trwale szczelnie połączyć z pionową). Masz to IMO źle zaprojektowane. Masz też źle energetycznie i konstrukcyjnie zaprojektowane warstwy. Hydroizolację poziomą masz na EPS - czyli EPS nie jest chroniony i nasiąka od zawsze wilgotnego gruntu i pogarsza mu się lambda. Do tego na tej hydroizolacji masz 5cm szlichty z instalacjami. I na tej szlichcie stoją ściany konstrukcyjne? To bezsens. To musiałby być nie szlichta, a zbrojona płyta fundamentowa (taka droga hybryda dwa w jednym - ławy i płyta). Powinno być tak: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=393145 EPS w grunt to... https://forum.muratordom.pl/entry.php?132794-Jaki-styropian-do-fundamentu Przy czym przy prawidłowej hydroizolacji poziomej nie upierałbym się przy pionowej poniżej. Poniżej choćby potop. I tak nie wejdzie powyżej hydroizolacji poziomej. BTW. Jeżeli w tych instalacjach nie ma podłogówki, to napraw to - klik. Warto tez dołożyć kilka cm EPS w podłogę. Poziom podłogi (p.p.p.) projektant zapisał na planie zagospodarowania terenu. To powierzchnia, której dotykają stopy. Geodeta wytyczy poziom (w praktyce gdzieś wyżej, żeby łatwiej było operować niwelatorem). https://forum.muratordom.pl/entry.php?132776-Folia-czy-papa-na-chudziaka Edytowane 14 Stycznia przez Kaizen 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Audirs4 14.01.2024 11:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia Architekt. A jak zaczynasz budowę to zamień ten archaiczny fundament na płytę. Dzięki za podpowiedź. Możesz powiedzieć dlaczego lepiej dać płytę? Generalnie już mam pozwolenie i nie bardzo bym chciał przez to jeszcze raz przechodzić, bo liczy się dla mnie każdy grosz, dlatego też będę sam budował. Ale jak jest jakiś argument, to prosiłbym o więcej informacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 14.01.2024 11:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia dlaczego lepiej dać płytę? Klik w sygnaturkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Audirs4 14.01.2024 12:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia Nie brakuje Ci 5 cm bo tych warstw nie wliczasz do ściany fundamentowej nad poziomem gruntu. Popatrz na rzut który zamieściłeś. Ściana fundamentowa nad poziomem gruntu zawiera w sobie jedynie warstwy. 1. gruntu rodzimego po zdjęciu chumusu 2. warstwę zagęszczonego suchego piasku pospółki 20cm lub więcej w zależności od poziomu 3 Beton C8 B10 według opisu konstrukcji 10cm 4 powierzchnia zatarta płyty betonowej z punktu 3 Ta powierzchnia ma być na równo z fundamentami czyli ostatnią warstwą bloczków betonowych Dopiero na to dajesz hydroizolację która jest połączona z izolacją poziomą ścian fundamentowych a następnie styropian jako ocieplenie, folię PE i jastrych czyli posadzkę betonową. Warstwy w postaci styropianu folii i posadzki są już ponad poziomem fundamentów czyli pomiędzy ścianami nadziemia z ciepłych bloczków z poryzowanej ceramiki. 10 cm styropianu zwiększył bym do minimum 15cm a następnie skorygował wysokość nadproży lub drzwi i okien. Jest to dla mnie trochę trudne do ogarnięcia (przydałaby się legenda w tym projekcie), ale już są przebłyski Czyli jak geodeta zaznaczy mi poziom "0", ja ściągam humus, kopię fundamenty na 120cm od poziomu "0" wliczając w to chudziaka i zaczynam lać ławę, muruje z bloczków fundamentowych patrząc na to, aby zostawić te 25cm na podłogę mieszkania na gruncie, dobrze rozumiem? Trochę sugerowałem się samym rysunkiem, dlatego mi się nie zgadzało. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 14.01.2024 13:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia (edytowane) W projekcie lub na rzucie który zamieściłeś jest legenda w postaci tabelekOna przedstawia po kolei warstwy z opisem.Te warstwy są pokazane na rzucie i można je szybko zinterpretować. Architekt wyznaczył poziom 0Nie wiem na jakim poziomie jest warstwa nośna gruntu i poziom wód..... były robione badania geologiczne?Architekt miał dane podczas gdy wyznaczał posadowienie ławy fundamentowej?Ile jest humusu czyli urodzajnej czarnej lub ciemnej ziemi na powierzchni?Od tego zależy dalsze postępowanie.Jeśli biały jasny piasem jest płytko to możesz już wezwać geodetę do tyczenia budynku. Jeśli nie to najlepiej Ty pierw wzywasz koparkę ściągasz humus z działki, następnie można to delikatnie wyrównać oczywiście mieć na uwadze poziom sąsiadów, drogi dojazdowej itp. tak aby poziom był raczej równy lub delikatnie powyżej.Geodeta wytycza posadowienie budynku wbijając słupki w narożnikach i załamaniach ścian w odpowiednim oddaleniu tak aby po połączeniu sznurkiem punktów było wiadomo gdzie mają być ściany fundamentowe oraz oznacza poziom 0.Na drewnianych sztachetach lub palikach powinno być sprayem lub mazakiem namalowane.W ten sposób gdy będziesz kopał fundamenty to nie uszkodzisz palików geodety.Dalsze postępowanie zależy od rodzaju gruntu.Fundamenty kopiesz na 70-80cm a nie na 120W zależności od gruntu koparka wybiera całość spod budynku lub tylko częściowo odkładając urobek pomiędzy ścianami fundamentowymi.