Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ustawienie Kocioł Bosch 2300W Condens 15P, nowy dom 168m2


Farcoran

Recommended Posts

Godzinę temu, Farcoran napisał:

Nie wiem czy o to chodzi, ale wysłałem poniżej schemat. Z tego co widzę jak to jest wykonane, to jest zastosowany integrator obiegów grzewczych. To chyba on steruje pracami pomp po otrzymaniu informacji czy to piętro zgłosiło niedogrzanie czy parter. Wysyłając przez styk beznapięciowy info do kotła "grzej, a ja wiem którą grupę pompową uruchomić"

 

Chodziło mi o schemat instalacji grzewczej, nie sterowania. Rury, zawory, urządzenia, filtry itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz gdzie jest podłączony styk bez napięciowy integratora. To on prawdopodobnie steruje kotłem.

Sterowanie instalacji jest trochę zamieszane więc naprawa tego drogą wykonywania działań zalecanych przez kolejnych użytkowników forum nie wróży nic dobrego.

Jedno co możesz zrobić samemu to spróbować obniżyć temperaturę zasilania do powiedzmy 25 - 28*C. Jeżeli przyniesie to pozytywny efekt w postaci mniejszej liczby załączeń kotła to będzie znak że podczas wizyty instalatora powinieneś się domagać instalacji czujnika temperatury zewnętrznej i uruchomienia regulacji pogodowej.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalator oczywiście będzie się upierał przy swojej wizji rozwiązań dotyczących sterowania. Jeżeli regulatory w każdym pomieszczeniu nie są przez Ciebie wymagane i są wymysłem instalatora a działanie instalacji jest aż tak uciążliwe to może należało by wezwać kogoś zupełnie obcego kto po zapoznaniu się z problemami spróbuje się nad nimi pochylić. Opcją rewolucyjną ale może konieczną jest tu zastosowanie systemowego regulatora pogodowego CW400 oraz solidna regulacja rotametrami w celu zrównoważenia zapotrzebowania w każdym pomieszczeniu.

Tu problemem nie jest ustawienie samego kotła ale ogarnięcie tak rozbudowanej automatyki sterowania.

 

 

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Mareks77 napisał:

Instalator oczywiście będzie się upierał przy swojej wizji rozwiązań dotyczących sterowania. Jeżeli regulatory w każdym pomieszczeniu nie są przez Ciebie wymagane i są wymysłem instalatora a działanie instalacji jest aż tak uciążliwe to może należało by wezwać kogoś zupełnie obcego kto po zapoznaniu się z problemami spróbuje się nad nimi pochylić. Opcją rewolucyjną ale może konieczną jest tu zastosowanie systemowego regulatora pogodowego CW400 oraz solidna regulacja rotametrami w celu zrównoważenia zapotrzebowania w każdym pomieszczeniu.

Tu problemem nie jest ustawienie samego kotła ale ogarnięcie tak rozbudowanej automatyki sterowania.

 

 

Zgadzam się z Tobą w tym miejscu. Moja moc sprawcza w zasadzie kończy się w tym miejscu. Bez ingerencji w układ sterowania, jedynie co mogę zrobić to regulować temp zasilania oraz przepływ na rotametrach. Dodam jeszcze że liczbę uruchomień kotła, ograniczyło wczoraj ustawienie takich samych temperatur na wszystkich regulatorach pokojowych, oraz pozostawienie uchylonych drzwi. Temp na całym piętrze się wyrównała, i wszystkie regulatory pokazywały taką samą temperaturę. Tylko w tym momencie sterowanie osobnymi regulatorami traci jakikolwiek sens.

Myślę nad tym rozwiązaniem, ale to niestety kolejne koszty. Oczywiście automatykę Techa mogę spróbować odsprzedać. Być może takie rozwiązanie będzie lepsze, ponieważ kocioł wystartuje jak temp obniży się w miejscu gdzie będzie czujnik. A jak będzie w centralnej części domu, to pozostałe pomieszczenia wyreguluje rotametrami, albo dodając albo ujmując im przepływy.

W momencie 6 regulatorów na piętrze, w pokojach o różnej kubaturze oraz zapotrzebowaniu, wyregulowanie tego jest bardziej skomplikowane.

