kudlaty69 03.04.2018 16:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2018 Mam wentyle R1G225AF11-52. Napięcie zasilania 48v. Są tam 4 kable czerwony - faza 48v, niebieski zero. Żółty sterowanie 0-10V. Poniżej jak podłaczyć sterowanie. Po pobraniu zasilania 48v i rezystora 4,7k jak w instrukcji mam 37V do sterowania na żółty kabel. Czyli po podłączeniu potencjometru 10k nam starowanie od 0-37V. Co robię nie tak? Powinno być przecież 0-10V. W takim stanie potencjometr działa lecz jak bym go rozkręcił na maksa to będzie tam 37v. Lecz jak patrzyć na pierwszy rysunek u góry po lewej to takie podłączenie aby na żółtym było 48v jest dozwolone i wtedy wentyle chodzą na maksa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kudlaty69 03.04.2018 16:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2018 A jeszcze obaczcie - kolega zrobił filtr węglowy - pisze że działa.http://forum.muratordom.pl/showthread.php?345704-Zadusi%C4%87-SMOG-a-czyli-m%C3%B3j-uzdatniacz-powietrza-filtr-do-rekuperatora Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
idaredy2017 04.04.2018 06:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2018 kudlaty69 nic się nie stanie skoro dozwolone jest podanie pełnego napięcia zasilania. Pewnie jest jakaś zenerka na wejściu. Zmień ten rezystor na 47k i powinno śmigać w okolicach 0...10V. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Remiks 04.04.2018 20:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2018 Mam wentyle R1G225AF11-52. Napięcie zasilania 48v. Są tam 4 kable czerwony - faza 48v, niebieski zero. Żółty sterowanie 0-10V. Poniżej jak podłaczyć sterowanie. [ATTACH=CONFIG]410403[/ATTACH] Po pobraniu zasilania 48v i rezystora 4,7k jak w instrukcji mam 37V do sterowania na żółty kabel. Czyli po podłączeniu potencjometru 10k nam starowanie od 0-37V. Co robię nie tak? Powinno być przecież 0-10V. W takim stanie potencjometr działa lecz jak bym go rozkręcił na maksa to będzie tam 37v. Lecz jak patrzyć na pierwszy rysunek u góry po lewej to takie podłączenie aby na żółtym było 48v jest dozwolone i wtedy wentyle chodzą na maksa. Coś nie tak 4,7k plus 10k potencjometr to normalny dzielnik napięcia, powinno na nim być max z 32V ale to dzielnik nie obciążony jak dodasz wentylator, dodasz oporność. Ktoś to pewnie policzył skoro taka sugestia. Zmierz napięcia po podłączeniu wszystkiego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MałyWredny 09.04.2018 10:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2018 Witam, Na wstępie jako, że jest to mój pierwszy post wypada się przywitać. Jestem w trakcie oczekiwania pozwolenia na budowę. Chciałbym samodzielnie wykonać instalację WM, którą później uzupełnię o wymiennik ciepła. Dom to parterówka z poddaszem użytkowym. Dom budowany w stylu akumulacyjnym tzn. ściany z silikatów 24cm, na to 20cm styro, nad poddaszem strop lany ocieplony styro min. 20cm + wełna 10 (między krokwie). Okna wysunięte w izolację. Kubatura budynku ok 800m3. Zamieszkały przez 2+2. Wentylację widział bym w ten sposób: Kanały na parterze w sufitach podwieszanych, na poddaszu na stropie w warstwie ocieplenia. Czerpnia zewnętrzna - mały GWC (ok 10mrury fi 200 pod garażem) - rekuperator (w garażu) - rury spiro 160 - rozdzielacz - PE flex 75mm - anemostaty Mały GWC - tylko do wstępnego podgrzania Założenia:Wentylacja zimą na poziomie 120-150m3/hWentylacja latem na poziomie 1/2 kubatury tj około 400m3/h Najdłuższa nitka (GWC+10m+filtry+Wymiennik+ rura spiro 160 ok 6m, + ok 8 m PE FLEX 75mm) Prośba o pomoc w doborze: (moje propozycje)Wentylatorów - EBM-PAST 6248NTDTWymiennika - GS25/400 lub GS25/350 Z góry dziękuję za wszystkie rady/uwagi/zalecenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hiarras 17.04.2018 05:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Kwietnia 