Ławy fundamentowe także w zależności od rodzaju gruntu wylewasz do gruntu lub musisz szalować płytami. Jeśli jest to dla Ciebie aż takie trudne to nie poradzisz sobie samemu i pomyśl o małej ekipie budowlanej która ogarnie temat.Pracy na budowie jest dużo więc Twoje dwie ręce jeszcze będą miały zajęcia aż nadto.Poleganie na radach odczytanych na forum takze nie jest miarodajne gdyż na razie nikt nie widział działki więc nie wie wszystkiego.Przełożenie wiedzy na rzeczywistość na działce może nie jest trudne ale w zależności od pojawiajacych się trudności należy wszystko przemyśleć i na bierząco reagować. Edytowane 14 Stycznia przez Mareks77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Audirs4 14.01.2024 14:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia Nie wiem na jakim poziomie jest warstwa nośna gruntu i poziom wód..... były robione badania geologiczne? Poziom wód jest na około 4 metrach, bo wierciłem studnię w marcu. Były robione badania geotechniczne. Architekt miał dane podczas gdy wyznaczał posadowienie ławy fundamentowej? Tak, wszystko mu dostarczyłem. Ile jest humusu czyli urodzajnej czarnej lub ciemnej ziemi na powierzchni? Około 40cm, z 10cm iłu i gruby piach. Ogólnie na działce ponoć panują doskonałe warunki pod dom, tak mi powiedział geolog, ja jak wierciłem studnie, to 4 metry cały czas gruby piach. Fundamenty kopiesz na 70-80cm a nie na 120 Nie wiem czy dobrze mnie zrozumiałeś, albo ja dalej nie rozumiem, ale napiszę. Miałem na myśli 120cm od poziomu "0" czyli: 10cm - chudziak 40cm - ława fundamentowa 45cm - ściana fundamentowa (w tym chudziak 10cm) 25cm - podłoga (piasek zagęszczony, beton, styropian itd.) Jeśli jest to dla Ciebie aż takie trudne to nie poradzisz sobie samemu i pomyśl o małej ekipie budowlanej która ogarnie temat. Myślałem o tym i to długo, ale w dzisiejszych czasach z pieniędzmi ciężko, kredyt też odpada i liczy się dla mnie każda złotówka. Dom mam zamiar budować z zarobionych pieniędzy na bieżąco i prawdopodobnie będę go budował i 10 lat. Czuje się na siłach i myślę, że dam radę, jedynie potrzebuje trochę podstawowych informacji. Widziałem już trochę filmików, z których sporo zrozumiałem, ale jeszcze chciałbym się co nieco podpytać. Ogólnie dzięki za wiedzę, którą się dzielicie, bo bardzo to pomaga. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 14.01.2024 14:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia P ...... Miałem na myśli 120cm od poziomu "0" : . OK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pandzik 14.01.2024 19:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia Dzięki za podpowiedź. Możesz powiedzieć dlaczego lepiej dać płytę? Generalnie już mam pozwolenie i nie bardzo bym chciał przez to jeszcze raz przechodzić, bo liczy się dla mnie każdy grosz, dlatego też będę sam budował. Ale jak jest jakiś argument, to prosiłbym o więcej informacji. Ściągasz humus, sypiesz piach czy pospółkę, robisz kanalize i przepusty, układziesz XPS, zbrojenie z siatek i conajwyzej wience pod sciany. Zalewasz betonem. Co może byc prostsze? Mowa oczywiscie o prostych warunkach. Sam taki wykonam tylko wiekszy bo ok 140m2 zabudowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bertha 15.01.2024 01:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia Podpowiem: Poziom "zero" się wyznacza , ale jeśli nie narozrabiasz podczs budowiy, to na budynkach jednorodzinnych nikt nie każe tego sprawdzać a na mapie powykonawczej nie ma gdzie wpisac. Rzedne są ważne aby nie popełnić babola ze spadkiem przyłacza kanalizacji sanitarnej przy podłączeniu do kolektora, Twoje kryterium, to aby z wyższej strony nie wlewało się do budynku - powinien byc stopień lub lepiej dwa na duży śnieg lub ulewę. No i czy ulica jest urządzona (nawierzchnia) , bo zawsze dolewa się warstwy asfaltu i ulica podnosi się. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.