Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie ogrzewanie domu klimatyzatorem od splita po kanałówkę


oszczednyGrześ

Recommended Posts

proszę

dodam tylko że warto. bo do m mam z lat 70 około250 m a komfort jest cały rok. Krzysiek

 

Dzięki, że tak ze szczegółami wszystko opisujesz.

Jeszcze jedna rzecz przyszła mi do głowy, o którą chciałem spytać:

- jaką powierzchnię / kubaturę w Twoim przypadku obsługuje jeden anemostat?

 

Zdradzisz jaki koszt jednego kompletu klimatyzacji (powiedzmy bez orurowania i instalacji)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, że tak ze szczegółami wszystko opisujesz.

Jeszcze jedna rzecz przyszła mi do głowy, o którą chciałem spytać:

- jaką powierzchnię / kubaturę w Twoim przypadku obsługuje jeden anemostat?

 

Zdradzisz jaki koszt jednego kompletu klimatyzacji (powiedzmy bez orurowania i instalacji)?

 

Ja robiłem instalacje pod koniec 2021.Wszyskie przekucia i przewierty robiłem sam.Sam też ogarnalem przyłącze elektryczne.Ekipa tylko powiesiła i podpisała tematy gazowi i elektrycznie oraz osadzili ameistaty i rury.Przechodzilem z instalacji grzejnikowe bo miała już 30lat.

Koszt całości czyli 2x kanalowka, 1x split, 2x rekuperacja , Plus dwa grzejniki łazienkowe kosztowało mnie 49 tys.Gdy liczyłem u hydraulikow kilku koszt pompy ciepła i wymiany instalacji z grzejnikami wychodziło podobnie a nawet trochę więcej .Jak to teraz się kształtuje to trzeba pytać wykonawców bo i sprzęt i koszty pracy poszłymocno w górę ,

Dotacje oraz zwrot VAT obniżyły ta kwotę o około 12tys.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i jescze kanały po trzyletnim użytkowaniu, bo niektórzy twierdzą ze rodzi się tam życie albo przez tą kli ę dostali Legionelii i czegoś tam jeszcze :) System musi chodzić cąły rok, jak jest przewiew to nić tam nei rośnie a filtry trzeba raz w miesiacy skonttrolowac i w razei czego odkurzyć a dwa razy do roku wyjać i umyć. Wtedy nie ma sie czego obawiać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i jescze kanały po trzyletnim użytkowaniu, bo niektórzy twierdzą ze rodzi się tam życie albo przez tą kli ę dostali Legionelii i czegoś tam jeszcze :) System musi chodzić cąły rok, jak jest przewiew to nić tam nei rośnie a filtry trzeba raz w miesiacy skonttrolowac i w razei czego odkurzyć a dwa razy do roku wyjać i umyć. Wtedy nie ma sie czego obawiać.

 

Przy perforowanej wewnętrznej warstwie takiej rury, to syf masz wełnie. Jak wymieniałem sobie kawałek takiej rury to kurzu się sypało że masakra.

 

Ale do pojawienia się życia potrzebna jest woda a ta we wnętrzu rury nie ma jak się pojawić w prawidłowo wykonanej instalacji (przy chłodzeniu masz jej dużo w klimatyzatorze i może pojawić się na zewnątrz rury - a wewnątrz tylko jak ogrzane powietrze prowadzisz w przestrzeni nieogrzewanej i jest za słabo zaizolowana).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen nie neguje ze w tej warstwie wełny jest kurz bo nigdy tam nie zaglądałem:) jestem tylko użytkownikiem. U mnie filtr siatkowy przeniosłem z wnetrza klimy na poczatek czerpni powietrza wewnętrznego. Przewody są krótkie bo J. wewnętrzna jest na srodku korytarza i nawiewy wchodza z kolektora bezpośrednio do pomiesczeń.

 

poza tym teraz pojawiły sie nowe przewody moze ktoś wypowie się co to moze być warte w takich instalacjach:

 

- Rura EPS

- wysokiej jakości izolowany kanał wentylacyjny Premium przeznaczony do systemów wentylacji mechanicznych i rekuperacji.

Cechą wyróżniającą przewody jest m.in. izolacja wykonana z niepylącej włókniny poliestrowej (o grubości 25 i 50 mm), a mikroperforacja płaszcza wewnętrznego zapewnia doskonałe właściwości tłumiące hałas,

 

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocy raczej nie może jej brakować skoro grzała juz przy -10 a teraz jest +7 na placu

 

Grzejemy nim od 5 stycznia. Juz pod koniec sezonu grzewczego w kwietniu wydawał dziwne dźwięki ( zarówno jednostka wewnętrzna i zewnętrzna ). Wewnętrzna zaczęła buczeć tak jakby chodziła raz wolniej raz szybciej. Za to zewnętrzna przy wyłączaniu sprężarki robila głośne "dup" :D

 

Moja pani zmusiła mnie żebym chociaż zajrzał zanim wezwiemy kumpla który ją instalował. Ściągam obudowę a na filtrach kurzu jak w odkurzaczu. Wyjąłem, umyłem, odkurzyłem wszystko co sie da, puściłem program CLEAN i klima wróciła do żywych :D

 

Zerkłem do instrukcji, filtry trzeba czyścić co 2 tygodnie.... :D:D:D

 

Od tygodnia klima chodzi jak szwajcarski zegarek

Na placu aktualnie -3 , pyka sobie na 2 biegu , w domu 23 stopnie

Defrosty przechodzi cichutko i nie są długie.