2018 (edytowane) Mam wentyle R1G225AF11-52. Napięcie zasilania 48v. Są tam 4 kable czerwony - faza 48v, niebieski zero. Żółty sterowanie 0-10V. Poniżej jak podłaczyć sterowanie. [ATTACH=CONFIG]410403[/ATTACH] Co robię nie tak? Coś żle łączysz. Dobór elementów jest prawidłowy. U mnie w czasie wyspiarskiej zimy układ chodził na 24m3/h na osobę. Wilgotność przy takiej wydajności przy 2+1 spadała do 49%. napięcie sterowanie to 3,55V (oczywiście dla mojej instalacji itd.). Miałem w planie kupować jakieś sterowanie dedykowane lub od kolegi z bloga "Prototyp w domu". Z mojego doświadczenia wynika, że nie ma sensu. Dynamiczne mierzenie i sterowanie mija się z celem. Stosowanie PID czy histerez jest przekombinowane. Dotychczas steruję wszystko 0-10V układem z noty katalogowej i w 80% sytuacjach to wystarcza. Jednak jeżeli walczymy o każdy % i kW w domu pasywnym to zastosowanie sterownika ma sens. Niestety bawienie się z odcinaniem salonu na noc niesie za sobą problem zwiększonego przepływu w sypialni przez co zaczyna szumieć. Jestem przeczulony na tym punkcie. Mam reku poddaszu z drewnianej konstrukcji gdzie wibracje konstrukcyjne roznoszą się na cały dom. Mierzenie przepływu jest tylko potrzebne na początku, dla zbilansowania układu. Ale aby zbilansować wystarczy zrobienie pomiarów 2 razy w roku. Teraz mam w planie wykonać b.proste sterowanie na Arduino. 4 czujniki temperatury w reku, pomiar wilgotności w korytarzu pierwszego piętra, sterowanie PWM z enkodera. Wyświetlacz raczej OLED lub 4 linie LCD. Przez pierwsze kilka tygodni, rzeczywiście raz dziennie chodziłem na poddasze oglądać temperaturę i sprawdzałem nie wiadomo co... Teraz gdyby nie ustawione powiadamianie, zapominał bym o wymianie filtrów. Edytowane 17 Kwietnia 2018 przez hiarras Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
camel998 30.04.2018 16:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2018 Witam jako nowy na forum muszę napisać że jestem pod pozytywnym wrażeniem tego wątku jestem dopiero na 34 stronie czytania i chyba przeczytam wsio:D Dzięki temu forum postanowiłem też skonstruować własnego reku zakupiłem już wymiennik GS45/500 Klingenburg i dwa wentyle EBM takie jak Adam z tego forum wymiennik 540zł. wentyle 850zł ceny z przesyłką jak uważacie warto? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kudlaty69 30.04.2018 21:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Kwietnia 2018 A Adam jakie ma wentyle?A ten wymiennik to jaki i do jakiego domu ? i ilu ludzi? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
camel998 01.05.2018 04:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Maja 2018 A Adam jakie ma wentyle? A ten wymiennik to jaki i do jakiego domu ? i ilu ludzi? Wymiennik przeciwprądowy wentyle 3RG 220-AD-11-02 wentylacja dla 5 osób 7 kanałów nawiew pe flex 75 i wywiew to daje mi od 150m przy 2m/s do 350m przy 5 m/s Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
humidorek 14.05.2018 20:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Maja 2018 Witajcie, czytam cały wątek, jestem już na 247 stronie Na bazie dotychczasowych informacji i własnych przemyśleń obmyśliłem wstępnie dość nietypowy układ rekuperacji połączonej z letnim chłodzeniem pompą ciepła grzejącą CWU. Nie chcę jednak się mądrzyć, doczytam resztę wątku, bo może ktoś to już zrobił Ale czy do tego czasu ktoś mógłby przesłać mi programik do doboru wymienników PET na [email protected]? Pisałem dwa razy do klingenburga, bez odpowiedzi... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 15.05.2018 12:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Maja 2018 Wymiennik przeciwprądowy wentyle 3RG 220-AD-11-02 wentylacja dla 5 osób 7 kanałów nawiew pe flex 75 i wywiew to daje mi od 150m przy 2m/s do 350m przy 5 m/s A sprawdziłeś jaki jest minimalny przepływ dla tego wymiennika klingenburga ? Obawiam się, że będzie to więcej niż 150m3/h ... Jeśli nie osiągniesz minimum, to sprawność będzie bardzo niska. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