Tak, pewnie trzeba kogoś kto zna się na temacie automatyki i sterowania, a nie instalacji kotłowni. Bo ewidentnie instalator czuje się dobrze w instalacji c.o, wodnej, itd. Ale automatyka i sterowanie nie wychodzi mu. Złożył, podłączył zgodnie z instrukcja i na tym jego wiedza się kończy.

Może kogoś z Techa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Mareks77 napisał:

Zobacz gdzie jest podłączony styk bez napięciowy integratora. To on prawdopodobnie steruje kotłem.

Sterowanie instalacji jest trochę zamieszane więc naprawa tego drogą wykonywania działań zalecanych przez kolejnych użytkowników forum nie wróży nic dobrego.

Jedno co możesz zrobić samemu to spróbować obniżyć temperaturę zasilania do powiedzmy 25 - 28*C. Jeżeli przyniesie to pozytywny efekt w postaci mniejszej liczby załączeń kotła to będzie znak że podczas wizyty instalatora powinieneś się domagać instalacji czujnika temperatury zewnętrznej i uruchomienia regulacji pogodowej.

 

 

Wczoraj obniżyłem do 30 póki co. Efekt, mniejsza liczba załączeń kotła i z tego co widzę mniejsze różnice pomiędzy temperaturami w pokojach. Nie doszło do efektu przegrzania. Wieczorem kiedy temp spadła, załączyły się 3 pomieszczenia mniej więcej w jednym czasie. Tylko tak jak pisałem, były uchylone drzwi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Farcoran napisał:

To schemat instalacji muszę wyciągnąć od instalatora. Bo ja tego raczej dobrze nie narysuje

Schemat instalacji jest znany. Kocioł . sprzęgło hydrauliczne z wyjściem na 2 obiegi grzewcze a następnie dwie grupy pompowe osobno na parter i poddasze.

Jeżeli obniżenie temperatury do 30*C przyczyniło się do poprawy i jest ona dla Ciebie satysfakcjonująca to musisz wymóc na instalatorze uruchomienie regulacji pogodowej. Wstępnie krzywa grzewcza dla podłogówki będzie raczej z tych niskich tak aby przy ujemnej temperaturze zewnętrznej (-15 - 20*C) temperatura na zasilaniu wynosiła jakieś 45*C

Regulacja sama będzie dbała o dobór temperatury zasilania i przy obecnej pogodzie może to być w okolicach 25 - 30*C co wpłynie na stabilizację temperatury i mniejsze wahania oraz zmniejszy częstotliwość załączeń kotła

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Farcoran napisał:

 Dodam jeszcze że liczbę uruchomień kotła, ograniczyło wczoraj ustawienie takich samych temperatur na wszystkich regulatorach pokojowych, oraz pozostawienie uchylonych drzwi. Temp na całym piętrze się wyrównała, i wszystkie regulatory pokazywały taką samą temperaturę. Tylko w tym momencie sterowanie osobnymi regulatorami traci jakikolwiek sens.

To raczej normalny objaw. Niestety jeżeli Twój komfort wymaga różnych temperatur w pokojach to regulatory są niezbędne i musisz pogodzić się z takim stanem rzeczy bo nic nowego tu się nie wymyśli. Automatyka zainstalowana jest może mniej nowoczesna ale optymalna. Poprzez obniżenie temperatury zasilania doprowadzisz do zmniejszonej liczby uruchomień i stabilizacji wahań temperatury w pomieszczeniach. Problem w tym że temperaturę na zasilaniu będziesz musiał zmieniać ze 2 - 3 razy w okresie grzewczym od 25  do 40*C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Mareks77 napisał:

To raczej normalny objaw. Niestety jeżeli Twój komfort wymaga różnych temperatur w pokojach to regulatory są niezbędne i musisz pogodzić się z takim stanem rzeczy bo nic nowego tu się nie wymyśli. 

Przecież można wyregulować przepływ w pętlach każdej strefy i regulator nie będzie potrzebny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Ratpaw napisał:

Przecież można wyregulować przepływ w pętlach każdej strefy i regulator nie będzie potrzebny.