 

Koza w tym sezonie jeszcze nie odpalana :D

Edytowane przez sito
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zauważyłem, że co sprawdzę pobór mocy, to widzę ok. 280 W. Czy to możliwe, że moc jest stała?

Dziś zmienię bieg ręcznie na 2-gi.

 

Aaa, dostałem tabelę mocy dla mojej klimy i są w niej trzy główne sekcje, podzielone częstotliwości: max, rated i minimum. To są biegi wentylatora w jednostce wewnętrznej czy co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zauważyłem, że co sprawdzę pobór mocy, to widzę ok. 280 W. Czy to możliwe, że moc jest stała?

Dziś zmienię bieg ręcznie na 2-gi.

 

Aaa, dostałem tabelę mocy dla mojej klimy i są w niej trzy główne sekcje, podzielone częstotliwości: max, rated i minimum. To są biegi wentylatora w jednostce wewnętrznej czy co?

 

Nie jest stała. Moim zdaniem, po swoich obserwacjach przypuszczam, że po prostu masz dogrzane do ustawionej temperatury i klima trzyma niski pobór potrzebny do jej zachowania. A że masz małe zapotrzebowanie to i zeszła nisko. U mnie jest tak samo, tyle że moje zapotrzebowanie obecnie to okolice 600-650W i tak tez sobie trzyma. Zwiększy moc jeśli temperatury spadną, ściany swoje oddadzą i trzeba będzie uzupełnić

 

Min i max chyba tłumaczyć nie trzeba. Rated, czyli moc znamionowa oznacza chyba moc, przy której klima pracuje właściwie, tzn. najefektywniej. Tak przynajmniej mi się wydaje, Ktoś obeznany w temacie mógłby to zapewne lepiej i bardziej szczegółowo rozwinąć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Min i max chyba tłumaczyć nie trzeba. Rated, czyli moc znamionowa oznacza chyba moc, przy której klima pracuje właściwie, tzn. najefektywniej. Tak przynajmniej mi się wydaje, Ktoś obeznany w temacie mógłby to zapewne lepiej i bardziej szczegółowo rozwinąć

Tak wygląda tabela mocy i COPów:

 

3616deaf30a199c8.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurczę, ja nigdzie nie znalazłem ani nigdy nie widziałem takiej tabeli mocy do mojej klimy. Nie chce mi się więc tego rozkminiać. A może będę się nudził to spróbuję później. Na pierwszy rzut oka, mylą mnie trochę te pojemności przy COPach. To są WATy? Pobór czy wydajność? Nie wiem, nie znam tych tabel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurczę, ja nigdzie nie znalazłem ani nigdy nie widziałem takiej tabeli mocy do mojej klimy. Nie chce mi się więc tego rozkminiać. A może będę się nudził to spróbuję później. Na pierwszy rzut oka, mylą mnie trochę te pojemności przy COPach. To są WATy? Pobór czy wydajność? Nie wiem, nie znam tych tabel

Gdyby to była moc na poborze, to przy COP=4 jednostka o nominalnie mocy 2,5 kW grzałaby 10 kW :D

Oczywiście to są moce grzewcze, jak sugeruje słowo performance.

 

Takie tabele rzadko leżą w sieci - trzeba o nie poprosić dystrybutora, ale generalnie są do zdobycia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisałem do Gree o udostępnienie tabeli, zobaczymy czy posiadają coś takiego:)

 

Rozgryzłem tą Twoją tabelę, to nawet proste. Jest tak jak mówisz, czyli capacity to moc grzewcza i te dane pokrywają się ze specyfikacją, gdzie SCOP podany jest dla temperatury zewnętrznej 7* i wewnętrznej 20*

 

Dzieląc capacity/COP wychodzi z jaką mocą pracuje jednostka

I tak jak mówiłeś o tym, że Twoja cały czas działa z mocą 280W, można policzyć mniej więcej z jaką wydajnością pracuje, czyli jakie masz zapotrzebowanie na energię w danych warunkach.

Przyjmując temperaturę 2* na zewnątrz i jeśli dobrze pamiętam, grzejesz do 18*, zapotrzebowanie Twojego budynku na ciepło to ok 1,1kW. Maleńko moim zdaniem.