camel998 16.05.2018 17:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2018 A sprawdziłeś jaki jest minimalny przepływ dla tego wymiennika klingenburga ? Obawiam się, że będzie to więcej niż 150m3/h ... Jeśli nie osiągniesz minimum, to sprawność będzie bardzo niska. No właśnie to jedna z moich bolączek jak zamówiłem ten wymiennik to jeszcze nie doszedłem do tego w tym wątku:D ale cena mnie skusiła.Napisałem do Pani z firmy o przesłanie mi programu ale przysłała pustego maila napisałem jeszcze raz zobaczymy. Obecnie jestem na 202 stronie tego wątku i muszę się pożalić że z ponad 80% rysunków i zdjęć jest nie do odtworzenia szkoda No cóż będzie trzeba więcej dmuchać. Mam pytanko czy te wymienniki tego klingenburga powinny się bujać delikatnie na boki? czy powinny być sztywne. Z uwagi że rysunków i zdjęć na forum jest mało tzn zniknęły mam kilka pytań do was naszkicowałem wstępnie szkic tego co chce wykonać w paintcie . Kotłownie mam małą więć pudło 1,25mx0,6mx0,5m ciężko mi zmieścić postanowiłem zrobić pudło osobno dla wymiennika i wentyli, chce to wykonać ze styropianu xps. Załączam rysunki proszę o porady czy to bedzie pracować jak się należy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
camel998 16.05.2018 18:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2018 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
camel998 16.05.2018 18:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Maja 2018 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
humidorek 17.05.2018 22:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Maja 2018 (edytowane) Ok, przebrnąłem przez cały wątek. Program doboru wymienników dostałem od producenta. Poniżej opisuję planowany układ, jeszcze takiego nie spotkałem, spodziewam się więc fali krytyki, że "tak się nie da"... Zobaczymy Obiekt to duży dom mieszkalny z lokalem usługowym na parterze. Kubatura pomieszczeń użytkowych to ok 2000m3, planowana liczna osób to 40, stąd też (i warunków prawnych) wynika projektowany przepływ 2000m3/h. Oczywiście zimą będzie to ok 25m3/h/osobę, co i tak wyniesie sporo - 1000m3/h. Straty na układzie nawiewu (razem z wymiennikiem) to 370Pa. Idealnie do tego pasuje wentylator EBM R3G310-RR05 (2000m3/h spręż 570Pa). A pasuje idealnie, bo za czerpnią będzie nagrzewnica wodna z GGWC (opór 150Pa) a z kolei na wywiewie też będzie dodatkowy opór 150Pa, o czym poniżej Poniżej projektowany wymiennik Klingenburg GS 80/700 w obudowie z XPS 5cm. W trosce o niewysuszanie powietrza liczę, że do czasu realizacji będą już przystępne cenowo wymienniki entalpiczne. Na razie znalazłem gotową centralę z takim w dość korzystnej cenie, choć liczę jednak na możliwość wykonania układu samodzielnie. Przez wybór ogrzewania CWU poprzez pompę ciepła powietrze-woda powstał pomysł, by pompę tę zasilić powietrzem idącym z reku do wyrzutni (ma wtedy lepsze warunki pracy, niż korzystając z powietrza zewnętrznego). A kolejnym pomysłem jest plan, by latem ochładzane przez tą pompę powietrze skierować do rekuperatora (jako powietrze z wywiewu), wtedy rekuperator mają jako wywiewane powietrze o temperaturze ok 10*C schłodzi powietrze nawiewane. Oczywiście w nocy zapotrzebowania na CWU nie będzie, więc pompa nie będzie pracować, stąd układ pozwala też na klasyczny bypass powietrza wywiewanego (nawiew dla uproszczenia idzie zawsze przez wymiennik). Taka pompa o mocy grzewczej dla CWU ok 7-8kW wymaga przepływu powietrza ok 800-1000m3/h, czyli akurat tyle ile będzie minimalnie z wentylacji, stąd wentylator w samej pompie można usunąć (jest mało ekonomiczny). Tu właśnie przyda się dodatkowy spręż