To nie jest takie proste. Zakres regulacji jest ograniczony więc nie wiadomo czy  obejmie różnice temperatur wymagane w poszczególnych pomieszczeniach. To powinno być ujęte już na etapie projektu instalacji grzewczej którego w tym przypadku chyba raczej nie było.

Przepływem czasem ciężko jest skompensować różnice wynikające z zapotrzebowania czyli zyski słoneczne, położenie od północy itp. a co dopiero te większe komfortowe dla użytkownika ( pokój dziecięcy, sypialnia, łazienka itp ).

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma co z góry zakładać, że zakres regulacji na rotametrach jest za mały. Zresztą łatwo to sprawdzić ustawiając minimalną temperaturę na kotle, powiedzmy 23 stopnie dla obecnych temperatur zewn., oraz poustawiać ze 30 stopni na regulatorach. Wszystkie pętle będą otwarte, a z samego rana będzie widać różnice w temperaturach pokoi (najdalej po dwóch dniach). Oczywiście drzwi do pomieszczeń trzeba pozamykać, żeby nie było transferu ciepłego powietrza między strefami (pokojami). 

Tak naprawdę powinno się zawsze równoważyć instalację grzewczą, czy to na grzejnikach ściennych czy podłogowych. Zdecydowanie jest to dobra praktyka, choć przy braku projektu jest to upierdliwe i czasochłonne, ale robi się to raz.

ps. Na zdjęciu jest raczej rozdzielacz niż sprzęgło. :-)

edit: dokańczając wypowiedź:

zwiększając temperaturę czynnika będzie można dogrzać do docelowej temperatury najbardziej ciepłochłonne pomieszczenie, w pozostałych zmniejszać przepływ.

Edytowane przez Ratpaw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Ratpaw napisał:

Nie ma co z góry zakładać, że zakres regulacji na rotametrach jest za mały.

Ja tego nie zakładam tylko to wiem z praktyki. O ile nie jest to zapewnione w projekcie i wykonane poprzez odpowienie zagęszczenie rur to samymi przepływami nigdy nie zapewnisz 24*C w łazience 21*C w pokoju dziennym i 19*C w sypialni.

Oczywiście każdy przypadek jest inny zatem możesz wybrać się do Kolegi by po jednej nocce rano ze stoperem w ręku przebadać słuszność twierdzenia.

 

 

 

 

 

 

Resztę wypowiedzi pominę bo to chyba nie ma sensu.

Edytowane przez Mareks77
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Mareks77 napisał:

To raczej normalny objaw. Niestety jeżeli Twój komfort wymaga różnych temperatur w pokojach to regulatory są niezbędne i musisz pogodzić się z takim stanem rzeczy bo nic nowego tu się nie wymyśli. Automatyka zainstalowana jest może mniej nowoczesna ale optymalna. Poprzez obniżenie temperatury zasilania doprowadzisz do zmniejszonej liczby uruchomień i stabilizacji wahań temperatury w pomieszczeniach. Problem w tym że temperaturę na zasilaniu będziesz musiał zmieniać ze 2 - 3 razy w okresie grzewczym od 25  do 40*C

Albo zamontuje czujnik temp zewnętrznej i kocioł na podstawie krzywej, będzie dobierać temperaturę zasialnia sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że tutaj więcej nie wymyślimy. Zrobię tak jak @Mareks77oraz @Ratpawsugerował. Pierwszym krokiem który należy w mojej sytuacji wykonać to podłączenie pogodówki"czujnika temp.zewnętrznej" do kotła, oraz uruchomienie grzania na podstawie krzywej grzewczej. Następnie obserwacja co się będzie działo. Jeżeli będą duże rozbieżności w czasie uruchamiania i wygaszania grzania na poszczególne pętle"pokoje", wtedy muszę spróbować wysterować rotametrami przepływy. Więcej chyba w tym przypadku nie zrobię na tej automatyce.

Ewentualnie, pomieszczenia na których mi nie zależy bardzo(gabinet,garderoba,pokój zapasowy czyt"wszystko i nic") można na regulatorze podnieść histerezę np z 0.2stopnie C, do 0.5. Dzięki temu nie będą one traktowane priorytetowo, czyli nie wymuszą pracy grzania na kotle jako pierwsze, a jedynie dołączą później jak już cała reszta będzie grzać.