 

Biorąc pod uwagę, że COP w tej klimie jest taki sam działając na min i nom, u Ciebie działa w tych warunkach z COPem 4,07 ponieważ:

4,27 - (4,27 - 3,94) / 5 x 3 = 4,07 COP

0,28 x 4,07 = 1,14 kW moc grzewcza

Wydajność tej jednostki wyraźnie jednak spada przy maksymalnych częstotliwościach sprężarki. Przypuszczam że u mnie, przy moim zapotrzebowaniu już by się zesrała działając bez przerwy na full. No może dała by radę przy jakimś małym minusie. Ale nie wiem jakie ja mam to zapotrzebowanie w tych warunkach, nie mam takiej tabeli. Moja bierze 580W stale i.. przynajmniej na papierze, ma zdecydowanie lepsze parametry. Ale właśnie tutaj też najbardziej widać różnicę między budynkiem tradycyjnym a pasywnym. Kosmos

 

Klima działa w takim razie w ~24% swoich możliwości, czyli masz jeszcze spory zapas i na większe mrozy powinna wystarczyć

(1,14 - 0,46) / (3,24 - 0,45) = ~0,24

 

Myślę że nie nigdzie się nie walnąłem, chyba tak to powinno się liczyć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No z tabeli mocy dla tego Mitsubishi wynika jednoznacznie, że klima jest najbardziej efektywna przy minimalnym i nominalnym obciążeniu sprężarki. Wraz ze wzrostem tego obciążenia traci na efektywności. Ma wyższą moc, ale zarazem niższy COP

Nie może chodzić od listopada do marca na maxa, chyba że mówisz o prędkości nadmuchu. Nie jesteś w stanie regulować ręcznie obciążeniem sprężarki, chyba że podniesiesz np zadaną od obecnej o 5*. Wtedy zwiększysz obciążenie, bo będzie musiała dogrzać

Co do trwałości, to tylko moje przypuszczenie, najlepszym będzie chyba obciążenie nominalne. Ale w tych sprawach to powinien się wypowiadać raczej tylko inżynier związany z branżą lub tym podobnym tematem

A mówiąc, że by się zesrała miałem na myśli to, że nie byłaby w stanie dogrzać mojego mieszkania poniżej obecnych temperatur, a nie zepsuła:)

Edytowane przez rafalm81
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak jak mówiłeś o tym, że Twoja cały czas działa z mocą 280W, można policzyć mniej więcej z jaką wydajnością pracuje, czyli jakie masz zapotrzebowanie na energię w danych warunkach.

Przyjmując temperaturę 2* na zewnątrz i jeśli dobrze pamiętam, grzejesz do 18*, zapotrzebowanie Twojego budynku na ciepło to ok 1,1kW. Maleńko moim zdaniem.

Problem w tym, że ja widzę te 280 W poboru i jak jest -2 i przy +2 :D. Coś tu nie gra. Może po prostu mam takie szczęście, bo klima działa 80% czasu przy takim właśnie poborze.

 

Kupiłem gniazdko tuya z pomiarem i historią, zamontuję je na początku miesiąca i wtedy zobaczymy. Jedyne co się mi zgadza, to zużyta energia, bo przy +2 jest ok. 7 kWh, przy 0 jest 8, przy -3 jest 10 itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie sam widzisz, że nie może działać z jedną mocą, bo przy 2* masz średnią moc 291W, przy -3* 416W. Po prostu, trafiasz akurat na momenty kiedy dogrzała do zadanej lub bardzo się zbliżyła do niej i zeszła do swojej minimalnej mocy przy tych warunkach. Zwiększa w momencie jak odczuje, że temperatura się obniża. Zapewne startuje po defroście z mocą 700-800W i schodzi w dół. Moduluje na bank
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem w tym, że ja widzę te 280 W poboru i jak jest -2 i przy +2 :D. Coś tu nie gra. Może po prostu mam takie szczęście, bo klima działa 80% czasu przy takim właśnie poborze.

 

Kupiłem gniazdko tuya z pomiarem i historią, zamontuję je na początku miesiąca i wtedy zobaczymy. Jedyne co się mi zgadza, to zużyta energia, bo przy +2 jest ok. 7 kWh, przy 0 jest 8, przy -3 jest 10 itd.

 

U Ciebie jest 280 a u mnie 220-230W. Jak mam ustawioną temperaturę na 16* to widzę właśnie na podliczniku, o którym mówisz kiedy klimatyzator się uruchamia. Działa kilkanaście do kilku dziesięciu minut właśnie na takim poborze i znowu spada do 8-9W. Teraz spojrzałem w historię i widać, ze od 01:00 do 10:00 w każdej godzinie pobrał od 140-170W, od północy pobrał 1,67kWh.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U Ciebie jest 280 a u mnie 220-230W. Jak mam ustawioną temperaturę na 16* to widzę właśnie na podliczniku, o którym mówisz kiedy klimatyzator się uruchamia. Działa kilkanaście do kilku dziesięciu minut właśnie na takim poborze i znowu spada do 8-9W. Teraz spojrzałem w historię i widać, ze od 01:00 do 10:00 w każdej godzinie pobrał od 140-170W, od północy pobrał 1,67kWh.

Może mieć znaczenie, że działa na auto? Moze lepiej włączyć konkretny bieg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...