wentylatora, bo te "zawijasy" mają opór 90Pa plus opór na chłodnicy/wymienniku pompy ciepła - to zwykła jednostka zewnętrzna typowego splita z klimatyzacji - przyjmuję dla niej 100Pa (nagrzewnice kanałowe o podobnej mocy 7-8kW mają właśnie takie opory). Oczywiście w momencie, gdy pompa nie będzie pracować można ją ominąć i wyrównać prędkości wentylatorów (wtedy przebieg będzie jak w typowym reku). Poniżej projekt układu (część wywiewna, bo nawiew zawsze przez reku). Jeśli w reku nie będzie wymiennika entlapicznego (lub obrotowego, co też rozważam) to oczywiście na dole po obu stronach będą tacki ociekowe (bo latem będzie kapać woda z powietrza schłodzonego pompą ciepła, w niej też tacka). Koszty oczywiście będą wyższe, ale przy wykonaniu tego "tymi ręcami" nie będzie drożej niż komercyjna centrala z rekuperacją a bez pompy ciepła CWU i opisanego układu. Nie licząc oczywiście czasu własnego, który choć bezcenny to wymieni się na radość twórczą i satysfakcję (jeśli kurczę gdzieś się w założeniach nie kropnąłem...). O sterowniku jeszcze nie myślałem, ale z racji zawodu i konieczności zrobienia w budynku większej ilości sterowania zrobię to pewnie sam w jakimś systemie automatyki z dostępem przez Internet, ale może kupię gotowy sterownik dla reku (nie musi być powiązany z resztą automatyki, jeśli będzie miał układ równoważenia ciśnienia, a to wydaje mi się niezbędne). Mam też pomysł zamykania przepustnic (wreszcie znalazłem tanie za ok 150zł z siłownikiem) w poszczególnych pokojach i zmniejszanie przez to mocy wentylacji (bo po co nawet zimą ma ona pędzić 1000m3/h jeśli np. tylko połowa pokoi mieszkalnych będzie zajęta), idealnie, jakby do czasu wykonania potaniały czujniki CO2 (obecnie najtańsze znam dla Arduino za ok 200zł, wymagają kalibracji co kilka dni, ale to proste do zaprogramowania), ale to temat na deser Edytowane 18 Maja 2018 przez humidorek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
humidorek 19.05.2018 17:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Maja 2018 (edytowane) Albo prostsza wersja z możliwością przepuszczania przez pompę ciepła wyrzucanego, albo nawiewanego. Ma ona opory mniejsze o 70Pa i chyba będzie też niższa temperaturę na nawiewach. A zimą, gdy nie będzie trzeba grzać CWU ta pompa ciepła mogłaby ogrzewać powietrze nawiewane ciągnąc energie nie z CWU, tylko zbiornika wody szarej, jaka będzie miała 30*C. Edytowane 20 Maja 2018 przez humidorek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 19.05.2018 18:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Maja 2018 Albo prostsza wersja z przepuszczaniem przez pompę ciepła zimą powietrza wyrzucanego Przez splita? To z rząd albo i dwa rzędy wielkości nie ta wydajność. Do tego jak to technicznie zrobić? No i na deser - ciekawe, jak spadnie wydajność PC przez ciągłe odszranianie jak dostanie powietrze z wilgotnością 100%. O ile ma sprawną automatykę wykrywania oblodzenia - bo jak nie ma, to całkiem może być tragedia. A co do przepustnic - taki wynalazek z drukarki 3d już widzieliście? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
humidorek 19.05.2018 19:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Maja 2018 Przez splita? To z rząd albo i dwa rzędy wielkości nie ta wydajność. Napisalem, że właśnie dokładnie taka sama - zarówno pompa ciepła, jak i wentylacja wymagają strumienia 800-1000m3/h. Do tego jak to technicznie zrobić? Wyrzucić ze splita wentylator i podłączyć do jego obudowy rury wentylacyjne. No i na deser - ciekawe, jak spadnie wydajność PC przez ciągłe odszranianie jak dostanie powietrze z wilgotnością 100%. O ile ma sprawną automatykę wykrywania oblodzenia - bo jak nie ma, to całkiem może być tragedia. Split może pracować w powietrzu o temperaturze 0-40*C i takie właśnie jest wywiewane zimą, a świeże latem. Wilgotność podobnie - niby skąd te 100%? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 19.05.2018 20:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Maja 2018 Napisalem, że właśnie dokładnie taka sama - zarówno pompa ciepła, jak i wentylacja wymagają strumienia 800-1000m3/h. W praktyce ludzie zimą dają dużo mniejsze przepływy, niż teoria czy projekt głoszą. Inaczej mają tak suche powietrze, że powieki skrzypią przy mruganiu. Wyrzucić ze splita wentylator i podłączyć do jego obudowy rury wentylacyjne. Obudowa splita jest u dołu dziurawa, z boku dziurawa, z tyłu nieforemna. To nie tak prosto w miarę szczelnie połączyć. Split może pracować w powietrzu o temperaturze 0-40*C i takie właśnie jest wywiewane zimą, a świeże latem. Wilgotność podobnie - niby skąd te 100%? Co to za tandeta, że w temperaturze poniżej zera odmawia współpracy? Jaką masz wilgotność zimą powietrza opuszczającego wymiennik w stronę wyrzutni? Daleka jest od 100%? Nawet suche powietrze z wnętrza po schłodzeniu ma wilgotność taką, że skrapla się woda (dlatego w rekuperatorze bez odzysku wilgoci musisz mieć odprowadzenie skroplin) i wędrując dalej ma blisko 100% wilgotności. Dlatego ludziom leje się z wyrzutni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
humidorek 19.05.2018 21:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Maja 2018 (edytowane) W praktyce ludzie zimą dają dużo mniejsze przepływy, niż teoria czy projekt głoszą. Inaczej mają tak suche powietrze, że powieki skrzypią przy mruganiu. Oczywiście. Przepływ wymagany prawnie ma być 2000m3/h, ale zimą będzie właśnie "tylko" 800-1000. Obudowa splita jest u dołu dziurawa, z boku dziurawa, z tyłu nieforemna. To nie tak prosto w miarę szczelnie połączyć. To prawda, nikt nie mówi, że będzie łatwo Można obudowę splita zastąpić własną, choćby z XPS, będzie pasować do reku Będę potrzebował takiej nietypowej przepustnicy zespolonej obsługującej 5 wlotów. Co to za tandeta, że w temperaturze poniżej zera odmawia współpracy? Jaką masz wilgotność zimą powietrza opuszczającego wymiennik w stronę wyrzutni? Daleka jest od 100%? Nawet suche powietrze z wnętrza po schłodzeniu ma wilgotność taką, że skrapla się woda (dlatego w rekuperatorze bez odzysku wilgoci musisz mieć odprowadzenie skroplin) i wędrując dalej ma blisko 100% wilgotności. Dlatego ludziom leje się z wyrzutni. Jasne. Klimatyzatory działają też w klimacie wilgotnym i sobie radzą. Nie przewiduję jednak tego, nawet tacki na skropliny będą zbędne w rekuperatorze, bo wymiennik planuję entalpiczny. Wpadłem właśnie na pomysł, żeby bypass zrobić wewnątrz obudowy reku, jako kanał na boku po przekątnej. Byłby otwierany żaluzją, jak w kratkach wentylacyjnych z siłownikiem, albo klapą na siłownik, skoro i tak 3 takie klapy pewnie zlecę do indywidualnego wykonania). I drugi taki sam bypass z przeciwnej strony dla powietrza wywiewanego (brak oporów wymiennika 200Pa dwukrotnie zmniejszy pobór mocy przez wentylatory, oszczędność 400zł przez sezon, a przecież wymiennik można pomijać także w okresach przejściowych, to się może nawet w rok zwrócić, aż dziwne, że tak mało k6o tu tę kwestię porusza, a jak już to robi tylko bypass jednego kierunku). Poniżej schemat na szybko układu obiegu powietrza. Właściwie to chcę zrobić to, co już jest produkowane (ale ma za niską dla mnie wydajność i kosztuje netto 55 tys zł...) http://kosowski.net.pl/nowe-rekuperatory-frapol-onyx³-experience/ I jeszcze jeden pomysł - na równoważenie ciśnienia. Można pokombinować z przepustnicami samozamykającymi np. takimi https://www.alnor.com.pl/index/produkty-pl/przepustnice-wentylacyjne/przepustnice-prostokatne/dsqow-a.html Ale chyba lepiej to zrobić jakimś układem sterującym prędkościa wentylatorów. Edytowane 20 Maja 2018 przez humidorek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.