Jeżeli dalej coś będzie skopane, to tak jak @Mareks77sugerował. Wywalić automatykę techa, regulatory potraktować jak termometry i zaślepki puszek w ścianie🤣a zainstalować jeden regulator bezprzewodowy któremu będzie można znaleźć najlepsze miejsce ( wybrać pokój z najmniejszymi wahaniami temperaturowymi, bez nasłonecznienia i do tego pomieszczenia wyregulować grzanie całego piętra rotametrami? 

Co sądzicie o takim podejściu, chyba stopniowo od najmniej inwazyjnego i kosztowego do bardziej radykalnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Mareks77 napisał:

Ja tego nie zakładam tylko to wiem z praktyki. O ile nie jest to zapewnione w projekcie i wykonane poprzez odpowienie zagęszczenie rur to samymi przepływami nigdy nie zapewnisz 24*C w łazience 21*C w pokoju dziennym i 19*C w sypialni.

Oczywiście każdy przypadek jest inny zatem możesz wybrać się do Kolegi by po jednej nocce rano ze stoperem w ręku przebadać słuszność twierdzenia.

 

 

 

 

 

 

Resztę wypowiedzi pominę bo to chyba nie ma sensu.

Problemem jest to że nie byłem właścicielem budynku w momencie wykonywania instalacji. Poprzedni właściciel nie wymagał projektu na żadną instalację(z elektryką też miałem niezłe schody żeby dojść gdzie co i jak) generalnie dał wolną rękę wykonawcą i tyle. Nawet pętle były nieopisane. Tak więc przed podłączeniem automatyki trzeba było jakoś kombinować gdzie która pętla idzie. Zastosowałem patent podsunięty od szwagra z użyciem stetoskopu lekarskiego. Instalator dziwnie się patrzył na mnie jak po uruchomieniu pętli nasłuchiwałem stetoskopem podłogi a raczej płynącej wody. Troche pomogły zdjęcia podłogówki i udało się opisać pętle. Weryfikacja kamerą termowizyjną potwierdziła tylko.

Tak więc z instalacji wiem tyle że rurki są niebieskie (chyba nie pex, tylko PE-RT) rozmieszczone co 15cm. A i pętli dosyć dużo, bo np na sypialnie (18m2 idą 3 pętle), salon z jadalnią 4 pętle. Pokoje dzieci(13 m2 po 2 pętle)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Farcoran napisał:

Jeżeli będą duże rozbieżności w czasie uruchamiania i wygaszania grzania na poszczególne pętle"pokoje", wtedy muszę spróbować wysterować rotametrami przepływy.

Odnośnie korekty przepływów to najpierw zaznacz ich poszczególne ustawienia tak aby móc przywrócić je do punktu początkowego sprzed zmian . One mogą być dostosowane do długości poszczególnych pętli. Korygując ustawienia pamiętaj że ustawiając kolejny w małym stopniu wpływasz także na ten poprzednio ustawiony.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Mareks77 napisał:

Możesz spróbować. Uruchomić pogodynkę ale ustawienie KG prawdopodobnie wymaga regulatora systemowego CW100 , CW200, CW400, CT200 itp.

Spróbuję. W instrukcji kotła znalazłem opcję ustawienia w menu serwisowym 1. Początek krzywej grzewczej, 2. Koniec krzywej grzewczej, 3. Min temp zewnętrzna, ale dostępne dopiero po podłączeniu do styku w kotle pogodynki.

Muszę dowiedzieć się od instalatora, aby zachować górną automatykę techa, czy nie muszę wywalić regulatora ST294V2 bezprzewodowego który jest na parterze i odpowiada za obieg 1. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Mareks77 napisał:

Odnośnie korekty przepływów to najpierw zaznacz ich poszczególne ustawienia tak aby móc przywrócić je do punktu początkowego sprzed zmian . One mogą być dostosowane do długości poszczególnych pętli. Korygując ustawienia pamiętaj że ustawiając kolejny w małym stopniu wpływasz także na ten poprzednio ustawiony.

 

No własnie. Tutaj raczej nic nie było mierzone, ponieważ jak odebrałem klucze do domu od poprzedniego właściciela, wszystkie rotametry były skręcone na minimum. czyli zamknięte

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...